išvada 2019 (84)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
AB „Kelių priežiūra“ | 2019- Į
| Nr. Nr. | ||||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino AB „Kelių priežiūra“ (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytą viešąjį pirkimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Švyturėliai, žibintai, blykstės“ (skelbtas 2018-09-20 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 400636; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Viešųjų pirkimų įstatymas (aktuali redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 119 540,00 Eur be PVM / 144 643,40 Eur su PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis pirkimo procedūrų vertinimas dėl Pirkimo laimėtojo pasiūlymo atitikimo techninės specifikacijos reikalavimams |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas[1], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2] | |
Perkančioji organizacija reikalavimus perkamoms prekėms nustatė techninės specifikacijos lentelėje Nr. 1. Tarnybai patikrinus Pirkimą laimėjusio tiekėjo UAB „Keluva“ (toliau – Tiekėjas) pasiūlymo duomenis, nustatyta, kad kai kurios prekės neatitinka techninės specifikacijos reikalavimų.
Tarnyba nustatė, kad Perkančioji organizacija neteisėtai pripažino Tiekėjo pasiūlymą atitinkančiu Pirkimo sąlygų reikalavimus[6] ir pripažino Tiekėją Pirkimo laimėtoju[7], kadangi, kaip nurodyta aukščiau, Tiekėjo siūlomos prekės neatitiko techninės specifikacijos reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, kad Perkančioji nebūtų galėjusi kreiptis į Tiekėją, prašydama patikslinti pasiūlymo informaciją, kaip reglamentuota Įstatymo 45 str. 3 d.[8], ir į tai, kad Tiekėjas nebūtų galėjęs patikslinti pasiūlymo taip, jog nebūtų pakeista pasiūlymo esmė, kaip reglamentuojama Įstatymo 55 str. 9 d.[9], Tarnyba konstatuoja, jog Perkančioji organizacija Tiekėjo pasiūlymą privalėjo atmesti, tačiau to nepadariusi, pažeidė Įstatymo 45 str. 1 d. 1 p. nuostatas ir 17 str. 1 d. įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. | |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[10] | |
Perkančioji organizacija reikalavo, kad LED plafonas 12/24V (techninės specifikacijos lentelės 5 pozicija) atitiktų tokias specifikacijas: naudojamos elektros srovės įtampa 10 – 30V, maksimali naudojama galia plafono veikimo momentu ne daugiau 20 W, reikalingas elektros srovės stiprumas ne daugiau 8 A, apsauga nuo dulkių ir drėgmės, atsparumas vandens purslų slėgiui ne mažesnis kaip IP65, standarto ECE Reg65 šviesos stiprumo reikalavimų atitikimas visų kategorijų keliuose, maksimalūs gabaritiniai matmenys (IxPxA) 745 (1000) x 210 x 110 mm. Iš Tiekėjo kartu su pasiūlymu pateiktų dokumentų galima nustatyti tik tai, kokia yra naudojama prietaiso elektros srovės įtampa ir atitikimas Reg65. Tarnybai Perkančiosios organizacijos raštu pasiteiravus, kaip ji nustatė atitikimą kitiems parametrams, Perkančioji organizacija 2019-04-17 rašte Nr. SD-564(1.16) (toliau – Raštas) nurodė, kad jai „<...> nekilo abejonių dėl siūlomos prekės atitikimo reikalaujamiems parametrams <...>, kadangi tiekėjas pateikė prekių atitikties deklaraciją <...> bei <...> nurodė, kad „LED plafonas 12/24“ atitinka reikalaujamus techninius parametrus“. Tai reiškia, kad Perkančioji organizacija Tiekėjo siūlomų LED plafonų atitikimą Pirkimo techninės specifikacijos reikalavimams, kurių dalis išreikšta konkrečiais fizikiniais ir matematiniais dydžiais, pripažino vadovaudamasi vien tik Tiekėjo deklaratyviais teiginiais, kurie nebuvo pagrįsti jokiais dokumentais ar informacija, kurią Perkančioji organizacija būtų galėjusi patikrinti. Įstatymo 59 str. 3 d. 3 p. nustatyta, kad perkančioji organizacija nagrinėja, vertina pateiktus pasiūlymus, vadovaudamasi pirkimo dokumentuose nustatytomis sąlygomis. Nagrinėjamu atveju Perkančioji organizacija neatsižvelgė į techninės specifikacijos reikalavimus bei nesivadovavo Pirkimo sąlygų 11.1.3 p.[11], tinkamai nepatikrino Tiekėjo pasiūlymo, kad įsitikintų atitikimu Pirkimo dokumentų reikalavimams, todėl pažeidė Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. | |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[12] | |
Perkančioji organizacija Tarnybai Rašte nurodė, kad, jos nuomone, „<...> nėra prasmės pasiūlymo vertinimo metu prašyti tiekėjų pateikti prekių CE sertifikatus, kadangi tai pilnai neįrodo, jog tiekėjas Sutarties vykdymo metu tieks tokias prekes. Perkančioji organizacija tik Sutarties vykdymo metu gali galutinai įsitikinti, kad tiekėjas pateikė pasiūlyme nurodyto modelio prekę ir patikrinti, ar ji turi CE ženklinimą“. Pažymėtina, kad toks požiūris yra ydingas, kadangi pasiūlymus būtina vertinti pagal pirkimo dokumentuose nustatytas sąlygas. Pasiūlymų vertinimo metu perkančioji organizacija privalo nustatyti, ar tiekėjo pateiktas pasiūlymas ir siūlomos prekės atitinka nustatytus pirkimo dokumentų (įskaitant, bet neapsiribojant – ir techninės specifikacijos) reikalavimus, o sutarties vykdymo etape perkančioji organizacija patikrina, ar pristatyta prekė atitinka tuos techninius parametrus ir kitą informaciją, kurią apie prekę tiekėjas nurodė teikdamas pasiūlymą. Perkančioji organizacija taip pat Rašte teigia, kad nors techninėje specifikacijoje ir yra numatytas reikalavimas, kad įsigyjamos prekės turėtų CE sertifikatus, „<...> tačiau nereikalavo pateikti CE sertifikatų kartu su pasiūlymu“. Toks Perkančiosios organizacijos teiginys neatitinka tikrovės, kadangi techninės specifikacijos 4.1.5 p. pabrėžtinai nurodyta (t. y. tekstas paryškintas ir pabrauktas), kad „Kartu su pasiūlymu turi būti pateikti dokumentai (dokumentų kopijos), patvirtinantys siūlomų prekių atitikimą techniniams reikalavimams: sertifikatai, prekių atitikties deklaracijos“. Tai patvirtina ir tas faktas, kad Pirkimo komisija 2018-11-14 posėdyje (protokolo Nr. 10) priėmė sprendimą kreiptis į UAB „Taiklu“, kad tiekėjas patikslintų savo pasiūlymą, nes „<...> nepateikė CE sertifikatų ir prekių atitikties deklaracijų, kaip buvo reikalauta techninės specifikacijos 4.1.3 ir 4.1.5 punktuose <...>“. Nagrinėjamu atveju nustatyta, kad tai, kaip Perkančioji organizacija vertino tiekėjų pasiūlymus CE sertifikatų pateikimo/nepateikimo apimtyje, galėjo turėti įtakos Pirkimo rezultatams. Atkreiptinas dėmesys, kad Tiekėjas, kuris buvo pripažintas Pirkimo laimėtoju, taip pat kaip ir UAB „Taiklu“ su pasiūlymu nepateikė CE sertifikatų – jų Perkančioji organizacija paprašė tik po Tiekėjo konkurento pateiktų pretenzijų, kuriose jis ginčijo Tiekėjo pasiūlymo atitikimą Pirkimo sąlygų reikalavimams. Darytina išvada, kad Perkančioji organizacija skirtingų tiekėjų tapačius pateiktų pasiūlymų netikslumus vertino skirtingai, atitinkamai priėmė šių tiekėjų tolimesnį dalyvavimą Pirkime nulėmusius sprendimus. Tarnyba konstatuoja, kad tokiu būdu Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir skaidrumo principus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[13] | |
Paskelbus Pirkimą, techninės specifikacijos lentelės 1 – 3, 6 – 8 pozicijose buvo nurodyta, kad įsigyjamų prekių apsauga nuo dulkių ir drėgmės, atsparumas vandens purslų slėgiui turi būti ne mažesnis kaip IP67. Pirkimo komisija 2018-10-17 posėdžio metu (protokolas Nr. 5) priėmė sprendimą sumažinti minėtąjį atsparumo lygį iki IP65. Apie priimtą sprendimą ir atliktus pakeitimus Perkančioji organizacija CVP IS susirašinėjimo priemonėmis pranešimu informavo prie Pirkimo prisijungusius tiekėjus, o CVP IS skiltyje „Pirkimo dokumentai“ pridėjo dokumentą pavadinimu „AKTUALI REDAKCIJA Technine specifikacija“. Perkančioji organizacija taip pat paskelbė skelbimą, susijusį su pakeitimais, tačiau jame nurodyta tik su pasiūlymų pateikimo terminu susijusi informacija. Pažymėtina, kad Perkančiajai organizacijai sumažinus, supaprastinus reikalavimus įsigyjamoms prekėms, tokius reikalavimus atitiktų didesnė atitinkamų prekių rinkos dalis, tuo pačiu padaugėtų ir tiekėjų, galinčių tas prekes pasiūlyti viešajame pirkime. Tarnyba pažymi, kad keičiant pirkimo sąlygas, nepakanka informuoti tik prie pirkimo prisijungusius tiekėjus. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, formuodamas teisės aiškinimo ir taikymo praktiką, nurodo, kad paskelbto viešojo pirkimo dokumentai negali būti aiškinami ar tikslinami taip, kad keistųsi pagrindinių pirkimo sąlygų esmė; kai perkančiosios organizacijos apibrėžia pirkimo sąlygų turinį (jam suteikia tikslią reikšmę), jos negali vėliau keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai; patikslinimais nelaikomi tokie perkančiųjų organizacijų paaiškinimai, kuriais iš esmės keičiamas pirkimo sąlygų turinys, dėl ko keičiasi arba prieš paaiškinimą galėjo būti kitokia tiekėjų ir dalyvių padėtis ir galimybės konkuruoti viešojo pirkimo konkurse; tai galioja ir tuo atveju, kai besiskundžiančiam tiekėjui perkančiųjų organizacijų sąlygų paaiškinimas (patikslinimas) suteikia galimybę konkuruoti su kitais dalyviais, nors prieš tai jis tokios galimybės neturėjo[14]. Tarnyba konstatuoja, kad pakeitusi esmines Pirkimo dokumentų sąlygas, bet nenutraukusi Pirkimo, Perkančioji organizacija apribojo tiekėjų konkurenciją bei pažeidė Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į tai, kad:
darytina išvada, kad Perkančioji organizacija Tiekėjo pasiūlymą vertinio paviršutiniškai ir galimai protegavo Pirkimą laimėjusį tiekėją UAB „Keluva“. Taip pat pastebėtina, kad www.freedata.lt duomenimis (aktuali informacija iki 2016-12-31) UAB „Keluva“ yra ketvirtas didžiausias Perkančiosios organizacijos tiekėjas. Atsižvelgiant į vertinimo metu nustatytus akivaizdžius Tiekėjo, su kuriuo buvo sudaryta pirkimo sutartis, siūlomų prekių neatitikimus techninės specifikacijos reikalavimams ir Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimus Perkančiajai organizacijai vykdant Pirkimą, Tarnyba rekomenduoja 2019-02-13 sudarytą sutartį Nr. PIR19-114 nutraukti (toliau – Sutartis). Prašome apie priimtą sprendimą dėl Sutarties nutraukimo nedelsiant, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, raštu informuoti Tarnybą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
|
[1] „45 straipsnis. Tiekėjo ir jo pateiktos paraiškos ir pasiūlymo vertinimo bendrieji principai
1. Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos:
1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas“.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[4] http://zeelektra.eu/products/p/29/ms-6, https://www.lumise.eu/automotive-lighting/product/axixtech-6-led-directional-warning-lamp-ms6-r65/4080320021/
[5] (http://zeelektra.eu/products/p/86/st-6, http://www.horn-elektronik.pl/en/Katalog/lampy-pulsujace/ST6-LED-ST6-VERTICAL.html
[6] 2018-11-14 Pirkimo komisijos posėdžio protokolas Nr. 10.
[7] 2018-11-19 Pirkimo komisijos posėdžio protokolas Nr. 11.
[8] „Jeigu kandidatas ar dalyvis pateikė netikslius, neišsamius ar klaidingus dokumentus ar duomenis apie atitiktį pirkimo dokumentų reikalavimams arba šių dokumentų ar duomenų trūksta, perkančioji organizacija privalo nepažeisdama lygiateisiškumo ir skaidrumo principų prašyti kandidatą ar dalyvį šiuos dokumentus ar duomenis patikslinti, papildyti arba paaiškinti per jos nustatytą protingą terminą. Tikslinami, papildomi, paaiškinami ir pateikiami nauji gali būti tik dokumentai ar duomenys dėl tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimo, atitikties kvalifikacijos reikalavimams, kokybės vadybos sistemos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartams, tiekėjo įgaliojimas asmeniui pasirašyti paraišką ar pasiūlymą, jungtinės veiklos sutartis, pasiūlymo galiojimo užtikrinimą patvirtinantis dokumentas ir dokumentai, nesusiję su pirkimo objektu, jo techninėmis charakteristikomis, sutarties vykdymo sąlygomis ar pasiūlymo kaina. Kiti tiekėjo pasiūlymo dokumentai ar duomenys gali būti tikslinami, pildomi arba aiškinami vadovaujantis šio įstatymo 55 straipsnio 9 dalimi“.
[9] „Vadovaudamasi šio įstatymo 45 straipsnio 3 dalimi, perkančioji organizacija gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto atviro ar riboto konkurso metu, ar galutinio pasiūlymo, pateikto konkurencinio dialogo, skelbiamų derybų, neskelbiamų derybų ar inovacijų partnerystės metu, esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus. Perkančioji organizacija, pasiūlymų vertinimo metu radusi pasiūlyme nurodytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidų, privalo paprašyti dalyvių per jos nurodytą terminą ištaisyti pasiūlyme pastebėtas aritmetines klaidas, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos ar sąnaudų. Taisydamas pasiūlyme nurodytas aritmetines klaidas, dalyvis gali taisyti kainos ar sąnaudų sudedamąsias dalis, tačiau neturi teisės atsisakyti kainos ar sąnaudų sudedamųjų dalių arba papildyti kainą ar sąnaudas naujomis dalimis“.
[10] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[11] „<...> tikrina ar tiekėjo pasiūlymas atitinka pirkimo sąlygų techninės specifikacijos reikalavimus (įskaitant prekių pavyzdžius, jei taikoma);“.
[12] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[13] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[14] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2017 m. birželio 22 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-279-690/2017.
[15] „<...>„Oranžinis LED švyturėlis 12/24V“ neatitinka techninėje specifikacijoje nurodytų techninių parametrų. Perkančioji organizacija techninėje specifikacijoje nurodė, kad 2 pozicijoje švyturėlio tvirtinimo tipas „...Ø tarp kiaurymių centrų 140-160 mm”, o Jūs siūlote „...Ø tarp kiaurymių centrų 130 mm”. Atsižvelgiant į tai, kad Jūsų pasiūlymas neatitinka pirkimo dokumentų reikalavimų, Komisija nutarė atmesti Jūsų pasiūlymą kaip netinkamą“
[17] „<...> Perkančioji organizacija pašalina tiekėją iš pirkimo procedūros, jeigu: 4) tiekėjas pirkimo procedūrų metu nuslėpė informaciją ar pateikė melagingą informaciją apie atitiktį šiame straipsnyje ir šio įstatymo 47 straipsnyje nustatytiems reikalavimams, ir perkančioji organizacija gali tai įrodyti bet kokiomis teisėtomis priemonėmis, arba tiekėjas dėl pateiktos melagingos informacijos negali pateikti patvirtinančių dokumentų, reikalaujamų pagal šio įstatymo 50 straipsnį.<...>“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami