išvada 2019 (61)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VšĮ Utenos ligoninė | 2019-12- Į 2019-12-04
| Nr. Nr. | 4S- (7.4) S-811 |
PIRKIMO VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ Utenos ligoninės (toliau – Perkančioji organizacija) viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Pacientų dietinio maitinimo paslaugų pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2019-09-04, pirkimo Nr. 451321; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-06-11) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 280 000,00 Eur su PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis Pirkimo vertinimas dėl techninės specifikacijos reikalavimų ir sutarties sąlygų keitimo, iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Tarnyba vertinimo apimtyje nenustatė Įstatymo pažeidimų, galinčių turėti įtakos Pirkimo rezultatams. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
Įstatymo 18 straipsnio 7 dalis[1] (aktuali redakcija nuo 2016-01-01), Įstatymo 3 straipsnis[2] (aktuali redakcija nuo 2016-01-01) | |
Perkančioji organizacija 2016-10-13 su VšĮ „Kretingos maistas“ (dabar VšĮ „Bruneros“) sudarė sutartį Nr. F16-206/841 (toliau – Sutartis) dėl pacientų dietinio maitinimo paslaugų pirkimo. Sutarties 8.1 punkte nurodyta, kad „Ši Sutartis įsigalioja nuo 2016 m. spalio 15 dienos ir galioja 12 (dvylika) mėnesių. Sutartį galima pratęsti 2 (du) kartus po 12 mėnesių, bet ne ilgesnei trukmei, nei 36 mėnesiai skaičiuojant nuo Sutarties įsigaliojimo dienos“. Įvertinus Perkančiosios organizacijos pateiktus dokumentus[3] nustatyta, kad Sutarties šalys, atsižvelgdamos į Sutarties 10.2 punktą[4], Papildomu susitarimu Nr. 3 (toliau – Papildomas susitarimas) Sutarties galiojimą pratęsė laikotarpiui, kol vyks viešojo pirkimo „Pacientų dietinio maitinimo paslaugų pirkimas“ (Pirkimo Nr. 451321) procedūros ir bus sudaryta nauja paslaugų teikimo sutartis su Pirkimą laimėjusiu paslaugų teikėju. Atkreiptinas dėmesys, kad Papildomu susitarimu sutarties šalys faktiškai pratęsė Sutarties galiojimą neapibrėžtam laikotarpiui, kuris viršijo ne tik Sutartyje, bet ir Įstatyme[5] nustatytą maksimalią 36 mėnesių trukmę. Papildomai pažymėtina, kad Papildomas susitarimas laikytinas esminiu Sutarties pakeitimu ir Įstatymo 89 straipsnio 4 dalies[6] prasme nes tokiu pakeitimu buvo nustatyta nauja sąlyga, kurią įtraukus į pradinį pirkimą būtų galima priimti kitų dalyvių pasiūlymų ar pirkimas sudomintų daugiau tiekėjų bei dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeitė tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai, taip, kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje (Įstatymo 89 straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktai), todėl tokio Sutarties pakeitimo Perkančioji organizacija atlikti negalėjo. Pažymėtina, kad jeigu pirkimo sutartis keičiama kitais, nei 89 straipsnio 1 ir 2 dalyje nustatytais pagrindais, tokiam pakeitimui atlikti turi būti atliekama nauja pirkimo procedūra, todėl Tarnyba konstatuoja, kad sudariusi Papildomą susitarimą, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo (aktuali redakcija nuo 2016-01-01) 18 straipsnio 7 dalį, 3 straipsnyje įtvirtintus lygiateisiškumo ir skaidrumo principus. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į šios išvados III dalyje konstatuotus Įstatymo pažeidimus, Tarnyba rekomenduoja Papildomą susitarimą Nr. 3 nutraukti. Prašome apie priimtą sprendimą dėl Papildomo susitarimo Nr. 3 nutraukimo nedelsiant informuoti Tarnybą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
**kiekvieno pirkimo/sutarties vertinimas aprašomas atskirai
Pastabos
Dėl pasiūlymo kainos Perkančioji organizacija vykdydama Pirkimą, planavo, kad orientacinė Pirkimo vertė bus 280 000,00 Eur su PVM[7]. Pirkimui pasiūlymą pateikė vienintelis tiekėjas[8], kurio pasiūlymo kaina ženkliai viršija Pirkimui numatytas lėšas. Atkreipiame Perkančiosios organizacijos dėmesį, kad Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatyta „Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos: <...> 5) pasiūlyta kaina neviršija pirkimui skirtų lėšų, nustatytų perkančiosios organizacijos prieš pradedant pirkimo procedūrą“. Pažymėtina, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (toliau – LAT) pažymėjo[9], kad dėl nacionalinio reguliavimo perkančiosios organizacijos ne gali, o privalo atmesti per didelės kainos pasiūlymus. Įstatyme neįtvirtinus reikalavimo pirkimo dokumentuose viešinti turimo biudžeto ar užsibrėžtų išlaidų ribų, tokie pasiūlymai atmetami ir tokiu atveju, kai perkančioji organizacija turi papildomų lėšų, kurias galėtų išleisti pakoregavusi ikiprocedūriniuose dokumentuose užfiksuotą pirkimui skirtą lėšų sumą. Taigi, pirkimo paskelbimo metu pirkimui nustatyta vertė negali būti didinama pirkimo metu. Tai reiškia, kad net jeigu pirkimo vertė nėra skelbiama pirkimo sąlygose ir yra įtvirtinta tik tam tikruose perkančiosios organizacijos vidiniuose dokumentuose, gauti tiekėjų pasiūlymai, viršijantys pradinį pirkimui skirtą biudžetą, turi būti atmesti. Dėl viešųjų pirkimų komisijos nario statuso deklaravimo Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2016-04-26 įsakymu Nr. V-41 „Dėl viešojo pirkimo komisijos sudarymo“ sudarytos Komisijos narys V.M. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nėra deklaravęs savo, kaip viešųjų pirkimų komisijos nario statuso. |
[1] „Pirkimo sutarčių, sudaromų ilgiau nei 3 metams, terminų nustatymo kriterijus ir atvejus, kuriais gali būti sudaromos tokios sutartys, nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė“.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, <...> skaidrumo principų“;
[3] 2019-12-04 Perkančiosios organizacijos raštas Nr. S-811;
[4] „Visi šios Sutarties pakeitimai ar papildymai galioja sudaryti tik raštu ir patvirtinti abiejų Šalių parašais ir antspaudais. Papildomi susitarimai ir priedai prie šios Sutarties neatskiriama dalis;
[5] Įstatymo (aktuali redakcija nuo 2016-01-01 – 2016-12-31) 18 straipsnis 7 dalis.
[6] „Iki 2017 m. birželio 30 d. sudarytos pirkimo sutartys <...> keičiamos vadovaujantis šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 89 straipsnio nuostatomis“;
[7] 2019-08-19 Paraiška prekių, paslaugų ar darbų viešajam pirkimui;
[8] 2019-11-04 viešojo pirkimo komisijos posėdžio protokolas Nr. 6;
[9] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2018 m. gegužės 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-160-469/2018.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami