išvada 2019 (83)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VšĮ Kauno miesto poliklinikai | 2019-11- Į 2019-10-21
| Nr. Nr. | 4S- (7.4) S-1690 (5.12) |
PIRKIMO VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ Kauno miesto poliklinikos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Kraujo paėmimo sistemos prekės“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2019-08-03, pirkimo Nr. 447644; toliau – Pirkimas)[1] |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-06-11) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 330 000,00 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis Pirkimo vertinimas dėl techninės specifikacijos reikalavimų ir pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų/ po pasiūlymų pateikimo, iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2] Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[3] Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[4] Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[5] | |
Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygų 1 priedo „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) 4 punkto Lentelėje Nr. 1 nustatė prekėms keliamus techninius reikalavimus. Šios lentelės Eil. Nr. 1 nurodė, kad „Mėgintuvėliai turi būti sterilūs – atitikti EN 552 medicinos prietaisų sterilumo direktyvą (SAL – sterilumo užtikrinimo lygmuo – 10-6 ar geresnis). Su pasiūlymu pateikti sertifikatą”, o Eil. Nr. 6 – „Adatos turi būti sterilios – atitikti EN 552 medicinos prietaisų sterilumo direktyvą (SAL – sterilumo užtikrinimo lygmuo – 10-6 ar geresnis). Su pasiūlymu pateikti sertifikatą”. Tarnyba nustatė, kad Techninės specifikacijos reikalavimas, jog mėgintuvėliai ir adatos turi „atitikti EN 552 medicinos prietaisų sterilumo direktyvą“ (toliau – Direktyva EN 552), yra ribojantis konkurenciją, nes ši Direktyva EN 552 yra nebegaliojanti ir pakeista nauju leidimu, todėl mėgintuvėliai ir adatos, pagaminti po Direktyvos EN 552 pripažinimo negaliojančia, negali turėti sertifikatų, kurie įrodytų jų atitiktį Direktyvai EN 552. Standarte ISO 11137 nurodyta, kad jis pakeičia Direktyvą EN 552, todėl akivaizdu, jog mėgintuvėlis, kuris atitinka sterilumą pagal standartą ISO 11137, yra lygiavertis mėgintuvėliui, kuris atitinka sterilumą pagal Direktyvą EN 552. Kadangi standartas ISO 11135 yra lygiavertis Direktyvai EN 552, todėl adata, kuri atitinka sterilumą pagal standartą ISO 11135, yra lygiavertė adatai, kuri atitinka sterilumą pagal Direktyvą EN 552. Techninės specifikacijos reikalavimas, kad mėgintuvėliai ir adatos turi atitikti Direktyvą EN 552, riboja konkurenciją, nes tiekėjai negali pasiūlyti mėgintuvėlių bei adatų, pagamintų po Direktyvos EN 552 pripažinimo negaliojančia, t.y. vėliau pagamintų mėgintuvėlių ir adatų, kurių sterilumas yra lygiavertis mėgintuvėliams bei adatoms, pagamintiems Direktyvos EN 552 galiojimo metu. Perkančioji organizacija Techninės specifikacijos 4 punkto Lentelės Nr. 2 Eil. Nr. 4 nustatė, kad „Kraujo surinkimo mėgintuvėlių kamšteliai (1-8 pozicijos perkamų prekių sąraše) turi būti sandarūs, nepraleisti skysčio, neriedėti nuo horizontalaus paviršiaus. Kamštelius turi būti galima atidaryti ir saugiai uždaryti mažiausiai 10 kartų, o atliekant šiuos veiksmus kamšteliai negali išsiardyti ir/arba atsirasti bet kokie kiti vizualiai pastebimi kamštelių pokyčiai”. Techninės specifikacijos reikalavimas, kad mėgintuvėlių kamšteliai „neriedėtų nuo horizontalaus paviršiaus“, t.y. turėtų briaunas, dirbtinai riboja konkurenciją, kadangi tokią briaunų funkciją deklaruoja tik vienintelis gamintojas Becton Dickenson. Apibendrindama išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Techninės specifikacijos reikalavimai prekėms neužtikrina tiekėjų konkurencijos, todėl pažeidžia Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus, Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytą įpareigojimą siekti, kad pirkimams skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai, Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies reikalavimą, kuri draudžia sudaryti palankesnes ar nepalankesnes sąlygas tam tikriems tiekėjams, ir Įstatymo 37 straipsnio 3 dalies reikalavimus, kad „techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“. | ||
2. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[6] Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[7] | |
Pirkimo sąlygų 8.2 punkte nustatyta, kad „Perkančioji organizacija ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrinks pagal pasiūlymo kainos bei kokybės santykio kriterijus“. Ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas išrenkamas pagal šiuos vertinimo kriterijus: pirmasis kriterijus – kaina (lyginamasis svoris – 50), antrasis kriterijus – kokybės charakteristikos (lyginamasis svoris – 50)[8]. Antrasis kriterijus – kokybės charakteristikos – išskaidytas į Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų ir vertinimo tvarkos 1 punkto lentelės Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų ir vertinimo tvarkos 1 punkto lentelės Apibendrindama tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų ir vertinimo tvarkoje nustatytas kokybės charakteristikos parametrų (P5 ir P7) aprašymai ir balų suteikimo tvarka pažeidžia Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, proporcingumo ir lygiateisiškumo principus, Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytą įpareigojimą siekti, kad Pirkimui skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[12] Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[13] Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[14] Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[15] | |
Techninės specifikacijos 1 punkto Lentelės Eil. Nr. 2 ir Eil. Nr. 3 nurodyta, kad perkami „Vakuuminiai mėgintuvėliai su K2EDTA hematotoginiam tyrimui <...>, 13x75 ml“. Reikalavimus nurodytiems mėgintuvėliams Lietuvoje nustato 2004-11-30 įsigaliojęs standartas LST EN 14820:2004 „Vienkartiniai žmogaus veninio kraujo mėginių ėmimo indai“, kurio 12 dalyje, kaip priedai yra nurodytos visos trys etilendiamintetraacto rūgšties (EDTA) druskos: dikalio (K2-EDTA), trikalio (K3-EDTA) ir dinatrio (Na2-EDTA). 2017-12-29 Lietuvoje įsigaliojo standartas LST EN ISO 6710:2017 „Vienkartiniai žmogaus veninio kraujo mėginių ėmimo indai“, kuris pakeitė standartą LST EN 14820:2004 (iki 2020-09-06 galioja abu standartai, o nuo 2020-09-06 – tik LST EN ISO 6710:2017). Standarto LST EN ISO 6710:2017 priede E taip pat yra nurodytos viso trys etilendiamintetraacto rūgšties (EDTA) druskos kaip naudojami priedai („Current EDTA compounds for application in blood collection tubes are, for example, ethylenediaminetetraacetic acid dipotasium salt dihydrate, K2-EDTA <...>, ethylenediaminetetraacetic acid tripotasium salt dihydrate, K3-EDTA <...> or ethylenediaminetetraacetic acid disodium salt dihydrate Na2-EDTA <...>“). Visa tai įrodo, kad bet kuri druska kaip lygiavertė gali būti naudojama kaip antikoaguliantas (krešėjimą slopinantis priedas) kraujo paėmimo mėgintuvėliuose, todėl Techninės specifikacijos Tarnyba, įvertinusi, tai, kas išdėstyta, konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos parengta Techninė specifikacija apribojo tiekėjų konkurenciją ir tuo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies nuostatą „<...> konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“ bei pažeidė Įstatymo 37 straipsnio 3 dalies reikalavimus, nustatančius, kad „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“. Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija, nustatydama ribojančius Techninės specifikacijos reikalavimus, ne tik dirbtinai sumažino konkurenciją, bet ir pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, proporcingumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus, Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtintą racionalaus lėšų panaudojimo principą. | ||
2. | Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[16] | |
Techninės specifikacijos 1 punkto lentelės Eil. Nr. 8 nustatyta, kad „Vakuuminiai mėgintuvėliai su ličio heparino priedu ir atskiriamuoju barjeru, 3-4 ml tūrio, 13×75 ml”. Šiuo metu rinkoje atskiriamasis barjeras gali būti dviejų tipų: gelinis atskiriamasis barjeras arba mechaninis atskiriamasis barjeras. Esant taip suformuluotai Techninės specifikacijos sąlygai, neaišku su kokio tipo atskiriamuoju barjeru Perkančioji organizacija siekia įsigyti mėgintuvėlius, t.y. ar Perkančioji organizacija siekia įsigyti mėgintuvėlius su tam tikro tipo atskiriamuoju barjeru, ar jai tinka mėgintuvėliai su abiejų tipų atskiriamaisiais barjerais. Tai, kad Techninės specifikacijos sąlyga yra neaiški, patvirtina tiekėjo pretenzija (2019-08-13 CVP IS pranešimas Nr. 7487791). Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų ir vertinimo tvarkos 1 punkto lentelės Eil. Nr. 2.2 punkte nustatyta, kad „Mėginius serumo mėgintuvėliuose su atskiriamuoju geliu Pažymėtina, kad vykdant viešuosius pirkimus būtina laikytis Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatos, nurodančios, jog pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia. Tarnyba konstatuoja, kad nustatydama netikslias ir neaiškias Pirkimo sąlygas, Perkančioji organizacija pažeidė minėtąją Įstatymo nuostatą. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į nustatytus pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II ir III dalyse, Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Vertinimo išvada, galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
**kiekvieno pirkimo/sutarties vertinimas aprašomas atskirai
Pastabos
|
[1] Pirkimą vykdo VšĮ Kauno miesto poliklinikos direktoriaus 2019-07-31 įsakymu Nr. 1(1.2)-254 „Dėl kraujo paėmimo sistemos prekių pirkimo komisijos sudarymo“ (su pakeitimais) sudaryta viešojo pirkimo komisija.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3] Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;“.
[4] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama <...> dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“.
[5] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“.
[6]Žr. Nuorodą Nr. 2.
[7]Žr. Nuorodą Nr. 3.
[8] Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų bei vertinimo tvarkos (Pirkimo sąlygų 6 priedas) 1 punkto Lentelės Eil. Nr. 1-2.
[9] Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų bei vertinimo tvarkos 1 punkto Lentelės Eil. Nr. 2.5.
[10] „ - Centrifugavimo laikas 10 minučių ir daugiau, tai P5 reikšmė – 0 balų;
- Centrifugavimo laikas nuo 9 iki 10 minučių, tai P5 reikšmė – 0,1 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 8 iki 9 minučių, tai P5 reikšmė – 0,2 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 7 iki 8 minučių, tai P5 reikšmė – 0,3 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 6 iki 7 minučių, tai P5 reikšmė – 0,4 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 5 iki 6 minučių, tai P5 reikšmė – 0,5 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 4 iki 5 minučių, tai P5 reikšmė – 0,6 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 3 iki 4 minučių, tai P5 reikšmė – 0,7 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 2 iki 3 minučių, tai P5 reikšmė – 0,8 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 1 iki 2 minučių, tai P5 reikšmė – 0,9 balo;
- Centrifugavimo laikas nuo 0 iki 1 minutės, tai P5 reikšmė – 1 balas“.
[11] Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų bei vertinimo tvarkos 1 punkto Lentelės Eil. Nr. 2.7.
[12]Žr. Nuorodą Nr. 2.
[13]Žr. Nuorodą Nr. 3.
[14]Žr. Nuorodą Nr. 4.
[15]Žr. Nuorodą Nr. 5.
[16] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami