2021-07-01 Kavarsko pagrindinė mokykla
Anykščių rajono Kavarsko pagrindinei mokyklai–daugiafunkciniam centrui Žiniai Anykščių rajono savivaldybei Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai
| 2021-07-01 Į 2021-05-10 | Nr. 4S-677 Nr. V11-71 | (7.4 Mr) |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Anykščių rajono Kavarsko pagrindinės mokyklos–daugiafunkcinio centro (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Saulės elektrinės rangos darbų ir priežiūros paslaugų pirkimas“, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2021-03-31, pirkimo Nr. 538991) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01) (toliau – Įstatymas) Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas (toliau – Aprašas)[1] |
Pirkimo būdas | Skelbiama apklausa |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 52.824,00 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimo vertinimas iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | Klimato kaitos programos projektas: „Atsinaujinančių energetikos išteklių (saulės) panaudojimas Anykščių r. Kavarsko pagrindinėje mokykloje-daugiafunkciniame centre“, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | Nevyksta |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2], Įstatymo 25 straipsnio 2 dalis[3], Aprašo 7 punktas[4] ir 21.3.2 papunktis[5]. |
Pirkimą vykdė viešojo pirkimo komisija[6] (toliau – Komisija). Pirkimo dokumentai patvirtinti Komisijos 2021 m. kovo 30 d. posėdžio protokolu Nr. 12. Dėl Pirkimo objekto ir kvalifikacijos reikalavimų: Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų 4 priede „Tiekėjų kvalifikacijos ir kiti reikalavimai“ nustatė kvalifikacijos reikalavimus: 1) „Vidutinės metinės paskutinių 3 finansinių metų veiklos pajamos <...> iš saulės elektrinių pardavimo ir/arba saulės elektrinių statybos darbų yra ne mažesnės kaip 75 000,00 EUR“ (toliau – Reikalavimas Nr. 1); 2) „Tiekėjas <...> turi būti tinkamai įvykdęs bent vieną ar kelias, bet ne daugiau kaip 2, saulės elektrinių pardavimo ir/arba saulės elektrinių statybos darbų sutartis, kurių bendra vertė ne mažesnė kaip 35 000,00 EUR su PVM“ (toliau – Reikalavimas Nr. 2); 3) „Tiekėjas turi pasiūlyti bent 1 neypatingo statinio statybos vadovą atestuotą <...> Kiti inžineriniai statiniai (pogrupis: Kitos paskirties inžineriniai statiniai – saulės šviesos energijos elektrinės)<...>.“ (toliau – Reikalavimas Nr. 3); 4) „Tiekėjas turi pasiūlyti bent 1 neypatingo statinio specialiųjų statybos darbų vadovą atestuotą <...> Kiti inžineriniai statiniai (pogrupis: Kitos paskirties inžineriniai statiniai - saulės šviesos energijos elektrinės) <...>.“ (toliau – Reikalavimas Nr. 4) (toliau visi kartu – Reikalavimai). Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija skelbime apie Pirkimą nurodė BVPŽ kodą[7] 45000000 – „Statybos darbai“, Pirkimo dokumentų 2 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) nurodė, jog Pirkimo objektas – „58 kW galios <...> geografiškai nutolusi saulės šviesos energijos elektrinė pastatyta Lietuvos Respublikoje ir jos priežiūros paslaugos“, Pirkimo dokumentų 1 priede „Pasiūlymo forma“ nustatė reikalavimus saulės fotoelektroniniams moduliams, keitikliams ir montavimo konstrukcijoms. Perkančioji organizacija rašte[8] paaiškino, jog „pagal STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ saulės elektrinė yra statinys, taigi, nekilnojamasis daiktas“ <...> Centras nustatė reikalavimus naudojamiems moduliams, keitikliams, todėl, laikytina, kad Centras darė įtaką techniniam projektui“. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (redakcija nuo 2021-02-01 iki 2021-06-30) (toliau – Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas) 2 straipsnio 14 dalyje pateikta elektrinės sąvoka – „elektros energijos gamintojo nuosavybės ar kita teise valdoma visuma tarpusavyje technologiškai susijusių įrenginių ir jų technologinių priklausinių elektros energijai gaminti ar elektros ir šilumos energijai gaminti bendrosios gamybos būdu. Saulės šviesos energijos elektrinėje esantys moduliai ir jų generuojamai galiai priskiriami technologiniai įrenginiai yra kilnojamieji daiktai“, 3 dalyje pateikta atsinaujinančių išteklių energijos gamybos įrenginio sąvoka – „iš atsinaujinančių energijos išteklių elektros energiją <...> gaminantis įrenginys“. Įvertinus Pirkimo objektą, Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo nuostatas, Perkančiosios organizacijos paaiškinimus, Tarnybos nuomone, Perkančioji organizacija Pirkimu siekia įsigyti saulės elektros energiją gaminantį įrenginį (saulės šviesos energijos modulius ir jų generuojamai galiai priskiriamus technologinius įrenginius) (kilnojamasis daiktas), kuris tiektų elektros energiją Perkančiajai organizacijai, bei to įrenginio priežiūrą dvidešimt penkerius (25) metus. Pažymėtina, kad aplinkybė, jog įsigyjami neeksploatuoti saulės moduliai ir jų generuojamai galiai priskiriami technologiniai įrenginiai turi būti parengti gaminti ir tiekti elektros energiją (prijungti prie elektros tinklų), nedaro pirkimo objekto statybos darbais (net jei saulės elektrinių parkas nėra pastatytas), nes ši pareiga tenka ne perkančiajai organizacijai, o būtent tiekėjui, užsiimančiam elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamyba, kuriam, skirtingai nei tiekėjui, užsiimančiam statyba, taikomi skirtingi teisės aktų reikalavimai, pavyzdžiui, turėti leidimą gaminti elektros energiją, ir (arba) leidimą plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus[9]. Be to, pažymėtina, kad Pirkimas vykdomas pagal APVA ir Perkančiosios organizacijos sudarytą projektų finansavimo klimato kaitos programos lėšomis teikiant subsidiją sutartį Nr. KKS-S-344(2020), kurios priedo Nr. 1 „Projekto paraiška“ 3 punkte nurodyta, jog projekto metu planuojamos įdiegti įrangos tipas yra „saulės fotovoltinė elektrinė iš saulės parkų“, kas reiškia, jog šio projekto išlaidos bus finansuojamos būtent dėl saulės elektrinės dalies, t. y. saulės modulių ir jų generuojamai galiai priskiriamų technologinių įrenginių, įsigijimo, bet ne dėl atskiros nutolusios saulės elektrinės statybos. Apibendrinus išdėstytą, laikytina, kad Pirkimo objektas yra prekės, bet ne elektrinės statybos darbai, todėl nustatyti Reikalavimai būtent statybos darbams, yra nepagrįsti, pertekliniai, nesusiję su Pirkimo objektu ir ribojantys konkurenciją. Be to, Techninės specifikacijos 1 punkte nustatyta sąlyga[10] dėl saulės elektrinės vystymo etapo nuo projektavimo iki statybos užbaigimo, taip pat patvirtina, kad Perkančiosios organizacijos objektas yra neeksploatuotas įrenginys. Tokia sąlyga patvirtina dar ir tai, kad, Reikalavimai yra pertekliniai ir nesusiję su Pirkimo objektu tuo aspektu, jog yra taikomi vienodai: tiek projektuojamai saulės elektrinei, tiek jau pastatytai. Atkreiptinas dėmesys dar ir į tai, kad Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų 7 priede „Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijai“ nustatyti kriterijai T1-T6 yra susiję būtent su saulės fotoelektriniais moduliais, keitikliais, efektyvumo garantija ir eksploatacijos pradžios laikotarpiu, tačiau ne su pačios elektrinės statybos darbais. Pažymėtina, kad Reikalavimo Nr. 1 dalis dėl tiekėjo vidutinių metinių veiklos pajamų iš saulės elektrinių pardavimo ir Nr. 2 dalis dėl įvykdytų saulės elektrinių pardavimo sutarčių, patvirtina Tarnybos išvadas dėl Perkančiosios organizacijos tikrojo poreikio – saulės elektros energiją gaminančio įrenginio ir jam priskiriamų technologinių įrenginių įsigijimo, o kartu ir prieštarauja Pirkimo dokumentų nuostatoms bei Perkančiosios organizacijos rašte pateiktiems argumentams dėl perkamų būtent statybos darbų[11]. Dėl Reikalavimo Nr. 1: Reikalavimu Nr. 1 Perkančioji organizacija prašo tiekėjo vidutinių metinių veiklos pajamų iš saulės elektrinių pardavimo ir/arba saulės elektrinių statybos darbų ne mažesnei kaip 75.000, 00 Eur vertei. Atkreiptinas dėmesys, kad Tiekėjo kvalifikacijos nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (redakcija nuo 2021-01-01) (toliau – Kvalifikacijos metodika), 12.4 papunktyje nustatyta, jog „Kai numatoma sudaryti ilgalaikę vidutinės ar didelės vertės pirkimo sutartį, atsižvelgiama į planuojamą didžiausią metinę pirkimo sutarties vykdymo vertę. Jeigu ketinama sudaryti 36 mėnesių trukmės pirkimo sutartį, kurios kiekvienais metais planuojamas įvykdymas yra panašus, nustatomas reikalavimas ūkio subjekto vidutinėms metinėms pajamoms iš veiklos, su kuria susijęs atliekamas pirkimas – konkreti suma eurais, kuri būtų ne daugiau kaip 1,5-2 karto didesnė už numatomą metinę pirkimo sutarties vykdymo vertę (bet ne daugiau kaip 2 kartus didesnės už visą numatomą pirkimo sutarties vertę) arba būtų apie 0,5-0,7 visos numatomos pirkimo sutarties vertės“<...> Nustatomas pagal poreikį įvertinus numatomos sudaryti pirkimo sutarties trukmę ir kitas Metodikos 11 punkte nurodytas aplinkybes – kuo ilgesnė pirkimo sutarties trukmė, tuo mažesnė, lyginant su numatomos sudaryti pirkimo sutarties verte, nustatoma reikalaujamų vidutinių pajamų suma“. Pagal Kvalifikacijos metodikos 2.2 ir 2.5 papunkčių nuostatas, Pirkimo vertė būtų laikoma maža numatoma pirkimo sutarties verte, o sudaroma Pirkimo sutartis – ilgalaike (ne ilgesnė kaip 25 metai nuo saulės elektrinės eksploatacijos pradžios). Pastebėtina, kad Kvalifikacijos metodikos 1 punkte numatyta, jog vykdant mažos vertės pirkimus Kvalifikacijos metodikos nuostatomis nėra privaloma vadovautis, tačiau, jeigu yra nustatomi kvalifikacijos reikalavimai, rekomenduojama vadovautis kvalifikacijos reikalavimų nustatymo principais ir atsižvelgti į Kvalifikacijos metodikos nuostatas. Įvertinus Reikalavimo Nr. 1 sąlygas bei atsižvelgus ir į minėtas Kvalifikacijos metodikos nuostatas, darytina išvada, jog Pirkimo dokumentuose reikalaujama vidutinių metinių veiklos pajamų iš saulės elektrinių pardavimo ir/arba saulės elektrinių statybos darbų vertė (1,4 didesnė už visos numatomos Pirkimo sutarties vertę) yra per aukšta, be to neproporcinga ilgalaikės vidutinės ar didelės vertės pirkimo sutarties atžvilgiu (0,5-0,7 sutarties vertės). Be to, pastebėtina, kad iš Reikalavimo Nr. 1 nėra aišku, ar vidutinių metinių veiklos pajamų iš saulės elektrinių pardavimo ir/arba saulės elektrinių statybos darbų 75.000, 00 Eur vertė skaičiuojama su PVM ar be PVM. Atsižvelgusi į tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Reikalavimai, įvertinus Pirkimo objekto pobūdį, yra nepagrįsti, pertekliniai, neproporcingi ir nesusiję su Pirkimo objektu bei ribojantys tiekėjų konkurenciją, Reikalavimas Nr. 1 dar ir neaiškus, todėl Perkančioji organizacija nesivadovavo Aprašo 7 punkto ir 21.3.2 papunkčio nuostatomis ir pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 bei 17 straipsnio 1 dalyje nustatytus proporcingumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus. | |
2. | Įstatymo 19 straipsnio 5 dalis[12]. |
Perkančioji organizacija 2021 m. balandžio 1 d. CVP IS priemonėmis (pranešimo Nr. 9338330) gavo tiekėjo pretenziją dėl Pirkimo dokumentų 1 priede „Pasiūlymo forma“ nustatyto 10 metų gamintojo garantijos keitikliui reikalavimo. Komisija 2021 m. balandžio 5 d. posėdyje (protokolo Nr. 13) priėmė sprendimą tenkinti tiekėjo pretenziją ir nustatyti 5 metų gamintojo garantijos reikalavimą keitikliui , taip pat pakeisti Pirkimo dokumentų 7 priede „Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijai“ nustatyto kriterijaus „Keitiklių gamintojo garantija (pilnais metais) (T4)“ lyginamąjį svorį (L) iš 5 į 10. Nustatyta, kad buvo pakeistas ir pasiūlymo kainos (C) vertinimo kriterijaus lyginamasis svoris iš 64,5 į 59,5. Tarnyba atkreipė dėmesį, kad siekiant pirkimo tikslo, Perkančioji organizacija, turėtų įsitikinti, kad nustatyta vertinimo kriterijų ir kainos proporcija yra racionali, nepagrįstai neriboja tiekėjų konkurencijos ir bus gaunama reali ekonominė nauda, o skirtos lėšos bus panaudotos racionaliai, t. y. bus užtikrinamas geriausias Perkančiosios organizacijos mokamos kainos ir pagal pasiūlymus gaunamos kokybės santykis. Pažymėtina, kad kuo didesnį lyginamąjį svorį nustato perkančioji organizacija pasirinktam kriterijui, tuo šis kriterijus daro didesnę įtaką pasiūlymų vertinime. Komisija protokole nepateikusi argumentų dėl sprendimo pakeisti pasiūlymo kainos (C) vertinimo kriterijaus lyginamojo svorio, pažeidė Įstatymo 19 straipsnio 5 dalies nuostatas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgusi į nustatytas aplinkybes, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalies, 19 straipsnio 5 dalies ir 25 straipsnio 2 dalių bei Aprašo 7 punkto ir 21.3.2 papunkčio pažeidimus bei įvertinusi tai, kad nesant galimybės nustatytų pažeidimų ištaisyti, Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, nusprendusi pradėti naują pirkimą dėl to paties Pirkimo objekto, turi atsižvelgti į šioje vertinimo išvadoje konstatuotus pažeidimus ir pateiktas pastabas bei pirkimo dokumentus rengti taip, kad nebūtų pažeistos Įstatymo ir Aprašo nuostatos. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos pateiktu įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
Tarnyba, atsižvelgdama į tai, kad VšĮ CPO LT elektroninis katalogas jau artimiausiu metu bus papildytas elektros gamybos įrenginių pirkimų iš saulės parkų moduliais[13], rekomenduoja Perkančiajai organizacijai, esant poreikiui, svarstyti galimybę elektros gamybos įrenginius iš saulės parkų įsigyti iš VšĮ CPO LT elektroninio katalogo. Tarnyba taip pat primena, kad Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra ir Tarnyba yra parengusios Rekomendacijas saulės šviesos energijos fotovoltinės elektrinės įrangos, projektavimo ir įrengimo darbų pirkimo dokumentams[14]. Tarnyba pastebi, kad Pirkimo dokumentuose nenumatytas minimalus balų skaičius, kurio nesurinkęs pasiūlymas būtų atmestas. Nenumatant galimybės atmesti tiekėjų pasiūlymus, kurių ekonominio naudingumo (išskyrus pasiūlymo kainą) įvertinimas yra itin žemas, nebus pasiektas tikslas, kurio siekiama išrinkti geriausią kainos ir kokybės santykį atitinkantį pasiūlymą. Reikalavimu Nr. 2 Perkančioji organizacija prašo tiekėjo įvykdytų vienos ar kelių saulės elektrinių pardavimo ir/arba saulės elektrinių statybos darbų sutarčių, kurių bendra vertė ne mažesnė nei 35.000,00 Eur su PVM. Atkreiptinas dėmesys, kad Kvalifikacijos metodikos 16.1 papunktyje nustatytas reikalavimas dėl panašių darbų atlikimo patirties, 16.2 papunktyje nustatytas reikalavimas dėl panašių prekių atlikimo patirties, o ne sutarčių sąrašo. Tarnyba pastebi, kad tai reiškia, jog yra svarbu ne įvykdyta sutartis, t. y. ne dokumento forma, o pagal sutartį įvykdyti darbai[15]. Taip pat pažymėtina, kad Kvalifikacijos metodikos 16 punkte nustatyta sąlyga, jog „Apibrėžiant reikalavimą verte, pirkimo vykdytojas turi nurodyti, kad ji skaičiuojama eurais be PVM “. |
[1] Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 (redakcija nuo 2019-11-01).
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3]„Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos <...> Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės. <...>“.
[4] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis, negali būti siekiama išvengti apraše nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu tam tikriems tiekėjams nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos“.
[5] „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija nupirkti tai, ko reikia“.
[6] sudaryta Perkančiosios organizacijos 2017-08-31 direktoriaus įsakymu Nr. V2-51.
[7] kodas pagal Bendrąjį viešųjų pirkimų žodyną, patvirtintą 2002 m. lapkričio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 2195/2002.
[8] 2021 gegužės 10 d. raštas Nr. V11-71.
[9] Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktai.
[10] „Tiekėjo parduodama geografiškai nutolusi saulės šviesos energijos elektrinė gali būti jau statoma, projektuojama arba būti bet kuriame kitame projekto vystymo etape, t. y. perkančioji organizacija nenustato reikalavimų parduodamos geografiškai nutolusios saulės šviesos energijos elektrinės baigtumui <...> įranga turi būti neeksploatuota“.
[11] 2021 gegužės 10 d. raštas Nr. V11-71.
[12]„Komisijos sprendimai įforminami protokolu. Protokole nurodomi komisijos sprendimo motyvai, pateikiami paaiškinimai, Komisijos narių atskirosios nuomonės“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite