2021-09-10 Nr. 4S-962 Valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija
Valstybės įmonei Valstybinių miškų urėdijai
Žiniai Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai
|
2021-09-10 Į 2021-08-19 2021-08-30
|
Nr. 4S-962 (7.4 Mr) gautą raštą gautą raštą |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo „VĮ VMU Biržų regioninio padalinio gamybinių patalpų, esančių Pasvalio mieste, rekonstrukcijos į administracines patalpas statybos darbai“ vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„VĮ VMU Biržų regioninio padalinio gamybinių patalpų, esančių Pasvalio mieste, rekonstrukcijos į administracines patalpas statybos darbai“, 2021-07-07 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 555012 (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas (supaprastintas pirkimas) |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
150 000,00 Eur |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
- |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis vertinimas / Pirkimo dokumentuose nustatytų kvalifikacijos reikalavimų vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
- |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas
Teismo procesas nevyksta |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[2] Įstatymo 47 straipsnio 3 dalies 1 punktas[3] Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[4] Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 6 punktas[5] Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 7.3 papunktis[6] Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 12 punktas[7] |
Pirkimo objektą sudarantys statybos darbai turi būti vykdomi pagal techninį darbo projektą „Gamybos paskirties pastato Biržų g. 93 (Unikalus Nr. 6793-000-6038) sklype Biržų g. 93, Pasvalys, kapitalinio remonto projektas“ Nr. P/854 -TDP (toliau – Techninis projektas)[8]. Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai nurodyti Pirkimo Specialiųjų sąlygų priedo Nr. 4 „Pašalinimo pagrindai ir reikalavimai tiekėjų kvalifikacijai“[9] (toliau – Priedas Nr. 4) 2 punkte. Pažymėtina, kad, vadovaujantis Įstatymo 47 straipsnio 1 dalimi, perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Būtini kvalifikacijos reikalavimai kandidatams ar dalyviams nustatomi atsižvelgus į konkretaus perkamo objekto specifiką, apimtį, jie negali dirbtinai riboti tiekėjų konkurencijos, turi būti pagrįsti, proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs.
1. Priedo Nr. 4 13 punkte nustatytas kvalifikacijos reikalavimas – „Tiekėjo vidutinės metinės pajamos iš statybos rangos darbų per pastaruosius 3 (trys) metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 (trys) metus, yra ne mažesnės kaip 1 000 000,00 (vienas milijonas eurų) Eur be PVM.“ Pirkimo dokumentuose nurodyta bendra Pirkimo vertė yra 150 000,00 Eur be PVM[10], Pirkimo sutarties trukmė – 17 mėn. nuo Pirkimo Sutarties įsigaliojimo dienos su galimybe pratęsti Pirkimo sutartį 1 mėnesiui[11]. Iš Pirkimo dokumentų matyti, kad Perkančioji organizacija siekia įsigyti 314,24 m2 bendro ploto neypatingo statinio kapitalinį remontą[12], darbų priėmimo-perdavimo aktai pasirašomi už per kalendorinį mėnesį atliktus darbus, jeigu atitinkamą mėnesį darbai buvo atliekami[13], mokėjimai bus vykdomi per 45 kalendorines dienas po darbų perdavimo-priėmimo aktų pasirašymo[14]. Perkančioji organizacija 2021 m. rugpjūčio 30 d. rašte (toliau – Raštas) paaiškino, kad Priedo Nr. 4 13 punkte nurodytas reikalavimas buvo nustatomas remiantis Įstatymu, Tarnybos parengtomis Statybos darbų pirkimo gairėmis (toliau – Gairės) (rekomendacinio pobūdžio metodinė priemonė), kuriose nurodyta, kad: 1) finansiniai ir ekonominiai kvalifikacijos kriterijai nustatomi pagal poreikį, atsižvelgiant į pirkimo objekto specifiką, sudėtingumą, apimtis, t. y. perkančiajai organizacijai suteikta diskrecijos teisė; 2) tiekėjo vidutinė metinė svarbiausių statybos darbų apimtis per pastaruosius 5 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 5 metus) turi būti ne mažesnė kaip 0,5 perkamų darbų vertės, t. y. Gairėse nustatyta tik žemutinė riba ir niekaip nėra nurodyta maksimali riba. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad tiek Įstatymo 47 straipsnio 7 dalyje, tiek Gairėse aiškiai nurodyta, kad tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką, o Įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. Taip pat pastebėtina, kad, remiantis Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika[15] (toliau – Kvalifikacijos metodika), Rašte minimas reikalavimas dėl vidutinės metinės svarbiausių statybos darbų apimties, parodo tiekėjo techninį ir profesinį, o ne finansinį ir ekonominį pajėgumą. Vadovaujantis Įstatymo 47 straipsnio 3 dalies 1 punktu ir Kvalifikacijos metodikos 12 punkto pirmąja pastraipa, nepriklausomai nuo pirkimo sutarties vertės ir trukmės, reikalaujama metinė tiekėjo veiklos pajamų iš veiklos, su kuria susijęs atliekamas pirkimas, suma negali būti daugiau kaip du kartus didesnė už numatomą atliekamo pirkimo vertę. Didesnė vertė gali būti nustatoma tik tais atvejais, kai dėl perkamų prekių, paslaugų ar darbų pobūdžio arba su tuo susijusios rizikos būtina nustatyti didesnę reikalaujamą metinę tiekėjo veiklos pajamų sumą, o perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose arba pirkimo procedūrų ataskaitoje nurodo pagrindines tokio reikalavimo priežastis. Taip pat Kvalifikacijos metodikos 6 punkte nurodyta, jog pirkimo vykdytojas gali nustatyti kitokius nei šioje metodikoje įtvirtintus, finansinio ir ekonominio pajėgumo kriterijus ir jų vertinimo metodus ir (ar) jų reikšmes, jei tai būtina dėl konkretaus pirkimo objekto specifikos, apimties, ypatingų pirkimo sutarties vykdymo sąlygų, tačiau jie turi būti nustatomi vadovaujantis šios metodikos 7 punkte nustatytais principais, neprieštarauti Įstatymui, turi būti objektyvūs ir nediskriminaciniai, t. y. Perkančiosios organizacijos diskrecijos teisė spręsti dėl kvalifikacijos reikalavimų nėra absoliuti. Tarnybos vertinimu, reikalaujamas tiekėjo vidutinių metinių pajamų iš statybos rangos darbų dydis (pajamos – ne mažesnės kaip 1 000 000,00 Eur be PVM) yra neproporcingai didelis, nes šiuo atveju perkamas neypatingojo negyvenamosios paskirties pastato (sąlyginai nedidelio bendrojo ploto) kapitalinis remontas, kurio atlikimui numatytas pakankamai ilgas terminas, o Perkančiosios organizacijos Rašte pateiktas paaiškinimas nepagrindžia specifinio darbų pobūdžio arba su tuo susijusios rizikos, dėl ko buvo būtina nustatyti daugiau nei 6 kartus didesnę, nei numatoma atliekamo Pirkimo vertė, pajamų sumą. Apibendrinus tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Priedo Nr. 4 13 punkte nustatytas kvalifikacijos reikalavimas yra nepagrįstas, neproporcingas Pirkimo objektui, juo Perkančioji organizacija dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir galimybę dalyvauti Pirkime, taip pažeisdama Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą proporcingumo principą, 47 straipsnio 1 dalies, 3 dalies 1 punkto ir 7 dalies reikalavimus bei Kvalifikacijos metodikos 6 ir 12 punktų nuostatas.
2. Priedo Nr. 4 14 punkte nustatytas reikalavimas tiekėjui „<...> per pastaruosius 5 (penkis) metus (arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos, jei tiekėjas vykdė veiklą trumpiau nei 5 metus) yra tinkamai įvykdęs bent vieną rangos sutartį, kurios objektas (ar objekto dalis) yra neypatingojo statinio negyvenamosios paskirties pastato ar inžinerinių tinklų (vandentiekio ir nuotekų šalinimo, šilumos tiekimo) statyba ar rekonstrukcija ar kapitalinis remontas, ir kurios vertė be PVM ne mažesnė kaip 1 00.000,00 Eur be PVM (vienas šimtas tūkstančiai eurų)“ bei nurodyta, kad atitiktį šiam reikalavimui įrodantys dokumentai yra atliktų statybos / rekonstravimo / kapitalinio remonto darbų sutarčių sąrašas, kuriame nurodoma informacija apie įvykdytas negyvenamosios paskirties pastato ir inžinerinių tinklų (vandentiekio ir nuotekų šalinimo, šilumos tiekimo) statybos ar rekonstrukcijos ar kapitalinio remonto sutartis, kurias (kuriuos) vykdant tiekėjas atliko ypatingojo statinio statybos rangovo funkcijas. Tarnyba nustatė, kad atitiktį reikalavimui įrodančiuose dokumentuose prašoma pateikti informacija neatitinka paties kvalifikacijos reikalavimo, t. y. šiame kvalifikacijos reikalavime nurodytas objektas: 1) gali būti vienas iš dviejų – arba neypatingasis negyvenamosios paskirties pastatas arba inžineriniai tinklai, tačiau atitiktį šiam reikalavimui įrodančiame dokumente nurodyta, kad objektas turi apimti tiek negyvenamosios paskirties pastatą, tiek ir inžinerinius tinklus; 2) yra neypatingasis statinys, tačiau atitiktį šiam reikalavimui įrodančiame dokumente reikalaujama, kad tiekėjas būtų atlikęs ypatingojo statinio statybos rangovo funkcijas. Apibendrinus išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Priedo Nr. 4 14 punkte nustatyti atitiktį įrodančio dokumento reikalavimai yra neproporcingi Pirkimo objektui bei keliamam kvalifikacijos reikalavimui ir juo siekiamam tikslui. Tuo Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtiną proporcingumo principą.
3. Priedo Nr. 4 15.1 punkte nustatytas reikalavimas, kad statinio statybos vadovo pareigas einantis specialistas „<...> per pastaruosius penkis metus būtų vadovavęs bent vienai ypatingojo statinio (negyvenamieji pastatai ir/ar inžineriniai tinklai ir/ar kiti inžineriniai statiniai) sutarčiai, kurios vertė ne mažesnė kaip 100 000,00 Eur be PVM ir kuri buvo tinkamai užbaigta, t. y. pasirašytas statinio statybos užbaigimo aktas.“ Atitiktį šiam reikalavimui įrodantys dokumentai yra „2. Siūlomų specialistų darbo patirties aprašymai, nurodant vykdytus darbus, užsakovą, darbų atlikimo laikotarpį, darbų vertę.”. Vadovaujantis statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ (toliau – STR 1.01.03:2017)[16] 2 punktu, statiniai, atsižvelgiant į galimą žalą jų avarijos atveju, skirstomi į nesudėtinguosius, neypatinguosius ir ypatinguosius statinius. Pažymėtina, kad šiuo atveju bus atliekami neypatingojo statinio[17] kapitalinio remonto darbai, todėl reikalavimas turėti vadovavimo tik ypatingojo statinio statybai patirties, nenustatant galimybės turėti vadovavimo patirties neypatingojo statinio statybai yra nepagrįstas, neproporcingas Pirkimo objektui. Apibendrinus išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Priedo Nr. 4 15.1 punkte nustatytas kvalifikacijos reikalavimas yra nepagrįstas, neproporcingas Pirkimo objektui, todėl Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą, Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies ir 47 straipsnio 7 dalies nuostatas bei Kvalifikacijos metodikos 7.3 papunkčio nuostatas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
- |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo ir Kvalifikacijos metodikos nuostatų pažeidimus, nurodytus šioje vertinimo išvadoje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[18], įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. Nutraukti Pirkimo procedūras. 2. Per 21 d. d. nuo šios išvados gavimo dienos informuoti Tarnybą raštu apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Vertinimo išvadoje Tarnybos pateiktu sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
Priedo Nr. 4 12 punkte nustatytas reikalavimas – „Tiekėjas turi teisę būti neypatingojo statinio statybos rangovu <…>“ bei nurodyta, kad atitiktį šiam reikalavimui Perkančioji organizacija patikrins įvertinusi duomenis atitinkamuose Statybos produkcijos sertifikavimo centro įmonių kvalifikacijos atestatų ir (arba) teisės pripažinimo dokumentų registruose (http://www.spsc.lt/registrai). Pastebėtina, kad tik ypatingųjų statinių (ir ypatingųjų ar neypatingųjų statinių, esančių kultūros paveldo objekto teritorijoje, jo apsaugos zonoje, kultūros paveldo vietovėje) statybos darbų atveju reikalaujama tiekėjui turėti teisę būti ypatingojo statinio statybos darbų rangovu ir turėti šią teisę patvirtinančius dokumentus. Neypatingųjų ir nesudėtingųjų statinių statybos darbų atveju tiekėjui pakanka turėti teisę verstis statybos veikla ir pateikti tokią teisę įrodančius dokumentus, t. y. Lietuvos Respublikoje registruoto tiekėjo (juridinio asmens) Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registro išplėstinio išrašo kopija ar įstatų (aktualios įstatų redakcijos) atitinkamos dalies kopija, tiekėjo (fizinio asmens) teisę verstis statybos veikla patvirtinančių dokumentų (pavyzdžiui, verslo liudijimo) ar kitų dokumentų, kuriuose būtų nurodyta tiekėjo vykdoma veikla, kopijos[19]. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. <...>“.
[3] „<...> Reikalaujama metinė tiekėjo veiklos pajamų suma negali būti daugiau kaip du kartus didesnė už numatomą atliekamo pirkimo vertę, išskyrus pagrįstus atvejus, kai dėl perkamų prekių, paslaugų ar darbų pobūdžio arba su tuo susijusios rizikos būtina nustatyti didesnę reikalaujamą metinę tiekėjo veiklos pajamų sumą. <...>.“
[4] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką.“
[5] „Pirkimo vykdytojas, vadovaudamasis šios Metodikos 7 punkte nustatytais principais, gali nustatyti kitokius nei šioje Metodikoje įtvirtintus, Viešųjų pirkimų įstatymui ir Pirkimų įstatymui neprieštaraujančius, objektyvius ir nediskriminacinius finansinio ir ekonominio ar techninio ir profesinio pajėgumo kriterijus ir jų vertinimo metodus ir (ar) jų reikšmes, jei tai būtina dėl konkretaus pirkimo objekto specifikos, apimties, ypatingų pirkimo sutarties vykdymo sąlygų <...>“.
[6] „<...> perkančiosios organizacijos nustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu.<...>“.
[7] „Pirkimo vykdytojas, vadovaudamasis šios Metodikos 7 punkte nustatytais principais, gali nustatyti kitokius nei šioje Metodikoje įtvirtintus, Viešųjų pirkimų įstatymui ir Pirkimų įstatymui neprieštaraujančius, objektyvius ir nediskriminacinius finansinio ir ekonominio ar techninio ir profesinio pajėgumo kriterijus ir jų vertinimo metodus ir (ar) jų reikšmes, jei tai būtina dėl konkretaus pirkimo objekto specifikos, apimties, ypatingų pirkimo sutarties vykdymo sąlygų, tačiau negali reikalauti, kad tiekėjai pateiktu kitokius kvalifikaciją patvirtinančius dokumentus, nei nurodyta Viešųjų pirkimų įstatymo 51 straipsnyje.“
[8] Pirkimo Specialiųjų sąlygų 1 priedo „Techninės specifikacija“ 2 punktas.
[9] Pirkimo sąlygos patvirtintos 2021 m. liepos 7 d. Pirkimo komisijos posėdžio protokolu Nr. 2.
[10] Skelbimo apie Pirkimą. II.1.5) punktas.
[11] Pirkimo Specialiųjų sąlygų priedo Nr. 5 „Sutarties Specialiosios sąlygos_ projektas“ 6.2 punktas, skelbimas apie Pirkimą.
[12] Techninio projekto „BENDROJI DALIS P/854-TP-BD“, „BENDRIEJI STATINIŲ RODIKLIAI”.
[13] Pirkimo Specialiųjų sąlygų priedo Nr. 5 „Sutarties Specialiosios sąlygos_ projektas“ 6.5 punktas.
[14] Pirkimo Specialiųjų sąlygų 5.1 priedo „Sutarties Bendrosios sąlygos projektas“ 3.10 punktas.
[15] Patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105.
[16] Patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713.
[17] Pirkimo Specialiųjų sąlygų 1 priedo „Techninės specifikacija“ 3 punktas.
[18] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[19] Gairių 5.1 papunktis.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite