73 straipsnis. Skelbiamų derybų vykdymas
73 straipsnis. Skelbiamų derybų vykdymas
- Skelbiamas derybas perkantysis subjektas gali vykdyti visais atvejais.
- Atliekant pirkimą skelbiamų derybų būdu, paraišką gali pateikti kiekvienas suinteresuotas tiekėjas, pirminius pasiūlymus teikia tik perkančiojo subjekto pakviesti kandidatai.
- Perkantysis subjektas skelbiamas derybas vykdo šiais etapais, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytą atvejį:
1) skelbia apie pirkimą šio įstatymo 43 arba 44 ir 47 straipsniuose nustatyta tvarka, kviesdamas tiekėjus pateikti paraiškas;
2) patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų kandidatų pašalinimo pagrindų, ar kandidatai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus;
3) atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką pagal nustatytas procedūras ir kriterijus, jeigu tokia atranka nustatyta pirkimo dokumentuose;
4) atrinktus kandidatus vienu metu raštu kviečia pateikti pasiūlymus. Kvietime pateikiama šio įstatymo 5 priedo 1 punkte nurodyta informacija;
5) šio įstatymo 75 straipsnyje nustatyta tvarka derasi su dalyviais, prašo jų pateikti galutinius pasiūlymus;
6) įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėtoją.
- Kai dalyvauti pirkime kviečiama reguliariu orientaciniu skelbimu, skelbiamas derybas perkantysis subjektas gali vykdyti šiais etapais:
1) skelbia apie pirkimą šio įstatymo 43 arba 44 ir 47 straipsniuose nustatyta tvarka, kviesdamas tiekėjus išreikšti susidomėjimą pirkimu;
2) išsiunčia kvietimus patvirtinti susidomėjimą vienu metu raštu visiems susidomėjimą išreiškusiems tiekėjams ir prašo jų pateikti paraiškas. Kvietime patvirtinti susidomėjimą pateikiama šio įstatymo 5 priedo 2 punkte nurodyta informacija;
3) toliau pirkimą atlieka šio straipsnio 3 dalies 2–5 punktuose nustatytais etapais.
- Vertinant pasiūlymus, kuriuose nurodytos galutinės tiekėjų siūlomos kainos ar sąnaudos, taip pat galutiniai duomenys, kurie vertinami pagal kainos ar sąnaudų ir kokybės santykį, gali būti netaikomi šio įstatymo 64 straipsnio 7 dalyje nustatyti reikalavimai.
Komentuojamame PĮ 73 straipsnyje[1] įtvirtintos skelbiamų derybų vykdymo taisyklės, etapai.
Skelbiamos derybos – tai pirkimo būdas, kai paraiškas dalyvauti derybose gali pateikti visi tiekėjai, o perkantysis subjektas su visais ar atrinktais tiekėjais derasi dėl sutarties vykdymo sąlygų, įtvirtintų pirkimo dokumentuose. Kaip matyti iš paties pirkimo būdo pavadinimo, apie tokį pirkimą yra skelbiama PĮ nustatyta tvarka, taigi skelbiamos derybos, priešingai nei neskelbiamos derybos, yra labiau viešumo reikalavimus atitinkantis pirkimų būdas. Derybų tikslas – pasiekti geriausią derybų rezultatą tinkamam sutarties vykdymui užtikrinti.
Nors, kaip nurodyta, skelbiamos derybos yra skaidrus pirkimo būdas, nes apie šią procedūrą skelbiama bendra tvarka, tačiau jos metu yra deramasi, kas, kita vertus, gali sukelti papildomų rizikų skaidrumo ribojimui. Dėl to skelbiamos derybos iš esmės turėtų būti vykdomos tada, kai tikėtina, kad atviri ar riboti konkursai be derybų neduos tinkamų pirkimo rezultatų arba kai objektyviai reikia lankstumo tam, kad maksimaliai būtų užtikrintas perkančiojo subjekto poreikis įsigyti būtent to, ko jai reikia. Pavyzdžiui, sudėtingo pirkimo objekto (įrangai, įrenginiui, agregatui, infrastruktūros statybai, profesinių paslaugų pirkimui ir pan.) poreikis gali būti geriau užtikrintas perkančiajam subjektui pirmiausia apskritai sudarant galimybę derėtis su pirkimo dalyviais, taip pat derėtis ne tik dėl kainos, bet ir dėl kitų sutarties vykdymui svarbių sąlygų.
Skelbiamų derybų vykdymas pasižymi tuo, kad paraiškas dalyvauti skelbiamose derybose gali pateikti visi tiekėjai, o perkantysis subjektas su visais ar atrinktais tiekėjais derasi dėl pirkimo sąlygų ir kviečia pateikti galutinius pasiūlymus.
- PĮ 73 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad perkantieji subjektai nėra ribojami pasirinkti skelbiamas derybas, šiam būdui taikyti nėra keliamos jokios papildomos sąlygos, t. y. skelbiamas derybas perkantieji subjektai gali pasirinkti visais atvejais ir kiekvienas suinteresuotas tiekėjas gali pateikti paraišką. Vis dėl to, perkantysis subjektas, spręsdamas dėl pirkimo būdo pasirinkimo, turėtų atsižvelgti į konkretaus pirkimo ypatumus ir pasirinkti tinkamiausią procedūrą[2].
- PĮ 73 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos taisyklės, susijusios su tiekėjų galimybe dalyvauti pirkime, vykdomame skelbiamų derybų būdu.
PĮ 73 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad paraišką dalyvauti skelbiamose derybose gali pateikti kiekvienas suinteresuotas tiekėjas, t. y. suinteresuotų tiekėjų skaičius negali būti ribojamas, tačiau dalyvauti derybose ir pateikti galutinius pasiūlymus gali tik perkančiojo subjekto atrinkti tiekėjai:
iii. pirmajame etape gali dalyvauti visi suinteresuoti tiekėjai, t. y. visi tiekėjai, norintys dalyvauti pirkime, gali pateikti paraiškas. Tiekėjai, pateikdami perkančiajam subjektui paraiškas, išreiškia pageidavimą dalyvauti pirkime, vykdomame skelbiamų derybų būdu.
Paraiškos vertinimo metu perkantysis subjektas patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų pašalinimo pagrindų, ar tiekėjai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus bei atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką, jeigu tokia taikoma.
iv. tuo tarpu pasiūlymus pateikti ir dalyvauti derybose gali tik perkančiojo subjekto atrinkti kandidatai, t. y. atrinktiems tiekėjams, turintiems reikiamų profesinių, techninių ir finansinių pajėgumų, išsiunčiamas kvietimas teikti pasiūlymus. Tai reiškia, kad perkantysis subjektas negali pakviesti pasiūlymą pateikti tiekėjui, kuris nedalyvavo atrankoje.
Komentuojamoje PĮ 73 straipsnio 2 dalies sąvoka pirminius pasiūlymus teikia tik perkančiojo subjekto pakviesti kandidatai reiškia, kad tik tie (suinteresuoti) tiekėjai, kurie, pirma, perkančiojo subjekto nustatyta tvarka pateikė paraišką ir, antra, atitiko perkančiojo subjekto nustatytus reikalavimus (detaliau žiūrėti PĮ 73 straipsnio 3 dalies komentarą), turi būti pakviesti dalyvauti derybose. Tai reiškia, kad derybose negali dalyvauti tiekėjai, kurie neatitinka pastarųjų dviejų sąlygų.
Perkantysis subjektas turi siekti pirkimo sąlygose nustatyti tokius reikalavimus, kad būtų užtikrinta sąžininga tiekėjų konkurencija ir kuo didesnis tiekėjų skaičius galėtų perkančiajam subjektui pateikti paraiškas.
- PĮ 73 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti skelbiamų derybų vykdomo pirkimo etapai, t. y. eiliškumas, kuriuo perkantysis subjektas turi vadovautis, vykdydamas pirkimą.
Perkantysis subjektas skelbiamas derybas vykdo šiais etapais:
1) skelbia apie pirkimą, PĮ 43, 44, 47 straipsniuose nustatyta tvarka kviesdamas tiekėjus pateikti paraiškas (detaliau žiūrėti PĮ 43, 44, 47 straipsnių komentarus). Paraiškų pateikimo terminas nustatomas remiantis PĮ 74 straipsnyje nurodytomis taisyklėmis.
Tiekėjai kartu su užpildyta paraiškos forma dažniausiai turi pateikti šiuos dokumentus: (i) EBVPD (teikia ir tiekėjų pasitelkiami ūkio subjektai); (ii) pirkimo dokumentuose nurodytus kvalifikacinės atrankos, jeigu ji taikoma, kriterijų atitiktį pagrindžiančius dokumentus; (iii) jungtinės veiklos sutarties kopiją, jei paraišką teikia jungtinės veiklos partneriai; (iv) įgaliojimą pasirašyti paraišką konkursui ir jos priedus (jei paraišką pasirašo ne tiekėjo įmonės vadovas); (v) informaciją (ketinimų protokolai, susitarimai ir kt.), kad tiekėjui bus prieinami kitų ūkio subjektų pajėgumai, jei jis ketina juos pasitelkti.
2) patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų kandidatų pašalinimo pagrindų (detaliau žiūrėti PĮ 59 straipsnio 1 dalies, VPĮ 46 straipsnio komentarą), ar kandidatai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus (detaliau žiūrėti PĮ 59 straipsnio 1 dalies, VPĮ 47 straipsnio komentarą) ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus (detaliau žiūrėti PĮ 60 straipsnio komentarą).
3) atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką pagal nustatytas procedūras ir kriterijus, jeigu tokia atranka nurodyta pirkimo dokumentuose (detaliau žiūrėti PĮ 59 straipsnio 2 dalies komentarą). Perkantysis subjektas šiame etape taip pat gali vykdyti dokumentų, pagrindžiančių EBVPD nurodytą informaciją, patikrinimą pagal kvalifikacinės atrankos kriterijus.
Perkantysis subjektas pirkimo dokumentuose gali nurodyti, kad tiekėjas nebus traukiamas į kvalifikacinę atranką, kai tiekėjo paraiškos duomenys neatitinka pirkimo sąlygose nustatytų reikalavimų ar tiekėjas paraiškoje pateikė netikslius ar neišsamius EBVPD duomenis ir, perkančiajam subjektui prašant, jų nepaaiškino ir nepatikslino.
Perkantysis subjektas, vykdydamas kvalifikacinę atranką, privalo užtikrinti realią konkurenciją, o kvalifikacinės atrankos kriterijus nustatyti aiškius ir nediskriminuojančius. Svarbu pažymėti ir tai, kad kvalifikacinės atrankos kriterijai neprivalo būti identiški minimaliems tiekėjų kvalifikacijos reikalavimams[3]. Vis dėlto bet kuriuo atveju kvalifikacinės atrankos kriterijai turi būti susiję su pirkimo objektu, negali būti neproporcingi pirkimo objektui, diskriminuoti ūkio subjektus ar kitaip iškreipti sąžiningą jų varžymąsi.
Perkantieji subjektai, nustatydami tiekėjų kvalifikacinės atrankos kriterijus bei tvarką, turi įsivertinti realią jų įtaką pirkimo sutarties vykdymui. Rekomenduojama nustatyti kuo daugiau kvalifikacinės atrankos kriterijų (neapsiribojant vienu ar dviem), kad perkantysis subjektas kandidatą atsirinktų ne tik pagal jo finansinę padėtį, bet ir kitus pajėgumus ir kompetencijas, reikalingas sutarties vykdymui. Tačiau bet kuriuo atveju reikėtų atsižvelgti į konkretų pirkimo objektą ir nustatyti tokį kvalifikacinės atrankos kriterijų skaičių, kad perkantysis subjektas galėtų atsirinkti tinkamą tiekėją.
Taip pat perkantiesiems subjektams, siekiant išvengti dirbtinio tiekėjų varžymosi, įskaitant formalų ūkio subjektų tarpusavio bendradarbiavimą, ypač dėl profesinio pajėgumo, rekomenduojama nustatyti kriterijų reikšmių maksimalias ribas, už kurias duodami balai, kartu nurodant, kad šias ribas viršijanti kandidato patirtis ir (ar) pajėgumai nevertinami ir papildomi balai už tai neskiriami. Tačiau kvalifikacinės atrankos kriterijų maksimalių verčių nenustatymas nebūtinai visais atvejais automatiškai bus neteisėtas, jei tokių sąlygų taikymas konkrečiu atveju nelems tiekėjų konkurencijos iškraipymo ir diskriminacijos[4]. Tai priklauso nuo pačių atrankos kriterijų turinio ir apimties. Galimos situacijos, kai dėl pirkimo objekto, rinkos ar kitų aplinkybių specifikos konkretų kvalifikacinės atrankos kriterijų atitiks tik ribotas kiekis tiekėjų – tokiu atveju, net ir nenustačius maksimalios šio kriterijaus vertės, nebūtų pažeisti riboto konkurso reguliavimo tikslai ir pirkimų principai, nes tokio reikalavimo taikymo rezultatas būtų lygiavertis reikalavimo su nustatyta maksimalia jo verte taikymo rezultatui.
Pavyzdys
Tiekėjo pasitelkiamo specialisto, turinčio teisę vadovauti tvarkybos darbams, patirtis per pastaruosius 5 metus arba per laiką nuo kvalifikacijos įgijimo dienos (jeigu specialistas įgijo kvalifikaciją prieš mažiau nei 5 metus) iki paraiškų pateikimo dienos vadovaujant tvarkybos darbams, skaičiuojant įvykdytus projektus, kai darbų kaina ne mažesnė nei 50 000 Eur be PVM. Daugiau nei 10 įvykdytų sutarčių specialisto patirtis nevertinama ir papildomi balai už tai neskiriami.
4) atrinktus kandidatus vienu metu raštu kviečia pateikti pasiūlymus. Pasiūlymų pateikimo terminas nustatomas remiantis PĮ 74 straipsnyje nurodytomis taisyklėmis. Perkantysis subjektas negali kviesti dalyvauti pirkime kitų, paraiškų nepateikusių, tiekėjų arba kandidatų, kurių paraiškos neatitinka pirkimo sąlygų reikalavimų.
Kvietime pateikti pirminį pasiūlymą turi būti nurodyta PĮ 5 priedo „Kvietimo pateikti pasiūlymą, dalyvauti dialoge, dalyvauti derybose ir kvietimo patvirtinti susidomėjimą turinys“ 1 punkte nurodyta informacija (pavyzdžiui, pasiūlymo pateikimo termino pabaiga, jeigu reikia nurodoma, kokius papildomus dokumentus, patvirtinančius atitiktį nustatytiems reikalavimams dėl pašalinimo pagrindų ir kvalifikacijos, turi pateikti tiekėjai ir pan.). Be to, perkantysis subjektas pirkimo dokumentuose gali nurodyti, kad tiekėjai kartu su pirminiu pasiūlymu turi pateikti pasiūlymo galiojimo užtikrinimą (detaliau žiūrėti PĮ 55 straipsnio komentarą).
5) vykdo derybas su dalyviais, kurių pirminiai ir vėlesni pasiūlymai atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus minimalius reikalavimus PĮ 75 straipsnyje nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti PĮ 75 straipsnio komentarą). Perkantysis subjektas, įvykdęs derybas su tiekėjais, kviečia juos pateikti galutinius pasiūlymus ir, jei nurodyta pirkimo sąlygose (jei tokia pareiga jose nebuvo nustatyta su pirminių pasiūlymų pateikimu), pasiūlymo galiojimo užtikrinimą (detaliau žiūrėti PĮ 55 straipsnio komentarą).
6) įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėtoją, vadovaujantis pirkimo sąlygose nustatytais reikalavimais bei PĮ 58 straipsnio, 64 straipsnio nuostatomis (detaliau žiūrėti PĮ 58, 64 straipsnių komentarus).
Taigi, nurodyti skelbiamų derybų vykdymo etapai, viena vertus, reiškia, kad perkantysis subjektas, vykdydamas pirkimą, privalo vadovautis nurodytu procedūrų vykdymo eiliškumu, kita vertus, jog tiekėjai turi laikytis pirkimo sąlygose nurodyto eiliškumo ir su paraiška ar pasiūlymu pateikti tik tokius dokumentus, kurių konkrečiame etape yra reikalaujama.
- PĮ 73 straipsnio 4 dalyje įtvirtinti skelbiamų derybų vykdomo pirkimo etapai, kai dalyvauti pirkime kviečiama reguliariu orientaciniu skelbimu (detaliau žiūrėti PĮ 42 straipsnio komentarą). Kai dalyvauti pirkime kviečiama reguliariu orientaciniu skelbimu, tai perkantiesiems subjektams įtvirtinta galimybė nevykdyti tam tikrų įprastai skelbiamoms deryboms taikomų etapų. Tačiau bet kuriuo perkantysis subjektas skelbiamas derybas gali vykdyti ir PĮ 73 straipsnio 3 dalyje nurodyta tvarka.
Kai dalyvauti pirkime kviečiama reguliariu orientaciniu skelbimu, perkantysis subjektas skelbiamas derybas gali vykdyti šiais etapais:
a. Skelbia apie pirkimą PĮ 42 straipsnio 3 dalyje ir 47 straipsnyje nustatyta tvarka, kviesdamas tiekėjus išreikšti susidomėjimą pirkimu (detaliau žiūrėti PĮ 42 straipsnio 3 dalies ir 47 straipsnio komentarus).
b. Išsiunčia kvietimus patvirtinti susidomėjimą vienu metu raštu visiems susidomėjimą išreiškusiems tiekėjams ir prašo jų pateikti paraiškas. Kvietime patvirtinti susidomėjimą pateikiama PĮ 5 priedo „Kvietimo pateikti pasiūlymą, dalyvauti dialoge, dalyvauti derybose ir kvietimo patvirtinti susidomėjimą turinys“ 2 punkte nurodyta informacija (pavyzdžiui, interneto adresas, kuriuo CVP IS ar kitur paskelbti pirkimo dokumentai, pridedami pirkimo dokumentai, jei neskelbiami CVP IS ir pan.).
c. Toliau pirkimą atlieka PĮ 73 straipsnio 3 dalies 2-5 punktuose nustatytais etapais (detaliau žiūrėti PĮ 73 straipsnio 3 dalies 2-5 punktų komentarus).
- PĮ 73 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta taisyklė, kada perkantysis subjektas gali nesilaikyti pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinimo tvarkos, įtvirtintos PĮ 64 straipsnio 7 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 64 straipsnio 7 dalies komentarą), t. y. nevykdyti susipažinimo su tiekėjų pasiūlymais dviejuose komisijos posėdžiuose. Tokia situacija yra galima tik tada, kai perkantysis subjektas vertina tiekėjų pasiūlymus, kuriuose nurodytos (i) galutinės tiekėjų siūlomos kainos ar sąnaudos ir (ii) galutiniai duomenys, kurie vertinami pagal kainos ar sąnaudų ir kokybės santykį. Kitaip tariant, perkantysis subjektas, remiantis PĮ 73 straipsnio 5 dalimi, gali vienu metu susipažinti tiek su ta pasiūlymo dalimi, kurioje pateikti techniniai pasiūlymo duomenys, tiek ir su ta pasiūlymo dalimi, kurioje pateiktos kainos ar sąnaudos. Tačiau iš PĮ 73 straipsnio 5 dalies ir PĮ 64 straipsnio 7 dalies negalima daryti vienareikšmės išvados apie tai, ar tiekėjai turėtų teikti dvi atskiras pasiūlymo formas (kaina ir techniniai aspektai), ar visus šiuos duomenis reikėtų pateikti bendrai. Komentaro autorių nuomone, remiantis nurodytomis nuostatomis, perkantysis subjektas gali nereikalauti pateikti atskiras pasiūlymo formas, bet, siekdamas racionalesnio pasiūlymo vertinimo (įvertinti techninius pasiūlymų aspektus dar nežinant kainų), laikytis tos pačios pasiūlymų vertinimo tvarkos išlaikant eiliškumą, ir informuoti tiekėjus apie abu rezultatus.
[1]Komentuojamos PĮ 73 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 47 straipsnio normas.
[3] LAT 2017 m. gruodžio 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-476-378/2017.
[4] LAT 2017 m. gruodžio 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-476-378/2017.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite