26 straipsnis. Pirkimų planai
26 straipsnis. Pirkimų planai
- Perkančioji organizacija, išskyrus Lietuvos Respublikos diplomatines atstovybes užsienio valstybėse, Lietuvos Respublikos atstovybes prie tarptautinių organizacijų, konsulines įstaigas ir specialiąsias misijas, taip pat kitas perkančiąsias organizacijas, kurios užsienyje įsigyja prekių, paslaugų ar darbų, skirtų užsienyje esantiems jų padaliniams, kariniams atstovams ar specialiesiems atašė, turi parengti ir patvirtinti planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus ir pagal Viešųjų pirkimų tarnybos nustatytus reikalavimus ir tvarką Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje paskelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę. Ši suvestinė turi būti paskelbta kiekvienais metais ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos, o patikslinus planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus, – ne vėliau kaip per 5 darbo dienas.
- Šio straipsnio 1 dalyje nurodyta tvarka paskelbta planuojamų atlikti pirkimų suvestinė papildomai gali būti paskelbta perkančiosios organizacijos interneto svetainėje, specialiai tam skirtoje skiltyje (toliau – pirkėjo profilis). Paskelbtos planuojamų atlikti pirkimų suvestinės turinys visur turi būti tapatus.
VPĮ 26 straipsniu nuo 2017 m. liepos 1 d. yra pakeistos ir patikslintos ankstesnės VPĮ redakcijos, galiojusios iki 2017 m. liepos 1 d., 7 straipsnio normos.
1. VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta perkančiųjų organizacijų pareiga parengti ir patvirtinti planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus ir pagal VPT nustatytus reikalavimus ir tvarką CVP IS paskelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę[1]. Šiuo aspektu pažymėtina, kad perkančiosios organizacijos, kurios tam tikrais atvejais įgalioja kitas perkančiąsias organizacijas atlikti pirkimo procedūras, tokius pirkimus turi įtraukti į savo pirkimų planą ir suvestinę. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad VPĮ 26 straipsnio 1 dalies normoje yra įtvirtinta išimtis, kurioje nustatyta, jog pirkimų planų tvirtinti ir skelbti neprivalo LR diplomatinės atstovybės užsienio valstybėse, atstovybės prie tarptautinių organizacijų, konsulinės įstaigos ir specialiosios misijos[2] bei kitos perkančiosios organizacijos, kurios, pirma, prekes, paslaugas ar darbus įgyja užsienyje, antra, šios prekės, paslaugos ar darbai, skirti užsienyje esantiems jų padaliniams, kariniams atstovams ar specialiesiems atašė. Papildomai atkreiptinas dėmesys į tai, kad nei VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje, nei kituose VPĮ straipsniuose nėra nustatyta perkančiųjų organizacijų pareiga tvirtinti mažos vertės pirkimų planus bei skelbti jų suvestines.
VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje nurodyta perkančiųjų organizacijų pareiga yra neatsiejama nuo viešųjų pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo principų bei racionalaus lėšų panaudojimo tikslo įgyvendinimo viešuosiuose pirkimuose (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio 1 dalies ir 2 dalies 1 punkto komentarus). Viešųjų pirkimų planų paskelbimo CVP IS pagrindinis tikslas yra preliminariai informuoti rinkos dalyvius apie perkančiųjų organizacijų poreikius, kad šie galėtų iš anksto numatyti ir įvertinti savo galimybes varžytis dėl viešųjų pirkimų sutarčių, taip pat, esant reikalui, prisitaikyti prie perkančiųjų organizacijų planuojamų pirkimų[3]. Dėl to pirkimo planai turi būti kiek įmanoma tikslūs ir konkretūs. Siekiama, kad planas atitiktų faktą. Jeigu iš esmės yra priešingai (pavyzdžiui, perkančioji organizacija nuolat arba dažnai nesilaiko plano, jis yra keičiamas ir pan.), tokia situacija nedera su VPĮ 17 straipsnyje įtvirtintais principais (detaliau žiūrėti VPĮ 17 straipsnio komentarą). Perkančiosios organizacijos negali piktnaudžiauti VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje nustatyta teise tikslinti planuojamų atlikti pirkimų planus ir privalo iš anksto atsakingai įvertinti savo poreikius bei juos galinčias įtakoti aplinkybes (pavyzdžiui, nors viešųjų pirkimų reguliavime perkančiosioms organizacijoms nėra nustatytos pareigos pirkimų planų suvestinėje skelbti planuojamo pirkimo vertės, vis dėlto, jeigu perkančioji organizacija pirkimų plane ir, pavyzdžiui, ikiprocedūriniuose dokumentuose ją numatytų, ši gali būti kvalifikuojama kaip pirkimui suplanuota maksimali vertė[4]). Be to, perkančiosios organizacijos pirkimų planus gali tikslinti tik iki pirkimo procedūros pradžios. Papildomai pažymėtina, kad šiame kontekste vartojama pirkimų planų sąvoka turi būti suprantama bendrai, kaip apimanti ir pirkimų planų suvestinės sąvoką. Kitaip tariant, kalbant apie pirkimų planų pagrindinį tikslą bei perkančiųjų organizacijų pareigą šiuos planus atsakingai rengti, jų laikytis ir nepiktnaudžiauti teise juos keisti – omenyje turimi nustatyta tvarka patvirtinti ir paskelbti pirkimų planai, o ne pirkimų planai, kaip perkančiųjų organizacijų vidaus dokumentai.
Pavyzdys
Jei perkančioji organizacija, pasitvirtinusi pirkimų planą, metų eigoje nustato, kad jai nebėra poreikio įsigyti prekių, paslaugų ar darbų, nurodytų pirkimų plane ir suvestinėje, arba dėl pasikeitusios ekonominės padėties, turimo finansavimo, keičiasi suplanuotų pirkimų vertės, ji gali patikslinti planą ir suvestinę, išbraukiant nereikalingą pirkimą ar pakeičiant vertes, tuo atveju, jei atitinkamo pirkimo dar nėra pradėjusi vykdyti. Priešingu atveju, suteikiant teisę perkančiajai organizacijai pakeisti planą ir suvestinę jau prasidėjus atitinkamo pirkimo procedūroms, gali susiklostyti situacija, kai, pavyzdžiui, perkančioji organizacija atmeta tiekėjų pasiūlymus pirkime motyvuodama tuo, kad kainos viršija suplanuotą pirkimo vertę, kuri buvo pakeista (sumažinta) tik tuomet, kai buvo gauti tiekėjų pasiūlymai, kurių vertės atitiko pradinę apskaičiuotą perkančiosios organizacijos vertę. Tokia situacija neabejotinai būtų nesuderinama su VPĮ 17 straipsnyje įtvirtintais principais.
Papildomai pažymėtina, kad viešųjų pirkimų planai ir jų suvestinės nėra sudėtinė pirkimo dokumentų dalis (detaliau žiūrėti VPĮ 35 straipsnio komentarą). Pirkimų planai ir jų suvestinės yra priskiriami ikiprocedūriniams viešųjų pirkimų dokumentams. Tai taip pat reiškia, kad pirkimo plano sudarymas ir jo suvestinės paskelbimas nėra siejamas su viešojo pirkimo procedūros pradžia (detaliau žiūrėti VPĮ 29 straipsnio komentarą)[5].
VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad perkančiosios organizacijos planuojamų atlikti pirkimų suvestinę privalo skelbti kiekvienais metais ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos. Įstatyme taip pat įtvirtinta, kad, patikslinus planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus, juos privaloma paskelbti per 5 kalendorines dienas nuo patikslinto plano patvirtinimo.
Planuojamų kiekvienais metais vykdyti viešųjų pirkimų suvestinės ir jos pakeitimų paskelbimo tvarka bei reikalavimai nustatyti Informacijos viešinimo CVP IS tvarkos apraše (suvestinės informacijos parengimo bei paskelbimo tvarka apibrėžta šio aprašo 12 – 19 straipsniuose). Minėto tvarkos aprašo priede „Suvestinėje nurodoma informacija“ taip pat apibrėžti duomenys, kurie turi būti nurodomi suvestinėje, bei jos pildymo aprašymas. Be to, VPT yra parengusi planuojamų pirkimų suvestinės pildymo ir viešinimo instrukciją. Minėtoje instrukcijoje tiekėjams pateikiamos taisyklės, kaip (i) peržiūrėti planuojamų pirkimų suvestinę; (ii) pildyti planuojamus pirkimus; (iii) juos viešinti; (iv) susieti planuojamus pirkimus su konkrečiu pirkimu; (v) importuoti planuojamų pirkimų suvestines į sistemą.
2. VPĮ 26 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta perkančiųjų organizacijų teisė planuojamų atlikti pirkimų suvestinę, paskelbtą pagal VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje nurodytą tvarką, taip pat skelbti ir perkančiosios organizacijos interneto svetainėje, specialiai tam skirtoje skiltyje (pavyzdžiui, perkančiosios organizacijos interneto svetainėje galėtų būti sukurta atskira su viešųjų pirkimų informacija susijusi skiltis „Viešieji pirkimai“, kurioje būtų išskirta atskira skiltis „Viešųjų pirkimų planai“). Vis dėlto VPĮ 26 straipsnio 2 dalyje nustatyta galimybė planuojamų atlikti pirkimų suvestines skelbti perkančiosios organizacijos interneto svetainėje nereiškia, kad tokiu atveju planuojamų pirkimų suvestinės neturi būti skelbiamos CVP IS VPĮ 26 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Kitaip tariant, perkančiosios organizacijos gali pasirinkti ir planuojamų pirkimų suvestines skelbti tik CVP IS pagal VPĮ 26 straipsnio 1 dalį, arba ir CVP IS, ir interneto svetainėje pagal VPĮ 26 straipsnio 1 bei 2 dalis. VPĮ 26 straipsnio 2 dalyje taip pat nustatyta, kad bet kuriuo atveju skelbiamų planuojamų atlikti pirkimų suvestinių turinys visur turi būti vienodas.
[1] VPT konsultacijose yra išaiškinta, kad pirkimų planai ir pirkimų suvestinės nėra tapačios sąvokos. Pirkimų planas yra perkančiosios organizacijos vidaus dokumentas, kuriame ji nurodo einamaisiais biudžetiniais metais planuojamų vykdyti prekių, paslaugų ir darbų pirkimų sąrašą. Šiame dokumente iš esmės turi būti ta pati informacija, kaip ir suvestinėje, tačiau, kadangi jis yra pildomas ir koreguojamas pagal perkančiosios organizacijos vidaus taisykles, jame gali būti papildomų duomenų pagal perkančiosios organizacijos poreikius, pavyzdžiui, perkančiosios organizacijos pastabos, sudarytos sutarties vertė, numatoma pirkimo vertė, kuri padeda nustatyti pirkimo būdą, planuojama konkretaus atskiro pirkimo vertė ir kt. Tuo tarpu pirkimų suvestinė yra perkančiosios organizacijos parengta informacija apie visus biudžetiniais metais planuojamus vykdyti pirkimus, išskyrus mažos vertės pirkimus, kuri rengiama pirkimų plano pagrindu ir skelbiama CVP IS. Suvestinėje privalomai turi būti nurodomas pirkimo objekto pavadinimas, rūšis (prekės, paslaugos ar darbai), kodas pagal BVPŽ, numatomas kiekis ar apimtis.
[2] LR diplomatinių atstovybių užsienio valstybėse, atstovybių prie tarptautinių organizacijų, konsulinių įstaigų ir specialiųjų misijų sąrašas pateikiamas LR užsienio reikalų ministerijos interneto svetainėje: https://www.urm.lt/default/lt/embasycontacts.
[3] LAT 2018 m. gegužės 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-160-469/2018.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite