45 straipsnis. Savanoriško ex ante skaidrumo skelbimas
45 straipsnis. Savanoriško ex ante skaidrumo skelbimas
Perkantysis subjektas, atlikdamas pirkimą, apie kurį, jo manymu, neprivalo skelbti Europos Sąjungos leidinių biuras ir (arba) neprivaloma skelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, priėmęs sprendimą nustatyti laimėjusį pasiūlymą, gali paskelbti savanoriško ex ante skaidrumo skelbimą.
PĮ 45 straipsnyje[1] įtvirtinta perkančiųjų subjektų teisė paskelbti savanoriško ex ante (lot. iš anksto) skaidrumo skelbimą[2]. Teisę skelbti savanoriško ex ante skaidrumo skelbimą perkantieji subjektai gali įgyvendinti, kai vykdo (i) tarptautinius pirkimus, apie kuriuos, jų nuomone, neprivalo skelbti ES leidinių biuras ir neprivaloma skelbti CVP IS (detaliau žiūrėti PĮ 47 straipsnio 3 dalies komentarą), arba (ii) supaprastintus bei mažos vertės pirkimus, apie kuriuos, jų nuomone, neprivaloma skelbti CVP IS (detaliau žiūrėti PĮ 44 straipsnio komentarą).
PĮ yra išskirti du atvejai, kuomet perkantieji subjektai neprivalo skelbti apie vykdomus pirkimus, t. y. vykdydami: (i) neskelbiamas derybas (detaliau žiūrėti PĮ 79–80 straipsnių komentarus); (ii) mažos vertės pirkimą perkančiojo subjekto taisyklėse nustatytais atvejais.
Ex ante skaidrumo skelbimas aktualus tik tuomet, kai vykdomas neskelbiamas pirkimas. Taigi, perkantieji subjektai, vykdydami neskelbiamas derybas, neskelbiamą mažos vertės pirkimą, prieš sudarant sutartį, gali paskelbti ex ante skaidrumo skelbimą.
Ex ante skaidrumo skelbimas yra savanoriškas ir neprivalomas perkantiesiems subjektams. Savanoriško ex ante skaidrumo skelbimas skelbiamas ne rengiantis vykdyti pirkimą, o pirkimo procedūrų metu nustačius laimėtoją, iki pirkimo sutarties su pirkimo laimėtoju sudarymo dienos. Nors įstatyme aiškiai nėra įtvirtinto reikalavimo, prieš kiek dienų iki pirkimo sutarties sudarymo su pirkimo laimėtoju perkantieji subjektai turėtų paskelbti ex ante skaidrumo skelbimą, rekomenduotina tarptautinių pirkimų atveju – tokį skelbimą paskelbti bent prieš 10 kalendorinių dienų iki pirkimo sutarties sudarymo, supaprastintų pirkimų atveju – prieš 5 darbo dienas iki pirkimo sutarties sudarymo dienos. Tokia pozicija pagrįsta įstatymo leidėjo įvirtintais pretenzijos pateikimo perkančiajam subjektui terminais, kurie nustatyti PĮ 108 straipsnio 1 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 108 straipsnio 1 dalies komentarą) bei pirkimo sutarties atidėjimo terminais, kurie nustatyti PĮ 94 straipsnio 8 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 94 straipsnio 8 dalies komentarą), taip pat sąlygomis, kurioms esant pagal PĮ 111 straipsnio 2 dalį pirkimo sutartis negali būti pripažinta negaliojančia (detaliau žiūrėti PĮ 111 straipsnio 2 dalies komentarą).
Ex ante skaidrumo skelbimo tikslas – savanoriškai užtikrinti papildomą skaidrumą. Nepaisant to, toks skelbimas savaime skaidrumo negarantuoja. Savanoriškas ex ante skaidrumo skelbimas labiau yra priemonė (garantija), padedanti perkančiajam subjektui užsitikrinti, kad atlikto neskelbiamo pirkimo pagrindu sudaryta pirkimo sutartis, paaiškėjus, kad pirkimas turėjo būti paskelbtas – nebus pripažinta negaliojančia[3]. Kitaip tariant, šio instituto esmė yra perkantiesiems subjektams apsisaugoti nuo sutarties negaliojimo arba nuginčijimo, jeigu pasirodo, kad yra padarytas pirkimų imperatyviųjų teisės normų pažeidimas. Visais atvejais, turint abejonių, ar pirkimas turi būti paskelbtas – rekomenduotina paskelbti ex ante skaidrumo skelbimą.
PĮ 111 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad teismas negali pripažinti pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties negaliojančia pagal PĮ 111 straipsnio 1 dalies 1 punktą, jeigu yra visos šios sąlygos: pirma, perkantysis subjektas nusprendė, kad šiuo įstatymu leidžiama nepaskelbti apie tarptautinį pirkimą ES oficialiajame leidinyje arba nepaskelbti apie supaprastintą pirkimą CVP IS; antra, perkantysis subjektas paskelbė savanoriško ex ante skaidrumo skelbimą; trečia, pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis buvo sudaryta ne anksčiau kaip po 10 dienų (supaprastinto pirkimo atveju – ne anksčiau kaip po 5 darbo dienų) nuo savanoriško ex ante skaidrumo skelbimo paskelbimo dienos (detaliau žiūrėti PĮ 111 straipsnio 1 ir 2 dalies komentarą). ESTT šiuo aspektu yra išaiškinęs, kad, kai pirkimo sutartis yra sudaryta nepaskelbus apie pirkimą, nors pagal įstatymo reikalavimus toks pirkimas turėjo būti paskelbtas, tokia sutartis negali būti pripažinta negaliojančia, jeigu buvo įvykdytos prieš tai nurodytos sąlygos[4].
Vis dėlto perkantieji subjektai bet kuriuo atveju pirkimo būdą privalo pasirinkti atsakingai. Nors pirkimo sutartis, sudaryta atlikus pirkimą neskelbiamu būdu, kai pagal PĮ reikalavimus atitinkamas pirkimas privalėjo būti paskelbtas – įvykdžius PĮ 111 straipsnio 2 dalyje nustatytas sąlygas, negali būti pripažinta negaliojančia, tačiau tokiu atveju teismas gali taikyti alternatyvias sankcijas pagal PĮ112 straipsnį, t. y. (i) pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties trukmės sutrumpinimą; (ii) perkančiajam subjektui skiriamą baudą (detaliau žiūrėti PĮ 112 straipsnio komentarą).
Ex ante skaidrumo skelbimas yra pildomas ir skelbiamas CVP IS priemonėmis. VPT yra parengusi instrukciją[5], kurioje nustatyta, (i) kokiu būdu turi būti užpildomas ex ante skelbimas, (ii) kokią informaciją yra būtina užpildyti (pavyzdžiui, skelbiant ex ante skelbimą, yra būtina nurodyti, koks buvo nustatytas pasiūlymų pateikimo terminas, taip pat nurodyti sprendimo sudaryti sutartį datą, kuri turi būti ankstesnė, nei savanoriško ex ante skelbimo data), (iii) kaip ir kokius dokumentus reikia importuoti į sistemą, (iv) kokiu būdu reikia paskelbti skelbimą ir kt.
[1] Komentuojamos PĮ 45 straipsnio normos nustatytos iš dalies įgyvendinant Direktyvos 89/665/EEB 2d straipsnio 4 dalies nuostatas bei Direktyvos 2009/81/EB 6 straipsnio 4 dalies nuostatas.
[2] Supaprastintų pirkimų standartinė forma Sk-15 Pranešimas dėl savanoriško ex ante skaidrumo; Tarptautinių pirkimų standartinė forma F15 Pranešimas dėl savanoriško ex ante skaidrumo.
[3] Sakalauskaitė Eglė. Neskelbiamų derybų, kaip išimtinio pirkimo būdo, pasirinkimo ir vykdymo ypatumai Viešųjų pirkimų įstatymo 56 straipsnio 1 dalies 2 ir 4 punkto pagrindu. SOCIALINIŲ MOKSLŲ STUDIJOS. ISNN 2029-2244. 2014 6(3), p. 698.
[4] ESTT 2014 m. rugsėjo 11 d. sprendimas byloje Fastweb, C-19/13.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite