70 straipsnis. Pasiūlymų pateikimo atviram konkursui terminai
70 straipsnis. Pasiūlymų pateikimo atviram konkursui terminai
- Perkantysis subjektas pasiūlymų pateikimo terminą nustato vadovaudamasis šio įstatymo 53 straipsnio nuostatomis. Pasiūlymų pateikimo terminas negali būti trumpesnis kaip:
1) 35 dienos nuo skelbimo išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos – tarptautinio pirkimo atveju;
2) 12 dienų nuo skelbimo paskelbimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dienos – supaprastinto pirkimo atveju.
- Jeigu perkantysis subjektas paskelbė reguliarų orientacinį skelbimą, kaip nustatyta šio įstatymo 42 straipsnio 4 dalyje, šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas terminas gali būti sutrumpintas iki 15 dienų, šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas terminas – iki 7 dienų.
- Skubos atveju, kai neįmanoma pirkimo atlikti laikantis šio straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų, perkantysis subjektas turi teisę atvirą konkursą vykdyti taikydamas pagreitintą procedūrą, prieš tai skelbime apie pirkimą nurodęs tokį pasirinkimą pagrindžiančias priežastis. Tokiu atveju pasiūlymų pateikimo terminas nustatomas ne trumpesnis kaip:
1) 15 dienų nuo skelbimo apie pirkimą išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos – tarptautinio pirkimo atveju;
2) 7 dienos nuo skelbimo paskelbimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dienos – supaprastinto pirkimo atveju.
- Jeigu perkantysis subjektas paskelbdamas apie pirkimą nurodo, kad pasiūlymai turi būti perduodami elektroninėmis priemonėmis laikantis šio įstatymo 34 straipsnio 1, 7 ir 11 dalyse nustatytų reikalavimų, šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas pasiūlymų pateikimo terminas gali būti sutrumpintas 5 dienomis, šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas terminas – 3 dienomis.
- Jeigu perkantysis subjektas negali pirkimo dokumentų ar jų dalies paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dėl šio įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje ar 32 straipsnio 5 dalyje nurodytų priežasčių, jis pailgina pasiūlymų pateikimo terminą ne mažiau kaip 5 dienomis, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą skubos atvejį.
Komentuojamame PĮ 70 straipsnyje[1] įtvirtinti atviro konkurso vykdymo terminai ir jų sutrumpinimo galimybės. Šio straipsnio nuostatos turi būti sistemiškai aiškinamos su PĮ 53 straipsnyje (detaliau žiūrėti PĮ 53 straipsnio komentarą) įtvirtintomis teisės normomis, kuriomis reglamentuojama, kad bet kuriuo atveju pasiūlymo pateikimo terminai turi būti pakankami tinkamai pasirengti ir pateikti pasiūlymą. Tai reiškia, kad dėl pasiūlymo pateikimo termino kiekvienu konkrečiu atveju sprendimą priima perkantysis subjektas, kuriam nesuteikiama teisė, išskyrus komentuojamame straipsnyje numatytus atvejus, sutrumpinti minimalius pasiūlymo pateikimo terminus, tačiau tuo pačiu ir neribojama jos teisė šiuos terminus prailginti, jeigu to reikia tam, kad jie būtų pakankami pasiūlymams pateikti.
- PĮ 70 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta bendra atviro konkurso minimalių terminų taisyklė.
PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad perkantysis subjektas pasiūlymų pateikimo terminą nustato vadovaudamasis PĮ 53 straipsnio nuostatomis, t. y. perkantysis subjektas turi atsižvelgti į pirkimo sudėtingumą, laiką, reikalingą pasiūlymui parengti, pasiūlymų pateikimo būdą (ar naudojamas CVP IS, ar ne elektroninės priemonės) ir į kitas aplinkybes (detaliau žiūrėti PĮ 53 straipsnio komentarą). Taigi, PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatyti tik minimalūs terminai, kurie objektyviai negali būti trumpesni (išskyrus PĮ 70 straipsnio kitose dalyse nurodytas išimtis), tačiau, kaip minėta, perkantysis subjektas visuomet gali pasirinkti nustatyti ilgesnį pasiūlymų pateikimo terminą.
PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatyti minimalūs pasiūlymų pateikimo terminai pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju – 35 dienos nuo skelbimo išsiuntimo iš VPT dienos. Pagal PĮ 47 straipsnio 6 dalies 1 punktą VPT, gavusi perkančiojo subjekto pateiktus skelbimus, tarptautinio pirkimo atveju privalo per 3 darbo dienas nuo jų gavimo Europos Komisijos nustatytu formatu išsiųsti ES leidinių biurui ir po 48 valandų nuo patvirtinimo apie skelbimo gavimą ES leidinių biure paskelbti juos CVP IS. Skelbimo paskelbimo data yra laikoma ES leidinių biuro perkančiajam subjektui atsiųstoje informacijoje nurodyta paskelbimo data, todėl būtent nuo šios datos skaičiuojamas pasiūlymų pateikimo terminas (detaliau žiūrėti PĮ 47 straipsnio 6 dalies 1 punkto komentarą);
- supaprastinto pirkimo atveju – 12 dienų nuo skelbimo paskelbimo CVP IS dienos (detaliau žiūrėti PĮ 47 straipsnio 6 dalies 2 punkto komentarą).
- PĮ 70 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta bendros taisyklės išimtis, kai galima sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminą dėl reguliaraus orientacinio skelbimo.
Išimtis gali būti taikoma, kai perkančiojo subjekto veiksmai atitinka sąlygą, kad apie atvirą konkursą būtų paskelbtas reguliarus orientacinis skelbimas pagal PĮ 42 straipsnio 4 dalies reikalavimus (detaliau žiūrėti PĮ 42 straipsnio 4 dalies komentarą).
Pasiūlymų pateikimo termino tikslas – užtikrinti, kad tiekėjai spėtų susipažinti su perkančiojo subjekto reikalavimais, įtvirtintais pirkimo dokumentuose, tinkamai parengti konkurencingą pasiūlymą.
Reguliaraus orientacinio skelbimo tikslas – iš anksto pranešti tiekėjams apie planuojamą pirkimą, paskelbti esmines pirkimo sąlygas ir reikalavimus tam, kad suinteresuoti rinkos dalyviai galėtų pradėti rengtis atviram konkursui (detaliau žiūrėti PĮ 42 straipsnio komentarą).
Taigi, perkantysis subjektas iš anksto supažindinusi rinkos subjektus su planuojamu atviru konkursu ir esminėmis jo sąlygomis, suteikia pakankamai duomenų jiems pradėti rengtis pateikti pasiūlymą ir dėl šios priežasties šie rinkos subjektai gali pasirengti pateikti pasiūlymus per trumpesnį laiką, nei nustatyta PĮ 70 straipsnio 1 dalyje.
PĮ 70 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta išimtis PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkantysis subjektas gali nustatyti minimalų 15 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkantysis subjektas gali nustatyti minimalų 7 dienų terminą.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat kaip ir PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams.
- PĮ 70 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta bendros taisyklės išimtis – pagreitinta procedūra, kai galima sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminą dėl skubos. Ši teisės norma aiškinama siaurai ir griežtai.
Išimtis gali būti taikoma, kai yra šios sąlygos kartu:
- yra skubos atvejis, dėl kurio negalima atviro konkurso atlikti laikantis PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų;
- perkantysis subjektas skelbime apie pirkimą turi nurodyti tokį pasirinkimą pagrindžiančias priežastis.
Skubos samprata nėra pateikiama PĮ 70 straipsnio 3 dalyje. Sprendžiant, ar yra perkančiojo subjekto skuba įvykdyti atvirą konkursą, turi būti vertinamos konkrečios aplinkybės bei perkančiojo subjekto veiksmai, kurie buvo nukreipti išvengti tokios situacijos susiklostymo. Skuba dėl atviro konkurso vykdymo neturi būti sutapatinama su ypatingos skubos aplinkybėmis[2], dėl kurių gali būti taikomas neskelbiamų derybų būdas (detaliau žiūrėti PĮ 79 straipsnio 1 dalies 4 punkto komentarą).
Pavyzdys
Perkantysis subjektas paskelbė dujų nuotekų avarijų likvidavimo pirkimą atviro konkurso būdu. Tiekėjai pateikė pretenziją dėl pirkimo sąlygų ir vėliau ginčijo šias sąlygas teisminiu būdu. Teisminis ginčas užtruko 8 mėnesius. Perkančiajai organizacijai būtina užtikrinti nepertraukiamą avarijų likvidavimo paslaugų teikimą, todėl perkantysis subjektas turi teisę skubos tvarka vykdyti kitą atvirą konkursą dėl paslaugų.
PĮ 70 straipsnio 3 dalies taikymas nėra toks išimtinis kaip PĮ 79 straipsnio 1 dalies 4 punkto neskelbiamų derybų sąlygų taikymas, laikytinas artimesniu PĮ 70 straipsnio 2 dalies reguliavimui, todėl nėra keliami itin griežti skubos įrodymo reikalavimai.
PĮ 70 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti sutrumpinti terminai yra visiškai analogiški PĮ 70 straipsnio 2 dalyje nustatytiems sutrumpintiems terminams, todėl abi išimtys laikomos vienodai svarbiomis. Kitaip sakant, PĮ 70 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis nėra aiškintina siauriau, nėra keliami aukšti skubos įrodytinumo reikalavimai.
Pavyzdys
Perkantysis subjektas siekia įsigyti pastato rekonstravimą. Perkančiajam subjektui buvo patvirtintas finansavimas balandžio mėnesį, o Perkantysis subjektas ketina paskelbti konkursą gegužės mėnesį. Darbus reikia atlikti iki rugsėjo mėnesio. Dėl šios priežasties perkantysis subjektas gali vykdyti atvirą konkursą trumpesniais terminais pagal PĮ 70 straipsnio 3 dalį.
PĮ 70 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkantysis subjektas gali nustatyti minimalų 15 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkantysis subjektas gali nustatyti minimalų 7 dienų terminą.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat, kaip ir PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams. Be to, pirkimams dėl skubos, kurių dokumentų negalima pateikti elektroniniu būdu, nėra taikomas imperatyvus reikalavimas prailginti terminus (detaliau žiūrėti PĮ 70 straipsnio 5 dalies komentarą).
Jeigu perkantysis subjektas siekia sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminus, ji turi pasirinkti vieną iš išimčių, t. y. PĮ 70 straipsnio 3 dalyje arba PĮ 70 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą išimtį, negali taikyti abiejų šių išimčių kartu. Kita vertus, objektyviai šios išimtys kartu negali būti taikomos, kadangi reguliaraus orientacinio skelbimo esmė yra tai, kad perkantysis subjektas likus ilgesniam terminui iki pirkimo procedūrų paskelbimo turi informaciją apie pirkimo objektą, tuo tarpu skubos aplinkybės reiškia, kad perkantysis subjektas iš anksto nežino pirkimo objekto poreikio ir negali paskelbti reguliaraus orientacinio skelbimo. Kitaip sakant, PĮ 70 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis yra visiškai priešinga PĮ 70 straipsnio 2 dalyje įtvirtintai išimčiai dėl poreikio nustatymo termino ir skelbimo pateikimo iš anksto galimybių.
- PĮ 70 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta bendros taisyklės išimtis, kai galima sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminą, kadangi atviras konkursas vykdomas elektroninėmis priemonėmis.
Išimties taikymo sąlyga yra ta, kad atviras konkursas turi būti vykdomas elektroninėmis priemonėmis (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio komentarą).
PĮ 70 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta išimtis PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas gali būti sutrumpintas 5 dienomis, t. y. perkantysis subjektas gali nustatyti minimalų 30 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas gali būti sutrumpintas 3 dienomis ir perkantysis subjektas gali nustatyti minimalų 9 dienų terminą.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat, kaip ir PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams.
- PĮ 70 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta taisyklė, kai privaloma prailginti pasiūlymų pateikimo terminą, kadangi atviro konkurso dokumentai negali būti pateikti elektroninėmis priemonėmis.
Pagal PĮ 49 straipsnio 1 dalį perkantysis subjektas pirkimo dokumentus CVP IS skelbia nuo skelbimo apie pirkimą paskelbimo ar kvietimo patvirtinti susidomėjimą arba kvietimo pateikti pasiūlymą išsiuntimo dienos. Kitaip sakant, bendroji taisyklė yra, kad visi pirkimo dokumentai turi būti teikiami elektroninėmis priemonėmis. Tačiau PĮ 49 straipsnio 4 dalyje nustatytos išimtys, kai galima pirkimo dokumentų ar jų dalies neteikti elektroninėmis priemonėmis (detaliau žiūrėti PĮ 49 straipsnio komentarą). PĮ 70 straipsnio 5 dalyje įtvirtintos tik konkrečios išimtinės aplinkybės, t. y. informacijos konfidencialumas pagal PĮ 32 straipsnio 5 dalį (detaliau žiūrėti PĮ 32 straipsnio 5 dalies komentarą), dėl specialios įrangos, priemonių, programinės įrangos ir pan. poreikio pagal PĮ 34 straipsnio 5 dalį (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio 5 dalies komentarą).
Esant nurodytoms išimtinėms aplinkybėms, tiekėjai turi dėti daugiau pastangų tam, kad susipažintų su pirkimo dokumentais, pavyzdžiui, atvykti į perkančiojo subjekto buveinę ir susipažinti su atspausdintais dokumentais, prisijungti prie perkančiojo subjekto suteiktų kitų informacinių sistemų, jų programų ir pan. Dėl to susipažinti reikalingas papildomas terminas ir atitinkamai perkantysis subjektas privalo suteikti tiekėjams ilgesnį pasiūlymų pateikimo terminą.
PĮ 70 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta išimtis PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas privalo būti prailgintas 5 dienomis, t. y. perkantysis subjektas privalo nustatyti minimalų 40 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas privalo būti prailgintas 5 dienomis, t. y. perkantysis subjektas privalo nustatyti minimalų 17 dienų terminą.
Analogiškai, jeigu yra reguliarus orientacinis skelbimas, o duomenys nėra prieinami elektroninėmis priemonėmis, tai PĮ 70 straipsnio 2 dalyje nurodyti terminai taip pat pratęsiami 5 dienomis.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat, kaip ir PĮ 70 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams.
Įstatymų leidėjas išimtį padarė dėl skubos aplinkybių (PĮ 70 straipsnio 3 dalis), kuomet nėra taikomas termino prailginimas. Tai suprantama, kadangi, esant skubos aplinkybėms, viršenybę turi tikslas operatyviai įsigyti pirkimo objektą, o ne suteikti ilgesnį terminą tiekėjams susipažinti su pirkimo dokumentais ir parengti pasiūlymą.
[1] Komentuojamos PĮ 70 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 45 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 46-oji konstatuojamoji dalis.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite