78 straipsnis. Preliminarioji sutartis
78 straipsnis. Preliminarioji sutartis
- Perkančiosios organizacijos turi teisę sudaryti preliminariąsias sutartis tuo atveju, kai jas sudarant yra taikomos šiame įstatyme nustatytos procedūros.
- Sudarant pirkimo sutartis preliminariosios sutarties pagrindu, taikomos šioje dalyje ir šio straipsnio 3, 4 ir 5 dalyse nustatytos procedūros. Šios sutartys gali būti sudaromos tik tarp skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą aiškiai nurodytų perkančiųjų organizacijų ir tiekėjų, su kuriais sudaryta preliminarioji sutartis.
- Kai pirkimo sutartys sudaromos preliminariosios sutarties pagrindu, šalys negali daryti esminių preliminariosios sutarties sąlygų pakeitimų.
- Jeigu preliminarioji sutartis yra sudaryta su vienu tiekėju, šios sutarties pagrindu sudarydama pirkimo sutartį perkančioji organizacija gali raštu kreiptis į tiekėją, su kuriuo sudaryta preliminarioji sutartis, ir, kai reikia, prašyti papildyti pasiūlymą bei nurodyti, kad pasiūlymo papildymas turi neprieštarauti preliminariosios sutarties sąlygoms.
- Kai preliminarioji sutartis sudaroma su keliais tiekėjais, ji vykdoma vienu iš šių būdų:
1) neatnaujinant tiekėjų varžymosi remiantis preliminariojoje sutartyje nustatytomis sąlygomis. Tokiu atveju pirkimo dokumentuose iš anksto turi būti nurodyta tvarka, pagal kurią bus nustatoma, kuris preliminariąją sutartį sudaręs tiekėjas tieks prekes, teiks paslaugas ar vykdys darbus ir kokiomis sąlygomis jis tai atliks;
2) atnaujinant tiekėjų varžymąsi, kai preliminariojoje sutartyje nustatytos ne visos prekių tiekimo, paslaugų teikimo ar darbų vykdymo sąlygos. Atnaujinto tiekėjų varžymosi procedūrose dalyvauja preliminariąją sutartį sudarę tiekėjai;
3) iš dalies atnaujinant tiekėjų varžymąsi, kai derinamos šios dalies 1 ir 2 punktuose aprašytos procedūros. Jeigu pirkimo objektas buvo išskaidytas į dalis, kurioms sudaromos atskiros preliminariosios sutartys, perkančioji organizacija iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi gali taikyti tik tam tikrose pasirinktose preliminariosiose sutartyse. Taikant iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi, pirkimo dokumentuose iš anksto turi būti numatyta:
a. iš dalies atnaujinto tiekėjų varžymosi galimybė;
b. objektyvūs kriterijai, taikomi nustatant, kurie darbai, prekės ar paslaugos bus perkami atnaujinant tiekėjų varžymąsi, o kurie – neatnaujinant tiekėjų varžymosi tiesiogiai pritaikius preliminariojoje sutartyje nustatytas darbų vykdymo, prekių tiekimo ar paslaugų teikimo sąlygas;
c. dėl kurių sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis.
- Vykdydama šio straipsnio 5 dalies 2 arba 3 punkte nurodytą atnaujintą tiekėjų varžymąsi, perkančioji organizacija turi vadovautis tokiomis pačiomis sąlygomis, kurios buvo taikomos sudarant preliminariąją sutartį, arba, prireikus, tiksliau suformuluotomis sąlygomis ar kitomis pirkimo dokumentuose nurodytomis sąlygomis. Atnaujintą tiekėjų varžymąsi perkančioji organizacija vykdo pagal šią procedūrą:
1) raštu kreipiasi į tiekėjus ir prašo iki nustatyto pasiūlymų pateikimo termino pabaigos raštu pateikti pasiūlymus dėl konkrečios pirkimo sutarties sudarymo. Kvietime pateikti pasiūlymą, be kitos informacijos, turi būti nurodytas reikalavimas tiekėjui patvirtinti, kad Europos bendrajame viešųjų pirkimų dokumente nurodyta informacija, kuri pateikta perkančiajai organizacijai, teikiant pasiūlymą dėl preliminariosios sutarties sudarymo, yra nepasikeitusi, arba, jei pasikeitusi, pateikti aktualią informaciją;
2) nustato kiekvieno pirkimo atveju pakankamą pasiūlymų pateikimo terminą, atsižvelgdama į pirkimo objekto sudėtingumą, taip pat į kitus svarbius dalykus ir į laiką, kurio reikia pasiūlymams pateikti;
3) užtikrina, kad pasiūlymai išliktų konfidencialūs iki jų pateikimo termino pabaigos;
4) išrenka laimėjusį pasiūlymą pateikusį tiekėją, vadovaudamasi pirkimo dokumentuose ir preliminariojoje sutartyje nustatytais pasiūlymų vertinimo kriterijais, ir su šį pasiūlymą pateikusiu tiekėju sudaro pirkimo sutartį.
- Vykdydama šio straipsnio 5 dalies 2 arba 3 punkte nurodytą atnaujintą tiekėjų varžymąsi, perkančioji organizacija gali pasinaudoti elektroniniu katalogu, kaip nustatyta šio įstatymo 81 straipsnio 4 ir 5 dalyse.
VPĮ 2 straipsnio 27 dalyje yra pateikta preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąvoka, nurodant, kad preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis yra vienos ar kelių perkančiųjų organizacijų ir vieno ar kelių tiekėjų sudaryta sutartis, kurios tikslas – nustatyti sąlygas, įskaitant kainą ir, kur to reikia, numatomą kiekį, taikomas viešojo pirkimo-pardavimo sutartims, kurios bus sudarytos per tam tikrą nurodytą laikotarpį. Preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutartys gali būti skirstomos pagal sutarties šalių skaičių, pagal jų išsamumą ir kt. (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 27 dalies komentarą).
Iš pirmiau nurodytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąvokos matyti, kad preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis iš esmės atitinka visus pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties požymius (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 44 dalies komentarą), išskyrus tai, jog šia sutartimi tiekėjas ir perkančioji organizacija sutaria dėl konkrečių viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų, tačiau perkančioji organizacija dar neužsako atitinkamų prekių, paslaugų ar darbų. Kitaip tariant, preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis yra tiekėjo (ar kelių tiekėjų) ir perkančiosios organizacijos (ar kelių perkančiųjų organizacijų) susitarimas dėl viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo ateityje, konkrečiomis, iš anksto sutartomis sąlygomis. Tai yra organizacinė sutartis.
Preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutartis nėra konkreti procedūra ar galutinė viešojo pirkimo sutartis, tai veikiau yra priemonė, kurią rekomenduojama taikyti nustatytiems ir pasikartojantiems perkančiosios organizacijos poreikiams patenkinti, kai ji iš anksto nežino, kada tiksliai atsiras pirkimo poreikis, koks bus pirkimų dažnis ir pan.[1]. Žinoma, tai nėra vieninteliai kriterijai, apsprendžiantys preliminariosios sutarties taikymo pasirinkimą. Praktikoje preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis dažniausiai pasirenkama sudaryti, pavyzdžiui, kai nėra aišku, ar prekės, paslaugos ar darbai apskritai bus reikalingi, arba siekiama turėti daugiau nei vieną tiekėją, su kuriuo perkančioji organizacija galėtų bendradarbiauti. Dėl to sudarant preliminariąją viešojo pirkimo-pardavimo sutartį su daugiau nei vienu tiekėju, yra didelė tikimybė, kad ji bus sudaryta su keliais pagrindiniais rinkos dalyviais, kas bus naudinga perkančiajai organizacijai užtikrinant jos veiklą. Preliminariosioms sutartims, sudarytoms su keliais ūkio subjektais, netaikoma bendroji taisyklė, kad dėl to paties pirkimo objekto negali būti sudaromos kelios viešojo pirkimo-pardavimo sutartys[2].
Taigi, preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymas tiekėjų atžvilgiu nėra ribojamas. Įgyvendindamos šią teisę, perkančiosios organizacijos turi teisę pasirinkti preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sąlygas, jų detalumą, tokiu būdu nustatant atnaujinto varžymosi apimtį bei galimybę tiekėjui ir perkančiajai organizacijai derėtis dėl konkrečių pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų (kiek tai neprieštarauja viešųjų pirkimų principams), pavyzdžiui, sutartinių ginčų sprendimo tvarkos, taikytinos teisės, viešojo pirkimo-pardavimo sutarties nutraukimo pagrindų, kitų tiekėjo ir perkančiosios organizacijos teisių ir pareigų.
Vis dėlto perkančiosios organizacijos diskrecija nėra absoliuti, ją riboja viešųjų pirkimų principai (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą), VPĮ privalomosios teisės normos bei pirkimo dokumentuose nustatytos sąlygos, kurios negali būti iš esmės keičiamos sudarant pagrindinę viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
Tiekėjams naudinga tai, kad preliminariąja viešojo pirkimo-pardavimo sutartimi jiems suteikiamos išimtinės teisės dėl pirkimo objekto, dėl kurio yra sudaryta preliminari sutartis ir tiekėjai neturi dalyvauti naujame viešajame pirkime, o tik atnaujintame tiekėjų varžymesi, jeigu pagal pirkimo dokumentus ir preliminariąją sutartį tokia procedūra yra taikoma. Pirmiau nurodyta sutartimi nustatoma, kaip viešojo pirkimo-pardavimo sutartis bus skiriama preliminariosios sutarties šalims, taip pat nustatomos kitos sąlygos, įskaitant viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo laikotarpį. Preliminariosios pirkimo sutarties naudojimo nauda perkančiajai organizacijai pasireiškia ir tuo, kad preliminariąja sutartimi jai padedama sutaupyti ir viešojo pirkimo išlaidas, nes atsiranda masto ekonomija, ir laiką, skiriamą viešojo pirkimo procedūroms.
VPĮ 78 straipsnyje[3] yra nustatyta, kokiais atvejais ir kaip perkančioji organizacija gali sudaryti preliminariąją viešojo pirkimo-pardavimo sutartį, taip pat nustatyti preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties pakeitimo atvejai, preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties vykdymo tvarka.
1. VPĮ 78 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad perkančiosios organizacijos turi teisę sudaryti preliminariąsias viešojo pirkimo-pardavimo sutartis tik tuo atveju, kai jas sudarant yra taikomos VPĮ nustatytos procedūros. Kitaip tariant, VPĮ yra įtvirtintas preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties institutas, kuris gali būti taikomas atliekant pirkimo procedūrą bendra VPĮ nustatyta tvarka, tačiau vietoj viešojo pirkimo-pardavimo sutarties yra sudaroma preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis, tokiu būdu atidedant viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymą ir suteikiant teisę perkančiajai organizacijai vykdyti atnaujintą tiekėjų varžymąsi arba sudaryti viešo pirkimo-pardavimo sutartį netaikant tokios procedūros pirkimo-pardavimo sutarčiai.
Preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo tvarka yra detalizuota VPĮ 78 straipsnio 3–5 dalyse (detaliau žiūrėti VPĮ 78 straipsnio 3–5 dalių komentarą toliau).
2. VPĮ 78 straipsnio 2 dalyje yra įtvirtintas pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties uždarumo principas, nustatant, kad viešojo pirkimo-pardavimo sutartis gali būti sudaryta tik esant dviems sąlygoms kartu:
1) tik tarp perkančiųjų organizacijų, kurios buvo aiškiai nurodytos skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą, ir tiekėjų;
2) tik tarp perkančiųjų organizacijų ir tiekėjų, kurie yra sudarę preliminariąją viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
Pirmoji sąlyga yra aktuali nagrinėjant klausimą dėl perkančiosios organizacijos galimybės prisijungti prie jau sudarytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties. Nors nei Direktyvos 2014/24/ES, nei VPĮ nuostatose nėra nustatyta galimybės tiekėjui ar perkančiajai organizacijai prisijungti prie sudarytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties, ESTT praktikoje išplėtotas vienpusis sutarties uždarumo principas, reiškiantis, kad tiekėjas negali prisijungti prie jau sudarytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties, kadangi priešingu atveju būtų pažeisti viešųjų pirkimų principai. Tačiau viešųjų pirkimų principų pažeidimo nebus, jei perkančioji organizacija, nebuvusi nuo pradžių tokios sutarties šalimi, prisijungtų prie jau sudarytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties tomis pačiomis sąlygomis ir įsipareigoti ateityje sudaryti pagrindinę viešojo pirkimo-pardavimo sutartį iš anksto nustatytais terminais, įsigyjant pirkimo sąlygose nurodytą kiekį prekių, paslaugų ar darbų nurodyta kaina[4].
Svarbu pažymėti tai, kad pirmiau nurodytoje ESTT nagrinėtoje byloje būtent pirkimo dokumentuose buvo nustatyta galimybė perkančiosioms organizacijoms prisijungti prie preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties. Komentaro autorių nuomone, pirmiau nurodytas vienpusis sutarties uždarumo principas taikomas tik tuo atveju, jei galimybė prisijungti prie preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties buvo nustatyta pirkimo dokumentuose – skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 27 dalies komentarą).
Komentaro autorių nuomone, perkančiosios organizacijos prisijungimas prie preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties negali lemti situacijų, kad tiekėjui būtų suteikta galimybė tiekti daugiau prekių, paslaugų ar darbų, nei buvo nurodyta pirkimo dokumentuose, t. y. neturi iš esmės keistis pirkimo objekto apimtis. Kita vertus, naujų perkančiųjų organizacijų prisijungimas prie preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties ribotinas tais atvejais, kai dėl tokio prisijungimo tiekėjas patirtų reikšmingą kaštų padidėjimą ar pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties įvykdymas taptų ekonomiškai neracionalus: pavyzdžiui, prekių pristatymas kitai perkančiajai organizacijai, esančiai 200 kilometrų atstumu nuo vykdžiusios pirkimą perkančiosios organizacijos, arba mažos vertės prekių pristatymas reikšmingai padidėjusiam užsakovų skaičiui, dėl ko pristatymo kaštai galėtų viršyti prekių kainą.
3. VPĮ 78 straipsnio 3 dalyje yra įtvirtinta preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties keitimo galimybė, nustatant, kad gali būti keičiamos tik neesminės preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygos. Preliminariosios sutarties keitimui yra mutatis mutandis taikoma iš esmės ta pati tvarka, kaip ir viešojo pirkimo-pardavimo sutarties keitimui, kuri detalizuojama VPĮ 89 straipsnyje (detaliau žiūrėti VPĮ 89 straipsnio komentarą).
Kokios preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygos yra laikomos esminėmis turėtų būti vertinama kiekvienu konkrečiu atveju, atsižvelgiant į pirkimo objektą, perkančiosios organizacijos poreikius ir kitas reikšmingas aplinkybes (detaliau žiūrėti VPĮ 89 straipsnio komentarą). Iš esmės turėtų būti laikomasi požiūrio, kad negalima keisti preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties nuostatų, jei dėl šio keitimo ankstesnėje procedūroje dėl preliminariosios sutarties sudarymo valią varžytis būtų išreiškę daugiau ūkio subjektų. Kitais žodžiais tariant, pagrindinės pirkimo-pardavimo sutarties sudarymas pagal iš esmės pakeistas preliminariosios sutarties nuostatas neturi lemti sutarties sudarymo be išankstinio skelbimo apie viešąjį pirkimą (detaliau žiūrėti VPĮ 78 straipsnio 4 dalies komentarą toliau).
4. VPĮ 78 straipsnio 4 dalyje yra nustatyta viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo tvarka tais atvejais, kai preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis yra sudaryta su vienu tiekėju. Tokiu atveju nėra tikslo taikyti VPĮ 78 straipsnio 5 dalyje nustatytų procedūrų, kadangi pirkimo procedūrose dalyvaujant vienam tiekėjui atlikti papildomas pirkimo procedūras, skirtas paskatinti (atnaujinti) tiekėjų konkurenciją, yra objektyviai neracionalu, netikslinga. Dėl to, nesant tiekėjų konkurencijos, perkančioji organizacija gali tiesiogiai raštu kreiptis į vieną sutartį sudariusį tiekėją ir jam siūlyti sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pasirašant ar nutraukiant preliminariąją viešojo pirkimo-pardavimo sutartį bendravimas ir keitimasis informacija tarp perkančiosios organizacijos ir tiekėjo gali vykti ne CVP IS, o raštu (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio komentarą)., tačiau atnaujintas varžymasis turi būti vykdomas CVP IS.
Perkančioji organizacija, netaikydama VPĮ 78 straipsnio 5 dalyje nustatytų procedūrų, taip pat gali kreiptis į tiekėją, su kuriuo yra sudaryta preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis, ir prašyti papildyti pasiūlymą bei nurodyti, kad pasiūlymo papildymas turi neprieštarauti preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygoms. Tokiu būdu perkančioji organizacija skatina tiekėją pateikti konkurencingesnį pasiūlymą, jame nurodant mažesnę kainą ar pasiūlant daugiau ar kokybiškesnių prekių, paslaugų ar darbų, pakeičiant prekių pristatymo laiką, vietą ir kt. Vis dėlto tinkamu tiekėjo pasiūlymu turi būti laikomas ir toks pasiūlymas, kuris iš esmės sutampa su pirminiu tiekėjo pasiūlymu. Tuo atveju, jei toks tiekėjo pasiūlymas surinktų daugiausia ekonominio naudingumo balų, perkančioji organizacija galėtų sudaryti pagrindinę viešojo pirkimo-pardavimo sutartį su tokiu tiekėju.
Pažymėtina, kad patikslintas pasiūlymas turi neprieštarauti preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties nuostatoms, todėl perkančioji organizacija tokiu būdu gali derėtis su tiekėju tik sudarytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties rėmuose ir iš esmės nekeisdama pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų (detaliau žiūrėti VPĮ 36 straipsnio komentarą).
Preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis gali būti keičiama tik tuo atveju, jei toks pakeitimas nelems esminio tokios sutarties pakeitimo. Preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties keitimui yra taikoma iš esmės ta pati tvarka, kaip ir viešojo pirkimo-pardavimo sutarties keitimui, kuri detalizuojama VPĮ 89 straipsnyje (detaliau žiūrėti VPĮ 89 straipsnio komentarą).
Su vienu tiekėju sudaryta preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis negali būti iš esmės pakeista, kadangi toks pakeitimas prieštarautų ir viešųjų pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo principams (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą). Varžymesi dėl preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties dalyvavusių kitų tiekėjų, su kuriais preliminarioji sutartis nebuvo sudaryta, teisės ir teisėti interesai būtų pažeisti tuo atveju, jei tiekėjų varžymasis vyko dėl sąlygų, kurios vėlesniu perkančiosios organizacijos susitarimu su vienu tiekėju būtų iš esmės pakeistos.
Esminis preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų vėlesnis pakeitimas gali suponuoti ir tai, kad pagal pakeistas preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygas atitinkamame pirkime būtų dalyvavę daugiau tiekėjų, todėl toks preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties pakeitimas lemtų ir sąžiningos tiekėjų konkurencijos principo pažeidimą (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą).
Įstatymo leidėjas taip pat nustatė tam tikras viešinimo principo išimtis, pavyzdžiui, neprivaloma skelbti skelbimo apie supaprastinto pirkimo atveju sudarytos preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties pakeitimą VPĮ 33 straipsnio nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti VPĮ 33 straipsnio komentarą).
5. VPĮ 78 straipsnio 5 dalyje yra nustatyta viešojo pirkimo-pardavimo sutarties vykdymo tvarka tais atvejais, kai preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis yra sudaryta su keliais tiekėjais.
Preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis perkančiosios organizacijos pasirinkimu (apie pasirinktą konkretų būdą aiškiai, tiksliai ir nedviprasmiškai nurodžius pirkimo dokumentuose) gali būti vykdoma vienu iš trijų būdų:
1) neatnaujinant tiekėjų varžymosi (VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 1 punktas). Tokiu atveju po preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo pirkimo dokumentuose iš anksto nurodyta tvarka yra atrenkamas didžiausią ekonominio naudingumo balų skaičių surinkęs tiekėjas, su kuriuo yra sudaroma pagrindinė viešojo pirkimo–pardavimo sutartis, pagal kurią tiekėjas pradeda tiekti prekes, teikti paslaugas ar vykdyti darbus. Neatnaujintas tiekėjų varžymasis taikomas tuo atveju, kai perkančioji organizacija tokį preliminariosios viešojo pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo būdą nustato pirkimo dokumentuose.
Didesnę tiekėjų konkurenciją užtikrina preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo būdas vykdant atnaujintą varžymąsi, kadangi neatnaujinto tiekėjų varžymosi atveju preliminarioji viešojo pirkimo–pardavimo sutartis iš esmės yra skirta ne tiekėjų tarpusavio konkurencijos skatinimui, tačiau tik atidėti pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo momentą arba sudaryti sąlygas nesant atitinkamo pirkimo objekto poreikiui pagrindinės viešojo pirkimo–pardavimo sutarties ateityje apskritai nesudaryti. Tačiau toks preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo būdas nereiškia, kad sąžininga tiekėjų konkurencija nebuvo užtikrinta, kadangi pati preliminariosios sutarties sudarymo tvarka atitinka laisvą tiekėjų varžymąsi.
Neatnaujinamo tiekėjų varžymosi atveju pagrindinė viešojo pirkimo-pardavimo sutartis gali būti sudaroma tiek su vienu tiekėju, tiek ir su keliais tiekėjais.
2) atnaujinant tiekėjų varžymąsi (VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 2 punktas). Tokiu atveju po preliminariosios viešojo pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo pirkimo dokumentuose iš anksto nurodyta tvarka yra atliekamas atnaujintas tiekėjų, su kuriais jau yra sudaryta preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis, varžymasis, pagal kurį (tiekėjams teikiant pakartotinius (patikslintus) pasiūlymus) yra atrenkamas tiekėjas ar keli tiekėjai, su kuriais yra sudaroma pagrindinė viešojo pirkimo-pardavimo sutartis.
Atnaujinto tiekėjų varžymosi pagal sudarytas preliminariąsias viešojo pirkimo–pardavimo sutartis esmė (toks būdas pasirenkamas tais atvejais) yra ta, kad perkančioji organizacija pirkimo procedūrų atlikimo metu dar nežino konkretaus pirkimo objekto poreikio ar kitų pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų, tačiau tokiam atsiradus, – siekia sudaryti pagrindinę viešojo pirkimo–pardavimo sutartį nedelsiant ir neatliekant papildomų procedūrų (pavyzdžiui, įsigyjant tarnybinių kelionių organizavimo paslaugas[5], ar įsigyjant automobilių kurą[6]).
Kitaip tariant, perkančioji organizacija sudaro preliminariąsias viešojo pirkimo-pardavimo sutartis kaip priemonę atitinkamam laiko tarpui atidėti pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties pasirašymą ir sudaryti galimybę tiekėjams pakoreguoti pasiūlymus, atsižvelgiant į pasikeitusią rinkos situaciją.
Atnaujintas tiekėjų varžymasis taip pat yra priemonė skatinti tiekėjų konkurenciją, jiems toliau varžantis dėl pasiūlymo kainos ir kitų sąlygų.
Pavyzdys
Perkančioji organizacija, kurios veikla yra susijusi su valstybinių miškų priežiūra, kirtimu ir medienos pardavimu, viešuoju pirkimu siekia įsigyti medžių nukirtimo ir ištempimo iš kirtavietės paslaugas.
Perkančiosios organizacijos veiklos apimtys ir pirkimu siekiamų įsigyti paslaugų poreikis priklauso nuo medienos rinkoje vyraujančių kainų ir gamtinių sąlygų, todėl rengiant pirkimo dokumentus ir pirkimo procedūrų metu perkančioji organizacija žino tik preliminarų pirkimo objekto kiekį, taip pat nežino reikiamo paslaugų teikimo termino.
Tuo atveju, jei gamtinės sąlygos bus palankios, o medienos kaina rinkoje aukšta, perkančiajai organizacijai taip pat gali reikėti iki 50 procentų daugiau paslaugų.
Atsižvelgiant į tai, perkančioji organizacija gali pasirinkti medžių nukirtimo ir ištempimo iš kirtavietės paslaugų viešąjį pirkimą vykdyti su keliais tiekėjais sudarant preliminariąsias viešojo pirkimo-pardavimo sutartis, o žinant apie konkretų pirkimo objekto poreikį, – atnaujinant tiekėjų varžymąsi ir sudarant pagrindines viešojo pirkimo-pardavimo sutartis dėl konkretaus kiekio medžių nukirtimo ir ištempimo iš kirtavietės paslaugų įsigijimo.
Atnaujintas tiekėjų varžymasis taip pat yra priemonė skatinti tiekėjų konkurenciją, jiems toliau varžantis dėl pasiūlymo kainos ir kitų sąlygų. Atnaujintas tiekėjų varžymasis vyksta tuo atveju, kai tokia preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo tvarka yra nustatyta pirkimo dokumentuose, o atnaujintas varžymasis vykdomas pagal patikslintas sąlygas (pavyzdžiui, pristatymo terminą, vietą, įsigyjamų prekių rūšį ir pan.), tiekėjams teikiant pakartotinius pasiūlymus su atitinkama kaina. Toks pagrindinės viešojo pirkimo–pardavimo sutarties būdas leidžia užtikrinti didesnę tiekėjų konkurenciją, tiekėjams varžantis tarpusavyje ir teikiant konkrečios rinkos situaciją atitinkančius pasiūlymus.
3) iš dalies atnaujinant tiekėjų varžymąsi, kai derinamos neatnaujinto ir atnaujinto varžymosi procedūros (VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 3 punktas). Tokiu atveju perkančioji organizacija atnaujina tiekėjų varžymąsi tik tam tikrose pasirinktose preliminariosiose sutartyse (atskirose pirkimo objekto dalyse) ar atskiroje preliminarios sutarties dalyje ar dalyse.
Po preliminariosios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo pirkimo dokumentuose iš anksto nurodyta tvarka iš dalies yra atnaujinamas tiekėjų varžymasis, sudarant galimybę tiekėjams varžytis preliminariosiose sutartyse (atskirose pirkimo objekto dalyse) ar atskiroje preliminariosios sutarties dalyje ar dalyse.
Taikant iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi, pirkimo dokumentuose iš anksto turi būti nurodyta:
a) iš dalies atnaujinto tiekėjų varžymosi galimybė (VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 3 punkto a papunktis);
b) objektyvūs kriterijai, taikomi nustatant, kurie darbai, prekės ar paslaugos bus perkami atnaujinant tiekėjų varžymąsi, o kurie – neatnaujinant tiekėjų varžymosi tiesiogiai pritaikius preliminariojoje sutartyje nustatytas darbų vykdymo, prekių tiekimo ar paslaugų teikimo sąlygas (VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 3 punkto b papunktis).
Kitaip tariant, įstatymų leidėjas suteikė perkančiosioms organizacijoms diskreciją nuspręsti, kuri pirkimo objekto dalis bus įsigyjama atliekama atnaujinant tiekėjų varžymąsi ir kuri – neatnaujinant.
Perkančiosios organizacijos sprendimas atnaujinti varžymąsi atskirose pirkimo objekto dalyse turi būti pagrįstas objektyviais kriterijais. Pavyzdžiui, įsigyjant autobusų eksploataciniam aptarnavimui reikalingas dalis (skirtingas pirkimo objekto dalis): variklinės alyvos, oro ir alyvos filtrus, langų skystį, stabdžių skystį atnaujintas tiekėjų varžymasis gali būti atliekamas įsigyjant variklinę alyvą, kadangi ji yra gaminama naftos pagrindu, kurios kainos (tuo pačiu ir variklinės alyvos kaina) nuolat kinta ir stabdžių skystį, kadangi jį reikia keisti tik kas trejus metus. Dėl to atnaujinant tiekėjų varžymąsi tose pirkimo objekto dalyse, kurių kaina nuolat kinta, perkančioji organizacija galėtų sulaukti konkurencingesnių pasiūlymų, nei neatnaujinant tiekėjų varžymosi (tiekėjai taikytų didesnes maržas tuo atveju, jei neatnaujinant tiekėjų varžymosi tiekėjai privalo pasiūlyti fiksuotas prekių kainas, nors tokių prekių kainos nuolat svyruoja;
c) dėl kurių sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis (VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 3 punkto c papunktis). Įstatymų leidėjas nustatė, kad pirkimo dokumentuose perkančioji organizacija privalo nurodyti ne tik konkrečias pirkimo objekto dalis, dėl kurių vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis, tačiau ir nurodyti, dėl kokių konkrečiai sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis, pavyzdžiui, pristatymo termino, vietos, suteikiamos kokybės garantijos termino, nuolaidos dydžio, įsigyjamų prekių rūšies ir pan. Tokiu atveju tiekėjai tiksliai žino, dėl kokių konkrečiai sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis ir kokias konkrečiai pasiūlymo dalis tiekėjas gali koreguoti.
6. VPĮ 78 straipsnio 6 dalyje yra nustatyta atnaujinto ir iš dalies atnaujinto tiekėjų varžymosi vykdymo tvarka. Įstatymų leidėjas nustatė, kad atnaujintas ar iš dalies atnaujintas tiekėjų varžymasis gali vykti tik pirkimo dokumentuose nurodytomis sąlygomis, kurios gali būti tikslinamos.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad perkančioji organizacija negali keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai[7] (detaliau žiūrėti VPĮ 36 straipsnio komentarą). Kitaip tariant, prieš vykdant atnaujintą ar iš dalies atnaujintą varžymąsi gali būti keičiamos tik tos pirkimo sąlygos, kurių pakeitimas nelemtų pirkimo sąlygų pakeitimo iš esmės (pavyzdžiui, tokiomis sąlygomis galėtų būti prekių pristatymo terminas ir vieta, prekių, paslaugų ar darbų kokybės garantijos terminas ir pan.).
Atnaujintą tiekėjų varžymąsi perkančioji organizacija privalo vykdyti laikydamasi šių procedūrų:
1) raštu kreipiasi į tiekėjus ir jų prašo iki nustatyto pasiūlymų pateikimo termino pabaigos raštu pateikti pasiūlymus dėl konkrečios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo. Kartu su pasiūlymu tiekėjas taip pat turi atnaujinti informaciją, nurodytą prieš tai teiktame EBVPD.
Gavę kvietimą teikti pasiūlymus, tiekėjai gali pateikti atnaujintus pasiūlymus, atsižvelgdami į patikslintus reikalavimus ir konkrečias viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygas, siūlydami atitinkamų prekių, paslaugų ar darbų kainą;
2) nustato kiekvieno pirkimo atveju pakankamą pasiūlymų pateikimo terminą, atsižvelgdama į pirkimo objekto sudėtingumą, taip pat į kitus svarbius dalykus ir į laiką, kurio reikia pasiūlymams pateikti.
Pasiūlymų pateikimo terminą perkančioji organizacija turėtų nustatyti tokį, kad tiekėjai galėtų spėti tinkamai parengti ir pateikti savo pasiūlymus[8]. Šiuo atveju (aspektu) svarbu vadovautis proporcingumo principu (VPĮ 17 straipsnio 1 dalis);
3) užtikrina, kad pasiūlymai išliktų konfidencialūs iki jų pateikimo termino pabaigos (detaliau žiūrėti VPĮ 20 straipsnio komentarą);
4) išrenka laimėjusį tiekėją, vadovaudamasi pirkimo dokumentuose ir preliminariojoje sutartyje nustatytais pasiūlymų vertinimo kriterijais, ir su šį pasiūlymą pateikusiu tiekėju sudaro viešojo pirkimo-pardavimo sutartį (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio komentarą).
7. VPĮ 78 straipsnio 7 dalyje yra nustatyta perkančiosios organizacijos teisė atnaujintą ar iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi vykdyti pasinaudojant elektroniniu katalogu, atnaujinamų elektroninių katalogų pagrindu VPĮ 81 straipsnio 4–5 dalyse nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti VPĮ 81 straipsnio 4–5 dalių komentarą).
Atnaujinto varžymosi vykdymas pasinaudojant elektroniniu katalogu leidžia perkančiajai organizacijai užtikrinti didesnę tiekėjų konkurenciją. Perkančioji organizacija, atnaujinusi tiekėjų varžymąsi ir naudodamasi elektroniniu katalogu, iš anksto žino preliminarų tiekėjų, galinčių pasiūlyti konkrečias prekes, paslaugas ar darbus skaičių, todėl, siekdama racionaliai panaudoti pirkimui skirtas lėšas, ji gali koreguoti pirkimo objekto ar įsigyjamo pirkimo objekto kiekio reikalavimus (sąlygas), atsižvelgiant į pasiūlą rinkoje.
[1] Europos Komisijos 2018 m. vasario mėn. Viešojo pirkimo gairės specialistams.
[2] LAT 2018 m. vasario 15 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-8-248/2018.
[3] Komentuojamos VPĮ 78 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 33 straipsnį.
[4] ESTT 2018 m. spalio 3 d. sprendimas byloje Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato – Antitrust ir Cooperservice, C-216/17.
[5] LAT 2013 m. gegužės 3 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-272/2013.
[6] LAT 2014 m. balandžio 25 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-255/2014.
[7] LAT 2016 m. kovo 30 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-177-916/2016.
[8] ESTT 2017 m. balandžio 5 d. sprendimas Borta, C-298/15.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite