2023-02-02 Nr. 4S-131 Viešoji įstaiga Virtualių galimybių institutas
Viešajai įstaigai Virtualių Galimybių institutui
Lietuvos Respublikos finansų ministerijai
Viešajai įstaigai Europos socialinio fondo agentūrai
|
2023-02-02 Į 2023-01-13
|
Nr. 4S-131
|
(7.4 Mr)
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko viešosios įstaigos „Virtualių Galimybių institutas“ (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo vertinimą pagal Lietuvos Respublikos finansų ministerijos prašymą[1].
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Programuotojų mokymo organizavimo ir vykdymo Vilniuje paslaugos“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2020-11-01, pirkimo Nr. 518207 (toliau – Pirkimas). 2021-02-12 „Paslaugų pirkimo sutartis Nr. 2021/03“, Nr. 2021/03. |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
VPĮ (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Tarptautinis pirkimas, atviras konkursas. |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė 999 200,00 Eur be PVM. Pirkimo sutarties vertė 778 800,00 Eur be PVM. |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Programuok“, 304232351. |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas
|
Išsamus Pirkimo vertinimas / po Pirkimo sutarties sudarymo. |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
Paslaugos perkamos siekiant įgyvendinti pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 9 prioriteto „Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų išteklių potencialo didinimas“ priemonę Nr. 09.4.3-ESFA-K-814 „Kompetencijos LT“ patvirtintą projektą „Renkuosi programuoti“, projekto kodas Nr. 09.4.3-ESFA-K-814-03-0007. Įgyvendinančioji institucija – Europos socialinio fondo agentūra (toliau – ESFA). |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: – |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
VPĮ 86 straipsnio 9 dalis[2], Informacijos viešinimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje tvarkos aprašo[3] (toliau – Informacijos viešinimo tarkos aprašas) 30 punktas[4] |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020 m. spalio 1 d. įsakymu Nr. RP-3 „Dėl nuolatinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“ sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija), vadovaudamasi Pirkimo sąlygomis, patvirtintomis Komisijos 2020 m. spalio 30 d. posėdžio protokolu Nr. 1 (toliau – Pirkimo sąlygos). Perkančioji organizacija su Pirkimą laimėjusiu tiekėju 2022 m. liepos 21 d. sudarė papildomą susitarimą Nr. 1 (toliau – Susitarimas) dėl 2021 m. vasario 12 d. sudarytos Pirkimo sutarties pakeitimo, tačiau Susitarimas nebuvo ir nėra paskelbtas CVP IS. Paskelbta tik Pirkimo sutartis ir laimėjusio tiekėjo pasiūlymas[5]. Atsižvelgiant į aprašytą, Tarnyba konstatuoja VPĮ 86 straipsnio 9 dalies ir Informacijos viešinimo tvarkos aprašo 30 punkto pažeidimą. |
|
2. |
VPĮ 96 straipsnio 3 dalis[6], Viešųjų pirkimų ir pirkimų ataskaitų rengimo ir teikimo tvarkos aprašo[7] 4 punktas[8], 18.48 papunktis[9] |
Pirkimo procedūrų ataskaitoje[10] Atn-1 nurodytas sutarties galiojimo terminas – 2022-12-29. Pirkimo sutarties 2.2 papunktyje nustatyta: „Tiekėjas įsipareigoja Sutartyje nurodytas Paslaugas suteikti iki 2022-11-29. Paslaugų suteikimo terminas šalių rašytiniu sutikimu gali būti pratęstas ne ilgiau kaip 3 mėnesius <...>“. Pirkimo sutarties 2.4 papunktyje nustatyta: „Užsakovas įsipareigoja priimti Tiekėjo tinkamai suteiktas paslaugas ir pasirašyti Tiekėjo pateiktą paslaugų perdavimo-priėmimo aktą už tinkamai suteiktas paslaugas už kiekvieną Sutarties 3.2 papunktyje nustatyto dydžio baigusių mokymo dalyvių grupę ne vėliau kaip per 15 kalendorinių dienų nuo šio akto pateikimo <...>“. Pirkimo sutarties 3.3 papunktyje detalizuoti atsiskaitymo su tiekėju terminai, iš kurių spręstina, jog atsiskaitymas vykdomas trimis etapais: „ <...> sumokama Tiekėjui už tinkamai suteiktas Paslaugas tokia tvarka: 3.3.1. 50 proc. Sutarties 3.2 papunktyje nustatytos mokėtinos sumos už kiekvieną <...> mokymus baigusių dalyvių grupę sumokama ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo Paslaugų perdavimo-priėmimo akto pasirašymo ir PVM sąskaitos faktūros gavimo <...> 3.3.2. 25 proc. Sutarties 3.2 papunktyje nustatytos mokėtinos sumos už kiekvieną <...> mokymus baigusių dalyvių grupę sumokama ne vėliau kaip per 120 kalendorinių dienų nuo Paslaugų perdavimo-priėmimo akto pasirašymo ir PVM sąskaitos faktūros gavimo <...> 3.3.3. 25 proc. Sutarties 3.2 papunktyje nustatytos mokėtinos sumos už kiekvieną <...> mokymus baigusių dalyvių grupę sumokama ne vėliau kaip per 210 kalendorinių dienų nuo Paslaugų perdavimo-priėmimo akto pasirašymo ir PVM sąskaitos faktūros gavimo <...>“. Iš pirmiau aprašyto seka tai, jog Pirkimo sutarties galiojimo terminas (kartu su visomis jos pratęsimo galimybėmis ir abipusių įsipareigojimų įvykdymu) yra iki 2023-10-16 (2022-11-29 + 3 mėn. pratęsimo galimybė + 15 k. d. terminas paslaugų perdavimo – priėmimo aktui pasirašyti + 210 k. d. / 7 mėn. paskutiniam apmokėjimui atlikti = 2023-10-15; kadangi 2023 m. spalio 15 d. yra ne darbo diena / sekmadienis, vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 1.121 straipsnio 2 dalimi[11], paskutine termino diena turi būti laikoma 2023 m. spalio 16 d. (pirmadienis). Tačiau Perkančiosios organizacijos Pirkimo procedūrų Atn-1 ataskaitoje[12] nurodytas Pirkimo sutarties galiojimo terminas yra 2022-12-29, t. y. Pirkimo vykdytojas neįvertino, kad Pirkimo procedūrų ataskaitoje nurodant Pirkimo sutarties galiojimo terminą, jame turi atsispindėti ne tik tiekėjui skirtas paslaugoms suteikti terminas, bet ir visi pagal Pirkimo sutartį galimi pratęsimai bei Perkančiosios organizacijos sumokėjimo tiekėjui terminas. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, jog buvo padaryti VPĮ 96 straipsnio 3 dalies, Viešųjų pirkimų ir pirkimų ataskaitų rengimo ir teikimo tvarkos aprašo 4 punkto ir 18.48 papunkčio reikalavimų pažeidimai. Tačiau Tarnyba, atsižvelgdama į pažeidimų pobūdį ir mastą, laiko juos formaliais. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atlikusi vertinimą[13], atsižvelgdama į nustatytus VPĮ pažeidimus, konstatuotus šios vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 6 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1) CVP IS paskelbti Susitarimą dėl Pirkimo sutarties pakeitimo; 2) ištaisyti Pirkimo procedūrų ataskaitos Atn-1 netikslumus dėl Pirkimo sutarties galiojimo termino; 3) per 21 d. d. nuo šio rašto gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimų įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
1. Pirkimo sąlygų 5.3.8 papunktyje, vadovaujantis VPĮ 46 straipsnio 4 dalies 6 punktu, yra nustatytas tiekėjų pašalinimo pagrindas: „a) Tiekėjas yra neįvykdęs pirkimo sutarties, pirkimo sutarties su perkančiuoju subjektu ar koncesijos sutarties ar netinkamai ją įvykdęs ir tai buvo esminis pirkimo sutarties pažeidimas, kaip nustatyta Civiliniame kodekse (toliau – esminis pirkimo sutarties pažeidimas), dėl kurio per pastaruosius 3 metus buvo nutraukta pirkimo sutartis arba per pastaruosius 3 metus buvo priimtas ir įsiteisėjęs teismo sprendimas, kuriuo tenkinamas PO, perkančiojo subjekto ar suteikiančiosios institucijos reikalavimas atlyginti nuostolius, patirtus dėl to, kad tiekėjas pirkimo sutartyje nustatytą esminę pirkimo sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais; <...>“. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad VPĮ 46 straipsnio 4 dalyje įtvirtinti pašalinimo pagrindai yra privalomi ir perkančiosios organizacijos privalo juos tiksliai perkelti į savo pirkimo dokumentus. Šios VPĮ nuostatos 6 punktas yra suformuluotas taip: „tiekėjas yra neįvykdęs pirkimo sutarties, sudarytos vadovaujantis šiuo įstatymu, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu ar Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu, ar koncesijos sutarties ar netinkamai ją įvykdęs ir tai buvo esminis sutarties pažeidimas, kaip nustatyta Civiliniame kodekse (toliau – esminis pirkimo sutarties pažeidimas), dėl kurio per pastaruosius 3 metus buvo nutraukta sutartis arba per pastaruosius 3 metus buvo priimtas ir įsiteisėjęs teismo sprendimas, kuriuo tenkinamas perkančiosios organizacijos, perkančiojo subjekto ar suteikiančiosios institucijos reikalavimas atlyginti nuostolius, patirtus dėl to, kad tiekėjas sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais, ar per pastaruosius 3 metus buvo priimtas perkančiosios organizacijos sprendimas, kad tiekėjas sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais ir dėl to buvo pritaikyta sutartyje nustatyta sankcija. <...>“. 2. Ekonomiškai naudingiausiam pasiūlymui išrinkti Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygose nustatė / naudojo santykines formules. Tarnyba atkreipia dėmesį[14], kad praktikoje absoliutinė formulė yra pranašesnė tuo, kad pirkime dalyvaujantys tiekėjai gali apskaičiuoti piniginę vertę, kurią pirkimo vykdytojas priskiria kiekvienam kokybės (sub)kriterijui. Tai padeda konkurso dalyviams priimti sprendimą, ar apskritai siūlyti kuriuos nors kokybės parametrus, kadangi kai kuriais atvejais ši papildoma kokybė gali tiekėjui (ir pirkėjui) kainuoti brangiau, negu pirkėjas yra pasirengęs už ją mokėti. Taip pat pastebima, kad taikant absoliutines formules, tiekėjų pasiūlymuose nurodomos mažesnės kainos, negu tuo atveju, kai taikomos santykinės formulės. Galutinio balo nuspėjamumas absoliutinės formulės atveju gali paskatinti tiekėjų konkurenciją siūlant mažesnes kainas. Tarnybos nuomone, pirkimuose reikėtų vengti taikyti santykines formules ir vietoje jų rekomenduotina rinktis absoliutines formules. |
[1] 2022-10-10 raštas Nr. (24.78Mr-07)-6K-2206022.
[2] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. <...>“.
[3] Patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 19 d. įsakymu Nr. 1S-91.
[4] „<...> Jei pirkimo vykdytojas keičia raštu sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ar vidaus sandorį, šie pakeitimai turi būti paskelbti CVP IS ne vėliau kaip per 15 kalendorinių dienų nuo atitinkamų pakeitimų atlikimo. <...>“.
[5]Internetinė nuoroda į CVP IS paskelbtą informaciją.
[6] „Informaciją, kuri turi būti teikiama šio straipsnio 2 dalyje nurodytose ataskaitose, ataskaitų reikalavimus ir jų standartines formas nustato Viešųjų pirkimų tarnyba“.
[7] Patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. 1S-80.
[8] „Perkančioji organizacija arba perkantysis subjektas (toliau kartu – Pirkimo vykdytojas) pirkimo procedūrų ir Kalendorinių metų ataskaitas rengia pagal Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus patvirtintas formas Apraše nustatyta tvarka“.
[9] „18.48. Pirkimo vykdytojas nurodo: <...> d) skiltyje „Sutarties galiojimo terminas“ nurodomas maksimalus pirkimo sutarties (preliminariosios sutarties) galiojimo terminas, nurodant konkrečią kalendorinę datą. Į maksimalų pirkimo sutarties (preliminariosios sutarties) terminą yra įskaičiuojami numatyti sutarties pratęsimai ir abipusių įsipareigojimų įvykdymas. <...>“.
[10]https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/ReportsOrProtocol/Details/2021-685821?formTypeId=1.
[11] „Jeigu paskutinė termino diena tenka ne darbo ar oficialios šventės dienai, termino pabaigos diena laikoma po jos einanti darbo diena“.
[12]https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/ReportsOrProtocol/Details/2021-685821?formTypeId=1.
[13] Vertinti dokumentai, susiję su Pirkimu (Pirkimo sutartis ir jos vykdymas nevertintas): Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020 m. spalio 1 d. įsakymas Nr. RP-3 „Dėl nuolatinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“; Komisijos narių nešališkumo deklaracijos, konfidencialumo pasižadėjimai ir privačių interesų deklaracijos; Perkančiosios organizacijos 2023 m. sausio 13 d. (Tarnyboje užregistruota 2023 m. sausio 16 d. Nr. 3S-174) rašte ir prieduose pateikta informacija; CPV IS skelbimas apie Pirkimą (skelbtas 2020-11-01, skelbimo kodas Nr. 2020-692171); CVPS IS skelbimas apie sutarties skyrimą (skelbtas 2021-02-19, skelbimo kodas Nr. 2021-694764); Pirkimo dokumentai (su vėlesniais patikslinimais ir pakeitimais), patvirtinti Komisijos 2020 m. spalio 30 d. posėdžio protokolu Nr. 1; Pirkimo komisijos posėdžių protokolai; tiekėjų pretenzijos ir Perkančiosios organizacijos atsakymai; tiekėjų pasiūlymai; Pirkimo dokumentų ir procedūrų patikrą atlikusios ESFA dokumentai (išankstinės ir paskesnės priežiūros patikros lapai); Pirkimo procedūrų ataskaita Atn-1 (skelbta 2021-02-15 Nr. 2021-685821).
[14] Tarnybos parengtos Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo gairės: https://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/mp/ENPV_gaires.pdf.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite