išvada 2019 (81)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
UAB „Raseinių šilumos tinklai“ Kopija Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai | 2019-01-11 Į
| Nr. Nr. | 4S-41 | |||
VIEŠOJO PIRKIMO PROCEDŪRŲ NEPLANINIO VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 28 straipsnio 2 dalimi, įvertino UAB „Raseinių šilumos tinklai“ (toliau – Įsigyjančioji organizacija) vykdytą pirkimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Biokuras, medienos biomasė, sudaryta iš lignino ir pjuvenų“, VPT paskelbtas 2018-07-02, indeksas 249 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | - |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklės (toliau – Taisyklės) |
Vertinimo apimtys / etapas | Vertinimas po sutarties sudarymo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Taisyklių 4 punktas[1] | |
Įsigyjančioji organizacija 2018-05-24 raštu Nr. (4.3)64-120 kreipėsi į Lietuvos energijos išteklių biržos operatorių UAB „Baltpool“, teiraudamasi, ar 2018 – 2019 metų šildymo sezono metu per BALTPOOL biokuro biržą bus prekiaujama kietuoju biokuru – medienos biomase, sudaryta iš lignino ir pjuvenų (toliau – Kuras). Tą pačią dieną UAB „Baltpool“ Įsigyjančiajai organizacijai atsakė, kad šiuo Kuru prekiaujama nebus. Įsigyjančioji organizacija nusprendė, kad tiekėjai, teikdami pasiūlymus Kuro pirkimui, turėtų nurodyti nuolaidą procentais nuo biržoje prekiaujamo kuro SM3 kainos. Pažymėtina, kad SM3 ir Įsigyjančiosios organizacijos siekiamas įsigyti Kuras yra skirtingi produktai, nors jų paskirtis ir yra vienoda, t. y. skirta šilumos gamybai. Tarnybai 2018-11-15 raštu Nr. 4S-1453 pasiteiravus biržos operatoriaus UAB „Baltpool“ (toliau – Biržos operatorius), ar Įsigyjančiosios organizacijos įsigyjamas Kuras gali būti laikomas lygiaverčiu produktu biržoje prekiaujamam SM3 biokurui, Biržos operatorius 2018-11-22 raštu Nr. SD-180451 nurodė, kad „<...> Atsižvelgiant į tai, kad ligninas turi apie 4 kartus didesnį peleningumo procentą nei biržoje prekiaujamas produktas SM3, toks biokuro mišinys <...> negali būti vertintinas lygiavertis biokuro produktui SM3, jis yra prastesnės kokybės <...>“. Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos 2019-01-03 rašte Nr. 2R-14 nurodė pagrindinius Kuro ir SM3 biokuro skirtumus ir pareiškė nuomonę, kad Kuras, lyginant su SM3 biokuru, „<...> yra atskira kuro rūšis“. Pažymėtina, kad Įsigyjančioji organizacija nenustatė planuojamos Pirkimo vertės bei neištyrė Kuro rinkos kainos, todėl vertindama pasiūlymus, kuriuose nurodyta nuolaida nuo kito nelygiaverčio produkto kainos (SM3), negalėjo objektyviai įvertinti, ar pateikto pasiūlymo kaina Įsigyjančiajai organizacijai nėra per didelė, nepriimtina ar nepagrįstai aukšta. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Įsigyjančioji organizacija, priimdama sprendimą mažiau kokybiško ir pigesnio Kuro kainą sieti su kokybiškesnio, brangesnio biokuro SM3 kaina, negalėjo įsitikinti Kuro kainos dydžio pagrįstumu ir užtikrinti, kad Pirkimui skirtos lėšos bus panaudotos racionaliai, ir tokiu būdu pažeidė Taisyklių 4 punkte nustatytą pirkimų tikslą. | |
Taisyklių 130 punktas[2] | |
Tarnyba kreipėsi į Įsigyjančiąją organizaciją, prašydama nurodyti, dėl kokių priežasčių buvo nuspręsta įsigyti tokį biokurą, kuriuo neprekiaujama biržoje ir jį Lietuvoje gali pasiūlyti tik vienas tiekėjas UAB „Lignineko“ (toliau – Tiekėjas). Pažymėtina, kad pats Tiekėjas savo interneto tinklapyje akcentuoja, jog „<...> Lignineko priklauso vienintelis Lietuvoje lignino telkinys Zabieliškio kaime, Kėdainių raj. kuriame sukaupta apie 500 tūkst. kubinių metrų lignino <...>“. Įsigyjančioji organizacija 2018-11-14 rašte Nr. (4.3)-66-333 nurodė, kad sprendimas įsigyti Kurą priimtas argumentuojant tuo, jog Kuro kaina yra mažesnė, tačiau nepateikė jokių skaičiavimus pagrindžiančių dokumentų. Pažymėtina, kad Taisyklių XII skyriaus, reglamentuojančio biokuro įsigijimo ypatumus, 130 punktas nustato, kad atviras konkursas, t. y. pirkimo būdas, kuriuo Įsigyjančioji organizacija pirko Kurą, laikomas įvykusiu, jeigu bent 3 tiekėjai pateikia pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus atitinkančius pasiūlymus. Pažymėtina, kad pagal Įsigyjančiosios organizacijos Tarnybai pateiktus dokumentus matyti, kad buvo gautas tik vienas pasiūlymas, kurį pateikė Tiekėjas. Dėl šios priežasties Įsigyjančioji organizacija Pirkimą turėjo pripažinti neįvykusiu, nesudaryti pirkimo sutarties ir organizuoti naują pirkimą. Nepaisant to, Įsigyjančioji organizacija su Tiekėju 2018-08-01 sudarė sutartį Nr. 8-7/RŠ/18 (toliau – Sutartis). Tokiu būdu Įsigyjančioji organizacija pažeidė Taisyklių 130 punkto nuostatas. | |
Taisyklių 4 punktas[3], Taisyklių 3 punktas[4] | |
Įsigyjančioji organizacija, vykdydama Pirkimą, Kuro techninėje specifikacijoje (Pirkimo sąlygų priedas Nr. 3) nustatė reikalavimus, kuriuos turi atitikti įsigyjamas Kuras. Tiekėjas, teikdamas pasiūlymą Pirkimui, kartu su pasiūlymu nepateikė jokių dokumentų, kurie apibūdintų siūlomo biokuro techninius duomenis ir įrodytų atitikimą Pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams. Nepaisant to, 2018-07-30 Pirkimo komisija posėdžio (protokolas Nr. 3) metu priėmė sprendimą, kad „<...> pateiktas pasiūlymas atitinka visus reikalavimus nurodytus pirkimo sąlygose“ ir pakvietė Tiekėją sudaryti Sutartį. Tarnyba konstatuoja, kad Įsigyjančioji organizacija, neįsitikinusi, kad Tiekėjo pasiūlymas atitinka Pirkimo dokumentų reikalavimus ir paskelbusi Tiekėją Pirkimo laimėtoju bei sudariusi su juo Sutartį, pažeidė Taisyklių 4 punkte nurodytą pirkimų tikslą racionaliai naudoti lėšas bei 3 punkte įtvirtintą skaidrumo principą. | |
Taisyklių 129 punktas[5], Taisyklių 3 punktas[6] | |
Pirkimo sąlygų 2.6 punkte Įsigyjančioji organizacija nustatė, kad „Tiekėjas privalo pasiūlyti visą konkurso sąlygų 2.2 punkte nurodytą Biokuro kiekį“. Tuo tarpu Taisyklių 129 punkte numatyta, kad „Įsigyjančioji organizacija, rengdama pirkimo dokumentus, negali nustatyti draudimo tiekėjams teikti dalinio pasiūlymo įsigyjančiosios organizacijos perkamo biokuro kiekio. Pirkimo dokumentuose nustatomas minimalus pasiūlymo biokuro kiekis negali būti didesnis kaip 30 procentų pirkimo dokumentuose nurodyto viso perkamo biokuro kiekio“. Tarnyba konstatuoja, kad nustatydama reikalavimą vienam tiekėjui pateikti visą perkamą Kuro kiekį, Įsigyjančioji organizacija apribojo tiekėjų konkurenciją ir sudarė prielaidas neracionaliam lėšų naudojimui, tuo pažeisdama Taisyklių 129 punkto nuostatas, bei 3 punkte įtvirtintą lygiateisiškumo principą. | |
Taisyklių 62.10 punktas[7] | |
Taisyklių 62.10 punkte nustatyta, kad pirkimo dokumentuose turi būti nustatyta tokia kainos pateikimo forma, kurioje kaina būtų išskaidoma į dedamąsias, atskirai nurodant energijos ištekliaus žaliavos kainą ir transportavimo paslaugos kainą. Pažymėtina, kad Pirkimo sąlygose toks reikalavimas nėra nustatytas, tiekėjai teikdami pasiūlymus turėjo nurodyti tik bendrą kainą. Pirkimo sąlygų 9.3 punkte nurodyta, kad „Geriausiu pasiūlymu laikomas pasiūlymas, kurio Biokuro su transportavimu kaina eurais be PVM yra mažiausia“. Pasiūlymo formoje nurodyta, kad tiekėjų pateiktoje paskutinėje vidutinėje biokuro biržos pardavimo kainoje Kauno apskrityje, EUR/1tne (be PVM) yra įskaičiuotos ir transportavimo išlaidos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Įsigyjančioji organizacija pažeidė Taisyklių 62.10 punkto nuostatas. | |
Taisyklių 57 punktas[8] | |
Pirkimo sąlygų 5.9 punkte nurodyta, kad „Dalyvio pasiūlyme Biokuro kaina išreiškiama nuolaida, kurią Dalyvis įsipareigoja, visos dvišalės sutarties galiojimo laikotarpiu, kiekvienam Pirkėjo pateiktam Biokuro užsakymui, taikyti nuo Energijos išteklių biržos internetiniame puslapyje skelbiamos paskutinės vidutinės biokuro biržos kainos SM3 medienos skiedros Kauno apskrityje EUR/tne be PVM“. Tuo tarpu Pirkimo sąlygų 9.2 punkte nurodyta, kad pasiūlymų kainos bus apskaičiuojamos pagal „Energijos išteklių biržos internetiniame puslapyje skelbiamą vidutinę praėjusios savaitės biokuro biržos kainą SM2 medienos skiedros Kauno apskrityje EUR/tne be PVM pasiūlymo teikimo dieną“. Dėl šios priežasties tiekėjai galėjo suklysti skaičiuodami ne tos prekės pasiūlymo kainą. Tarnyba konstatuoja, kad nustačiusi pirkimo dokumentuose netikslias sąlygas, Įsigyjančioji organizacija pažeidė Taisyklių 57 punkto nuostatas bei 3 punkte įtvirtintą skaidrumo principą.
| |
Taisyklių 47 punktas[9] | |
Įsigyjančiosios organizacijos direktoriaus 2018-03-07 įsakymu Nr. (1.)-1-16 patvirtintame 2018 metų kuro, kurio reikia šilumos energijai gaminti, pirkimo plane nėra nurodyta, kad planuojama įsigyti Kurą. Taip pat pažymėtina, kad minėtasis pirkimų planas nebuvo paviešintas CVP IS. Tarnyba konstatuoja, kad tokiu būdu Įsigyjančioji organizacija pažeidė Taisyklių 47 punkto nuostatas, įpareigojančias energijos išteklių pirkimo planuose nurodyti einamaisiais metais planuojamus vykdyti pirkimus, o taip pat šiuos planus skelbti savo interneto svetainėje ir CVP IS. | |
Taisyklių 3 punktas[10] | |
2018-08-01 Sutarties Nr. 8-7/RŠ/18, sudarytos tarp Įsigyjančiosios organizacijos ir UAB „Lignineko“ 4.3 punkte numatyta, kad „Biokuro kaina yra ne mažiau kaip 7.0 % (7 procentai) nuo Energijos išteklių biržos internetiniame puslapyje skelbiamos paskutinės vidutinės biokuro biržos kainos SM3 medienos skiedros Kauno apskrityje EUR/tne be PVM“. Pažymėtina, kad Sutartyje nėra numatyta, kaip kaina turėtų būti apskaičiuojama tuo atveju, jeigu biržoje SM3 biokuru nebus prekiaujama arba biržos prekybos duomenų nepakaks produkto vidutinei biržos kainai nurodytu laikotarpiu apskaičiuoti. Dėl šios priežasties kyla grėsmė, kad Įsigyjančioji organizacija negalės tinkamai vykdyti Sutarties. Tarnyba konstatuoja, kad nereglamentuodama esminių Sutarties sąlygų Įsigyjančioji organizacija pažeidė Taisyklių 3 punkte įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Pastabos, į kurias įsigyjančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
IV dalis. SPRENDIMAS
Įsigyjančioji organizacija atliko Kuro pirkimą nesivadovaudama Taisyklėse nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, kad įsigyjant biokurą Taisyklės numato, jog atviras konkursas laikomas įvykusiu tik gavus bent 3 tinkamus tiekėjų pasiūlymus, o Įsigyjančiosios organizacijos įsigyjamu Kuru Lietuvoje prekiauja tik vienas tiekėjas, Įsigyjančioji organizacija turėjo apsvarstyti tokio Pirkimo vykdymo tikslingumą ir spręsti dėl kitokio biokuro produkto įsigijimo. Įsigyjančioji organizacija prieš nuspręsdama įsigyti Kurą neištyrė rinkos, dėl to neužtikrino tiekėjų konkurencijos ir nepasiekė pirkimų tikslo. Pažymėtina, kad Lietuvos rinkoje nesant daugiau įsigyjamo Kuro tiekėjų, Įsigyjančioji organizacija negalėjo objektyviai įvertinti Tiekėjo siūlomos kainos pagrįstumo ir racionalumo.
Atsižvelgiant į tai, kad Pirkimas turėjo būti pripažintas neįvykusiu vadovaujantis Taisyklių nuostatomis, o taip pat į tai, kad perkamo Kuro kaina buvo apskaičiuojama atsižvelgiant į kito, nelygiaverčio brangesnio biokuro kainą, Sutartis negalėjo būti sudaryta.
Atsižvelgdama į vertinimo išvadoje nustatytus Taisyklių pažeidimus, Tarnyba rekomenduoja Sutartį nutraukti.
Prašome ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos, raštu informuoti Tarnybą apie priimtą sprendimą dėl Tarnybos rekomendacijos.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Pirkimų tikslas – vadovaujantis Taisyklių reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyjančiajai organizacijai įsigyti reikiamą kiekį reikiamos rūšies energijos išteklių, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas“.
[2] „Atviras konkursas ar skelbiamos derybos laikomi įvykusiais, jeigu bent 3 tiekėjai pateikia pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus atitinkančius pasiūlymus ir iš kurių bent 2 tiekėjai nėra susijusios su įsigyjančiąja organizacija įmonės“.
[3] „Pirkimų tikslas – vadovaujantis Taisyklių reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyjančiajai organizacijai įsigyti reikiamą kiekį reikiamos rūšies energijos išteklių, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas“.
[4] „Įsigyjančioji organizacija užtikrina, kad atliekant energijos išteklių pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo ir protingumo principų“.
[5] „Įsigyjančioji organizacija, rengdama pirkimo dokumentus, negali nustatyti draudimo tiekėjams teikti dalinio pasiūlymo įsigyjančiosios organizacijos perkamo biokuro kiekio. Pirkimo dokumentuose nustatomas minimalus pasiūlymo biokuro kiekis negali būti didesnis kaip 30 procentų pirkimo dokumentuose nurodyto viso perkamo biokuro kiekio“.
[6] „Įsigyjančioji organizacija užtikrina, kad atliekant energijos išteklių pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo ir protingumo principų“.
[7] „Pirkimo dokumentuose pateikiama: <...> kainos pateikimo forma, pagal kurią kaina skaidoma į dedamąsias, atskirai nurodant energijos ištekliaus žaliavos kainą ir transportavimo paslaugos kainą; jeigu pagal pirkimo dokumentus tiekėjas turės užtikrinti energijos ištekliaus sandėliavimą ir (ar) teikti rezervo formavimo paslaugą, atskirai turi būti nurodytos sandėliavimo ir (ar) rezervų formavimo paslaugų kainos“.
[8] „Įsigyjančiosios organizacijos parengti pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad jais vadovaudamiesi tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o įsigyjančioji organizacija nupirkti pirkimo dokumentuose nurodytą kiekį nurodytos rūšies energijos išteklių“.
[9] „Įsigyjančioji organizacija tvirtina numatomų vykdyti einamaisiais metais energijos išteklių pirkimo planus ir kasmet, ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos, o juos patikslinusi – nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 2 darbo dienas, skelbia savo interneto svetainėje bei Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje ir nurodo įsigyjančiosios organizacijos pavadinimą, adresą, kontaktinius duomenis, pirkimo objekto pavadinimą, numatomus: kiekį ir (ar) pirkimo vertę, pirkimo pradžią ir pirkimo būdą, ketinamos sudaryti pirkimo sutarties trukmę“.
[10] „Įsigyjančioji organizacija užtikrina, kad atliekant energijos išteklių pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo ir protingumo principų“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami