išvada 2019 (11)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazei | 2019-01- Į 2018-12-27 | Nr. 4S- b/n |
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino dokumentus, susijusius su Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomu viešuoju pirkimu.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Ledo šalinimo nuo orlaivių specialiosios paskirties sunkvežimis (nuledijimo mašina)“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018 m. birželio 27 d., pirkimo Nr. 388629) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 954 320,00 Eur be PVM, 1 208 00,00 Eur su PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01 iki 2018-12-31) (toliau – VPĮ). |
Vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas iki sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
VPĮ 17 straipsnio 1 dalis[1] | |
Pirkimo sąlygos (remiantis Pirkimo komisijos 2018-06-20 posėdžio protokolu Nr. SPK-268) patvirtintos Perkančiosios organizacijos vado. Reikalavimai Pirkimo objektui nurodyti Pirkimo sąlygų 2 priede „Ledo šalinimo nuo orlaivių specialiosios paskirties sunkvežimio (nuledijimo mašinos) techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija). Gavusi tiekėjo UAB „Auto moto NG“ prašymą[2] pakoreguoti Techninę specifikaciją, Pirkimo komisija priėmė sprendimą[3] pakeisti Techninės specifikacijos dalį „Elektros įranga“ – nurodė, kad nuledijimo mašina gali būti siūloma ne tik su 24 V, bet ir su 12 V įtampai pritaikyta elektros įranga. Iš trijų Pirkime pasiūlytų nuledijimo mašinų, dvi pritaikytos 24 V įtampos įrangai, viena – pasiūlyta UAB „Auto moto NG“ (kurio pasiūlymas ir pripažintas[4] laimėjusiu) – su 12 V įtampai pritaikyta elektros įranga. Atsižvelgdama į tai, Tarnyba sprendžia, kad Perkančiosios organizacijos padaryti Pirkimo sąlygų Techninės specifikacijos pakeitimai yra tokie esminiai, jog gali pritraukti potencialių dalyvių, kurie, jei tų pakeitimų nebūtų padaryta, negalėtų pateikti pasiūlymo ir, atsižvelgdama į teismų suformuotą praktiką[5], konstatuoja, jog Perkančioji organizacija negalėjo atlikti tokio Pirkimo dokumentų tikslinimo, o turėjo Pirkimą nutraukti bei pradėti naują. Tokiu būdu Perkančioji organizacija pažeidė VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus. | |
VPĮ 17 straipsnio 1 dalis[6], 2 dalies 1 punktas[7], 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas[8] | |
Techninėje specifikacijoje Perkančioji organizacija nustatė įsigyjamai nuledijimo mašinai keltus detalius reikalavimus, tačiau Pirkimo dokumentuose nenustatė reikalavimo, kad tiekėjai turėtų pateikti dokumentus įrodančius, kad siūloma prekė juos atitinka. Šalia techninių parametrų nustatyti ir reikalavimai sertifikavimui, garantijai[9], kurių atitiktį patvirtinančius dokumentus galėtų išduoti tik pats gamintojas ar jo įgaliotas atstovas. Tačiau dalyvis, kurio pateiktas pasiūlymas buvo pripažintas laimėjusiu, jokių dokumentų, patvirtinančių, kad Techninėje specifikacijoje nurodyti reikalavimai bus įgyvendinti, nepateikė. Savo pasiūlyme iš esmės tik perrašė Techninės specifikacijos reikalavimus, nepateikdamas jokių atitiktį patvirtinančių dokumentų. Dalyvio nurodyti bendriniai nuledijimo įrangos ir sunkvežimio modeliai (remiantis gamintojų viešai skelbiama informacija), Techninės specifikacijos reikalavimų neatitinka. Pagal Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) praktiką, tiekėjo pateikiama dokumentacija turi atitikti šiuos patikimumo kriterijus: 1) pateiktuose dokumentuose turi būti užsakovo reikalaujami duomenys apie siūlomų įrenginių ir medžiagų technines savybes; 2) tiekėjas turi nurodyti gamintoją, kaip šios informacijos šaltinį; 3) turi būti vieša galimybė patikrinti pateiktą informaciją (LAT 2012 m. balandžio 12 d. nutartis civ. byloje Nr. 3K-3-43/2012). Kasacinio teismo taip pat pripažinta, kad tokiu atveju, kai įsitikinti, ar dalyvio pasiūlymas iš tiesų atitinka pirkimo dokumentuose įtvirtintus reikalavimus, įmanoma tik remiantis pačiu pasiūlymu, kuriame atitiktis perkančiosios organizacijos reikalavimams formaliai deklaruota paties tiekėjo, tokio dokumento vertinimas įrodančiu, t. y., patvirtinančiu atitiktį techninės specifikacijos sąlygoms, prieštarauja VPĮ nurodytiems pirkimų principams (LAT 2011 m. lapkričio 24 d. nutartis civ. byloje Nr. 3K-3-458/2011). Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad nenustačiusi reikalavimo tiekėjams pateikti dokumentus įrodančius, kad prekė atitinka Pirkimo dokumentų reikalavimus ir išrinkusi laimėjusiu pasiūlymą, realiai nepatikrinus jo atitikties Techninės specifikacijos reikalavimams (nors nurodyti nuledijimo įrangos ir sunkvežimio modeliai šių reikalavimų neatitinka), Perkančioji organizacija pažeidė VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus proporcingumo, skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus, 2 dalies 1 punkto, 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto reikalavimus. | |
VPĮ 17 straipsnio 1 dalis[10] | |
Nustačius pasiūlymų eilę, suinteresuotas dalyvis UAB „Baltijos tiekimas“ (toliau – Suinteresuotas dalyvis Nr. 1) 2018-09-13 CVP IS pranešimu Nr. 6519237 kreipėsi į Perkančiąją organizaciją su prašymu susipažinti su laimėjusio pasiūlymo informacija: siūlytos važiuoklės ir įrangos marke, modeliu, techninių charakteristikų aprašu. Perkančioji organizacija dėl šios informacijos atskleidimo kreipėsi į UAB „Auto moto NG“, kuri 2018-09-20 CVP IS pranešimu Nr. 6540387 Perkančiajai organizacijai paaiškino, kad: „<...> kartu su pasiūlymu pateiktas techninių charakteristikų aprašas yra laikytinas konfidencialia informacija: <...> kiekvienam užsakovui pagal jo poreikius parenkamos individualios automobilio funkcijos ir techniniai parametrai. Šių techninių parametrų visuma ir suderinimas tarpusavyje leidžia pagaminti pigesnius ir efektyvesnius automobilius <...>“ (toliau – Paaiškinimas). Pirkimo komisija Paaiškinimą dėl informacijos konfidencialumo pripažino pagrįstu ir atsisakė atskleisti Suinteresuoto dalyvio Nr. 1 prašytą informaciją (Pirkimo komisijos 2018-09-21 posėdžio protokolas Nr. SPK-268/7). Perkančioji organizacija 2018-09-25 gavo ir antro suinteresuoto dalyvio – UAB „ProGear LT“ (toliau – Suinteresuotas dalyvis Nr. 2) prašymą (2018-09-25 CVP IS pranešimas Nr. 6549465) nurodyti UAB „Auto moto NG“ pasiūlyto sunkvežimio gamintoją ir modelį. Šiam dalyviui Perkančioji organizacija atskleidė tik pasiūlytos nuledinimo įrangos (montuojamos ant sunkvežimio) gamintoją ir modelį, nors sunkvežimio markė nurodoma nuledinimo įrangos gamintojo viešai skelbiamose brošiūrose. Konkretus sunkvežimio modelis nenurodytas ir pačiame pasiūlyme, bet gali būti nustatytas pagal gamintojo siūlomas opcijas. Tarnyba konstatuoja, kad prekių gamintojų pavadinimai, jų gaminami prekių modeliai (ypač jei tokia informacija teisėtomis priemonėmis prieinama (arba gali būti prieinama), taip pat pasiūlytos įrangos techninė charakteristika, kuri buvo perrašyta nuo Techninės specifikacijos, negali būti pripažįstama konfidencialia informacija, todėl priėmusi sprendimą atsisakyti atskleisti Suinteresuotų dalyvių Nr. 1 ir Nr. 2 prašomą informaciją, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą bei Suinteresuotų dalyvių Nr. 1 ir Nr. 2 teisę į veiksmingą pažeistų teisių gynybą. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
– | |
|
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į šios išvados II dalies 1 ir 2 punktuose nurodytus VPĮ 17 straipsnio 1 dalies, 2 dalies 1 punkto, 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto pažeidimus, vadovaudamasi VPĮ 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. nutraukti Pirkimo procedūras;
2. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] CVP IS 2018-07-19 pranešimas Nr. 6373113.
[3] Pirkimo komisijos 2018-07-20 posėdžio protokolas Nr. SPK-268/1.
[4] Pirkimo komisijos 2018-09-13 posėdžio protokolas Nr. SPK-268/4.
[5] Žr. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2017 m. birželio 2 d. nutartį civilinėje byloje Nr. e3K-3-258-378/2017 ir joje nurodytą praktiką;
[6] Žr. išnašą Nr. 1.
[7] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[8] „Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos: 1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas“.
[9] Pvz., Techninės specifikacijos 1 punkte nustatytas reikalavimas apmokyti iki 10 žmonių, eksploatuosiančių ir atliksiančių nuledijimo mašinos techninę priežiūrą (turės būti išduoti sertifikatai); 4.1 punkte nurodyta, kad: „Nuledijimo mašina turi būti nauja, visiškai sukomplektuota ir paruošta eksploatacijai“, 5.1 punkte nustatytas reikalavimas: „Nuledijimo mašina turi atitikti priešgaisrinės saugos reikalavimus ir nuledijimo mašinų antiledodaros standartų AEA rekomendacijas“, 6 punkte nurodytas reikalavimas: „Garantiniu laikotarpiu tiekėjas turi įsipareigoti savo lėšomis ir žmogiškaisiais resursais organizuoti ir vykdyti nuledijimo mašinos priežiūrą taip, kad būtų užtikrinta gamyklos gamintojos suteikta garantija <...>“.
[10] Žr. išnašą Nr. 1.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami