2021-06-02 UAB Marijampolės apskrities atliekų tvarkymo centras
UAB Marijampolės apskrities atliekų tvarkymo centrui
|
2021-06-02 Į 2021-05-31
|
Nr. Nr. |
4S-570 (7.4Mr) (1.13)SD-185 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB Marijampolės apskrities atliekų tvarkymo centro (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris. |
„Naudotas krovininis automobilis su užtraukėju hook-lift“ (2021-04-14 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 541788) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas. |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM. |
Planuojama Pirkimo vertė 60.000,00 Eur be PVM.
|
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis). |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo dokumentų vertinimas (atkreipiant dėmesį į techninę specifikaciją) / po pasiūlymų įvertinimo, iki sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
|
Pirkimas vykdomas pagal Pirkimo sąlygas, patvirtintas Pirkimo komisijos (sudaryta Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2021-03-30 įsakymu Nr. V-45) 2021-04-12 posėdžio protokolu Nr. 1 (toliau – Pirkimo sąlygos).
Pirkimo sąlygų 3.2 punkte nustatyta, kad „Perkančioji organizacija pirmiausia įvertins pasiūlymus, po to tikrins, ar nėra ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą pateikusio dalyvio pašalinimo pagrindų, ar šio dalyvio kvalifikacija atitinka nustatytus reikalavimus ir, jeigu taikytina, ar tiekėjas laikosi kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų“, o Pirkimo sąlygų 3.4. punkte – kad „Tiekėjas, dalyvaujantis pirkime, turi atitikti kvalifikacinius reikalavimus nurodytus šių pirkimo sąlygų 5 priede.“ Tačiau Pirkimo dokumentuose nepateiktas Pirkimo sąlygų 5 priedas. Perkančioji organizacija paaiškino, kad kvalifikaciniai reikalavimai tiekėjams nekeliami. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos parengti Pirkimo dokumentai netikslūs, su dviprasmybėmis. Tai pažeidžia Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies reikalavimus. |
|
2. |
|
Pirkimo sąlygų 2 priedo (Pasiūlymas Pirkimui) lentelės antrame stulpelyje nustatyta „Reikalaujama charakteristika (neblogesnė arba lygiavertė)“ o trečiasis stulpelis pavadintas „Siūloma charakteristika (Įrašoma konkreti prekės specifikacija)“, kurį privalo užpildyti tiekėjas, teikdamas pasiūlymą. Pažymėtina, kad tiekėjų pasiūlymų atitikties vertinimo procedūra privalo būti vykdoma nešališkai, objektyviai. Su objektyvia pasiūlymų vertinimo procedūra nesuderinama tokia Pirkimo sąlygose įtvirtinta tvarka, kai tiekėjo pasiūlymo atitiktis įrodinėjama nepatikimais, tik paties tiekėjo, kuris suinteresuotas Pirkimo procedūrų baigtimi, deklaruojamais duomenimis. Perkančioji organizacija Techninėje specifikacijoje (Pirkimo sąlygų 1 priedas) įsigyjamam automobiliui nustatė detalius reikalavimus, tačiau Pirkimo dokumentuose nenustatė reikalavimo, kad tiekėjai turėtų pateikti patvirtinančius dokumentus, įrodančius, kad siūloma prekė juos atitinka. Pagal Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) praktiką, tiekėjo pateikiama dokumentacija turi atitikti šiuos patikimumo kriterijus: 1) pateiktuose dokumentuose turi būti užsakovo reikalaujami duomenys apie siūlomų įrenginių ir medžiagų technines savybes; 2) tiekėjas turi nurodyti gamintoją, kaip šios informacijos šaltinį; 3) turi būti vieša galimybė patikrinti pateiktą informaciją (LAT 2012 m. balandžio 12 d. nutartis civ. byloje Nr. 3K-3-43/2012). Tiekėjų pasiūlymų atitiktis techniniams reikalavimams privalo būti pagrįsta gamintojų techniniais dokumentais ar kitais lygiaverčiais duomenimis. Viena vertus, tokiu būdu užtikrinamas gautos informacijos patikimumas ir patikrinamumas, nes perkančioji organizacija gauna informaciją iš objektyvaus ir nešališko šaltinio, paprastai nesuinteresuoto konkretaus viešojo pirkimo baigtimi. Kita vertus, užtikrinamas skaidrumo imperatyvas, įpareigojantis perkančiąją organizaciją, reikalavusią kartu su pasiūlymu pateikti, pavyzdžiui, gamintojo parengtus katalogus ir siūlomų prekių techninių charakteristikų aprašymus, laikytis savo pačios nustatytų sąlygų ir tiekėjų pasiūlymus vertinti išimtinai pagal viešojo pirkimo dokumentus (LAT 2018 m. spalio 4 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-343-690/2018). Taip pat, dėl tiekėjo perkančiajai organizacijai pateiktinų atitiktį techniniams reikalavimams patvirtinančių duomenų kasacinio teismo yra pažymėta, kad paprastai tiekėjai, įrodydami, jog jų siūlomos prekės atitinka perkančiosios organizacijos paskelbtos techninės specifikacijos reikalavimus, jos prašomi (tai turi būti nurodyta pirkimo dokumentuose) pateikia arba kompetentingos institucijos oficialų dokumentą (bandymo protokolą, sertifikatą, pažymą, liudijimą ir pan.), arba gamintojo techninius dokumentus (LAT 2011 m. kovo 21 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-119/2011). Kasacinio teismo taip pat pripažinta, kad tokiu atveju, kai įsitikinti, ar dalyvio pasiūlymas iš tiesų atitinka pirkimo dokumentuose įtvirtintus reikalavimus, įmanoma tik remiantis pačiu pasiūlymu, kuriame atitiktis perkančiosios organizacijos reikalavimams formaliai deklaruota paties tiekėjo, tokio dokumento vertinimas įrodančiu, t. y., patvirtinančiu atitiktį techninės specifikacijos sąlygoms, prieštarauja VPĮ nurodytiems pirkimų principams (LAT 2011 m. lapkričio 24 d. nutartis civ. byloje Nr. 3K-3-458/2011). Atsižvelgiant į kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad nenustačiusi reikalavimo tiekėjams pasiūlyme pateikti patvirtinančius dokumentus, įrodančius, kad prekė atitinka Techninės specifikacijos reikalavimus, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
|
3. |
|
Techninėje specifikacijoje nurodytos automobilio techninių reikalavimų konkrečios reikšmės: -5 punkto „Važiuoklė“ 5.10 papunktyje – „Ratų bazė – 4900 mm (tarp pirmos ir vidurinės ašies)“, 5.12 papunktyje – „Priekinės ašies apkrova 9 t“, 5.13 papunktyje – „Galinių ašių apkrova 8 t, varančios ašies 10 t; - 6 punkto „Padangos“ – 6.1 papunktyje – „Priekinės ir galinės ašies padangos 385/65R22.5“, 6.2 papunktyje – „Vidurinės ašies padangos 315/80R22.5, 6.3 papunktyje – „Atsarginis ratas 315/80R22.5“; - 12 punkto „Hidraulinis užtraukėjas Hook-lift“ – 12.1 papunktyje – „Keliamoji galia 20 t“, 12.2 papunktyje – „Kablio aukštis 1570 mm“, 12.6 papunktyje – „Užtraukėjo platformos ilgis 6400 mm“. Nors „Pasiūlymas Pirkimui“ formoje (Pirkimo sąlygų 2 priedas) nurodyta – „Reikalaujama charakteristika (neblogesnė arba lygiavertė)“, tačiau nepaaiškinta, ką reiškia „neblogesnė“ reikšmė, o nurodymas „lygiavertė“ gali būti taikomas tik išimties tvarka, kai pirkimo objekto yra neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti pagal Įstatymo 37 straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus. Pažymėtina, kad pirkimo sąlygų nuostatas, susijusias su pirkimo objekto techniniais reikalavimais, formuluoti reikėtų suprantamai ir aiškiai, nurodyti parametrų leidžiamas paklaidas arba reikšmių intervalus, o konkrečių dydžių reikalauti tik pagrįstais atvejais. Tačiau nagrinėjamo Pirkimo atveju, taip pat kai techninių parametrų reikšmės nurodytos konkrečiais dydžiais, neblogesnių ar lygiaverčių charakteristikų taikymas praktiškai neįmanomas, o automobilio techninių parametrų konkrečių reikšmių būtinumo Perkančioji organizacija nepagrindė. Atsižvelgiant į išdėstytą, sprendžiama, kad Techninės specifikacijos reikalavimai netikslūs, neaiškūs, dviprasmiški. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. |
|
Tarnyba, susipažinusi su Pirkimo procedūromis, vienintelio tiekėjo UAB „Vensva“ (toliau – Tiekėjas) pasiūlymo nagrinėjimu ir vertinimu, nustatė, kad:
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra pažymėjęs, kad situacija, kai dalyviui gali būti leidžiama paaiškinti atitinkamus neaiškius pasiūlymo elementus, yra daugiau išimtinio pobūdžio, pasiūlymo trūkumai turi būti redakcinio pobūdžio, objektyviai nustatytini ir paprastai ištaisytini. Nustatytas trūkumas pirmiau nurodytų kriterijų neatitinka, kai jam ištaisyti nepakanka paprasto ūkio subjekto paaiškinimo, o reikia atskiro, gan detalaus ir tikslaus pasiūlymo patikslinimo, papildymo naujais duomenimis. Be to, pripažintina, kad nei pats trūkumas, nei jo taisymas nepasižymi objektyvumu, jei jo ištaisymo rezultatas priklauso nuo tai atliekančio subjekto (žr. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartį, priimtą civilinėje byloje Nr. 3K-3-654-378/2015). Kasacinio teismo taip pat yra konstatuota, kad tuo atveju, kai pirkimo sąlygose perkamų daiktų savybės apibūdintos tiksliais duomenimis, tokie techninės specifikacijos reikalavimai yra įvykdomi pateikiant konkrečius duomenis, o ne abstraktaus turinio įsipareigojimus, jog reikalavimai bus įvykdyti. Jeigu tiekėjo iš pradžių pateikta techninė dokumentacija nepagrindžia atitikties techninės specifikacijos reikalavimams, vėliau tiekėjui negali būti leidžiama pateikti dokumentus, kurie netinkamą pasiūlymą darytų tinkamu. Tokios išvados nepaneigia aplinkybė, kad ši techninė informacija egzistavo ir anksčiau, t. y. reikalaujamus parametrus ieškovės siūlomas įrenginys atitinka ir, jei atitinkami dokumentai būtų buvę pateikti iš pradžių, pasiūlymas būtų neatmestas (žr. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018 m. birželio 18 d. nutarties civilinėje byloje Nr. e3K-3-234-469/2018 36 punktą ir jame nurodytą kasacinio teismo praktiką). Apibendrindama išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Pirkimo komisija, vertindama tiekėjo UAB „Vensva“ papildomai teiktus dokumentus (po pasiūlymo pateikimo), leidžiančius įsitikinti techninių parametrų atitikimu Techninės specifikacijos reikalavimams, sudarė sąlygas reikalavimų neatitinkančiam UAB „Vensva“ pasiūlymui tapti juos atitinkančiu, taip pakeičiant pasiūlymą iš esmės, o tai pažeidžia Įstatymo 55 straipsnio 9 dalies nuostatas bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus viešųjų pirkimų skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. Pažymėtina, kad Įstatymo 55 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad vadovaujantis Įstatymo 45 straipsnio 3 dalimi pirkimo metu gali būti patikslinami ar papildomi netikslūs ar neišsamūs pasiūlymo duomenys, tačiau tai gali būti „tik dokumentai ar duomenys dėl tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimo, atitikties kvalifikacijos reikalavimams, kokybės vadybos sistemos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartams, tiekėjo įgaliojimas asmeniui pasirašyti paraišką ar pasiūlymą, jungtinės veiklos sutartis, pasiūlymo galiojimo užtikrinimą patvirtinantis dokumentas ir dokumentai, nesusiję su pirkimo objektu, jo techninėmis charakteristikomis <...>“. Kadangi tiekėjas teikdamas pasiūlymą nepagrindė visų Techninėje specifikacijoje reikalautų techninių parametrų (be to, Pirkimo sąlygose nebuvo nustatyti tinkami reikalavimai atitikčiai pagrįsti), o Pirkimo komisija jų atitikimu negalėjo įsitikinti nei iš pirminių dokumentų, nei iš viešai prieinamos informacijos, UAB „Vensva“ pasiūlymas turėjo būti vertinamas kaip neatitinkantis Techninės specifikacijos reikalavimų.
|
IV dalis. Sprendimas
Pastabos
Perkančiajai organizacijai, ruošiantis vykdyti automobilio pirkimo naujas procedūras, ypatingai rengiant techninę specifikaciją, rekomenduojame apsvarstyti reikalavimus dėl: (1) pristatymo termino (galimai 30 dienų pristatymo terminas yra per trumpas, atsižvelgiant į COVID-19 karantino apribojimus), (2) „variklis turbodyzelinis, aušinamas skysčiu“ (ar pagrįstai nustatytas reikalavimas), (3) „degalų bakas ne mažesnės kaip 200 l talpa“ (nustatant reikalavimą degalų bako tūriui, atsižvelgti į kuro sąnaudas nustatytam „darbo valandų skaičiumi“ maksimalia apkrova, pvz. per pamainą).
|
[1] „<...> Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
[4] „Vadovaudamasi šio įstatymo 45 straipsnio 3 dalimi, perkančioji organizacija gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto atviro ar riboto konkurso metu, ar galutinio pasiūlymo, pateikto konkurencinio dialogo, skelbiamų derybų, neskelbiamų derybų ar inovacijų partnerystės metu, esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus“.
[5] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[6] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite