išvada 2019 (51)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Švenčionių rajono savivaldybės administracijai | 2019-03- Į 2019-01-14 2019-01-24 2019-02-06 2019-02-20 2019-02-25 | Nr. Nr. Nr. Nr. Nr. Nr. | 4S- (4.7E)1S-152 (4.7E)1S-347 (4.7E)1S-536 1S-737 1S-800 | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Švenčionių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) 2018 m. liepos 20 d. Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutarties Nr. J-413 bei 2018 m. rugpjūčio 31 d. Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutarties Nr. J-507 vykdymo atitikties Įstatymui ir (ar) su jo įgyvendinimu susijusiems teisės aktams neplaninį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką / pasiūlymą) data / sutarties pavadinimas, data, numeris | „Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti Švenčionių rajono savivaldybėje“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018-03-02, pirkimo Nr. 367401) (toliau – Pirkimas) 2018 m. liepos 20 d. Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutartis Nr. J-413 (toliau – Sutartis Nr. J-413) |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo / sutarties vertė Eur be PVM | 6 422 110.09 Eur su PVM / 4 898 684,70 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „Transporto centras“ |
Pirkimo vertinimo apimtys / etapas | Dalinis sutarties vykdymo vertinimas dėl transporto priemonių, naudojamų Sutarties vykdymui, atitikimo Pirkimo sąlygose keltiems reikalavimams |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1]; Įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 2 punktas[2]; Įstatymo 89 straipsnio 5 dalis[3] |
Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutartis Nr. J-413, sudaryta 2018 m. liepos 20 d. su UAB „Transporto centras“ (toliau – Tiekėjas). Sutarties Nr. J-413 4 punkte nustatyta, kad Keleivių vežimo viešąsias paslaugas Vežėjas pradeda teikti per 2 mėnesius nuo sutarties įsigaliojimo dienos, o 79.1 punkte nustatyta, kad Vežėjas per 10 darbo dienų nuo Sutarties pasirašymo privalo Savivaldybei pateikti deramai įformintą, atitinkančią Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus, banko arba draudimo bendrovės besąlygišką ir neatšaukiamą šios Sutarties sąlygų įvykdymo garantiją (laidavimą) Savivaldybei priimtina forma <...>. Iš visumos Sutartyje nustatytų sąlygų spręstina, kad paslaugos turėjo būti pradėtos teikti ne vėliau kaip nuo 2018 m. spalio 4 d. Taip pat iš Perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų nustatyta, kad Sutartis Nr. J-413 dėl trečiųjų asmenų veiklos, t. y. laiku nepristatytų visų sutarčiai reikalingų transporto priemonių, buvo pradėta vykdyti etapais: nuo 2018 m. spalio 4 d. – dalyje maršrutų (6 (šešiuose)), o nuo 2018 m. spalio 24 d. – visuose maršrutuose (13 (trylikoje))[4]. Pažymėtina, kad nei Pirkimo sąlygose, nei Sutartyje Nr. J-413 nebuvo numatytas pavėžėjimo paslaugų teikimas etapais – visas pavėžėjimo paslaugas Tiekėjas turėjo pradėti teikti nuo 2018 m. spalio 4 d. Be to, nustatyta, kad, siekiant užtikrinti nepertraukiamą keleivių vežimą Švenčionių rajone nuo 2018 m. rugsėjo 1 d. (2018 m. rugpjūčio 31 d. baigė galioti 2018 m. birželio 4 d. su UAB „Svirka“ sudaryta Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutartis Nr. J-282), Perkančioji organizacija skelbė pirkimus dėl šių paslaugų įsigijimo[5], tačiau visuose pirkimuose dalyvių pateikti pasiūlymai buvo atmesti dėl per didelės pasiūlytos kainos[6]. 2018 m. rugpjūčio 31 d. su Tiekėju po įvykusių neskelbiamų derybų[7] buvo sudaryta Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutartis Nr. J-507 (toliau – Sutartis Nr. J-507). Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Sutartį Nr. J-507 buvo pasiūlyti ženkliai didesni įkainiai[8]. Pagal šią sutartį pavėžėjimo paslaugos turėjo būti teikiamos iki įsigalios Sutartis Nr. J-413, t. y. iki 2018 m. spalio 3 d., tačiau Sutartis Nr. J-507, dėl laiku nepristatytų visų Sutarčiai Nr. J-413 vykdyti reikalingų transporto priemonių, buvo pratęsta iki 2018 m. spalio 31 d. (įskaitytinai)[9]. Nustatyta, kad dar nepradėjus vykdyti Sutarties Nr. J-413, pagal 2018 m. rugsėjo 21 d. Tiekėjo prašymą, atsižvelgiant į esamus keleivių srautus, buvo pakeistas Sutarties Nr. J-413 6 priedas „Techninė specifikacija“, sumažinant transporto priemonių talpą. Pažymėtina, kad Pirkimo sąlygų 6 priedo „Techninė specifikacija“ (toliau – Pirkimo Techninė specifikacija) 8 punkte yra nustatyta, jog Švenčionių rajono savivaldybės administracija neįsipareigoja užtikrinti viso orientacinio (numatomo) Paslaugų kiekio. Paslaugų sutarties galiojimo laikotarpiu paslaugų kiekiai gali kisti (didėti ne daugiau kaip 10 % arba mažėti ne daugiau kaip 30 %), t. y. buvo numatyta galimybė mažinti / didinti transporto priemonių reisų skaičių per dieną, bet ne pačių transporto priemonių talpą. Išnagrinėjus Pirkimo Techninės specifikacijos reikalavimus transporto priemonėms, ir palyginus juos su Tiekėjo pateiktu 2019 m. sausio 10 d. transporto priemonių, aptarnaujančių maršrutus pagal Sutartį Nr. J-413, sąrašu (toliau – Sąrašas), nustatyta, kad Tiekėjas Sutarties Nr. J-413 vykdymui neturėjo reikiamos talpos transporto priemonių – Tiekėjas pagal Pirkimo Techninę specifikaciją galėjo pasiūlyti tik 2 transporto priemones, kuriose bendras įrengtų vietų skaičius būtų ne didesnis kaip 22 vietos[10], o iš Sąrašo nustatyta, kad tokių transporto priemonių buvo 7[11]. Be to, nustatyta, kad pagal Sutartį Nr. J-507 Tiekėjas teikė 20 tų pačių transporto priemonių, kuriomis vėliau buvo teikiamos pavėžėjimo paslaugos pagal Sutartį Nr. J-413[12]. Apibendrinus išdėstytą, konstatuotina, kad techninės specifikacijos pakeitimas buvo atliktas taip, kad Tiekėjo turimos transporto priemonės atitiktų Pirkimo Techninės specifikacijos reikalavimus. Įvertinus tai, kad Sutartyje Nr. J-413 nebuvo numatyta galimybė paslaugas teikti etapais, taip pat nenumatyta galimybė keisti transporto priemonių talpą Sutarties Nr. J-413 vykdymo metu, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nesivadovavo Sutarties Nr. J-413 sąlygomis ir faktiškai pakeitė Sutartį Nr. J-413. Pažymėtina, kad sutarties pakeitimas gali būti atliktas Įstatymo 89 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytu atveju, kai pakeitimas nėra esminis, kaip tai nustatyta šio straipsnio 4 dalyje[13]. Šiuo nagrinėjamu atveju, leidus paslaugas teikti etapais, t. y. nuo 2018 m. spalio 4 d. leidus paslaugas teikti tik dalyje maršrutų, bei leidus pavėžėjimo paslaugas teikti mažesnėmis transporto priemonėmis, nei nustatyta Pirkimo sąlygose bei Sutartyje Nr. J-413, – pakeitus Pirkimo Techninėje specifikacijoje nustatytus reikalavimus transporto priemonių talpai, buvo nustatytos naujos sąlygos, kurias įtraukus į pradinį pirkimą būtų galima priimti kitų tiekėjų pasiūlymų ar pirkimas būtų sudominęs daugiau tiekėjų, be to ekonominė Sutarties Nr. J-413 pusiausvyra pasikeitė Tiekėjo naudai taip, kaip tai nebuvo numatyta[14], todėl Tarnyba konstatuoja, jog buvo atlikti esminiai Sutarties Nr. J-413 pakeitimai. Remiantis teismų praktika[15], sutarties nuostatų pakeitimai, jei nustatomos iš esmės skirtingos sąlygos, nei buvo nustatytos pradinėje sutartyje ir taip padaroma šalių valia sudaryti naują susitarimą dėl esminių tokios sutarties sąlygų, yra naujos sutarties sudarymas. Įvertinus tai, kad šiuo nagrinėjamu atveju buvo atlikti esminiai Sutarties Nr. J-413 pakeitimai, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą, Įstatymo 89 straipsnio 5 dalies nuostatas, nes tokiems Sutarties Nr. J-413 pakeitimams turėjo būti atliekama nauja pirkimo procedūra. Įvertinus tai, kad teikiant paslaugas etapais, dalis maršrutų buvo aptarnaujama pagal Sutartį Nr. J-507, t. y. didesniais, nei Sutartyje Nr. J-413 nustatytais įkainiais, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą bei Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytą viešųjų pirkimų tikslą – racionaliai naudoti Pirkimui skirtas lėšas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
- | - |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, Tarnyba rekomenduoja 2018 m. liepos 20 d. Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutartį Nr. J-413 nutraukti. Prašome ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie priimtus sprendimus dėl Tarnybos rekomendacijų įvykdymo. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
1. | - |
Nustatyta, kad vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti paslaugų įsigijimui Perkančioji organizacija 2018 m. vykdė keletą viešųjų pirkimų:
Tarnyba atkreipia dėmesį į tai, kad Perkančioji organizacija, siekdama racionaliai naudoti viešiesiems pirkimams skirtas lėšas, turi atsakingai planuoti ir tinkamai pasiruošti viešojo pirkimo procedūrų vykdymui. Tarnybos nuomone, tokia praktika, kuomet siekiant užtikrinti nepertraukiamą paslaugų teikimą atliekami neskelbiami pirkimai, yra ydinga, o Perkančioji organizacija nesiekia racionalaus lėšų naudojimo. |
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką / pasiūlymą) data / sutarties pavadinimas, data, numeris | „Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti Švenčionių rajono savivaldybėje naujo vežėjo pasirengimo laikotarpiu“ (toliau – Pirkimas) 2018 m. rugpjūčio 31 d. Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti sutarties Nr. J-507 (toliau – Sutartis Nr. J-507) |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Neskelbiamos derybos |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo / sutarties vertė Eur be PVM | 80 000,00 Eur be PVM / 74 042,52 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „Transporto centras“ |
Pirkimo vertinimo apimtys / etapas | Dalinis sutarties vykdymo vertinimas |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[16]; Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[17] |
Nustatyta, kad 2018 m. spalio 19 d. Sutarties Nr. J-507 pakeitimo, kuriuo buvo sutrumpintas paslaugų teikimo terminas iki 2018 m. spalio 23 d. (įskaitytinai) Perkančioji organizacija Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje nepaviešino. Atsižvelgiant į tai, konstatuotina, kad nepaviešindama šio Sutarties Nr. J-507 pakeitimo, Perkančioji organizacija pažeidė skaidrumo principą, nustatytą Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje, bei Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies nuostatas. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į tai, kad Perkančioji organizacija, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje nepaviešinusi atlikto Sutarties Nr. J-507 pakeitimo, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą bei Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies nuostatas, Tarnyba įpareigoja šį pakeitimą paviešinti. Prašome ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šios vertinio išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie priimtus sprendimus dėl Tarnybos įpareigojimo įvykdymo. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
[1] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[2] Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;
[3] Jeigu pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas atliekamas kitais negu apibrėžti šio straipsnio 1 ir 2 dalyse atvejais, tokiam pakeitimui atlikti turi būti atliekama nauja pirkimo procedūra pagal šio įstatymo reikalavimus.
[4] 2019 m. sausio 24 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. (4.7E)1S-347; 2019 m. vasario 6 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. (4.7E)1S-536; 2018 m. sausio 21 d. Teikėjo Prašymas; 2019 m. vasario 19 d. Tiekėjo Pranešimas; 2018 m. rugsėjo 28 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. (4.7)1S-3408 „Dėl 2018 m. liepos 20 d. Sutarties Nr. J-413 vykdymo; 2018 m. spalio 17 d. Tiekėjo Pranešimas; 2018 m. spalio 19 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. (4.7)1S-3788 „Dėl eismo tvarkaraščių suderinimo ir 2018 m. liepos 20 d. sutarties Nr. J-413 vykdymo“;
[5] „Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti Švenčionių rajono savivaldybėje naujo vežėjo pasirengimo laikotarpiu pirkimas“ (CVP IS skelbtas 2018-07-30, pirkimo Nr. 393134);
„Vežėjo parinkimo viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti Švenčionių rajono savivaldybėje naujo vežėjo pasirengimo laikotarpiu“ (CVP IS skelbtas 2018-08-10, pirkimo Nr. 395640);
2018-08-27 vykdytos neskelbiamos derybos, buvo kviečiami tiekėjai, kurie pateikė pasiūlymus Pirkimui Nr. 395640;
[6] 2018 m. rugpjūčio 13 d. CVP IS paskelbta ataskaita Atn-1 dėl Pirkimo Nr. 393134; 2018 m. rugpjūčio 27 d CVP IS paskelbta ataskaita Atn-1 dėl Pirkimo Nr. 395640; 2018 m. rugpjūčio 29 d. CVP IS skelbta ataskaita apie neskelbiamas derybas.
[7] Viešasis pirkimas „Vežėjo parinkimas viešųjų paslaugų įsipareigojimams vykdyti Švenčionių rajono savivaldybėje naujo vežėjo pasirengimo laikotarpiu“, vykdytas neskelbiamų derybų būdu, vadovaujantis Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis.
[8] Sutarties Nr. J-413 49 p.: „Keleivių vežimo vietiniais (priemiestiniais) reguliaraus susisiekimo autobusais 1 km ridos savikaina (S) yra: 0,86 (nulis sveikų aštuoniasdešimt šešios šimtosios) Eur / km be PVM“.
Sutarties Nr. J-507 26 p.: „Keleivių vežimo vietiniais (priemiestiniais) reguliaraus susisiekimo autobusais 1 km ridos savikaina (S) yra: 1,10 (vienas euras 10 centų) Eur / km be PVM“.
[9] 2018 m. rugsėjo 28 d. Pakeitimas prie Sutarties Nr. J-507.
[10] Pirkimo Techninės specifikacijos 7 punkte pateiktos lentelės 14 eilutė
[11] Transporto priemonės, kurių valstybiniai numeriai: HOK 958, HOK 962, HRL 073, KDL 995, KOA 473, KOA 474, KPR 894.
[12] Transporto priemonės kurių valstybiniai registracijos numeriai: FTE 931, HOK 958, HOK 962, HRL 073, KDL 995, KDU 352, KOA 473, KOA 474, KOB 551, KOC 316, KOC 329, KOC 409, KOC 691, KPJ 137, KPJ 142, KPJ 143, KPJ 146, KPJ 152, KPJ 195, KPJ 196.
[13] Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu laikomas esminiu pagal šio straipsnio 1 dalies 5 punktą, kai juo pakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties bendrasis pobūdis. Bet kuriuo atveju esminiais pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimais laikomi tokie pakeitimai, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų <...>: 1) pakeitimu nustatoma nauja sąlyga, kurią įtraukus į pradinį pirkimą būtų galima priimti kitų kandidatų paraiškų, dalyvių pasiūlymų ar pirkimas sudomintų daugiau tiekėjų; 2) dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeičia tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai taip, kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje; <...>
[14] Tiekėjas gavo pajamas vykdydamas Sutartį Nr. J-413 pakeistomis sąlygomis
[15] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus išplėstinės teisėjų kolegijos 2011 m. spalio 17 d. nutartis, priimta civilinėje byloje pagal pareiškėjo UAB „Kauno vandenys“ skundą dėl Vilniaus komercinio arbitražo teismo 2010 m. vasario 8 d. sprendimo WTE Wassertechnik GmbH ir AB „Požeminiai darbai“ v. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos valdymo agentūra, bylos Nr. 3K-7-304/2011
[16] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[17] Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. <...>.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami