išvada 2019 (72)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VšĮ Jurbarko ligoninei 2019-02- Nr. 4S-
Į 2018-12-18 Nr. S-569
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino VšĮ Jurbarko ligoninės (toliau – Perkančioji organizacija) pateiktus dokumentus, susijusius su vykdomu viešuoju pirkimu.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Pacientų maitinimo paslauga“, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018 m. spalio 25 d., pirkimo Nr. 405625 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 430 761,00 EUR be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas). |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po vokų atplėšimo procedūros, bet iki Pirkimo pabaigos |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1] ir 17 straipsnio 1 dalis[2] | |
Pirkimo sąlygų, patvirtintų Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisijos (toliau – Komisija) 2018-10-19 posėdžio protokolu Nr. VŠPP-39, 30.6 punkte nustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai, kad „Pirkimo sutartį turi vykdyti kvalifikuoti ir patyrę specialistai: 1. Technologas (ne mažiau kaip vienas specialistas), turintis išsilavinimą maisto technologijų srityje ir ne mažesnę kaip 36 mėnesių dietinio maitinimo paslaugų teikimo patirtį per pastaruosius 5 metus, maitinant ne mažiau kaip 60 pacientų per dieną. 2. Dietistas (ne mažiau kaip vienas specialistas), turintis išsilavinimą dietologijos/dietikos srityje ir ne mažesnę kaip 36 mėnesių dietinio maitinimo paslaugų teikimo patirtį per pastaruosius 5 metus, maitinant ne mažiau kaip 60 pacientų per dieną“. Perkančioji organizacija, įtvirtindama Pirkimo sąlygose tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus dėl maitinamų pacientų skaičiaus, dirbtinai apribojo konkurenciją ir tuo pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatas, neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytų lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir skaidrumo principų laikymosi, nes specialistai patirtį įgyja ne maitindami konkretų asmenų skaičių, o rengdami valgiaraščius, sudarydami technologines korteles, valdydami maisto produktų gamybos technologinius procesus ir t.t. | |
Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 7 punktas[3] ir 17 straipsnio 1 dalis[4] | |
Pirkimo sąlygų 2 priedo (Vertinimo pagal ekonominį naudingumą metodika) 17.1 punkte nustatytas pasiūlymų vertinimo kriterijus „Technologo patirtis. Vertinamas tiekėjo įvykdytų/vykdomų maitinimo paslaugų analogiškose gydymo įstaigose skaičius, maitinant ne mažiau kaip 60 pacientų per parą per paskutinius 5 metus“, o 17.2 punkte – „Dietisto patirtis. Vertinamas tiekėjo įvykdytų/vykdomų maitinimo paslaugų analogiškose gydymo įstaigose skaičius, maitinant ne mažiau kaip 60 pacientų per parą per paskutinius 5 metus“. Tokiu būdu, Perkančioji organizacija, įtvirtindama Pirkimo sąlygose reikalavimus, kad technologas ir dietistas turėtų patirtį maitinant ne mažiau kaip 60 pacientų per parą per paskutinius 5 metus, t.y. nustatydama praktiškai tokius pačius tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus ir pasiūlymų vertinimo kriterijus, bei nustatydama, kad sutartys būtų vykdomos gydymo įstaigose, dirbtinai apribojo konkurenciją ir tuo pažeidė Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 7 punkto nuostatas, neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytų lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principo laikymosi. | |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[5] | |
Gavusi tiekėjo UAB „Grūstė“ pretenziją, Komisija (2018-11-06 posėdžio protokolas Nr. VŠPP-41) nutarė: išbraukti Pirkimo sąlygų 30.2 punkte nustatytą tiekėjų kvalifikacijos reikalavimą turėti bendrojo mokumo koeficiento reikšmę ne mažesnę kaip 0,8; išbraukti 34 punkto dalį, kuri numato, kad „<...> kvalifikacijos reikalavimą, nustatytą 30.2 papunktyje, privalo atitikti kiekvienas ūkio subjektas atskirai“; panaikinti Pirkimo sąlygų priedo Nr. 1 (Techninė specifikacija) 4 punkto dalį, kad „Paslauga, dietinio maisto gamybos ir pristatymo į ligoninės skyrius, turi būti teikiama vadovaujantis <...> standartų LST EN ISO 9001:2008, LST EN ISO 14001:2005, LST EN ISO 22000:2006, LST 1977:2008 (BS OHSAS 18001:2007) maitinimo paslaugoms reikalavimais <...>“; panaikinti 23 ir 29 punktus, susijusius su tiekėjų kvalifikacijos reikalavimais. Apie šiuos pakeitimus informuoti tik UAB „Grūstė“, UAB „Dussmann Service“, VšĮ „Bruneros“ ir UAB „Voverės“ (2018-11-07 CVP IS pranešimas 6672481). Tarnyba sprendžia, kad Perkančiosios organizacijos padaryti Pirkimo sąlygų pakeitimai yra esminiai, nes pakeisti reikalavimai kvalifikacijai, techninė specifikacija, todėl Pirkimas turėjo būti nutrauktas ir pradėtas naujas pirkimas. Analogišką poziciją išsakė ir Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (toliau – LAT): „Paskelbto viešojo pirkimo dokumentai negali būti aiškinami ar tikslinami taip, jog keistųsi pagrindinių pirkimo sąlygų esmė; kai perkančioji organizacija apibrėžia pirkimo sąlygų turinį (jam suteikia tikslią reikšmę), ji negali vėliau keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai“ (LAT CBS 2016 m. kovo 30 d. nutartis c. b. UAB „Akiro“ v VšĮ Trakų ligoninė, bylos Nr. 3K-3-177-916/2016). Tarnyba remdamasi LAT pozicija konstatuoja, jog Perkančioji organizacija negalėjo atlikti tokio Pirkimo sąlygų tikslinimo, o turėjo Pirkimą nutraukti bei pradėti naują. Tokiu būdu Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus pirkimų principus, bei apribojo galimybę Pirkime dalyvauti didesniam tiekėjų ratui. | |
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[6] | |
Pirkimo sąlygų 42.6 punkte nustatyta, kad „Pasiūlymą sudaro teikėjo pateiktų dokumentų elektroninėje formoje CVP IS priemonėmis visuma, susidedanti iš <...> pasiūlymo galiojimo užtikrinimas“, Pirkimo sąlygų 48.7 punkte nustatyta, kad „Tiekėjo pasiūlymą sudaro CVP IS priemonėmis pateiktų duomenų ir dokumentų visuma <...> pasiūlymo galiojimą užtikrinantis dokumentas pateikiamas pagal 7 dalies reikalavimą“, tuo tarpu Pirkimo sąlygų 55 punkte nustatyta, kad „Perkančioji organizacija nereikalauja pasiūlymo galiojimo užtikrinimo“. Tokiu būdu Perkančioji organizacija nesilaikė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatų. | |
Įstatymo 86 straipsnio 8 dalis[7] | |
Pirkimo sąlygų 79 punkte nustatyta, kad „Perkančioji organizacija, priėmusi sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo, apie šį sprendimą, taip pat tikslų sutarties pasirašymo (5 d. atidėjimo terminas) laiką nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, praneša kiekvienam pasiūlymą pateikusiam tiekėjui CVP IS priemonėmis. Tais atvejais, kai pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas, jo pasiūlymas laikomas laimėjusiu <...>. Tokiu atveju atidėjimo terminas netaikomas“. Komisija (2018-12-07 posėdžio protokolas Nr. VŠPP-54) nutarė „VšĮ „Bruneros“ laikyti laimėjusia ir pakviesti pasirašyti sutartį 2018-12-10“, t.y. netaikant 5 darbo dienų atidėjimo termino, nors pasiūlymus Pirkimui pateikė 2 tiekėjai (Komisijos 2018-11-20 posėdžio protokolas Nr. VŠPP-42) ir buvo kitas suinteresuotas kandidatas. Tokiu būdu Perkančioji organizacija nesilaikė Įstatymo 86 straipsnio 8 dalies nuostatų dėl supaprastinto pirkimo atidėjimo termino. | |
Įstatymo 45 straipsnio 3 dalis[8] | |
Komisija (2018-11-21 posėdžio protokolas Nr. VŠPP-43) nutarė „UAB „Voverės“ pasiūlymą atmesti kaip neatitinkantį kvalifikacijos reikalavimų, pagal konkurso sąlygų 74.3 punktą“[9], neįvykdžiusi prievolės prašyti tiekėjo jo pasiūlyme esančius kvalifikacijos duomenų trūkumus paaiškinti ar patikslinti. Tokiu būdu Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 45 straipsnio 3 dalies nuostatas ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus nediskriminavimo ir skaidrumo principus. |
III dalis Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją nutraukti Pirkimo procedūras ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos <...>“;
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo <...> proporcingumo, skaidrumo principų“;
[3] „Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į perkamų prekių, paslaugų ar darbų pobūdį, kiekį, svarbą ir paskirtį, gali reikalauti iš tiekėjų pateikti šiuos dokumentus (vieną ar kelis), patvirtinančius jų techninį ir profesinį pajėgumą <...> paslaugų teikėjo ar rangovo, ar jų vadovaujančio personalo išsilavinimo ir profesinės kvalifikacijos apibūdinimą, jeigu šie veiksniai nėra pasiūlymų vertinimo kriterijai“;
[4] Žr. išnašą Nr. 2;
[5] Žr. išnašą Nr. 2;
[6] „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių <...>“;
[7] „Pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis turi būti sudaroma nedelsiant, bet ne anksčiau, negu pasibaigė atidėjimo terminas, kuris negali būti trumpesnis kaip 10 dienų (supaprastintų pirkimų atveju – ne trumpesnis kaip 5 darbo dienos <...>“;
[8] „Jeigu kandidatas ar dalyvis pateikė netikslius, neišsamius ar klaidingus dokumentus ar duomenis apie atitiktį pirkimo dokumentų reikalavimams arba šių dokumentų ar duomenų trūksta, perkančioji organizacija privalo nepažeisdama lygiateisiškumo ir skaidrumo principų prašyti kandidatą ar dalyvį šiuos dokumentus ar duomenis patikslinti, papildyti arba paaiškinti per jos nustatytą protingą terminą. Tikslinami, papildomi, paaiškinami ir pateikiami nauji gali būti tik dokumentai ar duomenys dėl tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimo, atitikties kvalifikacijos reikalavimams. Atidėjimo terminas gali būti netaikomas, kai <...> vienintelis suinteresuotas dalyvis yra tas, su kuriuo sudaroma pirkimo sutartis <...> ir nėra suinteresuotų kandidatų“;
[9] „Perkančioji organizacija atmeta pasiūlymą, jeigu <...> tiekėjas neatitiko kvalifikacijos reikalavimų“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami