Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2021-02-02 įsakymu Nr. V-27 sudaryta Greitosios medicinos pagalbos automobilio pirkimui komisija. Pirkimo sąlygos patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2021-02-02 įsakymu Nr. V- 4.
Dėl kvalifikacijos reikalavimo
Pirkimo sąlygų IV dalies „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ lentelės 16.2 papunktyje nustatytas kvalifikacijos reikalavimas: „Teiktinų Prekių, su kuriomis reikės pateikti Prekės (transporto priemonės) registracijos liudijimą, technines charakteristikas, nuotraukas“. Tiekėjas, pagrįsdamas atitikimą šiam reikalavimui, privalo pateikti pagrindžiančius dokumentus: „Prekių aprašymas (techninės charakteristikos) ir nuotraukos, kurių autentiškumą, Perkančiajai organizacijai paprašius, tiekėjas turės patvirtinti pateikdamas Prekės (transporto priemonės) registracijos liudijimą“ (toliau - Kvalifikacijos reikalavimas).
Tarnyba 2021-03-12 raštu Nr. 4S-248 kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, prašydama paaiškinti nustatyto Kvalifikacijos reikalavimo pagrįstumą. Perkančioji organizacija 2021-03-24 raštu Nr. S-23 paaiškino, kad „Techninėje specifikacijoje yra nurodyta, kad perkamas automobilis gali būti ne tik naujas, o 2019 metų, rida ne daugiau 5000 km. Gali būti demonstracinis ar panašiai. Šiuo atveju registracijos liudijimas jau gali būti, nes automobilis gali būti ir 2 metų senumo, bet liudijimas būtų prašomas, tik jei būtų abejonių dėl perkamų prekių savybių“ (toliau – Pagrindimas). Tarnyba pastebi, kad atsižvelgiant į Pagrindimą, siūlomas automobilis gali būti naujas (neeksploatuotas), bet tokiu atveju tiekėjas negalės pateikti automobilio registracijos liudijimo pasiūlymo pateikimo metu. Be to, tiekėjas kartu su pasiūlymu negalės pateikti ir nuotraukų su tokia automobilio komplektacija, kuri reikalaujama Pirkimo sąlygų priede Nr. 1 „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija). Pabrėžtina, kad perkamas specialios paskirties / komplektacijos automobilis ir tik faktiškai laimėjus konkursą, ir tik užsakius pas gamintoją tokį automobilį, tiekėjas galėtų turėti ir pateikti pagrindžiančius dokumentus, t. y. tokius, kaip nuotraukos ir registracijos liudijimas. Šiuo, konkrečiu atveju, tiekėjai, kurie siūlys naują (neeksploatuotą) automobilį, yra diskriminuojami, nes Perkančiosios organizacijos reikalaujamų dokumentų tiekėjas pasiūlymo pateikimo metu neturės galimybės pateikti. Taip pat, pažymėtina, kad nei registracijos liudijimas, nei automobilio techninės charakteristikos neįrodo tiekėjo techninio ir profesinio pajėgumo, t. y. kvalifikacijos. Be to, reikalavimas pateikti registracijos liudijimą yra sutarties vykdymo sąlyga. Tarnyba konstatuoja, kad Pirkimo sąlygų IV dalies „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ lentelės 16.2 punkte nustatytas kvalifikacijos reikalavimas yra neproporcingas bei perteklinis.
Dėl Techninės specifikacijos reikalavimų
Tarnyba nustatė, kad kai kurie Techninėje specifikacijoje nustatyti reikalavimai nepagrįstai riboja konkurenciją ir diskriminuoja tiekėjus. Tokia išvada grindžiama tuo, kad Techninėje specifikacijoje nustatyti Pirkimo tikslais nepagrįsti, pertekliniai reikalavimai Pirkimo objektui, pvz.:
a) Techninės specifikacijos 4 punkte Perkančioji organizacija nurodė pasiūlyme pateikti siūlomo automobilio VIN numerį. Tarnybai, paprašius pagrįsti nustatytą reikalavimą, Perkančioji organizacija Pagrindime nurodė, „kad galima siūlyti ir nenaują automobilį, esantį sandėliuose arba naują, tai tokiu atveju VIN numeris jau būtų žinomas“. Tačiau Perkančioji organizacija nepagrindė, kodėl ir dėl kokių priežasčių turi būti nurodytas VIN numeris ir kokias funkcines charakteristikas apibūdina toks reikalavimas, be to, Tarnybos nuomone, toks reikalavimas gali būti keliamas tik pagrįstais atvejais. Techninės specifikacijos 6 punkte numatytas automobilio pristatymo terminas – per 60 dienų po sutarties pasirašymo, todėl pasiūlymo pateikimo metu, siūlydamas naują automobilį tiekėjas VIN numerio nežinos (VIN numerį suteikia gamintojas). Tokiu būdu, Perkančioji organizacija varžo tiekėją, prieš teikiant pasiūlymą, jis turėtų kreiptis į gamintoją, rezervuoti konkretų automobilį (kuriam jau suteiktas VIN numeris), tačiau garantijos, kad laimės pirkimą tiekėjas neturi. Pabrėžtina, kad VIN numeris gali būti pateiktas pasiūlymo pateikimo metu tik tokiu atveju, jei automobilis jau pagamintas (nenaujas) ir VIN numeris jau suteiktas gamintojo, o kaip nurodo pati Perkančioji organizacija galima siūlyti tiek naują, tiek nenaują automobilį. Be to, pažymėtina, kad šiuo atveju perkamas ne bazinis automobilis, o su papildoma įranga, kurią tiekėjas turi užsakyti gamintojui, siekiant pristatyti naują automobilį, o gamintojas tik pagaminus ir įrengus automobilį suteiks jam VIN numerį. Tokiu būdu, tiekėjas, siūlydamas naują automobilį (teikiant pasiūlymą), dar negalės nurodyti jo VIN numerį. Šiuo Techninės specifikacijos reikalavimu, nurodant automobilio VIN numerį, pasiūlymo pateikimo metu, Perkančioji organizacija apribojo tiekėjų galinčių pasiūlyti naujus automobilius galimybę dalyvauti pirkime, taip pat pažymėtina, kad toks reikalavimas neturėtų būti nustatomas;
b) Techninės specifikacijos 6 punkte numatyta, kad automobilis turi būti pristatytas per 60 dienų po sutarties pasirašymo pagal visus Perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus. Pažymėtina, kad Pirkimo objekto specifika pasižymi tuo, kad, jeigu siūlomas naujas automobilis, tiekėjui reikia ne tik užsakyti automobilį iš gamintojo, kas trunka minimaliai nuo 2 iki 3 mėnesių, o jeigu nenaujas automobilis, tokį automobilį rasti rinkoje (dažniausiai kitose Europos Sąjungos šalyse), bet ir automobilį pritaikyti pagal greitosios medicinos pagalbos automobilio paskirtį (sumontuoti papildomą įrangą) ir perkančiosios organizacijos reikalavimus, kas taip pat užtrunka laiko. Be to, nenaujų automobilių specifika pasižymi tuo, kad tiekėjas automobilių ieško kitose Europos Sąjungos šalyse, todėl kuo daugiau techninės specifikacijos reikalavimų perkančioji organizacija nustato, tuo daugiau laiko trunka surasti tinkamą automobilį. Pažymėtina, kad tiekėjai gali siūlyti tiek naujus, tiek ir nenaujus automobilius, o Perkančioji organizacija nustatė tuos pačius techninės specifikacijos reikalavimus tiek naujiems automobiliams, tiek nenaujiems, kas ženkliai apsunkina tiekėjams, siūlantiems nenaujus automobilius, galimybę sudalyvauti Pirkime. Kitas aspektas, kad nors Perkančioji organizacija neriboja galimybės tiekėjams teikti ir naujus automobilius, tačiau tiekėjams teikti naujų automobilių visiškai netikslinga, nes jie negali konkuruoti kainomis su tiekėjais, siūlančiais nenaujus automobilius, kurių kaina ženkliai mažesnė. Šiuo atveju, automobilių pristatymo terminas – per 60 dienų nuo sutarties pasirašymo dienos nėra pakankamas, rekomenduojamas pristatymo terminas ne trumpesnis nei 6 mėnesiai[5];
c) Techninės specifikacijos 13 punkte nustatytas konkretus reikalavimas spalvai „Geltona RAL1016 kėbulo spalva“. Pažymėtina, kad automobilio spalva nėra kokią nors funkciją atliekantis veiksnys eksploatuojant automobilį, išskyrus pagrįstus atvejus kai automobilis dėl jo naudojimo paskirties (svarbu, jog būtų lengvai identifikuojamas) turėtų būti konkrečios spalvos, taip pat pažymėtina, kad greitosios medicinos pagalbos automobilis gali būti ir baltai – raudonas (baltos spalvos su raudonomis juostomis). Tarnyba neprieštarauja, kad dėl naudojimo specifiškumo (šiuo atveju įsigyjamas automobilis bus naudojamas greitosios medicinos pagalbos reikmėms) reikalinga išskirtinė automobilio spalva, tačiau Perkančioji organizacija, nustatydama reikalavimą spalvai, privalėjo pagrįsti tokį reikalavimą, pvz., spalva turi būti ryški, gerai matoma ir pan. Tuo tarpu, kaip nurodo pati Perkančioji organizacija savo Pagrindime, kad „šią spalvą gali turėti bet koks automobilis per kelias dienas perklijuojant reikiama plėvele“, todėl konkretus reikalavimas spalvai, šiuo atveju, yra nepagrįstas;
d) Techninės specifikacijos 36 punkte nustatytas konkretus variklio tipas, siūlomas automobilis turi būti dyzelinio variklio. Pažymėtina, kad variklio tipas savaime neapibūdina jokių automobilio funkcinių charakteristikų. Galingi ir ekonomiški gali būti ir benzininiai, hibridiniai, elektriniai ar dujomis varomi automobiliai. Jeigu Perkančioji organizacija siekė ekonomiško automobilio, užtenka nustatyti reikalaujamas kuro sąnaudas, jeigu – dinamišką automobilį, užtenka nurodyti reikalaujamą variklio galingumą (Perkančioji organizacija nurodė Techninės specifikacijos 37 punkte). Šiuo atveju nustatytas reikalavimas yra ribojantis, nesuteikiantis tiekėjams galimybės siūlyti automobilių su kitais variklių tipais;
e) Techninės specifikacijos 38 punkte nustatytas reikalavimas, kad kuro bakas turi būti ne mažiau 70 litrų. Toks reikalavimas neapibūdina jokių automobilio funkcinių charakteristikų, yra nepagrįstas bei šiuo reikalavimu Perkančioji organizacija apribojo galimybę tiekėjams siūlyti automobilius su įvairaus dydžio kuro bakais, o atsižvelgiant į Perkančiosios organizacijos pateiktą Pagrindimą dėl minėto reikalavimo, kad „GMP automobilio degalų sąnaudos apie 12 -15 litrų / 100 km. apskaičiuota, kad tokio bako užtenka vienai pamainai, kad būtų užtikrintas operatyvumas ir reagavimo laikas, be to, ilgesni papildymo intervalai – sutaupoma laiko ir bereikalingo važinėjimo“, galima teigti, kad nustatant minėtą reikalavimą nebuvo atsižvelgiama į planuojamo įsigyti automobilio ekonomiškumą, vidutines kuro sąnaudas (l / 100 km), o Perkančiajai organizacijai buvo svarbiau nurodyti kuro bako talpą;
f) Techninės specifikacijos 42 punkte nustatytas reikalavimas – gale ir priekyje ratai ne mažiau R16. Perkančioji organizacija grįsdama reikalavimą dėl 42 punkto nurodė, kad „visi šiuo metu naudojami GMP automobiliai turi R16 padangas. Jos žymiai pigesnės negu R17 ir galimybė visą laiką turėti pakaitines R16 padangas“. Tarnyba pažymi, kad ratlankio skersmuo neturi jokios funkcinės reikšmės automobilio eksploatacijai, kadangi ratlankio skersmuo nėra lygus bendram rato skersmeniui, kurio rekomenduojamą dydį nustato gamintojas. Atsižvelgiant į rinkoje esančių padangų matmenų įvairovę, galima komplektuoti įvairaus skersmens ratlankius su atitinkamų matmenų padangomis, kad būtų užtikrintas gamintojo rekomenduojamas bendras rato skersmuo, be to, padangų kainą lemia ne išmatavimai, o padangų kokybė, prekinis ženklas ir kt.;
g) Techninės specifikacijos 43 punkte nustatytas reikalavimas – sumontuotos universalios padangos. Perkančioji organizacija pagrįsdama šį reikalavimą nurodė, kad „Naudojant universalias padangas galima nepaisyti griežto reikalavimo keisti jas nustatytu metu – galima lanksčiai prisitaikyti prie esamų oro sąlygų ir jas galima naudoti visą sezoną. Privalumai: kaštai ir laikas“. Atkreiptinas dėmesys, kad Perkančioji organizacija yra skubiąją medicininę pagalbą teikianti įstaiga, kiekvieną dieną susidurianti su klientais transportuojamais į gydymo įstaigą, todėl ji privalo transportavimo metu užtikrinti klientų ir darbuotojų saugumą, o atsižvelgiant į Lietuvoje vyraujančias žiemos sąlygas (ypač pastaroji žiema) kyla rizika, jog universaliomis padangomis to užtikrinti nebūtų įmanoma. Visiems metų laikams skirtos padangos yra kietesnės už žiemines, todėl jų sukibimas su ledu prastesnis. Protektoriaus raštas taip pat ne toks agresyvus kaip žieminių, todėl universalios padangos ne taip gerai sukimba su sniegu ar ledu padengta kelio danga. Esant menkiems temperatūros svyravimams, universalios padangos – geras pasirinkimas. Tačiau tuomet, kai temperatūra minusinė ar sninga, reikėtų rinktis saugumą ir gerą sukibimą su kelio danga užtikrinančias žiemines padangas. Be to, pažymėtina, kad paprastai nauji automobiliai visuomet komplektuojami su vasarinėmis padangomis, o įsigyjant nenaują automobilį turėtų būti nustatomas reikalavimas – kad būtų sumontuotos padangos atitinkančios tą sezoną, kuriuo yra perduodamas.
Tarnyba pastebi, kad Perkančioji organizacija, sudarydama Techninę specifikaciją neatsižvelgė į Lengvųjų automobilių viešųjų pirkimų rekomendacijas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2015 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1S-222 , kurių 7 punkte nustatyta, kad „Siekiant užtikrinti tiekėjų konkurenciją, rekomenduojama techninėje specifikacijoje nustatyti tik pačius būtiniausius reikalavimus automobiliams ir su jais susijusioms paslaugoms (jei jos įsigyjamos, pavyzdžiui, automobilio registravimas, draudimas ir kt.), o kitas savybes vertinti lyginant pasiūlymus“, t. y. rekomenduojama pasiūlymus vertinti pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų pasiūlymų vertinimo metu papildomai automobilio komplektacijai skiriant/neskiriant balus.
Atsižvelgdama į tai, kas aukščiau išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad nustatytu neproporcingu bei pertekliniu Kvalifikacijos reikalavimu Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies reikalavimus, o Techninės specifikacijos reikalavimais – dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir tuo pažeidė Įstatymo 37 straipsnio 3 dalies reikalavimus, kad Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų bei pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo, proporcingumo principus ir Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies reikalavimus.
|
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite