išvada 2019 (94)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Trakų rajono savivaldybės administracijai | 2019-08-02
| Nr. 4 S-902 | (7.29) | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino Trakų rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytą viešąjį pirkimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Automobilių kuras“ (skelbtas 2019-03-30 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 427825; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Viešųjų pirkimų įstatymas (aktuali redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 136 000 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „EMSI“ |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis pirkimo procedūrų vertinimas dėl kvalifikacijos reikalavimų keitimo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 45 str. 1 d. 3 p.[1], Įstatymo 17 str. 1 d.[2], Įstatymo 47 str. 1 d.[3] | |
Pirkimo sąlygų 2 lentelės „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai“ 2 punkte nurodytas reikalavimas tiekėjams turėti bent po vieną degalinę Trakuose bei Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių miestuose. Dėl šio reikalavimo vienas iš tiekėjų 2019-04-05 pateikė Perkančiajai organizacijai pretenziją, nurodydamas, kad Trakuose degalinę turi tik vienas tiekėjas, dėl to toks reikalavimas riboja konkurenciją. Minėtasis tiekėjas prašė pakeisti ginčijamą kvalifikacijos reikalavimą, nustatant, kad tiekėjai privalo turėti degalines Trakų mieste ar Trakų rajone. Pirkimo komisija 2019-05-06 posėdžio metu (protokolas Nr. V2-18R) priėmė sprendimą patikslinti pirkimo sąlygas ir minėtąjį kvalifikacijos reikalavimą išdėstyti tokiu būdu: „Tiekėjas turi turėti bent po vieną degalinę Trakų mieste ir vietovėje, nutolusioje nuo jo ne daugiau kaip 10 km važiuojant automobiliu pagal Kelių eismo taisykles <...>“. Dėl konkurencijos ribojimo. Atlikusi aukščiau nurodytą Pirkimo sąlygų keitimą, Perkančioji organizacija iš esmės neišsprendė tiekėjų konkurencijos pirkimo sąlygomis ribojimo problemos, tačiau numatė papildomą reikalavimą, t. y. tiekėjai privalės turėti bent po vieną degalinę ir Trakų mieste, ir 10 km atstumu nuo Trakų miesto. 2019-06-25 rašte (toliau – Raštas) Tarnybai Perkančioji organizacija nurodė, kad „<...> patikslinime įsivėlė redakcinio pobūdžio netikslumas – „po vieną degalinę ... ir ...“ vietoje – „vieną degalinę ... ar ...“, tačiau visi konkurso dalyviai tai suprato tinkamai, nes pateikė pasiūlymus konkursui“. Visų pirma, pažymėtina, kad viešojo pirkimo dalyviu[4] laikomas toks tiekėjas, kuris jau pateikė pasiūlymą viešajam pirkimui. Pirkimo procedūrų vertinimo metu patikrinus CVP IS duomenis, nustatyta, kad prie Pirkimo buvo prisijungę 4 tiekėjai, tačiau pasiūlymus pateikė 3 tiekėjai. Taip pat akcentuotina, kad degalų prekybos rinkoje yra ženkliai daugiau tiekėjų nei buvo prisijungę prie Pirkimo. Tikėtina, kad tokie tiekėjai, susipažinę su Pirkimo sąlygomis, suprato neatitinkantys nustatyto kvalifikacijos reikalavimo turėti degalinę Trakų mieste, todėl prie Pirkimo CVP IS priemonėmis neprisijungė ir pasiūlymų neteikė. Nepaisant to, kad Perkančioji organizacija teigia, jog visi tiekėjai nustatytą kvalifikacijos reikalavimą „suprato tinkamai“, Perkančioji organizacija turėjo vadovautis savo pačios patvirtintomis Pirkimo sąlygomis ir pateiktais jų aiškinimais, todėl nustačiusi, kad tiekėjai neatitinka nustatytų kvalifikacijos reikalavimų, turėjo jų pasiūlymus atmesti. Vis dėlto, Perkančioji organizacija tokių tiekėjų pasiūlymų neatmetė ir 2019-06-28 sudarė sutartį Nr. T1-121 (toliau – Sutartis) su tiekėju UAB „EMSI“, kuris degalinės Trakų mieste neturi (Rašte Perkančioji organizacija teigia, kad degalinę Trakų mieste turi tik UAB „Baltic Petroleum“). Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nustatė kvalifikacijos reikalavimą, kuris riboja tiekėjų konkurenciją, tuo pažeisdama Įstatymo 47 str. 1 d. nuostatas, o neatmesdama pasiūlymo ir sudarydama Sutartį su Pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkančiu tiekėju pažeidė Įstatymo 45 str. 1 d. 3 p. ir Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintą skaidrumo principą. Dėl esminių sąlygų keitimo. Perkančioji organizacija, 2019-05-06 teikdama Pirkimo sąlygų paaiškinimus, nurodė, kad reikalauja turėti degalinę vietovėje, nutolusioje nuo Trakų miesto ne daugiau kaip 10 km. Tokiu būdu buvo papildytas ankstesnis kvalifikacijos reikalavimas turėti degalinę Trakų mieste. Toks Pirkimo sąlygų pakeitimas galėjo turėti esminės įtakos tiekėjų suinteresuotumui dalyvauti Pirkime, kadangi vietoj reikalavimo turėti bent vieną degalinę Trakuose, tiekėjams atsirado reikalavimas turėti jau dvi degalines – vieną Trakuose, o kitą Trakų apylinkėse. LAT yra pažymėjęs, kad paskelbto viešojo pirkimo dokumentai negali būti aiškinami ar tikslinami taip, jog keistųsi pagrindinių pirkimo sąlygų esmė; kai perkančioji organizacija apibrėžia pirkimo sąlygų turinį (jam suteikia tikslią reikšmę), ji negali vėliau keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai“.[5] Perkančioji organizacija, laikydamasi iš skaidrumo principo išplaukiančio imperatyvo nekeisti pirkimo sąlygų, per visą viešojo pirkimo procedūrą privalo laikytis iš anksto paskelbtų reikalavimų, nepriklausomai nuo to, kad sąlygų modifikavimu siekiama ištaisyti jų ydingumą, nes priešingu atveju ji Įstatyme įtvirtintą reguliavimą pažeidžia du kartus: tiek iš pradžių nustatydama neteisėtas pirkimo sąlygas, tiek vėliau jas neteisėtai keisdama“[6]. Tarnyba konstatuoja, kad tokiu būdu Perkančioji organizacija atliko esminį Pirkimo sąlygų pakeitimą ir tuo pažeidė Įstatymo 17 str. 1 d. įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
Įstatymo 35 str. 4 d.[7] | |
Sutarties projekto (Pirkimo sąlygų priedas Nr. 3) 1.3 p. nurodyta, kad degalai turi būti tiekiami Lietuvos Respublikoje ir užsienyje. 2019-05-06 Perkančioji organizacija šią nuostatą patikslino gavusi tiekėjo pretenziją ir „užsienio“ sąvoką pakeitė į „ES šalis“. Tuo tarpu techninės specifikacijos 5 p. nurodyta automobilių kuro pirkimo vieta: Trakų miestas ir Lietuvos teritorija. Pažymėtina, kad vykdant viešuosius pirkimus būtina laikytis Įstatymo 35 str. 4 d. nuostatos, nurodančios, jog pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia. Tarnyba konstatuoja, kad nustatydama tarpusavyje nesuderintas techninės specifikacijos ir sutarties projekto sąlygas, Perkančioji organizacija pažeidė minėtąją Įstatymo nuostatą. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Įstatymo pažeidimus, nustatytus Pirkimo procedūrų vertinimo metu, Tarnyba rekomenduoja Perkančiajai organizacijai nutraukti sudarytą pirkimo sutartį. Prašome apie priimtą sprendimą dėl Pirkimo sutarties nutraukimo nedelsiant, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, raštu informuoti Tarnybą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Atkreiptinas dėmesys, kad Sutarties 9.9 p. tik techninė specifikacija yra nurodoma kaip sutarties priedas, tačiau joje nurodyti tik preliminarūs planuojamo įsigyti kuro kiekiai, todėl siekiant nustatyti, kokia yra maksimali sutarties vertė, už sutarties priežiūrą atsakingam asmeniui tektų tikrinti Pirkimo sąlygas, kurių 15 p. nurodyta, kad Pirkimui skirta lėšų suma yra 124 000,00 Eur be PVM. Negana to, Perkančioji organizacija Pirkimo vykdymo metu (iki susipažinimo su tiekėjų pasiūlymais) nusprendė nežymiai padidinti Pirkimui skiriamų lėšų dydį iki 136 000,00 Eur be PVM. Toks pirkimo dokumentų painumas kelia riziką, kad Sutarčiai numatytų lėšų suma gali būti viršyta, todėl Perkančioji organizacija turėtų pačioje Sutartyje numatyti maksimalią sutarties vertę.
|
[1] „45 straipsnis. Tiekėjo ir jo pateiktos paraiškos ir pasiūlymo vertinimo bendrieji principai
1. Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos:
3) pasiūlymą pateikęs tiekėjas atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus kvalifikacijos reikalavimus pagal šio įstatymo 47 straipsnį ir, jeigu taikytina, kokybės vadybos sistemos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus, reikalaujamus pagal šio įstatymo 48 straipsnį, nediskriminacines taisykles ir kriterijus, nustatytus pagal šio įstatymo 54 straipsnį“.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3] „<...>Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs.<...>“.
[4] „2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
<...>
38. Viešojo pirkimo dalyvis (toliau – dalyvis) – pirkimui pasiūlymą pateikęs tiekėjas“.
[5] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2016 m. kovo 30 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-177-916/2016.
[6] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2017 m. vasario 14 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-7-23-248/2017
[7] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami