42 straipsnis. Reguliarus orientacinis skelbimas
42 straipsnis. Reguliarus orientacinis skelbimas
1. Perkantysis subjektas, norėdamas iš anksto pranešti apie planuojamus pirkimus, gali paskelbti reguliarų orientacinį skelbimą.
2. Laikotarpis, kuriam skelbiamas reguliarus orientacinis skelbimas, negali būti ilgesnis kaip 12 mėnesių nuo jo išsiuntimo paskelbti dienos.
3. Perkantysis subjektas reguliariu orientaciniu skelbimu gali pakviesti tiekėjus dalyvauti ribotame konkurse ar skelbiamose derybose. Toks skelbimas turi atitikti šiuos reikalavimus:
1) jame nurodytos prekės, paslaugos ar darbai, dėl kurių numatyta sudaryti pirkimo sutartį;
2) jame nurodyta, kad bus vykdomas ribotas konkursas ar skelbiamos derybos papildomai neskelbiant skelbimo apie pirkimą, o suinteresuoti tiekėjai bus kviečiami išreikšti susidomėjimą pirkimu;
3) jame pateikta visa informacija pagal šio įstatymo 47 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus;
4) jis išsiųstas paskelbti likus ne mažiau kaip 35 dienoms (supaprastintų pirkimų atveju – likus ne mažiau kaip 15 dienų) ir ne daugiau kaip 12 mėnesių iki kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo dienos.
4. Paskelbęs reguliarų orientacinį skelbimą apie atvirą konkursą, perkantysis subjektas gali sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminus, kaip nustatyta šio įstatymo 70 straipsnio 2 dalyje, jeigu šis skelbimas paskelbtas ne mažiau kaip prieš 35 dienas (supaprastintų pirkimų atveju – ne mažiau kaip prieš 15 dienų) ir ne daugiau kaip prieš 12 mėnesių iki skelbimo apie pirkimą išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos ir jame pateikta informacija apie pirkimą, kuri buvo žinoma paskelbimo metu, pagal šio įstatymo 47 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus. Šios dalies nuostatos taikomos tik tais atvejais, kai reguliariu orientaciniu skelbimu nebuvo kviečiama dalyvauti pirkime, kaip nustatyta šio straipsnio 3 dalyje.
Įstatymų leidėjo tikslas yra sukurti ir įtvirtinti tokį teisinį reguliavimą, kad perkantieji subjektai galėtų aiškiai nustatyti, kokiu būdu tiekėjai ar ekonominės veiklos vykdytojų grupės turi įvykdyti atitinkamus kvalifikacijos vertinimo ir kokybinės atrankos kriterijus bei reikalavimus, taip pat koks yra pirkimo objektas, jam keliami reikalavimai bei kitos su pirkimu susijusios sąlygos. Tik iš anksto ir aiškiai nustačius bei paskelbus apie planuojamą vykdyti pirkimą, jei tuo metu įmanoma, sudarius galimybę susipažinti su keliamais pašalinimo pagrindais, tiekėjų kvalifikacijos ir kitais reikalavimais būtų užtikrintas skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principų įgyvendinimas, sukuriant vienodas ir pakankamas sąlygas tiekėjams parengti bei pateikti pasiūlymą ar paraišką.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nors reguliarus orientacinis skelbimas PĮ nėra siejamas su perkančiojo subjekto PĮ 38 straipsnio pagrindu skelbiamais pirkimo planais, tačiau darytina išvada, kad reguliariu orientaciniu skelbimu perkantysis subjektas, siekdamas užtikrinti tiekėjų konkurenciją, detalizuoja pirkimų plane nurodytą informaciją.
PĮ 42 straipsnyje[1] įtvirtinta reguliaraus orientacinio skelbimo viešinimo tvarka, privalomas tokio skelbimo turinys.
1. PĮ 42 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta perkančiojo subjekto teisė iš anksto reguliariu orientaciniu skelbimu[2],[3] pranešti apie planuojamus ateityje vykdyti pirkimus. Pažymėtina, kad reguliariu orientaciniu skelbimu pranešant apie planuojamus ateityje vykdyti pirkimus yra įgyvendinama perkančiojo subjekto teisė, tačiau ne pareiga[4] iš anksto informuoti rinkos dalyvius apie planuojamus pirkimus, tokiu būdu papildomai užtikrinant viešųjų pirkimų skaidrumo principo laikymąsi bei siekiant užtikrinti sąžiningą tiekėjų konkurenciją.
Perkantieji subjektai reguliarius orientacinius skelbimus skelbia užpildydami standartinę skelbimo formą ir pateikdami ją Viešųjų pirkimų tarnybai[5],[6].
Supaprastintų pirkimų atveju reguliarius orientacinius skelbimus pirkimo vykdytojas rengia užpildydamas Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tipinę Sk-3 formą „Išankstinis informacinis / Reguliarus orientacinis skelbimas“[7].
Tarptautinio pirkimo atveju perkantysis subjektas paskelbti reguliarų orientacinį skelbimą privalo per Europos Sąjungos leidinių biurą, pateikdamas užpildytą standartinę formą[8].
Pirmiau nurodyti reguliarūs orientaciniai skelbimai, nepriklausomai nuo pirkimo būdo, CVP IS priemonėmis turi būti teikiami Viešųjų pirkimų tarnybai[9], nurodžius perkančiojo subjekto kontaktinius duomenis, komunikavimo priemones, perkančiojo subjekto tipą ir pagrindinę veiklą, pirkimo objektą ir kitą informaciją apie pirkimo procedūras, tokiu būdu tiekėjams suteikiant pakankamai informacijos ir laiko apsispręsti dėl dalyvavimo konkrečiame pirkime.
Pažymėtina, kad reguliarūs orientaciniai skelbimai gali būti teikiami tiek pranešant apie vieną konkretų planuojamą pirkimą, tiek ir apie kelis ar keletą ateityje planuojamų pirkimų.
2. PĮ 42 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta, kad reguliariu orientaciniu skelbimu negali būti informuojama apie pirkimus, kurie vyks vėliau nei per 12 mėnesių nuo reguliaraus orientacinio skelbimo išsiuntimo paskelbti dienos.
Įstatymo leidėjas nustatė, kad reguliariu orientaciniu skelbimu negalima tiekėjų kviesti tiekėjų dalyvauti pirkime, kuris vyks vėliau nei po 12 mėnesių dėl tos priežasties, kad tiek skelbimas apie pirkimą iki pasiūlymų (paraiškų) pateikimo termino likus nedaug laiko, tiek ir skelbimas apie planuojamą pirkimą iki pasiūlymų (paraiškų) pateikimo termino likus pernelyg daug laiko neužtikrina sąžiningos konkurencijos ir didelio tiekėjų aktyvumo pirkime.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad reguliaraus orientacinio skelbimo išsiuntimo paskelbti diena yra laikoma diena, kurią VPT išsiunčia paskelbti reguliarų orientacinį skelbimą.
PĮ 42 straipsnio 2 dalyje susiaurinamos Direktyvos 2014/25/ES 62 straipsnio 2 dalies nuostatos nustatant, kad perkantysis subjektas visus reguliarius orientacinius skelbimus, nepriklausomai nuo planuojamo taikyti pirkimo būdo ar planuojamų įsigyti prekių, paslaugų ar darbų pobūdžio, gali skelbti ne anksčiau kaip[10] likus 12 mėnesių iki planuojamo pirkimo. Tuo tarpu Direktyvos 2014/25/ES 62 straipsnio 2 dalyje nustatyta galimybė socialinių ir kitų specialių paslaugų pirkimo sutarčių atveju skelbti reguliarų orientacinį skelbimą, kuris siektų ilgesnį nei 12 mėnesių laikotarpį.
3. PĮ 42 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, kad perkantysis subjektas gali pasinaudoti reguliariu orientaciniu skelbimu kaip kvietimu dalyvauti ribotame konkurse ar skelbiamose derybose. Pasinaudojus šia galimybe, perkančiajam subjektui nebereikia skelbti atskiro skelbimo apie pirkimą prieš pradedant pirkimo procedūrą.
Galimybė pasinaudoti skelbimu apie kvalifikacijos vertinimo sistemą kaip kvietimu dalyvauti atitinkamame pirkime taikoma tik tais atvejais, kai perkantysis subjektas pirkimus atlieka riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdu. Apie planuojamus pirkimus paskelbus reguliariu orientaciniu skelbimu ir planuojant atlikti pirkimą kitu nei riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdu, apie tokį pirkimą privaloma atskirai (pakartotinai) skelbti PĮ 47 straipsnyje nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti PĮ 47 straipsnio komentarą).
Tuo atveju, jei perkantysis subjektas siekia pasinaudoti galimybe reguliariu orientaciniu skelbimu kviesti dalyvauti konkrečiame pirkime, toks perkančiojo subjekto skelbimas privalo atitikti PĮ 42 straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus:
1) jame turi būti nurodytas ir aiškiai apibrėžtas pirkimo objektas;
2) jame turi būti aiškiai nurodyta, kad apie pirkimą papildomai nebus skelbiama;
3) jame turi būti pateikta visa kita informacija, nurodyta PĮ 47 straipsnio 2 dalyje ;
4) jis išsiųstas paskelbti likus ne mažiau kaip 35 dienoms (supaprastintų pirkimų atveju – likus ne mažiau kaip 15 dienų) ir ne daugiau kaip 12 mėnesių iki kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo dienos.
Tik visus pirmiau nurodytus reikalavimus atitinkantis reguliarus orientacinis skelbimas gali būti kartu laikomas ir kvietimu dalyvauti konkrečiame ribotame konkurse ar skelbiamose derybose.
Pavyzdys
Tuo atveju, jei perkantysis subjektas reguliariu orientaciniu skelbimu, kuriuo buvo skelbiama apie per artimiausius 9 mėnesius planuojamus atlikti 5 pirkimus, kartu ir pakvietė dalyvius teikti paraiškas dėl reiškiamo susidomėjimo ribotame konkurse, atitinkamas skelbimas apie pirkimą riboto konkurso būdu pakartotinai neturi būti teikiamas, o paraiškas dėl reiškiamo susidomėjimo suinteresuoti tiekėjai teikia atsižvelgdami į reguliariame orientaciniame skelbime nurodytą informaciją.
Tuo atveju, kai reguliariame orientaciniame skelbime pateikta informacija neatitinka informacijos, pateiktos kituose pirkimo dokumentuose, vadovaujantis PĮ 48 straipsnio 3 dalimi teisinga laikoma informacija, nurodyta skelbime (detaliau žiūrėti PĮ 48 straipsnio komentarą).
4. PĮ 42 straipsnio 4 dalyje yra nustatyta galimybė (teisė) perkančiajam subjektui reguliariu orientaciniu skelbimu paskelbus apie atvirą, ribotą konkursą ar skelbiamas derybas trumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą.
Įstatymo leidėjas PĮ 42 straipsnio 4 dalyje nustatė galimybę sutrumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą dėl tos priežasties, kadangi rinkoje veikiantys tiekėjai apie planuojamą pirkimą iš anksto jau buvo informuoti reguliariu orientaciniu skelbimu ir turėjo pakankamai laiko susipažinti su esminėmis pirkimo sąlygomis bei tinkamai pasirengti dalyvavimui pirkime.
Pirmiau nurodyta teise trumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą perkantysis subjektas gali pasinaudoti tuo atveju, kai reguliariame orientaciniame skelbime buvo nurodyta tuo metu žinoma informacija apie pirkimą (pirkimo objektą, reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai, pašalinimo pagrindų nebuvimui ir kita), o pirmiau nurodytas skelbimas paskelbtas ne mažiau kaip prieš 35 dienas (supaprastintų pirkimų atveju – ne mažiau kaip prieš 15 dienų), tačiau ne daugiau kaip prieš 12 mėnesių.
Vadovaujantis PĮ 70 straipsnio 2 dalimi, tarptautinio pirkimo atveju pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminas gali būti sutrumpintas iki 15 kalendorinių dienų, o supaprastinto pirkimo atveju – iki 7 kalendorinių dienų (žiūrėti detaliau PĮ 70 straipsnio komentarą).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad teise sutrumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą perkantysis subjektas negali pasinaudoti tuo atveju, kai reguliariu orientaciniu skelbimu, vadovaujantis PĮ 42 straipsnio 3 dalyje suteikta teise, kartu buvo kviečiama ir dalyvauti pirkime. Kitaip tariant, perkantysis subjektas reguliariu orientaciniu skelbimu kviesdamas dalyvius dalyvauti pirkime kartu negali ir trumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo termino.
[1] Komentuojamos PĮ 42 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 67 straipsnį.
[2] Skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų pirkimų informacijai aprašas ir supaprastintų pirkimų skelbiamos tipinės formos, patvirtinti Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 1S-92 (toliau – Skelbimų teikimo aprašas).
[4] ESTT 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Komisija / Prancūzija, Nr. C-225/98.
[10] Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Europos Parlamento ir Tarybos 2007 m. spalio 23 d. reglamento Nr. 1370/2007 Dėl keleivinio geležinkelio ir kelių transporto viešųjų paslaugų 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta išimtis iš bendrosios taisyklės, t. y. kad reguliarus orientacinis skelbimas apie atitinkamą konkursą dėl keleivinio geležinkelio ir kelių transportu turi būti skelbiamas likus ne mažiau kaip vieneriems metams iki konkurso paskelbimo.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite