2021-11-15 Nr. 4S-1232 Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos
Valstybės sienos apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Savanorių pr. 2 03116 Vilnius |
2021-11-15 Į 2021-11-10 19 |
Nr. 4S-1232 (7.4Mr) Nr. 14VaR-3960 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Šarvinių, balistinių plokščių komplektai“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2021 m. rugsėjo 30 d., pirkimo Nr. 567053) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas (supaprastintas pirkimas). |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo / sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 134 000,00 Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo dokumentų vertinimas / Pirkimo vertinimas iki sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. Teismo procesas nevyksta. |
– |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
– |
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atlikusi Pirkimo dalinį vertinimą, Įstatymo ar jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatų pažeidimų, turinčių įtakos Pirkimo rezultatams, nenustatė, todėl Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos gali tęsti Pirkimo procedūras. |
Pastabos
|
– |
Pažymėtina, kad CVP IS Pirkimas skelbtas 2021 m. rugsėjo 30 d., pasiūlymų pateikimo terminas 2021 m. spalio 14 d., o Pirkimo dokumentų 2.8 punkte nustatyta: „Prekių (po pirmo užsakymo) pristatymo terminas – ne vėliau kaip iki 2021-12-10“. Įvertinus, tai, kad ketinamos įsigyti prekės (šarvinės, balistinės plokštės) yra specifinės, jos nėra plataus vartojimo, užsakymo poreikis nėra dažnas ir didelis, o nustatytas prekių pristatymo terminas, kuris apibrėžtas konkrečia data – ne vėliau kaip iki 2021 m. gruodžio 10 d., yra ganėtinai trumpas, tai kelia abejonių dėl galimybių šią sąlygą įgyvendinti tinkamai. Tarnyba kreipėsi[1] į Perkančiąją organizaciją, prašydama nurodyti, ar Perkančioji organizacija vykdė rinkos tyrimą, siekiant nustatyti, kiek rinkoje yra Pirkimo dokumentų reikalavimų visumą potencialiai atitinkančių tiekėjų, bei prašė pagrįsti prekių pristatymo terminus. Perkančioji organizacija, atsakydama[2] nurodė, kad: „Vadovaujantis 2021 metų liepos 19 d. tarnybos vado įsakymu Nr. K-1517 „Dėl valstybės lygio ekstremalios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio suvaldymo“ ir 2021 metų rugpjūčio 16 d. posėdžio protokolu Nr. 87-504 „Dėl ekstremalios situacijos dėl neteisėtų migrantų aprūpinimo logistinių klausimų“ VSAT vykdo balistinių plokščių viešąjį pirkimą. Atsižvelgdama į susidariusią padėtį šalies pasienyje su Baltarusijos Respublika, kai yra paskelbta ekstremali situacija dėl neteisėtų migrantų antplūdžio ir, kai pareigūnai vykdo tarnybą padidintos rizikos sąlygomis, kai gali kilti pavojus jų gyvybei ir sveikatai, tarnyba ieškojo optimaliausio būdo išspręsti minėtą situaciją ir kuo greičiau aprūpinti pareigūnus apsaugos priemonėmis, tai yra amunicijos liemenėmis su balistine plokšte. Kadangi dalis VSAT pareigūnų yra aprūpinti amunicijos liemenėmis, kurios gali būti dėvimos su balistine plokšte, todėl, priimtas sprendimas įsigyti trūkstamus balistinių plokščių komplektus šioms liemenėms. Aukščiau išdėstytomis priežastimis grindžiamas ir trumpas balistinių plokščių pristatymo terminas. <...>“. Pažymėtina, kad Tarnyba savo tinklalapyje yra paskelbusi informacinį pranešimą[3] dėl prekių pristatymo terminų nustatymo į kurį rekomenduojama atsižvelgti. Perkančioji organizacija turi nustatyti protingus ir pagrįstus sutartinių įsipareigojimų vykdymo terminus. Taip pat būtina atsižvelgti į tai, kad dėl susidariusios padėties pasaulinėje rinkoje prekių gamyba bei tiekimas gali užtrukti ilgiau negu iki pandemijos. Svarbu atkreipti dėmesį, kad pernelyg trumpi terminai lemia mažesnį tiekėjų suinteresuotumą pirkimu, mažesnę konkurenciją bei didesnes pasiūlymų kainas. Neretai trumpus prekių pristatymų terminus gali užtikrinti tik tie tiekėjai, kurie turi prekių likučius sandėliuose, tačiau tai riboja kitų tiekėjų galimybę dalyvauti pirkime. Nustačius ilgesnius sutartinių įsipareigojimų vykdymo terminus, perkančiajai organizacijai rečiau reikėtų spręsti klausimus dėl sutarties užtikrinimo priemonių (baudų, delspinigių) taikymo tiekėjams, sutarties pakeitimo, nutraukimo. Taip pat, svarbu atkreipti dėmesį, jog ilgesni terminai turėtų būti nustatyti ir kitiems su sutarties vykdymu susijusiems įsipareigojimams, pvz. nustatant protingą ir proporcingą brokuotos prekės pakeitimo, garantinio remonto atlikimo terminą. Tarnyba taip pat rekomenduoja pirkimų vykdytojams terminus sutartyse nustatyti juos apibrėžiant ne konkrečia data (pvz., „prekes pristatyti iki gruodžio 1 d.“), bet konkrečiu terminu nuo tam tikro įvykio (pvz., „prekes pristatyti ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo sutarties įsigaliojimo dienos“ arba „prekes pristatyti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo raštiško užsakymo pateikimo dienos“). Pirkimų vykdytojai neretai tiekėjo įsipareigojimų įvykdymo konkrečią datą sieja su savo turimomis lėšomis bei poreikiu juos išleisti per tam tikrą laikotarpį (pvz., iki metų pabaigos), tačiau tai nėra pagrįsta. Praktikoje pastebima, kad pirkimo vykdytojas būtinų prekių pirkimui lėšų atranda ir vėliau (pvz., kitais metais), tačiau įsiveliama į ilgai trunkančius bei daug resursų kainuojančius ginčus su tiekėjais dėl pritaikytų sankcijų, sutarčių nutraukimų, tiekėjų įtraukimų į nepatikimų tiekėjų sąrašą ir panašiai. Be to, prireikia laiko ir pakartotiniam pirkimo procedūrų vykdymui. Įvertinus šiuo metu Lietuvos Respublikos pasienio zonoje susidariusią situaciją dėl neteisėtų migrantų antplūdžio bei Nepaprastosios padėties įvedimą[4], kurios tikslas – naudojant Lietuvos Respublikos Seimo nutarime nustatytas nepaprastąsias priemones pašalinti dėl masinio užsieniečių antplūdžio susidariusią grėsmę visuomenės rimčiai, kad Perkančiosios organizacijos tiesioginiai veiksmai susiję su susidariusios situacijos valdymu, t. y. su pareigūnų, kurie vykdo tarnybą padidintos rizikos sąlygomis, kai kyla tiesioginis ir realus pavojus jų gyvybei ir sveikatai, saugumo užtikrinimui, ir kuriems šiuo metu ypatingai reikalingos apsaugos priemonės, tame tarpe ir šiuo Pirkimu įsigyjamos prekės, Tarnyba, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įvertinusi tai, kad Pirkimo metu nebuvo gauta kitų Pirkimo objektu suinteresuotų dalyvių pretenzijų dėl prekių pristatymo termino, bei neturėdama neginčijamų įrodymų, jog šis terminas tikrai yra per trumpas, šiuo atveju apsiriboja teikiama pastaba ir rekomenduoja ateityje vykdant pirkimus atsižvelgti į pastaboje išdėstytus siūlymus. |
[1] 2021 m. lapkričio 03 Tarnybos raštas Nr. 4S-1192(7.4Mr).
[2] 2021 m. lapkričio 10 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. 14VaR-3960.
[3] https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/prekiu-pristatymo-terminai.
[4] 2021 m. lapkričio 09 d. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimas Nr. XIV- 617 „Dėl Nepaprastosios padėties įvedimo“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite