išvada 2019 (97)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VšĮ „Vilniaus miesto klinikinė ligoninė“ | 2019-12-05
| Nr. 4S-1329 | (7.4) | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ „Vilniaus miesto klinikinė ligoninė“ (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Slaugos priemonių pirkimas“ (skelbtas 2019-10-25 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 455281; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Viešųjų pirkimų įstatymas (aktuali redakcija nuo 2019-06-11) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | - |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis pirkimo procedūrų vertinimas dėl pirmosios Pirkimo dalies neskaidymo į dalis |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 str. 2 d. 1 p.[1], Įstatymo 17 str. 3 d.[2], Įstatymo 28 str. 1 d.[3] | |
Perkančioji organizacija Pirkimą išskaidė į 45 dalis, tačiau tik pirmoje Pirkimo dalyje „Sterilūs apklotai“ be reikalavimų apklotams ir jų rinkiniams nurodė, kad „<...> apklotai turi būti teikiami naudojant prekių likučių valdymo programą. Tiekėjas sutarties galiojimo laikotarpiu Perkančiajai organizacijai perduoda naudotis panaudos pagrindais belaidžius brūkšninių kodų skaitytuvus 5 vnt., prieigą prie internetinės šios programos versijos“. Tarnybos nuomone šiuo atveju Perkančioji organizacija siekia tuo pačiu pirkimu įsigyti du skirtingus pirkimo objektus – slaugos prekes bei prekių likučių valdymo programą (informacinę sistemą) ir aparatūrą, kuriuos rinkoje gali teikti skirtingi tiekėjai. Atkreiptinas dėmesys, kad Perkančioji organizacija vykdo tarptautinės vertės pirkimą, todėl ji privalo laikytis Įstatymo 28 str. 1 d. nustatytos bendrosios taisyklės dėl pirkimo objekto skaidymo į atskiras dalis, išskyrus to paties straipsnio 2 dalyje numatytas išimtis[4]. Taigi, perkančiosios organizacijos teisė neskaidyti pirkimo objekto į atskiras dalis yra išimtinio pobūdžio, o ja pasinaudoti galima tik išsamiai ir motyvuotai pagrindžiant pirkimo dokumentuose, priešingu atveju nebūtų pasiektas nustatyto reguliavimo tikslas – didinti tiekėjų konkurenciją ir skatinti smulkiojo ir vidutinio verslo dalyvavimą pirkime[5]. Perkančiosios organizacijos vykdyto rinkos tyrimo metu gauta informacija iš 2 tiekėjų, kurie nurodė, kad prekių likučių valdymo sistemos paslaugų teikimu slaugos priemones tiekiančios įmonės neužsiima. Vertintina, kad atskyrus pirmosios Pirkimo dalies objektus – medicinines prekes bei apskaitos sistemą, tiek slaugos priemonių pirkime, tiek prekių apskaitos programos pirkime galėtų dalyvauti daugiau tiekėjų, taip būtų užtikrintas pagrindinių viešųjų pirkimų principų laikymasis. Dėl šios priežasties ir atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo dokumentų nebūtų galima koreguoti nekeičiant esminių Pirkimo sąlygų, Tarnyba Perkančiajai organizacijai 2019-11-26 pateikė rekomendaciją nutraukti pirmosios Pirkimo dalies procedūras. Perkančioji organizacija 2019-11-27 raštu (toliau – Raštas) informavo Tarnybą, kad rekomendacijos vykdyti neketina – Pirkimo komisija nusprendė nekeisti Pirkimo dokumentų ir pirmosios Pirkimo dalies nenutrauks. Tokį savo sprendimą Perkančioji organizacija iš esmės motyvuoja siekiu optimizuoti darbą, sumažinant „<...> su prekių likučių valdymo sistema susijusias išlaidas <...>“. Perkančioji organizacija minėtame Rašte pripažįsta, kad siekia įsigyti ne tik operacinėse naudojamas priemones, bet ir šių priemonių likučių valdymo sistemą. Perkančioji organizacija teigia, kad „<...> šios sistemos Ligoninė negali įsigyti atskirai nuo operacinėse naudojamų priemonių, kadangi ši sistema turi būti <...> susieta su tiekėjo sandėliais ir prekių likučiais <...>“ tam, kad užtikrintų nenutrūkstamą priemonių tiekimą reikiamu laiku, pavyzdžiui, „<...> sistemoje bus numatyta (pasirenka Ligoninė), kad tam tikros rūšies operacinių paklotų Ligoninės operacinėje turi būti ne mažiau kaip 5 vnt. Tiekėjas, matydamas, kad operacinėje paklotų kiekis nukrito iki tam tikro lygio, turi reaguoti ir automatiškai Ligoninei pristatyti reikiamų paklotų kiekį <...>, t. y. tiekėjas savo įmonėje ir apskaitoje turės matyti Ligoninės turimų paklotų skaičių ir bus atsakingas <...>“ už jų tiekimą laiku. Perkančiosios organizacijos nuomone, įsigyti prekių likučių valdymo sistemą atskiru pirkimu būtų neracionalu dėl jos kainos, taip pat dėl to, kad tiekėjui tektų tokią sistemą susieti su paties tiekėjo naudojama informacine sistema bei, galimai, Perkančioji organizacija negalėtų perduoti tiekėjui savo įsigytos įrangos. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra pažymėjęs[6], kad pirkimo objektas gali būti neskaidomas į dalis, „kai toks perkančiosios organizacijos sprendimas pagrįstas svarbiomis priežastimis (pagrindų pobūdžio vertinimas) ir [kai] šis sprendimas vienintelis galimas ir būtinas, ar norimo rezultato negalima pasiekti kitomis, mažiau varžančiomis priemonėmis (proporcingumas)“. Tarnybos vertinimu, Perkančiosios organizacijos nurodyti argumentai dėl skirtingų objektų sujungimo, t. y., kad prekės turės būti teikiamos nepertraukiamai, būtų užtikrinamas efektyvus operacinėse naudojamų priemonių valdymas, prekių pristatymas ir likučių kontrolė būtų skaitmenizuota ir pan., nepagrindžia, jog sprendimas neskaidyti pirkimo objektą yra vienintelis galimas ir būtinas, o norimo rezultato neįmanoma pasiekti mažiau varžančiomis priemonėmis. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad visais atvejais Perkančioji organizacija turi pareigą paskirti asmenį, atsakingą už sutarties vykdymo priežiūrą, o visas Perkančiosios organizacijos nurodytas rizikas būtų galima suvaldyti tinkamai prižiūrint sutarties vykdymą. Jeigu, kaip teigia Perkančioji organizacija, yra siekiama gydymo įstaigoje didinti darbo efektyvumą, pagerinti prekių ir kitų priemonių likučių valdymą, taupyti personalo laiką ir pan., Tarnybos nuomone, turėtų būti svarstoma galimybė prekių likučių valdymo sistemą įsigyti atskiru pirkimu ir tokią sistemą naudoti visų įsigytų prekių apskaitai bendrai, neišskiriant vienos prekės. Taip pat pažymėtina, kad Perkančioji organizacija nepateikė jokių argumentų, pagrindžiančių, kad perkant atskirai prekių likučių valdymo sistemą ir kitas pirmoje Pirkimo dalyje nurodytas medicinines prekes būtų patiriama daugiau išlaidų. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad neskaidydama pirmos Pirkimo dalies, siekdama įsigyti medicinines prekes ir jų elektroninę likučių valdymo sistemą, Perkančioji organizacija apribojo tiekėjų konkurenciją bei neracionaliai naudoja Pirkimui skirtas lėšas. Tokiu būdu Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 str. 2 d. 1 p. ir Įstatymo 17 str. 3 d. nuostatas, taip pat Įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą pareigą skaidyti pirkimą į atskiras dalis. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į nustatytus pažeidimus, įvertinus tai, kad Pirkimo sąlygų pakeitimas galimai lemtų kitų tiekėjų dalyvavimą Pirkime ir nesant galimybės nustatyto pažeidimo ištaisyti nekeičiant esminių Pirkimo sąlygų, Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją nutraukti Pirkimo 1-ąją dalį. Apie priimtą sprendimą dėl Tarnybos įpareigojimo prašome informuoti per 10 darbo dienų. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Vertinimo metu nustatyta, kad Perkančiosios organizacijos darbuotojos E. K. ir M. U. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nepateikė privačių interesų deklaracijos. |
[1] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad <...> prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3] Tarptautinis pirkimas privalo būti, o supaprastintas ar šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimas gali būti atliekamas skaidant pirkimo objektą į dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atskirą pirkimo sutartį, ir apibrėžiant šių dalių apimtį ir dalyką. Pirkimo objektas skaidomas į dalis kiekybiniu, kokybiniu pagrindu ar pagal skirtingus jo įgyvendinimo etapus.
[4] „Tarptautinio pirkimo atveju šio straipsnio 1 dalyje nurodyta pareiga skaidyti pirkimo objektą į dalis netaikoma, jeigu perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose pagrindžia, kad dėl to sumažėtų tiekėjų konkurencija, pirkimo sutarties vykdymas taptų per daug brangus ar sudėtingas techniniu požiūriu, skirtingų pirkimo objekto dalių įgyvendinimas būtų glaudžiai susijęs ir dėl to perkančiajai organizacijai atsirastų būtinybė koordinuoti šių dalių tiekėjus ir tai keltų riziką netinkamai įvykdyti pirkimo sutartį, ar nurodo kitas pagrįstas aplinkybes, dėl kurių netikslinga pirkimo objektą skaidyti į dalis.“.
[5] 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/24/ES dėl viešųjų pirkimų, kuria panaikinama Direktyva 2004/18/EB
Preambulės 78 p.
„<...> siekiant skatinti konkurenciją perkančiosios organizacijos turėtų būti visų pirma skatinamos skaidyti stambias sutartis į pirkimo dalis. <...> Kai perkančioji organizacija nusprendžia, kad sutartį skaidyti į pirkimo dalis būtų netikslinga, atskiroje ataskaitoje arba pirkimo dokumentuose turėtų būti nurodytos perkančiosios organizacijos pagrindinės pasirinkimo priežastys. Viena tokių priežasčių galėtų būti, pavyzdžiui, tai, kad, perkančiosios organizacijos nuomone, dėl išskaidymo kiltų konkurencijos sumažinimo rizika arba rizika, kad sutarties vykdymas taps techniniu požiūriu pernelyg sudėtingas ir brangus, arba tai, kad yra rizika, jog būtinybė koordinuoti skirtingus pirkimo dalių rangovus labai trukdys tinkamai vykdyti sutartį.“.
[6] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2015-04-07 nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-183-248/2015.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami