išvada 2019 (12)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Vilniaus rajono savivaldybės Centrinei bibliotekai | 2019-07- Į 2019-06-20 2019-06-27
| Nr. Nr. Nr. | 4S- IS-47-01-20 b/n | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Vilniaus rajono savivaldybės Centrinės bibliotekos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką / pasiūlymą) data / sutarties pavadinimas, data, numeris | „Bibliotekinių dokumentų pirkimas“ (Kvietimai pateikti pasiūlymus pirkimui per Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą (toliau – CVP IS) išsiųsti 2019 m. gegužės 14 d., pirkimo Nr. 435270 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-01-01; toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Supaprastintos neskelbiamos derybos |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo / sutarties vertė Eur be PVM | 220183,49 Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | |
Pirkimo vertinimo apimtys / etapas | Išsamus Pirkimo procedūrų vertinimas iki Sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[1] |
CVP IS prie Pirkimo dokumentų nepateiktas Pirkimo pagrindinės sutarties projekto 3.1.1. ir 3.1.2 punktuose nurodytas 2 priedas „Pasiūlymas dėl knygų pirkimo“, kurį paprašius Perkančioji organizacija 2019-06-07 e. paštu pateikė Tarnybai. Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija su Pirkimo dokumentais turi pateikti visą informaciją susijusią su Pirkimo sąlygomis ir procedūromis. Tuo Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatas. | |
2. | Įstatymo 19 straipsnio 1 dalis[2] |
Pirkimo sąlygų nepatvirtino Komisija. Tai nesuderinama su Įstatymo 19 straipsnio 1 dalies nuostatomis, nes Perkančiosios organizacijos viešojo pirkimo komisijos darbo reglamento[3] 6.2 punkte nurodyta, kad Komisija parengia pirkimo dokumentus ir juos tvirtina. Tarnyba pastebi, kad vykdant viešuosius pirkimus Komisija, vadovaujantis Įstatymo 19 straipsnio 1 dalies reikalavimais, privalo vadovautis Perkančiosios organizacijos patvirtintu darbo reglamentu. | |
3. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[4] |
Pirkimo sąlygų 2 priedo „Techninė specifikacija“ 5 punkte nurodyta, kad tiekėjas turi pristatyti prekes ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo užsakymo pateikimo dienos. Atsižvelgiant į tai, kad prekių sąrašas nėra iš anksto žinomas, o dalis pristatomų bibliotekinių dokumentų bus išleisti ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, Tarnyba sprendžia, kad toks spaudinių pristatymo terminas yra neproporcingas, nepakankamas ir turintis įtakos ne tik tiekėjų apsisprendime dalyvauti pirkime (šiuo atveju iš penkių pakviestų tiekėjų Pirkime sudalyvavo tik du), bet ir konkrečiai prekės kainai. Perkančioji organizacija, įvertinusi pirkimo objektą ir siekdama racionalaus lėšų panaudojimo tikslo turėtų nustatyti proporcingą ir pagrįstą prekių pristatymo terminą. | |
4. | |
Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentuose nenustatė jokių pateiktų pasiūlymų vertinimo kriterijų, pagal kuriuos tiekėjai būtų atrinkti preliminariųjų sutarčių sudarymui, o vertina tik pasiūlymus pateikusių tiekėjų pašalinimo pagrindų nebuvimo faktą. Šiuo atveju situacija, kai dėl pirkimo objekto specifikos Perkančioji organizacija nežino konkrečių perkamų prekių sąrašo, koks tiekėjas kokius leidinius ateityje išleis, taip pat nežino numatomų leidinių kiekių, nenustato jokio pasiūlymų vertinimo kriterijaus pagal kurį tiekėjai varžytųsi ir būtų atrinkti preliminariosios sutarties sudarymui, o sudaro preliminariąsias sutartis su visais pačios pasirinktais tiekėjais, kurie tenkina pašalinimo pagrindų nebuvimo faktą, Tarnybos nuomone, neatitinka preliminariosios sutarties sąvokos (Įstatymo 2 straipsnio 27 dalis[7]). Pažymėtina, kad vienas iš preliminariosios sutarties sudarymo tikslų yra siekis sumažinti būsimus viešųjų pirkimų organizavimo kaštus, kadangi sudariusi preliminariąją sutartį, Perkančioji organizacija jos pagrindu ateityje gali įsigyti reikiamų prekių (paslaugų, darbų), operatyviai sudarinėdama pagrindines sutartis, išvengiant sudėtingų ir ilgai trunkančių privalomų viešųjų pirkimų procedūrų kartojimo. Šiuo atveju akcentuotina tai, kad Pirkimas vykdomas neskelbiamų derybų būdu taikant Įstatyme numatytą išimtį, t. y. kreipiantis į konkrečius Perkančiosios organizacijos pasirinktus teikėjus, kas ir taip suteikia galimybę išvengti įprastos viešajam pirkimui vykdymo tvarkos, taip užsitikrinant greitesnį sutarties sudarymą, todėl neaišku, kokia šiuo konkrečiu atveju pasirinkimo sudaryti preliminarias sutartis pridėtinė vertė. Svarbu pažymėti, kad Perkančioji organizacija, atsiradus poreikiui įsigyti konkretų bibliotekinį dokumentą ir norimą jų kiekį, kiekvienu atveju, Pirkimo tikslą gali pasiekti vykdydama Įstatyme numatytas neskelbiamas derybas įprastu būdu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad labai svarbu kiekvienu konkrečiu atveju rasti optimalų potencialių tiekėjų skaičiaus bei sudaromų preliminarių sutarčių trukmės pusiausvyrą. Vertinant iš potencialių tiekėjų konkurencijos pozicijų, preliminariųjų sutarčių sudarymas šiuo atveju nekuria pridėtinės vertės, kadangi 2 metams sudarant preliminariąją sutartį su pasirinktais tiekėjais (pažymėtina, kad vykdomos neskelbiamos derybos su konkrečiais pasirinktais tiekėjais), kiti šiuo konkrečiu pirkimo objektu suinteresuoti (ar ateityje galintys pasiūlyti konkretų pirkimo objektą) tiekėjai laikinai, šiuo atveju - 2 metams, praranda galimybę konkuruoti dėl Pirkimo objekto. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, įvertinus Pirkimo objekto specifiką, neapibrėžtas jo apimtis ir pobūdį, darytina išvada, kad Perkančiosios organizacijos pasirinktas Pirkimo modelis, kurį taikant tiekėjai 2 metams atrenkami nesivaržant dėl kainos, o iš esmės tik formaliai patikrinant pašalinimo pagrindų nebuvimo faktą, nesudaro galimybių tiekėjams efektyviai konkuruoti tarpusavyje, o Perkančiajai organizacijai – pasiekti pirkimo tikslo. Toks Pirkimo modelis, kuomet konkretus Pirkimo objekto poreikis, apimtys bus nustatomi kiekvienu atskiru atveju nesudaro galimybių atnaujinto varžymosi metu konkuruoti tik tam tikrose leidinių tiekimo (platinimo) grupėse besispecializuojantiems ūkio subjektams, nes jau dabar žinoma, kad kai kurie jų negali pasiūlyti Perkančiajai organizacijai reikalingų leidinių (užsienio periodikos). Apibendrindama Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, vykdydama tiekėjų atrankos procedūrą nustatytomis sąlygomis, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalį ir 2 dalies 1 punktą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją nutraukti Pirkimo procedūras ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
|
Pastabos
[1] Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs ir aiškūs, be dviprasmybių;
[2] Perkančioji organizacija pirkimo (pirkimų) procedūroms atlikti privalo (<...>)sudaryti viešojo pirkimo komisiją (toliau - Komisija), nustatyti jai užduotis ir suteikti visus įgaliojimus toms užduotims atlikti. <...>.Komisija dirba pagal ją sudariusios perkančiosios organizacijos patvirtintą reglamentą, yra atskaitinga ir vykdo tik rašytines jos užduotis ir įpareigojimus;
[3] Viešojo pirkimo komisijos darbo reglamentas, patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2018-12-15 įsakymu Nr. V-91;
[4] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų;
[5] Žr. 4 išn.
[6] Perkančioji organizacija turi siekti, kad prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;
[7] Preliminarioji viešojo pirkimo-pardavimo sutartis (toliau - preliminarioji sutartis) – vienos ar kelių perkančiųjų organizacijų ir vieno ar kelių tiekėjų sudaryta sutartis, kurios tikslas - nustatyti sąlygas, įskaitant kainą ir, kur to reikia, numatomą kiekį, taikomas viešojo pirkimo – pradavimo sutartims, kurios bus sudarytos per tam tikrą laikotarpį.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami