80 straipsnis. Elektroninis aukcionas
80 straipsnis. Elektroninis aukcionas
- Perkančiosios organizacijos gali taikyti elektroninius aukcionus, kurių metu pateikiamos naujos sumažintos kainos ir (arba) tam tikros pasiūlymo elementų naujos reikšmės. Šiuo tikslu perkančiosios organizacijos rengia elektroninį aukcioną, kaip kartojamą procesą, kurio metu pritaikius automatinius vertinimo metodus pasiūlymai išdėstomi iš eilės. Elektroninis aukcionas gali būti taikomas tik po išsamaus pasiūlymų įvertinimo. Tam tikroms paslaugų ar darbų pirkimo sutartims, kurių objektas – intelektinės veiklos rezultatai, tokie, kaip darbų projektavimas, kuris negali būti vertinamas automatiniu būdu, elektroninis aukcionas netaikomas.
- Perkančioji organizacija gali taikyti elektroninius aukcionus, atlikdama pirkimą atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, kai pirkimo objekto techninė specifikacija tiksliai suformuluojama. Kai sąlygos yra tokios pačios, elektroninį aukcioną perkančioji organizacija gali taikyti atnaujindama varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais, ar vykdydama konkretų pirkimą dėl pirkimo sutarties sudarymo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu.
- Elektroniniam aukcionui pateikti pasiūlymai vertinami remiantis:
1) tik kainomis, kai pirkimo sutartis sudaroma vien kainos pagrindu;
2) kaina ir (arba) naujomis pasiūlymo kriterijų, nurodytų pirkimo dokumentuose, reikšmėmis, kai pirkimo sutartis sudaroma geriausio kainos ar sąnaudų ir kokybės santykio pagrindu ar mažiausių sąnaudų pagrindu pritaikius gyvavimo ciklo sąnaudų metodą.
- Perkančioji organizacija, nusprendusi taikyti elektroninį aukcioną, apie tai nurodo skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą, kartu pateikdama bent šią informaciją:
1) elektroninio aukciono metu vertinamas pasiūlymo reikšmes, jeigu jas galima išmatuoti ir išreikšti skaičiais arba procentais;
2) pasiūlymo reikšmių, kurios gali būti pateiktos, ribas, nurodytas pirkimo objekto specifikacijose;
3) informaciją, kuri bus pateikiama dalyviams elektroninio aukciono metu, ir, jeigu reikia, kada su ja bus galima susipažinti;
4) informaciją apie elektroninio aukciono eigą;
5) sąlygas, kuriomis dalyviai galės teikti savo pasiūlymus, ir, jeigu reikia, mažiausius reikalaujamus skirtumus tarp pasiūlymų;
6) informaciją apie naudojamą elektroninę įrangą, suderinimą ir ryšio technines specifikacijas.
- Perkančioji organizacija, prieš pradėdama elektroninį aukcioną:
1) atlieka pradinį išsamų pasiūlymų vertinimą pagal taikomus pasiūlymų vertinimo kriterijus ir nustatytą kriterijų reikšmingumą;
2) vienu metu kviečia visus dalyvius, kurie atitinka reikalavimus, nustatytus pagal šio įstatymo 46, 47 ir 48 straipsnius, ir kurių pasiūlymai atitinka techninių specifikacijų reikalavimus, nėra nepriimtini pirkimo pasiūlymai ar netinkami pirkimo pasiūlymai, dalyvauti elektroniniame aukcione. Kvietime dalyviui nurodoma, kurią dieną, kuriuo laiku ir kaip prisijungti prie elektroninės įrangos. Elektroninis aukcionas gali vykti keliais vienas po kito einančiais etapais. Elektroninis aukcionas negali prasidėti anksčiau kaip po 2 darbo dienų nuo tos dienos, kurią buvo išsiųsti kvietimai.
- Kartu su kvietimu dalyvauti elektroniniame aukcione pateikiami atitinkamo dalyvio išsamaus pasiūlymo vertinimo rezultatai, atsižvelgiant į kriterijų lyginamuosius svorius, kaip nustatyta šio įstatymo 55 straipsnio 6 dalyje. Kvietime taip pat nurodoma matematinė formulė, kuri bus taikoma automatiniu būdu nustatant pasiūlymų su naujomis kainomis ar naujomis pasiūlymų reikšmėmis eiliškumą. Išskyrus atvejus, kai ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas nustatomas vien tik kainos pagrindu, sudarant šią formulę, turi būti atsižvelgta į visų kriterijų, vertinamų nustatant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, lyginamuosius svorius, nurodytus skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose. Šiuo tikslu visi vertinamų kriterijų reikšmių intervalai turi būti iš anksto sumažinami iki nustatytos reikšmės. Jeigu leidžiami alternatyvūs pasiūlymai, kiekvienam alternatyviam pasiūlymui nurodoma atskira formulė.
- Kiekviename elektroninio aukciono etape perkančioji organizacija vienu metu visiems dalyviams praneša informaciją, kurios turi pakakti, kad jie bet kuriuo metu galėtų nustatyti savo vietą pasiūlymų eilėje. Ji gali suteikti ir kitokią informaciją apie pateiktas kainas ir pasiūlymo reikšmes, jeigu tai nurodyta pirkimo dokumentuose. Perkančioji organizacija taip pat bet kuriuo metu gali paskelbti to aukciono etapo dalyvių skaičių, tačiau ji viso elektroninio aukciono metu negali atskleisti informacijos, leidžiančios atpažinti elektroninio aukciono dalyvio tapatybę.
- Perkančioji organizacija uždaro elektroninį aukcioną vienu ar keliais iš šių būdų:
1) kvietime dalyvauti aukcione iš anksto nurodo nustatytą aukciono uždarymo datą ir laiką;
2) kai nebegauna naujų kainų arba naujų pasiūlymo reikšmių, kurios atitiktų perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus dėl mažiausio skirtumo tarp teikiamų pasiūlymo reikšmių. Šiuo atveju perkančioji organizacija kvietime dalyvauti aukcione nurodo laiką, kuris turi praeiti nuo paskutinio pasiūlymo pateikimo iki elektroninio aukciono uždarymo;
3) kai baigiami visi kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodyti aukciono etapai. Perkančiajai organizacijai nusprendus, kad elektroninis aukcionas bus baigiamas pagal šį punktą ar kartu derinant šio punkto ir šios dalies 2 punkto nuostatas, kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodomas kiekvieno aukciono etapo grafikas.
- Perkančioji organizacija, uždariusi elektroninį aukcioną, remdamasi elektroninio aukciono rezultatais pagal šio įstatymo 55 straipsnyje nustatytus reikalavimus nustato laimėtoją, su kuriuo bus sudaryta pirkimo sutartis.
Komentuojamame VPĮ 80 straipsnyje[1] įtvirtinta elektroninio aukciono samprata, jo procedūros, šių vykdymo taisyklės ir tvarka.
- VPĮ 80 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta elektroninio aukciono samprata ir taikymo ribos.
Elektroninis aukcionas yra elektroninė viešo pirkimo organizavimo forma, kuri gali būti naudojama viešuosius pirkimus vykdant bet kuriuo būdu: tiek atviro konkurso, riboto konkurso, tiek pirkimo būdais su derybomis (dialogu), tiek atnaujinto varžymosi metu. Patikslinta: Elektroninis aukcionas yra elektroninė viešo pirkimo organizavimo forma, kuri gali būti naudojama viešuosius pirkimus vykdant atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, kai pirkimo objekto techninė specifikacija tiksliai suformuluojama. Kai sąlygos yra tokios pačios, elektroninis aukcionas gali būti taikomas vykdant atnaujintą varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais, ar vykdydama konkretų pirkimą dėl pirkimo sutarties sudarymo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu.
Taigi, elektroninis aukcionas yra ne atskiras viešojo pirkimo būdas, o instrumentas, kuriuo gali naudotis perkančiosios organizacijos, vykdydamos viešojo pirkimo procedūras bet kuriuo leistinu pirkimo būdu.
Pats pavadinimas nusako, kad elektroninis aukcionas yra visiškai elektroninė procedūra, kurios metu vertinamų pasiūlymų kainos gali būti mažinamos ar kiti objektyviai pamatuojami kriterijai gali būti gerinami. Šios procedūros pagrindinis veikimo principas yra leidimas viešojo pirkimo metu varžytis dėl mažiausios kainos ar pagerinti kitus objektyviai pamatuojamus pasiūlymo parametrus. Kitaip sakant, tai yra ne klasikinis, o olandiškas, t. y. mažėjančios kainos aukcionas. Taigi, taikant elektroninį aukcioną, tiekėjai yra laisvesni varžytis dėl geriausio pasiūlymo, kadangi jų kaina nėra fiksuojama ir galutinė, o dalyviai turi galimybę pagerinti savo kainą iki elektroninio aukciono pabaigos. Taip pat tiekėjai gali pagerinti ir kitus pasiūlymo parametrus.
Kiti pasiūlymo parametrai, kurie gali būti pagerinti aukciono metu, turi būti objektyviai pamatuojami, pavyzdžiui, mėnesiais (pagerinti, pavyzdžiui, darbų atlikimo terminą ar garantinį terminą) ar procentais (pavyzdžiui, šviestuvų energinį efektyvumą po perkančiosios organizacijos nustatyto laikotarpio), todėl pagerinti negalima tokių parametrų, kurie yra labiau subjektyvūs, pavyzdžiui, estetiniai kriterijai.
Kriterijų gerinimas turi būti suprantamas taip, kad tiekėjai gali perkančiajai organizacijai pateikti tik geresnės (aukštesnės) kokybės atnaujintą parametrą, pavyzdžiui, jeigu vertinamas darbų atlikimo terminas ir geresniu terminu laikomas kuo trumpesnis terminas, tai tiekėjai turi teisę trumpinti siūlomus terminus, tačiau negali jų ilginti po pasiūlymų pateikimo termino.
Elektroninio aukciono pakartotinumas turi būti aiškinamas taip, kad tiekėjai turi teisę ne vieną kartą, o net kelis ar keliolika kartų sumažinti kainas ar pagerinti kitus parametrus (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 8 dalies komentarą).
Elektroninio aukciono specifika yra ta, kad tiekėjams mažinant kainas ar keičiant kitus objektyvius parametrus perkančioji organizacija iš viso neatlieka jokių veiksmų, o tiekėjų pasiūlymų eilė ir kiti parametrai pakeičiami automatiškai elektroninėje sistemoje, t. y. taikomi automatiniai vertinimo metodai. Patys tiekėjai, dalyvaujantys aukcione, pagal perkančiosios organizacijos pasirinkimą gali matyti savo pasiūlymo parametrus ir kiekvienu atveju geriausius parametrus, pavyzdžiui, mažiausią pasiūlytą kainą (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 6 dalies komentarą).
Kadangi elektroninis aukcionas yra viešojo pirkimo procedūros dalis, todėl iki elektroninio aukciono etapo vykdymo perkančiosios organizacijos turi atrinkti tiekėjus ir jų pasiūlymus, t. y. įvertinti tiekėjų EBVPD, kvalifikaciją, pašalinimo pagrindų nebuvimą, įvertinti pasiūlymą, įskaitant pasiūlymo siaurąja prasme; atitikimą pirkimo sąlygų reikalavimams (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 5 dalies komentarą).
Elektroninis aukcionas nėra taikomas, kai yra ne mechanizuotas vertinimas, o intelektualus, t. y. kur pasireiškia didesnis vertinamasis (t. y. ne formalus atitinkamų parametrų, pvz., elektros sąnaudų patikrinimas) pasiūlymų tikrinimas. Tai yra paslaugos, susijusios su intelektinės veiklos rezultatais, pavyzdžiui, darbų projektavimas[2].
- VPĮ 80 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos viešojo pirkimo procedūros, kurioms gali būti taikomas elektroninis aukcionas.
Elektroninis aukcionas gali būti taikomas:
- atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, kai pirkimo objekto techninė specifikacija tiksliai suformuluojama. Vienintelis kriterijus, kurį turi užtikrinti perkančiosios organizacijos yra tiksliai suformuluota techninė specifikacija. Tikslus techninės specifikacijos suformulavimas reiškia, kad turi būti nustatyti tokie parametrai, kurie užtikrintų, jog tiekėjai varžosi dėl tokio paties tipo darbų, prekių ar paslaugų teikimo. Aukcionas labiausiai tinka įprastinėms, tiksliai apibrėžiamoms prekėms, pvz., degalams. Nebus laikoma, kad techninė specifikacija tiksliai apibrėžta, kai ji nustatoma pagal perkančiosios organizacijos siekiamą rezultatą ir tiekėjai gali siūlyti visiškai skirtingus sprendinius arba kai yra vertinami individualūs tiekėjų aprašymai (detaliau žiūrėti VPĮ 37 straipsnio 4 dalies komentarą). Tai gali būti sudėtinga pirkimo būdams su derybomis (dialogu), kadangi šių pirkimo būdų taikymas yra galimas tik su sąlyga, pavyzdžiui, kad perkančioji organizacija negali tiksliai apibrėžti perkamo objekto techninės specifikacijos, pateikdama nuorodą į standartą, Europos techninio įvertinimo patvirtinimo dokumentą, informacinių ir ryšių technologijų bendrąją techninę specifikaciją ar techninį pamatinį dokumentą (detaliau žiūrėti VPĮ 63 straipsnio 1 dalies d punkto komentarą). Taikant elektroninį aukcioną pirkimams su derybomis taip pat reikia detaliai nurodyti pasiūlymų dalis, pirkimo sąlygas, dėl kurių galima derėtis iki elektroninio aukciono, rekomenduojama, kad, kai elektroninis aukcionas vyksta dėl kainos, dėl kitų pasiūlymo parametrų, derėtis turi būti leidžiama, tačiau derybos turi vykti iki aukciono;
- atnaujindama varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais ir sąlygos yra tokios pačios. Dažniausiai atnaujintas varžymasis vyksta tik dėl pasiūlymų kainų, todėl elektroninio aukciono instrumentas ypač aktualus vykdant atnaujinto varžymosi procedūras (detaliau dėl preliminarių sutarčių žiūrėti VPĮ 78 straipsnio komentarą);
- vykdydama konkretų pirkimą dėl pirkimo sutarties sudarymo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu, kai sąlygos yra tokios pačios. Dažniausiai konkretus kvietimas dėl pagrindinės sutarties sudarymo vyksta tik dėl pasiūlymų kainų ir objektyvių techninių parametrų, todėl elektroninio aukciono instrumentas ypač aktualus taikant dinaminę pirkimo sistemą (detaliau dėl dinaminės pirkimo sistemos žiūrėti VPĮ 79 straipsnio komentarą).
- VPĮ 80 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti pasiūlymų elektroninio aukciono būdu vertinimo kriterijai.
Galimi vertinimo kriterijai:
- tik mažiausios kainos kriterijus, kai pirkimo sutartis sudaroma vien kainos pagrindu (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio 1 dalies 3 punkto komentarą);
- kaina ir (arba) naujomis pasiūlymo kriterijų, nurodytų pirkimo dokumentuose, reikšmėmis, kai pirkimo sutartis sudaroma geriausio kainos ar sąnaudų ir kokybės santykio kriterijaus pagrindu ar mažiausių sąnaudų pagrindu pritaikius gyvavimo ciklo sąnaudų metodą (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio 1 dalies 1-2 punkto, 56 straipsnio komentarą). Šiuo atveju, kaip nurodyta pirmiau (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 1 dalies komentarą), kokybės kriterijai turi būti objektyvūs ir pamatuojami, pavyzdžiui, terminu ar procentais. Kita vertus, kadangi elektroninis aukcionas gali būti tik dalis viešojo pirkimo procedūros, perkančiosios organizacijos pagal VPĮ 55 straipsnio 1 dalies 1-2 punkto nuostatas gali nustatyti ir subjektyvius kokybės kriterijus, tačiau juos turi įvertinti atskirai, nevykdant dėl jų elektroninio aukciono.
- VPĮ 80 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta informacija, kuri turi būti viešinama, kai vykdomas elektroninis aukcionas.
Kai perkančioji organizacija nusprendžia vykdyti elektroninį aukcioną, apie tai turi būti pažymima skelbime apie pirkimą (detaliau žiūrėti VPĮ 30-32 straipsnio komentarą).
Skelbime turi būti minimaliai pateikiama ši informacija:
- Elektroninio aukciono metu vertinamos pasiūlymo reikšmės, jeigu jas galima išmatuoti ir išreikšti skaičiais arba procentais. Tai reiškia, kad perkančioji organizacija turi tinkamai identifikuoti, dėl kurių pasiūlymo parametrų bus vykdomas elektroninis aukcionas, pavyzdžiui, tik dėl kainos, dėl kainos ir darbų vykdymo termino mėnesiais (VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 1 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 6 ir 7 dalies komentarą);
- Pasiūlymo reikšmių, kurios gali būti pateiktos, ribos, nurodytos pirkimo objekto specifikacijose. Tai reiškia, kad perkančioji organizacija turi nurodyti geriausią ir prasčiausią konkretaus parametro dydį, kurį gali siūlyti tiekėjai, pavyzdžiui, darbų vykdymo terminas turi būti ne trumpesnis kaip 5 mėnesiai, bet ne ilgesnis negu 15 mėnesių (VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 2 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 6 dalies komentarą);
- Informacija, kuri bus pateikiama dalyviams elektroninio aukciono metu, ir, jeigu reikia, kada su ja bus galima susipažinti (VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 3 punktas);
- Informacija apie elektroninio aukciono eigą, pavyzdžiui, kas kiek laiko gali būti pateikiamas atnaujintas elektroninio aukciono pasiūlymas, kiek atnaujintų pasiūlymų gali pateikti vienas tiekėjas, kiek laiko truks elektroninis aukcionas arba po kiek laiko neatnaujinus nei vieno tiekėjo pasiūlymo elektroninis aukcionas uždaromas (VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 4 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 8 dalies komentarą);
- Sąlygos, kuriomis dalyviai galės teikti savo pasiūlymus, ir, jeigu reikia, mažiausi reikalaujami skirtumai tarp pasiūlymų. Kitaip sakant, pateikiama matematinė formulė, pagal kurią bus automatiškai vertinami pasiūlymai (VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 5 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 6 dalies komentarą);
- Informacija apie naudojamą elektroninę įrangą, suderinimą ir ryšio technines specifikacijas. VPT yra atnaujinusi CVP IS priemones, kuriomis perkančiosios organizacijos gali vykdyti elektroninius aukcionus[3], tačiau, vadovaujantis VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 6 punktu, perkančiosios organizacijos gali naudoti ir kitas elektronines priemones, tačiau jos turi atitikti VPĮ 22 straipsnio reikalavimus (VPĮ 80 straipsnio 4 dalies 6 punktas) (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio komentarą).
- VPĮ 80 straipsnio 5 dalyje įtvirtinti perkančiosios organizacijos veiksmai, kurie turi būti atliekami iki elektroninio aukciono vykdymo pradžios.
Perkančioji organizacija, prieš pradėdama elektroninį aukcioną:
- nors tai nenurodyta tiesiogiai VPĮ 80 straipsnio 5 dalyje, pagal VPĮ 80 straipsnio 1 dalies nuostatas iki elektroninio aukciono vykdymo, turi būti atliekamas pasiūlymų vertinimas, neįprastai mažos kainos pagrindimo procedūra (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 1 dalies komentarą) bei, esant reikalui (jei tai iš anksto nustatyta), – kvalifikacinė atranka[4];
- atlieka pradinį išsamų pasiūlymų vertinimą pagal taikomus pasiūlymų vertinimo kriterijus ir nustatytą kriterijų reikšmingumą. Tai reiškia, kad perkančioji organizacija, prieš vykdydama elektroninį aukcioną, nustato, kokias kainas ir kitus kokybės kriterijus pateikė tiekėjai, kadangi būtent pagal šiuos duomenis bus pradedamas elektroninis aukcionas. Taip pat perkančioji organizacija turi įvertinti tuos kriterijus, kurie nėra elektroninio aukciono dalykas (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 3 dalies komentarą);
- vienu metu kviečia visus dalyvius dalyvauti elektroniniame aukcione.
Kviečiami dalyviai, atitinkantys visus šiuos reikalavimus:
- kurie atitinka reikalavimus, nustatytus pagal VPĮ 46, 47 ir 48 straipsnius,
- kurių pasiūlymai atitinka techninių specifikacijų reikalavimus,
- nėra nepriimtini pirkimo pasiūlymai (detaliau dėl nepriimtino pasiūlymo žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 18 dalies komentarą) ar netinkami pirkimo pasiūlymai (detaliau dėl netinkamo pasiūlymo žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 21 dalies komentarą).
Sąvoka „vienu metu“ reiškia, kad visi dalyviai turi gauti kvietimą tuo pačiu metu, kad iki aukciono pradžios jiems būtų likęs vienodas terminas ir būtų užtikrintas tiekėjų lygiateisiškumas, nediskriminavimas bei sąžininga konkurencija (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą).
Kvietime dalyviui nurodoma:
- kurią dieną, kuriuo laiku galima prisijungti prie elektroninės įrangos. Elektroninis aukcionas negali prasidėti anksčiau kaip po 2 darbo dienų nuo tos dienos, kurią buvo išsiųsti kvietimai;
- kaip prisijungti prie elektroninės sistemos. Kadangi Lietuvoje elektroninis aukcionas vykdomas CVP IS priemonėmis, tai tiekėjams jau yra žinomas prisijungimas prie aukciono, kadangi jis tapatus prisijungimui prie pirkimo procedūrų;
- kad elektroninis aukcionas gali vykti keliais vienas po kito einančiais etapais.
- VPĮ 80 straipsnio 6 dalyje nustatyta pasiūlymų vertinimo informacija, kuri turi būti pateikiama kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione.
Kvietime pateikiama:
- atitinkamo dalyvio išsamaus pasiūlymo vertinimo rezultatai, atsižvelgiant į kriterijų lyginamuosius svorius, kaip nustatyta VPĮ 55 straipsnio 6 dalyje (detaliau dėl vertinimo žiūrėti VPĮ 55 straipsnio 6 dalies komentarą). Kadangi po šio įvertinimo bus taikoma matematinė formulė, tai kokybės kriterijai turi būti konkretūs ir tikslūs: turi būti konkretus, skaitmenimis apibūdintas gausimas balas arba konkreti vertinimo formulė, negali būti nurodyta, kad kokybės kriterijai nustatomi svarbos mažėjimo tvarka[5]. Kaip nurodyta pirmiau (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 5 dalies komentarą), prieš elektroninį aukcioną turi būti įvertinti tiekėjų pasiūlymai, todėl kartu su kvietimu turi būti pateikiami vertinimo rezultatai;
- matematinė formulė, kuri taikytina automatiniu būdu nustatant pasiūlymų su naujomis kainomis ar naujomis pasiūlymų reikšmėmis eiliškumą. Kitaip sakant, nurodoma, kiek mažiausiai turi skirtis tiekėjo atnaujintas pasiūlymas nuo geriausio pasiūlymo, pavyzdžiui, perkančioji organizacija nustato, kad atnaujinti pasiūlymą galima 20 Eur pagerinant kainą, tokiu atveju, kai geriausia kaina yra 700 Eur, tai atnaujinti pasiūlymą galima tik siūlant 680 Eur ar mažesnę kainą. Sumažinimą taip pat perkančioji organizacija gali nustatyti procentais, pavyzdžiui, perkančioji organizacija nustato, kad atnaujinti pasiūlymą galima 5 proc. pagerinant kainą, tokiu atveju, kai geriausia kaina yra 700 Eur, tai atnaujinti pasiūlymą galima tik siūlant 665 Eur (700 Eur – (700 Eur × 5 proc.)) ar mažesnę kainą. Tokiu būdu tiekėjas, aukciono pabaigoje pateikęs mažiausios kainos pasiūlymą, pagal formulę tampa laimėtoju. Taip pat formulė taikoma kiekvieno atnaujinto pasiūlymo pateikimo metu tam, kad elektroninio aukciono dalyviai žinotų apie mažiausią atnaujintą pasiūlymo kainą.
Pavyzdys
Elektroniniame aukcione dalyvauja 3 tiekėjai: Tiekėjas 1 pasiūlyme iki elektroninio aukciono pateikė 1 000 Eur sumą, Tiekėjas 2 – 1 100 Eur sumą, Tiekėjas 3 – 1 500 Eur sumą. Perkančioji organizacija nustatė, kad mažiausias skirtumas nuo mažiausios kainos turi būti 10 Eur. Perkančioji organizacija turi elektroniniame aukcione nustatyti šiuos duomenis ir formules:
1) elektroninio aukciono pradžioje mažiausia kaina yra 1 000 Eur;
2) Tiekėjai turi teisę sumažinti savo pasiūlymų kainas, tačiau mažiausiai 10 Eur.
Tiekėjas 2 pateikė atnaujintą kainos pasiūlymą 950 Eur, todėl pagal formulę jis turi būti pirmoje vietoje. Tuomet Tiekėjas 1 ir Tiekėjas 3 turi matyti, kad tuo metu mažiausia kainas yra būtent 950 Eur, o ne 1 000 Eur. Tiekėjas 3 atnaujino pasiūlymo kainą ir nurodė 940 Eur (kadangi negali būti mažiau kaip 10 Eur mažesnė). Kiti Tiekėjai nebeteikė atnaujintų kainų. Elektroninio aukciono pabaigoje pagal formulę buvo nustatyta, kad Tiekėjas 3 yra laimėtojas, Tiekėjas 2 yra antroje vietoje, o Tiekėjas 1 yra trečioje vietoje.
Kai ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas nustatomas kainos ir kokybės santykio pagrindu, sudarant šią formulę, turi būti atsižvelgta į visų kriterijų, vertinamų nustatant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, lyginamuosius svorius, nurodytus skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose.
Šiuo tikslu visi vertinamų kriterijų reikšmių intervalai turi būti iš anksto sumažinami iki nustatytos reikšmės. Tai reiškia, kad tiekėjų pasiūlymai yra įvertinami kaip nustatyta VPĮ 80 straipsnio 5 dalyje, nustatomi aukščiausi ir žemiausi kokybės vertinimo balai ir būtent nuo šių balų skaičiuojamas ir vertinamas pakeitimas elektroninio aukciono būdu.
Pavyzdys
Perkančioji organizacija nustatė, kad vienas iš kokybės kriterijų bus darbų atlikimo terminas, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 mėnesiai ir ilgesnis kaip 20 mėnesių. Pirkime dalyvauja 3 tiekėjai: Tiekėjas 1 pasiūlė 8 mėnesių terminą, Tiekėjas 2 pasiūlė 10 mėn. terminą, Tiekėjas 3 pasiūlė 15 mėn. terminą. Taikant elektroninį aukcioną turi būti vertinami ne perkančiosios organizacijos nustatytos kriterijų reikšmės, o mažiausia ir didžiausia tiekėjų pateiktų pasiūlymų reikšmė, t. y. 8 mėn. ir 15 mėn.
Jeigu leidžiama pateikti alternatyvius pasiūlymus, kiekvienam alternatyviam pasiūlymui nurodoma atskira formulė. Kadangi perkančiosios organizacijos iš anksto nežino, kokie alternatyvūs pasiūlymai bus pateikti pirkime, tai formulė sudaroma tik gavus ir įvertinus pirminius tiekėjų pasiūlymus. Dėl šios priežasties elektroninio aukciono taikymas alternatyviems pasiūlymams yra sudėtingas, nes gali pažeisti skaidrumo, sąžiningos konkurencijos principus, kadangi perkančioji organizacija formulę gali nustatyti tokiu būdu, kad laimėtoju būtų pripažintas konkretus tiekėjas (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą).
- VPĮ 80 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta pareiga perkančiajai organizacijai elektroninio aukciono metu pranešti informaciją, būtiną atnaujintiems pasiūlymams elektroniniame aukcione pateikti.
Informacija, kurią elektroninio aukciono metu turi pateikti perkančioji organizacija:
- informaciją, kurios turi pakakti, kad elektroninio aukciono dalyviai bet kuriuo metu galėtų nustatyti savo vietą pasiūlymų eilėje. Kaip nurodyta VPĮ 80 straipsnio 6 dalies komentare, perkančioji organizacija turi parengti formules taip, kad tiekėjai visada žinotų geriausią pasiūlytą kainą ar kitus geriausius kriterijus, kuriuos turi pagerinti tiekėjas, tačiau taip pat perkančioji organizacija turi užtikrinti, kad būtų žinomas ne tik geriausias pasiūlymas, tačiau ir paties tiekėjo pirminio pasiūlymo ir atnaujinto pasiūlymo duomenys (kaina ar kiti pirminiai bei atnaujinti kriterijai).
- perkančioji organizacija gali suteikti ir kitokią informaciją apie pateiktas kainas ir pasiūlymo reikšmes, jeigu tai nurodyta pirkimo dokumentuose, pavyzdžiui, pateiktas tiekėjų pirmines kainas ir kitus kriterijus.
- perkančioji organizacija taip pat bet kuriuo metu gali paskelbti to aukciono etapo dalyvių skaičių, tačiau ji viso elektroninio aukciono metu negali atskleisti informacijos, leidžiančios atpažinti elektroninio aukciono dalyvio tapatybę[6].
- VPĮ 80 straipsnio 8 dalyje įtvirtinti elektroninio aukciono užbaigimo būdai. Bet kuriuo atveju perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose turi tiksliai nustatyti, kuris elektroninio aukciono užbaigimo būdas yra taikomas:
- VPĮ 80 straipsnio 8 dalies 1 punkte nustatytas elektroninio aukciono uždarymas kvietime dalyvauti aukcione iš anksto nurodo nustatytą aukciono uždarymo datą ir laiką;
- VPĮ 80 straipsnio 8 dalies 2 punkte numatytas elektroninio aukciono uždarymas, kai perkančioji organizacija nebegauna naujų kainų arba naujų pasiūlymo reikšmių, kurios atitiktų perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus dėl mažiausio skirtumo tarp teikiamų pasiūlymo reikšmių. Šiuo atveju perkančioji organizacija kvietime dalyvauti aukcione nurodo laiką, kuris turi praeiti nuo paskutinio pasiūlymo pateikimo iki elektroninio aukciono uždarymo, pavyzdžiui, perkančioji organizacija nustato, kad tais atvejais, kai elektroninio aukciono dalyviai per 7 minutes nepateikia atnaujinto pasiūlymo kainos ar ir kitų kriterijų, tuomet elektroninis aukcionas laikomas pasibaigusiu;
- VPĮ 80 straipsnio 8 dalies 3 punkte numatytas elektroninio aukciono uždarymas, kai baigiami visi kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodyti aukciono etapai. Perkančiajai organizacijai nusprendus, kad elektroninis aukcionas bus baigiamas pagal VPĮ 80 straipsnio 8 dalies 3 punktą ar kartu derinant VPĮ 80 straipsnio 8 dalies 3 punkto ir VPĮ 80 straipsnio 8 dalies 2 punkto nuostatas, kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodomas kiekvieno aukciono etapo grafikas.
Kadangi nurodyti elektroninio aukciono uždarymo terminai yra nustatomi pačios perkančiosios organizacijos, tai jai ir yra suteikiama teisė pratęsti nurodytus terminus. Apie termino pratęsimą turi būti informuojami visi elektroninio aukciono dalyviai, taip užtikrinant skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir sąžiningos konkurencijos principus (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą).
- VPĮ 80 straipsnio 9 dalyje įtvirtinti veiksmai, kuriuos turi atlikti perkančioji organizacija po elektroninio aukciono uždarymo.
VPĮ 80 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad uždarius elektroninį aukcioną, perkančioji organizacija patikrina jo rezultatus (kadangi elektroninis aukcionas vykdomas be perkančiosios organizacijos įsitraukimo, o tiesiogiai elektroninėmis priemonėmis pagal sukurtas formules). Perkančioji organizacija, nustačiusi kiekvieno tiekėjo pasiūlymo po elektroninio aukciono duomenis, toliau atlieka pasiūlymų vertinimą pagal įprastiems pirkimo būdams nustatytas taisykles, t. y. VPĮ 55 straipsnio nuostatas (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio komentarą).
Kaip nurodyta pirmiau (detaliau žiūrėti VPĮ 80 straipsnio 2-3 dalies komentarą), perkančioji organizacija gali nustatyti matematiškai paprastai neįvertinamus kokybės kriterijus, kurie nesusiję su skaitine išraiška (procentais, mėnesiais ir panašiai) ir šie duomenys nėra vertinami elektroniniame aukcione. Kai baigiamas aukcionas, perkančioji organizacija laimėtoją nustato remdamasi tiek aukciono galutiniais rezultatais, tiek kitais kokybės kriterijų vertinimo rezultatais, kurie nebuvo aukciono dalis.
Perkančioji organizacija, atlikusi pirkimo procedūras pagal konkrečiam jos pasirinktam pirkimo būdui įtvirtintus reikalavimus, nustato pirkimo laimėtoją, su kuriuos bus sudaroma pirkimo sutartis.
[1]Komentuojamos VPĮ 80 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 35 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 67-oji konstatuojamoji dalis.
[3] Techninė informacija, kaip organizuoti ir vykdyti elektroninius aukcionus CVP IS platformoje, pateikiama VPT mokomajame filmuke http://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/vpt_aukcionas_12_20%2001(1).mp4
[4] Kadangi pagal VPĮ 80 straipsnio 2 dalį elektroninis aukcionas galimas riboto konkurso, skelbiamų derybų procedūrose, tai taikomos bendros šių pirkimo būdų normos dėl kvalifikacinės atrankos, t. y. VPĮ 61 straipsnio 3 dalies 3 punktas; VPĮ 64 straipsnio 3 dalies 3 punktas.
[5] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 485 psl.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite