Pirkimą vykdė LSMU Kauno ligoninės generalinio direktoriaus 2020-11-17 įsakymu Nr. 1V-1338 „Dėl Viešosios įstaigos Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno ligoninės viešojo pirkimo komisijos sudarymo“ sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija).
Komisija 2020-12-23 posėdyje (protokolo Nr. 680) priėmė sprendimą Pirkimą vykdyti neskelbiamų derybų būdu, remiantis Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, kai neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, kai tokio pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais šiame įstatyme nustatytais terminais. Neatidėliotino poreikio skubiai įsigyti vienkartinę patalynę bei pasirinkto būdo pagrindimui LSMU Kauno ligoninė nurodė šias priežastis:
1. 2020-11-20 ir 2020-12-09 CVP IS priemonėmis buvo vykdyti pirkimai Nr. 521512 ir Nr. 524585 (neskelbiamos derybos) „Asmens apsaugos priemonės (dėl COVID – 19)“, siekiant įsigyti vienkartinę patalynę. Tačiau nei vienu, nei kitu pirkimu vienkartinė patalynė įsigyta nebuvo, nes vienu atveju tiekėjas atsisakė sudaryti sutartį, o kitu atveju buvo pasiūlyta per didelė kaina ir pirkimo procedūros pasibaigė.
2. „Vadovaujantis LR Sveikatos apsaugos ministro – valstybės lygio ekstremalios situacijos valstybės operacijų vadovo 2020-11-06 sprendimu Nr. V-2507 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro – valstybės lygio ekstremalios situacijos valstybės operacijų vadovo 2020-10-28 sprendimo Nr. V-2408 „Dėl pavedimo asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą organizuojančios ir šias paslaugas teikiančioms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms ir savivaldybių administracijoms vykdymo“ pakeitimo (toliau – Sprendimas), kuriuo nurodomas reikalavimas LSMU Kauno ligoninei COVID – 19 pacientams numatytų lovų su deguonies tiekimo sistemomis skaičius - ne mažiau kaip 230 bei VšĮ LSMU Kauno klinikos raštais, kuriais nurodoma didinti stacionarių lovų, skirtų COVID – 19 liga sergantiems pacientams gydyti skaičių Kauno regione bei atsižvelgdama į sparčiai blogėjančią COVID – 19 ligos epidemiologinę situaciją Lietuvoje ir Kauno regione, augant COVID – 19 pacientų skaičiui ir dėl šios priežasties ženkliai išaugus įvairių LSMU Kauno ligoninėje naudojamų asmens apsaugos priemonių poreikiui, esant dideliam jų stygiui ir siekiant reikalingas priemones įsigyti kuo greičiau, tam, kad būtų užtikrinta visuomenės sveikatos apsauga“.
Vertinimo metu nustatyta, kad LSMU Kauno ligoninė 2020-12-23 CVP IS Pranešimu Nr. 9053402 Pirkime dalyvauti ir pateikti pasiūlymą pakvietė tiekėją UAB „EazyMed“ (toliau - Tiekėjas). Tiekėjas 2020-12-23 CVP IS pateikė pasiūlymą „Vienkartinės patalynės (dėl COVID – 19)“ pirkimui. LSMU Kauno ligoninė 2020-12-28 CVP IS pranešimu Nr. 9058480 informavo, kad Tiekėjo pateiktas pasiūlymas yra pripažintas laimėjusiu ir pakvietė sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį. 2020-12-29 buvo sudaryta „Vienkartinės patalynės (dėl COVID -19) viešojo pirkimo – pardavimo sutartis Nr. 1VS-0818 (toliau – Sutartis) (1 vnt. įkainis – 1,80 Eur be PVM).
Tarnybai, įvertinus LSMU Kauno ligoninės nurodytas aplinkybes, nulėmusias sprendimą vienkartinę patalynę (dėl COVID – 19) įsigyti neskelbiamų derybų būdu pagal Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą kilo pagrįstų abejonių dėl pasirinkto pirkimo būdo teisėtumo.
Nustatyta, kad:
(1) LSMU Kauno ligoninei, kuri yra vienintelė ligoninė teikianti stacionarines infekcinių ligų asmens sveikatos priežiūros paslaugas Kauno regione jau nuo 2020-10-13[5] buvo nurodyta (tokius duomenis pateikė LSMU Kauno ligoninė) geriau organizuoti paslaugų dėl koronaviruso (COVID – 19) teikimą veikimo teritorijoje, siekiant užtikrinti tinkamą paslaugų suteikimą. Atsižvelgiant į blogėjančią COVID – 19 ligos epidemiologinę situaciją Lietuvoje ir Kauno regione LSMU Kauno ligoninei raštais[6] buvo nurodoma didinti stacionarinių lovų skaičių užtikrinant visuomenės sveikatos apsaugą. 2020-11-06 Sprendimu buvo pateiktas nurodymas LSMU Kauno ligoninei didinti stacionarių lovų, skirtų COVID – 19 liga sergantiems pacientams gydyti skaičių Kauno regione.
Pažymėtina, kad Tarnyba dar 2020-02-26 informaciniu pranešimu ragino pirkimų vykdytojus neatidėliojant imtis veiksmų, būtinų organizacijų poreikiams užtikrinti, ne kartą ir vėliau įspėjo dėl pasiruošimo galimai „antrajai viruso bangai“. Tarnyba taip pat 2020-04-23 informaciniame pranešime pabrėžė, jog jei „antrosios viruso bangos“ prognozės išsipildytų, nebūtų pagrindo teigti, jog susidarė aplinkybės, kurių nebuvo galima numatyti.
Be to, Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020-05-06 pritarė COVID-19 valdymo strategijai dvejiems metams, kurios tikslas – tinkamai suvaldyti COVID-19 ligos plitimą trumpuoju laikotarpiu ir tinkamai pasirengti naujoms galimoms viruso bangoms ateityje, kad būtų sumažintas jų neigiamas poveikis visuomenės sveikatai, šalies ekonomikai, socialiniam ir kultūriniam gyvenimui. LSMU Kauno ligoninė, kaip sveikatos priežiūros įstaiga, privalėjo laiku įsivertinti COVID-19 ligos plitimo prognozes, didėjantį naujų koronavirusų atvejų skaičių ir laiku imtis teisėtų priemonių tikslu užtikrinti ligoninės vienkartinės patalynės aprūpinimą, be to, turėjo pakankamai laiko (net ir nuo spalio mėnesio pradžios, kai jai tiesiogiai buvo nukreipti raštai dėl stacionarių lovų skaičių didinimo), kad būtų įvertintos aplinkybės ir imtasi veiksmų skelbti pirkimą vienkartinės patalynės įsigijimui, siekiant užtikrinti viešojo intereso apsaugą, įskaitant visuomenės sveikatos apsaugą. (2) VšĮ Kauno klinikinei ligoninei, atlikus atviro konkurso „Vienkartinių priemonių pirkimas“ (CVP IS skelbtas 2020-03-01, pirkimo Nr. 472884) pirkimo procedūras 2020-06-23 buvo sudaryta Vienkartinių priemonių pirkimo – pardavimo sutartis Nr. BM20-67 / 1VS-0358, kurios pagrindu įsigyta 8 000 vnt. vienkartinės patalynės (1 vnt. įkainis – 0,96 Eur be PVM). Pažymime, kad buvo galima sudaryti ir preliminariąsias sutartis, kurių pagrindu būtų sudaromos pagrindinės sutartys, o reikalingos priemonės įsigyjamos pagal poreikį.
Tarnyba, atkreipia dėmesį, jog 2020-08-11 informaciniu pranešimu skelbė, kad pirkimų vykdytojams gali būti naudinga sudaryti ne tik įprastas viešojo pirkimo – pardavimo sutartis, tačiau ir daugiau lankstumo suteikiančias preliminariąsias sutartis, kurių pagrindu, pagal vėliau paaiškėjusį ar patikslintą poreikį (pavyzdžiui, žinant tikslius konkrečių priemonių kiekius), būtų sudaromos pagrindinės sutartys. Tokios preliminarios sutartys gali būti sudaromos (rekomenduojama sudaryti) ir su keliais tiekėjais, taip užtikrinant, kad vienam tiekėjui dėl kokių nors priežasčių negalint tuo metu pasiūlyti reikalingų prekių ar paslaugų, pirkimo vykdytojas sudaręs pagrindinę sutartį, jas galės įsigyti iš kitų tiekėjų, su kuriais sudaryta preliminari sutartis.
(3) LSMU Kauno ligoninė 2020-11-12 – 2020-11-17 atliko rinkos tyrimą dėl galimybių įsigyti reikalingą kiekį vienkartinės patalynės pagal LSMU Kauno ligoninės poreikius ir vietoje to, kad organizuoti skelbiamo viešojo pirkimo procedūras 2020-11-20 ir 2020-12-09 CVP IS priemonėmis įvykdė pirkimus Nr. 521512 ir Nr. 524585 (neskelbiamos derybos), kurie pasibaigė, taip ir neįsigijus vienkartinės patalynės.
Tarnyba atkreipia dėmesį, kad Lietuvos Aukščiausias Teismas (toliau – LAT)[7] laikosi pozicijos, kad „ypatinga skuba gali būti pateisinama ir neskelbiamas derybas leidžiama vykdyti tik perkant tuos darbus, prekes ar paslaugas, kurie neišvengiamai būtini siekiant nedelsiant reaguoti į nenumatytus įvykius. Neskelbiamų derybų būdu prekes, paslaugas ar darbus galima pirkti tik tokiu atveju, jeigu 1) yra neišvengiamai būtina tokį pirkimą atlikti ypač skubiai 2) dėl tokio įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti, 3) tokio pirkimo negalima atlikti kitu įstatyme numatytu būdu bei 4) ypatingos skubos aplinkybės nepriklauso nuo perkančiosios organizacijos“. Taigi, tam, kad būtų galima remtis minėta Įstatymo išimtimi, būtina nustatyti visas šias sąlygas. Taip pat šioje byloje LAT pažymėjo, kad „nenumatytais įvykiais reikėtų laikyti tokius įvykius, kurie neapsakomai viršija įprastines ekonominio ir socialinio gyvenimo ribas, pavyzdžiui, žemės drebėjimai ar potvyniai“.
(4) Sutartis sudaryta 6 mėnesiams, o Sutarties 2 priede „Prekių tiekimo grafikas“ nurodyta, kad vienkartinė patalynė bus teikiama pagal nustatytą grafiką, t. y. nuo 2020 m. 52 savaitės iki 2021 m. 22 savaitės (su dviejų, trijų, keturių ir 5 savaičių pertraukomis). Atsižvelgiant į tai, kad Sutartis sudaryta ilgesniam laikotarpiui ir terminas yra ne vienkartinis, galima teigti, kad, šiuo atveju, Sutartis sudaryta ne dėl skubaus perkančiosios organizacijos poreikio įsigyti prekes. Tarnyba pabrėžia, kad ypatinga skuba turi būti siejama su nedelsiamu reagavimu į nenumatytą įvykį, kurio kilimo aplinkybės nuo perkančiosios organizacijos nepriklausytų. LAT, pasisakė, „jog ypatingos skubos pagrindu neskelbiamų derybų būdu sudaroma sutartis neturi galioti ilgiau ar būti didesnės apimties, negu būtina reaguojant į tokius nenumatytus įvykius, arba kol įvykdžius pirkimą kitu būdu sudaroma kita atitinkama sutartis“[8].
Atsižvelgiant į aukščiau nurodytas aplinkybes, Tarnybos nuomone, LSMU Kauno ligoninės veiksmai neatitinka bonus pater familias standarto, kuris reiškia, kad asmuo bet kokioje situacijoje privalo elgtis taip, kaip galima protingai tikėtis iš bet kurio kito protingo asmens, t. y. asmuo turi būti objektyviai apdairus ir rūpestingas. Apibendrindama tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad LSMU Kauno ligoninė nepagrįstai parinkdama neskelbiamų derybų pirkimo būdą dėl ypatingos skubos ir neteisėtai pasinaudodama Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata „Prekės, paslaugos ar darbai neskalbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra bent viena iš šių sąlygų: <...> jeigu neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai dėl įvykio, kurio perkančioji organizacija negalėjo numatyti <...>“, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus, kadangi Pirkimo vykdymo aplinkybės paneigia LSMU Kauno ligoninės teisę vykdyti jį neskelbiamų derybų būdu.
|
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite