79 straipsnis. Dinaminė pirkimo sistema
79 straipsnis. Dinaminė pirkimo sistema
- Perkančioji organizacija įprastiems pirkimams, kurių charakteristikos yra rinkoje visuotinai žinomos ir atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus, gali taikyti dinaminę pirkimo sistemą.
- Taikydama šią sistemą ir jos pagrindu sudarydama pirkimo sutartis, perkančioji organizacija naudojasi tik elektroninėmis priemonėmis.
- Dinaminė pirkimo sistema gali būti suskirstyta į prekių, paslaugų ar darbų kategorijas, kurios objektyviai nustatomos atsižvelgiant į pirkimams, atliekamiems pagal tas kategorijas, būdingas charakteristikas. Tokios charakteristikos gali apimti maksimalią leidžiamą pirkimo sutarčių apimtį ar konkrečią geografinę teritoriją, kurioje bus vykdomos pirkimo sutartys.
- Atlikdama pirkimus pagal dinaminę pirkimo sistemą, perkančioji organizacija laikosi riboto konkurso taisyklių. Dinaminėje pirkimo sistemoje leidžiama dalyvauti visiems kandidatams, kurie atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, o kandidatų skaičius pagal šio įstatymo 54 straipsnio nuostatas nėra ribojamas. Jeigu dinaminė pirkimo sistema suskirstyta į kategorijas, perkančioji organizacija nurodo kiekvienai kategorijai taikomus kvalifikacinius reikalavimus.
- Taikant dinaminę pirkimo sistemą, turi būti laikomasi šių terminų:
1) tarptautinio pirkimo paraiškų pateikimo terminas turi būti ne trumpesnis kaip 30 dienų nuo skelbimo išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos arba kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo tiekėjams dienos, o supaprastinto pirkimo atveju – ne trumpesnis kaip 10 dienų nuo skelbimo paskelbimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dienos arba kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo tiekėjams dienos. Išsiuntus pirmąjį kvietimą dalyvauti konkrečiame pirkime pagal dinaminę pirkimo sistemą, paraiškų pateikimo terminai nebetaikomi;
2) gautas kandidatų paraiškas perkančioji organizacija turi patikrinti per ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą. Šis terminas gali būti pailgintas iki 15 darbo dienų, kai tikrinamos pirmosios paraiškos, gautos po skelbimo apie pirkimą, kvietimo patvirtinti susidomėjimą arba kai prireikia papildomų dokumentų ar kitokio papildomo patikrinimo dėl kandidatų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams. Perkančioji organizacija negali išsiųsti pirmojo kvietimo teikti pasiūlymus dėl konkretaus pirkimo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu, kol nesibaigė šis tiekėjų paraiškų tikrinimo terminas;
3) pasiūlymų pateikimo terminas turi būti ne trumpesnis kaip 10 dienų, supaprastinto pirkimo atveju – ne trumpesnis kaip 7 dienos nuo kvietimo pateikti pasiūlymą išsiuntimo dienos. Jeigu pirkimą atlieka ne centrinės valdžios perkančioji organizacija, gali būti taikomos šio įstatymo 62 straipsnio 6 dalies nuostatos. Šio įstatymo 62 straipsnio 4 ir 5 dalių nuostatos netaikomos.
- Norėdama sukurti dinaminę pirkimo sistemą, perkančioji organizacija:
1) skelbia apie pirkimą šio įstatymo 30 straipsnio 3 dalyje arba 31 ir 34 straipsniuose nustatyta tvarka ir skelbime nurodo, kad bus taikoma dinaminė pirkimo sistema;
2) be kitų dalykų, pirkimo dokumentuose nurodo pirkimo objekto pobūdį ir numatomą apimtį, taip pat būtiną informaciją apie dinaminę pirkimo sistemą, įskaitant jos veikimą, naudojamą elektroninę įrangą, techninio prisijungimo priemones ir jų specifikacijas. Pirkimo dokumentuose taip pat nurodomas kandidatų paraiškų tikrinimo terminas, įskaitant jo pratęsimo galimybę;
3) jeigu taikytina, skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą nurodo dinaminės pirkimo sistemos prekių, paslaugų ar darbų kategorijas ir šių kategorijų pirkimams būdingas charakteristikas;
4) skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą nurodo interneto adresą, kuriuo iki dinaminės sistemos pabaigos elektroninėmis priemonėmis nevaržomai, tiesiogiai ir be apribojimų galima susipažinti su pirkimo dokumentais.
- Perkančioji organizacija, dinaminės pirkimo sistemos pagrindu sudarydama konkrečias pirkimo sutartis, gali pasinaudoti elektroniniu katalogu, kaip nustatyta šio įstatymo 81 straipsnio 6 dalyje.
- Perkančioji organizacija suteikia galimybę visiems tiekėjams pateikti paraiškas per visą dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laiką ir dalyvauti šioje sistemoje šio straipsnio 4 ir 5 dalyse nurodytomis sąlygomis. Perkančioji organizacija ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo sprendimo priėmimo dienos praneša tiekėjui apie leidimą dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje arba apie jo paraiškos atmetimą.
- Perkančioji organizacija, sukurtos dinaminės pirkimo sistemos pagrindu atlikdama kiekvieną konkretų pirkimą, dėl pirkimo sutarties sudarymo vienu metu raštu išsiunčia kvietimus visiems kandidatams, kuriems leista dalyvauti sistemoje, pateikti pasiūlymą. Kai dinaminė pirkimo sistema suskirstyta į kategorijas, perkančioji organizacija išsiunčia kvietimus visiems kandidatams, kuriems leista dalyvauti atitinkamoje pirkimo kategorijoje. Kvietime pateikiama šio įstatymo 3 priedo 1 punkte nurodyta informacija.
- Perkančioji organizacija, vadovaudamasi pasiūlymų vertinimo kriterijais, nurodytais skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą, nustato laimėjusį pasiūlymą pateikusį dalyvį ir su juo sudaro pirkimo sutartį. Prireikus šie kriterijai tiksliau apibrėžiami šio straipsnio 9 dalyje nurodytame kvietime pateikti pasiūlymą.
- Perkančioji organizacija bet kuriuo dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpiu gali paprašyti tiekėjų, kuriems leista dalyvauti šioje sistemoje, per 5 darbo dienas nuo prašymo išsiuntimo dienos pateikti atnaujintas ar patikslintas deklaracijas, nurodytas šio įstatymo 50 straipsnio 1 dalyje. Šio įstatymo 50 straipsnio 4, 5 ir 6 dalių nuostatos dėl tiekėjų kvalifikaciją įrodančių dokumentų taikomos visą dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpį.
- Perkančioji organizacija skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą turi nurodyti dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminą, o jeigu šis terminas pasikeičia, perkančioji organizacija apie tai praneša Europos Komisijai, užpildžiusi:
1) skelbimo apie pirkimą arba kvietimo patvirtinti susidomėjimą formą pagal tai, kuri iš šių formų buvo panaudota pirminiam paskelbimui apie dinaminę pirkimo sistemą. Tokia tvarka taikoma, kai pakeičiamas dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminas pačios sistemos nenutraukiant;
2) skelbimo apie pirkimo sutarties sudarymą formą, kai dinaminė pirkimo sistema nutraukiama.
- Perkančioji organizacija negali imti kokių nors mokesčių iš tiekėjų, suinteresuotų dalyvauti ar dalyvaujančių dinaminėje pirkimo sistemoje, nei prieš sukuriant šią sistemą, nei jos galiojimo laikotarpiu.
Komentuojamame VPĮ 79 straipsnyje[1] įtvirtinta dinaminės pirkimo sistemos procedūra, jos vykdymo taisyklės ir tvarka.
Dinaminė pirkimo sistema yra viešųjų pirkimų organizavimo techninė (elektroninė) priemonė, kuri gali būti naudojama perkančiųjų organizacijų tam, kad būtų atrinkti tiekėjai (sudarytas kvalifikuotų tiekėjų sąrašas), kurie vėliau kviečiami dalyvauti konkrečiame viešajame pirkime ir sudaryti pirkimo sutartis (kviečiami visi dinaminėje pirkimo sistemoje ar jos kategorijoje esantys tiekėjai). Dinaminė pirkimo sistema nėra pirkimo būdas ar pirkimo sutartis[2], t. y. vykdant viešąjį pirkimą dinaminės pirkimo sistemos priemonėmis viešasis pirkimas vykdomas riboto konkurso būdu ir tik tuomet sudaroma pirkimo sutartis (detaliau žiūrėti VPĮ 61-62 straipsnio komentarą). Dinaminė pirkimo sistema yra skelbiama ir vykdoma tik elektroniniu būdu, viešinami dinaminės pirkimo sistemos dokumentai, kuriuose turi būti atskleidžiama dinaminės pirkimo sistemos esmė:
- dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminas;
- reikalavimai, kurie keliami tiekėjams (kvalifikacijos sąlygos ir pašalinimo pagrindai);
- dinaminės pirkimo sistemos kategorijos (jeigu taikomos);
- dinaminės pirkimo sistemos sukūrimo etapai;
- detalizuojami kiti etapai, kaip perkančioji organizacija toliau naudosis dinamine pirkimo sistema.
Pagrindiniai dinaminės pirkimo sistemos etapai:
- perkančioji organizacija paskelbia apie vykdomą dinaminę pirkimo sistemą ir jos dokumentus;
- tiekėjai teikia paraiškas dinaminei pirkimo sistemai, paraiškos teikiamos visą dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpį;
- perkančioji organizacija įvertina tiekėjų paraiškas, įskaitant kvalifikacijos duomenis ir informaciją apie pašalinimo pagrindų nebuvimą;
- perkančioji organizacija tiekėjus, atitinkančius dinaminės pirkimo sistemos reikalavimus, įtraukia į sudaromą dinaminę pirkimo sistemą (ar konkrečią jos kategoriją, jeigu taikoma). Tuomet laikoma, kad dinaminė pirkimo sistema yra sukurta;
- perkančioji organizacija bet kuriuo dinaminės pirkimo sistemos laikotarpiu nustačiusi pirkimo objekto poreikį, išsiunčia kvietimus dinaminėje pirkimo sistemoje (ar konkrečioje jos kategorijoje) esantiems visiems tiekėjams pateikti pasiūlymus;
- tiekėjai tuomet pateikia pasiūlymus konkrečiam pirkimo objektui;
- perkančioji organizacija, vadovaudamasi kvietime nurodytais kriterijais, įvertina tiekėjų pasiūlymus ir atrenka laimėtoją bei su juo sudaro pirkimo sutartį.
Iki 2017 m. liepos 1 d. pradėtos dinaminės pirkimo sistemos skirtumas yra tai, kad anksčiau pradėta dinaminė pirkimo sistema buvo vykdoma kaip atviras konkursas, kurio metu buvo teikiami orientaciniai pasiūlymai. Nuo 2017 m. liepos 1 d. dinaminė pirkimo sistema vykdoma kaip ribotas konkursas, kurio metu nėra teikiami orientaciniai pasiūlymai, o tik paraiškos, todėl tiekėjai nėra apriboti orientaciniuose pasiūlymuose nurodytų techninių parametrų, gali laisvai siūlyti pirkimo objektą (prekes, paslaugas ar darbus).
Dinaminės pirkimo sistemos privalumai yra:
- neribotas dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminas, t. y. nors terminas bendrai turi būti nustatomas, tačiau nėra apribotas tik trejais metais. Tačiau pasikeitus rinkos sąlygoms, perkančiosios organizacijos turėtų spręsti dėl dinaminės pirkimo sistemos nutraukimo;
- galimybė tiekėjams vėliau, ne iš karto po dinaminės pirkimo sistemos paskelbimo, prisijungti prie šios sistemos, tokiu būdu užtikrinant galimybes naujai įsteigtiems subjektams būti įtrauktiems į dinaminę pirkimo sistemą ir varžytis dėl pagrindinių pirkimo sutarčių sudarymo;
- dinaminė pirkimo sistema veikia visiškai elektroniniu būdu, todėl operatyviau ir efektyviau gali būti pateiktos paraiškos dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje, pateikti pasiūlymai pagrindinėms sutartims. Kitaip tariant, dinaminė pirkimo sistema padeda sutrumpinti pirkimo procedūros terminus;
- gali būti įsigyjamas didelis kiekis prekių, paslaugų ar darbų;
- galimybė perkančiajai organizacijai gauti ypač daug įvairių pasiūlymų ir taip didelės konkurencijos pagrindu užtikrinti kuo geresnį viešųjų lėšų panaudojimą[3].
- ypač patogi priemonė, kurią sukuria centrinės perkančiosios organizacijos. Naudojant šią priemonę, centrinės perkančiosios organizacijos leidžia kitoms perkančiosioms organizacijoms įsigyti prekių, paslaugų ar darbų iš jau atrinktų tiekėjų.
- VPĮ 79 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta pirkimo, kuriam taikoma dinaminė pirkimo sistema, apibrėžtis.
VPĮ 79 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad dinaminė pirkimo sistema taikomas įprastiems pirkimams, kurių charakteristikos yra rinkoje visuotinai žinomos ir atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus.
Taigi, tam, kad būtų taikoma dinaminė pirkimo sistema, pirkimai turi atitikti šias sąlygas kartu:
- pirkimo charakteristikos yra visuotinai žinomos;
- pirkimo charakteristikos atitinka perkančiosios organizacijos poreikius.
Visuotinai žinomos pirkimo charakteristikos:
- įprastai taikomi kvalifikacijos reikalavimai, pavyzdžiui, reikalavimai pirkimą vykdantiems specialistams, panašios įvykdytos sutartys;
- nuolat taikomi, įprasti pirkimo objekto techniniai parametrai. Kitaip sakant, dinaminė pirkimo sistema, kuri sudaro galimybę perkančiajai organizacijai įsigyti įprastai naudojamus, kasdienius produktus, darbus ar paslaugas, kurių charakteristikos yra visuotinai žinomos rinkoje. Ši sąvoka turi būti suprantama ir aiškinama, kaip prekės, paslaugos ir darbai, kurie yra lengvai identifikuojami, kuriuos galima įsigyti visiškai be pakeitimų ar su minimaliais pakeitimais iš rinkos, vadinamieji pirkimai „nuo lentynos“. Pavyzdžiui, prekės, tokios kaip kanceliarinės prekės, kompiuteriai, knygos, maisto produktai; paslaugos, tokios kaip valymo ar priežiūros paslaugos[4]. Taigi, jeigu perkančiajai organizacijai yra reikalingas individualus, tik jai pritaikytas pirkimo objektas, tai dinaminė pirkimo sistema nėra pritaikyta tokio objekto įsigijimui.
Pavyzdys
Perkančioji organizacija turi sukūrusi dinaminę pirkimo sistemą lengvųjų automobilių remonto paslaugoms. Perkančiajai organizacijai kilo poreikis remontuoti sunkvežimį, kuris buvo įsigytas pagal individualius parametrus (su šaldymo įranga mirusiesiems laikyti). Atsižvelgiant į tai, kad perkančiosios organizacijos poreikis skiriasi nuo dinaminės pirkimo sistemos, todėl perkančioji organizacija turi atskiru viešuoju pirkimu įsigyti sunkvežimio remonto paslaugas.
Dinaminė pirkimo sistema gali būti taikoma plačiai, jos naudojimas nėra ribojamas jokiais papildomais kriterijais ar sąlygomis, pirkimo objektui, tiekėjams, išskyrus tuos kriterijus, kurie nurodyti VPĮ 79 straipsnio 1 dalyje. Taigi, iš esmės nėra riboto sąrašo prekių, paslaugų ar darbų, kurių įsigijimui negali būti sukurta dinaminė pirkimo sistema.
- VPĮ 79 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad dinaminė pirkimo sistema ir jos pagrindu vykdomos procedūros dėl pagrindinių sutarčių sudarymo yra vykdomos išimtinai tik elektroninėmis priemonėmis.
VPĮ 79 straipsnio 2 dalyje nėra įtvirtinti konkretūs ar specifiniai reikalavimai elektroninėms priemonėms, todėl dinaminei pirkimo sistemai taip pat taikomos bendrosios normos dėl elektroninių priemonių, įtvirtintos VPĮ 22 straipsnyje (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio komentarą).
VPĮ 79 straipsnio 2 dalies reikalavimas taikomas visiems dinaminės pirkimo sistemos etapams, t. y.:
- tiekėjų atrankos dinaminės pirkimo sistemos metu procedūroms;
- pirkimo procedūroms, kuriomis siekiama iš dinaminėje pirkimo sistemoje esančių tiekėjų atrinkti konkretų tiekėją, su kuriuo bus sudaroma pirkimo sutartis.
- VPĮ 79 straipsnio 3 dalyje yra įtvirtintas leidimas suskirstyti dinaminę pirkimo sistemą į kategorijas pagal perkančiosios organizacijos pasirinktus kriterijus.
Kategorijoms yra keliamas pagrindinis reikalavimas, kad jų atskyrimas būtų pagrįstas objektyviomis charakteristikomis (kriterijais), kurios būdingos tik tos kategorijos prekėms, paslaugoms ar darbams[5]. VPĮ 79 straipsnio 3 dalyje pateikiamas nebaigtinis sąrašas galimo skirstymo į kategorijas charakteristikų:
- maksimali leidžiama pirkimo sutarčių apimtis. Tokiu būdu smulkusis verslas gali dalyvauti ir pateikti pasiūlymus smulkesniems užsakymams, taip pat, gali būti nustatomas maksimalus sutarčių skaičius;
- geografinė teritorija, kurioje bus vykdomos sutartys. Tokiu būdu tiekėjai, kurie neturi pajėgumų pristatyti prekes, atlikti paslaugas ar vykdyti darbus labiau nutolusiose vietose ir labiau nutolusioms perkančiosioms organizacijoms, gali pasirinkti tik konkrečią geografinę teritoriją, kurioje varžysis dėl pagrindinės sutarties.
Taip pat kategorijos gali būti nustatomos pagal pirkimo objekto specifiką, tiksliai apibrėžiant reikalavimus kategorijai priskintam objektui. Tokio skirstymo į kategorijas tikslas yra užtikrinti, kad dinaminė pirkimo sistema būtų prieinama ir joje dalyvautų smulkusis verslas, tai ypač aktualu, kai dinaminę pirkimo sistemą kuria centrinė perkančioji organizacija. Taip pat skirstymas į kategorijas yra svarbus, kadangi atskiriems pirkimo objektams ar pirkimo objekto dalims gali būti keliami skirtingi reikalavimai – tai ypač pasakytina apie kvalifikacijos reikalavimus, susijusius su patirtimi, kompetencija bei teise verstis veikla (detaliau žiūrėti VPĮ 47 straipsnio komentarą). Pavyzdžiui, specialistams, kurie vykdo tik ypatingos kategorijos pastatų statybą, reikalingas Statybos produktų sertifikavimo centro išduodamas atestatas, tačiau, jeigu perkančioji organizacija pirks tvarkomuosius paveldosaugos darbus (specialiuosius darbus kultūros paveldo objekte), tuomet specialistams reikia papildomai turėti Kultūros ministerijos išduodamą atestatą. Perkančioji organizacija negali kelti aukštesnių reikalavimų specialistams, negu nustatyta teisės aktuose[6], todėl negali įprastiems statybos rangos darbams (ar netgi tvarkomiesiems statybos darbams) kelti reikalavimų tvarkomiesiems paveldosaugos darbams.
Taip pat dinaminės pirkimo sistemos kategorijų nereikia sutapatinti su viešojo pirkimo dalimis (detaliau dėl pirkimo skaidymo į dalis žiūrėti VPĮ 28 straipsnio komentarą), kadangi tiek bendram viešajam pirkimui, tiek atskiroms pirkimo dalims gali būti sukurta viena ar kelios dinaminės pirkimo sistemos kategorijos, pavyzdžiui, vykdomas ES paramos gavimo investicijų projektų, galimybių studijų ir paraiškų rengimo pirkimas, suskaidytas į 3 dalis: investicijų projektų parengimo paslaugos, galimybių studijų parengimo paslaugos, paraiškų parengimo paslaugos, kiekviena iš šių dalių suskirstyta į 3 kategorijas, nurodant, kad 1 tiekėjas gali sudaryti ne daugiau kaip 3 sutartis kiekvienoje pirkimo dalyje.
Suskirsčius dinaminę pirkimo sistemą į kategorijas, perkančioji organizacija konkrečiam pirkimo objektui turi galimybę atrinkti tiekėjus iš tos kategorijos, kuri atitinka pirkimo objektą.
Pavyzdys
Perkančioji organizacija turi sukūrusi dinaminę pirkimo sistemą, kuri suskirstyta į dvi kategorijas: neypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams ir ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams. Perkančiajai organizacijai kilo poreikis rekonstruoti ypatingos kategorijos kultūros paskirties pastatą. Atsižvelgiant į tai, perkančioji organizacija turi pasirinkti taikyti tos kategorijos dinaminę pirkimo sistemą, kuri skirta ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams.
- VPĮ 79 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad dinaminė pirkimo sistema vykdoma pagal riboto konkurso procedūras. Tai reiškia, kad tiekėjų paraiškų vertinimo tvarka yra tokia:
- nėra teikiami orientaciniai pasiūlymai, kurie buvo teikiami, kai dinaminė pirkimo sistema vykdyta pagal atviro konkurso taisykles, o teikiamos paraiškos, kaip nustatyta VPĮ 61 straipsnio 2 dalies, 3 dalies 1 punkto normose;
- dinaminėje pirkimo sistemoje yra leidžiama dalyvauti visiems kandidatams, kurie atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus kvalifikacijos reikalavimus (detaliau dėl kvalifikacijos reikalavimų žiūrėti VPĮ 47-48 straipsnio komentarą). Nors tai nėra įtvirtinta tiesiogiai VPĮ 79 straipsnio 4 dalyje, dinaminėje pirkimo sistemoje taip pat taikomi pašalinimo pagrindai (detaliau dėl pašalinimo pagrindų žiūrėti VPĮ 46 straipsnio komentarą). Tai atitinka riboto konkurso procedūros pirmąjį etapą, kai yra teikiamos paraiškos, o perkančioji organizacija vertina tiekėjų paraiškas ir atrenka pagal kvalifikacinės atrankos kriterijus (detaliau žiūrėti VPĮ 61 straipsnio 2 dalies, 3 dalies 2 punkto komentarą);
- dinaminės pirkimo sistemos vykdymo metu nėra taikomos kvalifikacinės atrankos procedūros (detaliau dėl kvalifikacinės atrankos žiūrėti VPĮ 54 straipsnio komentarą), t. y. nėra apribojamas kandidatų, kurie gali būti kviečiami pateikti pasiūlymus, skaičius. Tai atitinka riboto konkurso procedūros reikalavimus, kadangi VPĮ 61 straipsnio 3 dalies 3 punkte įtvirtinta, kad kvalifikacinė atranka nėra privalomas riboto konkurso etapas (detaliau žiūrėti VPĮ 61 straipsnio 3 punkto komentarą). Dinaminės pirkimo sistemos tikslas yra sudaryti tiekėjų sąrašą, iš kurių vėliau perkančioji organizacija ar kitos perkančiosios organizacijos gali įsigyti prekes, paslaugas ar darbus, todėl tokių tiekėjų ribojimas būtų priešingas dinaminės pirkimo sistemos tikslams.
Kuomet perkančioji organizacija dinaminę pirkimo sistemą suskirsto į kategorijas, tuomet ir kvalifikacijos reikalavimai turi būti atitinkamai nustatomi kiekvienai kategorijai atskirai bei turi būti proporcingi būtent tos konkrečios kategorijos, o ne visos dinaminės pirkimo sistemos parametrams[7].
Pavyzdys
Perkančioji organizacija siekia sukurti dinaminę pirkimo sistemą, kuri suskirstyta į tris kategorijas: neypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams, ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų projektavimo paslaugoms ir ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams.
Dinaminės pirkimo sistemos kategorijos neypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams kvalifikacijos reikalavimai turi atitikti neypatingos kategorijos pastatų teisinį reguliavimą, pavyzdžiui, turėti teisę verstis neypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbų veikla, turėti bent vieną specialistą, kuris turi teisę eiti neypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų statybos darbų vadovo pareigas[8].
Dinaminės pirkimo sistemos kategorijos ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų projektavimo paslaugoms kvalifikacijos reikalavimai turi atitikti ypatingos kategorijos pastatų projektavimo teisinį reguliavimą, pavyzdžiui, turėti bent vieną specialistą, kuris turi teisę eiti ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų projekto vadovo pareigas.
Dinaminės pirkimo sistemos kategorijos ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbams kvalifikacijos reikalavimai turi atitikti ypatingos kategorijos pastatų teisinį reguliavimą, pavyzdžiui, turėti teisę verstis ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų remonto, rekonstrukcijos ar statybos darbų veikla, turėti bent vieną specialistą, kuris turi teisę eiti ypatingos kategorijos negyvenamosios paskirties pastatų statybos darbų vadovo pareigas.
Pašalinimo pagrindai ir kvalifikacijos reikalavimai negali būti keičiami visą dinaminės pirkimo sistemos galimą laikotarpį, nepaisant to, kada konkretus tiekėjas kreipiasi dėl jo įtraukimo į dinaminę pirkimo sistemą.
- VPĮ 79 straipsnio 5 dalyje įtvirtinti dinaminės pirkimo sistemos procedūrų terminai.
5.1. VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 1 punkte įtvirtinti tiekėjų paraiškų[9] pateikimo terminai, kuriant dinaminę pirkimo sistemą:
- paraiškos pateikimo pirminis terminas tarptautiniame pirkime, vykdomame kuriant dinaminę pirkimo sistemą, turi būti ne trumpesnis kaip 30 dienų nuo skelbimo išsiuntimo iš VPT dienos arba kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo tiekėjams dienos;
- paraiškos pateikimo pirminis terminas supaprastintame pirkime, vykdomame kuriant dinaminę pirkimo sistemą, turi būti ne trumpesnis kaip 10 dienų nuo skelbimo paskelbimo CVP IS dienos arba kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo tiekėjams dienos.
Kita vertus, dinaminės pirkimo sistemos procedūroms taip pat taikomas proporcingumo principas (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą) bei VPĮ 40 straipsnio nuostatos, todėl perkančioji organizacija turi nustatyti paraiškų pateikimo terminą tokį, kad jis atitiktų pirkimo specifiką, dokumentų kiekį ir kitus kriterijus, t. y. užtikrintų, kad tiekėjai spėtų laiku parengti ir pateikti paraiškas (detaliau žiūrėti VPĮ 40 straipsnio 1 dalies komentarą). Kadangi perkančioji organizacija, sukurianti dinaminę pirkimo sistemą, neatrenka konkretaus tiekėjo, kuris vykdys viešojo pirkimo sutartį, o tik sudaro nebaigtinį tiekėjų sąrašą (dinaminę pirkimo sistemą), tai perkančioji organizacija pateiktas paraiškas turi teisę vertinti iš karto jas gavusi, nelaukdama paraiškų pateikimo termino pabaigos.
Detaliau skelbimo pateikimo tvarka apibrėžta VPĮ 34 straipsnyje (detaliau žiūrėti VPĮ 34 straipsnio komentarą).
Dinaminės pirkimo sistemos specifika yra ta, kad tiekėjai gali pasibaigus pirminėms paraiškų vertinimo procedūroms ir sukūrus dinaminę pirkimo sistemą, visą dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpį teikti paraiškas tam, jog būtų įtraukti į dinaminę pirkimo sistemą. Paraiškų pateikimo terminai po dinaminės pirkimo sistemos sukūrimo, dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpiu, nėra nustatyti. Tai reiškia, kad tiekėjai gali bet kuriuo metu kreiptis į perkančiąją organizaciją, sudariusią ir (ar) valdančią dinaminę pirkimo sistemą tam, kad būtų į ją įtraukti (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 8 dalies komentarą).
5.2. VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 2 punkte įtvirtinti paraiškų vertinimo terminai.
Paraiškų vertinimo maksimalus terminas yra 10 darbo dienų nuo paraiškų pateikimo termino pabaigos, nustatytos pirkimo dokumentuose, o jeigu paraiškos teikiamos po dinaminės pirkimo sistemos sukūrimo, nuo paraiškų pateikimo momento. Kadangi dinaminė pirkimo sistema yra vykdoma pagal riboto konkurso taisykles ir yra tikrinama tik tiekėjų kvalifikacija, įstatymų leidėjas nustatė tikslų terminą paraiškoms įvertinti. Toks terminas yra nustatytas, atsižvelgiant į tai, kad dinaminės pirkimo sistemos pagrindu viešo pirkimo sutartys sudaromos nuolat, todėl visiems to pageidaujantiems ir kvalifikaciją atitinkantiems tiekėjams turi būti leista dalyvauti tolesnėse procedūrose (kaip nurodoma VPĮ 79 straipsnio 9 dalyje, perkančioji organizacija kvietimus dalyvauti tolesnėse procedūrose ir sudaryti pagrindinę sutartį turi siųsti visiems dinaminėje pirkimo sistemoje ar konkrečioje jos kategorijoje esantiems tiekėjams (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 9 dalies komentarą). Tas pats paraiškų vertinimo terminas taikomas, kai perkančioji organizacija tik kuria dinaminę pirkimo sistemą, tiek VPĮ 79 straipsnio 8 dalies taikymo atveju, kai paraiškas tiekėjai pateikia dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpiu (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 8 dalies komentarą). Pažymėtina, kad šis 10 darbo dienų terminas (o taip pat VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 2 punkte nustatytas 15 dienų terminas) nėra naikinamasis (o procedūrinis), todėl perkančioji organizacija turi teisę jį pratęsti, jeigu tiekėjas negali nustatytu terminu pateikti reikalaujamų dokumentų.
VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 2 punkte taip pat įtvirtinta galimybė pratęsti paraiškų vertinimo terminą iki 15 darbo dienų, kai yra bent viena iš šių išimčių:
- tikrinamos pirminės paraiškos, gautos po skelbimo apie pirkimą, kvietimo patvirtinti susidomėjimą. Šiame etape paprastai yra sulaukiama daugiausiai paraiškų būti įtrauktiems į dinaminę pirkimo sistemą, todėl dėl didelio kiekio paraiškų, perkančioji organizacija gali objektyviai nespėti patikrinti visų kvalifikacijos duomenų per 10 darbo dienų terminą. Atsižvelgiant į tai, perkančioji organizacija gali pratęsti šį terminą iki 15 darbo dienų.
- prireikia papildomų dokumentų ar kitokio papildomo kandidatų kvalifikacijos reikalavimų atitikties patikrinimo. Pagal VPĮ 45 straipsnio 3 dalies nuostatas tais atvejais, kai tiekėjų paraiškose yra trūkumų, perkančioji organizacija turi suteikti galimybę juos ištaisyti (detaliau žiūrėti VPĮ 45 straipsnio 3 dalies komentarą), todėl atitinkamai ir paraiškų vertinimas gali užtrukti. Taip pat pagal VPĮ 50 straipsnio 7 dalies nuostatas perkančioji organizacija negali reikalauti duomenų, kuriuos gali patikrinti viešai ar kuriuos ji pati turi iš kitų pirkimų (detaliau žiūrėti VPĮ 50 straipsnio 7 dalies komentarą), t. y. pati perkančioji organizacija turi atlikti patikrinimą ir vertinimą, kuris gali užtrukti. Atsižvelgiant į tai, perkančioji organizacija gali pratęsti šį terminą iki 15 darbo dienų.
VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 2 punkte yra įtvirtintas draudimas kviesti tiekėjus pateikti pasiūlymus dėl pirmojo konkretaus pirkimo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu, kol nesibaigė tiekėjų paraiškų tikrinimo terminas. Šis draudimas yra siejamas su visų tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo principais bei sąžininga konkurencija (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą). Kaip minėta, visiems tiekėjams turi būti išsiunčiamas kvietimas (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 9 dalies komentarą), todėl perkančioji organizacija pirmiausia turi įvertinti visų tiekėjų paraiškas ir sudaryti dinaminę pirkimo sistemą, o tik tuomet vykdyti konkrečius įsigijimus. Jeigu būtų priešingai, tai konkrečiame pirkime galimai negalėtų sudalyvauti pirkimo sutartį galintis įvykdyti tiekėjas, o taip pat perkančioji organizacija neužtikrintų, kad bus racionaliai panaudotos lėšos dėl to, kad nesuteikta galimybė varžytis kuo daugiau tiekėjų (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą).
Jeigu perkančioji organizacija, įvertinusi tiekėjų paraiškas, nustato, kad pastarieji neatitinka kvalifikacijos reikalavimų ar atitinka pašalinimo pagrindus, tuomet perkančioji organizacija atmeta tokias paraiškas. VPĮ 79 straipsnyje nėra nurodyta, per kiek laiko gali būti skundžiamas toks perkančiosios organizacijos sprendimas, tačiau, vadovaujantis VPĮ VII skyriaus normomis, terminas skaičiuojamas 10 kalendorinių dienų tarptautinio pirkimo ir 5 darbo dienos supaprastinto pirkimo atveju nuo perkančiosios organizacijos sprendimo. Kita vertus, dinaminės pirkimo sistemos ypatumas yra tas, kad tiekėjui nedraudžiama pakartotinai teikti paraišką, kai jis tampa atitinkančiu kvalifikacijos reikalavimus arba pašalinimo pagrindai išnyko.
5.3. VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 3 punkte įtvirtinti pasiūlymų pateikimo terminai.
Kai yra sudaryta dinaminė pirkimo sistema, perkančioji organizacija gali pasirinkti įsigyti pirkimo objektą per dinaminę pirkimo sistemą, tačiau, kai yra jau priimtas toks sprendimas, ji turi siųsti kvietimus dėl konkretaus pirkimo objekto šioje dinaminėje pirkimo sistemoje ar konkrečioje jos kategorijoje esantiems tiekėjams dėl pasiūlymo pateikimo. Terminas pasiūlymams pateikti:
- tarptautinio pirkimo atveju – ne trumpesnis kaip 10 dienų nuo kvietimo pateikti pasiūlymą išsiuntimo dienos;
- supaprastinto pirkimo atveju – ne trumpesnis kaip 7 dienos nuo kvietimo pateikti pasiūlymą išsiuntimo dienos.
- jeigu pirkimą atlieka ne centrinės valdžios perkančioji organizacija (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 5 dalies komentarą), gali būti taikomos VPĮ 62 straipsnio 6 dalies nuostatos, t. y. perkančioji organizacija gali su tiekėjais suderinti kitą pasiūlymų pateikimo terminą (detaliau žiūrėti VPĮ 62 straipsnio 6 dalies komentarą).
Dinaminės pirkimo sistemos vykdymo atveju VPĮ 62 straipsnio 4 ir 5 dalių nuostatos, kuriomis reguliuojama galimybė sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminus, netaikomos (detaliau žiūrėti VPĮ 62 straipsnio 4 ir 5 dalių komentarą).
- VPĮ 79 straipsnio 6 dalyje reguliuojama informacijos apie vykdomą dinaminę pirkimo sistemą apimtis.
Kaip nustatyta VPĮ 2 straipsnio 39 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 39 dalies komentarą), pirkimo dokumentus sudaro skelbimas apie pirkimą, techninė specifikacija, aprašomasis dokumentas. Atsižvelgiant į dinaminės pirkimo sistemos specifiką, VPĮ 79 straipsnio 6 dalyje įtvirtinti papildomi duomenys, kurie turi būti nurodomi pirkimo dokumentuose, kurie nebuvo įtvirtinti VPĮ 30 straipsnio 3 dalyje, 31 straipsnyje, 34 straipsnyje, 35 straipsnyje, 37 straipsnyje (detaliau žiūrėti VPĮ 30 straipsnio 3 dalies, 31 straipsnio, 34 straipsnio, 35 straipsnio, 37 straipsnio komentarą).
VPĮ 79 straipsnio 6 dalies 1, 3, 4 punktuose nurodyti specifiniai duomenys, kurie turi būti pateikiami skelbime:
- VPĮ 79 straipsnio 6 dalies 1 punkte įtvirtinta, kad skelbimas apie dinaminę pirkimo sistemą yra skelbiamas taip pat kaip ir kiti skelbimai apie pirkimo procedūras, t. y. vadovaujantis VPĮ 30 straipsnio 3 dalyje ar 31 straipsnyje, 34 straipsnyje nurodyta tvarka. Skelbime apie pirkimą privaloma tiksliai, aiškiai ir nedviprasmiškai nurodyti, kad bus taikoma dinaminė pirkimo sistema. Kaip minėta, dinaminė pirkimo sistema vykdoma pagal riboto konkurso taisykles (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 4 dalies komentarą), todėl svarbu, kad tiekėjai turėtų duomenis apie tai, jog tai nėra įprastinis ribotas konkursas, tiekėjai iš karto po kvalifikacijos įvertinimo ar kvalifikacinės atrankos nebus kviečiami pateikti pasiūlymų.
- VPĮ 79 straipsnio 6 dalies 3 punkte įtvirtinta, kad tais atvejais, kai perkančioji organizacija dinaminę pirkimo sistemą suskirsto į kategorijas, tai turi būti tiksliai, aiškiai ir nedviprasmiškai nurodyta skelbime, taip pat turi būti nurodomos pačios kategorijos ir jų pasirinkimo charakteristikos (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 3 dalies komentarą).
- VPĮ 79 straipsnio 6 dalies 4 punkte įtvirtinta, kad perkančioji organizacija skelbime turi pateikti interneto adresą, kuriuo iki dinaminės sistemos pabaigos elektroninėmis priemonėmis nevaržomai, tiesiogiai ir be apribojimų galima susipažinti su pirkimo dokumentais. VPĮ 79 straipsnio 6 dalies 4 punktas turi būti aiškinamas kartu su VPĮ 22 straipsnio nuostatomis, todėl pagrindinė elektroninė sistema, kurios interneto adresas turi būti būtinai nurodomas yra CVP IS svetainė, perkančiosios organizacijos papildomai informaciją gali viešinti perkančiosios organizacijos interneto svetainėje ir (ar) centrinės perkančiosios organizacijos interneto svetainėje.
- papildomas reikalavimas skelbimui įtvirtintas VPĮ 79 straipsnio 12 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 12 dalies komentarą).
VPĮ 79 straipsnio 6 dalies 2 punkte nurodyti specifiniai duomenys, kurie turi būti pateikiami dinaminės pirkimo sistemos aprašomajame dokumente ir (ar) techninėje specifikacijoje:
- pirkimo objekto pobūdis, t. y. prekės, paslaugos ar darbai, kokie keliami techniniai reikalavimai pirkimo objektui, jeigu dinaminė pirkimo sistema yra suskirstyta į kategorijas, turi būti nurodomas kiekvienos kategorijos pirkimo objektas ir jo pobūdis;
- numatoma pirkimo objekto (prekių, paslaugų ar darbų) apimtis. Kadangi dinaminė pirkimo sistema įgyvendinama, siekiant sudaryti viešo pirkimo sutartis, ji gali galioti ilgiau nei 3 metus, todėl tikslaus pirkimo objekto kiekio nėra galimybės nustatyti, tačiau perkančioji organizacija turi nustatyti preliminarius pirkimo objekto kiekius[10]. Ši informacija yra svarbi tam, kad tiekėjai galėtų tinkamai įsivertinti savo pajėgumus ir dalyvavimą dinaminėje pirkimo sistemoje. Jeigu dinaminė pirkimo sistema yra suskirstyta į kategorijas, turi būti nurodomas kiekvienos kategorijos pirkimo objekto preliminarus kiekis;
- būtina informacija apie dinaminę pirkimo sistemą, įskaitant jos veikimą, naudojamą elektroninę įrangą, techninio prisijungimo priemones ir jų specifikacijas. Kaip minėta (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 2 dalies komentarą), dinaminė pirkimo sistema vykdoma išimtinai tik elektroninėmis priemonėmis, kurios neprivalo būti CVP IS priemonės. Dėl šios priežasties, tiekėjams turi būti suteikta visa būtina informacija tam, kad pastarieji galėtų pateikti paraiškas ir pasiūlymus;
- kandidatų paraiškų tikrinimo terminas, įskaitant jo pratęsimo galimybę (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 2 punkto komentarą).
- kai dinaminę pirkimo sistemą organizuoja centrinė perkančioji organizacija, ji turi pirkimo dokumentuose nurodyti, kad šia dinamine pirkimo sistema galės naudotis kitos perkančiosios organizacijos (detaliau žiūrėti VPĮ 82 straipsnio 1 dalies 2 punkto komentarą).
- VPĮ 79 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta, kad dinaminės pirkimo sistemos metu perkančiosios organizacijos, sudarydamos pagrindines sutartis, gali reikalauti, kad tiekėjai pasiūlymus pateiktų elektroninio katalogo forma (detaliau žiūrėti VPĮ 81 straipsnio 6 dalies komentarą). Tokia galimybė dar labiau supaprastina perkančiosios organizacijos viešojo pirkimo procedūrą, kadangi, pirma, pirkimas vykdomas tik iš dinaminėje pirkimo sistemoje esančių tiekėjų, antra, tiekėjai pateikia pasiūlymus pagal elektroninio katalogo formą, kuri gali būti automatiškai patikrinama ir įvertinama, taip itin supaprastinant pasiūlymų vertinimo etapą.
Pavyzdys
CPO.lt sukūrė elektroninį katalogą baldams, kurio viešasis pirkimas vykdytas, taikant dinaminę pirkimo sistemą[11]. Dėl šio įrankio (dinaminės pirkimo sistemos) taikymo tiekėjai gali bet kuriuo laikotarpiu iki 2023 m. birželio 7 d. teikti paraiškas dėl dalyvavimo dinaminėje pirkimo sistemoje bei siūlyti savo prekes. Taigi, tiekėjų ratas ir siūlomas baldų asortimentas nuolat plečiasi, pavyzdžiui, 2019 m. lapkričio 26 d. CPO.lt informavo, kad katalogas papildytas mokytojo / biuro stalais.
- VPĮ 79 straipsnio 8 dalyje nustatyta teisė tiekėjams kreiptis dėl įtraukimo į dinaminę pirkimo sistemą per visą jos galiojimo laikotarpį.
Tiekėjai turi teisę dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje ne tik pateikdami paraiškas per perkančiosios organizacijos nustatytą pradinį terminą po dinaminės pirkimo sistemos paskelbimo (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 4-5 dalies komentarą), bet taip pat visą dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpį.
Net kai tiekėjas pateikia paraišką dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje, vis tiek taikomi jo paraiškos vertinimo kriterijai ir tvarka, nustatyti VPĮ 79 straipsnio 4-5 dalyse, t. y. taikomos riboto konkurso taisyklės, perkančioji organizacija turi paraišką įvertinti per 10 dienų (taikoma galimybė pratęsti iki 15 dienų).
Kai perkančioji organizacija vertina tiekėjų paraiškas dinaminės pirkimo sistemos galiojimo metu, įvertinusi tas paraiškas, ji turi informuoti tiekėją per 1 (vieną) darbo dieną nuo sprendimo priėmimo dienos apie leidimą dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje arba apie paraiškos atmetimą.
- VPĮ 79 straipsnio 9 dalyje įtvirtinta tvarka, kaip vykdomos procedūros dėl konkretaus pirkimo.
Perkančioji organizacija, sukurtos dinaminės pirkimo sistemos pagrindu atlikdama kiekvieną konkretų pirkimą, dėl pirkimo sutarties sudarymo vienu metu raštu išsiunčia kvietimus visiems kandidatams, kuriems leista dalyvauti sistemoje arba dinaminės pirkimo sistemos kategorijoje, pateikti pasiūlymą. Taigi, perkančioji organizacija kreipiasi į konkrečius tiekėjus, esančius dinaminėje pirkimo sistemoje.
Kvietimams pateikti pasiūlymus konkrečiame pirkime keliami reikalavimai:
- kvietimai turi būti siunčiami visiems dinaminės pirkimo sistemos tiekėjams arba kai dinaminė pirkimo sistema suskirstyta į kategorijas, visiems tiekėjams, kuriems leista dalyvauti atitinkamoje pirkimo kategorijoje.
- kvietimai turi būti siunčiami elektroniniu būdu visiems nurodytiems tiekėjams vienu metu, taip užtikrinant lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir sąžiningos konkurencijos principus (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą);
- kvietime pateikiama VPĮ 3 priedo 1 punkte nurodyta informacija:
- interneto adresas, kuriuo CVP IS ir kitur paskelbti pirkimo dokumentai;
- papildomai perkančioji organizacija turi detalizuoti pirkimo objektą, jo apimtį (kiekius, terminus ir kitas sutarties vykdymo sąlygas) arba pateikti nuorodą į elektroninę sistemą, kurioje pirkimo dokumentai paskelbti;
- nuoroda į paskelbtą skelbimą apie pirkimą, t. y. būtina nurodyti, kad kvietimas yra teikiama dinaminės pirkimo sistemos pagrindu[12];
- kai kviečiama pateikti pasiūlymus, – pasiūlymo pateikimo termino pabaiga, adresas ir kalba (kalbos), kuria (kuriomis) jis turi būti parengtas. Pasiūlymų pateikimo minimalūs terminai nustatyti VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 3 punkte (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 5 dalies 3 punkto komentarą).
- jeigu reikia, nurodo, kokius papildomus dokumentus, patvirtinančius atitiktį nustatytiems reikalavimams dėl pašalinimo pagrindų ir kvalifikacijos, turi pateikti tiekėjai;
- pasiūlymų vertinimo kriterijų lyginamieji svoriai (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio komentarą);
- kita, perkančiosios organizacijos nuomone, reikalinga informacija, pavyzdžiui, kad bus naudojamas elektroninis katalogas (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 7 dalies komentarą).
- VPĮ 79 straipsnio 10 dalyje įtvirtinta pasiūlymų, kurie pateikiami pagal perkančiosios organizacijos kvietimą, vertinimo tvarka.
Vertinimo kriterijai gali būti nustatyti:
- skelbime apie dinaminę pirkimo sistemą ar kvietime patvirtinti susidomėjimą,
- kvietime pateikti pasiūlymą (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 9 dalies komentarą).
Dinaminės pirkimo sistemos pagrindu vykdomiems konkretiems pirkimams yra taikomi tokie patys vertinimo kriterijai kaip ir tradiciniams pirkimams, t. y. ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas gali būti atrinktas pagal kainą (įkainį), sąnaudas, kainos (sąnaudų) ir kokybės santykį (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio komentarą).
Tiekėjas, kurio pasiūlymas pripažintas ekonomiškai naudingiausiu, yra pripažįstamas laimėtoju ir su juo sudaroma pirkimo sutartis. VPĮ 79 straipsnio 10 dalyje nėra įtvirtintas tokio perkančiosios organizacijos sprendimo ginčijimo terminas, todėl taikomi bendrieji ginčų nagrinėjimo terminai, nustatyti VPĮ VII skyriuje.
- VPĮ 79 straipsnio 11 dalyje nustatyta EBVPD, kvalifikacijos ir pašalinimo pagrindų nebuvimo duomenų atnaujinimo tvarka ir sąlygos.
Perkančioji organizacija bet kuriuo dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laikotarpiu gali paprašyti tiekėjų, kuriems leista dalyvauti šioje sistemoje pateikti atnaujintus ar patikslintus dokumentus:
- EBVPD (detaliau žiūrėti VPĮ 50 straipsnio 1 dalies komentarą);
- kvalifikacijos ir pašalinimo pagrindų nebuvimo duomenis (detaliau žiūrėti VPĮ 50 straipsnio 4-6 dalies komentarą).
Duomenys turi būti atnaujinami, patikslinami per 5 darbo dienas nuo perkančiosios organizacijos kreipimosi.
Siekiant visų tiekėjų lygiateisiškumo bei skaidrumo principo įgyvendinimo (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą), perkančiosios organizacijos turėtų dinaminės pirkimo sistemos dokumentuose įtvirtinti, kad į tiekėjus bus kreiptasi dėl jų paraiškose nurodytų duomenų atnaujinimo, patikslinimo. Pavyzdžiui, dinaminės pirkimo sistemos dokumentuose rekomenduojama nustatyti reikalavimą kartą per 6 mėnesius pateikti atnaujintus dokumentus apie kvalifikaciją, pašalinimo pagrindų nebuvimą ir kt. Taip pat siūlytina įtraukti reikalavimą, kad tiekėjas, pasikeitus jo situacijai, iš karto informuotų perkančiąją organizaciją bei pateiktų atnaujintus duomenis. Jeigu tiekėjas nebeatitinka perkančiosios organizacijos nustatytų kriterijų, tuomet perkančioji organizacija turi pašalinti tokį tiekėją iš dinaminės pirkimo sistemos. Prieš pašalinant tiekėją iš dinaminės pirkimo sistemos, tiekėjas turi būti tinkamai informuotas apie tokį perkančiosios organizacijos sprendimą (pateikiami motyvai ir argumentai) (detaliau žiūrėti VPĮ 50 straipsnio 5 dalies komentarą). Kita vertus, kaip nurodyta pirmiau, VPĮ 79 straipsnyje nėra draudimo tokiam tiekėjui pakartotinai dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje, kai jis vėl atitinka nurodytus kriterijus.
Taip pat pagal VPĮ 50 straipsnio 6 dalį perkančioji organizacija turi teisę reikalauti iš tiekėjo, kuris pripažintas laimėtoju konkrečiame pirkime (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 10 dalies komentarą), pateikti aktualius kvalifikacijos atitikties ir pašalinimo pagrindų nebuvimo duomenis ir dokumentus (detaliau žiūrėti VPĮ 50 straipsnio 6 dalies komentarą).
- VPĮ 79 straipsnio 12 dalyje nustatytos dinaminės pirkimo sistemos galiojimo taisyklės.
Bendroji dinaminės pirkimo sistemos taisyklė – perkančioji organizacija skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą turi nurodyti dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminą. VPĮ 79 straipsnio 12 dalyje nėra nurodytas ribojimas dėl dinaminės pirkimo sistemos galiojimo termino, todėl tai gali būti ilgesnis nei 3 metų laikotarpis.
Kadangi dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminas gali būti ilgas, tai perkančiosioms organizacijoms turi būti suteikiama galimybė nutraukti dinaminės pirkimo sistemos galiojimą ar jį sutrumpinti (prailginti). Perkančioji organizacija tokiu atveju turi priimti sprendimą dėl dinaminės pirkimo sistemos nutraukimo ar jos galiojimo termino sutrumpinimo (prailginimo), kuris yra pateikiamas kiekvienam dinaminėje pirkimo sistemoje dalyvaujančiam tiekėjui bei paskelbiamas viešai. Tuomet perkančioji organizacija turi panaikinti prieigą prie dinaminės pirkimo sistemos.
Kaip nustatyta VPĮ 79 straipsnio 4 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 4 dalies komentarą), dinaminė pirkimo sistema vykdoma riboto konkurso tvarka, todėl nėra sudaromos sutartys su tiekėjais, o perkančioji organizacija nėra ribojama vykdyti atskirus pirkimus ne per dinaminę pirkimo sistemą. Kitaip sakant, perkančioji organizacija nėra įpareigota būtinai naudotis savo sukurta dinamine pirkimo sistema, todėl ji gali pasirinkti pirkimą vykdyti VPĮ nustatytais būdais, pavyzdžiui, riboto konkurso būdu. Tačiau, jeigu jau yra paskelbtas kvietimas dinaminėje pirkimo sistemoje, tai perkančioji organizacija negali kartu vykdyti kitos procedūros, pavyzdžiui, riboto konkurso, dėl to paties pirkimo objekto.
Tiekėjai, įrašyti į dinaminę pirkimo sistemą, turi teisę ir laisvę dalyvauti individualiai viešuosiuose pirkimuose, t. y. buvimas dinaminėje pirkimo sistemoje nereiškia, kad tiekėjai kitais būdais negali teikti pasiūlymų. Nutraukus ar sustabdžius dinaminę pirkimo sistemą, perkančioji organizacija nebeteiks kvietimo dinaminėje pirkimo sistemoje esantiems tiekėjams per šią sistemą, o prekes, paslaugas ar darbus turės įsigyti, vykdydama viešuosius pirkimus bendra tvarka, užtikrindama viešųjų pirkimų viešinimą (detaliau žiūrėti VPĮ 31-34 straipsnių komentaras). Kitaip sakant, perkančioji organizacija turi pasirinkti vieną procedūrą, kurią taikys, negali procedūros dubliuotis. Tuo tarpu tiekėjai, nors ir esantys dinaminėje pirkimo sistemoje (įrašyti į sąrašą), gali teikti pasiūlymus atskiruose perkančiosios organizacijos vykdomuose viešuosiuose pirkimuose, neprarasdami savo statuso (nėra išbraukiami iš dinaminės pirkimo sistemos).
Perkančioji organizacija, nutraukdama dinaminės pirkimo sistemos galiojimą ar pakeisdama galiojimo terminą, turi apie tai pranešti Komisijai. Pranešimas Komisijai vykdomas užpildžius:
- skelbimo apie pirkimą arba kvietimo patvirtinti susidomėjimą formą pagal tai, kuri iš šių formų buvo panaudota pirminiam paskelbimui apie dinaminę pirkimo sistemą (detaliau žiūrėti VPĮ 31 straipsnio komentarą). Tokia tvarka taikoma, kai pakeičiamas dinaminės pirkimo sistemos galiojimo terminas pačios sistemos nenutraukiant;
- skelbimo apie pirkimo sutarties sudarymą formą (detaliau žiūrėti VPĮ 33 straipsnio komentarą), kai dinaminė pirkimo sistema nutraukiama.
- VPĮ 79 straipsnio 13 dalyje nustatyta, kad perkančioji organizacija negali imti kokių nors mokesčių iš tiekėjų, suinteresuotų dalyvauti ar dalyvaujančių dinaminėje pirkimo sistemoje, nei prieš sukuriant šią sistemą, nei jos galiojimo laikotarpiu. Kita vertus, kai dinamine pirkimo sistema ketina pasinaudoti kitos perkančiosios organizacijos, tai perkančioji organizacija, kuri sukūrė dinaminę pirkimo sistemą, gali reikalauti naudojimo mokesčio iš šių perkančiųjų organizacijų. Tai itin aktualu centrinėms perkančiosioms organizacijoms. Taip pat mokestis yra imamas tuomet, kai sudaroma pirkimo sutartis[13].
[1]Komentuojamos VPĮ 79 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 34 straipsnio normas.
[2] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 468 psl.
[3] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 63-oji konstatuojamoji dalis.
[4] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 469-470 psl.
[5] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 66-oji konstatuojamoji dalis.
[6] LAT 2017 m. vasario 14 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-7-23-248/2017.
[7] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 66-oji konstatuojamoji dalis; Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 470-471 psl.
[8] Šiems specialistams taip pat taikomas reikalavimas turėti Statybos produktų sertifikavimo centro išduodamą atestatą, tik jame pažymima, kad turi teisę eiti neypatingojo statinio statybos darbų vadovo pareigas.
[9] Tai reiškia, kad terminas nustatomas iš karto po dinaminės pirkimo sistemos paskelbimo, tačiau šis terminas neturi būti tapatus ir tais atvejais, kai pakartotinai, papildomai teikiamos paraiškos dinaminei pirkimo sistemai pagal VPĮ 79 straipsnio 8 dalį.
[10] LAT 2014 m. balandžio 25 d. nutartyje civilinėje byloje Nr. 3K-3-255/2014 buvo pažymėta, kad dinaminė pirkimo sistema negali būti sutapatinama su pirkimo būdais, todėl ir pirkimo objekto kiekis negali būti nustatomas tiksliai, o gali būti nurodomas tik preliminarus kiekis. LAT buvo nurodyta, kad dinaminės pirkimo sistemos tikslo neatitiktų, jeigu būtų įpareigojimas išviešinti visą informaciją apie perkančiąsias organizacijas, kiek įmanoma tikslesnį jų siekiamą įsigyti degalų kiekį, pristatymo vietą ir pan.
[11] Dinaminės pirkimo sistemos pirkimo dokumentai buvo paskelbti 2019 m. birželio 10 d. CVP IS priemonėmis https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/Notice/Details/2019-666997.
[12] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 472 psl.
[13] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 476 psl., Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2019 m. gruodžio 16 d. įsakymas Nr. 4-724 „Dėl viešosios įstaigos CPO LT teikiamų paslaugų kainų ir tarifų nustatymo“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite