2021-11-19 Nr. 4S-1262 Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos
Valstybės sienos apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos
Žiniai Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai |
2021-11-19 Į 2021-10-27 |
Nr. 4S-1262 Nr. 21-14-2271 |
(7.4 Mr)
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Asmens higienos priemonių pirkimas“ (CVP IS skelbtas 2021-08-27, pirkimo Nr. 561625) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Viešųjų pirkimų įstatymas (aktuali suvestinė redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuojama bendra vertė – 82644,63 EUR be PVM (1 Pirkimo dalies vertė - 41322,31 EUR be PVM; 2 Pirkimo dalies vertė – 41322,31 EUR be PVM / 1 Pirkimo objekto dalies laimėtojo pasiūlymo kaina – 50170,00 EUR su PVM, 2 Pirkimo objekto dalies laimėtojo pasiūlymo kaina – 46850,00 EUR su PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
1 dalis „Koslita“, UAB (j. a. k. 149562782) 2 dalis UAB „Lietlieta“ (j. a. k. 150147986) |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis pirkimo procedūrų ir dokumentų (techninė specifikacija, pasiūlymų vertinimas, kainodara) vertinimas po Pirkimo sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
- |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas |
Teismo procesai nevyksta |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 17 straipsnis 1 dalis[1]. Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[2] Įstatymo 36 straipsnio 2 dalis[3] |
Pirkimas vykdomas pagal Pirkimo sąlygas, patvirtintas Pirkimo komisijos[4] posėdžio protokolu[5] (toliau – Pirkimo sąlygos). Pirkimo sąlygų 1 priede „Asmens higienos priemonių techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) nustatyti reikalavimai higienos prekėms. Keliose Techninės specifikacijos apibūdintų prekių grupėse nustatyta, jog perkama: 1 Pirkimo dalies lentelės 9 pozicija – „Pudra, aliejai (kūdikių priežiūros priemonės)“ pagal poreikį; 2-os Pirkimo dalies lentelės 5 pozicija – „Sauskelnės“ pagal poreikį, 6 pozicija – „Kitos vaikų priežiūros priemonės“ pagal poreikį. Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija iki vokų atplėšimo procedūros CVP IS priemonėmis gavo tiekėjo paklausimą[6] dėl 2 Pirkimo objekto dalies Techninės specifikacijos 5 („Sauskelnės“) ir 6 („Kitos vaikų priežiūros priemonės“) pozicijose nurodytų prekių charakteristikų paaiškinimo. Perkančioji organizacija, atsižvelgė į Tiekėjo paklausimą ir CVP IS pranešimu[7] patikslino Techninės specifikacijos reikalavimus, nurodydama, kad 5 pozicijoje nurodytos „Sauskelnės“ skirtos vaikams, nuo 2 kg iki 18 kg, o 6 pozicijoje „Kitos vaikų priežiūros priemonės“ yra buteliukas maitinimui. Perkančioji organizacija informavo[8] prie Pirkimo CVP IS prisijungusius tiekėjus apie Techninės specifikacijos patikslintus reikalavimus, tačiau CVP IS kartu su kitais viešai paskelbtais Pirkimo dokumentais nepaviešino informacijos apie atliktą Techninės specifikacijos patikslinimą. Perkančioji organizacija atliktų patikslinimų į Techninę specifikaciją neperkėlė, šios patikslintos nuostatos tiekėjams buvo prieinamos tik CVP IS pridėtame dokumente pavadinimu[9] „Dėl atsakymo į klausimus“. Dėl šios priežasties, tiekėjai, neprisijungę, bet ketinantys ateityje prisijungti prie Pirkimo, galėjo neteisingai suprasti Pirkimo dokumentų aktualumą ir galėjo pateikti pasiūlymus, neatitinkančius Techninės specifikacijos reikalavimų. Atkreiptinas dėmesys, kai pirkimas vykdomas CVP IS priemonėmis, vadovaujantis Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies[10] bei 36 straipsnio 2 dalies[11] nuostatomis „ Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje turi būti užtikrinta neribota, visapusė, tiesioginė ir neatlygintina prieiga prie paskelbtų pirkimo dokumentų“, todėl Perkančioji organizacija, patikslinusi pirkimo dokumentus, pateikusi tiekėjams paaiškinimus, atsakymus, turi paskelbti viešai (nenurodant tiekėjo pavadinimo, kuris pateikė klausimą), ne tik išsiųsti susirašinėjimo priemonėmis. Dokumentai įkeliami pirkimo darbų sąrašo skiltyje Pirkimo dokumentai. Įkelti dokumentai turi būti pažymėti Rodyti viešai. Šiuo atveju Perkančioji organizacija, nepaviešinusi informacijos apie atliktus reikalavimų prekėms patikslinimus, neužtikrino Įstatymo 36 straipsnio 2 dalies reikalavimų. Pažymėtina, kad Techninės specifikacijos 1 Pirkimo objekto dalies 9-oje pozicijoje nurodytas reikalavimas „Pudra, aliejai (kūdikių priežiūros priemonės)“ yra neaiškus, nes nėra konkrečiai apibrėžta kokio svorio (50 mg, 75 mg, 100 mg, 120 mg ar pan.) ar tūrio (pvz. 50 ml, 100 ml, 150 ml, 200 ml, 500 ml ar pan.) turi būti siekiamos įsigyti prekės, kas, be kita ko, turi įtakos pačiai prekės kainai bei pasiūlymų palyginimui. Taip pat Perkančioji organizacija patikslino Techninės specifikacijos 2 Pirkimo objekto dalies 6-oje pozicijoje nurodytą reikalavimą, kad tai yra „buteliukas maitinimui“, tačiau konkrečiai nenurodė jokių ypatybių, t. y. kokio dydžio (50 ml, 100 ml, 120 ml ar kt.) ar kokio amžiaus vaikams turi būti buteliukas ir pan., atsižvelgiant į rinkoje esančią maitinimo buteliukų pasiūlą ir kainų skirtumą. Tokiu būdu Pirkimo sąlygose neapibrėžus pačių būtiniausių ypatybių prekei įvertinti, tiekėjų pasiūlymai tampa sunkiai objektyviai palyginami. Iš viešųjų pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo principų, įtvirtintų Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje, kyla reikalavimas, kad Techninė specifikacija turi būti parengta taip, kad būtų tiksli, aiški ir suprantama, jog tiekėjai galėtų nustatyti pirkimo objektą, apskaičiuoti kainą ir pateikti tinkamus pasiūlymus. Techninės specifikacijos reikalavimai turi būti aiškiai išdėstyti, kad Pirkimo dalyviai tiksliai žinotų, ką apima Perkančiosios organizacijos nustatyti reikalavimai, nes tik tokiu atveju galima nustatyti tikrąją pirkimo vertę ir išsirinkti ekonomiškiausią pasiūlymą. Atsižvelgus į nustatytą, Tarnyba vertina, kad Pirkimo dokumentų (Techninės specifikacijos) nuostatos dėl reikalavimų pirmiau paminėtoms higienos prekėms yra neaiškios ir netikslios. Pažymėtina, kad Įstatymo 35 straipsnio 4 dalyje nustatyta, jog „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus“. Be to, Lietuvos Aukščiausiasis Teismas savo praktikoje aiškiai suformulavo reikalavimą, kad perkančiosios organizacijos pirkimo sąlygos privalo būti aiškios tiek tiekėjams, tiek perkančiosioms organizacijoms (LAT 2018 m. rugsėjo 7 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-323-969/2018). Įvertinus tai, kas išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies reikalavimus bei 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. |
|
2. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[12] Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas[13] |
Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygų 3.5.7 papunktyje[14] nustatė, jog pasiūlymą sudaro dokumentai, patvirtinantys siūlomų prekių atitikimą techninės specifikacijos reikalavimams (duomenų aprašai, charakteristikos ar kita techninė dokumentacija), t. y. tiekėjas, teikdamas pasiūlymą, turi pateikti dokumentus, patvirtinančius techninės specifikacijos reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Perkančioji organizacija, vykdydama Pirkimą, pažeidė vertinimo išvados II dalyje nurodytus Įstatymo reikalavimus, tačiau atsižvelgiant į Pirkimo procedūrų eigą, t. y., kad jokių pretenzijų Pirkimo procedūrų metu nebuvo gauta, taip pat į pažeidimų pobūdį ir mastą, į tai, kad Pirkimo objekto 1 daliai pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas, 2 dalies laimėtojas, pateikė ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą (Techninės specifikacijos 5 ir 6 pozicijose nurodytas prekių kiekis ir kaina esminės įtakos nustatant laimėtoją neturėjo), Pirkimo pagrindu sudarytų sutarčių vykdymas yra ganėtinai pažengęs, tokių įprastinių prekių rinka ir pasiūla yra pakankamai didelė, o dėl susidariusių nelegalios migracijos srautų, svarbiausių higieninių prekių poreikis neteisėtiems migrantams turi būti savalaikiai užtikrinamas, įvertinusi tai, kad prekėms nebuvo taikomi jokie ypatingi reikalavimai, bei vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, Tarnyba neteikia rekomendacijos nutraukti Pirkimo pagrindu sudarytų sutarčių, tačiau pabrėžia, kad Perkančioji organizacija turi užtikrinti, kad sutarčių vykdymo metu tiekiamos higienos prekės atitiktų Techninės specifikacijos reikalavimus. Taip pat Perkančioji organizacija, vykdydama kitus panašius viešuosius pirkimus, privalo atsižvelgti į nurodytus pažeidimus. |
Pastabos
Tarnyba pastebi, kad Pirkimo sąlygų 3.5.7 nuostata[18] dėl dokumentų, įrodančių prekių atitiktį Techninės specifikacijos reikalavimams, yra neaiški, nes nekonkretizuota ką būtent turi pateikti tiekėjas – ar prekės gamintojo dokumentus, prekės modelio pavadinimus ir pan., ir kokie dokumentai būtų pakankami, kad būtų galima nustatyti atitiktį Pirkimo sąlygoms. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus“.
[3] „2. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje turi būti užtikrinta neribota, visapusė, tiesioginė ir neatlygintina prieiga prie paskelbtų pirkimo dokumentų.“
[4] 21021-02-25 Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos vado įsakymas „Dėl nuolatinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo ir jos darbo reglamento patvirtinimo“ Nr. 4 - 57.
[5] 2021-08-25 Komisijos posėdžio protokolas Nr. PRO -524.
[6] 2021-09-09 CVP IS pranešimas 9837264 (IĮ „INNEKA“), 2021-09-10 CVP IS pranešimas 9839885 (IĮ „INNEKA“).
[7] 2021-09-13 CVP IS pranešimas 9843584, 2021-09-13 Komisijos posėdžio protokolas Nr. PRO-591 (išrašas).
[8] 2021-09-13 CVP IS pranešimas 9843584.
[9] 2021-09-13 CVP IS pranešimas 9843584.
[10] „1. Perkančiosios organizacijos ir tiekėjo bendravimas ir keitimasis informacija pagal šį įstatymą, įskaitant skelbimų apie pirkimą, kvietimų pateikti pasiūlymą ir kitų pirkimo dokumentų, tiekėjų paraiškų, pasiūlymų, sprendinių, projekto konkursų planų ir projektų pateikimą, vyksta naudojantis Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos priemonėmis. Šioje dalyje nustatytų reikalavimų gali būti nesilaikoma tik išimtiniais šiame įstatyme nurodytais atvejais.“
[11] „1. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbia nuo skelbimo apie pirkimą paskelbimo ar kvietimo patvirtinti susidomėjimą arba kvietimo pateikti pasiūlymą išsiuntimo dienos. Pirkimo dokumentai taip pat gali būti paskelbti ir pirkėjo profilyje, tačiau ne anksčiau, negu jie paskelbiami Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.“
[12] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[13] „1. Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos:
1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas“.
[14] „3.5.7. dokumentai, patvirtinantys siūlomų prekių atitikimą techninės specifikacijos reikalavimams (duomenų aprašai, charakteristikos ar kita techninė dokumentacija).“
[15] 2021-09-20 CVP IS pranešimas 9866442 „Dėl pirkimo eigos“.
[16] 2021-09-13 CVP IS UAB „Lietlieta“ pasiūlymas.
[17] 2021-09-20 Komisijos protokolas Nr. PRO-618.
[18]„3.5.7. dokumentai, patvirtinantys siūlomų prekių atitikimą techninės specifikacijos reikalavimams (duomenų aprašai, charakteristikos ar kita techninė dokumentacija).“
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite