2021-09-28 Nr. 4S-1023 Valstybes sienos apsaugos tarnyba prie LR VRM, Nr. 557120 Nr. 558557
Valstybinei sienos apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos
|
2021-09-28 Į 2021-08-25 2021-09-13 2021-09-16 |
Nr. Nr. |
4S-1023(7.4Mr) 14VaR-2776 el. laišką el. laišką
|
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai |
|
|
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) neskelbiamų derybų būdu įvykdytų pirkimų „Neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuoma“ (pirkimo Nr. 557120) ir „Modulinių kilnojamų statinių miestelio su 5 000 vietų nuoma“ (pirkimo Nr. 558557) vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuoma“ (pirkimo Nr. 557120; toliau – Pirkimas Nr. 1) Pirkimo Nr. 1 pagrindu 2021 m. liepos 26 d. sudaryta Modulinių kilnojamų statinių miestelio nuomos viešojo pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 21-16-366 (toliau – Sutartis Nr. 1) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Neskelbiamos derybos |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo Nr. 1 vertė – 4 462 809,92 Eur be PVM[1] Pirkimo Nr. 1 pagrindu sudarytos Sutarties Nr. 1 vertė – 5 399 915,40 Eur su PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
UAB „Arijus“ (juridinio asmens kodas – 133336251) |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus Pirkimo Nr. 1 vertinimas (įskaitant dėl Pirkimo Nr. 1 būdo pagrįstumo) po Sutarties Nr. 1 sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
- |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas: teismo procesas nevyksta |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punktas[2] Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[3] |
|
Vertinimo metu nustatyta, kad Perkančioji organizacija, siekdama įsigyti neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuomą Pasieniečių mokykloje, Pasieniečių g. 11, Medininkų k., Medininkų sen., Vilniaus r., iš pradžių vykdė atviro konkurso „Neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuoma“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2021-07-04, pirkimo Nr. 554566), taikant pagreitintą procedūrą (Įstatymo 60 str. 3 d.[4]), pirkimo procedūras. Šių procedūrų vykdymo metu, 2021-07-19 gavus 2 dalyvių pasiūlymus (UAB „Arijus“ – 149 997,65 Eur su PVM /1 mėn. įkainis; UAB „Tumida“ – 268 000,62 Eur su PVM / 1 mėn. įkainis), nuolatinė Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisija, sudaryta ir patvirtinta Perkančiosios organizacijos vado 2021 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 4-57, (toliau – Komisija), atsižvelgdama į tikimybę, jog vienas iš jų gali skųsti Komisijos sprendimus, dėl ko atviro konkurso, nors ir vykdomo pagreitinta procedūra, procedūros užsitęstų, ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. liepos 2 d. nutarimu Nr. 517, kuriuo dėl masinio užsieniečių antplūdžio ir iškilusios realios grėsmės nacionaliniam saugumui visoje šalyje buvo paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija, sprendė[5] dėl būtinybės lygiagrečiai vykdyti alternatyvų pirkimą (Pirkimą Nr. 1), t. y. vadovaujantis Europos Komisijos 2015 m. rugsėjo 9 d. komunikato Europos Parlamentui ir Tarybai „ES viešųjų pirkimų taisyklių taikymas ir dabartinė prieglobsčio krizė“ 3 punktu, vykdyti neskelbiamas derybas pagal Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nuostatas, neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuomą įsigyjant iš vienintelio tiekėjo UAB „Arijus“, pirmajame pirkime pasiūliusio mažiausią įkainį, realiai galinčio įvykdyti sutartį, atsižvelgiant į techninius ir laiko suvaržymus, susijusius su ypatinga skuba[6]. Tokiu būdu, siekiant itin skubiai išspręsti nelegalių migrantų, atvykusių iš Baltarusijos Respublikos, kurių skaičius šalyje kiekvieną dieną vis didėjo, apgyvendinimo klausimą, Perkančioji organizacija Pirkimą Nr. 1 vykdė neskelbiamų derybų būdu, vadovaudamasi Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis. Kvietimas dalyvauti Pirkime Nr. 1 tiekėjui UAB „Arijus“ išsiųstas CVP IS priemonėmis 2021 m. liepos 22 d. (pranešimo Nr. 9702624). UAB „Arijus“ pripažintas[7] Pirkimo Nr. 1 laimėtoju. 2021 m. liepos 26 d. sudaryta Sutartis Nr. 1. Tą pačią dieną, atvirą konkursą vykdanti Komisija, įvertinusi pirkimo procedūrų stadiją, kuomet vis dar laukiamas dalyvio UAB „Tumida“ paaiškinimas[8], taip pat tai, kad po pasiūlymų eilės sudarymo, dar tektų taikyti ir 10 dienų sutarties sudarymo atidėjimo terminą, taip pat įskaičiuojant terminus pretenzijų pateikimui, dėl ko, kaip planuota, iki 2021-08-05 įrengti modulinių kilnojamų statinių miestelio nebus įmanoma, bei dėl iškilusios nuo Perkančiosios organizacijos nepriklausančios būtinybės keisti techninę specifikaciją, sprendė[9], jog atviras konkursas, nors ir taikant pagreitintas procedūras, tapo neaktualus, todėl turi būti nutrauktas. Pirkimas neskelbiamų derybų būdu, vadovaujantis Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nuostatomis, gali būti vykdomas tik tada, „jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“ Vertintu atveju, dėl didelės skubos (dėl 2021 m. liepos 2 d. paskelbtos ekstremalios situacijos ir siekiant užtikrinti nacionalinį saugumą, dėl kylančios grėsmės valstybei, pareigūnams), siekdama užtikrinti neteisėtų migrantų apgyvendinimą, Perkančioji organizacija pirmąjį pirkimą dėl neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuomos bandė įvykdyti atviro konkurso būdu, taikant sutrumpintus terminus, tačiau įvertinus pirkimo eigą, kai net sutrumpinti pirkimo procedūrų terminai Perkančiajai organizacijai tapo pernelyg ilgi, šį pirkimą buvo priversta nutraukti, o atsižvelgiant į tai, kad aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, neišnyko ir niekaip nepriklausė nuo Perkančiosios organizacijos, Pirkimo Nr. 1 vykdymui pasirinktą neskelbiamų derybų būdą, grindžiamą ypatinga skuba, Tarnyba, šiuo konkrečiu atveju, vertinti kaip nepagrįstą ir neatitinkantį Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nustatytų sąlygų neturi pagrindo. Atsižvelgiant į tai, jog Perkančioji organizacija nežinojo ir iš anksto negalėjo numatyti nelegalių migrantų, kuriais jai reikės pasirūpinti, suteikiant apgyvendinimą, kitas prekes ir paslaugas, skaičiaus, ir į tai, kad tarptautiniai ir Europos Sąjungos teisės aktai, susiję su žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsauga, įpareigoja Europos Sąjungos valstybes nares užtikrinti žmogaus teises visiems šalies jurisdikcijoje esantiems asmenims, tarp jų – ir neteisėtiems migrantams, į tai, kad nelegalių migrantų bazinius poreikius reikėjo patenkinti kaip įmanoma greičiau, o Perkančioji organizacija tam neturėjo jokių resursų, pasirinktas Pirkimo Nr. 1 įvykdymo būdas – neskelbiamos derybos dėl ypatingos skubos, t. y. vadovaujantis Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p.[10] nustatytais pagrindais, leido Perkančiajai organizacijai kaip galima greičiau spręsti susidariusią problemą siekiant tinkamo neteisėtų migrantų būtiniausių apgyvendinimo sąlygų užtikrinimo.
Vertinimo metu taip pat nustatyta, kad Pirkimo Nr. 1[11] pagrindu sudarytos Sutarties Nr. 1 10.1 p. nurodytas Sutarties Nr. 1 galiojimo laikotarpis – 12 mėnesių, be to, Sutarties Nr. 1 10.2 p. įtvirtintas galimas Sutarties Nr. 1 pratęsimas 2 kartus po 12 mėnesių. Tarnybai paprašius pagrįsti sutarties vykdymo trukmę, Perkančioji organizacija nurodė[12], jog 12 mėn. Sutarties Nr. 1 galiojimo laikotarpis buvo pasirinktas, nes: 1) maksimalų 6 mėn. neteisėtų migrantų sulaikymo terminą gali pratęsti teismas; 2) į Lietuvos Respubliką neteisėti migrantai pradėjo plūsti nuo š. m. birželio mėnesio, t. y. visų jų patekimo į Lietuvą laikas skirtingas; 3) neskelbiamos derybos buvo vykdomos iki migrantų apgręžimo politikos taikymo, todėl Perkančioji organizacija vadovavosi prognozėmis, jog neteisėta migracija tęsis ir toliau; 4) migrantų apgręžimo politika yra laikina priemonė, kuri yra kaip atsakas Baltarusijos Respublikos režimo hibridinei atakai, todėl Perkančioji organizacija negali atmesti ir natūralios migracijos tikimybės, kuriai esant apgręžimo politika dėl žmogaus teisių pažeidimo negalėtų būti taikoma; 5) Sutarties Nr. 1 3.2 p. nurodytas skaičiavimo pavyzdys, pagal kurį Perkančioji organizacija, esant mažesniam konteinerinių namelių nuomos su paslaugomis poreikiui, turi galimybę ženkliai sumažinti Sutarties Nr. 1 įkainį; 6) sudaryti Sutartį Nr. 1 tik skubiam ir trumpesniam laikotarpiui būtų visiškai neracionalu. Stovyklos įrengimas – tai ne tik namelių atvežimas ir pastatymas, tai: aikštelės paviršiaus paruošimas, elektros, vandens, kanalizacijos ir kitų komunikacijų pajungimas, pan. Atsižvelgus į perkamą objektą, trumpesnis Sutarties Nr. 1 galiojimo terminas dar labiau išbrangintų Sutartį Nr. 1 dėl galybės įvairių transportavimo pirmyn-atgal, įrengimo-demontavimo, įdiegimo-išdiegimo ir visų kitų darbų. Tarnybos nuomone, Perkančiosios organizacijos pateiktas Sutartyje Nr. 1 nurodyto Sutarties Nr. 1 galiojimo laikotarpio pagrindimas, pateisina pasirinktąjį 12 mėn. Sutarties Nr. 1 galiojimo laikotarpį, tačiau įvertinus tai, kad pirkimo įgyvendinimas neskelbiamų derybų būdu esant ypatingai skubai turi būti pasirenkamas tik laikinam iškilusios problemos sprendimui, siekiant patenkinti būtiniausias reikmes (ne apsirūpinti konteinerių namelių nuoma ilguoju laikotarpiu – kaip šiuo atveju), iki kol bus suorganizuota konkurencinga pirkimo procedūra, Sutartyje Nr. 1 nustatant sąlygą, jog Sutartis Nr. 1 gali būti pratęsta dar 2 kartus po 12 mėn., buvo pažeistos Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nuostatos, Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtinti skaidrumo ir proporcingumo principai. |
||
2. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[13] Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 3 punktas[14] Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[15] 4.1 ir 4.5 papunkčiai[16] bei 18 punktas[17] |
|
Pirkimo Nr. 1 pagrindu sudaryta fiksuoto įkainio, kuris nurodytas tiekėjo pasiūlyme (prekių nuomos (217 gyvenamųjų konteinerių su kitomis patalpomis ir paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje) įkainis už 1 mėn. 149 997,65 Eur su PVM), Sutartis (Sutarties 2.1 p.). Tiek Pirkimo Nr. 1 dokumentų 3 priedo „Sutarties projektas“, tiek Sutarties Nr. 1 3.1 p. nustatyta, kad didinant prekių skaičių, prekės gali būti pristatomos ir į kitas Perkančiosios organizacijos nurodytas vietas Lietuvos Respublikos teritorijoje (ne tik į pirminę prekių pristatymo vietą: Perkančiosios organizacijos Pasieniečių mokyklą, adresu Pasieniečių g. 11, Medininkų k., Medininkų sen., Vilniaus r. sav.). O Pirkimo Nr. 1 dokumentų 3 priedo „Sutarties projektas“, taip pat Sutarties Nr. 1 3.2 punkte – kad „Pirminis Prekių kiekis: 217 gyvenamųjų konteinerių su kitomis patalpomis ir paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje. Atsižvelgiant į neteisėtai atvykusių asmenų skaičių, gyvenamųjų konteinerių kiekis gali būti tiek didinamas, tiek mažinamas, atitinkamai procentine išraiška perskaičiavus nuomos įkainį pagal gyvenamųjų konteinerių skaičių. Skaičiavimo pvz.: 200 gyvenamųjų konteinerių su kitomis patalpomis ir paslaugomis sudaro 100 proc. nuomos įkainio, o sumažinus gyvenamųjų konteinerių skaičių iki 100 vnt., nuomos įkainis sumažinamas 50 proc.“ Vadovaujantis Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[18] 17.1 papunkčiu[19], įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų kiekiai gali būti nustatomi nurodant įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą bei numatomų įsigyti prekių ir (ar) paslaugų kiekius, nustatant jų viršutinę ir apatinę ribas, o jeigu neįmanoma nustatyti apatinės ribos, nurodoma viršutinė riba, o pagal Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos 18 punktą, sutarties vykdymo metu įsigyjami kiekiai negali viršyti sutartyje pagal Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos taisykles nustatytos kiekio viršutinės ribos (nurodytos vienetais arba suma), o išpirkti mažesnį kiekį – galima. Vertinamu atveju, Sutartimi Nr. 1 įsigyjamų konteinerių nuomos su kitomis paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje, įkainis yra apskaičiuotas pagal prekių su paslaugomis kiekį (jų nurodytą viršutinę ribą), įtvirtintą Sutarties Nr. 1 3.2 p. – 217 gyvenamųjų konteinerių su kitomis patalpomis ir paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje, todėl šis kiekis yra maksimalus ir negali būti didinamas, atitinkamai didinant ir 1 mėn. įkainį. Atsižvelgiant į tai, Sutarties Nr. 1 3.2 p. sąlyga, jog šis kiekis gali būti didinamas, pažeidžia Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintą skaidrumo principą, Įstatymo 87 str. 1 d. 3 p. bei Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos 4.1 ir 4.5 papunkčių bei 18 p. nuostatas. Tarnyba pažymi, jog Perkančioji organizacija privalo būti itin atidi atlikdama Sutarties Nr. 1 vykdymo kontrolę. |
||
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
- |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Įstatymo pažeidimą, konstatuotą šios vertinimo išvados II dalies 1 p., Tarnyba rekomenduoja netaikyti Sutartyje Nr. 1 numatyto sutartinių įsipareigojimų vykdymo pratęsimo. Atsižvelgiant į tai, kad Pirkimui Nr. 1 pasirinktas pirkimo būdas – neskelbiamos derybos esant ypatingai skubai, yra išimtis ir jo taikymo tikslas ir sąlygos yra pateisinamas tik esant konkrečioms ypatingoms aplinkybėmis ir padariniams, nustatyta Sutarties Nr. 1 pratęsimo 2 kartus po 12 mėnesių galimybė nesuderinama su Įstatymo 71 str. 1 d. 3 punkte nurodytais pagrindais, skaidrumo ir proporcingumo principais. Tarnybos nuomone, iki pasibaigiant 12 mėn. Sutarties Nr. 1 galiojimo laikotarpiui, vis dar esant poreikiui užtikrinti nelegalių migrantų apgyvendinimą, kitų paslaugų teikimą, turėtų būti organizuojamas naujas viešasis pirkimas, taikant įprastas (įskaitant pagreitintas) pirkimo procedūras. |
**kiekvieno pirkimo/sutarties vertinimas aprašomas atskirai
Pastabos
1. Analizuojant Perkančiosios organizacijos pateiktą informaciją, matyti, kad rinkos tyrimas nebuvo atliktas. Perkančioji organizacija 2021 m. rugpjūčio 25 d. rašte Nr. 14VaR-2776 nurodė, jog vadovaujantis Perkančiosios organizacijos vado 2021 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 4-210 36 p.: „<...> Rinkos tyrimas gali būti neatliekamas esant nuo tarnybos nepriklausančioms ypatingos skubos aplinkybėms ir poreikiui skubiai atlikti viešą pirkimą.“ Perkančioji organizacija taip pat nurodė, kad pirmąjį atviro konkurso būdu, taikant pagreitintą procedūrą, vykdytą pirkimą (pirkimo Nr. 554566) prilygino rinkos tyrimui, nes jo metu sužinojo realius potencialių tiekėjų pajėgumus bei dviejų dalyvių įkainius, kuriuos galėjo palyginti. Perkančioji organizacija nurodė, jog UAB „Arijus“ pateiktas 1 mėn. įkainis yra pagrįstas ir proporcingas Pirkimo Nr. 1 objektui, nes: 1. Įkainis beveik 2 kartus mažesnis už kito Pirkimo dalyvio – UAB „Tumida“ pasiūlytą; 2. Įkainis ne didesnis, nei teikiant tokių pačių konteinerių nuomą Lietuvos kariuomenei. Be to, sutartiniai įsipareigojimai apima ne tik konteinerių namelių nuomą, bet ir papildomas su nuomojamais konteinerių nameliais susijusias paslaugas. Tarnybai paprašius[20] Perkančiosios organizacijos detalizuoti, kas sudaro modulinių kilnojamų statinių nuomos 1 mėn. įkainį, Perkančioji organizacija nurodė, kad 1 mėn. 149 997,65 Eur su PVM įkainį sudaro prekės ir paslaugos 900 gyventojų: 217 pilnai įrengtų gyvenamųjų konteinerių nuoma, sanitariniai konteineriai – dušai su prausyklomis (10 vnt.), sanitariniai konteineriai – tualetai (10 vnt.), konteineriai materialinėms vertybėms saugoti (3 vnt.), budėtojų konteineriai (2 vnt.), kitos patalpos: kaip kontrolinis praleidimo punktas, maitinimo blokas, laisvalaikio, maldos, sporto palapinės, miestelio infrastruktūrą sudarantys kiti elementai: kaip inžineriniai tinklai, laikina tvora, pėsčiųjų takai, vėliavos stiebai, taip pat skalbimo, kiemsargio, konteinerių ir palapinių priežiūros paslaugos visam miesteliui, vaizdo stebėjimo kameros, šviestuvai teritorijai apšviesti. Taip pat svarbi sąlyga, kad galimi nuostoliai dėl prekių (įskaitant įrangą, baldus ir kitą turtą konteinerių viduje) nusidėvėjimo ar sugadinimo tenka tiekėjui, kuris Sutarties Nr. 1 galiojimo metu turi atstatyti jų funkcionalumą per abiejų šalių suderintą terminą. Taigi, perkamą objektą – neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuomą, šiuo atveju, sudaro visas prekių ir paslaugų paketas (ne tik konteinerinių namelių nuoma, bet ir kitos, su konteinerinių namelių miestelio pastatymu susijusios patalpos, įranga, infrastruktūra, taip pat tokios paslaugos, kaip: skalbimo, kiemsargio, kt). Atsižvelgiant į tai, jog pasiūlytame 1 mėn. įkainyje nėra išskirta, kokią konkrečiai procentinę dalį sudaro, pvz., gyvenamųjų konteinerių nuoma, o kokią – laikina tvora, skalbimo paslaugos, kt., Tarnyba pastebi, kad ateityje iškilus poreikiui atsisakyti dalies tam tikrų Sutartyje Nr. 1 numatytų, tačiau nebereikalingų prekių ir (ar) paslaugų, būtų sudėtinga įvertinti atsisakomų prekių ir (ar) paslaugų vertę. |
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio su 5 000 vietomis nuoma“ (pirkimo Nr. 558557; toliau – Pirkimas Nr. 2) Pirkimo Nr. 2 pagrindu 2021 m. rugpjūčio 9 d. sudaryta Modulinių kilnojamų statinių miestelio nuomos su 5 000 vietų bei kitomis paslaugomis viešojo pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 21-16-411 (toliau – Sutartis Nr. 2) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Neskelbiamos derybos |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo Nr. 2 vertė – 6 066 115,70 Eur be PVM[21] Pirkimo Nr. 2 pagrindu sudarytos Sutarties Nr. 2 vertė – 7 335 216,00 Eur su PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
UAB „Arijus“ (juridinio asmens kodas – 133336251) |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus Pirkimo Nr. 2 vertinimas (įskaitant dėl Pirkimo Nr. 2 būdo pagrįstumo) po Sutarties Nr. 2 sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
- |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas: teismo procesas nevyksta |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punktas[22] Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[23] |
|
Vertinimo metu nustatyta, kad Komisija[24] 2021 m. rugpjūčio 2 d. posėdžio metu (protokolo Nr. PRO-425) dėl vis didėjančių nelegalios migracijos srautų iš Baltarusijos Respublikos (2021-08-01 sulaikytas rekordiškas skaičius – 289 neteisėti migrantai) ir kritinės situacijos valstybėje, dėl kylančios grėsmės nacionaliniam saugumui, bei dėl to, kad Perkančioji organizacija neturi vidinių rezervų vykdyti paslaugų administravimą (2021 m. liepos pabaigoje – rugpjūčio pradžioje nebuvo kur apgyvendinti neteisėtų migrantų, nepakanka sanitarinių mazgų ir dušų, neteisėti migrantai vis dažniau kelia neramumus ir bando sukilti prieš pareigūnus užkardose, kur jiems netinkamos sąlygos gyventi palapinėse, užkardos yra perpildytos, užimtos pareigūnų darbo vietos, koridoriai, pareigūnai negali atlikti savo tiesioginių funkcijų), sprendė neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuomą Užsieniečių registracijos centre, Vilniaus g. 100, Pabradės m. Pabradės miesto sen., Švenčionių r. sav. vykdyti itin skubiai, t. y. neskelbiamų derybų būdu, vadovaujantis Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p.[25] nustatytais pagrindais, iš vienintelio realaus tiekėjo, galinčio patiekti reikalingą kiekį konteinerių tokiam dideliam kiekiui migrantų[26]. Taigi, siekiant itin skubiai išspręsti nelegalių migrantų, kurių skaičius šalyje kiekvieną dieną vis didėjo, apgyvendinimo klausimą, Pirkimas Nr. 2 buvo įvykdytas taikant tokį pat pirkimo būdą, kaip ir Pirkimo Nr. 1 vykdymo atveju. Kvietimas dalyvauti Pirkime Nr. 2 tiekėjui UAB „Arijus“ išsiųstas CVP IS priemonėmis 2021 m. rugpjūčio 2 d. (pranešimo Nr. 9730913). UAB „Arijus“ pripažintas[27] Pirkimo Nr. 2 laimėtoju. 2021 m. rugpjūčio 9 d. sudaryta Sutartis Nr. 2. Pirkimas neskelbiamų derybų būdu, vadovaujantis Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nuostatomis, gali būti vykdomas tik tada, „jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“ Vertintu atveju, dėl aplinkybių, kurios nepriklausė nuo Perkančiosios organizacijos ir kuriomis buvo grindžiama didelė skuba: dėl 2021 m. liepos 2 d. paskelbtos ekstremalios situacijos ir dėl nuolat didėjančio nelegalių migrantų skaičiaus, siekiant užtikrinti nacionalinį saugumą, dėl kylančias grėsmės valstybei, pareigūnams, bei įvertinus tai, kad pati Perkančioji organizacija visiškai neturi resursų apgyvendinti ir užtikrinti tinkamas sąlygas dideliam skaičiui nelegalių migrantų, o Pirkimo Nr. 1 pagrindu įsigyto konteinerinio miestelio Pasieniečių mokyklos teritorijoje taip pat nepakako visiems nelegaliems migrantams, esantiems šalies teritorijoje, apgyvendinti, Pirkimo Nr. 2, kurio pagrindu įsigyta neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuoma Užsieniečių registracijos centre Pabradėje, vykdyto neskelbiamų derybų būdu esant ypatingai skubai, Tarnyba vertinti kaip nepagrįsto ir neatitinkančio Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nustatytų sąlygų neturi pagrindo. Atsižvelgiant į tai, jog Perkančioji organizacija nežinojo ir iš anksto negalėjo numatyti nelegalių migrantų, kuriais jai reikės pasirūpinti, suteikiant apgyvendinimą, kitas prekes ir paslaugas, skaičiaus, ir į tai, kad tarptautiniai ir Europos Sąjungos teisės aktai, susiję su žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsauga, įpareigoja Europos Sąjungos valstybes nares užtikrinti žmogaus teises visiems šalies jurisdikcijoje esantiems asmenims, tarp jų – ir neteisėtiems migrantams, taip pat į tai, kad nelegalių migrantų bazinius poreikius reikėjo patenkinti kaip įmanoma greičiau, o Perkančioji organizacija tam neturėjo jokių resursų, pasirinktas Pirkimo Nr. 2 įvykdymo būdas – neskelbiamos derybos dėl ypatingos skubos, t. y. vadovaujantis Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p.[28] nustatytais pagrindais, leido Perkančiajai organizacijai kaip galima greičiau spręsti susidariusią problemą siekiant tinkamo būtiniausių neteisėtų migrantų apgyvendinimo sąlygų užtikrinimo.
Vertinimo metu taip pat nustatyta, kad Pirkimo Nr. 2 pagrindu sudarytos Sutarties Nr. 2 10.1 p. nurodytas Sutarties Nr. 2 galiojimo laikotarpis – 12 mėnesių, be to, Sutarties Nr. 2 10.2 p. įtvirtintas galimas Sutarties Nr. 2 pratęsimas 2 kartus po 12 mėnesių. Tarnybai paprašius pagrįsti sutarties vykdymo trukmę, Perkančioji organizacija nurodė[29], jog 12 mėn. Sutarties Nr. 2 galiojimo laikotarpis buvo pasirinktas, nes: 1) maksimalų 6 mėn. neteisėtų migrantų sulaikymo terminą gali pratęsti teismas; 2) į Lietuvos Respubliką neteisėti migrantai pradėjo plūsti nuo š. m. birželio mėnesio, t. y. visų jų patekimo į Lietuvą laikas skirtingas; 3) neskelbiamos derybos buvo vykdomos iki migrantų apgręžimo politikos taikymo, todėl Perkančioji organizacija vadovavosi prognozėmis, jog neteisėta migracija tęsis ir toliau; 4) migrantų apgręžimo politika yra laikina priemonė, kuri yra kaip atsakas Baltarusijos Respublikos režimo hibridinei atakai, todėl Perkančioji organizacija negali atmesti ir natūralios migracijos tikimybės, kuriai esant apgręžimo politika dėl žmogaus teisių pažeidimo negalėtų būti taikoma; 5) Sutarties Nr. 2 3.2 p. nurodytas skaičiavimo pavyzdys, pagal kurį Perkančioji organizacija, esant mažesniam konteinerinių namelių nuomos su paslaugomis poreikiui, turi galimybę ženkliai sumažinti Sutarties Nr. 1 įkainį; 6) sudaryti Sutartį Nr. 2 tik skubiam ir trumpesniam laikotarpiui būtų visiškai neracionalu. Stovyklos įrengimas – tai ne tik namelių atvežimas ir pastatymas, tai: aikštelės paviršiaus paruošimas, elektros, vandens, kanalizacijos ir kitų komunikacijų pajungimas, pan. Atsižvelgus į perkamą objektą, trumpesnis Sutarties Nr. 1 galiojimo terminas dar labiau išbrangintų Sutartį Nr. 2 dėl galybės įvairių transportavimo pirmyn-atgal, įrengimo-demontavimo, įdiegimo-išdiegimo ir visų kitų darbų. Tarnybos nuomone, Perkančiosios organizacijos pateiktas Sutartyje Nr. 2 nurodyto Sutarties Nr. 2 galiojimo laikotarpio pagrindimas, pateisina pasirinktąjį 12 mėn. Sutarties Nr. 2 galiojimo laikotarpį, tačiau įvertinus tai, kad pirkimo įgyvendinimas neskelbiamų derybų būdu esant ypatingai skubai turi būti pasirenkamas tik laikinam iškilusios problemos sprendimui (ne apsirūpinti konteinerių namelių nuoma ilguoju laikotarpiu – kaip šiuo atveju), tiek, kiek tai yra griežtai būtina būtiniausiam, pradiniam poreikiui patenkinti, iki kol bus galima suorganizuoti konkurencingą pirkimo procedūrą, Sutartyje Nr. 2 nustatant sąlygą, jog Sutartis Nr. 2 gali būti pratęsta dar 2 kartus po 12 mėn., buvo pažeistos Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p., nuostatos, Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtinti skaidrumo ir proporcingumo principai. |
||
2. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[30] Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 3 punktas[31] Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[32] 4.1 ir 4.5 papunkčiai[33] bei 18 punktas[34] |
|
Pirkimo Nr. 2 pagrindu sudaryta fiksuoto įkainio, kuris nurodytas tiekėjo pasiūlyme (prekių nuomos 1 000 gyventojų (skaičiuojant, kad vienas konteineris skirtas 4 gyventojams) su kitomis patalpomis ir paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje, įkainis už 1 mėn. 203 756,00 Eur su PVM (Sutarties Nr. 2 2.1 p.). Tiek Pirkimo Nr. 2 dokumentų 3 priedo „Sutarties projektas“, tiek Sutarties Nr. 2 3.1 punkte nustatyta, kad didinant prekių skaičių, prekės gali būti pristatomos ir į kitas Perkančiosios organizacijos nurodytas vietas Lietuvos Respublikos teritorijoje (ne tik į pirminę prekių pristatymo vietą: Užsieniečių registracijos centrą, adresu Vilniaus g. 100, Pabradės m., Pabradės miesto sen., Švenčionių r. sav.). O Pirkimo Nr. 2 dokumentų 3 priedo „Sutarties projektas“, taip pat Sutarties Nr. 2 3.2 punkte – kad „Prekių kiekis: 250 gyvenamųjų konteinerių (1 000-iui gyventojų) su kitomis patalpomis ir paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje. Atsižvelgiant į neteisėtai atvykusių asmenų skaičių, gyvenamųjų konteinerių kiekis gali būti tiek didinamas, tiek mažinamas, atitinkamai procentine išraiška perskaičiavus nuomos įkainį pagal gyvenamųjų konteinerių skaičių. Skaičiavimo pvz.: 1 000-iui gyventojų prekių ir paslaugų įkainis sudaro 100 proc. nuomos įkainio, o sumažinus gyventojų skaičių iki 500 žm., nuomos įkainis sumažinamas 50 proc.“ Vadovaujantis Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[35] 17.1 papunkčiu[36], įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų kiekiai gali būti nustatomi nurodant įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą bei numatomų įsigyti prekių ir (ar) paslaugų kiekius, nustatant jų viršutinę ir apatinę ribas, o jeigu neįmanoma nustatyti apatinės ribos, nurodoma viršutinė riba, o pagal Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos 18 punktą, sutarties vykdymo metu įsigyjami kiekiai negali viršyti sutartyje pagal Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos taisykles nustatytos kiekio viršutinės ribos (nurodytos vienetais arba suma), o išpirkti mažesnį kiekį – galima. Vertinamu atveju, Sutartimi Nr. 2 įsigyjamų konteinerių nuomos su kitomis paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje, įkainis yra apskaičiuotas pagal prekių su paslaugomis kiekį (jų nurodytą viršutinę ribą), įtvirtintą Sutarties Nr. 2 3.2 p. – 250 gyvenamų konteinerių (1000-iui gyventojų) su kitomis patalpomis ir paslaugomis, nurodytomis techninėje specifikacijoje, todėl šis kiekis yra maksimalus ir negali būti didinamas, atitinkamai didinant ir 1 mėn. įkainį. Atsižvelgiant į tai, Sutarties Nr. 2 3.2 p. sąlyga, jog šis kiekis gali būti didinamas, pažeidžia Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintą skaidrumo principą, Įstatymo 87 str. 1 d. 3 p. bei Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos 4.1 ir 4.5 papunkčių bei 18 p. nuostatas. Tarnyba pažymi, jog Perkančioji organizacija privalo būti itin atidi atlikdama Sutarties Nr. 2 vykdymo kontrolę. |
||
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
- |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Įstatymo pažeidimą, konstatuotą šios vertinimo išvados II dalies 1 p., Tarnyba rekomenduoja netaikyti Sutartyje Nr. 2 numatyto sutartinių įsipareigojimų vykdymo pratęsimo. Atsižvelgiant į tai, kad Pirkimui Nr. 2 pasirinktas pirkimo būdas – neskelbiamos derybos esant ypatingai skubai, yra išimtis ir jo taikymo tikslas ir sąlygos yra pateisinami esant konkrečioms ypatingoms aplinkybėms ir padariniams, nustatyta Sutarties Nr. 2 pratęsimo 2 kartus po 12 mėnesių galimybė nesuderinama su Įstatymo 71 str. 1 d. 3 p. nurodytais pagrindais, skaidrumo ir proporcingumo principais. Tarnybos nuomone, iki pasibaigiant 12 mėn. Sutarties Nr. 2 galiojimo laikotarpiui, vis dar esant poreikiui užtikrinti nelegalių migrantų apgyvendinimą, kitų paslaugų teikimą, turėtų būti organizuojamas naujas viešasis pirkimas, taikant įprastas (įskaitant pagreitintas) pirkimo procedūras. |
**kiekvieno pirkimo/sutarties vertinimas aprašomas atskirai
Pastabos
1. Pirkimo Nr. 2 vykdymo metu, Komisija, atsižvelgdama į Turto valdymo valdybos Infrastruktūros plėtros ir paslaugų skyriaus patarėjo, atsakingo už Pirkimo Nr. 2 techninę specifikaciją, paaiškinimą dėl dabartinėje situacijoje rinkoje esančio realaus konteinerių kiekio bei dėl paskirtų nepakankamų lėšų šiam Pirkimui Nr. 2, pakeitė pasiūlymo formą, kurioje vietoje prašomo pateikti 1 mėn. įkainio už 1 250 gyvenamųjų konteinerių su paslaugomis nuomą, nurodė 1 mėn. įkainį 1 000-iui gyventojų (turint omeny, kad vienas konteineris skirtas 4 gyventojams), bei nukėlė pasiūlymo pateikimo terminą vietoj 2021-08-04 į 2021-08-06 09:00 val.[37] Atsižvelgiant į tai, kad pakeičiant pasiūlymo formą, Pirkimo Nr. 2 sąlygų 3 priedo „Sutarties projektas“, atitinkamai ir Sutarties Nr. 2 1.1 p. liko nepakeistas, paliekant prekių nuomos su paslaugomis kiekį – 5 000 gyventojų (kas atitinka 1 250 gyvenamųjų konteinerių (turint omenyje, kad vienas konteineris skirtas 4 gyventojams,), Perkančioji organizacija turėtų Sutarties Nr. 2 nuostatas patikslinti, suvienodinant perkamo objekto kiekį pagal nurodytą pasiūlymo formoje ir Sutarties 2.1 p. 2. Analizuojant Perkančiosios organizacijos pateiktą informaciją, matyti, kad rinkos tyrimas nebuvo atliktas. Perkančioji organizacija 2021 m. rugpjūčio 25 d. rašte Nr. 14VaR-2776 nurodė, jog vadovaujantis Perkančiosios organizacijos vado 2021 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 4-210 36 p.: „<...> Rinkos tyrimas gali būti neatliekamas esant nuo tarnybos nepriklausančioms ypatingos skubos aplinkybėms ir poreikiui skubiai atlikti viešą pirkimą.“ Perkančioji organizacija taip pat nurodė, kad pirmąjį atviro konkurso būdu, taikant pagreitintą procedūrą, vykdytą pirkimą (pirkimo Nr. 554566) prilygino rinkos tyrimui, nes jo metu sužinojo realius potencialių tiekėjų pajėgumus bei dviejų dalyvių įkainius, kuriuos galėjo palyginti. Perkančioji organizacija taip pat nurodė, kad UAB „Arijus“ pateiktas 1 mėn. įkainis yra pagrįstas ir proporcingas Pirkimo Nr. 2 objektui, nes: 1. Įkainis beveik 2 kartus mažesnis už kito Pirkimo dalyvio – UAB „Tumida“ pasiūlytą; 2. Įkainis ne didesnis, nei teikiant tokių pačių konteinerių nuomą Lietuvos kariuomenei. Be to, sutartiniai įsipareigojimai apima ne tik konteinerių namelių nuomą, bet ir papildomas su nuomojamais konteinerių nameliais susijusias paslaugas. Tarnybai paprašius[38] Perkančiosios organizacijos detalizuoti, kas sudaro modulinių kilnojamų statinių nuomos 1 mėn. įkainį, Perkančioji organizacija nurodė, kad 1 mėn. 203 756,00 Eur su PVM įkainį sudaro prekės ir paslaugos 1 000 gyventojų: 250 pilnai įrengtų gyvenamųjų konteinerių nuoma, taip pat (kiekis apskaičiuojamas pagal gyventojų skaičių): sanitariniai konteineriai – dušai su prausyklomis, sanitariniai konteineriai – tualetai, konteineriai materialinėms vertybėms saugoti, budėtojų konteineriai, kitos patalpos: kaip kontrolinis praleidimo punktas, maitinimo blokas, laisvalaikio, maldos, sporto palapinės, miestelio infrastruktūrą sudarantys kiti elementai: kaip inžineriniai tinklai, laikina tvora, pėsčiųjų takai, vėliavos stiebai, taip pat skalbimo, kiemsargio, konteinerių ir palapinių priežiūros paslaugos visam miesteliui, vaizdo stebėjimo kameros, šviestuvai teritorijai apšviesti, administravimo paslaugos, elektriko, santechniko paslaugos ištisą parą, statinių ir įrangos priežiūros paslaugos (5 d. d. per sav.). Taip pat svarbi sąlyga, kad galimi nuostoliai dėl prekių (įskaitant įrangą, baldus ir kitą turtą konteinerių viduje) nusidėvėjimo ar sugadinimo tenka tiekėjui, kuris Sutarties Nr. 2 galiojimo metu turi atstatyti jų funkcionalumą per abiejų šalių suderintą terminą. Taigi, perkamą objektą – neteisėtai atvykusių asmenų laikino apgyvendinimo konteinerių miestelio nuomą, šiuo atveju, sudaro visas prekių ir paslaugų paketas (ne tik konteinerinių namelių nuoma, bet ir kitos, su konteinerinių namelių miestelio pastatymu susijusios patalpos, įranga, infrastruktūra, taip pat tokios paslaugos, kaip: skalbimo, kiemsargio, elektriko, kt.). Atsižvelgiant į tai, jog pasiūlytame 1 mėn. įkainyje nėra išskirta, kokią konkrečiai procentinę dalį sudaro, pvz., gyvenamųjų konteinerių nuoma, o kokią – laikina tvora, skalbimo paslaugos, kt., Tarnyba pastebi, kad ateityje iškilus poreikiui atsisakyti dalies tam tikrų Sutartyje Nr. 2 numatytų, tačiau nebereikalingų prekių ir (ar) paslaugų, būtų sudėtinga įvertinti atsisakomų prekių ir (ar) paslaugų vertę. |
[1] 2021 m. liepos 22 d. Pirkimo Nr. 1 paraiška Nr. PU-752/21. Pirkimo Nr. 1 vertė – 4 462 809,92 Eur be PVM / 5 400 000,00 Eur su PVM.
[2] „Prekės, paslaugos ar darbai neskelbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra bent viena iš šių sąlygų: <...> 3) jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“
[3] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[4] „Skubos atveju, kai neįmanoma pirkimo atlikti laikantis šio straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų, perkančioji organizacija turi teisę atvirą konkursą įvykdyti taikydama pagreitintą procedūrą, prieš tai skelbime apie pirkimą nurodžiusi tokį pasirinkimą pagrindžiančias priežastis <...>.“
[5] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisijos 2021 m. liepos 21 d. posėdžio protokolas Nr. PRO-377.
[6] Perkančioji organizacija 2021 m. rugpjūčio 25 d. rašte Nr. 14VaR-2776 nurodė, jog papildomai pasidomėjus UAB „Tumida“ galimybe įrengti konteinerių miestelį, paaiškėjo, jog pagal tiekėjo viziją, kilnojami moduliniai nameliai galėtų būti gabenami iš Švedijos (per subtiekėją „Adapteo“ ). Subtiekėjas būtų pajėgus įrengti konteinerinį miestelį Lietuvoje, tačiau tuo metu tam buvo esminė kliūtis – ypatinga skuba, kuriai esant susidaro atitinkami transportavimo kaštai, įvertinus atstumą iki Skandinavijos pusiasalio bei laiko sąnaudas. Perkančioji organizacija taip pat nurodė, jog vykdant atvirą konkursą pagal Įstatymo 60 str. 3 d. nuostatas, visų besidominčių potencialių tiekėjų klausimai buvo susiję su pirkimo sąlygose nustatytu sutartinių įsipareigojimų įvykdymo terminu, t. y. jiems netiko itin trumpas konteinerių miestelio įrengimo terminas, taip pat – su reikalaujamu įrengti gyvenamųjų konteinerių skaičiumi: daugeliui netiko tai, kad jie per mėn. gali pagaminti tik apie 20-30 konteinerių, kai tuo tarpu Perkančiajai organizacijai gyvenamųjų konteinerių miestelio nelegaliems migrantams įrengimui jų reikėjo bent 10 kartų daugiau.
[7] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisijos 2021 m. liepos 26 d. posėdžio protokolas Nr. PRO-394.
[8] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisija 2021 m. liepos 23 d. posėdžio metu (protokolo Nr. PRO-390) sprendė papildomai, iki 2021-07-26, prašyti, kad UAB „Tumida“ pateiktų atsakymus į Komisijos užduotus klausimus.
[9] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisijos 2021 m. liepos 26 d. posėdžio protokolas Nr. PRO-396.
[10] „Prekės, paslaugos ar darbai neskelbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra bent viena iš šių sąlygų: <...> 3) jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“
[11] Pirkimą Nr. 1 vykdė nuolatinė Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisija, sudaryta ir patvirtinta Perkančiosios organizacijos vado 2021 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 4-57.
[12] Perkančiosios organizacijos 2021 m. rugsėjo 17 d. el. laiškas.
[13] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[14] „1. Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> 3) kainodaros taisyklės, nustatytos pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą metodiką.“
[15] Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2019 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 1S-13.
[16] „4. Kainodaros taisyklės turi būti: 4.1. aiškiai ir nedviprasmiškai nustatytos pirkimo dokumentuose ir sutartyje; <...> 4.5. užtikrinančios racionalų lėšų panaudojimą ir pirkimų principų laikymąsi.“
[17] „Sutarties vykdymo metu įsigyjami kiekiai, taip pat sutarties kaina, kuri turės būti sumokėta tiekėjui, priklauso nuo faktinių užsakymų, t. y. įsigyjami kiekiai negali viršyti sutartyje pagal Metodikos taisykles nustatytos kiekio viršutinės ribos (nurodytos vienetais arba suma), o išpirkti mažesnį kiekį (tačiau ne mažiau nei nustatyta apatinė riba), pirkimo vykdytojas gali.“
[18] Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2019 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 1S-13.
[19] „17. Įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų kiekiai gali būti nustatomi šiais būdais: 17.1. nurodant įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą bei numatomų įsigyti prekių ir (ar) paslaugų kiekius, nustatant jų viršutinę ir apatinę ribas, pavyzdžiui, „nuo x iki y“; „ne mažiau kaip x, bet ne daugiau kaip y“, „z ± q procentų“, „z± q vienetų“ ir panašiai. Jeigu yra nurodoma procentinė paklaida „z ± q procentų“ ar „z± q vienetų“, pirkimo vykdytojas turi aiškiai nurodyti ribą, nuo kurios ji skaičiuojama, pavyzdžiui, kiekvienos perkamos prekės, prekių grupės, paslaugos, paslaugų grupės ir panašiai. Jeigu neįmanoma nustatyti apatinės ribos, nurodoma viršutinė riba <...> Šiuo atveju pradinės sutarties vertė bus lygi laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kainai be PVM, apskaičiuotai sudauginus maksimalų prekių ir (ar) paslaugų kiekį iš laimėjusio tiekėjo pasiūlyto įkainio (-ių) be PVM.“
[20] Tarnybos 2021 m. rugpjūčio 18 d. raštas Nr. 4S-872(7.4Mr).
[21] 2021 m. liepos 30 d. Pirkimo Nr. 2 paraiška Nr. PU-798/21. Pirkimo Nr. 2 vertė – 6 066 115,70 Eur be PVM / 7 340 000,00 Eur su PVM.
[22] „Prekės, paslaugos ar darbai neskelbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra bent viena iš šių sąlygų: <...> 3) jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“
[23] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[24] Nuolatinė Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisija, sudaryta ir patvirtinta Perkančiosios organizacijos vado 2021 m. vasario 25 d. įsakymas Nr. 4-57.
[25] „Prekės, paslaugos ar darbai neskelbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra bent viena iš šių sąlygų: <...> 3) jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“
[26] Perkančioji organizacija 2021 m. rugpjūčio 25 d. rašte Nr. 14VaR-2776 nurodė, jog papildomai pasidomėjus UAB „Tumida“ galimybe įrengti konteinerių miestelį, paaiškėjo, jog pagal tiekėjo viziją, kilnojami moduliniai nameliai galėtų būti gabenami iš Švedijos (per subtiekėją „Adapteo“ ). Subtiekėjas būtų pajėgus įrengti konteinerinį miestelį Lietuvoje, tačiau tuo metu tam buvo esminė kliūtis – ypatinga skuba, kuriai esant susidaro atitinkami transportavimo kaštai, įvertinus atstumą iki Skandinavijos pusiasalio bei laiko sąnaudas. Perkančioji organizacija taip pat nurodė, jog vykdant atvirą konkursą pagal Įstatymo 60 str. 3 d. nuostatas, visų besidominčių potencialių tiekėjų klausimai buvo susiję su pirkimo sąlygose nustatytu sutartinių įsipareigojimų įvykdymo terminu, t. y. jiems netiko itin trumpas konteinerių miestelio įrengimo terminas, taip pat – su reikalaujamu įrengti gyvenamųjų konteinerių skaičiumi: daugeliui netiko tai, kad jie per mėn. gali pagaminti tik apie 20-30 konteinerių, kai tuo tarpu Perkančiajai organizacijai gyvenamųjų konteinerių miestelio nelegaliems migrantams įrengimui jų reikėjo bent 10 kartų daugiau.
[27] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisijos 2021 m. rugpjūčio 7 d. posėdžio protokolas Nr. PRO-444.
[28] „Prekės, paslaugos ar darbai neskelbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra bent viena iš šių sąlygų: <...> 3) jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos.“
[29] Perkančiosios organizacijos 2021 m. rugsėjo 17 d. el. laiškas.
[30] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[31] „1. Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> 3) kainodaros taisyklės, nustatytos pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą metodiką.“
[32] Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2019 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 1S-13.
[33] „4. Kainodaros taisyklės turi būti: 4.1. aiškiai ir nedviprasmiškai nustatytos pirkimo dokumentuose ir sutartyje; <...> 4.5. užtikrinančios racionalų lėšų panaudojimą ir pirkimų principų laikymąsi.“
[34] „Sutarties vykdymo metu įsigyjami kiekiai, taip pat sutarties kaina, kuri turės būti sumokėta tiekėjui, priklauso nuo faktinių užsakymų, t. y. įsigyjami kiekiai negali viršyti sutartyje pagal Metodikos taisykles nustatytos kiekio viršutinės ribos (nurodytos vienetais arba suma), o išpirkti mažesnį kiekį (tačiau ne mažiau nei nustatyta apatinė riba), pirkimo vykdytojas gali.“
[35] Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2019 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 1S-13.
[36] „17. Įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų kiekiai gali būti nustatomi šiais būdais: 17.1. nurodant įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą bei numatomų įsigyti prekių ir (ar) paslaugų kiekius, nustatant jų viršutinę ir apatinę ribas, pavyzdžiui, „nuo x iki y“; „ne mažiau kaip x, bet ne daugiau kaip y“, „z ± q procentų“, „z± q vienetų“ ir panašiai. Jeigu yra nurodoma procentinė paklaida „z ± q procentų“ ar „z± q vienetų“, pirkimo vykdytojas turi aiškiai nurodyti ribą, nuo kurios ji skaičiuojama, pavyzdžiui, kiekvienos perkamos prekės, prekių grupės, paslaugos, paslaugų grupės ir panašiai. Jeigu neįmanoma nustatyti apatinės ribos, nurodoma viršutinė riba <...> Šiuo atveju pradinės sutarties vertė bus lygi laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kainai be PVM, apskaičiuotai sudauginus maksimalų prekių ir (ar) paslaugų kiekį iš laimėjusio tiekėjo pasiūlyto įkainio (-ių) be PVM.“
[37] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisijos 2021 m. rugpjūčio 4 d. posėdžio protokolu Nr. PRO-429.
[38] Tarnybos 2021 m. rugpjūčio 18 d. raštas Nr. 4S-872(7.4Mr).
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite