33 straipsnis. Skelbimai apie pirkimo ir projekto konkurso rezultatus
33 straipsnis. Skelbimai apie pirkimo ir projekto konkurso rezultatus
- Tarptautinio pirkimo atveju perkančioji organizacija šiame straipsnyje nustatyta tvarka privalo paskelbti skelbimą apie pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymą, skelbimą apie projekto konkurso rezultatus, skelbimą apie pirkimo sutarties keitimą.
- Skelbimas apie pirkimo sutarties sudarymą, preliminariosios sutarties sudarymą, projekto konkurso rezultatus skelbiamas ne vėliau kaip per 30 dienų po pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo arba po projekto konkurso rezultatų patvirtinimo. Skelbimai apie pirkimo sutarties sudarymą atlikus šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimą ar pirkimo sutarties sudarymą preliminariosios sutarties pagrindu arba pirkimo sutarties sudarymą taikant dinaminę pirkimo sistemą gali būti sugrupuojami ir skelbiami kas ketvirtį ne vėliau kaip per 30 dienų ketvirčiui pasibaigus.
- Jeigu išankstiniu informaciniu skelbimu tiekėjai buvo kviečiami dalyvauti pirkime, kaip nustatyta šio įstatymo 30 straipsnio 3 dalyje, ir perkančioji organizacija per jo galiojimo laikotarpį nusprendė nebesudaryti kitų pirkimo sutarčių, tai turi būti nurodyta skelbime apie pirkimo sutarties sudarymą.
- Skelbimas apie pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimą skelbiamas šio įstatymo 89 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytais atvejais ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sutarties pakeitimo dienos.
- Skelbimuose apie pirkimo sutarties, preliminariosios sutarties sudarymą, projekto konkurso rezultatus neskelbiama informacija, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai.
VPĮ 33 straipsnyje[1] įtvirtinta skelbimo apie pirkimo ir projekto konkurso rezultatus viešinimo tvarka.
Viešųjų pirkimų skaidrumo principas, be kita ko, aktualus ne tik ikisutartinėje viešųjų pirkimų teisinių santykių stadijoje, įgyvendinamas ne tik iš anksto paskelbiant apie pirkimą ar projekto konkursą, tačiau ir apie pirkimo ir projekto konkurso rezultatus – viešojo pirkimo sutarties sudarymą ar keitimą (pirkimo rezultatus) arba projekto konkurso laimėtojus ir prizo vertę (projekto konkurso rezultatus). Tokiu būdu yra sudaroma galimybė tiek konkretaus pirkimo dalyviams, tiek ir kitiems asmenims įvertinti, ar perkančioji organizacija sutartį sudarė bei ją pakeitė griežtai laikydamasi VPĮ 89 straipsnio bei pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų, taip pat ginama ir įgyvendinama VPĮ 102 straipsnyje įtvirtinta suinteresuotų dalyvių teisė į veiksmingą teisminę gynybą ginčijant perkančiosios organizacijos sutarytą viešojo pirkimo sutartį.
1. VPĮ 33 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta perkančiosios organizacijos pareiga skelbti apie tarptautinio pirkimo ar projekto konkurso rezultatus – skelbimą apie pirkimo sutarties, preliminariosios sutarties sudarymą ar keitimą, skelbimą apie projekto konkurso rezultatus.
Pažymėtina, kad perkančioji organizacija, nepriklausomai nuo to, kokiu būdu buvo vykdomas pirkimas, privalo skelbti apie pirkimo sutarties sudarymą arba nesudarymą. Kitaip tariant, privaloma skelbti tiek apie sudarytą pirkimo sutartį, tiek ir apie nesudarytą pirkimo sutartį, nurodant priežastį, kodėl pirkimo sutartis nebuvo sudaryta. Perkančioji organizacija taip pat privalo skelbti apie pirkimo sutarties keitimą.
Perkančioji organizacija taip pat privalo skelbti apie projekto konkurso rezultatus nepriklausomai nuo to, ar po projekto konkurso buvo sudaryta viešojo pirkimo sutartis.
Perkančiosios organizacijos pirmiau nurodytus skelbimus apie pirkimo ar projekto konkurso rezultatus skelbia užpildydamos standartinę skelbimo formą[2],[3] ir pateikdamos ją VPT CVP IS priemonėmis.
VPT taip pat yra parengusi dažniausiai pasitaikančių klaidų rengiant skelbimus apie sutarties skyrimą[4].
VPĮ 33 straipsnio 1 dalyje praplečiamos Direktyvos 2014/24/ES 50 straipsnio 1 dalies nuostatos nustatant, kad perkančioji organizacija privalo skelbti ne tik apie sudarytas pirkimo ir preliminariąsias pirkimo sutartis, tačiau ir apie projekto konkurso rezultatus.
2. VPĮ 33 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta, kad skelbimai apie viešojo pirkimo sutarties sudarymą ar projekto konkurso rezultatus privalo būti skelbiami ne vėliau kaip per 30 dienų po pirkimo sutarties, preliminariosios sutarties sudarymo ar projekto konkurso rezultatų paskelbimo.
Tuo atveju, jeigu skelbiama apie pirkimo sutarties sudarymą preliminariosios sutarties pagrindu, taikant dinaminę pirkimo sistemą ar atlikus socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimą, tokie skelbimai gali būti grupuojami ir skelbiami ne vėliau kaip per 30 dienų atitinkamam metų ketvirčiui pasibaigus.
Įstatymo leidėjas nustatė, kad apie sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ar projekto konkurso rezultatus perkančioji organizacija turi skelbti per 30 kalendorinių dienų nuo jos sudarymo, siekiant, be kita ko, užtikrinti VPĮ 102 straipsnyje įtvirtintą suinteresuotų dalyvių teisę ginčyti perkančiosios organizacijos sutarytą viešojo pirkimo sutartį (detaliau žiūrėti VPĮ 102 straipsnio komentarą). Vėlesnis skelbimo apie pirkimo sutarties sudarymą paskelbimas galimas atlikus socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimą ar pirkimo sutartį sudarius taikant dinaminę pirkimo sistemą, viešojo pirkimo sutartį sudarius preliminariosios sutarties pagrindu.
3. VPĮ 33 straipsnio 3 dalyje yra įtvirtinti atvejai, kuomet privaloma skelbti apie tai, kad sudariusi vieną viešojo pirkimo sutartį, perkančioji organizacija neplanuoja sudaryti kitų ar kitos viešojo pirkimo sutarties.
Tuo atveju, kai vadovaujantis VPĮ 30 straipsnio 3 dalimi suteikta teise perkančioji organizacija paskelbė išankstinį informacinį skelbimą ir per pirmiau nurodyto skelbimo galiojimo laikotarpį perkančioji organizacija sudarė vieną viešojo pirkimo sutartį ir planuoja daugiau nesudaryti pirkimo sutarčių, apie tokį sprendimą perkančioji organizacija privalo nurodyti skelbime apie pirkimo sutarties (ne)sudarymą, kaip išsamiai nurodyta VPĮ 33 straipsnio 1 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 33 straipsnio 1 dalies komentarą aukščiau).
Įstatymo leidėjas VPĮ 33 straipsnio 3 dalyje nustatė pareigą perkančiosioms organizacijoms skelbti apie sprendimą nebesudaryti kitų pirkimo sutarčių tikslu informuoti rinkos dalyvius apie tai, kad perkančioji organizacija ateityje neplanuoja laikytis išankstiniame informaciniame skelbime nurodyto plano. Tokiu būdu rinkos dalyviai neturės teisėtų lūkesčių tikėtis, kad perkančioji organizacija ateityje vykdys išankstiniame informaciniame skelbime nurodytus pirkimus.
4. VPĮ 33 straipsnio 4 dalyje[5] yra nustatyta perkančiosios organizacijos pareiga viešai skelbti ir apie pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimus ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po atitinkamos sutarties pakeitimo[6]. Perkančioji organizacija privalo skelbti tik apie pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimus tik tarptautinių pirkimų atveju.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimai skelbiami tik tuo atveju, jei atitinkami pakeitimai atliekami VPĮ 89 straipsnio 1 dalies 2, 3 punktų pagrindu (įsigyjant papildomas prekes, paslaugas ar darbus, arba pirkimo sutarties pakeitimo būtinybė atsirado dėl aplinkybių, kurių protingas ir apdairus perkančioji organizacija negalėjo numatyti). Tuo atveju, jei pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimai atliekami VPĮ 89 straipsnio 1 dalies 1, 4, 5 punktų pagrindu (kai pakeitimas buvo aiškiai, tiksliai ir nedviprasmiškai suformuotas pirkimo dokumentuose, arba sutarties pakeitimu keičiama sutarties šalis, arba pakeitimas, neatsižvelgiant į jo vertę, nėra esminis), apie tokius pakeitimus skelbti nėra privaloma (detaliau žiūrėti VPĮ 89 straipsnio komentarą).
Įstatymo leidėjas, įgyvendindamas viešųjų pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus, VPĮ 33 straipsnio 4 dalyje nustatė, kad skelbiama tik apie tarptautinių pirkimų atveju sudarytos pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimus, kurių suinteresuoti dalyviai negalėjo numatyti dėl to, kad galimybė atlikti tokius sutarties pakeitimus nebuvo numatyta pačioje viešojo pirkimo sutartyje.
Kitaip tariant, VPĮ 33 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad, nors vadovaujantis viešojo pirkimo sutartyje ar preliminariojoje sutartyje nustatyta teise, atliekamas viešojo pirkimo ar preliminariosios sutarties pakeitimas teisiškai yra laikomas sutarties pakeitimu, apie tokį viešojo pirkimo sutarties pakeitimą perkančioji organizacija skelbti neprivalo, kadangi galimybė pakeisti viešojo pirkimo sutartį aiškiai buvo nustatyta pačioje viešojo pirkimo sutartyje. Apie viešojo pirkimo ar preliminariosios sutarties pakeitimą taip pat neprivaloma skelbti, kai VPĮ 89 straipsnio 1 dalies 4 punkto pagrindu yra keičiama tik sutarties šalis. Vis dėlto ir pristatytais neprivalomais skelbimo atvejais perkančioji organizacija gali rinkai pranešti apie sutarties pakeitimą.
Pavyzdys
Perkančioji organizacija atliko viešojo pirkimo procedūras ir su pirkimo laimėtoju sudarė pastato statybos rangos sutartį. Sutartyje buvo nustatyta teisė pratęsti darbų atlikimo terminą 6 mėnesiams tuo atveju, jei dėl nenumatytų gamtinių sąlygų (neįprastai žemos ar aukštos temperatūros, atitinkamam regionui iškritusio neįprastai didelio kritulių kiekio ir kt.) tiekėjas (rangovas) negalėjo vykdyti statybos darbų.
Suderintame viešojo pirkimo sutarties vykdymo grafike buvo nurodyta, kad statinio pamatus sudarančius betoninius polius įrengti planuojama kovo mėnesį. Vykdant viešojo pirkimo sutartį kovo–balandžio mėnesį buvo neįprastai žema lauko temperatūra, polių įrengimo vietoje gruntas buvo įšalęs iki balandžio mėnesio pabaigos, todėl tiekėjas (rangovas) negalėjo vykdyti polių įrengimo darbų, kadangi technologiškai poliai gali būti gręžiami tik į neįšalusį gruntą, esant teigiamai lauko temperatūrai. Tiekėjui (rangovui) neįrengus polių kovo mėnesį, kiti viešojo pirkimo sutartyje nurodyti darbai pagal eiliškumą negalėjo būti atlikti. Atsižvelgiant į tai, perkančioji organizacija ir tiekėjas, vadovaudamiesi viešojo pirkimo sutartyje įtvirtinta teise, pratęsė darbų atlikimo terminą 2 (dviems) mėnesiams.
Atsižvelgiant į tai, kad darbų termino pratęsimo galimybė aiškiai buvo įtvirtinta Sutartyje, apie tokį sutarties pakeitimą perkančioji organizacija pranešti VPĮ 33 straipsnyje nustatyta tvarka neprivalo, tačiau laikantis viešųjų pirkimų skaidrumo principo – gali.
VPĮ 33 straipsnio 4 dalies tikslas yra sudaryti galimybę suinteresuotiems dalyviams sužinoti apie viešojo pirkimo sutarties pakeitimus ir juos sekti, tokiu būdu užtikrinant, kad sutarties pakeitimai būtų atliekami griežtai laikantis VPĮ 89 straipsnio ir kitų VPĮ nuostatų.
5. VPĮ 33 straipsnio 5 dalyje yra nustatytas draudimas perkančiajai organizacijai skelbimu apie pirkimo sutarties, preliminariosios sutarties sudarymą ir projekto konkurso rezultatus išviešinti informaciją, kurios viešinimas prieštarautų teisės aktų nuostatoms arba visuomenės interesams, atskleistų tiekėjo komercinę (gamybinę) ar profesinę paslaptį arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad su pirkimo sutartimi, preliminaria sutartimi ar projekto konkurso rezultatais skelbiamos informacijos (ne)viešinimas priklauso nuo to, ar konkreti informacija būtų laikoma konfidencialia (komercine paslaptimi, informacija, galinčia daryti neigiamą įtaką konkurencijai) (detaliau žiūrėti VPĮ 20 straipsnio komentarą), ar jos paskelbimas būtų laikomas pažeidžiančiu visuomenės interesus ar teisės aktuose nustatytus reikalavimus.
Tuo atveju, jei pirkimo sutartis sudaroma su tiekėju fiziniu asmeniu, skelbime apie pirkimo sutarties skyrimą negalima skelbti fizinio asmens kodo, kaip konfidencialios informacijos.
[1] Komentuojamos VPĮ 33 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 50 straipsnį.
[5] Komentuojamos VPĮ 33 straipsnio 4 dalies normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 89 straipsnio 1 dalį.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite