išvada 2019 (38)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Kelmės rajono savivaldybės administracijai | 2019-04- Į 2019-04-04 | Nr. Nr. | 4S- (7.35)S-987 | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Kelmės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo dalinį procedūrų vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką / pasiūlymą) data | „Kelmės rajono gatvių ir teritorijų apšvietimui suvartojamos energijos taupymo paslauga“ (skelbtas 2018-11-22 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 409261) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo vertė Eur be PVM | 690 000,00 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo vertinimo apimtys / etapas | Dalinis vertinimas dėl Pirkimo procedūrų nutraukimo teisėtumo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1]; Įstatymo 29 straipsnio 3 dalis[2] | |
Pirkimą vykdė 2017 m. gruodžio 4 d. Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu Nr. A-1402 „Dėl viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“ sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo iniciatorius – Kelmės rajono savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir investicijų skyrius (toliau – Pirkimo iniciatorius). Komisija, remdamasi Pirkimo iniciatoriaus 2019 m. vasario 22 d. raštu Nr. (7.56E)VTP-16 „Dėl pirkimo procedūrų nutraukimo“, 2019 m. vasario 26 d. protokolu Nr. VK-86 pritarė Pirkimo procedūrų nutraukimui[3], vadovaujantis Įstatymo 29 straipsnio 3 dalimi. Pažymėtina, kad, vadovaujantis Įstatymo 29 straipsnio 3 dalimi, bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties sudarymo perkančioji organizacija turi teisę savo iniciatyva nutraukti pradėtas pirkimo procedūras, jeigu a) atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti ir b) privalo nutraukti pirkimo procedūras, jeigu buvo pažeisti Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyti principai ir atitinkamos padėties negalima ištaisyti. Taigi, vertinant pirkimo procedūrų nutraukimo teisėtumą, būtina nustatyti ar egzistavo bent viena iš aukščiau aptartų sąlygų. Šiuo vertinamuoju atveju Perkančioji organizacija Pirkimo procedūrų nutraukimą grindžia Pirkimo iniciatoriaus pateiktais argumentais, jog atsirado poreikis tvarkyti Kelmės rajono elektros kabelines linijas su priklausiniais, o elektros linijų tvarkymas ir tinklų atnaujinimas nėra numatytas šiame pirkime. Minėtame pagrindime nurodoma, kad neatnaujinus gatvių apšvietimo tinklų, o tik įdiegus energijos taupymo priemones, nebus užtikrintas elektros tiekimas į naujuosius šviestuvus ir elektros tiekimo trikdžiai gali turėti įtakos šviestuvų eksploatacijai. Pakeitus esamus natrio ir gyvsidabrio šviestuvus naujais LED šviestuvais, bet neatnaujinus tinklų, nebus pasiektas norimas efektas, nes dėl elektros energijos tiekimo tinklų gedimų naujieji šviestuvai paprasčiausiai nešvies[4]. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2011 m. lapkričio 11 d. nutartyje civilinėje byloje Nr. 3K-3-433/2011 pažymėjo, kad „<...> Viešasis pirkimas nėra savitikslis, kas reikštų, kad pirkimo procedūros turėtų baigtis pirkimo sutarties sudarymu tik dėl to, kad pirkimas jau pradėtas. Pagrindinis viešųjų pirkimų tikslas <...> – vadovaujantis VPĮ įstatymo reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti perkančiajai organizacijai (atlikti pirkimą įgaliojusiai perkančiajai organizacijai) ar tretiesiems asmenims reikalingų prekių, paslaugų ar darbų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas. Pradėjus pirkimo procedūras gali paaiškėti aplinkybės, dėl kurių nurodytas tikslas nebus pasiektas, pvz., perkančioji organizacija praranda finansavimo šaltinius, išnyksta objektyvus poreikis pirkimo objektui ir pan. <...> Neturi reikšmės, kada tokių aplinkybių objektyviai atsirado – iki pirkimo pradžios ar jau jam prasidėjus. Svarbu, kad jos perkančiajai organizacijai nebuvo žinomos ir negalėjo būti protingai numatytos pradedant pirkimo procedūras. Tik tokiu atveju procedūrų nutraukimas objektyviai bus pateisinamas, o dalyvaujančių tiekėjų interesai laikomi nepažeistais <...>“. Šiuo nagrinėjamuoju atveju nustatyta, kad pats Pirkimo iniciatorius nurodo, jog Kelmės rajono apšvietimo tinklai yra labai seni, atnaujinami būdavo tik šviestuvai, o 2017 m. atlikus gatvių apšvietimo tinklų inventorizaciją, buvo nustatyta, jog Kelmės mieste reikėtų keisti 38,9 km oro kabelių, Tytuvėnų mieste 16,6 km oro kabelių[5]. Be to, 2018 m. liepos 6 d. skelbto viešojo pirkimo „Kelmės rajono gatvių ir teritorijų apšvietimui suvartojamos energijos taupymo paslauga“ (pirkimo Nr. 385743)[6], kuriuo buvo perkamos tos pačios paslaugos kaip ir Pirkimu Nr. 409261, vykdymo metu Perkančiosios organizacijos buvo klausiama apie elektros laidų būklę – ar ji tinkama tolimesnei eksploatacijai ir ar nereikia papildomai vertinti jų keitimo, ar naujų šviestuvų prijungimui bus naudojami esami oro linijų laidai[7]. Perkančioji organizacija, atsakydama nurodė, kad pirkimo dokumentuose nėra nurodžiusi keisti oro linijos laidų, nes tai nėra pirkimo objektas. Pažymėtina, kad Perkančiosios organizacijos Strateginio planavimo skyrius pats buvo Pirkimo iniciatoriumi, todėl, vadovaujantis Perkančiosios organizacijos taisyklių[8] 12 punkto nuostata[9], turėjo tinkamai suformuluoti poreikį – apskaičiuoti, kokios investicijos būtinos į nusidėvėjusią infrastruktūrą, įvertinti galimybes pirkti elektros energijos taupymo priemones ir tik tuomet priimti racionaliausią sprendimą. Toks Perkančiosios organizacijos elgesys, kuomet pirkimas nutraukiamas dėl aplinkybių, kurias sąžininga ir apdairi perkančioji organizacija žinojo ir turėjo iš anksto numatyti, yra laikytinas nepriimtinu, pažeidžiančiu skaidrumo principą. Perkančioji organizacija nepateikė apskaičiavimais, detalia analize pagrįstų argumentų, paneigiančių suplanuoto Pirkimo tikslo siekimą – sutaupytais elektros energijos kaštais atnaujinti energijos taupymo priemones. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, vertintina, kad nenumatytos aplinkybės, dėl kurių Pirkimo procedūros nutrauktos, buvo iš anksto žinomos, o Perkančioji organizacija, paneigdama savo pačios suformuotą poreikį, netinkamai planavo Pirkimą. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad aplinkybės dėl netinkamos elektros linijų būklės Perkančiajai organizacijai buvo žinomos dar iki Pirkimo procedūrų pradžios, todėl negali būti laikomos aplinkybėmis, kurių nebuvo galima numatyti ir kuriomis būtų pateisinamas Pirkimo procedūrų nutraukimas, todėl Perkančioji organizacija, šiomis aplinkybėmis nutraukdama Pirkimo procedūras, pažeidė Įstatymo 29 straipsnio 3 dalį bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą skaidrumo principą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
- | - |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Vertinimo išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, vadovaujantis Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja Kelmės rajono savivaldybės administraciją panaikinti neteisėtą sprendimą dėl Pirkimo procedūrų nutraukimo. Tarnybos nuomone, Perkančioji organizacija turėtų spręsti klausimą, ar perkamas objektas ir sutarties įgyvendinimo sąlygos neturi viešojo ir privataus sektorių partnerystės bruožų, todėl pirmiausia Perkančioji organizacija turėtų atlikti išsamią poreikio analizę ir paskaičiavimus, kad galėtų nusistatyti, ar jai reikalingas kompleksinis energijos taupymo paslaugų įsigijimas kartu su elektros linijų atnaujinimu, stulpų, šviestuvų keitimu, modernizavimu ir kt., ar visa tai nori įsigyti, vykdydama kelis atskirus viešuosius pirkimus, siekiant įsitinkinti, kad pirkimo objektas bus įsigytas racionaliausiu būdu. Prašome apie priimtus sprendimus informuoti Tarnybą per 21 d. d. nuo šio rašto gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
- | - |
[1] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[2] Bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties (preliminariosios sutarties) sudarymo ar projekto konkurso laimėtojo nustatymo perkančioji organizacija turi teisę savo iniciatyva nutraukti pradėtas pirkimo ar projekto konkurso procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, ir privalo tai padaryti, jeigu buvo pažeisti šio Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyti principai ir atitinkamos padėties negalima ištaisyti.
[3] Perkančiosios organizacijos direktoriaus pavaduotoja, einanti Perkančiosios organizacijos direktoriaus pareigas, Pirkimo procedūrų nutraukimui pritarė 2019 m. vasario 27 d.
[4] 2019 m. vasario 22 d. Pirkimo iniciatoriaus raštas Nr. (7.56E)VTP-16 „Dėl pirkimo procedūrų nutraukimo“; 2019 m. vasario 26 d. Pirkimo komisijos posėdžio protokolas Nr. VK-86; 2019 m. vasario 28 d. Perkančiosios organizacijos raštas tiekėjams Nr. (7.35)S-601 „Dėl atviro konkurso būdu vykdomo viešojo pirkimo Kelmės rajono gatvių ir teritorijų apšvietimui suvartojamos energijos taupymo paslauga“ (Pirkimo Nr. 409261) Pirkimo procedūrų nutraukimo“; Ataskaita Atn-1 apie nutrauktas Pirkimo procedūras CVP IS paskelbta 2019 m. kovo 1 d.
[5] 2019 m. vasario 22 d. Pirkimo iniciatoriaus raštas Nr. (7.56E)VTP-16 „Dėl pirkimo procedūrų nutraukimo“; 2019 m. kovo 15 d. Pirkimo iniciatoriaus raštas Nr. (7.56E)VTP-18 „Dėl Pirkimo procedūrų nutraukimo pagrindimo“;
[6] Viešasis pirkimas „Kelmės rajono gatvių ir teritorijų apšvietimui suvartojamos energijos taupymo paslauga“ (CVP IS skelbtas 2018 m. liepos 6 d.) buvo nutrauktas 2018 m. spalio 26 d. dėl klaidingai interpretuoto vieno iš techninės specifikacijos parametrų (ataskaita Atn-1 CVP IS paskelbta 2018 m. lapkričio 7 d.)
[7] 2018 m. liepos 30 d. Perkančiosios organizacijos rašto Nr. (7.35)S-2455 „Dėl atsakymų į tiekėjų klausimus“ 3 klausimas.
[8] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašas, patvirtintas 2017 m. liepos 7 d. Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu Nr. A-750 „Dėl Kelmės rajono savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“
[9] Perkančiosios organizacijos reikmėms reikalingų pirkti prekių, paslaugų ar darbų poreikį formuoja pirkimų iniciatoriai. <...>.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami