išvada 2019 (58)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
UAB „Busturas“ | 2019-11-14 | Nr. | 4S- 1265 (7.14) | ||||
Į 2019-10-28
| Nr.
| 536/10 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB „Busturas“ (toliau – Perkantysis subjektas) vykdomos 2019-01-11 Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutarties Nr. 5 vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | 2019 m. sausio 11 d. Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutartis Nr. 5 (toliau – Sutartis) Sutartis sudaryta įvykdžius atviro konkurso „Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimas“ procedūras (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018-10-10, pirkimo Nr. 404911) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | Sutarties vertė 440 850,00 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „BTS“ (toliau – Tiekėjas) |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Išsamus sutarties vertinimas / Sutartis vykdoma |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 29 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 29 straipsnio 2 dalis[2] | |
Sutarties 1 straipsnio „Sutarties dalykas“ 1.1 punkte nurodyta, kad „Tiekėjas įsipareigoja šioje Sutartyje nustatyta tvarka parduoti 9 vnt. keleivinių vienaaukščių žemagrindžių dviašių miesto autobusų (transporto priemonės kodas M3CE) ir 6 vnt. keleivinių vienaaukščių žemagrindžių triašių miesto autobusų (transporto priemonės kodas M3CG) <...>“. Sutarties 1 priedo „Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo“ techninės specifikacijos (toliau – Techninė specifikacija) 9 punkte nustatyta, kad keleivinių vienaaukščių žemagrindžių dviašių miesto autobusų (9 vnt.) pirmosios registracijos data turi būti ne senesnė kaip 2008 m., o Techninės specifikacijos 10 punkte nustatyta, kad keleivinių vienaaukščių žemagrindžių triašių miesto autobusų (6 vnt.) pirmosios registracijos data turi būti ne senesnė kaip 2009 m. Sutarties 3 straipsnio „Prekių pristatymo terminai ir sąlygos“ 3.1 punkte ir Techninės specifikacijos 8 punkte nustatyta, kad „Prekių pateikimo Perkančiajam subjektui terminas negali būti ilgesnis kaip 120 (vienas šimtas dvidešimt) kalendorinių dienų nuo sutarties įsigaliojimo dienos. Pristatymo terminas dėl objektyvių ne nuo tiekėjo priklausančių aplinkybių gali būti pratęstas ne ilgesniam kaip 30 d. laikotarpiui. Prekės gali būti pristatomos dalimis.“ Įvertinus Perkančiojo subjekto pateiktus dokumentus[3] (toliau - Raštas), nustatyta, kad iki 2019-05-11 (120 kalendorinių dienų) Perkančiajam subjektui pagal priėmimo – perdavimo aktus perduota 11 autobusų[4]. Tiekėjas 2019-05-09 raštu „Dėl 2019-01-11 Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo- pardavimo sutarties“ kreipėsi į Perkantįjį subjektą nurodydamas, kad atsirado galimybė pateikti geresnių savybių (pvz. 2009 m. ar 2010 m. pirmos registracijos data vietoje 2008 m. arba mažesnės ridos nei prieš tai siūlytų autobusų) 4 likusius autobusus ir juos pristatyti iki 2019-12-31 ir dėl šios priežasties pasiūlė pakeisti Sutarties sąlygas. Perkantysis subjektas ir Tiekėjas pasirašė „Papildomą susitarimą Nr. 1 prie 2019 m. sausio 11 d. Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutarties Nr. 5“ (toliau - Papildomas susitarimas Nr. 1) ir juo pakeitė Sutarties 3.1 punkto nuostatą, nustatydami naują autobusų pristatymo terminą iki 2019-11-30 bei pakeitė Techninės specifikacijos 9 punkte nustatytas autobusų pirmosios registracijos datas, t. y. 6 transporto priemonės turės būti ne senesnės kaip 2008, o 3 – ne senesnės kaip 2009 m. (buvo 9 vienetai ne senesnės kaip 2008 m. pirmosios registracijos datos). Įvertinus Perkančiojo subjekto Rašte pateiktą informaciją, nustatyta, kad 2019-06-06[5] Perkančiajam subjektui buvo perduotas 1 keleivinis vienaaukštis žemagrindis dviašis miesto autobusas, t. y. liko pristatyti 3 autobusų vienetus. Tiekėjas 2019-07-24 raštu „Dėl 2019-01-11 Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo- pardavimo sutarties“ kreipėsi į Perkantįjį subjektą nurodydamas, kad atsirado galimybė, likusius 3 autobusus pristatyti geresnėmis sąlygomis, nei nurodyta Papildomame susitarime Nr. 1. Tiekėjas gali per 10 d. d. pateikti 2 vienetus 2008 metų pirmosios registracijos autobusus už mažesnę kainą, nekeičiant Sutarties kainos bei pateikti 1 naujesnį, t. y. 2009 m. arba 2010 m. pirmosios registracijos metų autobusą iki 2019-11-30 ir dėl šios priežasties pasiūlė pakeisti Sutarties sąlygas. Tą pačią dieną, t. y. 2019-07-24, Perkantysis subjektas ir Tiekėjas pasirašė „Papildomą susitarimą Nr. 2 prie 2019 m. sausio 11 d. Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutarties Nr. 5“ (toliau - Papildomas susitarimas Nr. 2) ir juo pakeitė Papildomo susitarimo Nr. 1 punkto nuostatą dėl pirmosios registracijos datos, šiuo atveju nurodė, kad 7 transporto priemonės turės būti ne senesnės kaip 2008, o 2 – ne senesnės kaip 2009 m., taip pat nustatė naują sąlygą, kad 14 vienetų autobusų pristatymo terminas iki 2019-08-07, o 1 vienetas iki 2019-11-30, taip pat dviejų autobusų kaina mažinama ir yra 25 990,00 Eur be PVM už vieną autobusą (buvo 27 990,00 Eur be PVM). Įvertinus Perkančiojo subjekto Rašte pateiktą informaciją, nustatyta, kad 2019-07-31[6] Perkančiajam subjektui buvo perduoti du autobusai už mažesnę kainą[7], kaip nurodyta Papildome susitarime Nr. 2 ir liko nepristatytas 1 autobusas, kurio pristatymo terminas - iki 2019-11-30. Įvertinus nurodytą, konstatuotina, kad Sutarties šalys, pasirašydamos Papildomus susitarimus Nr. 1 ir Nr. 2, faktiškai pakeitė Sutarties sąlygas, t. y. pakeitė prekių (autobusų) pristatymo terminą, kuris turėjo būti ne ilgesnis nei 120 kalendorinių dienų nuo Sutarties įsigaliojimo datos (iki 2019-05-11) ir dėl objektyvių ne nuo tiekėjo priklausančių aplinkybių prekių pristatymo terminas galėjo būti pratęstas ne ilgesniam kaip 30 d. laikotarpiui (iki 2019-06-10). Atkreiptinas dėmesys, kad pirkimo sutarties sąlygos gali būti keičiamos Įstatymo 97 straipsnyje nustatytais atvejais, o nagrinėjamu atveju – vadovaujantis 97 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatomis, kuriame nurodyta, kad pirkimo sutartis gali būti keičiama, kai pakeitimas nėra esminis, kaip tai nustatyta šio straipsnio 4 dalyje[8]. Pažymėtina, kad prekių pristatymo terminas yra esminė Sutarties sąlyga, todėl tik esant objektyvioms aplinkybėms, kurių šalys negalėjo numatyti pirkimo procedūrų pradžioje ir sutarties sudarymo metu, sutartinių įsipareigojimų terminas gali būti pratęstas. Nagrinėjamu atveju, Perkantysis subjektas Tarnybai nenurodė jokių objektyvių aplinkybių[9], dėl kurių Sutartyje nustatytas prekių pristatymo terminas šalių susitarimu buvo pratęstas. Be to, atsižvelgiant į tai, kad prekių pristatymo terminai buvo pratęsiami du kartus, pasirašant papildomus susitarimus[10], darytina išvada, kad Perkantysis subjektas Pirkimo dokumentuose nustatė per trumpus prekių pristatymo terminus ir tuo galimai dirbtinai sumažino tiekėjų konkurenciją (Įstatymo 29 straipsnio 3 dalis)[11]. Įvertinus tai, kad šiuo konkrečiu atveju, Sutartyje jau buvo numatyta prekių pristatymo termino pratęsimo galimybė ne ilgesniam nei 30 dienų laikotarpiui dėl ne nuo tiekėjo priklausančių aplinkybių, o Sutarties šalys jį pratęsė dar 173 kalendorinėmis dienomis, konstatuotina, kad pakeitęs Sutartį nustatant naujas, Tiekėjui palankesnes, sąlygas, Perkantysis subjektas atliko esminį Sutarties pakeitimą ir tuo pažeidė Įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą ir neužtikrino Įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje nustatyto viešųjų pirkimų tikslo siekimo - racionalaus lėšų naudojimo. | |
Įstatymo 94 straipsnio 9 dalis[12] Įstatymo 29 straipsnio 1 dalis[13] | |
Vadovaujantis Įstatymo 94 straipsnio 9 dalimi Perkantysis subjektas privalo laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį ir sutarties pakeitimus, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo sutarties sudarymo ar jos pakeitimo paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Sutarties vertinimo metu nustatyta, kad Perkantysis subjektas atliktą sutarties pakeitimą[14] paviešino tik 2019-07-29, t. y. praleidęs Įstatymo 94 straipsnio 9 dalyje nustatytą 15 dienų terminą. Tarnyba konstatuoja, kad Sutarties pakeitimą pavėluotai paviešinęs CVP IS, Perkantysis subjektas pažeidė Įstatymo 94 straipsnio 9 dalies reikalavimus bei Įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
Įvertinus tai, kad Sutartis praktiškai įgyvendinta (liko nepristatytas 1 autobusas iš 15 autobusų pagal Sutarties sąlygas), o atsižvelgiant į šios išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, darytina išvada, kad Sutartis turėtų būti nutraukta, tačiau šiuo atveju ją nutraukti būtų neproporcinga ir neracionalu, todėl Tarnyba apsiriboja atliktu vertinimu. Atkreipiame dėmesį į tai, kad vykdant kitus pirkimus, Perkantysis subjektas privalo iki pirkimo pradžios išsiaiškinti ir nustatyti protingus bei įgyvendinamus prekių pristatymo terminus, užtikrinti tiekėjų konkurenciją ir Įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų principų laikymąsi. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
|
[1] „Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“;
[2] „Perkantysis subjektas turi siekti, kad:
- Prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;
[3] Perkančiojo subjekto 2019-10-28 raštas „Dėl informacijos ir dokumentų pateikimo“ Nr. 536/106. Pristatyti 6 keleiviniai vienaaukščiai žemagrindžiai triašiai miesto autobusai, kurių pirmosios registracijos data yra ne senesnė kaip 2009 m. ir 5 keleiviniai vienaaukščiai žemagrindžiai dviašiai miesto autobusai, kurių pirmosios registracijos data yra ne senesnė nei 2008 m.;
[4] 2019-02-11 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 01, 2019-02-11 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 02, 2019-03-14 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 03, 2019-03-14 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 04, 2019-03-20 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 05, 2019-03-20 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 06, 2019-03-20 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 07, 2019-03-20 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 08, 2019-04-16 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 09, 2019-04-16 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 10, 2019-04-16 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 11;
[5] 2019-06-06 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 12;
[6] 2019-07-31 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 13 ir 2019-07-31 autobuso perdavimo – priėmimo aktas Nr. 14 ;
[7] 2019-07-31 PVM sąskaita faktūra serija BTSV Nr. 1903071;
[8] „Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu laikomas esminiu pagal šio straipsnio 1 dalies 5 punktą, kai juo pakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties bendrasis pobūdis. Bet kuriuo atveju esminiais pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimais laikomi tokie pakeitimai, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų (taikant šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytus atvejus į šias sąlygas neatsižvelgiama):
[9] Žiūrėti nuorodą Nr. 3;
[10] 2019-05-10 Papildomas susitarimas Nr. 1 prie 2019 m. sausio 11 d. Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutarties Nr. 5 ir 2019-07-24 Papildomas susitarimas Nr. 2 prie 2019 m. sausio 11 d. Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutarties Nr. 5;
[11] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“;
[12] „Perkantysis subjektas laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąja sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugos reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties sudarymo ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jas pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. <..>“;
[13] Žiūrėti išnašą Nr. 1;
[14] 2019-05-10 Papildomas susitarimas Nr. 1 prie 2019 m. sausio 11 d. Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimo – pardavimo sutarties Nr. 5.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami