išvada 2019 (90)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Rokiškio rajono savivaldybės administracijai Centrinei projektų valdymo agentūrai
| 2019-10- Į 2019-09-24 | Nr. Nr. | 4S- (7.28) SD-5.45-3304 | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino Rokiškio rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo pagrindu sudarytą preliminariąją sutartį bei jos pagrindu sudarytą pagrindinę viešojo pirkimo sutartį.
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Projekto „Obelių miesto gyvenamosios vietovės atnaujinimas“ rangos darbų pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2017-12-12, pirkimo Nr. 358694) (toliau – Pirkimas) 2018-02-14 Preliminariosios sutarties Nr. DS-63 pagrindu (toliau – Preliminarioji sutartis) 2018-05-22 sudaryta Pagrindinė „Projekto „Obelių miesto gyvenamosios vietovės atnaujinimas“ rangos darbų pirkimo sutartis Nr. DS-320 (toliau – Pagrindinė sutartis) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Viešųjų pirkimų įstatymas (aktuali redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | Preliminariosios sutarties pagrindu sudarytos Pagrindinės sutarties vertė - 410 315,87 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „Virtualūs namai“ (toliau – Rangovas) įmonės kodas 302416648, A Mickevičiaus g. 31-3, Kaunas |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis Preliminariosios sutarties pagrindu sudarytos Pagrindinės sutarties vertinimas dėl sąlygų keitimo sudarant Pagrindinę sutartį / Pagrindinė sutartis vykdoma |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | Pirkimas finansuojamas savivaldybės ir Europos Sąjungos lėšomis. Projektas „Obelių miesto gyvenamosios vietovės atnaujinimas“, Nr. 08.2.1-CPVA-R-908-51-0009. Įgyvendinančioji institucija – VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], Įstatymo 17 straipsnio 2 dalis[2] | |
Preliminariosios sutarties 3.4 punkte nustatyti pagrindiniai sutarties sąlygų duomenys (darbų atlikimo terminas, delspinigiai, sutarties kaina, atsiskaitymai po kiekvieno tarpinio mokėjimo, delspinigiai dėl vėluojančio mokėjimo ir kt.), tame tarpe ir tai, kad sutarties sąlygose bus taikomas išankstinis mokėjimas, tačiau grafoje „Duomenys ir sąlygos“ neįrašyta jokia išankstinio mokėjimo reikšmė, nei procentais, nei pinigine išraiška, tik procento simbolis be reikšmės, taip pat nurodyta sąlyga, dėl išankstinio mokėjimo termino ir kitų mokėjimų terminų, tačiau minėtoje grafoje nenurodytas dienų skaičius per kurį bus atliekami mokėjimai. Tuo tarpu Pagrindinės sutarties 3.4 punkte, grafoje „Duomenys ir sąlygos“ dėl išankstinio mokėjimo nustatyta - 100 000 Eur suma ir išankstinio mokėjimo terminas - 15 dienų bei kitų mokėjimų terminas - 30 dienų. Atsižvelgiant į nustatytą, konstatuotina, kad sutarties šalys, pasirašydamos Sutartį, faktiškai pakeitė Pagrindinės sutarties sąlygas, t. y. į Pagrindinę sutartį įrašė naujas sąlygas, kurių nebuvo Preliminariojoje sutartyje, šiuo atveju, įrašė konkrečią išankstinio mokėjimo sumą (100 000 Eur) ir išankstinio mokėjimo terminą 15 dienų bei kitų mokėjimų terminą – 30 dienų, pakeitė esmines Pagrindinės sutarties nuostatas, ir tokiu būdu pasikeitė ekonominė Pagrindinės sutarties šalių pusiausvyra Rangovo naudai, taip kaip nebuvo numatyta Preliminariojoje sutartyje. Atkreiptinas dėmesys, kad toks pirkimo sutarties pakeitimas yra esminis, kaip apibrėžta Įstatymo 89 straipsnio 4 dalies 2 punkte[3], todėl šio pakeitimo Perkančioji organizacija atlikti negalėjo. Atlikusi esminį Pagrindinės sutarties pakeitimą Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą ir 2 dalyje įtvirtintą pirkimo tikslo (racionalaus lėšų naudojimo) siekimą. | |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis,[4] Įstatymo 17 straipsnio 2 dalis[5] | |
Pagrindinės sutarties 8.7.1 punkte nustatyta, kad Perkančioji organizacija privalo mokėti rangovui „Išankstinio mokėjimo sumą per 3.4 papunktyje nurodytą dienų skaičių po išankstinio mokėjimo užtikrinimo banko garantijos arba draudimo bendrovės laidavimo rašto ir išankstinio mokėjimo sąskaitos gavimo dienos. Jeigu Rangovas nepateikia išankstinio mokėjimo užtikrinimo, tai išankstinis mokėjimas Rangovui neatliekamas.“ Įvertinus Perkančiosios organizacijos pateiktus dokumentus[6] nustatyta, kad Perkančioji organizacija 2018-06-15 iš Rangovo, gavusi išankstinio mokėjimo sąskaitą[7] 100 000,00 Eur sumai, 2018-06-27 atliko lėšų pervedimą[8] į Rangovo sąskaitą. Pažymėtina, kad Rangovas privalėjo pateikti išankstinio mokėjimo užtikrinimo dokumentą, kaip tai nustatyta Pagrindinės sutarties 8.7.1 punkte, tačiau jo nepateikė, o tik žadėjo pateikti po 2020 m. sausio 1 d. bei nurodė, kad vykdo daug objektų, todėl limitai išnaudoti[9], t. y. išankstinio mokėjimo užtikrinimo dokumentas lig šiol dar nėra pateiktas. Atkreiptinas dėmesys, kad išankstinio apmokėjimo užtikrinimo dokumentu (banko garantija arba draudimo bendrovės laidavimo raštas) Rangovas užtikrina, kad panaudos pagal sutartį Perkančiosios organizacijos suteiktą avansą pagal paskirtį. Išankstinio mokėjimo užtikrinimas turi galioti iki tol, kol pateikiama paskutinė sąskaita, kurioje pilnai padengiamas išankstinis mokėjimas, kadangi jis garantuoja, kad Perkančiajai organizacijai bus atlyginti nuostoliai, atsiradę Rangovui pažeidus Pagrindinę sutartį, todėl Perkančioji organizacija turi pareigą užtikrinti tinkamą Pagrindinės sutarties vykdymo priežiūrą ir Pagrindinę sutartį vykdyti vadovaujantis jos nuostatomis. Įvertinus tai, kad vykdant Pagrindinę sutartį nebuvo vadovaujamasi Pagrindinės sutarties 8.7.1 punkto nuostatomis, o Perkančioji organizacija pervedė išankstinio mokėjimo sumą į Rangovo sąskaitą, Rangovui nepateikus, reikalaujamo Pagrindinės sutarties 8.7.1 punkte išankstinio mokėjimo užtikrinimo dokumento, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija faktiškai pakeitė Pagrindinės sutarties nuostatas tokiu būdu, kad ekonominė Pagrindinės sutarties pusiausvyra pasikeitė Rangovo naudai, taip kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje. Atkreiptinas dėmesys, kad toks pirkimo sutarties pakeitimas yra esminis, kaip apibrėžta Įstatymo 89 straipsnio 4 dalies 2 punkte[10], todėl šio pakeitimo Perkančioji organizacija atlikti negalėjo. Atlikusi esminį Pagrindinės sutarties pakeitimą Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą ir 2 dalyje įtvirtintą pirkimo tikslo (racionalaus lėšų naudojimo) siekimą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[11], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[12] | |
Įstatymo 86 straipsnio 9 dalyje nurodyta, kad Perkančioji organizacija privalo paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) laimėjusio dalyvio pasiūlymą ir sudarytą pirkimo sutartį, jei pasiūlymai pateikiami raštu ir sutartis sudaroma raštu bei numatytos išimtys, kuomet šis reikalavimas yra netaikomas. Nustatyta, kad, atlikusi Pirkimą, Perkančioji organizacija su trimis rangovais (UAB „Virtualūs namai“, UAB „SMD“, UAB „Orestinos montažas“) 2018-02-14 sudarė preliminariąsias sutartis, kurias paviešino CVP IS, tačiau Preliminariosios sutarties pagrindu 2018-05-22, pasirašiusi Pagrindinę sutartį su UAB „Virtualūs namai“ jos nepaviešino. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nepaskelbusi Pagrindinės sutarties ir laimėjusio dalyvio pasiūlymo, pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į vertinimo išvados III dalies 1 punkte nustatytą pažeidimą, Tarnyba įpareigoja Rokiškio rajono savivaldybės administraciją nedelsiant CVP IS paviešinti laimėjusio dalyvio pasiūlymą ir sudarytą Pagrindinę sutartį ir apie atliktus veiksmus raštu informuoti Tarnybą. Atsižvelgiant į vertinimo išvados II dalyje nustatytus pažeidimus, Tarnyba rekomenduoja Rokiškio rajono savivaldybės administracijai nutraukti Preliminariąją ir Pagrindinę sutartis (toliau – Sutartys) ir organizuoti naujo pirkimo procedūras. Pažymėtina, kad prieš priimdama sprendimą nutraukti Sutartis, Perkančioji organizacija turi įsivertinti visas aplinkybes, susijusias su Sutarčių nutraukimo pasekmėmis, siekiant racionalaus lėšų naudojimo. Jei Perkančioji organizacija, vis dėlto, priimtų sprendimą nevykdyti Tarnybos rekomendacijos, ji privalo nedelsiant išsireikalauti iš Rangovo pateikti išankstinio mokėjimo užtikrinimo dokumentą ir tinkamai vykdyti Pagrindinės sutarties įsipareigojimus, kaip numatyta šios sutarties 8.7.1 punkte[13]. Tarnyba prašo ne vėliau kaip per 10 dienų nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos raštu informuoti apie priimtą sprendimą dėl Tarnybos rekomendacijos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su vertinimo išvada, galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad:
1)Prekėms, paslaugos ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“;
[3] „4 Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu laikomas esminiu pagal šio straipsnio 1 dalies 5 punktą, kai juo pakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties bendrasis pobūdis. Bet kuriuo atveju esminiais pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimais laikomi tokie pakeitimai, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų (šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytais atvejais į šias sąlygas neatsižvelgiama): <...>
2)dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeičia tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai, taip kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje <...>“;
[4] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[5] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad:
1)Prekėms, paslaugos ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“;
[6] Perkančiosios organizacijos 2019-09-24 raštas Nr. SD-5.45-3304 „Dėl informacijos ir dokumentų pateikimo“ ir 2019-09-26 el. paštu teikta informacija;
[7] 2018-06-15 išankstinio mokėjimo sąskaita – faktūra Nr. 1806/01, (100 000,00 Eur sumai);
[8] 2018-06-27 Lėšų pervedimo nurodymas Nr. 1;
[9] Perkančiosios organizacijos 2019-09-24 raštas Nr. SD-5.45-3304 „Dėl informacijos ir dokumentų pateikimo“ ir 2019-09-26 el. paštu teikta informacija;
[10] „4 Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu laikomas esminiu pagal šio straipsnio 1 dalies 5 punktą, kai juo pakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties bendrasis pobūdis. Bet kuriuo atveju esminiais pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimais laikomi tokie pakeitimai, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų (šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytais atvejais į šias sąlygas neatsižvelgiama): <...>
2)dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeičia tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai, taip kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje <...>“;
[11] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Šis reikalavimas netaikomas pirkimams, kai pasiūlymas pateikiamas žodžiu arba pirkimo sutartis sudaroma žodžiu, pirkimams, kurie atlikti neskelbiamų derybų būdu (mažos vertės pirkimų atveju – neskelbiant apie pirkimą) esant šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 2 punkto b ir c papunkčiuose ir 6 dalies 5, 6, 7 punktuose nustatytoms sąlygoms, jeigu jų metu laimėjusiu dalyviu nustatomas fizinis asmuo, ir esant šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 2 punkto a papunktyje nustatytai sąlygai, taip pat laimėjusio dalyvio pasiūlymo, pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties dalims, kai nėra techninių galimybių tokiu būdu paskelbti informacijos. Tokiu atveju perkančioji organizacija turi sudaryti galimybę susipažinti su nepaskelbtomis laimėjusio dalyvio pasiūlymo, pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties dalimis.“;
[12] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[13] Perkančioji organizacija privalo mokėti Rangovui „Išankstinio mokėjimo sumą per 3.4 papunktyje nurodytą dienų skaičių po išankstinio mokėjimo užtikrinimo banko garantijos arba draudimo bendrovės laidavimo rašto ir išankstinio mokėjimo sąskaitos gavimo dienos. Jeigu Rangovas nepateikia išankstinio mokėjimo užtikrinimo, tai išankstinis mokėjimas Rangovui neatliekamas“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami