2021-08-06 Nr. 4S-825 TIKRINIMO ATASKAITA Klaipėdos paslaugų ir verslo mokykla
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
TIKRINIMO ATASKAITA
Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklai
Žiniai Perkančiosios organizacijos steigėjui Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai |
2021-08-06 |
Nr. |
4S-825 (7.3) Mr |
- Įvadinė dalis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Viešųjų pirkimų tarnybos Priežiūros skyriaus patarėja Gema Petronytė atliko patikrinimą dėl:
- Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos 2020 metais ir 2021 metų I pusmetį vykdytų viešųjų pirkimų bei jų pagrindu sudarytų viešojo pirkimo – pardavimo sutarčių;
- Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos 2020 metais ir 2021 metų I pusmetį sudarytų viešojo pirkimo – pardavimo sutarčių viešinimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – Tikrinimas).
Santrumpos:
- Įstatymas – Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (2020 m. vykdytiems pirkimas taikomos atitinkamos redakcijos, pagal pirkimų pradžią: nuo 2019-12-31 iki 2020-03-18, nuo 2020-03-19 iki 2020-06-30, nuo 2020-07-01 iki 2020-07-15, nuo 2020-07-16 iki 2020-07-31, nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30; 2021 metų I pusmetį vykdytiems pirkimams taikoma redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30).
- Tarnyba – Viešųjų pirkimų tarnyba.
- Perkančioji organizacija – Klaipėdos paslaugų ir verslo mokykla, įstaigos kodas
- CVP IS – Centrinė viešųjų pirkimų informacinė sistema.
- CPO – Centrinė perkančioji organizacija.
- BVPŽ kodas – kodas pagal Bendrąjį viešųjų pirkimų žodyną, patvirtintą 2002 m. lapkričio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 2195/2002.
- Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas – Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S- 97 (redakcija nuo 2019-11-01).
- Viešųjų pirkimų komisijos darbo reglamentas (2019-2020 m.) – Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos Viešųjų pirkimų komisijos darbo reglamentas, patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2019-03-18 įsakymu Nr. V1-53.
- Viešųjų pirkimų komisijos darbo reglamentas (2021 m.) – Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos Viešųjų pirkimų komisijos darbo reglamentas, patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2021-02-25 įsakymu Nr. V1-49.
- Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklės (2019-2020 m.) – Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklės, patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2019-03-15 įsakymus Nr. V1-51.
- Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklės (2020-2021 m.) – Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklės, patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-11-13 įsakymus Nr. V1-240.
- Informacinė dalis
- Tikrinimo tikslai:
1.1. patikrinti, ar 2020 m. ir 2021 m. I pusmetį organizuojant ir vykdant viešuosius pirkimus bei jų pagrindu sudarant viešojo pirkimo – pardavimo sutartis buvo laikomasi Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų;
1.2. patikrinti, ar viešinant viešojo pirkimo – pardavimo sutartis buvo laikomasi Įstatymo reikalavimų.
- Pagrindiniai tikrinimo atlikimo klausimai:
- ar viešųjų pirkimų tinkamai: pasirinkti pirkimo būdai, parengti dokumentai, vykdytos procedūros, sudarytos pirkimo – pardavimo sutartys;
- ar viešųjų pirkimų pagrindu sudarytos sutartys CVP IS paskelbtos tinkamai.
- Tikrinimo metu taikomi metodai:
- Perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų peržiūra ir jų analizė;
- informacijos, esančios Tarnybos administruojamose duomenų bazėse analizė.
- Tikrinimo metu pateikti dokumentai:
- Perkančiosios organizacijos pateikti dokumentai ir paaiškinimai[1].
III. Dėstomoji dalis
3.1. Viešųjų pirkimų vykdymas Perkančiojoje organizacijoje 2020 m.
3.1.1. dėl 2020 m. vykdytų pirkimų ir duomenų Tarnybai pateikimo.
Pagal Perkančiosios organizacijos už 2020 m. pateiktą ataskaitą Atn-3[2]): Mažos vertės pirkimų bendra visų sudarytų sutarčių vertė ir pirkimų skaičius (išskyrus tokius, kurie atlikti vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 25 straipsnio 3 dalimi, 4 dalimi, ar kai atlikti pirkimai, po kurių sutarytų pirkimo sutarčių nereikalaujama paskelbti CVP IS vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 86 straipsnio 9 dalimi, taip pat kai pirkimai atlikti per centrinę perkančiąją organizaciją) – duomenys pateikiami Lentelėje Nr. 1A.
Lentelė Nr. 1A
Pirkimo objekto rūšis |
Bendra sudarytų sutarčių vertė (Eur) |
Bendras pirkimų skaičius |
Prekės |
48459,84 |
21 |
Paslaugos |
8732,85 |
14 |
Darbai |
47842,10 |
9 |
Iš viso: |
105034,79 |
44 |
Sutartys, kurių nereikalaujama paskelbti pagal viešųjų pirkimų įstatymo 86 straipsnio 9 dalį – duomenys pateikiami Lentelėje Nr. 1B.
Lentelė Nr. 1 B
Bendra sudarytų sutarčių, atlikus mažos vertės pirkimus, vertė (Eur) |
Bendras pirkimų skaičius
|
140442,78
|
98 |
Pagal Perkančiosios organizacijos Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles (2019-2020 m.) ir Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles (2020-2021 m.), pirkimai registruojami Pirkimų registracijos žurnale (7 priedas). Tačiau Perkančioji organizacija nepateikė šių duomenų.
Perkančiosios organizacijos Tarnybai pateikta informacija, apie 2020 m. vykdytus viešuosius pirkimus ir sudarytas viešojo pirkimo – pardavimo sutartis, pateikiama lentelėje Nr. 2.
Lentelė Nr. 2
Eil. Nr. |
Pirkimo pavadinimas |
Pirkimo būdas, Pirkimo pradžia, CVP IS numeris (jei pirkimas vykdytas CVP IS) |
BVPŽ kodas |
Pirkimo sutarties vertė, Eur su PVM/ Pirkimo sutarties vertė, EUR be PVM |
Pirkimo laimėtojas, Pirkimo sutarties data ir numeris, paviešinimo CVP IS data |
1. |
Stogo remonto darbai
|
Apklausa 2020-02-19 |
45261910-6 |
2525,06 / 2086,83 |
UAB „Ranga“ 2020-02-26 Sutartis Nr. 14 2021-06-14 |
2. |
Elektros instaliacijos remonto darbai
|
Apklausa 2020-03-02 |
45317000-2 |
5461,74 / 4513,83 |
UAB „Elektrovatas“ 2020-03-02 Sutartis Nr. 16 2021-07-02 |
3. |
Roletų pirkimas
|
Apklausa 2020-03-10 |
39515400-9 |
1590,00 / 1314,05 |
UAB „Mūsų rojus“ 2020-03-16 Sutartis Nr. 27 2021-06-14
|
4. |
Priešgaisrinių spintų įrengimo darbai |
Apklausa 2020-03-23 |
50413200-5 |
7623,00 / 6300,00 |
UAB „Klaipėdos apdaila“ 2020-03-24 Sutartis Nr. 23 2021-04-26 |
5. |
Elektros kabelių įrengimo ir sienų lyginimo darbai |
Apklausa 2020-03-23 |
45131000-9 |
12089,74 / 9991,52 |
UAB „Klaipėdos apdaila“ 2020-03-24 Sutartis Nr. 22 2021-04-26 |
6. |
Vamzdynų montavimo darbai |
Apklausa 2020-03-23 |
45231112-3 |
12055,58 / 9963,29 |
UAB „Klaipėdos apdaila“ 2020-03-24 Sutartis Nr. 25 2021-04-26 |
7. |
Maitinimo bloko remonto darbai |
Apklausa 2020-03-23 |
45300000 |
12058,61 / 9965,79 |
UAB „Klaipėdos apdaila“ 2020-03-24 Sutartis Nr. 24 2021-04-26 |
8. |
Dušo durų ir montavimo darbų pirkimas |
Apklausa 2020-04-14 |
44221212-4 |
8820,90 / 7290,00 |
UAB „Klaipėdos apdaila“ 2020-04-20 Sutartis Nr. 29 2021-05-21 |
9. |
Kriauklių bendrabučio prausyklose pirkimas |
Apklausa 2020-06-29 |
51000000-9 |
2904,17 / 2400,14 |
UAB „Smetas“ 2020-06-29 |
10. |
Šalto vandens vamzdžio remontas |
Apklausa 200-07-13 |
44115210-4 |
2553,00 / 2109,92 |
UAB „Smetas“ 2020-07-13 |
11. |
Roletų pirkimas |
Apklausa 2020-08-03 |
39515400-9 |
4500,90 / 3719,75 |
UAB „Dextera“ 2020-07-31 Sutartis Nr. 48 2021-05-21 |
12. |
Rašomųjų stalų ir lovų pirkimas |
Apklausa 2020-11-19 |
39121200 39143110 |
4826,00 / 3988,43 |
G. Pleikio IĮ 2020-11-15 Sutartis Nr. 100 2021-05-21 |
13. |
Baldų pirkimas |
Apklausa 2020-12-21 |
3912000-9 |
4836,00 / 3996,69 |
UAB „Gintaro baldai“ 2020-11-16 Sutartis Nr. 101 2021-05-21 |
14. |
Baldų pirkimas |
Apklausa 2020-12-21 |
3912000-9 |
4280,00 / 3537,19 |
UAB „Breolis“ 2020-11-16 Sutartis Nr. 102 2021-05-21 |
15. |
Paruoštos ir konservuotos žuvies produktai |
CPV IS 2020-09-04 Nr. 498842 |
15200000-0 |
8446,41 / 6980,50 |
R. Staržinskio firma „Rolveda“ 2020-09-14 Sutartis Nr. 63 2021-07-02 |
16. |
Vaisių ir daržovių pirkimas |
CPV IS 2020-10-16 Nr. 514064 |
15300000-1 |
11478,21 / 9486,12 |
R. Staržinskio firma „Rolveda“ 2020-10-23 Sutartis Nr. 83 2020-11-18 |
17. |
Vištienos produktų pirkimas |
CPV IS 2020-10-23 Nr. 516081 |
15112100-7 |
6712,47 / 5547,50 |
UAB „Klaipėdos mėsinė“ 2020-10-30 Sutartis Nr. 78 2021-06-16 |
18. |
Įvairių maisto produktų pirkimas |
CPV IS 2020-10-29 Nr. 516587 |
15800000-6 |
11362,22 / 9390,26 |
R. Staržinskio firma „Rolveda“ 2020-11-11 Sutartis Nr. 85 2020-11-18 |
19. |
Grūdų malimo produktų, krakmolo ir krakmolo gaminių, cukraus, gyvulinio ir augalinio aliejaus ir riebalų produktų pirkimas. |
CPV IS 2020-10-29 Nr. 516573 |
15600000-4 15831000-2 15400000-2 |
7099,19 / 5867,10 |
R. Staržinskio firma „Rolveda“ 2020-11-11 Sutartis Nr. 84 2020-11-18 |
Tarnyba, atsižvelgdama į pateiktus duomenis, nustatė:
- Perkančioji organizacija apie 2020 m. vykdytus pirkimus (Lentelėje Nr. 2), pateikė duomenis dėl 19 viešųjų pirkimų. Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2019-2020 m.) ir Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2020-2021 m.) 37.3 punkte nustatyta, kad mažos vertės pirkimo pažyma“ parengiama, kai apklausiamas daugiau kaip vienas tiekėjas, o pagal 37.5 punkto nuostatas, apklausti vieną tiekėją galima, kai pirkimo vertė neviršija 300 Eur be PVM (pagal 2019-2020 m. redakciją) ir kai pirkimo vertė neviršija 500 Eur be PVM (pagal 2020-2021 m. redakciją). Tarnyba, susipažinusi su CVP IS paskelbtomis, 2020 m. sudarytomis sutartimis (37 sutartys, iš jų 3 sudarytos atlikus pirkimus per CPO), nustatė, kad dėl 30 viešųjų pirkimų, kurių pagrindu sudarytos sutartys, turėjo būti pildoma „mažos vertės pirkimo pažyma. Todėl, Tarnyba sprendžia, kad dokumentai, susiję su pirkimais, turėjo būti pateikti dėl 30 pirkimų. Perkančioji organizacija nepateikė duomenų (informacijos apie pirkimus, viešųjų pirkimų dokumentų, viešojo pirkimo komisijos posėdžių protokolų ar mažos vertės pirkimo pažymų), susijusių su 11 viešųjų pirkimų.
(2) Perkančioji organizacija, pateikdama duomenis apie pirkimą „Maitinimo bloko remonto darbai“ (Lentelė Nr. 2 Eil. Nr.7), nurodė, kad pirkimas 2020-03-23 vykdytas apklausos būdu, Pažyma Nr. 11, 2020-03-24 sudaryta sutartis Nr. 24 su UAB „Klaipėdos apdaila“, sutarties kaina 12058,61 Eur su PVM (9965,79 Eur be PVM) (toliau – Sutartis Nr. 24). Sutartis Nr. 24 paviešinta CVP IS. Tačiau Perkančioji organizacija Pažymos Nr. 11 nepateikė.
Tarnyba sprendžia, kad dokumentai, susiję su 11 viešųjų pirkimų galimai nebuvo rengiami ir pažymi, kad Perkančioji organizacija pirkimus vykdė ne pagal savo pačios nustatytas Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles.[3]
Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus[4], nes nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 15 ir 18 punktuose nustatytų reikalavimų[5].
(3) Perkančioji organizacija su R. Staržinskio firma „Rolveda“, sudarydama 2020-09-14 sutartį Nr. 14, viešojo pirkimo „Paruoštos ir konservuotos žuvies produktai“ (Lentelė Nr. 2, eil. Nr. 15) pagrindu, pakeitė pirkimo dokumentų sutarties projekte nustatytas sąlygas, vietoje „8.1. Ši sutartis galioja nuo jos pasirašymo momento 2020 m. rugpjūčio mėn. 7 d. ir galioja iki 2021 m. birželio mėn. 31 d., 8.2. Jei bet kuri šios Sutarties nuostata tampa ar pripažįstama visiškai ar iš dalies negaliojančia, tai neturi įtakos kitų Sutarties nuostatų galiojimui“, įrašė – „8.1. Ši sutartis įsigalioja nuo 2021 m. sausio mėn. 01 d. ir galioja iki 2021 m. gruodžio mėn. 31 d.“ ir sąlygą, kad „8.2. Ši pirkimo pardavimo sutartis gali būti pratęsiama 2 kartus po 12 mėnesių“. Nors pagal Įstatymo 25 straipsnio 2 dalį, mažos vertės pirkimams netaikomos Įstatymo 86 straipsnio 3 dalies nuostatos („sudarant pirkimo sutartį <...> joje negali būti keičiama laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kaina <...> ir pirkimo dokumentuose nustatytos pirkimo sąlygos <...>“), tačiau „sutarties galiojimo terminas“ galėtų turėti įtakos tiekėjo pasiūlymo pateikimui (pvz., tiekėjas liepos mėn. gali neturėti kažkurio produkto, o sausio mėn. jau turėti), o pratęsus sutartį pagal 8.2 papunkčio sąlygą, galimai pasikeistų sutarties vertė, būtų didesnė nei 10 tūkst. Eur be PVM. Tokiu būdu turėtų būti vykdomas skelbiamas pirkimas. Atsižvelgiant į tai, kad buvo vykdoma „neskelbiama apklausa“, rekomenduojame – nepratęsti 2020-09-14 sutartis Nr. 14, o esant poreikiui, vykdyti naują pirkimą.
3.1.2. dėl Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių nuostatų laikymosi.
Perkančioji organizacija apie 2020 m. vykdytus pirkimus (Lentelėje Nr. 2), pateikė duomenis apie 19 pirkimų, iš kurių: 5 pirkimus vykdė viešojo pirkimo komisija, 14 pirkimų – pirkimo organizatoriai. Pagal Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2019-2020 m.) ir Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2020-2021 m.) 33 punkto nuostatas („Perkančiosios organizacijos vadovas priima sprendimą pavesti mažos vertės pirkimo procedūras atlikti Pirkimo organizatoriui, kai konkrečių prekių, paslaugų ar darbų pirkimo sutarties vertė mažesnė kaip 3000 Eur (be pridėtinės vertės mokesčio), Viešojo pirkimo komisijai, kai prekių, paslaugų ar darbų pirkimo sutarties vertė viršija 3000 Eur (be pridėtinės vertės mokesčio)“), atsižvelgus į Pirkimų sutarties vertes, pirkimo organizatoriai galėjo vykdyti tik 4 pirkimus (Eil. Nr. 1, 3, 9, 10).
Atsižvelgiant į tai, Tarnyba sprendžia, kad Perkančioji organizacija pirkimus vykdė ne pagal savo pačios nustatytas Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles.
Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus[6], nes nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 15 punkte nustatytų reikalavimų[7].
3.1.3. dėl viešųjų pirkimų planavimo ir duomenų susiejimo pirkimų organizavimo bei vykdymo dokumentuose.
Tarnybai pateikti Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų planai 2020 m: (1) patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-02-24 ir (2) patikslintas, patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-11-27 (toliau – Viešųjų pirkimų 2020 m. planas).
Viešųjų pirkimų plane 2020 m. pirkimų vertės nurodytos – „Eur su PVM“, daugumoje pirkimo būdas nurodytas „apklausa“. Atkreiptinas dėmesys, kad pirkimų verčių ribos nustatomos „be pridėtinės vertės mokesčio“[8], o Mažos vertės pirkimų tvarkos apraše išskiriami du „apklausos‘ pirkimo būdai: „skelbiamos apklausos“ ir „neskelbiamos apklausos“. Todėl sudarant metinius planus, rekomenduojama nustatyti tikslesnius duomenis.
Įvertinusi Pirkimus, nurodytus Lentelėje Nr. 2 Tarnyba nustatė, kad: Pirkimai: Stogo remonto darbai (BVPŽ kodas 45261910-6), Priešgaisrinių spintų įrengimo darbai (BVPŽ kodas 50413200-5), Elektros kabelių įrengimo ir sienų lyginimo darbai (BVPŽ kodas 45131000-9), Vamzdynų montavimo darbai (BVPŽ kodas 45231112-3), Maitinimo bloko remonto darbai (BVPŽ kodas 45300000), Dušo durų ir montavimo darbų pirkimas (BVPŽ kodas 44221212-4), Kriauklių bendrabučio prausyklose pirkimas (BVPŽ kodas 51000000-9), Šalto vandens vamzdžio remontas (BVPŽ kodas 44115210-4) neįtraukti į Viešųjų pirkimų 2020 m. planą.
Perkančioji organizacija, Tarnybos prašymu, nenurodė Pirkimų, nurodytų Lentelėje Nr. 2, pirkimo verčių, nepateikė pirkimų paraiškų. Pastebėtina, kad Perkančioji organizacija yra pasirengusi Paraiškos formą (Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklės 1 priedas), tačiau galimai paraiškų nepildo. O prie Pirkimų dokumentų pateiktuose „prašymuose vykdyti pirkimą“ nurodyta „apytikslė“, „preliminari“ pirkimo suma, tačiau daugumoje – iš viso nenurodyta. Taip pat yra atvejų, kai „prašymuose vykdyti pirkimus“ nurodytos vertės neatitinka Viešųjų pirkimų 2020 m. plane nurodytų „pirkimų verčių“, pvz., „paruoštos ir konservuotos žuvies produktai“, prašyme – nurodyta apytikslė, preliminari suma – 8000,00 Eur (nenurodyta su PVM, ar be), o Viešųjų pirkimų 2020 m. plane – 8500 Eur su PVM.
Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija nesilaikė Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2019-2020 m.) / Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2020-2021 m.)[9].
Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus[10], nes nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 15 punkte nustatytų reikalavimų[11].
- dėl Pirkimo būdų pagrindimo.
Tarnyba, įvertinusi sudarytų sutarčių vertes, nenustatė pirkimų būdų parinkimo pažeidimų.
Tačiau atkreipia dėmesį, kad:
- Mažos vertės pirkimo pažymų eilutėje „pirkimo būdas ir jo pasirinkimo pagrindimas“ nepateikiamas tikslus pirkimo būdas (pvz., „skelbiama apklausa“ ar „neskelbiama apklausa“) ir pagrindimas, vadovaujantis Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašu (pvz., „neskelbiama apklausa“, 2.1. punktas „jei numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur (dešimt tūkstančių eurų) (be PVM“) bei Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklėmis. Pastebime, kas nurodyti – „pirkimas raštu“, „apklausa“, „apklausa raštu“, nepakanka.
- Viešojo pirkimo komisijos posėdžių protokoluose (pvz., 2020-10-16 Nr. 22, 2020-10-19 Nr. 24) nurodoma „<...> tos pačios rūšies prekėmis laikomos prekės, kurios priklauso tai pačiai prekių grupei pagal Bendrojo viešųjų pirkimų žodyno, patvirtinto Europos Parlamento ir Tarybos 2002 m. lapkričio 5 d. reglamentu (EB) Nr. 2195/2002 ‚Dėl bendro viešųjų pirkimų žodyno“ (OL 2002 L340 P. 1) (Komisijos 2007 m. lapkričio 28 reglamento (EB) Nr. 213/2008 iš dalies keičiančio Europos Parlamento ir Tarnybos reglamentą (EB) Nr. 2195/2002 dėl Bendrojo viešųjų pirkimų žodyno, redakcija (OL 2008L 74 P.1) (TOLIAU –BVPŽ), skaitmeninio kodo pirkimus tris skaitmenis. Pirkimų vertės tos pačios rūšies prekėms turi būti sumuojamos“, pateikiami numatomo vykdyti pirkimo pirmi trys BVPŽ skaičiai ir priimamas sprendimas, pvz., pirkimą vykdyti CVP IS sistemoje mažos vertės apklausos būdu. Atkreiptinas dėmesys, kad ši informacija nepakankama pirkimo būdui pagrįsti. Būtini duomenys apie numatomo pirkimo vertę (kurie protokole nėra nepateikiami) ir pirkimo susiejimas su viešųjų pirkimų 2020 m planu. Viešojo pirkimo komisija pirkimo būdą privalo pagrįsti, atsižvelgdama į visus faktinius duomenis (taip pat ir nurodyti posėdžio protokole), o ne tik pagal teisines nuostatas.
3.1.5. dėl Pirkimų sutarčių nuostatų.
Pagal Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.4.6. papunkčio nuostatas (kai pirkimo sutartis sudaroma raštu) joje gali būti nurodoma (pagal poreikį, atsižvelgiant į pirkimo objekto specifiką) ir kita informacija, nurodyta Įstatymo 87 straipsnyje. Daugelyje Pirkimo sutarčių nustatytos pirkimo sutarties įvykdymo užtikrinimo priemonės. Tačiau, atkreiptinas dėmesys į tai, kad „užtikrinimo priemonės“ turėtų būti numatytos abiem sutarties šalims. Tarnyba, susipažinusi su paviešintomis Pirkimų sutartimis CVP IS, nustatė, kad sankcijos numatytos vien tik Perkančiajai organizacijai, laiku neatsiskaičius už prekes, paslaugas ar darbus, tačiau nenustatytos tiekėjui, netinkamai ne laiku vykdant sutartį, šiose sutartyse: 2020-06-29 sutartis Nr. 39, 2020-02-26 sutartis Nr. 14,2020-03-16 sutartis Nr. 27, 2020-07-31 sutartis Nr. 5, 2020-11-11 sutartis Nr. 84, 2020-10-23 sutartis Nr. 83, 2020-01-15 sutartis Nr. 2, 2020-01-03 sutartis Nr. 1.
Tai neužtikrina Įstatymo 17 straipsnyje nustatyto lygiateisiškumo ir skaidrumo principų laikymosi.
3.1.6. dėl Pirkimų Sutarčių viešinimo.
Tarnyba, patikrinusi 2020 m. sudarytų Pirkimų sutarčių viešinimą, nustatė, kad paviešintos 37 sutartys (pagal Ant-3 ataskaitos duomenis, Lentelė Nr. 1A (44 sutartys), taip pat atsižvelgiant į tai, kad paviešintos 3 sutartys pirkimų atliktų per CPO, sprendžiama, kad paviešintos ne visos sutartys). Nustatyta, kad sutartys paviešintos, nesilaikant Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimų[12]:
- pavėluotai paviešintos 24 sutartys (pažymėtina, kad kai kurios sutartus paviešintos po metų ir daugiau laiko);
- ne pilna apimtimi paviešinta 17 sutarčių: 2020-08-17 sutartis Nr. 53 (nepaviešinta sąmata), 2020-03-24 sutartis Nr. 22 (nepaviešinta sąmata), 2020-09-14 sutartis Nr. 63 (nepaviešinti įkainiai), 2020-03-05 sutartis Nr. 16 (nepaviešinti įkainiai), 2020-10-30 sutartis Nr. 78 (nepaviešinta – pirkimo objektas, įkainiai), 2020-06-29 sutartis Nr. 39 (nepaviešinti įkainiai), 2020-06-17 sutartis Nr. 35 (nepaviešinti įkainiai), 2020-02-26 Nr. 14 (nepaviešinta sąmata), (2020-02-13 sutartis Nr. 9 (nepaviešintas prekių asortimentas), 2020-04-20 sutartis Nr. 7 (nepaviešinta sąmata), 2020-07-31 sutartis Nr. 5 (nepaviešinta techninė specifikacija, įkainiai), 2020-11-15 sutartis Nr. 1 (nepaviešinti įkainiai), 2020-03-24 sutartis Nr. 25 (nepaviešinta sąmata), 2020-03-24 sutartis Nr. 24 (nepaviešinta sąmata), 2020-03-24 sutartis Nr. 23 (nepaviešinta sąmata), 2020-03-24 sutartis Nr. 22 (nepaviešinta sąmata), 2020-01-15 sutartis Nr. 2 (nepaviešintas pirkimo objektas ir įkainiai).
Perkančioji organizacija pateikė duomenis apie įvykdytus pirkimus iš CPO (Lentelė Nr.3).
Lentelė Nr. 3
Eil. Nr. |
Nr. CPO |
Pirkimo pavadinimas |
1. |
89076 |
Nešiojami kompiuteriai |
2. |
88966 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
3. |
88787 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
4. |
88729 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
5. |
87980 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
6. |
87820 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
7. |
87139 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
8 |
84191 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga
|
Atkreiptinas dėmesys, kad Perkančioji organizacija, įvykdžiusi pirkimus per CPO, turi viešinti pagrindines (savo sudarytas) sutartis CVP IS esančioje sutarčių posistemėje. Tarnybos duomenimis, paviešintos tik trys sutartys, sudarytos šių pirkimų pagrindu (Lentelė Nr. 3) iš aštuonių: 2020-12-28 sutartis Nr. 99 (nešiojami kompiuteriai) su UAB „Biuro technikos projektai“, 2020-11-16 sutartis Nr. CPO88729/87 (nepertraukiami maitinimo šaltiniai) su UAB „IT paslaugų centras“ ir 2020-09-21 sutartis Nr. CPO87820/67 (kompiuterinės detalės) su UAB „SKYTECH LT“.
Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus[13] ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą[14].
- Viešųjų pirkimų vykdymas Perkančiojoje organizacijoje 2021 m. I pusmetį.
3.2.1. dėl 2021 m. I pusmetį vykdytų pirkimų ir duomenų Tarnybai pateikimo.
Perkančiosios organizacijos Tarnybai pateikta informacija apie 2021 m. I pusmetį vykdytus viešuosius pirkimus ir sudarytas viešojo pirkimo – pardavimo sutartis pateikiama lentelėje Nr. 4.
Lentelė Nr. 4
Eil. Nr. |
Pirkimo pavadinimas |
Pirkimo būdas, Pirkimo pradžia, CVP IS numeris (jei pirkimas vykdytas CVP IS) |
BVPŽ kodas |
Pirkimo sutarties vertė, Eur su PVM/ Pirkimo sutarties vertė, EUR be PVM |
Pirkimo laimėtojas, Pirkimo sutarties data ir numeris, paviešinimo CVP IS data |
1. |
Kasmetinės automobilių keltuvų patikros
|
Apklausa 2021-01-13 |
50410000-2 |
726,00 / 600,00 |
UAB „Inter Cars Lietuva““ 2021-01-13 Sutartis |
2. |
Įvairių įrankių ir eksploatacinių medžiagų pirkimas |
Apklausa 2021-04-12 |
38548000-8 |
9735,00 / 8045,45 |
UAB „Jurgaiva“ 2021-04-12 sutartis Nr. 3 2021-05-25 |
3. |
Elektros prekių ir eksploatacinių medžiagų pirkimas |
Apklausa 2021-04-12 |
31310000-5 |
3282,90 / 2712,14 |
UAB „Jurgaiva“ 2021-04-12 sutartis Nr. 2 2021-05-25 |
4. |
Projekto „Praktinių įgūdžių įgijimas Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos variklinių transporto priemonių sektorinio patikrinimo mokymo centre“ administravimo paslaugos |
Apklausa CVP IS Nr. 549185
|
75100000-7 |
7301,14 / 6034,00 |
UAB „Viešųjų ekspertų grupė“ 20241-06-09 sutartis Nr. 6 |
5. |
Varžų matavimo paslaugos pirkimas |
Apklausa 2021-05-27 |
50116100-2 |
748,33 / 618,45 |
A.Valančiaus įmonė 2021-05-27 |
6. |
Šildymo sistemų ir šilumokaičių išplovimo paslaugos pirkimas |
Apklausa 2021-06-22 |
50720000-8 |
1089,00 / 900,00 |
UAB „Velma“ 2021-06-30 sutartis Nr. 19 2021-07-02 |
7. |
Facebok ir instagram reklamos paslaugų pirkimas |
Apklausa 2021-03-29 |
79340000-9 |
1482,25 / 1225,00 |
MB „Dvipusė reklama (Yesno Media) 2021-04-30 sutartis Nr. 10 2021-07-16 |
8. |
Kompiuterinės technikos pirkimas |
Apklausa 2021-05-28 |
38650000-6 |
1247,00 / 1030,58 |
UAB „Addmore“ 2021-05-28 Sutartis 2021-05-28 |
9. |
Internetinių vaizdo kamerų ir ausinių su USB jungtimi pirkimas |
Apklausa 2021-06-10 |
32333200-8 |
664,80 / 549,36 |
UAB „Sinerta LDC“ 2021-06-14 |
3.2.2. dėl Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių nuostatų laikymosi.
Perkančioji organizacija apie 2021 m. vykdytus pirkimus (Lentelėje Nr. 4), pateikė duomenis dėl 9 pirkimų, iš kurių: 3 pirkimus vykdė viešojo pirkimo komisija, 6 pirkimus – pirkimo organizatoriai. Pagal Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2020-2021 m.) 33 punkto nuostatas („Perkančiosios organizacijos vadovas priima sprendimą pavesti mažos vertės pirkimo procedūras atlikti Pirkimo organizatoriui, kai konkrečių prekių, paslaugų ar darbų pirkimo sutarties vertė mažesnė kaip 3000 Eur (be pridėtinės vertės mokesčio), Viešojo pirkimo komisijai, kai prekių, paslaugų ar darbų pirkimo sutarties vertė viršija 3000 Eur (be pridėtinės vertės mokesčio)“), atsižvelgus į Pirkimų sutarčių vertes, Perkančioji organizacija pirkimus vykdė pagal savo pačios nustatytas Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles, pažeidimų šioje dalyje nenustatyta.
Pastebėtina, kad viešojo pirkimo komisijos sprendimai priimami posėdžiuose ir įforminami posėdžių protokoluose. Todėl papildomai pildyti Mažos vertės pirkimo pažymų nereikia (pirkimai Eil. Nr. 2 ir 3).
3.2.3. dėl viešųjų pirkimų planavimo ir duomenų susiejimo pirkimų organizavimo bei vykdymo dokumentuose.
Tarnybai pateiktas Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų planas 2021 m., patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-03-15 (toliau – Viešųjų pirkimų 2021 m. planas).
Viešųjų pirkimų 2021 m. plane pirkimų vertės nurodytos – „Eur su PVM“, daugumoje pirkimo būdas nurodytas „apklausa“. Atkreiptinas dėmesys, kad pirkimų verčių ribos nustatomos „be pridėtinės vertės mokesčio“[15], o Mažos vertės pirkimų tvarkos apraše išskiriami du „apklausos‘ pirkimo būdai: „skelbiamos apklausos“ ir „neskelbiamos apklausos“. Todėl sudarant metinius planus rekomenduojama nustatyti tikslesnius duomenis.
Įvertinusi Pirkimus, nurodytus Lentelėje Nr. 5 Tarnyba nustatė, kad: Pirkimai: Projekto „Praktinių įgūdžių įgijimas Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos variklinių transporto priemonių sektorinio patikrinimo mokymo centre“ administravimo paslaugos (BVPŽ kodas 75100000-7), Varžų matavimo paslaugos pirkimas (BVPŽ kodas 20116100-2), Kompiuterinės technikos pirkimas (BVPŽ kodas38650000-6) ir Internetinių vaizdo kamerų ir ausinių su USB jungtimi pirkimas (BVPŽ kodas 32333200-8) neįtraukti į Viešųjų pirkimų 2021 m. planą.
Perkančioji organizacija, Tarnybos prašymu, nenurodė Pirkimų, nurodytų Lentelėje Nr. 4, pirkimo verčių, nepateikė pirkimų paraiškų. Pastebėtina, kad Perkančioji organizacija yra pasirengusi Paraiškos formą (Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklės 1 priedas), tačiau paraiškų galimai nepildo. Prie Pirkimų dokumentų pateiktuose „prašymuose vykdyti pirkimą“ nurodyta „apytikslė“ pirkimo suma, arba iš viso nenurodyta.
Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija nesilaikė Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių (2020-2021 m.)[16].
Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus[17], nes nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 15 punkte nustatytų reikalavimų[18].
- dėl Pirkimo būdų pagrindimo.
Tarnyba, įvertinusi sudarytų sutarčių vertes, nenustatė pirkimų būdų parinkimo pažeidimų.
Tačiau atkreipia dėmesį, kad:
- Mažos vertės pirkimo pažymų eilutėje „pirkimo būdas ir jo pasirinkimo pagrindimas“ nenurodomas pirkimo būdas (pvz., Mažos vertės pirkimo pažyma Nr. 1), pateikiamas netikslus pirkimo būdas be pagrindimo (pvz., „pirkimas raštu“, „apklausa“, „mažos vertės pirkimas“). Vadovaujantis Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašu turėtų būti nurodoma „skelbiama apklausa“ arba „neskelbiama apklausa“ (pvz., „neskelbiama apklausa“, 2.1. punktas „jei numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur (dešimt tūkstančių eurų) (be PVM“).
- Viešojo pirkimo komisijos posėdžių protokoluose nepateikiamas tinkamas pirkimo būdo pagrindimas, atsižvelgiant į pirkimo vertę, BVPŽ kodą, susiejimą su Viešųjų pirkimų 2021 m. plano duomenimis ( Viešojo pirkimo komisijos 2021-05-28 posėdžio protokole Nr. 5 (įsigyjamos administravimo paslaugos) užfiksuota, kad pirkimas vykdomas apklausos būdu, kvietimai išsiunčiami trims tiekėjams). Sprendžiama, kad pirkimas vykdomas „neskelbiamos apklausos“ būdu. Tačiau nepateiktas pirkimo būdo pagrindimas, nes Protokole nenurodyta, kokia pirkimo vertė, koks BVPŽ kodas, pirkimas neįtrauktas į Viešųjų pirkimų 2021 m. planą. Prašyme administravimo paslaugų pirkimui (2021-05-27) taip pat nenurodyta pirkimo vertė. Atkreiptinas dėmesys, kad „neskelbiama apklausa“ gali būti vykdoma Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.2.1 – 21.2.15 papunkčiuose nustatytais atvejais. Todėl priimant sprendimą dėl pirkimo būdo būtinas išsamus pagrindimas.
3.2.5. dėl Pirkimų sutarčių nuostatų.
Tarnyba įvertinusi pirkimų sutartis, paviešintas CVP IS, nustatė, kad sutarčių sąlygos atitinka Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.4.6 punkto reikalavimus (reikalavimai, kas turi būti sutartyje, kai ji sudaroma raštu).
Tačiau Tarnyba teikia pastabą dėl pirkimo sutarties įvykdymo užtikrinimo priemonių. Pagal Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.4.6. papunkčio nuostatas (kai pirkimo sutartis sudaroma raštu) joje gali būti nurodoma (pagal poreikį, atsižvelgiant į pirkimo objekto specifiką) ir kita informacija, nurodyta Įstatymo 87 straipsnyje. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad „užtikrinimo priemonės“ turėtų būti numatytos abiem sutarties šalims (pvz., 2021-04-30 sutartyje Nr. 10 sankcijos numatytos vien tik Perkančiajai organizacijai, laiku neatsiskaičius už paslaugas, tačiau nenustatytos tiekėjui, netinkamai ne laiku vykdant sutartį).
Tai neužtikrina Įstatymo 17 straipsnyje nustatyto lygiateisiškumo ir skaidrumo principų laikymosi.
3.2.6. dėl Pirkimų Sutarčių viešinimo.
Tarnyba, patikrinusi 2021 m. sudarytų Pirkimų sutarčių viešinimą, nustatė, kad paviešintos 5 sutartys (viena sutartis paviešinta du kartus). Pirkimų, nurodytų Lentelėje Nr. 5 (Eil. Nr. 1,5, 8 ir 9) sutartys nepaviešintos (atsižvelgiant į tai, kad sutarčių vertės mažesnės nei 3000 Eur be PVM, jos galėtų būti sudarytos žodžiu). Tačiau šių pirkimų Mažos vertės pirkimo pažymose nurodyta, kad tiekėjai apklausti raštu. Pažymėtina, kad, privalu paviešinti tai, kas yra rašytinės formos: jeigu sutartis sudaryta raštu, o pasiūlymas pateiktas žodžiu – viešinama sutartis; jeigu sutartis sudaryta žodžiu, o pasiūlymas pateiktas raštu – viešinamas pasiūlymas; jeigu sutartis sudaryta ir pasiūlymas pateiktas raštu – viešinami abu.
Nustatyta, kad sutartys paviešintos, nesilaikant Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimų[19]:
- pavėluotai paviešintos 4 sutarys;
- ne pilna apimtimi paviešinta 1 sutartis (2021-06-09 sutartis Nr. 6, nepaviešintas 1 priedas – techninė specifikacija).
Perkančioji organizacija pateikė duomenis apie įvykdytus pirkimus iš CPO (Lentelė Nr. 5).
Lentelė Nr. 5
Eil. Nr. |
Nr. CPO |
Pirkimo pavadinimas |
1. |
91287 |
Projektoriai |
2. |
91007 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga |
3. |
91006 |
Kompiuterių dalys, priedai ir programinė įranga |
4. |
90755 |
Nešiojami kompiuteriai |
Atkreiptinas dėmesys, kad Perkančioji organizacija, įvykdžiusi pirkimus per CPO, turi viešinti pagrindines (savo sudarytas) sutartis CVP IS esančioje sutarčių posistemėje. Tarnybos duomenimis, sutartys sudarytos šių pirkimų pagrindu (Lentelė Nr. 5), nepaviešintos.
Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus[20] ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą[21].
- Dėl privačių interesų deklaravimo
Nustatyta, kad:
- viešojo pirkimo komisijos pirmininkas V.G. (Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-03-13 įsakymas Nr. VI-63 „Dėl bendrabučio pastato remonto viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“, Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-07-20 įsakymas Nr. VI-129 „Dėl žuvies produktų, sausų produktų ir daržovių pirkimo komisijos sudarymo“, Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-10-6 įsakymu Nr. VI-213 „Dėl mažos vertės vištienos produktų pirkimo apklausos būdu pirkimų komisijos sudarymo“) nėra deklaravęs savo, kaip Viešojo pirkimo komisijos nario statuso Perkančiojoje organizacijoje;
- viešojo pirkimo komisijos E.S., D.U., I.S. (Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-07-20 įsakymas Nr. VI-129 „Dėl žuvies produktų, sausų produktų ir daržovių pirkimo komisijos sudarymo“, Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-10-6 įsakymu Nr. VI-213 „Dėl mažos vertės vištienos produktų pirkimo apklausos būdu pirkimų komisijos sudarymo“) nėra deklaravę savo, kaip Viešojo pirkimo komisijos nario statuso Perkančiojoje organizacijoje.
- Tarnyba taip pat patikrino Perkančiosios organizacijos pateiktus duomenis (lokalines sąmatas, PVM sąskaitas faktūras, pažymas apie atliktų darbų vertes, atliktų darbų aktus) apie 2020 m. ir 2021 m. I pusmetį įvykdytas sutartis (Lentelė Nr.6, Lentelė Nr. 7).
Lentelė Nr. 4
2020 m. įvykdytų sutarčių duomenys
Eil. Nr. |
Sutarties data, Nr., tiekėjas |
Sutarties kaina, Eur su PVM |
Sumokėta pagal sutartį, Eur su PVM |
1. |
2020-02-26 Nr. 14 UAB „Ranga“ |
2525,06 |
2525,06 |
2. |
2020-03-02 Nr. 16 UAB „Elektrovatas“ |
5461,74 |
4660,46 |
3. |
2020-03-16 Nr. 27 UAB „Mūsų rojus“ |
1590,00 |
1590,00 |
4. |
2020-03-24 Nr. 23 UAB „Klaipėdos apdaila“ |
7623,00 |
7623,00 |
5. |
2020-03-24 Nr. 22 UAB „Klaipėdos apdaila“ |
12089,74 |
12089,74 |
6. |
2020-03-24 Nr. 25 UAB „Klaipėdos apdaila“ |
12055,58 |
12055,58 |
7.
|
2020-03-24 Nr. 24 UAB „Klaipėdos apdaila“ |
12058,61 |
12058,61 |
7A. |
UAB „Klaipėdos apdaila“ |
– |
12055,58 |
8. |
2020-04-20 Nr. 29 UAB „Klaipėdos apdaila“ |
8820,90 |
8820,90 |
9. |
UAB „Smetas“ (PVM sąskaita faktūra) |
2904,17 |
2904,10 |
10 |
UAB „Smetas“ (PVM sąskaita faktūra) |
2553,00 |
2553,00 |
11. |
2020-07-31 Nr. 48 UAB „Dextera“ |
4500,90 |
4671,25[22] |
12. |
2020-11-15 Nr. 100 G. Pleikio individuali įmonė |
4826,00 |
4826,00 |
13. |
020-11-16 Nr. 101 UAB „Gintaro baldai“ |
4836,00 |
4836,00 |
14. |
2020-11-16 Nr. 102 UAB „Breolis“ |
4280,00 |
4280,00 |
Lentelė Nr. 7
2021 m. I pusmetį įvykdytų sutarčių duomenys
Eil. Nr. |
Sutarties data, Nr., tiekėjas |
Sutarties kaina, Eur su PVM |
Sumokėta pagal sutartį, Eur su PVM |
1. |
UAB „Inter Cars Lietuva“ (PVM sąskaita faktūra) |
726,00 |
726,00 |
2. |
2021-04-12 Nr. 3 UAB „Jurgaiva“ |
9735,00 |
9735,00 |
3. |
2021-04-12 Nr. 2 UAB ‚Jurgaiva“ |
3282,90 |
3282,90 |
4. |
A. Valančiaus įmonė (PVM sąskaita faktūra) |
748,33 |
730,59 |
5. |
2021-04-30 Nr. 10 |
1482,25 |
1482,25 |
6. |
UAB „Addmore“ (PVM sąskaita faktūra) |
1247,00 |
1247,00 |
7. |
UAB ‚Sinerta LDC“ (PVM sąskaita faktūra) |
664,80 |
664,73 |
Tarnyba, vertindama Perkančiosios organizacijos su 2020-03-24 Sutarties Nr. 24 (Lentelė Nr. 6 Eil. Nr. 7, 7A) įvykdymu susijusius dokumentus, nustatė, kad UAB „Klaipėdos apdaila“ sumokėta 12058,61 Eur su PVM (pagal Sutartį Nr. 24) ir 12055,58 Eur su PVM už papildomus darbus, viso – 24114,19 Eur su PVM. Kartu su atsikaitymo dokumentais pateiktas direktoriaus pavaduotojo infrastruktūrai V.G. „Prašymas dėl maitinimo bloko remonto darbų pirkimo“, kuriame nurodoma, kad „gavus raštą 2020-02-18 Nr. D2-79 „Dėl nenumatytų darbų“ prašau leisti pirkti bendrabučio maitinimo bloko remonto darbus pagal pateiktus kiekių žiniaraščius: (Priedas Nr. 1; Priedas Nr. 2; Priedas Nr. 3, Priedas Nr. 4)“ (Perkančiojoje organizacijoje užregistruotas 2020-03-05 Nr. D5-214). Perkančiosios organizacijos direktoriaus nurodyta (viza) – organizuoti pirkimą. Tačiau Tarnybai apie papildomų darbų pirkimą duomenys nepateikti, CVP IS nėra paviešintas 2020-03-24 Sutarties Nr. 24 pakeitimas ar sutartis su UAB „Klaipėdos apdaila“ dėl papildomų darbų už 12055,58 Eur su PVM įsigijimo.
Tarnyba pažymi, kad: (i) Perkančioji organizacija 2020-03-24 Sutartį Nr. 24 sudarė tik dėl pagrindinių darbų, nors, pagal pirmiau pateiktą informaciją, žinojo apie papildomų darbų poreikį; (ii) pagal bendrą darbų vertę (24114,19 Eur su PVM) Perkančioji organizacija privalėjo vykdyti skelbiamą pirkimą.
Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, įsigydama papildomus darbus, nevykdydama viešojo pirkimo procedūrų, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą[23].
IV dalis. Išvados, rekomendacijos
4.1. Išvados
Tarnyba, atlikusi tikrinimą pagal Tikrinimo ataskaitos II dalyje nustatytas apimtis (1.1. patikrinti, ar 2020 m. ir 2021 m. I pusmetį organizuojant ir vykdant viešuosius pirkimus bei jų pagrindu sudarant viešojo pirkimo – pardavimo sutartis buvo laikomasi Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų; 1.2. patikrinti, ar viešinant viešojo pirkimo – pardavimo sutartis buvo laikomasi Įstatymo reikalavimų) konstatavo Įstatymo nuostatų pažeidimus:
- Viešųjų pirkimų vykdymas Perkančiojoje organizacijoje 2020 m.:
Perkančioji organizacija pažeidė:
- Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus[24], nes nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 15 ir 18 punktuose nustatytų reikalavimų[25] (pirkimus vykdė ne pagal savo pačios nustatytas Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles);
- Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus[26] ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą[27], nes viešojo pirkimo sutarčių nepaviešino ar paviešino, nesilaikant Įstatymo reikalavimų;
- Įstatymo 17 straipsnyje nustatytą skaidrumo principą, nes papildomus darbus įsigijo nevykdydama viešojo pirkimo procedūrų.
- Viešųjų pirkimų vykdymas Perkančiojoje organizacijoje 2021 m.:
Perkančioji organizacija pažeidė:
- Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus[28], nes nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 15 punkte nustatytų reikalavimų[29] (pirkimus vykdė ne pagal savo pačios nustatytas Viešųjų pirkimų organizavimo taisykles);
- Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus[30] ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą[31], nes viešojo pirkimo sutarčių nepaviešino ar paviešino, nesilaikant Įstatymo reikalavimų.
Atsižvelgdama į konstatuotus Įstatymo pažeidimus, Tarnyba: įpareigoja ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Tikrinimo ataskaitos gavimo dienos CVP IS paviešinti visas sudarytas viešojo pirkimo – pardavimo sutartis (pasiūlymus) pilna apimtimi pagal Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus bei informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą.
Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos Įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).
4.2. Rekomendacijos
- Viešųjų pirkimų planuose pirkimų vertes nurodyti Eur be PVM (atsižvelgiant į Įstatymo 4 straipsnio reikalavimus). Patikslinti Viešųjų pirkimų 2021 m. plano duomenis.
- Vykdant pirkimus pildyti „pirkimo paraiškas“, nustatytas Viešųjų pirkimų organizavimo taisyklių 1 priede (nurodyti kiekvieno pirkimo vertę, susieti su viešųjų pirkimų planu ir kt.), Mažos vertės pirkimo pažymose, viešojo pirkimo komisijos posėdžių protokoluose pateikti išsamius pirkimo būdo pagrindimus.
- Pirkimų sutartyse nurodyti asmenis atsakingus už sutarties vykdymą, sutarties ir pakeitimų paskelbimą pagal Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies nuostatas[32].
- Nepratęsti Perkančioji organizacijos su Staržinskio firma „Rolveda“ 2020-09-14 sudarytos sutarties Nr. 14 (paruoštos ir konservuotos žuvies produktai).
- Viešųjų pirkimų organizatoriai, viešųjų pirkimų komisijų nariai privalo teikti privačių interesų deklaracijas Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai ir tinkamai deklaruoti savo kaip viešųjų pirkimų organizatorių / viešųjų pirkimų komisijų narių statusą.
[1] Perkančiosios organizacijos 2021-07-08 raštas Nr. D3-1.13-132 ir 2021-07-16 duomenys pateikti el. paštu.
[2] Ataskaitos numeris: 2021-695057, CVP IS paskelbimo data: 2021-02-23.
[3] Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Centralizuotos vidaus audito tarnybos 2021-01-29 audito ataskaitoje Nr. VA2-2(26.5-77) taip pat konstatuota, kad –„audito metu viešųjų pirkimų srityje nustatytos sisteminio pobūdžio neatitiktys, susijusios su netinkamu viešųjų dokumentavimu ir sutarčių neviešinimu ir (ar) netinkamu viešinimu bei atskirais atvejais kai prekės įsigytos, pasibaigus sutarties terminui, neatlikus viešųjų pirkimų procedūrų“.
[4] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[5] „15. Pirkimų organizavimo tvarką perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose“.
„18. Kokie dokumentai pildomi pirkimo procedūrų metu (neįskaitant nurodytų šio Aprašo 17 punkte), perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose. Tais atvejais, kai pirkimą atlieka vienas asmuo ir jį patvirtinantys dokumentai yra saugomi to asmens elektroniniame pašte ar CVP IS naudotojo paskyroje, perkančioji organizacija užtikrina tokių dokumentų prieinamumą, iškilus tokiam poreikiui.“
[6] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[7] „15. Pirkimų organizavimo tvarką perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose“.
[8] Įstatymo 4 straipsnis.
[9] „24. Pirkimo iniciatoriai ne rečiau kaip kas ketvirtį peržiūri patvirtintą pirkimų planą ir įvertina jame pateiktos informacijos aktualumą. 25. Atsiradus poreikiui einamaisiais biudžetiniais metais tikslinti pirkimų planą, pirkimo iniciatorius raštu pateikia už verčių skaičiavimą atsakingam asmeniui patikslintą pirkimų sąrašą, kuriam pritarus, tikslinamas pirkimų planas.“
[10] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[11] „15. Pirkimų organizavimo tvarką perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose“.
[12] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[13] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[14] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[15] Įstatymo 4 straipsnis.
[16] „24. Pirkimo iniciatoriai ne rečiau kaip kas ketvirtį peržiūri patvirtintą pirkimų planą ir įvertina jame pateiktos informacijos aktualumą. 25. Atsiradus poreikiui einamaisiais biudžetiniais metais tikslinti pirkimų planą, pirkimo iniciatorius raštu pateikia už verčių skaičiavimą atsakingam asmeniui patikslintą pirkimų sąrašą, kuriam pritarus, tikslinamas pirkimų planas.“
[17] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[18] „15. Pirkimų organizavimo tvarką perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose“.
[19] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[20] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[21] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[22] Pagal sutartį 2020-07-31 Nr. 48 su UAB „Dextera“ nepateiktas Atliktų darbų priėmimo perdavimo aktas ir sąskaita faktūra už 480,13 Eur su PVM.
[23] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[24] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[25] „15. Pirkimų organizavimo tvarką perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose“.
„18. Kokie dokumentai pildomi pirkimo procedūrų metu (neįskaitant nurodytų šio Aprašo 17 punkte), perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose. Tais atvejais, kai pirkimą atlieka vienas asmuo ir jį patvirtinantys dokumentai yra saugomi to asmens elektroniniame pašte ar CVP IS naudotojo paskyroje, perkančioji organizacija užtikrina tokių dokumentų prieinamumą, iškilus tokiam poreikiui.“
[26] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[27] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[28] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[29] „15. Pirkimų organizavimo tvarką perkančioji organizacija nustato vidaus dokumentuose“.
[30] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[31] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[32] Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 12 punktas.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite