2021-12-16 Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras 564857
UAB Alytaus regiono atliekų tvarkymo centrui Vilniaus g. 31 62112 Alytus
|
2021-12- Į 2021-11-18
|
Nr. 4S- Nr. S-21-3445
|
(7.4 Mr)
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB Alytaus regiono atliekų tvarkymo centro (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Atliekų panaudojimas šilumos ir energijos gamybai“ (2021-09-18 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 564857) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
1.100.000,00 Eur be PVM
|
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus vertinimas / Pirkimo vertinimas iki Pirkimo sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas |
Nevyksta |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[1], Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (toliau – Metodika), 7.1 papunkčio[2] ir 9 punkto[3] reikalavimai. |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos 2021 m. balandžio 30 direktoriaus įsakymu Nr. V- 188 sudaryta viešojo pirkimo komisija (toliau – Komisija). Pirkimo dokumentai patvirtinti 2021 m. rugsėjo 19 d. Komisijos protokolu Nr. 1. Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų priedo Nr. 5 (Kvalifikacijos reikalavimai) 1 punkte nustatė, jog „tiekėjas turi teisę verstis ta veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai vykdyti“ (toliau – Reikalavimas Nr. 1), o Reikalavimą Nr. 1 įrodantis dokumentas yra Valstybės įmonės Registrų centro išduotas Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registro išplėstinis išrašas ir (arba) įstatai[4], tačiau nenurodė, kokia konkrečia veikla tiekėjas turi teisę verstis ir kokie dokumentai patvirtina tokią tiekėjo teisę. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (redakcija nu 2021-07-01 iki 2021-10-31) (toliau – Atliekų tvarkymo įstatymas) 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog „įmonės, ketinančios atlikti atliekų apdorojimą, perdirbančios laivus, ir įmonės, atliekų susidarymo vietoje pavojingas atliekas laikančios ilgiau kaip šešis mėnesius, o nepavojingąsias – ilgiau kaip vienus metus, turi gauti leidimus“. Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo (redakcija nuo 2021-08-01 iki 2021-10-31) 19 straipsnyje nustatyta, jog „Fizinis ar juridinis asmuo, prieš pradėdamas eksploatuoti ūkinės veiklos objektą ir vykdyti ūkinę veiklą, privalo šio ir kitų įstatymų nustatytais atvejais gauti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (toliau – TIPK) leidimą, taršos leidimą ar kitą leidimą (toliau – leidimas) arba įrenginį įregistruoti“. Pažymėtina, kad Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. liepos 15 d. įsakymu Nr. D1-528 (redakcija nuo 2020-07-17), priede Nr. 1 pateikiamos veiklos rūšys, pagal kurias nustatoma, ar įrenginiui reikia turėti TIPK leidimą pagal šių taisyklių reikalavimus. Taip pat specifinė teisė tiekėjui verstis veikla nustatyta ir Atliekų tvarkymo įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje: „Atliekų tvarkymo objektai, atitinkantys Vyriausybės nustatytus kriterijus, steigiami ir pripažįstami atliekų tvarkymo valstybinės reikšmės objektais Vyriausybės nustatyta tvarka. Tik Vyriausybės pripažintuose atliekų tvarkymo valstybinės reikšmės objektuose kaip kuras energijai gaminti gali būti naudojamos ar planuojamos naudoti po rūšiavimo likusios ir perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios komunalinės atliekos <...>“. Atsižvelgus į teisės aktais nustatytą tvarką dėl teisės Lietuvos Respublikoje registruotiems tiekėjams verstis komunalinių atliekų deginimo veikla, Pirkimo dokumentuose turėtų būti nustatyti reikalavimai tiekėjui dėl teisės verstis tokia veikla bei turėtų būti nurodyta, kokie konkrečiai dokumentai patvirtina tokią tiekėjo teisę. Įvertinus išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Reikalavimas Nr. 1 yra neatitinkantis Metodikos nuostatų, todėl Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 7 dalies nuostatas bei Metodikos 7.1 papunkčio ir 9 punkto reikalavimus. |
|
2. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[5], 35 straipsnio 2 dalies 8 punktas, 9 punktas ir 18 punktai[6], 3[7] ir 4[8] dalys. |
Dėl perkamų paslaugų: Perkančioji organizacija skelbime apie Pirkimą nurodė BVPŽ kodą: 90513300 - „Atliekų deginimo paslaugos“. Pirkimo dokumentų Techninėje specifikacijoje nustatė reikalavimus energetinę vertę turinčių atliekų panaudojimui šilumos ir energijos gamybai, tačiau Techninės specifikacijos 11 punkte ir Pirkimo dokumentų priede Nr. 2 (pasiūlymo forma) nustatė galimybę tiekėjui pasiūlymus teikti alternatyviai: siūlyti pateikti degiųjų atliekų utilizavimo (deginimo) (toliau – Deginimo) paslaugų įkainį kai atliekas paslaugų teikėjas paima savo transportu arba kai atliekų pristatymu rūpinasi Perkančioji organizacija. Atsižvelgus į tai, nėra aiškus Perkančiosios organizacijos perkamų paslaugų poreikis: t. y. ar Pirkimo objektą sudaro tik Deginimo paslaugų pirkimas, ar ir atliekų transportavimo. Perkančioji organizacija Tarnybai paaiškino[9], jog „Siekiant ekonomiškumo įvertinama galimybė ir neviršijant pačios perkančiosios organizacijos paskaičiuotų transportavimo sąnaudų, šias paslaugas įsigyti iš paslaugos teikėjo. Tokiu būdu perkančiosios organizacijos turimos transporto priemonės ir darbuotojai galėtų būti naudojami kitoje Bendrovės veikloje“. Pažymėtina, kad Perkančiosios organizacijos pareiga pasirengimo Pirkimui metu įsivertinti Pirkimo poreikį, šiuo atveju, transporto paslaugų poreikį. Taip pat tokia Pirkimo dokumentų sąlyga dėl galimybės tiekėjams pateikti skirtingas paslaugas daro pasiūlymus nepalyginamais ir tai pažeidžia skaidrumo principą, nes, pavyzdžiui, neaišku kaip būtų vertinamas tiekėjo pasiūlymas be transportavimo įkainio tiekėjo pasiūlymo su transportavimo įkainiu atžvilgiu. Tarnyba taip pat rekomenduoja įsitikinti, ar komunalinių atliekų deginimo paslaugų teikėjai teikia komunalinių atliekų transportavimo paslaugas, ir esant tokių paslaugų poreikiui, įsivertinti, ar tokias paslaugas galėtų teikti atitinkama atliekų tvarkymo veiklos rūšimi, būtent vežimu, užsiimantys tiekėjai. Perkančioji organizacija, Pirkimo dokumentuose nustačiusi neaiškias ir dviprasmiškas sąlygas dėl perkamų paslaugų, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą bei 35 straipsnio 2 dalies 8 punkto ir 4 dalies nuostatas. Dėl Pirkimo neskaidymo į dalis: Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų 2.2 punkte nustatė sąlygą, jog Pirkimas neskaidomas į atskiras pirkimo dalis, tačiau Pirkimo dokumentuose nepateikė argumentų, kodėl Pirkimo neskaidė į dalis. Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija argumentus pateikė[10] tik Tarnybai paprašius[11]. Perkančioji organizacija, Pirkimo dokumentuose nepateikusi argumentų dėl Pirkimo neskaidymo į dalis, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 9 punkto nuostatas. Dėl pasiūlymo galiojimo užtikrinimo: Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų 7.1 punkte nustatė sąlygą, jog turi būti pateikiamas pasiūlymo galiojimo užtikrinimas 10.000,00 Eur be PVM vertei, tačiau nenustatė pasiūlymo galiojimo užtikrinimo reikalavimų, pavyzdžiui, kokiu būdu turi būti pateiktas pasiūlymo galiojimo užtikrinimas, kokia informacija turi būti nurodyta užtikrinimą patvirtinančiame dokumente, kokiomis sąlygomis tiekėjas netenka pasiūlymo galiojimo užtikrinimo, pasiūlymo galiojimo užtikrinimo tiekėjui grąžinimo sąlygos ir pan. Perkančioji organizacija, Pirkimo dokumentuose nepateikusi pasiūlymo galiojimo užtikrinimo reikalavimų, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 18 punkto ir 4 dalies nuostatas. Dėl draudžiamų atliekų deginimo: Perkančioji organizacija Techninės specifikacijos 14 punkte nustatė sąlygą, jog tiekėjas, teikdamas pasiūlymą, turi pridėti lentelę, nurodydamas kokios atliekos yra draudžiamos deginti. Iš šio reikalavimo nėra aišku, kokią informaciją turi pateikti paslaugų teikėjas: ar informaciją pagal techninės specifikacijos 13 punkte pateiktoje lentelėje Nr. 1 nurodytus atliekų kodus, ar ir pagal kitus atliekų kodus. Perkančioji organizacija, Pirkimo dokumentuose nustačiusi neaiškią, netikslią ir dviprasmišką sąlygą, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies reikalavimą. Dėl Pirkimo sutarties trukmės: Perkančioji organizacija nustatė neaiškią Pirkimo sutarties trukmę, nes skelbimo apie Pirkimą II.2.7 papunktyje nurodė, jog Pirkimo sutarties trukmė 36 mėnesiai, Pirkimo sutartis gali būti pratęsta 2 kartus po 12 mėnesių, Pirkimo dokumentų priedo Nr. 1 (Techninė specifikacija) (toliau – Techninė specifikacija) 7 punkte ir priedo Nr. 3 „Viešojo pirkimo sutarties projektas“ 10.1 papunktyje nurodė, kad Pirkimo sutarties trukmė – 12 mėnesių su galimybe pratęsti 12 mėn. Perkančioji organizacija rašte[12] nurodė, jog skelbime apie Pirkimą nurodyta neteisinga informacija. Pažymėtina, kad Įstatymo 35 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog „tuo atveju, kai skelbime apie pirkimą <...> pateikta informacija neatitinka informacijos, pateiktos kituose pirkimo dokumentuose, teisinga laikoma informacija, nurodyta skelbime apie pirkimą“. Perkančioji organizacija, Pirkimo dokumentuose nustačiusi neaiškią Pirkimo sutarties trukmę, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatas. Perkančioji organizacija nustačiusi neaiškias, netikslias, dviprasmiškas Pirkimo dokumentų sąlygas, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą bei 35 straipsnio 2 dalies 8, 9 ir 18 punktų, 3 ir 4 dalių nuostatas. |
|
3. |
Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas[13]. |
Perkančioji organizacija Techninės specifikacijos 14 punkte nustatė sąlygą, jog tiekėjas, teikdamas pasiūlymą, turi pridėti lentelę, nurodydamas kokios atliekos yra draudžiamos deginti. Tiekėjas UAB „Kauno kogeneracinė jėgainė“ (toliau – Tiekėjas) tokios lentelės nepateikė, tačiau Komisija 2021-10-27 (protokolas Nr. 5) nustatė Tiekėją Pirkimo laimėtoju. Tarnybos vertinimu, Perkančioji organizacija turėjo Tiekėjo pasiūlymą atmesti kaip nepriimtiną pasiūlymą, nes neatitinka Techninėje specifikacijoje nustatytų reikalavimų. Perkančioji organizacija, pripažinusi Tiekėją, kurio pasiūlymas yra nepriimtinas, nes neatitinka Techninės specifikacijos reikalavimų, laimėtoju, pažeidė Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
– |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgusi į nustatytas aplinkybes, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtinto skaidrumo principo, 35 straipsnio 2 dalies 8, 9 ir 18 punktų, 3 ir 4 dalių, 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto, 47 straipsnio 7 dalies, taip pat Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 7.1 papunkčio ir 9 punkto reikalavimų pažeidimus, bei įvertinusi tai, kad nesant galimybės nustatytų pažeidimų ištaisyti, Tarnyba, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. nutraukti Pirkimo procedūras; 2. per 21 darbo dieną raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, nusprendusi pradėti naują pirkimą dėl to paties Pirkimo objekto, turi atsižvelgti į šioje vertinimo išvadoje konstatuotus pažeidimus ir pateiktas pastabas bei pirkimo dokumentus rengti taip, kad nebūtų pažeistos Įstatymo nuostatos. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos pateiktu įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
1) Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų priede Nr. 5 (kvalifikacijos reikalavimai) 3 punkte nustatė reikalavimą: „Tiekėjas tenkina būtinas ES viešųjų pirkimų procedūrų sąlygas“. Pažymėtina, kad savo pobūdžiu tai nėra kvalifikacijos reikalavimas, todėl neturėtų būti nustatomas. Atkreiptinas dėmesys, kad Pirkimo dokumentų 3 punkte Perkančioji organizacija nustatė sąlygas dėl tiekėjų pašalinimo pagrindų ir Europos bendrojo viešųjų pirkimų dokumento (EBVPD) pateikimo. 2) Tarnyba pažymi, kad Techninės specifikacijos 13 punkte nustatyta sąlyga, jog „Paslaugos teikėjas teikdamas pasiūlymą konkursui įsipareigoja priimti Atliekas lentelėje Nr. 1 nurodytais kodais“, lentelėje Nr. 1 nurodytos 8 (aštuonios) atliekų rūšys, o pagal šios lentelės eilutės Nr. 1 atliekų kodą „19 05 99“ ir atliekų tvarkymo veiklos kodą R1[14], teisę deginti atliekas šiuo metu turi tik UAB „Kauno kogeneracinė jėgainė“. Atsižvelgus į Perkančiosios organizacijos poreikį deginti komunalines atliekas pagal konkrečius atliekų kodus, Pirkimo dokumentuose turėtų būti nustatytos patikslintos sąlygos, jog paslaugų teikėjas pasiūlymo pateikimo metu, neturintis teisės deginti atliekų pagal tam tikrą atliekų kodą, Pirkimo sutarties vykdymo metu tokią teisę įgytų. 3) Primename, kad Tarnyba yra parengusi atviro konkurso pirkimo sąlygų pavyzdinį dokumentą[15] ir rekomenduojame rengiant pirkimo sąlygas į jas atsižvelgti. |
[1] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[2] „visiems pirkime dalyvaujantiems tiekėjams turi būti taikomi vienodi, tikslūs, aiškūs, objektyviai patikrinami, pirkimo dokumentuose nustatyti kvalifikacijos reikalavimai“.
[3] „Tiekėjas turi teisę verstis [nurodoma konkreti veikla, jos pavadinimas] veikla“ <...> Nustatomas nepriklausomai nuo numatomos pirkimo sutarties vertės ar trukmės, kai reikalavimas turėti atitinkamą atestatą, sertifikatą, pažymą, leidimą ar pan. yra numatytas kituose norminiuose teisės aktuose. <...>Pirkimo vykdytojas pirkimo dokumentuose turi kuo aiškiau nurodyti reikalavimus teisei verstis specifine, sertifikuojama (licencijuojama) veikla“ <...> Dokumentai (Viešųjų pirkimų įstatymo 51 straipsnio 4 dalis) – jų kopijos arba nuorodos į nacionalines duomenų bazes bet kurioje valstybėje narėje, prie kurių pirkimo vykdytojas turės galimybę tiesiogiai ir neatlygintinai prisijungusi ir susipažinti su reikalaujamais dokumentais ir (ar) informacija: <...> 2) jeigu verstis atitinkama veikla yra privalomi leidimai, licencijos, atestatai ar kiti dokumentai – atitinkamų dokumentų – licencijų, leidimų, atestatų ar kitų pirkimo sutarčiai vykdyti privalomų dokumentų, kopijos“.
[4] „VĮ Registrų centro išduotas LR Juridinių asmenų registro išplėstinis išrašas ir/arba įstatų, patvirtinančių, kad tiekėjas turi teisę verstis ta veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai vykdyti, tinkamai patvirtintos kopijos arba kitų dokumentų, patvirtinančių tiekėjo teisę verstis atitinkama veikla, kopijos“ <...> 2) jeigu verstis atitinkama veikla yra privalomi leidimai, licencijos, atestatai ar kiti dokumentai – atitinkamų dokumentų – licencijų, leidimų, atestatų ar kitų pirkimo sutarčiai vykdyti privalomų dokumentų, kopijos;“.
[5] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[6] „Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta:<...> 8) prekių, paslaugų ar darbų pavadinimas, kiekis (apimtis), su prekėmis tiektinų paslaugų pobūdis, prekių tiekimo, paslaugų teikimo ar darbų atlikimo terminai; 9) perkančiosios organizacijos sprendimo dėl tarptautinės vertės pirkimo objekto neskaidymo į dalis argumentai, kaip nustatyta šio įstatymo 28 straipsnio 2 dalyje; <...> 18) pasiūlymų galiojimo užtikrinimo, jeigu taikytina, reikalavimai“.
[7] „<...> tuo atveju, kai skelbime apie pirkimą <...> pateikta informacija neatitinka informacijos, pateiktos kituose pirkimo dokumentuose, teisinga laikoma informacija, nurodyta skelbime apie pirkimą“.
[8] „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
[9] 2021-11-18 raštas Nr. S-21-3445.
[10] 2021-11-18 raštas Nr. S-21-3445.
[11] 2021-11-09 raštas Nr. 4S-1213.
[12] 2021-11-18 raštas Nr. S-21-3445.
[13] „Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos:1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas“.
[14] Pagal Pirkimo dokumentų priedo Nr. 5 2 eilutėje nustatytą kvalifikacijos reikalavimą.
[15] https://vpt.lrv.lt/lt/metodine-pagalba/gaires-ir-rekomendacijos
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite