2021-09-28 4S-1024 Valsybės įmonė Lietuvos oro uostai
VĮ Lietuvos oro uostai Rodūnios kelias 10A,
Žiniai Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai
|
2021-09-28 Į 2020-09-23 2021-09-22 2021-09-02
|
Nr. 4S-1024 Nr.4R-650 Nr. 4R-643 Nr.4R-597
|
(7.4 Mr)
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Valstybės įmonės Lietuvos oro uostai (toliau – Perkantysis subjektas) vykdyto pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Mažo kiekio sprogstamųjų medžiagų ieškiklių Rapiscan Itemiser 4DX techninė priežiūra, remontas“, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2021 m. liepos 3 d., Pirkimo Nr. 554260 (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Skelbiamos derybos |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
– |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus vertinimas / Pirkimo vertinimas iki Pirkimo sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas |
– |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
|
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
|
IV dalis. Sprendimas
Vertinimo metu Įstatymo pažeidimų nenustatyta, todėl Tarnyba neprieštarauja, kad Perkantysis subjektas tęstų Pirkimo procedūras. Tarnyba panaikina Perkančiajam subjektui 2021 m. rugpjūčio 16 d. raštu Nr. 4S-856 (7.4Mr) pritaikytą įpareigojimą sustabdyti Pirkimo sutarties sudarymo procedūrą. |
Pastabos
1) Pirkimo dokumentų priede Nr. 1 „Techninė specifikacija (toliau – Techninė specifikacija) nurodyta, jog Pirkimo objektą sudaro „Mažo kiekio sprogstamųjų medžiagų ieškiklio Rapiscan Itemiser 4DX techninė priežiūra, remontas“ (toliau – Techninė priežiūra), Techninė priežiūra perkama 17 (septyniolikai) įrenginių, 24 (dvidešimt keturiems) mėnesiams. Techninės specifikacijos 3.2.3 papunktyje nustatyta, jog tiekėjas bus atsakingas už atsarginių dalių, komponentų, atsargų valdymą, 5.14.8 papunktyje nustatyta, jog „už visas dalis, eksploatacines medžiagas ir sandėliavimą moka Tiekėjas“. Perkantysis subjektas Tarnybai paaiškino[1], kad „Visos paslaugų teikimo sąnaudos įskaičiuojamos į abonentinį mokestį. Užsakovas savarankiškai šia sutartimi dalių nepirks“. Pirkimo dokumentų priede Nr. 2 „Pasiūlymo forma“ nurodyta tiekėjui pateikti vieną įkainį: 1 įrenginio priežiūros 1 mėn. terminui įkainį EUR be PVM. Perkantysis subjektas, atsakydamas į Tarnybos klausimą dėl vieno įkainio nustatymo kainodaros, nurodė[2], jog „Kadangi yra keliami aukšti reikalavimai įrangos veikimo užtikrinimui ir už veikimo neužtikrinimą yra numatytos baudos, yra rizika, kad Tiekėjas bet kokiu kainodaros išskaidymo principu įsitrauks atsarginių dalių kainą į abonentinį mokestį, kadangi prekes jau turės turėti sandėlyje ir bus patyręs sąnaudas, nežinodamas ar reikės visų užsakytų medžiagų. Jeigu būtų atskirtas apmokėjimas už atsargines dalis, tikėtina už tai būtų sumokama ir per abonentinį priežiūros mokestį, ir dar kartą užsakant dalis <...>“. Tarnyba, atsižvelgusi į pirminio pasiūlymo pateikimo duomenis[3] ir 2018 m. rugpjūčio 29 d. su UAB „Atea“ sudarytos viešojo pirkimo „Mažo kiekio sprogstamųjų medžiagų ieškiklių ir techninės priežiūros pirkimas“ (CVP IS skelbtas 2018 m. balandžio 28 d., Pirkimo Nr. 378566) sutarties, Nr. 6PS-18-248, įkainius: „1 įrenginio techninė priežiūra per vienerius metus“ 220,00 Eur be PVM, taip pat rinkos konsultacijų metu[4] tiekėjo pateiktą pastabą, jog „Eksploatacines medžiagas, kurių poreikis priklauso nuo keleivių srauto, siūlome pirkti atskirai <...> Priešingu atveju didinsite tiekėjo rizikas, tuo pačiu kelsite prekių bei paslaugų kainą sau patiems“, taip pat įvertinusi galimybę, jog įrenginys ar visi 17 (septyniolika) įrenginių gali ir nesugesti per vieną mėnesį, o gal ir ilgiau, nors Perkantysis subjektas už tai sumokės per abonentinį mokestį, mano, jog nustatyta vieno įkainio kainodara galimai neužtikrina Įstatymo 29 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostatų dėl racionalaus lėšų naudojimo. Pažymėtina, kad Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[5] 4.5 papunktyje nustatyta, jog kainodaros taisyklės turi būti užtikrinančios racionalų lėšų panaudojimą, todėl Tarnyba rekomenduoja vykdant tokio pobūdžio viešuosius pirkimus ateityje svarstyti nustatyti ir sutarties vykdymo išlaidų atlyginimo[6] kainos apskaičiavimo būdą. 2) Tarnybos nuomone, atsižvelgus į tai, kad Perkantysis subjektas Pirkimu atskirai neperka atsarginių detalių, o Techninės specifikacijos reikalavimais įpareigoja tiekėją užtikrinti tinkamą techninės priežiūros paslaugų teikimą, įskaitant atsarginių detalių poreikio užtikrinimą,[7] Techninės specifikacijos 3.4 papunktyje[8] nustatytas reikalavimas dėl teisės prekiauti Rapiscan Itemiser įrenginiais bei atsarginėmis detalėmis, nėra tikslingas šio Pirkimo objekto atžvilgiu, todėl Tarnyba rekomenduoja ateityje vengti tokių reikalavimų nustatymo, vykdant panašaus pobūdžio viešuosius pirkimus. 3) Atsižvelgusi į tai, kad Perkantysis subjektas pagal Įstatymą neprivalo skaidyti pirkimo objekto į dalis (nors, Tarnybos vertinimu, ši teisė ir nereiškia perkančiųjų subjektų absoliučios teisės neskaidyti sudėtinio pirkimo objekto į atskiras dalis, t. y., perkantieji subjektai šia teise turėtų naudotis protingai, racionaliai – kiekvienu konkrečiu atveju įsivertinant pirkimu siekiamą tikslą, atsižvelgiant į pirkimo esmę, rinkos konkurencinę aplinką ir pan.), įvertinusi Pirkimo objekto turinį, Perkančiojo subjekto Tarnybai pateiktus paaiškinimus[9], Tarnyba sprendžia, kad šiuo konkrečiu atveju, neskaidydamas Pirkimo objekto į dalis, Perkantysis subjektas nepažeidė Įstatymo reikalavimų. Pastebėtina, kad Įstatyme nėra įtvirtinta pareiga Perkančiajam subjektui pirkimo dokumentuose deklaruoti pirkimo objekto neskaidymo priežasčių, tačiau, įvertinus tai, kad pirkimo objekto skaidymas praktikoje dažnu atveju laikytinas efektyvia priemone konkurencijai padidinti, taip pat siekiant užtikrinti kuo didesnį skaidrumą, Tarnybos nuomone, ateityje, vykdant pirkimus rekomenduotina Perkančiajam subjektui, priėmus sprendimą dėl pirkimo objekto neskaidymo, pirkimo sąlygose nurodyti pirkimo neskaidymo į dalis priežastis. 4) Tarnyba atkreipia dėmesį, kad vertinimo metu buvo pateikti tik pirminiai pasiūlymai, kurių pasiūlymo kainos[10] viršija Pirkimo vertę, todėl Perkantysis subjektas tolesnio Pirkimo vykdymo metu, vadovaudamasis Įstatymo 58 straipsnio 1 dalies 5 punktu, turi užtikrinti, kad galutinio pasiūlymo kaina neviršytų Pirkimui skirtų lėšų.
|
[1] 2021-09-02 Perkančiojo subjekto raštas 4R-597.
[2] 2021-09-22 Perkančiojo subjekto raštas 4R-643.
[3] Kadangi Pirkimo procedūra, būtent derybų procedūra, dar nėra įvykusi, Tarnyba negali viešinti informacijos apie tiekėjus bei pirminio pasiūlymo įkainius.
[4] Rinkos konsultacija „Mažo kiekio sprogstamųjų medžiagų ieškiklių nuoma ir techninė priežiūra“ skelbta 2021 m. balandžio 13 d. Nr. 541542.
[5] Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-95 (redakcija nuo 2019-11-05).
[6] Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos 28-31 punktai.
[7] „3.2. Tiekėjas bus atsakingas <...> 3.2.3. atsarginių dalių, komponentų, atsargų valdymą <...> 3.2.4. <...> įrangos komponentų <...> užtikrinimą <...> 5.14.8. Už visas dalis, eksploatacines medžiagas ir sandėliavimą moka Tiekėjas“.
[8] „Tiekėjas turi Teisę prižiūrėti, bei prekiauti Rapiscan Itemiser įrenginiais bet atsarginėmis dalimis. Su Pasiūlymu tiekėjas turi pateikti gamintojo arba įgalioto atstovo įgaliojimą/patvirtinimą, suteikiantį teisę prižiūrėti bei prekiauti Rapiscan Itemiser įrenginiais bei atsarginėmis dalimis“.
[9] 2021-09-22 Perkančiojo subjekto rašte 4R-650 pateikti paaiškinimai: „VĮ Lietuvos oro uostai yra vienas juridinis vienetas, veiklą vykdantis trijuose oro uostose. Buvo nuspręsta pirkimo neskaidyti į dalis, nes naudojama įranga buvo įsigyta vienoda vienu metu. Įranga nėra skirtinga, o yra kaip vienas komplektas, nepaisant jos fizinės buvimo vietos. Todėl buvo nuspręsta, kad netikslinga skaidyti, nes skaidymu nebūtų niekaip įtakota konkurencija, nes tai yra to paties tipo įranga, o tiekėjai nėra susiskaidę geografiškai“.
[10] Tarnyba negali paviešinti informacijos apie tiekėjų, dalyvaujančių Pirkime, skaičių.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite