2021-10-11 Nr. 4S-1092 VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikos
VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikoms
Žiniai Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai
|
2021-10-11 Į 2021-10-01 |
Nr. Nr. |
4S-1092 (7.4Mr) 21SR-5432 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris. |
„Žmogaus egzomo sekoskaitos paslauga (2539)“, 2021-07-14 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 555601 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas. |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM. |
Planuojama Pirkimo vertė 525.000,00 Eur be PVM.
|
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis). |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus Pirkimo vertinimas / po vokų su pasiūlymais atvėrimo, bet iki Pirkimo sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
|
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas[1]. Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16.2 papunkčio reikalavimai[2]. Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 2 punktas[3]. Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[4]. |
Pirkimas vykdomas pagal Pirkimo sąlygas, patvirtintas Pirkimo komisijos (sudarytos Perkančiosios organizacijos vadovo 2021-07-12 įsakymu Nr. 742) 2021-07-12 posėdyje, protokolas Nr. 21VPK-2791 (toliau – Pirkimo sąlygos).
Tarnyba, įvertinusi specialiųjų Pirkimo sąlygų 11 punkto lentelėje (toliau – Lentelė) nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, nustatė, kad: 1.1. Lentelės 2 punkte nustatytas reikalavimas. Kad „Paslaugos tiekėjo laboratorija turi atitikti GKLP (geros klinikinės laboratorijos praktikos) reikalavimus“ (toliau – Reikalavimas_2), kvalifikacijos reikalavimus įrodantys dokumentai – „Įmonės vadovo pasirašytas patvirtinimo raštas. Paslaugos gavėjui (iki 2 žmonių) turi būti suteikta vienkartinė galimybė pilnai paslaugos tiekėjo suorganizuotam ir kompensuojamam įmonės laboratorijos auditui.“ Perkančioji organizacija, Reikalavimo_2 atitikčiai įvertinti, pareikalavo tiekėjo patvirtinančio rašto ir vadovaudamasi Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[5] 20 punktu (Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 6 punktu[6]) (nurodyta Pirkimo sąlygose prie Reikalavimo_2), pasirinko, kad Reikalavimo_2 atitiktį įvertins pati (tam ji pareikalavo, kad būtų suteikta galimybė). Tačiau į Tarnybos prašymą paaiškinti, dėl Reikalavimo_2 atitikties įvertinimo[7], Perkančioji organizacija nepaaiškino, ar atitikties įvertinimo auditas bus atliekamas kvalifikacijos vertinimo metu (ar, pvz., sutarties vykdymo metu) ir ar jau Perkančioji organizacija atliko auditą Pirkimo metu, įvertindama Pirkimo laimėtojo kvalifikacijos atitiktį. Tarnyba, įvertinusi Pirkimo komisijos posėdžių protokolų duomenis, nustatė, kad posėdžių protokoluose neužfiksuota, kad būtų svarstyta, konkrečiai, Reikalavimo_2 atitiktis. Susipažinusi su Pirkimo laimėtojo pasiūlymu („<...> Aš patvirtinu, jog tam tikriems iš anksto aptartiems projektams, CeGaT GmbH gali garantuoti GKLP reikalavimų laikymąsi. CeGaT gali užtikrinti nuoseklius, atkuriamus, audituojamus ir patikimus laboratorinius rezultatus, patvirtinančius klinikinius tyrimus“) Tarnyba pažymi, kad tiekėjo pasirašytas raštas neįrodo, kad Perkančiajai organizacijai teikiamos paslaugos atitiktis GKLP (geros klinikinės laboratorijos praktikos) reikalavimus ir, kad Perkančiajai organizacijai bus „suteikta vienkartinė galimybė pilnai paslaugos tiekėjo suorganizuotam ir kompensuojamam įmonės laboratorijos auditui.“ Tarnyba pažymi, kad atsižvelgiant į tai, kad Reikalavimas_2 nustatytas kaip kvalifikacinis reikalavimas, atitiktis turėtų būti įvertinta pasiūlymų vertinimo (tiekėjo kvalifikacijos vertinimo) metu, o jei tai būtų „sutarties sąlyga“ (vertinimas atliekamas sutarties vykdymo metu), reikalavimas turėtų būti nustatytas pirkimo sutarties projekte. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, neįvertinusi tiekėjo atitikties Reikalavimui_2, pažeidė ir Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punktą. 1.2. Lentelės 4 punkte nustatytas reikalavimas, kad „laboratorija turi turėti bent 8 metų patirtį, teikiant žmogaus egzomo sekoskaitos paslaugas sveikatos priežiūros įstaigoms Europos Sąjungos šalyse“ (toliau – Reikalavimas_4). Reikalavimo_4 atitiktį patvirtinantis dokumentas – „Įmonės vadovo pasirašytas patvirtinimo raštas“. Perkančioji organizacija prie Reikalavimo _4 nurodė, kad vadovaujasi Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 15 ir 16 punktais. Tačiau Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16.2 papunktyje (Panašių prekių tiekimo ar panašių paslaugų teikimo patirtis) nustatyta: kai pirkimo objektas dalus (atitinka Pirkimo objektą) – „tiekėjas, per paskutinius 3* metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių (projektų) yra savo jėgomis suteikęs [nurodomos panašios paslaugos (jų apimtis ar vertė ar kt.)].“ Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikoje nurodyta dėl kokių sąlygų, esant kokioms aplinkybėms gali būti atsižvelgiama ir į anksčiau nei per tris metus suteiktas paslaugas[8]. Tačiau pažymėtina, kad reikalaujamas net „8 metų“ laikotarpis, ir nekeliami reikalavimai suteiktų paslaugų nei apimčiai nei vertei per nustatytą laikotarpį. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad atitiktį patvirtinantys dokumentai turėtų būti – „(Viešųjų pirkimų įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 2 punktas): pagrindinių per pastaruosius 3 metus suteiktų paslaugų sąrašas, kuriame nurodytos paslaugų bendros sumos, datos ir paslaugų gavėjai (tiek viešieji, tiek privatieji), kartu su užsakovų pažymomis apie tinkamai įvykdytas ankstesnes sutartis. Pažymose turi būti nurodytos suteiktų paslaugų bendros sumos [pirkimo vykdytojas gali nurodyti kitus parametrus, nurodytus kvalifikacijos reikalavimo aprašyme], datos paslaugų gavėjai, ar paslaugos buvo suteiktos pagal pirkimo sutarties vykdymą reglamentuojančių teisės aktų bei pirkimo sutarties reikalavimus.“ Tarnyba konstatuoja, kad atsižvelgiant į Įstatymo 47 straipsnio 7 dalį (tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką) tai pažeidžia Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[9] 16.2 papunkčio reikalavimus ir Įstatymo 51 straipsnio 7 dalie 2 punkto reikalavimus. 1.3. Lentelės 6 punkte nustatytas reikalavimas, kad „bent 5 publikacijos iš referuojamų leidinių, turinčių citavimo indeksą mokslinės informacijos instituto duomenų bazėje "ISI Web of Science" arba lygiavertėje, kurias rengiant buvo remiamasi radiniais, nustatytais paslaugos teikėjo laboratorijoje“ (toliau – Reikalavimas_6), kvalifikacijos reikalavimus įrodantys dokumentai – „pateikti duomenis apie bent 5 publikacijas iš referuojamų leidinių, turinčių citavimo indeksą Mokslinės informacijos instituto duomenų bazėje "ISI Web of Science" arba lygiavertėje, kurias rengiant buvo remiamasi radiniais, nustatytais paslaugos teikėjo laboratorijoje“. Pažymėtina, kad Reikalavimas_6 nėra proporcingas Pirkimo objektui ir tiesiogiai susijęs su juo, nes „publikacijos, kurias rengiant buvo remiamasi radiniais nustatytais paslaugos teikėjo laboratorijoje“ nėra įsigyjamos, joms nenustatyti reikalavimai, o „radiniai“ teikiant paslaugas Perkančiajai organizacijai gali būti ir nesurasti. Tarnyba konstatuoja, kad tai pažeidžia Įstatymo 47 straipsnio 1 dalį, kad nustatyti kvalifikacijos reikalavimai turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu.
|
|
2. |
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[10]. |
Bendrųjų Pirkimo sąlygų 11.1.3 papunktyje nustatyta, kad pateiktus pasiūlymus nagrinėja, vertina ir palygina Pirkimo komisija „<...> tikrina ar tiekėjo pasiūlymas atitinka pirkimo sąlygų techninės specifikacijos reikalavimus <....>“. Tarnyba pažymi, kad Pirkimo sąlygų 1 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) nurodyti techniniai reikalavimai (Nr. 1 - Nr. 22), tačiau nenustatyta, pagal kuriuos reikalavimus reikia pateikti patvirtinančius dokumentus (ir kokius) techninių reikalavimų atitikčiai pagrįsti, o kuriais reikalavimais paslaugų teikėjas privalo tik vadovautis teikdamas paslaugas. Pvz., Perkančioji organizacija paaiškino, kad „<...> Specifikacijoms Nr. 1-6 pagrįsti gali būti taikomi reagentų gamintojų dokumentai arba paslaugos teikiančios laboratorijos patvirtinimas, jei dalis reagentų yra modifikuoti/sukurti konkrečioje laboratorijoje (nėra komercializuoti) <...>.“ Įstatymo 35 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta perkančiųjų organizacijų pareiga dėl pirkimo dokumentų tikslumo ir aiškumo kyla iš bendrosios perkančiųjų organizacijų pareigos objektyviai ir kruopščiai vykdyti viešojo pirkimo procedūras, užtikrinti viešųjų pirkimų principų laikymąsi ir tikslo pasiekimą (LAT 2013 m. gruodžio 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-656/2013). Kitaip sakant, už Įstatymo tinkamą vykdymą ir pasiektus rezultatus pirmiausia atsakinga būtent perkančioji organizacija (LAT 2011 m. liepos 8 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-320/2011). Pažymėtina, kad tiekėjų pasiūlymų atitikties vertinimo procedūra privalo būti vykdoma nešališkai, objektyviai. Kasacinio teismo pripažinta, kad tokiu atveju, kai įsitikinti, ar dalyvio pasiūlymas iš tiesų atitinka pirkimo dokumentuose įtvirtintus reikalavimus, įmanoma tik remiantis pačiu pasiūlymu, kuriame atitiktis perkančiosios organizacijos reikalavimams formaliai deklaruota paties tiekėjo, tokio dokumento vertinimas įrodančiu, t. y., patvirtinančiu atitiktį techninės specifikacijos sąlygoms, prieštarauja VPĮ nurodytiems pirkimų principams (LAT 2011 m. lapkričio 24 d. nutartis civ. byloje Nr. 3K-3-458/2011). Atsižvelgiant į kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Pirkimo dokumentuose nenustatyta, kurių Techninės specifikacijos reikalavimų atitikčiai pagrįsti tiekėjai pasiūlyme turi pateikti patvirtinančius dokumentus ir nenurodyta kokius, o kuriuos Techninės specifikacijos reikalavimus paslaugos teikėjas turi pasiekti, suteikdamas paslaugas, sutarties vykdymo metu. Todėl neįmanoma įvertinti, ar tiekėjo pasiūlymas atitinka pirkimo sąlygų techninės specifikacijos reikalavimus. Tuo Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalį.
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo nuostatų pažeidimus, nurodytus Vertinimo išvados II dalies 1 ir 2 punktuose, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[11], įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. Nutraukti Pirkimo procedūras. 2. Per 21 d. d. nuo šios išvados gavimo dienos informuoti Tarnybą raštu apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Vertinimo išvadoje Tarnybos pateiktu sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
1. Kvalifikaciniai reikalavimai nustatyti specialiųjų Pirkimo sąlygų 11 punkto lentelėje, todėl papildomai nurodyti Techninėje specifikacijoje (Pirkimo sąlygų 1 priedas) nėra pagrindo. 2. Lentelės 3 punkte nustatytas reikalavimas, kad „Sekoskaitos įrangos ir reagentų gamintojo sertifikavimas teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas“ (toliau – Reikalavimas_3), kvalifikacijos reikalavimus įrodantys dokumentai – sertifikatų kopijos. Į Tarnybos prašymą paaiškinti[12], Perkančioji organizacija nurodė, kad „reikalaujama, kad sekoskaitos įrangos ir reagentų gamintojas sertifikuotų paslaugos tiekėjus (viešojo pirkimo dalyvius), teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas“. Atsižvelgiant į išdėstytą, Reikalavimas_3 suformuluotas netinkamai (neaiškiai / netiksliai), nenurodyta, kad „paslaugos teikėjas“ privalo būti sertifikuotas teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas, o atitiktį patvirtinantys dokumentai – sekoskaitos įrangos ir reagentų gamintojų išduoti sertifikatai. Rekomenduojame nustatyti, ar sertifikatuose privalo būti nurodyta, kad paslaugų teikėjas sertifikuotas teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas, ar užtenka nurodyti, kad paslaugų teikėjas sertifikuotas teikti sekoskaitos paslaugas. 3. Atkreiptinas dėmesys, kad visi Pirkimo komisijos sprendimai turi būti įforminami protokolais (protokoluose nurodomi sprendimo motyvai, paaiškinimai, atskiros nuomonės (jei yra) ir kt.).
|
[1] „Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos: 1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas“.
[2] „Panašių prekių tiekimo ar panašių paslaugų teikimo patirtis. <...> Kai pirkimo objektas dalus: Tiekėjas, per paskutinius 3* metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių (projektų) yra savo jėgomis suteikęs [nurodomos panašios paslaugos (jų apimtis ar vertė ar kt.)].
[3] „Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į perkamų prekių, paslaugų ar darbų pobūdį, kiekį, svarbą ir paskirtį, gali reikalauti iš tiekėjų pateikti šiuos dokumentus (vieną ar kelis), patvirtinančius jų techninį ir profesinį pajėgumą: <...> pagrindinių per paskutinius 3 metus patiektų prekių ar suteiktų paslaugų sąrašus, kuriuose nurodytos prekių ar paslaugų bendros sumos, datos ir prekių ar paslaugų gavėjai – tiek viešieji, tiek privatieji <...>.“
[4] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs.“
[5] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (2020 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1S-177 redakcija).
[6] „<...> jeigu reikalingos prekės ar paslaugos yra sudėtingos arba jeigu jos išimtiniais atvejais skirtos specialiems tikslams, – patikrinti tiekėjo prekių gamybos pajėgumų ar paslaugų teikimo technines galimybes ir, jeigu reikia, galimybes atlikti mokslo darbus ir mokslinius tyrimus bei jo turimas kokybės įvertinimo priemones, kuriomis jis naudosis. Tiekėjus tikrina perkančioji organizacija arba jos vardu šalies, kurioje registruotas tiekėjas, kompetentinga oficiali institucija“.
[7] „Ar Perkančioji organizacija, pagal suteiktą galimybę, vertindama tiekėjo atitiktį nustatytiems kvalifikaciniams reikalavimams Pirkimo metu, rengiasi atlikti laboratorijos auditą, pagal kokius reikalavimus jis bus atliekamas <...>? Taip pat nurodykite, ar Perkančioji organizacija, nustatydama Pirkimo laimėtoją, atliko auditą?
[8] „*Pirkimo vykdytojas gali nurodyti, kad bus atsižvelgiama į atitinkamų paslaugų, suteiktų anksčiau negu prieš 3 metus, įrodymus, jeigu to reikia siekiant užtikrinti tinkamą konkurenciją. Tai priklauso nuo to, kaip dažnai panašios paslaugos teikiamos. Jei perkamas objektas yra išskirtinis, panašios paslaugos teikiamos retai arba jeigu dėl krizės ar kitų priežasčių tiekėjai negalėjo įgyti reikalaujamos patirties paskutiniais 3 metais ir dėl to į nurodytą paskutinių 3 metų laikotarpį patenka itin mažai tiekėjų, siekiant užtikrinti tiekėjų konkurenciją, turi būti vertinamas ilgesnis laikotarpis. Laikotarpis ilginamas tiek, kad būtų užtikrinta pakankama konkurencija“.
[9] Patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (2020 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1S-177 redakcija).
[10] „<...> Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia.“
[11] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[12] „<...> Koks „sertifikatas“ (kieno išduotas) įrodo atitiktį Reikalavimui_3, ar reikalaujamuose sertifikatuose turi būti nurodyta, kad „sertifikuota teikti naujos kartos sekoskaitos paslaugas“? Kas laikoma „nauja karta“?
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite