2021-11-25 4S-1285 NMA 561281
Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos
Žiniai: Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai
|
2021-11-25 Į 2021-11-12 19 |
Nr. 4S-1285 (7.4Mr) Nr. BRK-13669 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Paslaugų kūrimo ir eksploatavimo programinės įrangos nuomos pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2021 m. rugpjūčio 28 d., pirkimo Nr. 561281) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo / sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 195 000,00 Eur su PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo vertinimas dėl dokumentuose nustatytų kvalifikacijos reikalavimų / iki sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas.
|
Teismo procesas nevyksta. |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[2] Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[3] Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[4] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 7.3 papunktis[5] Kvalifikacijos metodikos 16 punktas[6] |
Pirkimą vykdo viešųjų pirkimų komisija, sudaryta Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. BR1-24 (2021 m. rugpjūčio 12 d. įsakymo Nr. BR1-276 redakcija).
Dėl teisės verstis atitinkama veikla
Pirkimo sąlygų[7] 30 punkto „Teisė verstis atitinkama veikla“ 30.1 papunktyje įtvirtintas kvalifikacijos reikalavimas „Tiekėjas, tiekėjų grupės partneriai kartu, subtiekėjai ar kiti asmenys, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, turi būti siūlomų prekių gamintojas arba turi turėti teisę teikti siūlomos Bonita (arba lygiavertės) programinės įrangos nuomą ir techninį palaikymą“. Minėtam kvalifikacijos įrodymui tiekėjas turi pateikti dokumentus, patvirtinančius, kad tiekėjas, tiekėjų grupės partneriai kartu, subtiekėjai ar kiti asmenys, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, yra siūlomų prekių gamintojas arba dokumentus, patvirtinančius gamintojo suteiktą teisę tiekėjui teikti nuomą ir techninį palaikymą. Tarnyba pabrėžia, kad vadovaujantis Įstatymo 47 straipsnio 2 dalimi Perkančioji organizacija turi teisę pirkimo dokumentuose pareikalauti, kad tiekėjas turėtų teisę verstis ta veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai įvykdyti. Paslaugų pirkimo atveju ji gali pareikalauti, kad tiekėjai turėtų specialų leidimą arba būtų tam tikrų organizacijų nariai, jeigu tai privaloma norint teikti atitinkamas paslaugas savo kilmės šalyje. Įstatymo 47 straipsnio 7 dalyje reglamentuota, kad tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką. Kvalifikacijos metodikos 9 punkte nurodytas teisės verstis tam tikra veikla tikrinimo tikslas – įsitikinti, kad tiekėjas turi teisę verstis ta veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai įvykdyti, pavyzdžiui, tam tikrų leidimų, sertifikatų, licencijų išdavimas siejamas su pirkimo sutarties vykdymo metų įgyjamomis teisėmis, t. y. toks reikalavimas yra numatytas kituose norminiuose teisės aktuose. Tokiu būdu, kvalifikacinis reikalavimas tiekėjui būti siūlomų prekių gamintoju arba turėti teisę teikti siūlomos Bonita (arba lygiavertės) programinės įrangos nuomą ir techninį palaikymą nėra priskirtinas prie tiekėjo kvalifikacinių reikalavimų ir negali būti keliamas kaip kvalifikacinis reikalavimas (Pirkimo dokumentuose), negali jo įtraukti ir į EBVPD. Toks reikalavimas turėtų būti nustatomas tik tuomet, kai yra būtinas ir proporcingas konkrečiam pirkimo objektui, yra reikalingas užtikrinti tinkamą sutarties vykdymą ir įvertinus, ar tokio reikalavimo nustatymas nepagrįstai neribos tiekėjų konkurencijos. Jei Perkančioji organizacija gali pasigrįsti šio reikalavimo būtinumą, tuomet jį gali kelti kaip pirkimo dokumentų reikalavimą arba kaip sutarties vykdymo sąlygą[8]. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (toliau – LAT) savo praktikoje suformulavo teisės verstis veikla aiškinimo taisykles – „<...> 1. viešojo pirkimo nuostatų proporcingumas ir bendroji perkančiųjų organizacijų pareiga nustatyti minimalias dalyvių kvalifikacijos sąlygas (VPĮ 32 straipsnio 1 dalis) reiškia, kad tiekėjų teisės verstis veikla, reikalinga viešojo pirkimo sutarčiai įvykdyti (VPĮ 34 straipsnis)[9], reikalavimai turi būti nustatomi ir atitiktis jiems vertinama tik pagal specialiuosius teisės aktus, kuriuose reglamentuojama tam tikros specifinės teisės įgijimo, suteikimo ir naudojimosi tvarka ir sąlygos; 2. reikalavimų tiekėjų teisei verstis veikla nustatymui ir atitikties jiems vertinimui negali daryti įtakos perkančiosios organizacijos poreikiai, pirkimo objekto specifika ir kitos panašios priežastys; perkančiosios organizacijos privalo patikrinti, ar tiekėjų pagal specialiuosius teisės aktus įgyti atestatai (jei jie reikalingi) ar kiti teisę veikti suteikiantys dokumentai pakankami ir leistini tiekėjo kvalifikacijos atitikčiai įrodyti <...>“ (LAT 2017 m. vasario 14 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-7-23-248/2017).
Dėl techninio ir profesinio pajėgumo reikalavimų
Pirkimo sąlygų 30.2 papunktyje nustatytas reikalavimas tiekėjui: „Tiekėjo, tiekėjų grupės partnerių kartu, subtiekėjų ar kitų asmenų, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, patirtis – per pastaruosius 3 (trejus) metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 (trejus) metus) tinkamai įvykdyta (ir) ar vykdoma bent 1 (viena) sutartis, kurios objektas – Bonita (arba lygiavertės) programinės įrangos nuoma. Įvykdytos sutarties vertė turi būti ne mažesnė kaip 30 000 (trisdešimt tūkstančių eurų) EUR su PVM. Jei teikiama informacija apie vykdomą sutartį, šios sutarties įvykdytos dalies vertė turi būti ne mažesnė kaip 30 000 (trisdešimt tūkstančių eurų) EUR su PVM“. Kvalifikacijos metodikos 15 punkte įtvirtinta, kad techninio ir profesinio tiekėjo pajėgumo vertinimo tikslas – „įsitikinti, jog tiekėjas turi numatomos sudaryti pirkimo sutarties vykdymui būtinus žmogiškuosius ir techninius išteklius bei patirtį“. Perkančioji organizacija, siekdama įsitikinti, kad tiekėjas jau turi įgijęs patirties, panašios į jos perkamą objektą (per tam tikrą laikotarpį tiekė atitinkamas prekes, teikė paslaugas), vadovaudamasi Kvalifikacijos metodika, turi teisę nustatyti tokį reikalavimą, aiškiai apibūdinant, ką laikys panašia, susijusia su pirkimo objektu sutartimi, pavyzdžiui, medicinos įrangos, automobilių nuomos ar pardavimo, patalpų valymo paslaugų, mokymo paslaugų, atliekų surinkimo ir išvežimo, informacinės sistemos kūrimo ir/ar diegimo ir/ar modernizavimo, ypatingo statinio projektavimo ir panašią sutartį. Tačiau nustatant, kas konkrečiu atveju laikoma panašia sutartimi, neleistina pernelyg susiaurinti pirkimo sutarties dalyką, pavyzdžiui, jei perkamos maitinimo paslaugos moksleiviams, pirkimo dokumentuose negalima reikalauti, kad tiekėjas būtų įvykdęs (vykdytų) sutartį dėl moksleivių maitinimo paslaugų teikimo, pakanka nurodyti, jog tiekėjas turi būti įvykdęs (vykdyti) maitinimo paslaugų sutartį. Pažymėtina, kad šiuo Pirkimu Perkančioji organizacija siekia įsigyti (išsinuomoti) paslaugų kūrimo ir eksploatavimo programinės įrangos serverio licencijos nuomą darbinei aplinkai - 1 vnt., paslaugų kūrimo ir eksploatavimo programinės įrangos serverio licencijos nuomą vystymo aplinkai - 1 vnt., bei paslaugų kūrimo ir eksploatavimo programinės įrangos naudotojo licencijos nuomą - 10 vnt.[10] Įvertinus, Pirkimo sąlygų 30 punkto lentelės „Techninio ir profesinio pajėgumo reikalavimai“ 30.2 papunktyje nustatytą reikalavimą, susijusį su patirtimi – būtent Bonita (arba lygiavertės) programinės įrangos nuoma, darytina išvada, kad šis reikalavimas dirbtinai riboja konkurenciją, kadangi Perkančioji organizacija pernelyg susiaurino sutarties dalyką, tuo nepagrįstai apribodama kitų tiekėjų, pavyzdžiui, teikusių kitos programinės įrangos nuomos paslaugas, galimybes dalyvauti Pirkime. Pažymėtina, jog Pirkime susidarė situacija, kad pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas, nors susidomėjimą Pirkimu išreiškė 3 tiekėjai. Tarnyba pažymi, kad šiuo atveju, yra svarbu tai, jog tiekėjas turėtų patirties diegiant, prižiūrint, parduodant, modernizuojant, kuriant, nuomojant programinę įrangą, o įvertinus tai, kad rinkoje yra nemažai šioje srityje paslaugas teikiančių tiekėjų, Tarnyba sprendžia, kad vertinamu atveju, yra nepagrįstai ribojamas tiekėjų dalyvavimas Pirkime. Apibendrinus tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos nustatytas kvalifikacijos reikalavimas tiekėjui būti siūlomų prekių gamintoju arba turėti teisę teikti siūlomos Bonita (arba lygiavertės) programinės įrangos nuomą ir techninį palaikymą yra perteklinis ir nėra priskirtinas prie tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų, o nustatytas kvalifikacinis reikalavimas tiekėjui turėti patirtį, susijusią būtent su Bonita (arba lygiavertė) programinės įrangos nuoma, nepagrįstai riboja konkurenciją. Taigi Pirkime nustatytų kvalifikacinių reikalavimų visuma pažeidžia Įstatymo 47 straipsnio 1 ir 7 dalies nuostatų reikalavimus, Kvalifikacijos metodikos 7.3 ir 16 punktus bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo principus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios išvados II dalyje vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1) nutraukti Pirkimo procedūras; 2) per 21 d. d. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, nusprendusi pradėti naują pirkimą dėl to paties Pirkimo objekto, turi atsižvelgti į šioje vertinimo išvadoje nustatytus pažeidimus ir pateiktas pastabas bei pirkimo dokumentus rengti taip, kad nebūtų pažeistos Įstatymo nuostatos. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos pateiktu įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
|
|
Pirkimo komisijos pirmininkas S. A.[11] Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nėra deklaravęs savo, kaip viešųjų pirkimų komisijos pirmininko, statuso Perkančiojoje organizacijoje, nors vykdė ir priėmė sprendimus dėl Pirkimo. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
[3] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[4] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2020 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1S-177.
[5] „7.3. perkančiosios organizacijos nustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu. Tais atvejais, kai tam tikras tiekėjo gebėjimas sėkmingai įvykdyti pirkimo sutartį gali būti patikrinamas skirtingais kvalifikacijos reikalavimais, pirkimo vykdytojas turi siekti, kad pirkimo dokumentuose būtų nustatomi mažiausiai konkurenciją ribojantys kvalifikacijos reikalavimai. Pirkimo vykdytojas turi galėti motyvuotai pagrįsti kodėl nustatė atitinkamus kvalifikacijos reikalavimus ir jų reikšmes. Įvertindamas, ar pasirinkti kvalifikacijos reikalavimai yra proporcingi pirkimo objektui ir dirbtinai neriboja konkurencijos, pirkimo vykdytojas turi atsižvelgti ne tik į atskirus kvalifikacijos reikalavimus, bet ir į šių reikalavimų visumą“.
[6] „Vertinama tiekėjo patirtis tiekiant panašias prekes, teikiant panašias paslaugas, atliekant panašius darbus. Panašiomis prekėmis, paslaugomis, darbais laikomos atitinkamai prekės, paslaugos ar darbai, kurių pobūdis, paskirtis, kiekis ar apimtis, įvykdymo (atlikimo) sąlygos ir (ar) vertė yra panašūs į perkamo objekto (toliau – panašus pirkimo objektas). Pavyzdžiui, tam tikros apimties ar vertės medicinos įranga, automobilių nuoma ar pardavimas, patalpų valymo paslaugos, mokymo paslaugos, atliekų surinkimo ir išvežimo paslaugos, informacinės sistemos kūrimas ir (ar) įdiegimas ir (ar) modernizavimas, ypatingo statinio suprojektavimas ir pan. Nustatant, kas konkrečiu atveju laikoma panašiu pirkimo objektu, neleistina pernelyg susiaurinti vertinamą dalyką, pavyzdžiui, jei perkamos maitinimo paslaugos moksleiviams, pirkimo dokumentuose negalima reikalauti, kad tiekėjas būtų įvykdęs (vykdytų) sutartį dėl moksleivių maitinimo paslaugų teikimo, pakanka nurodyti, jog tiekėjas turi būti įvykdęs (vykdyti tam tikrą laiką) tam tikros apimties maitinimo paslaugų sutartį.“
[7] Pirkimo sąlygas patvirtino 2021 m. rugpjūčio 25 d. Informacinių technologijų departamento direktorius, vadovaudamasis Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2006 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. BR1-488 (2021 m. rugpjūčio 19 d. įsakymo Nr. BR1-287 redakcija).
[8]https://klausk.vpt.lt/hc/lt/articles/115005845225-Kada-pirkimo-vykdytojas-gali-kelti-reikalavim%C4%85-Tiek%C4%97jas-turi-tur%C4%97ti-atstovavimo-teis%C4%99-gamintojui-ir-ar-jis-gal%C4%97t%C5%B3-b%C5%ABti-keliamas-kaip-kvalifikacinis-reikalavimas;
[9] Įstatymo suvestinė redakcija nuo 2016 m. sausio 1 d.; atitinkamai šiuo metu galiojančios Įstatymo redakcijos 47 straipsnio 1 ir 2 dalys, 51 straipsnio 4 dalis.
[10] Pirkimo sąlygų 2 priedo „Techninė specifikacija“ 1 punktas.
[11] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. BR1-24 (2021 m. rugpjūčio 12 d. įsakymo Nr. BR1-276 redakcija).
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite