išvada 2019 (45)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Policijos departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos | 2019- - Į 2019-01-09 | Nr. Nr. 5-S-259 |
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2019 m. d. Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino dokumentus, susijusius su Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytu viešuoju pirkimu.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Išmanieji mobilūs telefonai“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018 m. lapkričio 29 d., pirkimo Nr. 411863) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Skelbiamos apklausos būdu vykdytas mažos vertės viešasis pirkimas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 51 000 Eur su PVM, 42 148,76 Eur. be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – VPĮ), Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 (toliau – Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas). |
Vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
VPĮ 17 straipsnio 1 dalis[1], 2 dalies 1 punktas[2], 25 straipsnio 2 dalis[3] | |
Pirkimas vykdytas vadovaujantis „Išmaniųjų mobiliųjų telefonų mažos vertės pirkimo, vykdomo skelbiamos apklausos būdu, sąlygomis“ (toliau – Pirkimo sąlygos). Reikalavimai telefonams nustatyti Pirkimo sąlygų 1 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija). Numatyta įsigyti 43 išmanius mobiliuosius telefonus, kurių ekrano dydis ne mažesnis kaip 5,5 colio (reikalavimai jiems nustatyti Techninės specifikacijos 1 dalyje) ir 24 išmanius mobiliuosius telefonus, kurių ekrano dydis ne mažesnis kaip 6 coliai (reikalavimai pastariesiems nustatyti Techninės specifikacijos 2 dalyje). Tarnyba, išnagrinėjusi Techninės specifikacijos reikalavimus, nustatė, kad reikalavimai telefonams (nurodant operacinę sistemą (iOS), specifines, sertifikuotas technologijas ir išmatavimus dešimtosiomis milimetro dalimis) perrašyti iš Apple Inc. gaminamų išmaniųjų įrenginių techninių charakteristikų aprašymų: visus Techninės specifikacijos 1 dalyje nustatytus reikalavimus atitinka vienintelis Apple iPhone 7 Plus, visus Techninės specifikacijos 2 dalies reikalavimus – Apple iPhone Xr. Jokių kitų gamintojų gaminami mobilieji telefonai Techninės specifikacijos reikalavimų neatitinka. Perkančioji organizacija, teikdama paaiškinimus[4] Tarnybai, neneigė, kad Techninė specifikacija pritaikyta konkretaus gamintojo Apple Inc. gaminamiems mobiliesiems telefonams, tačiau argumentavo tai specifiniais Perkančiosios organizacijos poreikiais: „<...> dėl atliekamų tarnybinių funkcijų (jautrios tarnybinės informacijos gavimas, perdavimas ir sukūrimas) pobūdžio būtina užtikrinti maksimalų tvarkomos, saugomos ir perduodamos tarnybinės informacijos saugumą. Vienas iš pagrindinių reikalavimų keliamas mobiliuose įrenginiuose įdiegtai operacinei sistemai, kuri negali būti modifikuota/ modifikuojama (angl. Jailbreaking), siekiant pašalinti operacinėje sistemoje nustatytus gamyklinius saugos lygius <...> Policijos informacinių technologijų bei kibernetinio saugumo specialistai atlikę rinkoje platinamų išmaniųjų mobiliųjų telefonų vertinimą <...> nustatė, kad viena patikimiausių ir saugiausių išmaniųjų įrenginių operacinės sistemos platformų, yra iOS operacinė sistema <...>“ (šiems teiginiams pagrįsti Perkančioji organizacija pateikė nuorodą į www.cvedetails.com svetainę). Perkančioji organizacija taip pat nurodė, kad: „<...> mobiliuose telefonuose su iOS operacine sistema yra įdiegtos reikiamos paslaugos (VOIP, šifravimas ir kt.) pačioje operacinėje sistemoje, todėl nėra naudojamos trečiųjų gamintojų programinės įrangos, mažinančios informacijos saugumą. Taip pat šioje operacinės sistemos platformoje veikia Lietuvos kriminalinės policijos biuro administruojama specifinė programinė įranga, skirta užtikrinti informacijos konfidencialumą <...>“. Įsigyti telefonai, pasak Perkančiosios organizacijos, turėtų tapti pareigūnų įrankiais „<...> realiu laiku įvykdytų nusikaltimų išaiškinimo ir tyrimo organizavimui, įtariamųjų parodymų fiksavimui ir perdavimui, įvykių vietos apžiūrai užduočių paskirstymui, įtariamųjų ir nusikaltimus įvykdžiusių asmenų paieškos organizavimui karštais pėdsakais ir pan. <...>“. Galiausiai, Perkančiosios organizacijos nuomone, tiekėjų konkurenciją patvirtina tai, kad buvo pateikta 10 pasiūlymų. Tarnyba šiuos Perkančiosios organizacijos paaiškinimus laiko nepagrįstais, nes: 1. Perkančioji organizacija nepateikė jokių dokumentų, patvirtinančių jos nurodytus teiginius apie: a) „Policijos informacinių technologijų bei kibernetinio saugumo specialistų atliktą rinkoje platinamų išmaniųjų mobiliųjų telefonų vertinimą“; b) iOS operacinės sistemos saugumą. Nurodyta svetainė www.cvedetails.com nėra oficialus ir nepriklausomas skirtingų operacinių sistemų pažeidžiamumo nustatymo šaltinis (tokia informacija nurodoma pačioje svetainėje)); c) tai, kokiems tikslams (kokių pareigybių ir kokioms užduotims) bus realiai naudojami įsigyti telefonai; d) „Lietuvos kriminalinės policijos biuro administruojamą specifinę programinę įrangą“, kuri nepajėgtų apdoroti kitokia nei iOS operacine sistema sukurtų/modifikuotų duomenų; 2. „Reikiamos paslaugos (VOIP, šifravimas ir kt.)“ gali būti užtikrintos ir kitomis operacinėmis sistemomis. Pagrindinės VOIP programos: Skype, Facebook Messenger, Viber, Google Voice yra gaminamos trečiųjų gamintojų ir suderinamos tiek su iOS, tiek su kitomis pagrindinėmis operacinėmis sistemomis. Jų integracija su iOS skirta komerciniams, o ne saugumo tikslams. Duomenų saugumą (šifravimą) užtikrina (turi užtikrinti) pačios programos. Įrenginio lygio šifravimą palaiko ir kitos operacinės sistemos. Jailbreaking – tai terminas apibūdinantis nesankcionuotą būtent iOS operacinės sistemos gamyklinių nustatymų modifikavimą; 3. jei įsigyjant minėtus telefonus, Perkančiosios organizacijos pagrindinis tikslas buvo saugus duomenų perdavimas – pagal tai ir turėjo būti formuluojami Techninės specifikacijos reikalavimai (nurodant kriterijus, pvz.: šifravimo metodas, duomenų saugos architektūra, stebėsenos ir aliarmų sistemos, valdymo įrankiai ir nurodant, kokie skirtingų gamintojų sprendimai bus laikoma atitinkančiais reikalavimus). Šiuo atveju, Techninėje specifikacijoje apie konkrečius saugumo kriterijus net neužsiminta. Pastebėtina, kad Pirkimu įsigyti Apple iPhone 7 Plus ir iPhone Xr mobilieji telefonai nėra kaip nors išskirtinai sukonfigūruoti duomenų perdavimo saugumui užtikrinti (įsigyti standartinės konfigūracijos telefonai) ir šiuo atžvilgiu neprilygsta kitų gamintojų būtent šiam tikslui kuriamiems specializuotiems įrenginiams; 4. pasiūlymų skaičius kaip tik ir patvirtina dirbtinai apribotą konkurenciją: skirtingi tiekėjai, galėdami siūlyti tik konkrečius modelius, realiai konkuravo turimais susitarimais su gamintoju (platintoju), o ne kainomis – Pirkime, kurio planuota vertė iki 51 000 Eur su PVM, mažiausią kainą pasiūliusio tiekėjo pasiūlymas nuo didžiausios Perkančiajai organizacijai priimtinos vertės pasiūlymo skyrėsi vos 7 procentais. Jei Perkančioji organizacija savo poreikius būtų apibrėžusi pagal perkamais telefonais numatomas atlikti funkcijas (leidusi siūlyti alternatyvius kitų gamintojų mobiliuosius telefonus), Pirkime būtų gavusi gerokai daugiau skirtingų tiekėjų mobiliųjų telefonų modelių pasiūlymų už žymiai mažesnę kainą. Tarnyba taip pat pažymi, kad duomenų saugumas yra pasiekiamas su bet kuria operacine sistema, naudojant standartinius įrankius šifruotam duomenų persiuntimui užtikrinti. Tiek iOS, tiek kitų operacinių sistemų įrenginių pažeidžiamumas įmanomas tik instaliavus kenkėjišką programinę įrangą. Ji suinstaliuota gali būti dviem būdais: (i) pats vartotojas iš programėlių parduotuvės atsisiunčia trečių (neaiškių) šalių programėles (pvz. žaidimus, fotoredaktorius ir pan.), kuriose piktybiškai gali būti suprogramuotos duomenų vagystės funkcijos, (ii) lankantis neaiškaus turinio interneto svetainėse, kuriose gali būti paslėptos nuorodos į kenkėjiškų programėlių parsisiuntimą. Pažymėtina, kad tiek iOS, tiek kitos operacinės sistemos savaime yra įjungusios nustatymus, kurios draudžia bet kokį programėlių instaliavimą, jei programėlės nėra siunčiamos iš oficialių parduotuvių. Todėl pagal antrą būdą, savaime galimybes blokuoja pačios operacinės sistemos vienodai. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal pirmą scenarijų pati operacinė sistema jau negali kontroliuoti vartotojo veiksmų ir suinstaliuoti kenkėjišką programinę įrangą vienodai gali abiejų operacinių sistemų vartotojai. Todėl, siekiant padidinto saugumo, mobiliems įrenginiams, kurių pagalba jungiamasi prie konfidencialios informacijos įdiegiamos papildomos saugumo funkcijos (papildoma programinė įranga), kuri apriboja vartotojui galimybes instaliuoti ne įmonės numatytas programėles, uždraudžia jungtis prie nenumatytų interneto puslapių. Pažymėtina, kad šį funkcionalumą turi ne tik iOS operacinė sistema, bet ir kitos. Tokiu būdu, abu saugumo praradimo faktoriai yra susiję ne su darbinėmis, o su vartotojo asmeninėmis funkcijomis. Todėl tiek iOS, tiek kitų operacinių sistemų įrenginiai Perkančiosios organizacijos saugumui užtikrinti turi vienodas, gerai išvystytas priemones, kurios yra visiškai lygiavertės. Atsižvelgdama į tai Tarnyba konstatuoja, kad Techninės specifikacijos reikalavimais Perkančioji organizacija dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir tuo pažeidė VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo, proporcingumo, skaidrumo principus, 17 straipsnio 2 dalies 1 punkto reikalavimus. Perkančioji organizacija taip pat nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 7 punkto[5] nuostatų ir tuo pažeidė VPĮ 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus. | |
Perkančioji organizacija CVP IS nepaskelbė (duomenys tikrinti 2019 m. vasario 1 d.) laimėjusio dalyvio UAB „Tele2“ prekyba pasiūlymo bei 2018 gruodžio 17 d. sudarytos Prekių viešojo pirkimo-pardavimo sutarties Nr. 38-ST2-212 (toliau – Sutartis) ir tuo pažeidė VPĮ 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus, 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
– |
IV dalis. SPRENDIMAS
Perkančioji organizacija pažeidė VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo, proporcingumo, skaidrumo principus, 2 dalies 1 punkto, 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus. Perkančioji organizacija taip pat nesilaikė Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 7 punkto nuostatų ir tuo pažeidė VPĮ 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus.
Atsižvelgdama į šios išvados II dalies 2 punkte nustatytus VPĮ pažeidimus, Tarnyba, vadovaudamasi VPĮ 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją per 5 darbo dienas nuo šios išvados gavimo dienos paskelbti Sutartį ir laimėjusio dalyvio pasiūlymą CVP IS, raštu informuoti apie įpareigojimo įvykdymą.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai; <...>“.
[3] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 26, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės <...>“.
[4] Perkančiosios organizacijos 2018-12-06 ir 2018-12-11 raštai tarnybai siųsti el. paštu.
[5] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis, negali būti siekiama išvengti Apraše nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu tam tikriems tiekėjams nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos“.
[6] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus <...> ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje <...>“.
[7] Žr. išnašą Nr. 1.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami