61 straipsnis. Kvalifikacijos vertinimo sistema
61 straipsnis. Kvalifikacijos vertinimo sistema
- Perkantysis subjektas gali sudaryti ir taikyti tiekėjų kvalifikacijos vertinimo sistemą. Sudarydamas ir taikydamas šią sistemą, perkantysis subjektas užtikrina, kad tiekėjo prašymu jo kvalifikacija visada būtų įvertinta. Sprendimą dėl tiekėjų įrašymo ar neįrašymo į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą perkantysis subjektas priima per 6 mėnesius nuo prašymo pateikimo dienos.
- Kvalifikacijos vertinimo sistema sudaroma taikant perkančiojo subjekto nustatytus objektyvius tiekėjų, pateikusių paraiškas dėl kvalifikavimo, pašalinimo ir kvalifikacijos vertinimo kriterijus ir taisykles ir, jeigu taikytina, kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus. Tiekėjų kvalifikacija gali būti vertinama keliais etapais. Perkantysis subjektas nustato objektyvius kvalifikacijos vertinimo sistemos taikymo kriterijus ir taisykles, įskaitant registraciją sistemoje ir nuolatinio kvalifikavimo atnaujinimo tvarką ir, jeigu taikoma, sistemos veikimo trukmę. Kai į šiuos kriterijus ir taisykles įtraukiamos techninės specifikacijos, vadovaujamasi šio įstatymo 50, 51 ir 52 straipsnių nuostatomis.
- Reikalavimai dėl tiekėjų pašalinimo ir kvalifikacijos vertinimo, tiekėjų kvalifikacijos vertinimo sistemos taikymo kriterijai ir taisyklės, nustatyti šio straipsnio 2 dalyje, ir, jeigu taikytina, kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartai pateikiami tiekėjams jų prašymu. Prireikus šie reikalavimai, kriterijai ir taisyklės gali būti atnaujinami, o apie jų atnaujinimą pranešama suinteresuotiems tiekėjams.
- Jeigu, perkančiojo subjekto nuomone, kitų subjektų ar organizacijų kvalifikacijos vertinimo sistema atitinka jo keliamus reikalavimus, perkantysis subjektas suinteresuotiems tiekėjams nurodo tų subjektų ar organizacijų pavadinimus.
- Perkantysis subjektas, įvertinęs tiekėjų kvalifikaciją, sudaro kvalifikuotų tiekėjų sąrašą. Sudarant šį sąrašą, tiekėjai gali būti suskirstyti į atskiras kategorijas, kurioms, atsižvelgiant į pirkimo rūšį, taikomi atitinkami kvalifikacijos reikalavimai.
- Jeigu skelbimu apie kvalifikacijos vertinimo sistemą kviečiama dalyvauti ribotame konkurse, skelbiamose derybose, konkurenciniame dialoge ar inovacijų partnerystėje, dalyviai pagal nustatytus vienodus atrankos kriterijus atrenkami iš kvalifikuotų tiekėjų sąrašo.
- Teikiant paraiškas dėl kvalifikavimo arba prašant atnaujinti ar išlaikyti kvalifikaciją, kuri buvo įvertinta pagal kvalifikacijos vertinimo sistemą, gali būti taikomi mokesčiai, kurie turi būti proporcingi patiriamoms sąnaudoms.
Komentuojamame PĮ 61 straipsnyje[1] yra įtvirtinta kvalifikacijos vertinimo sistemos įdiegimo procedūra ir šios sistemos reikalavimai. Kvalifikacijos vertinimo sistema yra taikoma tik pirkimams, vykdomiems pagal PĮ.
Kvalifikacijos vertinimo sistema – tai būdas pagal nustatytus kvalifikacijos kriterijus atrinkti tiekėjus, suinteresuotus teikti komunalinio sektoriaus paslaugas, darbus ar prekes, į sistemą (kvalifikuotų tiekėjų sąrašą). Į kvalifikacijos vertinimo sistemą įtrauktų tiekėjų skaičius nėra ribojamas.
Kvalifikacijos vertinimo sistema yra priemonė iš anksto atlikti ūkio subjektų kvalifikacijos ir pašalinimo pagrindų nebuvimo vertinimą ir iš dalies kvalifikacinę atranką, kuri reguliuojama PĮ 71 straipsnio 3 dalies 3 punkte, PĮ 73 straipsnio 3 dalies 3 punkte, taip sutaupant laiko, kadangi nereikia iš naujo tikrinti tiekėjų kvalifikacijos, pašalinimo pagrindų nebuvimo, ir pasiūlymus pateikti ribotame konkurse, derybose kviečiami tik patikrinti tiekėjai[2]. Tokiu būdu perkantieji subjektai gali visą dėmesį skirti pasiūlymų „siaurąja prasme“ vertinimui ir (ar) deryboms su atrinktais tiekėjais.
Šia priemone taip pat taupomas perkančiųjų subjektų laikas, kai pirkimas turi būti nutraukiamas, pavyzdžiui, dėl poreikio iš esmės tikslinti techninę specifikaciją, ir pirkimas turi būti vykdomas iš naujo, tuomet perkantysis subjektas neturi iš naujo vertinti tiekėjų kvalifikacijos ar pašalinimo pagrindų nebuvimo[3].
Kvalifikacijos vertinimo sistemos galimi trūkumai – sudėtinga nustatyti kvalifikacijos reikalavimus, kurie užtikrintų visų toliau vykdomų pirkimų poreikius, t. y. konkrečiam pirkimui gali reikėti labai specifinės patirties. Atsižvelgiant į tai, ši sistema labiausiai tinkama pasikartojančio (tęstinio) pobūdžio veiklai, panašaus pobūdžio sutartims, nes gali būti naudojama keletą kartų. Dėl to rekomenduojama kvalifikacijos vertinimo sistemos pagrindu sudarytus kvalifikuotų tiekėjų sąrašus skirstyti į dalis atskiriems pirkimo objektams, pavyzdžiui, elektros darbams, stogo įrengimo darbams, ypatingų statinių statybai, neypatingų statinių statybai ir pan.
Kvalifikacijos vertinimo sistema yra neprivaloma priemonė, todėl perkantieji subjektai, kurie turi tokią kvalifikacijos vertinimo sistemą ir atitinkamai jos pagrindu sudarytą kvalifikuotų tiekėjų sąrašą, vis tiek gali vykdyti atskirą pirkimą, kurio metu galėtų dalyvauti visi rinkos dalyviai ir būtų atskirai tikrinama jų kvalifikacija ir pašalinimo pagrindų nebuvimas.
- PĮ 61 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta galimybė perkantiesiems subjektams sudaryti kvalifikacijos vertinimo sistemą bei reikalavimai dėl tiekėjų vėlesnio įtraukimo į šią sistemą.
Kvalifikacijos vertinimo sistemos procedūra pradedama paskelbiant kvietimą tiekėjams dalyvauti kvalifikacijos vertinimo sistemoje (detaliau žiūrėti PĮ 43 straipsnio komentarą).
Perkantieji subjektai, sudarydami kvalifikacijos vertinimo sistemą, turi užtikrinti pirkimų principų įgyvendinimą (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą), turi tinkamai paskelbti kvietimą tiekėjams dalyvauti kvalifikacijos vertinimo sistemoje (detaliau žiūrėti PĮ 43 straipsnio komentarą) bei įtvirtinti objektyvius kriterijus tam, kad būtų atrinkti kvalifikuoti tiekėjai (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 2 dalies komentarą).
Kvalifikacijos vertinimo sistemos galiojimas (veikimas) yra neterminuotas[4]. Dėl šios priežasties tiekėjai, kurie nedalyvavo pradiniame kvalifikacijos vertinimo sistemos tiekėjų atrankos etape, turi teisę prašyti bet kuriuo metu po kvalifikacijos vertinimo sistemos procedūros pabaigos juos supažindinti su kvalifikacijos vertinimo sistemos reikalavimais (skelbimu ir kvalifikacijos vertinimo sistemos atrankos dokumentais) (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 3 dalies komentarą).
Tiekėjas, susipažinęs su kvalifikacijos vertinimo sistemos atrankos dokumentais, turi teisę bet kuriuo metu pateikti savo dokumentus ir duomenis bei prašyti jį įtraukti į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą.
Perkantysis subjektas privalo per 6 mėnesius nuo tiekėjo kreipimosi į perkantįjį subjektą dienos įvertinti tiekėjo dokumentus ir duomenis bei priimti sprendimą jį įtraukti į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą arba atsisakyti įtraukti į nurodytą sąrašą. PĮ 61 straipsnio 1 dalyje nėra pateiktų konkrečių taisyklių ir tvarkos tais atvejais, kai perkantysis subjektas nespėja per nurodytą terminą įvertinti dokumentų ar jų trūksta. Tokiu atveju perkantiesiems subjektams siūlytina taikyti ankstesnio pirkimų reguliavimo nuostatas, pagal kurias perkantysis subjektas per 2 mėnesius nuo prašymo gavimo dienos turėjo informuoti tiekėją apie vėlavimą, jo priežastis ir datą, kada bus atliktas įvertinimas bei priimtas sprendimas[5].
Taigi, perkantysis subjektas po paskelbimo apie kvalifikacijos vertinimo sistemą sudaro kvalifikuotų tiekėjų sąrašą, kuris gali būti nuolat papildomas naujais tiekėjais, jeigu jie atitinka kvalifikacijos vertinimo sistemos reikalavimus, ir išbraukiami tiekėjai, nebeatitinkantys nurodytų kriterijų (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 2 dalies komentarą).
- PĮ 61 straipsnio 2 dalyje įtvirtinti kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentų reikalavimai, kvalifikacijos vertinimo sistemos kriterijų nustatymo sąlygos.
Kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentuose turi būti įtvirtinta:
- kriterijai, pagal kuriuos atrenkami kvalifikuoti tiekėjai (neprivalomi visi kriterijai, perkantysis subjektas laisvas pasirinkti tikrinti tik dalį kriterijų, pavyzdžiui netaikyti kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų, taikyti tik privalomus pašalinimo pagrindus ir netaikyti neprivalomų pašalinimo pagrindų):
-
- pašalinimo pagrindai (detaliau žiūrėti VPĮ 46 straipsnio komentarą);
- kvalifikacijos reikalavimai (detaliau žiūrėti VPĮ 47 straipsnio komentarą), įskaitant kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus (detaliau žiūrėti PĮ 60 straipsnio komentarą);
- techninės specifikacijos (detaliau žiūrėti PĮ 50–52 straipsnių komentarą);
- dokumentai, kuriuos turi pateikti tiekėjai tam, kad patvirtintų nustatytų kriterijų atitiktį (detaliau žiūrėti VPĮ 50–51 straipsnio komentarą);
- prašymų įtraukti į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą pateikimo tvarka, pavyzdžiui, per kiek laiko turi teisę tiekėjai pateikti prašymus, kokiu būdu turi būti pateikti prašymai (paprastai taikytinos CVP IS priemonės), per kiek laiko perkantysis subjektas įvertina pateiktus prašymus ir sudaro kvalifikuotų tiekėjų sąrašą ir kt.;
- kvalifikacijos vertinimo sistemos skirstymas į kategorijas (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 5 dalies komentarą);
- kriterijų atitikties atnaujinimo tvarka ir sąlygos, pavyzdžiui, reikalavimas kartą per 6 mėnesius pateikti atnaujintus dokumentus apie kvalifikaciją, pašalinimo pagrindų nebuvimą ir kt. Taip pat siūlytina įtraukti reikalavimą, kad tiekėjas, pasikeitus jo situacijai, iš karto informuotų perkantįjį subjektą bei pateiktų atnaujintus duomenis. Jeigu tiekėjas nebeatitinka perkančiojo subjekto nustatytų kriterijų, tuomet perkantysis subjektas turi pašalinti tokį tiekėją iš kvalifikuotų tiekėjų sąrašo. Prieš pašalinant tiekėją iš kvalifikuotų tiekėjų sąrašo, tiekėjas turi būti tinkamai informuotas apie tokį perkančiojo subjekto sprendimą (pateikiami motyvai ir argumentai) bei turi būti suteikta teisė tiekėjui ginčyti tokį perkančiojo subjekto sprendimą[6]. Kita vertus, PĮ 61 straipsnyje nėra draudimo tokiam tiekėjui pakartotinai dalyvauti kvalifikacijos vertinimo sistemoje, kai jis vėl atitinka nurodytus kriterijus;
- kvalifikacijos vertinimo sistemos trukmė. Kaip minėta, PĮ 61 straipsnyje nėra įtvirtintas konkretus reikalavimas dėl kvalifikacijos vertinimo sistemos trukmės, todėl pats perkantysis subjektas gali nustatyti tokį terminą arba kvalifikacijos vertinimo sistema gali būti neterminuota. Esant neterminuotai kvalifikacijos vertinimo sistemai, perkantysis subjektas turi įtvirtinti sąlygas, kada gali pats perkantysis subjektas nutraukti kvalifikacijos vertinimo sistemos galiojimą;
- informacija, kad tiekėjai iš kvalifikuotų tiekėjų sąrašo bus kviečiami dalyvauti ribotame konkurse, skelbiamose derybose, konkurenciniame dialoge ar inovacijų partnerystėje bei tiekėjų parinkimo kriterijai (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 6 dalies komentarą);
- informacija apie galimą dalyvavimo kvalifikacijos vertinimo sistemoje mokestį (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 7 dalies komentarą);
- kita tiekėjams aktuali informacija.
Kvalifikacijos vertinimo sistemos reikalavimus gali atitikti tiekėjas savarankiškai, pasitelkdamas kitus ūkio subjektus, kaip ūkio subjektų grupė (detaliau dėl tiekėjo sampratos žiūrėti PĮ 30 straipsnio komentarą).
Kvalifikacijos vertinimo sistemos kriterijų atitikties vertinimas gali būti vykdomas etapais, pavyzdžiui, pirma vertinant tik pašalinimo pagrindų nebuvimą, po to kvalifikacijos reikalavimų atitikimą. Taip pat nėra draudžiama kvalifikacijos vertinimo sistema tik dėl pašalinimo pagrindų nebuvimo ar tik dėl dalies kvalifikacijos reikalavimų. Tokiu atveju perkantieji subjektai, kviesdami tiekėjus iš kvalifikuotų tiekėjų sąrašo, riboto konkurso ar skelbiamų (neskelbiamų) derybų dokumentuose gali kelti ir kitus papildomus kvalifikacijos reikalavimus, kuriuos tiekėjai turi pagrįsti.
- PĮ 61 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta teisė tiekėjams susipažinti su visa PĮ 61 straipsnio 2 dalies informacija bei, jeigu perkantysis subjektas atnaujino šią informaciją, su atnaujintais duomenimis.
Kvalifikacijos vertinimo sistema turi būti vieša, negalima pasirinkti konkretaus subjektų, kurie kviečiami pateikti savo dokumentus dalyvauti kvalifikacijos vertinimo sistemoje, rato.
Kaip minėta pirmiau, kvalifikacijos vertinimo sistemos procedūra pradedama paskelbiant kvietimą tiekėjams dalyvauti kvalifikacijos vertinimo sistemoje (detaliau žiūrėti PĮ 43 straipsnio komentarą), todėl su skelbimu paprastai yra pateikiami ir kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentai. Taigi, susipažinti su kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentais paprastai galima CVP IS priemonėmis ar kitomis elektroninėmis priemonėmis (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio komentarą). Jeigu kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentai nėra prieinami elektroninėmis priemonėmis, perkantysis subjektas turi užtikrinti šių dokumentų pateikimą pagal PĮ 49 straipsnio nuostatas (detaliau žiūrėti PĮ 49 straipsnio komentarą).
Reikalavimas pateikti kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentus taip pat taikomas visiems šių dokumentų patikslinimams (detaliau pagal analogiją žiūrėti PĮ 49 straipsnio 5-6 dalių nuostatas).
- PĮ 61 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta galimybė perkančiajam subjektui pasinaudoti kito perkančiojo subjekto kvalifikacijos vertinimo sistema. Tokia galimybė egzistuoja, kadangi kvalifikacijos vertinimo sistema yra viešai skelbiama, kriterijai, kuriais vadovaujantis yra atrenkami tiekėjai, turi būti objektyvūs ir perkantysis subjektas gali būti tikras dėl kvalifikuotų tiekėjų sąraše esančių tiekėjų pajėgumų.
Jeigu perkantysis subjektas vertina, kad kito perkančiojo subjekto kvalifikacijos vertinimo sistema yra tinkama, jis turi apie tai pranešti rinkos dalyviams, potencialiems pirkimo dalyviams, kad pastarieji galėtų pateikti prašymus būti įtraukti į kito perkančiojo subjekto parengtą kvalifikuotų tiekėjų sąrašą.
PĮ 61 straipsnio 4 dalyje nėra įtvirtintų būdų ar metodų, kuriais perkantysis subjektas gali prisijungti prie kvalifikacijos vertinimo sistemos, sudarytos ir įgyvendinamos kito perkančiojo subjekto. Tai reguliuojama bendradarbiavimo tarp perkančiųjų subjektų teisės normomis, pavyzdžiui, vidiniais perkančiųjų subjektų teisės aktais ar susitarimais. Toks perkančiojo subjekto prisijungimas ir kvalifikuotų tiekėjų sąrašo naudojimas neturėtų būti mokamas, ypač atsižvelgiant į tai, kad kvalifikuotų tiekėjų sąrašo valdytojas gali numatyti mokėjimus tiekėjams, esantiems sąraše (detaliau žiūrėti PĮ 61 straipsnio 7 dalies komentarą), todėl šio sąrašo valdymas jau yra tinkamai finansuojamas.
- PĮ 61 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta galimybė perkančiajam subjektui sudaryti ne vieną kvalifikuotų tiekėjų sąrašą, o kelis sąrašus arba tame pačiame sąraše išskirti tiekėjų kategorijas.
Kaip minėta pirmiau, kvalifikacijos vertinimo sistema gali būti suskirstyta į dalis atskiriems pirkimo objektams, pavyzdžiui, elektros darbams, stogo įrengimo darbams, ypatingų statinių statybai, neypatingų statinių statybai ir pan. Tai yra svarbu, kadangi atskiriems pirkimo objektams ar pirkimo objekto dalims gali būti keliami skirtingi reikalavimai – tai ypač pasakytina apie kvalifikacijos reikalavimus, susijusius su patirtimi, kompetencija bei teise verstis veikla, pavyzdžiui, specialistams, kurie vykdo tik ypatingos kategorijos pastatų statybą, reikalingas Statybos produktų sertifikavimo centro išduodamas atestatas, tačiau, jeigu perkantysis subjektas pirks tvarkomuosius paveldosaugos darbus (specialiuosius darbus kultūros paveldo objekte), tuomet specialistams reikia papildomai turėti Kultūros ministerijos išduodamą atestatą. Perkantysis subjektas negali kelti aukštesnių reikalavimų specialistams, negu nustatyta teisės aktuose[7], todėl negali sujungti reikalavimų įprastiems statybos rangos darbams (ar netgi tvarkomiesiems statybos darbams) su reikalavimais tvarkomiesiems paveldosaugos darbams.
Suskirsčius kvalifikuotų tiekėjų sąrašą į kategorijas, perkantysis subjektas konkrečiam pirkimo objektui turi galimybę atrinkti tiekėjus iš tos kategorijos, kuri labiausiai atitinka pirkimo objektą, reikalavimus, keliamus pirkimo objektui.
- PĮ 61 straipsnio 6 dalyje įtvirtintas reikalavimas kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentuose nustatyti kriterijus, pagal kuriuos perkantysis subjektas atrinks tiekėjus, kurie bus kviečiami dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose.
Kvalifikuotų tiekėjų sąrašas, sudarytas pagal kvalifikacijos vertinimo sistemą, gali būti toliau naudojamas pirkimo procedūroms atlikti. Kaip nurodyta pirmiau, pirkimo būdai, kuriems gali būti pritaikyta kvalifikacijos vertinimo sistema: ribotas konkursas, skelbiamos derybos, konkurencinis dialogas ar inovacijų partnerystė. Atviras konkursas negali būti vykdomas. Taip yra dėl to, kad atvirame konkurse nėra nustatomi etapai, t. y. nėra išskirto kvalifikacijos vertinimo (įskaitant pašalinimo pagrindų nebuvimo ir kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų atitikties vertinimą) etapo, o jis vykdomas kartu su pasiūlymo „siaurąja prasme“ vertinimu. Ribotame konkurse, skelbiamose derybose, konkurenciniame dialoge ar inovacijų partnerystėje yra išskiriamas paraiškos pateikimo etapas, kai vertinama tik kvalifikacija (įskaitant pašalinimo pagrindų nebuvimo ir kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų atitikties vertinimą) ir tik šiuos reikalavimus atitinkantys tiekėjai kviečiami teikti pasiūlymus. Taigi, taikant šiuos pirkimo būdus galima nevykdyti paraiškos teikimo etapo, kai tai jau yra atlikta kvalifikacijos vertinimo sistemos procedūros metu.
Perkantysis subjektas kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentuose turi tiksliai, aiškiai nurodyti, kokiu būdu bus atrinkti tiekėjai, kurie kviečiami dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose. Šie reikalavimai, kriterijai iš esmės atitinka kvalifikacinės atrankos procedūrą (detaliau žiūrėti PĮ 59 straipsnio 2 dalies komentarą), kai iš kvalifikacijos reikalavimus atitinkančių tiekėjų (šiuo atveju iš kvalifikuotų tiekėjų sąraše esančių tiekėjų) yra dar atrenkami tiekėjai, kurie dalyvaus konkrečiame pirkime[8].
Kitaip sakant, kvalifikacijos vertinimo sistemoje yra įtvirtinamos dvi atrankos procedūros:
- iš visų prašymus pateikusių tiekėjų yra atrenkami tik tie, kurie visiškai atitinka perkančiojo subjekto nustatytus kriterijus (pašalinimo pagrindus, kvalifikacijos reikalavimus, kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus). Šie tiekėjai įtraukiami į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą;
- iš tiekėjų, įtrauktų į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą, atrenkami tiekėjai, kurie kviečiami dalyvauti pirkimo procedūrose. Pažymėtina, kad PĮ 61 straipsnyje nėra draudimo į pirkimo procedūras kviesti visų tiekėjų, įtrauktų į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą, tačiau tai turi būti aiškiai ir detaliai apibrėžta kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentuose. Jeigu perkantysis subjektas vis dėlto nusprendžia, kad bus ribojamas tiekėjų, kviečiamų dalyvauti pirkimo procedūrose, ratas, tuomet perkantysis subjektas kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentuose turi apibrėžti šiuos aspektus:
-
- kiek tiekėjų bus atrenkami ir ar bus priimamas (-i) papildomas (-i) tiekėjas (-i), jeigu vienas ar keli atrinkti tiekėjai atsisakys dalyvauti pirkimo procedūrose;
- kaip atrenkamas nustatytas skaičius tiekėjų, pavyzdžiui, pagal didžiausias vidutines metines pajamas iš statybos veiklos, pagal ilgiausią patirtį turinčius specialistus, pagal didžiausią skaičių įvykdytų panašių sutarčių. Turi būti nustatyti ne tik kriterijai, bet ir vertinimo tvarka, ypač atsižvelgiant į kvalifikacinės atrankos kriterijams keliamus reikalavimus, t. y. kad atrankoje būtų nustatytos apatinė ir viršutinė kvalifikacijos reikalavimo vertinimo riba[9].
- PĮ 61 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta teisė perkantiesiems subjektams reikalauti mokesčio už tai, kad perkantysis subjektas vertino tiekėjo prašymą jį įtraukti į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą.
Perkantysis subjektas kvalifikacijos vertinimo sistemos dokumentuose turi nustatyti, ar tiekėjai turės sumokėti konkrečią sumą už tiekėjų pateiktų dokumentų vertinimą tam, kad pastarieji būtų įtraukti į kvalifikuotų tiekėjų sąrašą ar būtų atnaujinti tiekėjo duomenys. Mokesčio sumokėjimo reikalavimas nėra privalomas ir perkantysis subjektas turi teisę netaikyti jokio mokesčio, t. y. savo kaštais vertinti tiekėjų duomenis.
Jeigu vis dėlto mokestis nustatomas, mokėjimas turi būti atliekamas iš anksto, prieš perkančiajam subjektui atliekant tiekėjo dokumentų ir duomenų vertinimą. Tai taikoma tiek pirmą kartą vertinant tiekėjo duomenis, tiek vertinant atnaujintus tiekėjo duomenis (detaliau apie tiekėjo duomenų atnaujinimą žiūrėti PĮ 61 straipsnio 2 dalies komentarą).
Mokesčio dydis nėra detaliai reguliuojamas PĮ 61 straipsnio 7 dalyje, tačiau jis turi atitikti proporcingumo principą (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio 1 dalies komentarą), būti tik toks, kad padengtų tiekėjo duomenų vertinimo kaštus, nediskriminuotų tiekėjų ir neribotų jų galimybės varžytis perkančiojo subjekto pirkimuose, kuriuose naudojama kvalifikacinė sistema.
[1] Komentuojamos PĮ 61 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 77 straipsnio normas.
[2] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 1027 psl.; Arrowsmith, Sue Modernising the EU’s Public Procurement Regime: a Blueprint for Real Simplicity and Flexibility, PPLR, 2012 m.; Trepte, Peter, Public Procurement in the EU. A Practitioner‘s guide. 2007 m. 2 leidimas, 366 psl.
[3] Trepte, Peter, Public Procurement in the EU. A Practitioner‘s guide. 2007 m. 2 leidimas, 366 psl.
[4] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., P. 1028.
[5] Arrowsmith, Sue, The Law of Public and Utilities Procurement. London: Sweet & Maxwell, 2005 m., P. 1046.
[6] Arrowsmith, Sue, The Law of Public and Utilities Procurement. London: Sweet & Maxwell, 2005 m., P. 1047.
[7] LAT 2010 m. lapkričio 9 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-425/2010; 2013 m. lapkričio 21 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-590/2013; 2011 m. balandžio 5 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-158/2011; LApT 2015 m. gegužės 21 d. sprendimas, priimtas civilinėje byloje Nr. e2A-606-180/2015.
[8] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., P. 1030.
[9] LAT 2017 m. gruodžio 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-476-378/2017.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite