81 straipsnis. Elektroninis katalogas
81 straipsnis. Elektroninis katalogas
- Perkančioji organizacija gali reikalauti iš tiekėjų pateikti pasiūlymą elektroninio katalogo forma arba naudojantis elektroniniu katalogu. Elektroninio katalogo forma teikiamas pasiūlymas gali būti papildytas ir kitos formos dokumentais.
- Tiekėjai elektroninius katalogus rengia pagal perkančiosios organizacijos nustatytą formatą ir technines specifikacijas. Elektroniniai katalogai turi atitikti elektroninėms priemonėms keliamus reikalavimus ir papildomus perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus pagal šio įstatymo 22 straipsnio nuostatas.
- Kai perkančioji organizacija reikalauja arba leidžia tiekėjams pasiūlymus pateikti elektroninio katalogo forma, ji turi apie tai pranešti šiomis formomis:
1) apie tai nurodyti skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą;
2) pirkimo dokumentuose nurodyti visą pagal šio įstatymo 22 straipsnio 11 dalį reikiamą informaciją, susijusią su elektroninio katalogo formatu, naudojama elektronine įranga ir prisijungimo prie jos sąlygomis, specifikacijomis.
- Perkančioji organizacija, sudariusi preliminariąją sutartį su keliais tiekėjais, pateikusiais pasiūlymus elektroninio katalogo forma, gali nustatyti, kad sudarant konkrečią pirkimo sutartį atnaujintas tiekėjų varžymasis vyks atnaujinamų elektroninių katalogų pagrindu. Tokiu atveju perkančioji organizacija taiko vieną iš šių metodų:
1) kviečia dalyvius iš naujo pateikti elektroninius katalogus, pritaikytus konkrečiai pirkimo sutarčiai;
2) praneša dalyviams, kad iš jų pateiktų elektroninių katalogų ji pati ketina susirinkti informaciją, reikalingą sudaryti pasiūlymui, pritaikytam konkrečiai pirkimo sutarčiai. Apie šio metodo taikymą turi būti iš anksto nurodyta pirkimo dokumentuose.
- Prieš atnaujindama tiekėjų varžymąsi pagal šio straipsnio 4 dalies 2 punktą, perkančioji organizacija turi pranešti dalyviams datą ir laiką, kada ji ketina rinkti informaciją, reikalingą sudaryti pasiūlymui, pritaikytam konkrečiai pirkimo sutarčiai, ir turi suteikti dalyviams galimybę nesutikti, kad informacija būtų renkama tokiu būdu. Toks pranešimas turi būti išsiųstas ne vėliau kaip likus 3 darbo dienoms iki informacijos rinkimo dienos. Perkančioji organizacija negali priimti sprendimo dėl laimėtojo, kol ji galimam laimėtojui nepateikia savo sudaryto pasiūlymo ir negauna iš jo patvirtinimo, kad šiame pasiūlyme nėra esminių klaidų.
- Perkančioji organizacija, dinaminės pirkimo sistemos pagrindu sudarydama konkrečias pirkimo sutartis, gali:
1) reikalauti, kad pasiūlymas sudaryti šią sutartį būtų pateiktas elektroninio katalogo forma;
2) taikyti šio straipsnio 4 dalies 2 punkto ir 5 dalies nuostatas, jeigu tiekėjas kartu su prašymu dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje yra pateikęs ir elektroninį katalogą, atitinkantį perkančiosios organizacijos nurodytą formatą ir technines specifikacijas. Vėliau, gavę perkančiosios organizacijos pranešimą apie ketinimą sudaryti pasiūlymą pagal šio straipsnio 4 dalies 2 punkto nuostatas, kandidatai galutinai papildo elektroninio katalogo turinį.
Komentuojamame VPĮ 81 straipsnyje[1] įtvirtinta elektroninio katalogo apibrėžtis ir jo naudojimo taisyklės.
Elektroninis katalogas kaip viešųjų pirkimų įrankis yra įtvirtintas tik nuo 2017 m. liepos 1 d. įsigaliojusioje VPĮ redakcijoje. Anksčiau, nors atskirai nebuvo reguliuojamas, elektroninis katalogas buvo taikomas, dažniausiai centrinių perkančiųjų organizacijų.
Elektroninis katalogas – forma, kuria naudojasi visi tiekėjai ir joje pateikia būtent tik informaciją apie prekes, paslaugas ar darbus, jų technines savybes. Šio „naujo“ įrankio įtvirtinimo tikslas – užtikrinti, kad naujų būdų naudojimas atitiktų viešųjų pirkimų reguliavimą ir lygiateisiškumo, nediskriminavimo bei skaidrumo principus[2]. Kitaip sakant, jeigu jau perkančiosios organizacijos taiko elektroninius katalogus, tai geriau juos tinkamai sureguliuoti ir taikyti teisingai bei teisėtai.
Elektroninis katalogas, kaip ir kiti elektroniniai įrankiai (elektroninis aukcionas, dinaminė pirkimo sistema) yra skirti skatinti viešųjų pirkimų vykdymą elektroninėmis priemonėmis bei leisti perkančiosioms organizacijoms supaprastinti viešojo pirkimo procedūras[3].
- VPĮ 81 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta Perkančiosios organizacijos galimybė reikalauti iš tiekėjų pateikti pasiūlymą elektroninio katalogo forma arba naudojantis elektroniniu katalogu.
VPĮ 81 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta perkančiosios organizacijos teisė, bet ne pareiga reikalauti pasiūlymus pateikti elektroninio katalogo forma. Kita vertus, kai perkančioji organizacija nustato šį reikalavimą, tiekėjai neturi teisės pasirinkti ir pasiūlymus teikti kitais būdais (ne elektroninio katalogo forma).
Taigi, elektroninis katalogas gali būti naudojamas dviem atvejais:
- elektroninio katalogo forma gali būti visas pasiūlymas. Kitaip sakant, perkančioji organizacija gali reikalauti pateikti pasiūlymus pagal specifinę formą, kurią būtų lengva elektroniniu būdu apdoroti, pavyzdžiui, palyginti kainas, technines savybes ir pan.
- elektroninio katalogo forma teikiama dalis pasiūlymo. Elektroninio katalogo forma teikiamas pasiūlymas gali būti papildytas ir kitos formos dokumentais, t. y. elektroninis katalogas yra tik dalis tiekėjo bendro pasiūlymo, o tiekėjas papildomai gali pateikti kitus dokumentus, pavyzdžiui prekių techninius aprašymus.
VPĮ 81 straipsnio 1 dalyje nėra pateikta elektroninio katalogo samprata, tačiau bendriausia prasme elektroninis katalogas yra elektroninėmis priemonėmis visiems pirkimo dalyviams bendras informacijos pateikimo ir vertinimo formatas, pavyzdžiui, dinamiška struktūruota lentelė pasiūlymams pateikti, excel, word ar pdf failas, kuriame pateikiami tiekėjo turimos prekės, teikiamos paslaugos ar darbai. Elektroninis katalogas turi būti toks, kad būtų galima lengvai kopijuoti, vertinti pateikiamus duomenis.
Nors Direktyvos 2014/24/ES preambulės 57-ojoje konstatuojamojoje dalyje nurodyta, kad būtų naudinga turėti bendrą elektroninio katalogo formą, tačiau kol kas Europos Sąjungos lygmeniu tokia forma nėra sukurta ir priimta.
- VPĮ 81 straipsnio 2 dalyje yra įtvirtintos elektroninių katalogų rengimo taisyklės ir reikalavimai.
Pagal VPĮ 81 straipsnio 2 dalies nuostatas perkančioji organizacija, skelbdama viešąjį pirkimą ir ketindama naudoti elektroninius katalogus kaip pasiūlymų pateikimo formą, turi nustatyti elektroninio katalogo reikalavimus, t. y. formatą ir technines specifikacijas. Tai, kad perkančioji organizacija nustato reikalavimus elektroniniam katalogui, reiškia, jog tiekėjai negali tiesiog pateikti savo bendrų katalogų, o turi juos pritaikyti prie konkrečių perkančiosios organizacijos poreikių. Tokie reikalavimai yra būtini ir tam, jog visų tiekėjų pateikti elektroniniai katalogai būtų palyginami elektroninėmis priemonėmis.
Be to, elektroniniai katalogai turi atitikti elektroninėms priemonėms keliamus reikalavimus ir papildomus perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus pagal VPĮ 22 straipsnio nuostatas (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio komentarą), t. y. turi būti suformuojami visiems suinteresuotiems tiekėjams prieinamu formatu (galima atsidaryti ir užpildyti bet kuriuo kompiuteriu), užtikrinamas duomenų vientisumas ir užtikrinami kiti reikalavimai.
- VPĮ 81 straipsnio 3 dalyje yra įtvirtintos taisyklės dėl pranešimo apie elektroninių katalogų naudojimą bei informacijos apie elektroninius katalogus apimtis.
VPĮ 81 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad apie elektroninių katalogų naudojimą viešajame pirkime turi būti iš anksto pranešta tiekėjams skelbime (jeigu apie viešuosius pirkimus yra skelbiama) ar kvietime pateikti susidomėjimą (jeigu apie viešuosius pirkimus nėra skelbiama viešai).
Kitaip sakant, tiekėjams kartu su visa pagrindine informacija skelbimuose, kaip nurodyta VPĮ 33 straipsnio 2 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 33 straipsnio 2 dalies komentarą), turi būti pateikti duomenys apie elektroninio katalogo naudojimą.
Pirkimo dokumentuose perkančioji organizacija turi pateikti visą pagal VPĮ 22 straipsnio 11 dalį reikiamą informaciją, susijusią su elektroninio katalogo formatu, naudojama elektronine įranga ir prisijungimo prie jos sąlygomis, specifikacijomis (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio 11 dalies komentarą).
VPĮ 81 straipsnio 3 dalyje taip pat įtvirtinta, kad perkančioji organizacija turi diskreciją nustatyti, ar elektroninis katalogas yra privalomas tiekėjams, ar tiekėjai gali pasirinkti taikyti ar netaikyti elektroninio katalogo formos.
- VPĮ 81 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtintas elektroninių katalogų naudojimas atnaujinto varžymosi metu pagal preliminariosios sutarties sudarymo procedūrą.
Pagal VPĮ 81 straipsnio 1 dalį, visi viešieji pirkimai gali būti vykdomi pateikiant elektroninius katalogus, įskaitant tuos pirkimus, kai yra sudaroma preliminarioji sutartis.
Pagal VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 2 punktą (detaliau žiūrėti VPĮ 78 straipsnio 5 dalies 2 punkto komentarą), kai preliminariąją sutartį sudaro daugiau nei vienas tiekėjas, perkančioji organizacija gali pasirinkti vykdyti atnaujintą varžymąsi. VPĮ 81 straipsnio 4 dalyje yra nurodyti atnaujinto varžymosi būdai, kai atnaujintas varžymasis vyksta atnaujinamų elektroninių katalogų pagrindu.
Tokiu atveju perkančioji organizacija taiko vieną iš šių būdų:
- VPĮ 81 straipsnio 4 dalies 1 punkte įtvirtintas būdas – perkančioji organizacija kviečia dalyvius iš naujo pateikti elektroninius katalogus, pritaikytus konkrečiai pirkimo sutarčiai. Šis metodas gali būti taikomas, kai tiekėjai pirkimo procedūrų metu pateikė elektroninius katalogus, pagal kuriuos buvo sudaryta preliminarioji sutartis, o atnaujinto varžymosi metu tiekėjai pateikia tik tą dalį elektroninių katalogų, kuri skirta konkrečiam perkančiosios organizacijos užsakymui. Šis metodas reiškia aktyvius tiekėjų veiksmus, kai jie gali pasirinkti nedalyvauti atnaujintame varžymesi nepateikdami atnaujintų elektroninių katalogų. Tačiau tokiu atveju tiekėjai turi prisiimti atsakomybę už nedalyvavimą atnaujintame varžymesi, kai, pavyzdžiui, preliminariojoje sutartyje numatomos baudos už pasiūlymų (atnaujintų katalogų) nepateikimą atnaujinto varžymosi metu.
- VPĮ 81 straipsnio 4 dalies 2 punkte įtvirtintas būdas – perkančioji organizacija praneša dalyviams, kad iš jų pateiktų elektroninių katalogų ji pati ketina susirinkti informaciją, reikalingą konkrečiai pirkimo sutarčiai sudaryti. Apie šio metodo taikymą turi būti iš anksto nurodyta pirkimo dokumentuose. Šis būdas gali būti taikomas, kai tiekėjai pirkimo procedūrų metu pateikė elektroniniu katalogus, pagal kuriuos buvo sudaryta preliminarioji sutartis, o atnaujinto varžymosi metu tiekėjai lieka pasyvūs (išskyrus VPĮ 81 straipsnio 4 dalyje nustatytas tiekėjų teises), o perkančioji organizacija atlieka visus veiksmus, t. y. iš pateiktų katalogų išrenka reikalingas dalis ir jas palygina tarpusavyje.
- VPĮ 81 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtintos VPĮ 81 straipsnio 4 dalies 2 punkto įgyvendinimo taisyklės.
Prieš atnaujindama tiekėjų varžymąsi pagal VPĮ 81 straipsnio 4 dalies 2 punktą, perkančioji organizacija turi pranešti dalyviams datą ir laiką, kada ji ketina rinkti informaciją, reikalingą konkrečiai pirkimo sutarčiai sudaryti, ir turi suteikti dalyviams galimybę nesutikti, kad informacija būtų renkama tokiu būdu. Toks pranešimas turi būti išsiųstas ne vėliau kaip likus 3 darbo dienoms iki informacijos rinkimo dienos. Perkančioji organizacija negali priimti sprendimo dėl laimėtojo, kol ji galimam laimėtojui nepateikia savo sudaryto pasiūlymo ir negauna iš jo patvirtinimo, kad šiame pasiūlyme nėra esminių klaidų. Perkančiosios organizacijos pirkimo dokumentuose taip pat turi nurodyti pasekmes, jeigu tiekėjai nesutinka, kad tokiu būdu būtų renkama informacija konkrečiai pirkimo sutarčiai sudaryti. Rekomenduotina nustatyti, kad tiekėjas, nesutikęs su informacijos rinkimu, nedalyvauja atnaujintame varžymesi dėl tos konkrečios pirkimo sutarties sudarymo.
VPĮ 81 straipsnio 5 dalimi siekiama užtikrinti tiekėjų, sudariusių preliminarią sutartį, naudojant elektroninius katalogus, sąžiningą konkurenciją, lygiateisiškumą bei nepažeisti skaidrumo bei nediskriminavimo principų. Kitaip sakant, yra numatomas išankstinis paskelbimas apie ketinamą sudaryti pagrindinę sutartį bei elektroninių katalogų vertinimo datą ir laiką.
Tokiu būdu yra užtikrinama, kad tiekėjai, nesutinkantys su elektroninių katalogų vertinimo taisyklėmis, nurodytomis perkančiosios organizacijos, turi galimybę ginčyti tokį perkančiosios organizacijos sprendimą, ginti savo galimai pažeistas teises ir teisėtus interesus.
Papildomai pažymėtina, kad perkančioji organizacija, netgi įvykdžiusi elektroninių katalogų vertinimą bei priėmusi sprendimą dėl laimėtojo, negali iš karto jį kviesti sudaryti pagrindinę sutartį, o privalo kreiptis į galimą laimėtoją dėl to, ar šis pritaria tokiam jo elektroninio katalogo vertinimui, kurį atliko perkančioji organizacija. Tik galimam laimėtojui patvirtinus jo elektroninio katalogo vertinimo teisėtumą, perkančioji organizacija gali su šiuo tiekėju sudaryti pagrindinę sutartį.
- VPĮ 81 straipsnio 6 dalyje yra įtvirtintos dinaminės pirkimo sistemos naudojimo ypatybės, naudojant elektroninius katalogus.
Perkančioji organizacija, dinaminės pirkimo sistemos pagrindu sudarydama konkrečias pirkimo sutartis, gali reikalauti, kad pasiūlymas sudaryti šią sutartį būtų pateiktas elektroninio katalogo forma. Toks reguliavimas atitinkamai yra nustatytas VPĮ 79 straipsnio 7 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 79 straipsnio 7 dalies komentarą). Kitaip sakant, elektroninis katalogas gali būti naudojamas ne tik viešųjų pirkimų būdams, tačiau taip pat tokioms viešųjų pirkimų priemonėms kaip dinaminė pirkimo sistema įgyvendinti.
Taikant dinaminę pirkimo sistemą, naudojant elektroninius katalogus, gali būti vykdomas konkretus pirkimas, kai perkančioji organizacija atlieka elektroninių katalogų vertinimą, t. y. kad iš jų pateiktų elektroninių katalogų ji pati ketina susirinkti informaciją, reikalingą sudaryti pasiūlymui, pritaikytam konkrečiai pirkimo sutarčiai (detaliau žiūrėti VPĮ 81 straipsnio 4 dalies 2 punkto ir 5 dalies komentarą).
[1]Komentuojamos VPĮ 81 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 36 straipsnio normas.
[3] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 490-491 psl.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite