išvada 2019 (67)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Klaipėdos apskrities vyriausiajam policijos komisariatui | 2019-02- Į 2019-01-11 | Nr. Nr. | 4S- 30-S-766 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – VPT), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko 2017 m. liepos 3 d. Priverstinio transporto priemonių nuvežimo, pervežimo ir saugojimo paslaugų Plungės rajone ir Rietavo savivaldybėje teikimo sutarties Nr. 30-ST2-101-(5.39), sudarytos tarp Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato (toliau – Klaipėdos VPK) ir UAB „Transadria“, vykdymo dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Priverstinio transporto priemonių nuvežimo, pervežimo, perkėlimo ir saugojimo paslaugos“ (skelbtas 2017 m. gegužės 24 d. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, toliau – CVP IS) (toliau – Pirkimas) pirkimo procedūras. 2017-07-03 Priverstinio transporto priemonių nuvežimo, pervežimo ir saugojimo paslaugų Plungės rajone ir Rietavo savivaldybėje teikimo sutartis Nr. 30-ST2-101-(5.39) (toliau – Sutartis). 2017-09-01 Susitarimas dėl Sutarties papildymo Nr. 30-ST2-121-(5.20) (toliau – Papildomas susitarimas). |
Papildomo susitarimo sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija iki 2017-07-01) (toliau – VPĮ). VPT direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu patvirtintas Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas. |
Pirkimo būdas | Supaprastintas mažos vertės pirkimas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 9 000 Eur su PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „Transadria“, kodas 302430174 |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis pirkimo sutarties vertinimas / Sutarties sąlygų keitimas |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
1. | VPĮ 17 straipsnio 1 dalis[1], VPĮ 25 straipsnio 2 dalis[2], VPĮ 89 straipsnio 5 dalis[3] |
Pirkimo sąlygose išskiriami šie paslaugų teikimo variantai, kuriems tiekėjai savo pasiūlyme turėjo pateikti atskirus įkainius: priverstinis transporto priemonių nuvežimas, pervežimas ir saugojimas kai už paslaugas sumoka administracinėn atsakomybėn traukiami asmenys (1 variantas), ir priverstinis transporto priemonių nuvežimas, saugojimas kai už paslaugas sumoka policijos įstaiga (2 variantas). Sutartyje nurodyti atvejai, kuomet už transporto priemonių nuvežimo ir saugojimo paslaugas moka transporto priemonės savininkas ir/ar valdytojas, taikant Sutarties priede Nr. 1 nurodytus įkainius (Sutarties 2 p.) ir atvejai, kuomet už paslaugas moka Klaipėdos VPK, taikant Sutarties priede Nr. 2 nurodytus įkainius (Sutarties 3 p.) Vadovaujantis Sutarties nuostatomis Klaipėdos VPK moka, kai transporto priemonės yra konfiskuojamos pagal Lietuvos Respublikos baudžiamąjį kodeksą (BK), transporto priemonė nuvežta pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą (ANK), tačiau veikla perkvalifikuojama į BK (Klaipėdos VPK moka tik už saugojimo paslaugas nuo veiklos perkvalifikavimo dienos į BK), transporto priemonė nuvežta pagal BK, tačiau veikla perkvalifikuojama į ANK (Klaipėdos VPK moka už nuvežimo ir saugojimo paslaugas iki veiklos perkvalifikavimo dienos į ANK). Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis pradinės Sutarties nuostatomis, visais atvejais, kai transporto priemonė nuvežta ir (ar) saugoma pagal BK, už paslaugas moka Klaipėdos VPK. Išnagrinėjus su Sutartimi susijusius dokumentus, nustatyta, kad Papildomu susitarimu Sutarties šalys papildė Sutartį nauja sąlyga (Papildomo susitarimo 1.1, 1.2 punktai), nustatančia, kad tais atvejais, kai transporto priemonė yra nuvežama ir saugojama pagal BK 281 str. 7 d. normas, už priverstinį transporto priemonių nuvežimą ir saugojimą tiekėjui atlygina transporto priemonės savininkas ir valdytojas solidariai, t. y. už šias paslaugas moka ne Klaipėdos VPK, o tretieji asmenys, kuriems teikiama paslauga pagal Sutartį. Papildomu susitarimu Sutarties pakeitimas galėjo būti atliktas VPĮ 89 straipsnio[4] 1 dalies 5 punkte nurodytu atveju, t. y. tik, jei toks pakeitimas nėra esminis, kaip tai nustatyta šio straipsnio 4 dalyje. Pažymėtina, kad pasirašius Papildomą susitarimą Sutarties šalių teisių ir pareigų pusiausvyra pasikeitė taip, kaip nebuvo numatyta pradinėje Sutartyje, nes Klaipėdos VPK neliko pareigos visais atvejais mokėti už paslaugas, kai transporto priemonė nuvežama ir saugoma pagal BK, pareiga sumokėti už nuvežimą ir saugojimą pagal BK 281 str. 7 d. perkelta transporto priemonės savininkui ir valdytojui (tretiesiems asmenims, kuriems teikiama paslauga pagal Sutartį). Be to, tiekėjas neteko teisės gauti atlygį už minėtų paslaugų suteikimą iš Klaipėdos VPK, tačiau įgijo teisę gauti atlygį už šių paslaugų teikimą iš transporto priemonių savininkų ir valdytojų Sutarties priede Nr. 1 nurodytais įkainiais, kurie yra ženkliai didesni, nei įkainiai, kuriais už paslaugas pagal Sutartį moka Klaipėdos |
VPK. Apibendrinant išdėstytą VPT konstatuoja, kad Papildomu susitarimu buvo ne tik pakeistas Sutarties bendrasis pobūdis, bet ir ekonominė Sutarties pusiausvyra pasikeitė tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai taip, kaip nebuvo aptarta pradinėje Sutartyje, todėl atliktas Sutarties pakeitimas yra esminis[5] ir tokio Sutarties pakeitimo Klaipėdos VPK atlikti negalėjo. Atsižvelgdama į išdėstytą VPT konstatuoja, jog Klaipėdos VPK nesivadovavo Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.4.8. punkto nuostatomis ir tuo pažeidė VPĮ 25 straipsnio 2 dalį, o sudarytu Papildomu susitarimu pažeidė VPĮ 89 straipsnio 5 dalies reikalavimus, nes tokiam Sutarties pakeitimui turėjo būti atliekama nauja pirkimo procedūra bei pažeidė VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje nurodytus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus. 2018-02-28 Susitarimu dėl Papildomo susitarimo pakeitimo Nr. 30-ST2-8-(5.39) Sutarties šalys panaikino Papildomo susitarimo 1.1 ir 1.2 punktus, kuriuose buvo nustatytos sąlygos, reglamentuojančios transporto priemonių nuvežimą ir saugojimą pagal BK 281 str. 7 d. normas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. | |
VPT nustatė, kad Klaipėdos VPK CVP IS paviešino Sutartį 2017-08-09 (praėjus 37 dienom po sudarymo), Papildomą susitarimą paviešino 2018-11-27 (praėjus trylikai mėnesių po jo sudarymo), 2018-02-28 Susitarimą dėl Papildomo susitarimo pakeitimo Nr. 30-ST2-8-(5.39) paviešino 2018-11-27 (praėjus devyneriems mėnesiams po jo sudarymo), 2018-06-20 Susitarimą dėl Sutarties vykdymo termino pratęsimo Nr. 30-ST2-54-(5.39) paviešino 2018-11-27 (praėjus penkeriems mėnesiams po jo sudarymo). VPT konstatuoja, kad Klaipėdos VPK pavėluotai paviešindama Sutartį bei Sutarties pakeitimus pažeidė VPĮ 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus bei 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
IV dalis. Sprendimas
Sudaręs Papildomą susitarimą Klaipėdos VPK nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.4.8 punkto nuostatų ir tuo pažeidė VPĮ 25 straipsnio 2 dalies nuostatas, o sudarytu Papildomu susitarimu pažeidė VPĮ 89 straipsnio 5 dalies reikalavimus, nes tokiam Sutarties pakeitimui turėjo būti atliekama nauja pirkimo procedūra bei pažeidė VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje nurodytus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus. Pavėluotai CVP IS paviešinusi Sutartį ir papildomus susitarimus Klaipėdos VPK pažeidė VPĮ 86 straipsnio 9 dalies reikalavimu. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su VPT sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Įvertinus tai, kad už transporto priemonių nuvežimo ir saugojimo paslaugas moka ne tik Klaipėdos VPK, bet ir tretieji asmenys (jiems teikiama paslauga pagal Sutartį), Klaipėdos VPK, Sutarties vykdymo metu turi pareigą patikrinti, kad tiekėjas visus sutartinius įsipareigojimus vykdytų tinkamai, t. y. turi kontroliuoti, ar tiekėjas, teikdamas paslaugas, vadovaujasi Sutarties 7.6 p. nustatytomis sąlygomis bei Transporto priemonių nuvežimo, pervežimo, saugojimo, apskaitos, administravimo bei jų grąžinimo savininkams ir/ar valdytojams, procedūrų tvarkos aprašu (Sutarties priedas Nr. 3). |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[2] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos <...> Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės.“
[3] „Jeigu pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas atliekamas kitais negu apibrėžti šio straipsnio 1 ir 2 dalyse atvejais, tokiam pakeitimui atlikti turi būti atliekama nauja pirkimo procedūra pagal šio įstatymo reikalavimus.“
[4] Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.4.8 punktas: „Pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis keičiama vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 89 straipsnio nuostatomis.“
[5] VPĮ 89 straipsnio 4 dalis: „Pirkimo sutarties <...> pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu laikomas esminiu pagal šio straipsnio 1 dalies 5 punktą, kai juo pakeičiamas pirkimo sutarties <...> bendrasis pobūdis. Bet kuriuo atveju esminiais pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimais laikomi tokie pakeitimai, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų (šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytais atvejais į šias sąlygas neatsižvelgiama): <...> 2) dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeičia tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai taip, kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje;<...>“.
[6] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi <...> skaidrumo principų“.
[7] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.“
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami