išvada 2019 (44)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Viešoji įstaiga „Plačiajuostis internetas" | 2019-09- Į 2019-09-06 | Nr. 4S- (7.4K) Nr. R-467 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko viešosios įstaigos „Plačiajuostis internetas" (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo „Benzinas ir dyzelinis kuras bei kitos degalinių prekės ir paslaugos“ vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Benzinas ir dyzelinis kuras bei kitos degalinių prekės ir paslaugos“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2019 m. liepos 21 d., pirkimo Nr. 445933) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-06-11 iki 2019-10-31) (toliau – VPĮ). |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo / sutarties vertė Eur be PVM | Planuojama Pirkimo vertė ne daugiau kaip 170 000,00 Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas dėl Pirkimo objekto neskaidymo į dalis ir techninės specifikacijos reikalavimų / Pirkimo procedūrų vertinimas iki sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | – |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | VPĮ 28 straipsnio 1 dalis[1], 37 straipsnio 3 dalis[2], 17 straipsnio 1 dalis[3], 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[4] |
Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2018-02-23 įsakymu Nr. V-13 (su vėlesniais pakeitimais) sudaryta Pirkimo komisija. Pirkimo sąlygos patvirtintos Pirkimo komisijos 2019-07-19 posėdžio protokolu Nr. BDK-1. Pirkimo sąlygų 3 priedo „<...> techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) 1 punkte nurodyta, kad Pirkimo tikslas – atrinkti tiekėją, kuris užtikrintų Perkančiajai organizacijai degalų (benzino ir dyzelinio kuro) tiekimą, automobilių automatinės plovyklos paslaugų teikimą bei galimybę įsigyti prekių, reikalingų automobilių eksploatacijai. Techninės specifikacijos 4 punkte nustatytas reikalavimas užtikrinti, kad degalus (būtinai benziną A95 ir dyzelinį kurą) būtų galima pilti Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, „<...> prie siūlomų degalinių[5] būtų parduotuvės, kuriose būtų galima įsigyti automobilių priežiūros priemonių, bei automatinės plovyklos (parduotuvės ir plovyklos nebūtinai turi būti prie visų siūlomų degalinių)“. Pirkimas į atskiras dalis neskaidomas. Pasiūlymas turi būti teikiamas visai Pirkimo objekto apimčiai (Pirkimo sąlygų 16 punktas). Atsižvelgiant į tai, kad planuojamos įsigyti prekės ir paslaugos (kuras, automobilių priežiūros priemonės ir priežiūros paslaugos) faktiškai gali būti tiekiamos skirtingų tiekėjų, Tarnyba konstatuoja, kad Pirkimo objektą Perkančioji organizacija apjungė nepagrįstai, dirbtinai apribojant konkurenciją ir diskriminuojant tiekėjus, tuo pažeidžiant VPĮ 28 straipsnio 1 dalies, 37 straipsnio 3 dalies nuostatas, VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principus, taip pat VPĮ 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte perkančiosioms organizacijoms nustatytą tikslą – siekti, kad prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai. Nagrinėjamu atveju papildomai paminėtina Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) išsakyta pozicija, kad galimybė jungtis tiekėjams ar pasitelkti trečiuosius asmenis (subrangovus) visų pirma priklauso nuo asmeninės kiekvieno ūkio subjekto padėties, tačiau tai savaime nereiškia, kad pernelyg aukštus reikalavimus, inter alia, neišskaidytą pirkimo objektą visuomet pateisina ir pagrindžia bendroji ūkio subjektų galimybė kooperuotis. Priešingu atveju pirkimo sąlygų teisėtumo vertinimas iš dalies prarastų prasmę, nes visus reikalavimus pagrįstų teorinė VPĮ tiekėjams suteikiama teisė bendradarbiauti. Atskirų (savarankiškų) pirkimo objektų sujungimas turi būti pagrįstas svarbiomis priežastimis ir būti vienintele priemone perkančiajai organizacijai pasiekti užsibrėžtų tikslų. Atitinkamos viešojo pirkimo sąlygos teisėtumas vertinamas, inter alia, atsižvelgiant į ūkio subjektų bendradarbiavimo galimybę, tačiau kartu įvertinus tam tikro pirkimo objekto rinką, jo specifiškumą, paklausos ir pasiūlos apimtį bei kitus parametrus. Perkančiosios organizacijos turi siekti kuo didesnės ūkio subjektų konkurencijos, taigi ir racionalaus lėšų panaudojimo, todėl privalo įvertinti aplinkybę, kad nurodytus tikslus pirmiausia užtikrins tokios pirkimo sąlygos, kurias siekdami atitikti neprivalės kooperuotis visi ar dauguma tiekėjų, o tai darys tik atskiri, tam tikrų pajėgumų neturintys tiekėjai (LAT 2017 m. liepos 12 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-322-916/2017). | |
2. | VPĮ 47 straipsnio 1 dalis[6], 17 straipsnio 1 dalis[7], 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[8], 17 straipsnio 3 dalis[9] |
Pirkimo sąlygų 36 punkto 2 lentelėje nustatytas kvalifikacijos reikalavimas: „Tiekėjas privalo turėti bent po vieną degalinę šiuose miestuose: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje. Taip pat tiekėjas turi turėti bent po vieną degalinę kiekviename rajono centre, kuriame yra perkančiosios organizacijos tinklo mazgas arba 50 km atstumu* nuo kiekvieno rajono centre esančių perkančiosios organizacijos tinklo mazgų <...>“. Perkančioji organizacija Tarnybai pateikė Pirkimo komisijos 2019-07-19 posėdžio protokolo Nr. BDK-1 priedą, kuriame nurodyta, kad rinkoje yra bent 4 tiekėjai, galintys pateikti pasiūlymus: UAB „Stateta“, UAB „Alauša“, UAB „Lietuviškų degalinių tinklas“ ir UAB „Fleet Union“, tačiau išnagrinėjus priede pateiktą informaciją, nustatyta, kad norėdami atitikti minėtą reikalavimą, UAB „Stateta“, UAB „Alauša“ ir UAB „Lietuviškų degalinių tinklas“ turėtų kooperuotis (t. y., užtikrinti naudojimąsi viena kitos degalinėmis bei pasitelkti kitus degalinių tinklus[10]) ir pagal Pirkimo sąlygų reikalavimus kaip ūkio subjektų grupė galėtų teikti tik vieną bendrą pasiūlymą, o UAB „Fleet Union“ pati kuro prekyba neužsiima, teikia tik degalų mokėjimo kortelių bei kitų atsiskaitymo būdų sprendimus bei paslaugas, perkant kurą partnerių (UAB „Viada LT“, UAB „Baltic Petroleum“ bei kitų (taip pat ir įmonių, kurias turėtų pasitelkti aukščiau minėti 3 tiekėjai) degalinėse. Remiantis viešai skelbiama informacija[11], reikalavimą dėl reikiamo tankio degalinių tinklo savarankiškai atitinka tik vienas tiekėjas – UAB „Viada LT“, kuri ir buvo vienintelė Pirkime pateikusi pasiūlymą (vėliau pripažinta laimėjusia). Tarnybos vertinimu, nustatytu minėtu kvalifikacijos reikalavimu dirbtinai sumažinta konkurencija, nepagrįstai sudarytos palankesnės sąlygos UAB „Viada LT“, pažeisti VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtinti skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principai, 17 straipsnio 3 dalies, 47 straipsnio 1 dalies reikalavimai, neužtikrintas 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytas viešųjų pirkimų tikslo siekimas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Tarnybos vertinimu, Pirkimu dirbtinai sumažinta konkurencija, nepagrįstai sudarytos palankesnės sąlygos UAB „Viada LT“, pažeisti VPĮ 17 straipsnio 1 dalies, 2 dalies 1 punkto, 3 dalies, 28 straipsnio 1 dalies, 37 straipsnio 3 dalies, 47 straipsnio 1 dalies reikalavimai. Atsižvelgdama į vertinimo apimtyje konstatuotus VPĮ pažeidimus, vadovaudamasi VPĮ 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1) nutraukti Pirkimo procedūras; 2) per 21 d. d. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
– | |
Tarnyba pastebi, kad automobilių priežiūros paslaugas ir priežiūros priemones (Pirkimo dokumentuose nurodyti kiekiai yra preliminarūs, pasiūlyme nereikalaujama jų įkainuoti), Perkančioji organizacija galėtų įsigyti vadovaudamasi Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-95 (2019 m. sausio 24 d. įsakymo Nr. 1S-13 redakcija) 19 punktu, nurodančiu, kad: „Pirkimo vykdytojas pirkimo dokumentuose ir sutartyje gali numatyti, kad, esant poreikiui, gali įsigyti prekių ir (ar) paslaugų sąraše nenurodytų, tačiau su pirkimo objektu susijusių prekių ir (ar) paslaugų <...> neviršijant 10 procentų pradinės sutarties vertės. Tiek pirkimo dokumentuose, tiek sutartyje turi būti nurodyta, kad už prekių ir (ar) paslaugų sąraše nenurodytas, tačiau su pirkimo objektu susijusias prekes ir (ar) paslaugas bus apmokėta ne didesnėmis nei užsakymo dieną tiekėjo prekybos vietoje, kataloge ar interneto svetainėje nurodytomis galiojančiomis šių prekių ir (ar) paslaugų kainomis arba, jei tokios kainos neskelbiamos, tiekėjo pasiūlytomis, konkurencingomis ir rinką atitinkančiomis kainomis“. |
[1] „Tarptautinis pirkimas privalo būti, o supaprastintas ar šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimas gali būti atliekamas skaidant pirkimo objektą į dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atskirą pirkimo sutartį, ir apibrėžiant šių dalių apimtį ir dalyką. Pirkimo objektas skaidomas į dalis kiekybiniu, kokybiniu pagrindu ar pagal skirtingus jo įgyvendinimo etapus“.
[2] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“.
[3] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[4] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[5] Perkančioji organizacija 2019-09-06 raštu Nr. R-467 Tarnybai paaiškino, kad: „<...> neapriboja atstumo nuo degalinių iki parduotuvių ir plovyklų, tačiau nurodo, kad jos turi būti prie degalinių <...>“.
[6] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
[7] Žr. išnašą Nr. 4.
[8] Žr. išnašą Nr. 5.
[9] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“.
[10] Pvz., remiantis Pirkimo komisijos 2019-07-19 posėdžio protokolo Nr. BDK-1 priede esančia informacija, norėdamos atitikti reikalavimą turėti degalinę Panevėžyje, UAB „Stateta“, UAB „Alauša“ ir UAB „Lietuviškų degalinių tinklas“ turėtų pasitelkti UAB „Kvistija“ pajėgumus (degalinės adresas: Ramygalos g. 155, Panevėžys).
[11] Nei UAB „Neste Lietuva“ (https://www.neste.lt/lt/degalini%C5%B3), nei UAB „Circle K Lietuva“ (https://www.circlek.lt/lt_LT/pg1334072529623/Privatiems/DEGALINES/Degalini%C5%B3%C5%BEem%C4%97lapis.html), nei UAB „Baltic Petroleum“ (https://balticpetroleum.lt/degalines) neturi degalinių reikiamu atstumu nuo Švenčionyse esančio Perkančiosios organizacijos tinklo mazgo.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami