2021-10-11 Nr. 4S-1091 Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikos
Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikoms
Žiniai Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai |
2021-10-11 Į 2021-09-22 |
Nr. Nr.
|
4S-1091 (7.4Mr) S-(1.19)-9064 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris. |
„Žmogaus egzomo sekoskaitos paslauga“ (2021-07-18 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 556407) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas. |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM. |
Planuojama Pirkimo vertė 297.520,66 Eur be PVM.
|
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis). |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus Pirkimo vertinimas / po Pirkimo nutraukimo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
|
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16.2 papunkčio reikalavimai[1]. Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 2 punktas[2]. Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[3]. |
Pirkimas vykdomas pagal Pirkimo sąlygas, patvirtintas Pirkimo komisijos (sudarytos Perkančiosios organizacijos vadovo 2021-06-18 įsakymu Nr. 679) 2021-07-16 posėdyje, protokolas Nr. 2 (toliau – Pirkimo sąlygos).
Tarnyba, įvertinusi Pirkimo sąlygų 3.4.1 papunkčio lentelėje (toliau – Lentelė) nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, nustatė, kad: 1.1. Lentelės 4 punkte nustatytas reikalavimas, kad „laboratorija turi turėti bent 5 metų patirtį, teikiant žmogaus egzomo sekoskaitos paslaugas sveikatos priežiūros įstaigoms Europos Sąjungos šalyse“ (toliau – Reikalavimas_4). Reikalavimo_4 atitiktį patvirtinantis dokumentas – „Įmonės vadovo pasirašytas patvirtinimo raštas“ Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[4]16.2 papunktyje (Panašių prekių tiekimo ar panašių paslaugų teikimo patirtis) nustatyta: kai pirkimo objektas dalus (atitinka Pirkimo objektą) – „tiekėjas, per paskutinius 3* metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių (projektų) yra savo jėgomis suteikęs [nurodomos panašios paslaugos (jų apimtis ar vertė ar kt.)].“ Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikoje nurodyta dėl kokių sąlygų, esant kokioms aplinkybėms gali būti atsižvelgiama ir į anksčiau nei per tris metus suteiktas paslaugas[5]. Tačiau pažymėtina, kad Pirkimo sąlygose reikalaujamas tik „5 metų“ laikotarpis, ir nekeliami reikalavimai suteiktų paslaugų nei apimčiai nei vertei per nustatytą laikotarpį. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad atitiktį patvirtinantys dokumentai turėtų būti – „(Viešųjų pirkimų įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 2 punktas): pagrindinių per pastaruosius 3 metus suteiktų paslaugų sąrašas, kuriame nurodytos paslaugų bendros sumos, datos ir paslaugų gavėjai (tiek viešieji, tiek privatieji), kartu su užsakovų pažymomis apie tinkamai įvykdytas ankstesnes sutartis. Pažymose turi būti nurodytos suteiktų paslaugų bendros sumos [pirkimo vykdytojas gali nurodyti kitus parametrus, nurodytus kvalifikacijos reikalavimo aprašyme], datos paslaugų gavėjai, ar paslaugos buvo suteiktos pagal pirkimo sutarties vykdymą reglamentuojančių teisės aktų bei pirkimo sutarties reikalavimus.“ Tarnyba konstatuoja, kad atsižvelgiant į Įstatymo 47 straipsnio 7 dalį (kad tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką) tai pažeidžia Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16.2 papunkčio reikalavimus ir Įstatymo 51 straipsnio 7 dalie 2 punkto reikalavimus. 1.2. Lentelės 6 punkte nustatytas reikalavimas, kad „bent 5 publikacijos iš referuojamų leidinių, turinčių citavimo indeksą mokslinės informacijos instituto duomenų bazėje "ISI Web of Science" arba lygiavertėje, kurias rengiant buvo remiamasi radiniais, nustatytais paslaugos teikėjo laboratorijoje“ (toliau – Reikalavimas _6), kvalifikacijos reikalavimus įrodantys dokumentai – „pateikti duomenis apie bent 5 publikacijas iš referuojamų leidinių, turinčių citavimo indeksą Mokslinės informacijos instituto duomenų bazėje "ISI Web of Science" arba lygiavertėje, kurias rengiant buvo remiamasi radiniais, nustatytais paslaugos teikėjo laboratorijoje“. Pažymėtina, kad Reikalavimas_6 nėra proporcingas Pirkimo objektui ir tiesiogiai susijęs su juo (Pirkimo sąlygų 2 skyrius), nes „publikacijos, kurias rengiant buvo remiamasi radiniais nustatytais paslaugos teikėjo laboratorijoje“ nėra įsigyjamos, joms nenustatyti reikalavimai, o „radiniai“ teikiant paslaugas Perkančiajai organizacijai gali būti ir nesurasti. Tarnyba konstatuoja, kad tai pažeidžia Įstatymo 47 straipsnio 1 dalį, kad nustatyti kvalifikacijos reikalavimai turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu. |
|
2. |
Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[6]. Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[7]. |
Tarnyba, įvertinusi Pirkimo sąlygų 3 priede „Žmogaus egzomo sekoskaita“ techninė specifikacija“ (Techninė specifikacija) nustatytus reikalavimus, nustatė, kad: 2.1. techniniuose reikalavimuose Nr. 2 - Nr. 5 nurodytos rodiklių konkrečios reikšmės (2. CCDS20 duomenų bazės padengimas 99,9 proc., 3. RefSeq duomenų bazės padengimas 99,2 proc., 4. GenCode V28 duomenų bazės padengimas 99,8 proc., 5. ClinVar duomenų bazės padengimas 99 proc.). Perkančioji organizacija paaiškino, kad pvz., „aukštesni reikalavimai punktų 2-5 atveju būtų traktuojami tik kaip privalumas“. Tačiau pagal Techninės specifikacijos reikalavimus, „aukštesnės reikšmės“ jau neatiliktų Pirkimo dokumentų reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, neužtikrinama konkurencija ir diskriminuojami tiekėjai, kurie galėtų pasiūlyti rodiklių aukštesnes reikšmes. Tai pažeidžia Įstatymo 37 straipsnio 3 dalį. 2.2. Techninėje specifikacijoje nustatyti techniniai reikalavimai (Nr. 1 - Nr. 15), tačiau nenustatyta, pagal kuriuos reikalavimus reikia pateikti patvirtinančius dokumentus (ir kokius) techninių reikalavimų atitikčiai pagrįsti, o kuriais reikalavimais paslaugų teikėjas privalo tik vadovautis teikdamas paslaugas. Pvz., Perkančioji organizacija paaiškino, kad „<...> naujos kartos sekoskaitos procedūra yra laboratorinių veiksmų visuma, kurią kiekvienas paslaugos tiekėjas atlieka unikaliai ir tik galutiniai gauti duomenys leidžia nustatyti atitikimą reikalavimams kiekvieno konkretaus mėginio atveju (specifikacijos Nr. 8, 9, 10). Nepasiekus reikalaujamų rodiklių, mėginys turi būti nuskaitomas iš naujo, kol rodikliai bus pasiekti. <...> Specifikacijoms Nr. 1-6 pagrįsti gali būti taikomi reagentų gamintojų dokumentai arba paslaugos teikiančios laboratorijos patvirtinimas <...>.“ Įstatymo 35 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta perkančiųjų organizacijų pareiga dėl pirkimo dokumentų tikslumo ir aiškumo kyla iš bendrosios perkančiųjų organizacijų pareigos objektyviai ir kruopščiai vykdyti viešojo pirkimo procedūras, užtikrinti viešųjų pirkimų principų laikymąsi ir tikslo pasiekimą (LAT 2013 m. gruodžio 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-656/2013). Kitaip sakant, už Įstatymo tinkamą vykdymą ir pasiektus rezultatus pirmiausia atsakinga būtent perkančioji organizacija (LAT 2011 m. liepos 8 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-320/2011). Pažymėtina, kad tiekėjų pasiūlymų atitikties vertinimo procedūra privalo būti vykdoma nešališkai, objektyviai. Kasacinio teismo pripažinta, kad tokiu atveju, kai įsitikinti, ar dalyvio pasiūlymas iš tiesų atitinka pirkimo dokumentuose įtvirtintus reikalavimus, įmanoma tik remiantis pačiu pasiūlymu, kuriame atitiktis perkančiosios organizacijos reikalavimams formaliai deklaruota paties tiekėjo, tokio dokumento vertinimas įrodančiu, t. y., patvirtinančiu atitiktį techninės specifikacijos sąlygoms, prieštarauja VPĮ nurodytiems pirkimų principams (LAT 2011 m. lapkričio 24 d. nutartis civ. byloje Nr. 3K-3-458/2011). Atsižvelgiant į kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Pirkimo dokumentuose nenustatyta, kurių Techninės specifikacijos reikalavimų atitikčiai pagrįsti tiekėjai pasiūlyme turi pateikti patvirtinančius dokumentus ir nenurodyta kokius, o kuriuos Techninės specifikacijos reikalavimus paslaugos teikėjas turi pasiekti suteikdamas paslaugas, sutarties vykdymo metu. Todėl neįmanoma įvertinti, ar tiekėjo pasiūlymas atitinka pirkimo sąlygų techninės specifikacijos reikalavimus. Tuo Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalį. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo nuostatų pažeidimus, nurodytus Vertinimo išvados II dalies 1 ir 2 punktuose, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[8], turėtų įpareigoti nutraukti Pirkimo procedūras. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad Perkančioji organizacija Pirkimą nutraukė savo iniciatyva (Pirkimo komisijos 2021-09-09 posėdžio protokolas Nr. 8), Tarnyba apsiriboja vertinimu ir rekomenduoja Perkančiai organizacijai, vykdant kitus viešuosius pirkimus, atsižvelgti į konstatuotus Įstatymo pažeidimus. |
Pastabos
1. Kvalifikaciniai reikalavimai nustatyti Pirkimo sąlygų 3.4.1 papunkčio lentelėje, todėl papildomai nurodyti Techninėje specifikacijoje (Pirkimo sąlygų 3 priedas) nėra pagrindo. 2. Lentelės 3 punkte nustatytas reikalavimas, kad „Sekoskaitos įrangos ir reagentų gamintojo sertifikavimas teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas“ (toliau – Reikalavimas_3), kvalifikacijos reikalavimus įrodantys dokumentai – sertifikatų kopijos. Į Tarnybos prašymą paaiškinti[9], Perkančioji organizacija nurodė, kad „<...> sekoskaitos įrangos ir reagentų gamintojas (sertifikatas jo turi būti išduotas) būtų sertifikavęs paslaugos tiekėjus (viešojo pirkimo dalyvius), teikti NKS (naujos kartos sekoskaitos) paslaugas“. Atsižvelgiant į išdėstytą, Reikalavimas_3 suformuluotas netinkamai (neaiškiai), nenurodyta, kad „paslaugos teikėjas“ privalo būti sertifikuotas teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas, o atitiktį patvirtinantys dokumentai – sekoskaitos įrangos ir reagentų gamintojų išduoti sertifikatai. Taip pat rekomenduojame nustatyti, ar sertifikatuose privalo būti nurodyta, kad paslaugų teikėjas sertifikuotas teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas, ar užtenka nurodyti, kad paslaugų teikėjas sertifikuotas teikti sekoskaitos paslaugas. 3. Pirkimo komisijos 2021-09-09 posėdžio protokole Nr. 8 užfiksuota, kad Pirkimo komisija, pakartotinai peržiūrėjusi Pirkimo Techninę specifikaciją, nusprendė keisti Techninės specifikacijos sąlygas ir dėl esminių pakeitimų priėmė sprendimą nutraukti Pirkimo procedūras. Tačiau posėdžio protokole nenurodyta, kokius Techninės specifikacijos reikalavimus Perkančioji organizacija nusprendė keisti, kodėl, ar to nebuvo galima numatyti ruošiantis vykdyti Pirkimą. Pastebėtina, kad pagal Įstatymo 19 straipsnio 5 dalies reikalavimus – „protokole nurodomi Komisijos sprendimo motyvai, pateikiami paaiškinimai <...>“. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į Įstatymo 29 straipsnio 3 dalies reikalavimus, kad „bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties (preliminariosios sutarties) sudarymo ar projekto konkurso laimėtojo nustatymo perkančioji organizacija turi teisę savo iniciatyva nutraukti pradėtas pirkimo ar projekto konkurso procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, ir privalo tai padaryti, jeigu buvo pažeisti šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyti principai ir atitinkamos padėties negalima ištaisyti.“
|
[1] „Panašių prekių tiekimo ar panašių paslaugų teikimo patirtis. <...> Kai pirkimo objektas dalus: Tiekėjas, per paskutinius 3* metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių (projektų) yra savo jėgomis suteikęs [nurodomos panašios paslaugos (jų apimtis ar vertė ar kt.)].
[2] „Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į perkamų prekių, paslaugų ar darbų pobūdį, kiekį, svarbą ir paskirtį, gali reikalauti iš tiekėjų pateikti šiuos dokumentus (vieną ar kelis), patvirtinančius jų techninį ir profesinį pajėgumą: <...> pagrindinių per paskutinius 3 metus patiektų prekių ar suteiktų paslaugų sąrašus, kuriuose nurodytos prekių ar paslaugų bendros sumos, datos ir prekių ar paslaugų gavėjai – tiek viešieji, tiek privatieji <...>.“
[3] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs.“
[4] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (2020 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1S-177 redakcija).
[5] „*Pirkimo vykdytojas gali nurodyti, kad bus atsižvelgiama į atitinkamų paslaugų, suteiktų anksčiau negu prieš 3 metus, įrodymus, jeigu to reikia siekiant užtikrinti tinkamą konkurenciją. Tai priklauso nuo to, kaip dažnai panašios paslaugos teikiamos. Jei perkamas objektas yra išskirtinis, panašios paslaugos teikiamos retai arba jeigu dėl krizės ar kitų priežasčių tiekėjai negalėjo įgyti reikalaujamos patirties paskutiniais 3 metais ir dėl to į nurodytą paskutinių 3 metų laikotarpį patenka itin mažai tiekėjų, siekiant užtikrinti tiekėjų konkurenciją, turi būti vertinamas ilgesnis laikotarpis. Laikotarpis ilginamas tiek, kad būtų užtikrinta pakankama konkurencija“.
[6] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų.“
[7] „<...> Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia.“
[8] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[9] „<...> Koks „sertifikatas“ (kieno išduotas) įrodo atitiktį Reikalavimui_3, ar reikalaujamuose sertifikatuose turi būti nurodyta, kad „sertifikuota teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas“? Kas laikoma „nauja karta“?
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite