2023-03-23 Nr. 4S-323 Gynybos resursų agentūra prie Krašto apsaugos ministerijos,
Gynybos resursų agentūrai prie Krašto apsaugos ministerijos
Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos ministerijai
|
2023-03-23 Į 2023-02-24
|
Nr. Nr.
|
4S-323 (7.4Mr) S-242 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko Gynybos resursų agentūros prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris | „Lengvųjų ir sunkiųjų transporto priemonių padangos“ (2022-12-24 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 643940) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Įstatymas (redakcija nuo 2022-07-12 iki 2022-12-29). |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas | Tarptautinis pirkimas, ribotas konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | Planuota Pirkimo vertė 4 710 743,80 Eur be PVM (5 700 000,00 Eur su PVM). |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
–
|
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas
|
Dalinis Pirkimo dokumentų vertinimas dėl kvalifikacijos reikalavimų / iki Pirkimo sutarties sudarymo.
|
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
–
|
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją. – |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
VPĮ 47 straipsnio 1 dalis[1], 47 straipsnio 7 dalis[2], Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (toliau – Metodika), 7.5 papunktis[3] |
Pirkimo sąlygų[4] 2 priedo „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai“ 1 punkte nustatytas kvalifikacijos reikalavimas tiekėjui dėl teisės verstis veikla: „Tiekėjas turi užtikrinti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo reikalavimus ir nemokamai priimti padangų atliekas, kurių skaičius negali būti mažesnis už perkamų padangų skaičių, ir priimtas padangų atliekas perduoti tokias atliekas turinčiam teisę tvarkyti atliekų tvarkytojui arba atiduoti jas padangų gamintojams ar importuotojams“. Siekdamas įrodyti atitikimą nustatytam reikalavimui „Tiekėjas pateikia patvirtinantį dokumentą, kad savo lėšomis, įskaitant ir transportavimo kaštus, įsipareigoja priimti padangų atliekas ir perduoti tokias atliekas turinčiam teisę tvarkyti atliekų tvarkytojui arba atiduoti jas padangų gamintojams ar importuotojams, užtikrindamas aplinkos apsaugos reikalavimus <...>“ (toliau – kvalifikacijos reikalavimas). Tarnyba atkreipia dėmesį, kad Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis nustato, kad „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. Tikrinant tiekėjų kvalifikaciją, pasirinktinai atsižvelgiama į jų: 1) teisę verstis atitinkama veikla; 2) finansinį ir ekonominį pajėgumą; 3) techninį ir profesinį pajėgumą.“ Pažymėtina, kad nustatytas kvalifikacijos reikalavimas nesuteikia galimybės patikrinti tiekėjų kompetencijos, patikimumo ir pajėgumo vykdyti pirkimo sąlygas, bet yra visų padangų platintojų pareiga, nustatyta Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 3418 straipsnio 4 dalyje[5]. Tai reiškia, kad šis imperatyvus reikalavimas bus taikomas Pirkimo laimėtojui nepriklausomai nuo to, ar jis yra nustatytas Pirkimo dokumentuose. Atsižvelgiant į nustatyto kvalifikacijos reikalavimo turinį, darytina išvada, kad šis reikalavimas yra pirkimo sutarties vykdymo dalykas, bet ne kvalifikacijos reikalavimas, kaip nustatyta Įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje. Tarnyba pažymi, kad vadovaujantis Metodikos 7.5 punktu „<...> tiekėjo kvalifikacijai negali būti nustatomi tokie reikalavimai, kurie dėl savo pobūdžio yra pirkimo sutarties vykdymo dalykas. Tokio tipo reikalavimai yra įtraukiami į pirkimo sutarties projekto nuostatas, o jei pirkimo sutarties projektas nerengiamas – į pagrindines pirkimo sutarties sąlygas, nustatomas pirkimo dokumentuose“. Atsižvelgiant į pirmiau išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nustatydama kvalifikacijos reikalavimą, pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies, 47 straipsnio 7 dalies ir Metodikos 7.5 papunkčio nuostatas.
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo 79 straipsnio 4 dalyje nurodyta, jog dinaminėje pirkimo sistemoje leidžiama dalyvauti visiems kandidatams, kurie atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, ir į tai kad dinaminė pirkimo sistema vykdoma pagal riboto konkurso taisykles[6], o Įstatymo 61 straipsnio 3 dalyje nustatytuose riboto konkurso vykdymo etapuose reikalinga tikrinti tiekėjų atitikimą kvalifikacijos reikalavimams, vykdyti kvalifikacinę atranką[7], darytina išvada, kad Pirkime turėjo būti nustatyti kvalifikacijos reikalavimai, pagal kuriuos bus atrenkama, kurie tiekėjai galės patekti į sukurtą dinaminę pirkimo sistemą. Nagrinėjamu atveju Pirkimo sąlygų 2 priede buvo nustatytas tik vienas kvalifikacijos reikalavimas, kuris, kaip minėta šios vertinimo išvados II dalyje, neatitinka imperatyvių Įstatymo ir Metodikos nuostatų, todėl turi būti naikinamas. Atsižvelgiant į tai, kad panaikinus minėtą kvalifikacijos reikalavimą Perkančiosios organizacijos numatomoje sukurti dinaminėje pirkimo sistemoje nebūtų taikomi jokie kiti kvalifikacijos reikalavimai, Pirkimu sukurta dinaminė pirkimo sistema neatitiktų savo paskirties – atrinkti pajėgius tiekėjus, kurie vėliau galėtų teikti pasiūlymus konkrečiuose pirkimuose. Atsižvelgdama į šiuos argumentus, taip pat į nustatytus Įstatymo pažeidimus, konstatuotus šios vertinimo išvados II dalyje, bei vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).
|
Pastabos
[1]„Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. Tikrinant tiekėjų kvalifikaciją, pasirinktinai atsižvelgiama į jų:
1) teisę verstis atitinkama veikla;
2) finansinį ir ekonominį pajėgumą;
3) techninį ir profesinį pajėgumą“.
[2] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką.“
[3]„<...> tiekėjo kvalifikacijai negali būti nustatomi tokie reikalavimai, kurie dėl savo pobūdžio yra pirkimo sutarties vykdymo dalykas. Tokio tipo reikalavimai yra įtraukiami į pirkimo sutarties projekto nuostatas, o jei pirkimo sutarties projektas nerengiamas – į pagrindines pirkimo sutarties sąlygas, nustatomas pirkimo dokumentuose (pavyzdžiui, yra nustatomas reikalavimas civilinės atsakomybės draudimu apdrausti atskirai kiekvieną objektą, dėl kurio sudaroma pirkimo sutartis ir pirkimo dokumentuose nurodoma, kad pirkimo objekto draudimą patvirtinantį dokumentą turi pateikti tas tiekėjas, kurio pasiūlymas pripažintas laimėjusiu ir su kuriuo bus sudaryta pirkimo sutartis)“.
[4] Patvirtintos Perkančiosios organizacijos Viešojo pirkimo „Lengvųjų ir sunkiųjų transporto priemonių padangos“ komisijos 2022-12-21 posėdžio protokolu Nr. 1951.
[5] „4. Padangų platintojai privalo:
1) nereikalaudami papildomai sumokėti, priimti vartotojo atiduodamas padangų atliekas tuo atveju, jeigu atiduodamos padangų atliekos skirtos tam pačiam transporto priemonės tipui ir padangų atliekų skaičius (skaičiuojant vienetais) atitinka jo perkamų padangų skaičių;
2) iš vartotojų priimtas padangų atliekas perduoti tokias atliekas turinčiam teisę tvarkyti atliekų tvarkytojui arba atiduoti jas padangų gamintojams ar importuotojams“.
[6] „79 straipsnis. Dinaminė pirkimo sistema.
<...> 4. Atlikdama pirkimus pagal dinaminę pirkimo sistemą, perkančioji organizacija laikosi riboto konkurso taisyklių.“
[7] „3. Perkančioji organizacija ribotą konkursą vykdo šiais etapais:
<...> 2) patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų kandidatų pašalinimo pagrindų, ar kandidatai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus;
3) atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką pagal nustatytas procedūras ir kriterijus, jeigu tokia atranka nurodyta pirkimo dokumentuose;“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite