išvada 2019 (15)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
AB „Vilniaus šilumos tinklai“ | 2019-10-23 | Nr. | 4S -- 4S- 1199 (7.4) | |
Į | 2019-10-18 | Nr. | SD-4803 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko AB „Vilniaus šilumos tinklai“ (toliau – Perkantysis subjektas) vykdomo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Cheminės medžiagos“ (2019-08-27 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CPV IS), pirkimo Nr. 450723) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas (redakcija nuo 2019-06-11) (toliau – Pirkimų įstatymas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 40.000,00 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas (dėl techninės specifikacijos pritaikymo konkrečiam tiekėjui). |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalis[1], Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 2 dalies 1 punktas[2], Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 3 dalis[3] |
Pirkimą vykdo Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus 2019-07-09 įsakymu Nr. V1-99 sudaryta Pirkimo komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygos patvirtintos Komisijos 2019-08-21 posėdyje (toliau – Pirkimo sąlygos). Specialiųjų Pirkimo sąlygų 2.2 punkte nurodyta, kad „Pirkimo objekto aprašymas“ pateikiamas Pasiūlymo formoje <...>“ (toliau – Pasiūlymo forma). Tačiau Pasiūlymo formoje nėra pateiktas Pirkimo objekto aprašymas. Tik Pasiūlymo formos 5 punkto (Pasiūlymo kaina) lentelėje nurodytas Pirkimo objekto pavadinimas (Koaguliantas polialiuminio chlorido pagrindu (Arionex® DS182) arba lygiavertis). Pateikta pastaba, kad „*Tiekėjas siūlantis lygiaverčius produktus, su Pasiūlymu privalo pateikti UAB „Arionex LT“ patvirtinimą, kad siūlomi lygiaverčiai cheminiai produktai tinka UAB „Arionex LT“ suprojektuotai vandens ruošimo įrangai <...>“. Pirkimų įstatymo 48 straipsnio (Pirkimo dokumentų turinys) 2 dalies 9 punkte nustatyta, kad „Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta <...> techninė specifikacija“. Pirkimų įstatymo 50 straipsnio (Techninė specifikacija) 4 dalyje (4 punktuose)[4] nurodyti techninės specifikacijos parengimo būdai arba šių būdų deriniai. Tarnyba pažymi, kad Perkantysis subjektas neparengė Pirkimo objekto techninės specifikacijos. Perkantysis subjektas į Tarnybos prašymą pagrįsti, kodėl neparengė Pirkimo objekto (Cheminės medžiagos) techninės specifikacijos Pirkimų įstatymo 50 straipsnio 4 dalyje nurodytais būdais arba šių būdų deriniu, paaiškino, kad „<...> Pirkimo objektui techninė specifikacija <....> nebuvo rengiama <...>. Cheminės medžiagos techninė charakteristika nenurodoma, kadangi Perkančiojo subjekto eksploatuojamos vandens paruošimo įrangos, kuriai ir yra įsigyjamas Pirkimo objektas, dokumentacijoje gamintojas nepateikė naudojamos cheminės medžiagos detalios sudėties <...>“. Pirkimų įstatymo 50 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad „apibūdinant pirkimo objektą, techninėje specifikacijoje negali būti nurodytas konkretus modelis ar tiekimo šaltinis, konkretus procesas, būdingas konkretaus tiekėjo tiekiamoms prekėms ar teikiamoms paslaugoms, ar prekių ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba, dėl kurių tam tikriems subjektams ar tam tikriems produktams būtų sudarytos palankesnės sąlygos arba jie būtų atmesti <...>“. Nagrinėjamu atveju, Perkantysis subjektas sudarė sąlygas, kai: (1) tiekėjai turėjo pasiūlyti cheminę medžiagą, neturėdami cheminės medžiagos techninės charakteristikos, nežinodami – kokio norimo rezultato tikimasi iš cheminės medžiagos / cheminės medžiagos funkcinių reikalavimų / cheminės medžiagos sudėties. Pasiūlymo formoje nurodytas pavadinimas „Arionex® DS182“ kitiems tiekėjams (ne UAB „Arionex LT“) nesuteikia jokios informacijos, iš kurios galima būti spręsti – kokia cheminė medžiaga galėtų būti „lygiavertė“. Pateiktas cheminės medžiagos pavadinimas dirbtinai sumažino konkurenciją, nes sudarė palankesnes sąlygas konkrečiam tiekėjui; (2) pasirinkdamas „lygiavertės cheminės medžiagos“ įrodinėjimo priemonę – „UAB „Arionex LT“ patvirtinimą[5], Perkantysis subjektas vienam tiekėjui sudarė palankesnes (išskirtines) sąlygas, tuo pažeisdamas skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Pirkimų įstatymo 50 straipsnio 5 dalies nuostatas, tik išimties tvarka, kai pirkimo objekto yra neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti (pagal 50 straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus) yra leidžiama nurodyti „konkretų pavadinimą“[6] kartu įrašant žodžius „arba lygiavertis“. Nagrinėjamu atveju, Perkantysis subjektas pasinaudojo „išimtimi“ ne todėl, kad Pirkimo objekto neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti (kaip numato Pirkimų įstatymas), jis nesiėmė veiksmų tai padaryti. Įsigydamas vandens paruošimo įrangą, elgėsi neatsakingai, nepasirūpino būtina dokumentacija ir neišsiaiškino naudojamų cheminių medžiagų techninių charakteristikų (techninės specifikacijos), tuo sudarydamas neskaidrias, dirbtinai ribojančias konkurenciją, sąlygas cheminių medžiagų įsigijimui ir neužtikrino pirkimų tikslo siekimo. Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkantysis subjektas, nesilaikydamas Pirkimų įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 9 punkto reikalavimų (neparengdamas Pirkimo objekto techninės specifikacijos), nepagrįstai pasinaudodamas Pirkimų įstatymo išimtimi (50 straipsnio 5 dalis), dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją, pažeidė Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtinus lygiateisiškumo ir skaidrumo principus, Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 2 dalies 1 punktą (racionalus lėšų naudojimas) ir Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 3 dalį. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
- |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Pirkimų įstatymo nuostatų pažeidimus, nurodytus Vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Pirkimų įstatymo 101 straipsnio 2 dalies 5 punktu[7], įpareigoja Perkantįjį subjektą:
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Perkantysis subjektas 2019-10-17 (raštas Nr. SD-4803) paaiškinimas[8] yra nepagrįstas, atsižvelgiant į Pirkimų įstatymo 79 straipsnio 1 dalies 3 punkto b papunkčio nuostatas, kad „prekės paslaugos ar darbai neskelbiamų derybų būdu gali būti perkami, kai yra viena iš šių sąlygų: <...>jeigu prekes pateikti, paslaugas suteikti ar darbus atlikti gali tik konkretus tiekėjas dėl vienos iš šių priežasčių: <...> b) konkurencijos nėra dėl techninių priežasčių <...>“, nes „siekimas išsaugoti vandens paruošimo įrangos garantiją“ nėra techninė priežastis dėl kurios „nėra konkurencijos“ cheminių medžiagų įsigijime. Perkantysis subjektas turėtų ištaisyti susidariusią situaciją, susijusią su cheminių medžiagų technine specifikacija, vadovaudamasis Pirkimų įstatymo 50 straipsnio nuostatomis. |
[1] Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkantysis subjektas turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[3] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“.
[4] Nepažeidžiant privalomų nacionalinių techninių reikalavimų tiek, kiek jie neprieštarauja Europos Sąjungos teisei, techninė specifikacija gali būti parengta šiais būdais arba šių būdų deriniu:
1) apibūdinant norimą rezultatą arba nurodant pirkimo objekto funkcinius reikalavimus. Funkciniai reikalavimai gali apimti ir aplinkos apsaugos reikalavimus. Tokie reikalavimai turi būti tikslūs, kad tiekėjai galėtų parengti tinkamus pasiūlymus, o perkantysis subjektas – įsigyti reikalingų prekių, paslaugų ar darbų;
2) nurodant standartą, techninį liudijimą ar bendrąsias technines specifikacijas. Techninėje specifikacijoje turi būti laikomasi tokios pirmumo tvarkos: pirmiausia nurodomas Europos standartą perimantis Lietuvos standartas, Europos techninio įvertinimo patvirtinimo dokumentas, informacinių ir ryšių technologijų bendrosios techninės specifikacijos, tarptautinis standartas, kitos Europos standartizacijos organizacijų nustatytos techninių normatyvų sistemos arba, jeigu tokių nėra, – nacionaliniai standartai, nacionaliniai techniniai liudijimai arba nacionalinės techninės specifikacijos, susijusios su darbų projektavimu, sąmatų apskaičiavimu ir vykdymu bei prekių naudojimu. Kiekviena nuoroda pateikiama kartu su žodžiais „arba lygiavertis“;
3) apibūdinant norimą rezultatą arba pirkimo objekto funkcinius reikalavimus, nurodytus šios dalies 1 punkte, ir kaip šių reikalavimų atitikties priemonę – šios dalies 2 punkte nurodytas technines specifikacijas;
4) nurodant tam tikrų pirkimo objekto ypatybių technines specifikacijas pagal šios dalies 2 punkte nustatytus reikalavimus, kitų ypatybių – apibūdinant šios dalies 1 punkte nurodytą norimą rezultatą ar funkcinius reikalavimus.“
[5] „Tiekėjas siūlantis lygiaverčius produktus, su Pasiūlymu privalo pateikti UAB „Arionex LT“ patvirtinimą, kad siūlomi lygiaverčiai cheminiai produktai tinka UAB „Arionex LT“ suprojektuotai vandens ruošimo įrangai <...>“.
[6] „Konkretus modelis ar tiekimo šaltinis, konkretus procesas, būdingas konkretaus tiekėjo tiekiamoms prekėms ar teikiamoms paslaugoms, ar prekių ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba“.
[7] Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiojo subjekto pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkantįjį subjektą nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[8] „Perkantysis subjektas, iš esmės, Pirkimo objektą galėtų įsigyti neskelbiamo viešojo pirkimo būdu, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 79 str. 1 d. 3 p. b papunkčio nuostatomis, tačiau atsižvelgiant į tai, kad Perkantysis subjektas neturi priemonių įsitikinti, ar UAB „Arionex LT“ nėra išdavęs patvirtinimų dėl koaguliantų lygiavertiškumo Arionex® DS 182 koaguliantui, Pirkimą vykdo supaprastinto atviro konkurso būdu, t. y. esant vienai iš esminių sąlygų – siekiui išsaugoti vandens paruošimo įrangos garantiją – dedamos visos įmanomos pastangos užtikrinti konkurenciją, kiek tai įmanoma, atsižvelgiant į siekį išsaugoti garantijos terminą.“
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami