38 straipsnis. Pirkimų planai
38 straipsnis. Pirkimų planai
- Perkantysis subjektas turi parengti ir patvirtinti planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus ir pagal Viešųjų pirkimų tarnybos nustatytus reikalavimus ir tvarką Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje paskelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę. Ši suvestinė turi būti paskelbta kiekvienais metais ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos, o patikslinus planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus, – ne vėliau kaip per 5 darbo dienas.
- Šio straipsnio 1 dalyje nurodyta tvarka paskelbta planuojamų atlikti pirkimų suvestinė papildomai gali būti paskelbta pirkėjo profilyje. Paskelbtos planuojamų atlikti pirkimų suvestinės turinys visur turi būti tapatus.
- PĮ 38 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta perkančiųjų subjektų pareiga parengti ir patvirtinti planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus ir pagal VPT nustatytus reikalavimus ir tvarką CVP IS paskelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę[1]. Šiuo aspektu pažymėtina, kad perkantieji subjektai, kurie tam tikrais atvejais įgalioja kitus perkančiuosius subjektus atlikti pirkimo procedūras, tokius pirkimus turi įtraukti į savo pirkimų planą ir suvestinę. Papildomai atkreiptinas dėmesys į tai, kad nei PĮ 38 straipsnio 1 dalyje, nei kituose PĮ straipsniuose nėra nustatyta perkančiųjų subjektų pareiga tvirtinti mažos vertės pirkimų planus bei skelbti jų suvestines.
PĮ 38 straipsnio 1 dalyje nurodyta perkančiųjų subjektų pareiga yra neatsiejama nuo pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo principų bei racionalaus lėšų panaudojimo tikslo įgyvendinimo pirkimuose (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio 1 dalies ir 2 dalies 1 punkto komentarus). Pirkimų planų paskelbimo CVP IS pagrindinis tikslas yra preliminariai informuoti rinkos dalyvius apie perkančiųjų subjektų poreikius, kad šie galėtų iš anksto numatyti ir įvertinti savo galimybes varžytis dėl pirkimų sutarčių, taip pat, esant reikalui, prisitaikyti prie perkančiųjų subjektų planuojamų pirkimų[2]. Dėl to pirkimo planai turi būti kiek įmanoma tikslūs ir konkretūs. Siekiama, kad planas atitiktų faktą. Jeigu iš esmės yra priešingai (pavyzdžiui, perkantysis subjektas nuolat arba dažnai nesilaiko plano, jis yra keičiamas ir pan.), tokia situacija nedera su PĮ 29 straipsnyje įtvirtintais principais (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą). Perkantieji subjektai negali piktnaudžiauti PĮ 38 straipsnio 1 dalyje nustatyta teise tikslinti planuojamų atlikti pirkimų planus ir privalo iš anksto atsakingai įvertinti savo poreikius bei juos galinčias įtakoti aplinkybes (pavyzdžiui, nors pirkimų reguliavime perkantiesiems subjektams nėra nustatytos pareigos pirkimų planų suvestinėse skelbti planuojamo pirkimo vertės, vis dėlto, jeigu perkantysis subjektas pirkimų plane ir, pavyzdžiui, kituose ikiprocedūriniuose dokumentuose ją numatytų, ši gali būti kvalifikuojama kaip pirkimui suplanuota maksimali vertė[3]). Be to, perkantieji subjektai pirkimų planus gali tikslinti tik iki pirkimo procedūros pradžios. Papildomai pažymėtina, kad šiame kontekste vartojama pirkimų planų sąvoka turi būti suprantama bendrai, kaip apimanti ir pirkimų planų suvestinės sąvoką. Kitaip tariant, kalbant apie pirkimų planų pagrindinį tikslą bei perkančiųjų subjektų pareigą šiuos planus atsakingai rengti, jų laikytis ir nepiktnaudžiauti teise juos keisti – omenyje turimi nustatyta tvarka patvirtinti ir paskelbti pirkimų planai, o ne pirkimų planai, kaip perkančiųjų subjektų vidaus dokumentai.
Pavyzdys
Jei perkantysis subjektas, pasitvirtinęs pirkimų planą, metų eigoje nustato, kad jam nebėra poreikio įsigyti prekių, paslaugų ar darbų, nurodytų pirkimų plane ir suvestinėje, arba dėl pasikeitusios ekonominės padėties, turimo finansavimo, keičiasi suplanuotų pirkimų vertės, jis gali patikslinti planą ir suvestinę, išbraukiant nereikalingą pirkimą ar pakeičiant vertes, tuo atveju, jei atitinkamo pirkimo dar nėra pradėjęs vykdyti. Priešingu atveju, suteikiant teisę perkančiajam subjektui pakeisti planą ir suvestinę jau prasidėjus atitinkamo pirkimo procedūroms, gali susiklostyti situacija, kai, pavyzdžiui, perkantysis subjektas atmeta tiekėjų pasiūlymus pirkime motyvuodamas tuo, kad kainos viršija suplanuotą pirkimo vertę, kuri buvo pakeista (sumažinta) tik tuomet, kai buvo gauti tiekėjų pasiūlymai, kurių vertės atitiko pradinę apskaičiuotą perkančiojo subjekto vertę. Tokia situacija neabejotinai būtų nesuderinama su PĮ 29 straipsnyje įtvirtintais principais.
Papildomai pažymėtina, kad pirkimų planai nėra sudėtinė pirkimo dokumentų dalis (detaliau žiūrėti PĮ 48 straipsnio komentarą). Pirkimų planai yra priskiriami ikiprocedūriniams pirkimų dokumentams. Tai taip pat reiškia, kad pirkimo plano sudarymas ir paskelbimas nėra siejamas su pirkimo procedūros pradžia (detaliau žiūrėti PĮ 41 straipsnio komentarą)[4].
PĮ 38 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad perkantieji subjektai planuojamų atlikti pirkimų suvestinę privalo skelbti kiekvienais metais ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos. Įstatyme taip pat įtvirtinta, kad, patikslinus planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus, juos privaloma paskelbti per 5 kalendorines dienas nuo patikslinto plano patvirtinimo.
Planuojamų kiekvienais metais vykdyti pirkimų suvestinės ir jos pakeitimų paskelbimo tvarka bei reikalavimai nustatyti Informacijos viešinimo CVP IS tvarkos apraše (suvestinės informacijos parengimo bei paskelbimo tvarka apibrėžta šio aprašo 12–19 straipsniuose). Minėto tvarkos aprašo priede „Suvestinėje nurodoma informacija“ taip pat apibrėžti duomenys, kurie turi būti nurodomi suvestinėje, bei jos pildymo aprašymas. Be to, VPT yra parengusi planuojamų pirkimų suvestinės pildymo ir viešinimo instrukciją. Minėtoje instrukcijoje tiekėjams pateikiamos taisyklės, kaip (i) peržiūrėti planuojamų pirkimų suvestinę; (ii) pildyti planuojamus pirkimus; (iii) juos viešinti; (iv) susieti planuojamus pirkimus su konkrečiu pirkimu; (v) importuoti planuojamų pirkimų suvestines į sistemą.
- PĮ 38 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta perkančiųjų subjektų teisė planuojamų atlikti pirkimų suvestinę, paskelbtą pagal PĮ 38 straipsnio 1 dalyje nurodytą tvarką, taip pat skelbti ir perkančiojo subjekto profilyje, t. y. interneto svetainėje (pavyzdžiui, perkančiojo subjekto interneto svetainėje galėtų būti sukurta atskira su pirkimų informacija susijusi skiltis „Pirkimai“, kurioje būtų išskirta atskira skiltis „Pirkimų planai“). Vis dėlto PĮ 38 straipsnio 2 dalyje nustatyta galimybė planuojamų atlikti pirkimų suvestines skelbti perkančiojo subjekto interneto svetainėje nereiškia, kad tokiu atveju planuojamų pirkimų suvestinės neturi būti skelbiamos CVP IS PĮ 38 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Kitaip tariant, perkantieji subjektai gali pasirinkti ir planuojamų pirkimų suvestines skelbti tik CVP IS pagal PĮ 38 straipsnio 1 dalį, arba ir CVP IS, ir interneto svetainėje pagal PĮ 38 straipsnio 1 bei 2 dalis. PĮ 38 straipsnio 2 dalyje taip pat nustatyta, kad bet kuriuo atveju skelbiamų planuojamų atlikti pirkimų suvestinių turinys visur turi būti vienodas.
[1] VPT konsultacijose yra išaiškinta, kad pirkimų planai ir pirkimų suvestinės nėra tapačios sąvokos. Pirkimų planas yra perkančiojo subjekto vidaus dokumentas, kuriame jis nurodo einamaisiais biudžetiniais metais planuojamų vykdyti prekių, paslaugų ir darbų pirkimų sąrašą. Šiame dokumente iš esmės turi būti ta pati informacija, kaip ir suvestinėje, tačiau, kadangi jis yra pildomas ir koreguojamas pagal perkančiojo subjekto vidaus taisykles, jame gali būti papildomų duomenų pagal perkančiojo subjekto poreikius, pavyzdžiui, perkančiojo subjekto pastabos, sudarytos sutarties vertė, numatoma pirkimo vertė, kuri padeda nustatyti pirkimo būdą, planuojama konkretaus atskiro pirkimo vertė ir kt. Tuo tarpu pirkimų suvestinė yra perkančiojo subjekto parengta informacija apie visus biudžetiniais metais planuojamus vykdyti pirkimus, išskyrus mažos vertės pirkimus, kuri rengiama pirkimų plano pagrindu ir skelbiama CVP IS. Suvestinėje privalomai turi būti nurodomas pirkimo objekto pavadinimas, rūšis (prekės, paslaugos ar darbai), kodas pagal BVPŽ, numatomas kiekis ar apimtis.
[2] LAT 2018 m. gegužės 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-160-469/2018.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite