2023-01-30, Nr. 4S-107 Pagėgių savivavldybės administracija
VšĮ Centrinei projektų valdymo agentūrai Pagėgių savivaldybės administracijai |
2023-01-30 Į 2023-01-03 |
Nr. 4S-107 (7.4Mr) Nr. 2023/2-46 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, bei vykdydama VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (toliau – CPVA) prašymą[1], atliko Pagėgių savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Gyvenamosios paskirties (grupinio gyvenimo namų) Ateities g. 1, Pagėgių m., Pagėgių sav., statybos darbų pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2022 m. balandžio 29 d., pirkimo Nr. 598682) (toliau – Pirkimas)/ 2022 m. liepos 19 d. Pirkimo sutartis Nr. A3-165 |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Įstatymas (redakcija galiojusi nuo 2022 m. balandžio 1 d. iki 2022 m. balandžio 30 d.). |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Supaprastintas pirkimas, atviras konkursas. |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 355 371,90 Eur be PVM / 430 000,00 Eur su PVM; Sutarties vertė – 398 386,28 Eur su PVM .
|
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Proplanas LT“ (juridinio asmens kodas – 305563475).
|
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis vertinimas CPVA prašyme[2] nurodytais aspektais: 1) ar kvalifikacijos reikalavimo pakeitimas yra esminis Pirkimo sąlygų pakeitimas; 2) ar Perkančioji organizacija norėdama pakeisti kvalifikacijos reikalavimą, turėjo nutraukti Pirkimą ir skelbti jį iš naujo/ Pirkimo vertinimas po sutarties įvykdymo. |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
Projektas „Bendruomeninių apgyvendinimo ir užimtumo paslaugų asmenims su proto ir (arba) psichikos negalia plėtra Tauragės regione, Pagėgių savivaldybėje“ Nr. 08.1.1-CPVA-V-427-12-0004. |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: -. |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
- |
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. |
- |
|
IV dalis. Sprendimas
CPVA prašo atlikti dalinį Pirkimo vertinimą ir pateikti atsakymus į klausimus: „- ar kvalifikacijos reikalavimo pakeitimas yra esminis Pirkimo sąlygų pakeitimas; - tuo atveju, jei kvalifikacijos reikalavimo pakeitimas yra vertinamas kaip esminis Pirkimo sąlygų pakeitimas, ar, Perkančioji organizacija, įvertinusi šią aplinkybę, turėjo neatsižvelgti į VPT raštą, kuriame aiškiai ir konkrečiai nurodoma, jog atlikus kvalifikacijos reikalavimo pakeitimą, turi būti pratęstas pasiūlymų pateikimo terminas, ir norėdama pakeisti kvalifikacijos reikalavimą, turėjo nutraukti Pirkimą ir skelbti jį iš naujo“. Vertinimo metu nustatyta, kad Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2022 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. A1-383 sudaryta viešųjų pirkimų komisija. Pirkimo komisija 2022 m. balandžio 25 d. protokolu Nr. 1 pritarė Pirkimo sąlygoms. Pirkimo sąlygas patvirtino Perkančiosios organizacijos administracijos direktorius. Pirkimo sąlygų 39.1 papunktyje nustatyta, kad „Tiekėjas, per paskutinius 5* metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių yra atlikęs gyvenamosios ir/arba negyvenamosios paskirties <…> naujos statybos arba kapitalinio remonto, kurių vertė ne mažesnė nei 120.000 Eur be PVM ir svarbiausių darbų atlikimas bei galutiniai rezultatai buvo tinkami <..>“ (toliau – Kvalifikacinis reikalavimas). Tarnyba, atlikusi Pirkimo prevencinę peržiūrą[3], pateikė rekomendaciją patikslinti Kvalifikacinį reikalavimą bei nukelti pasiūlymų pateikimą terminą protingam laikotarpiui, per kurį potencialūs tiekėjai galėtų susipažinti su patikslintomis Pirkimo sąlygomis. Perkančioji organizacija 2022 m. gegužės 5 d. patikslino Kvalifikacinį reikalavimą, nustatydama, kad „Tiekėjas, per paskutinius 5* metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių yra atlikęs gyvenamosios ir/arba negyvenamosios paskirties <..> naujos statybos ir/arba rekonstravimo ir/arba kapitalinio remonto, kurių vertė ne mažesnė nei 120.000 Eur be PVM ir svarbiausių darbų atlikimas bei galutiniai rezultatai buvo tinkami <..>“ ir CVP IS priemonėmis išsiuntė visiems prie Pirkimo prisijungusiems tiekėjams informacinį pranešimą[4] apie patikslintas Pirkimo sąlygas bei paskelbė jį viešai kartu su kitais Pirkimo dokumentais CVP IS. Pažymėtina, kad viešai paskelbtame Tarnybos pranešime[5] ir Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (toliau - ESTT) sprendime[6] nurodyta, kad Perkančiajai organizacijai leidžiama padaryti tam tikrus pirkimo sąlygų pakeitimus, kai paisoma nediskriminavimo ir vienodo požiūrio principų, taip pat skaidrumo pareigos. Šis reikalavimas reiškia, pirma, kad atitinkami pakeitimai, nors ir svarbūs, neturi būti tokie esminiai, kad pritrauktų potencialių dalyvių, kurie, jei šių pakeitimų nebūtų padaryta, nebūtų galėję pateikti pasiūlymo. Be kita ko, taip galėtų būti, kai dėl pakeitimų pirkimo pobūdis iš esmės pasikeičia, palyginti su tuo, kas buvo nustatyta iš pradžių. Antra, šis reikalavimas reiškia, kad apie šiuos pakeitimus turi būti tinkamai paskelbta, kad visi potencialūs pakankamai informuoti ir įprastai rūpestingi dalyviai galėtų su jais susipažinti tokiomis pačiomis sąlygomis ir tuo pačiu momentu. Trečia, šis reikalavimas taip pat reiškia, viena vertus, kad tie pakeitimai turi būti daromi prieš dalyviams pateikiant pasiūlymus, ir, kita vertus, šių pasiūlymų pateikimo terminą reikia pratęsti, jeigu jie yra svarbūs, taip pat, kad šio pratęsimo trukmė turi atitikti pakeitimų svarbą ir būti pakankama tam, kad suinteresuotieji ūkio subjektai galėtų atitinkamai pritaikyti savo pasiūlymus. Tarnybos vertinimu, Perkančioji organizacija patikslino Pirkimo sąlygas, tačiau šis pakeitimas nėra toks esminis, kad reiktų nutraukti Pirkimą, kadangi: 1) Perkančioji organizacija, leidusi tiekėjams patirtį grįsti ne tik naujos statybos ir/arba kapitalinio remonto sutartimis, tačiau ir rekonstrukcijos darbų sutartimis, patikslino Kvalifikacinį reikalavimą. Statybos įstatymo[7] 2 straipsnyje nurodytos pagrindinės sąvokos. Šio straipsnio 53 dalyje nustatyta, kad „Statinio kapitalinis remontas – statyba, kurios tikslas – pertvarkyti statinį: pakeisti statinio laikančiąsias konstrukcijas, nekeičiant statinio išorės matmenų (ilgio, pločio, aukščio ir pan.)“, o 73 dalyje nustatyta, kad „Statinio rekonstravimas – statyba, kurios tikslas – perstatyti statinį: pakeisti statinio laikančiąsias konstrukcijas, pakeičiant statinio išorės matmenis (ilgį, plotį, aukštį ir pan.)“. Pagrindinius principus, pagal kuriuos statybos darbai priskiriami atskiroms statybos rūšims, nustato Statybos techninis reglamentas STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“[8] (toliau - Reglamentas). Reglamento 9 punkte nurodyta, kad statinio rekonstravimo tikslas - perstatyti esamo statinio laikančiąsias konstrukcijas ir tuo pakeičiant (padidinant, sumažinant) bet kuriuosstatinio išorės matmenis - ilgį, plotį, aukštį, skersmenį ir pan. Laikoma, kad laikančiosios konstrukcijos perstatomos, kai: pastatomi nauji aukštai; įrengiamas naujas rūsys, praplečiamas esamas; nugriaunama dalis esamų aukštų; prie statinio pristatomas (ar pastatomas tarp gretimų statinių) priestatas, jei dėl šio priestato pristatymo keičiamos, silpninamos, stiprinamos ir pan. esamo statinio laikančiosios konstrukcijos; pakeičiamos bet kurios laikančiosios konstrukcijos kitomis laikančiosiomis konstrukcijomis, įrengiamos naujos laikančiosios konstrukcijos, pašalinama dalis esančių laikančiųjų konstrukcijų. Reglamento 10 punkte nurodyta, kad statinio kapitalinio remonto tikslas - pertvarkyti statinio laikančiąsias konstrukcijas, nekeičiant statinio išorės matmenų - ilgio, pločio, aukščio, skersmens ir pan. Laikoma, kad statinio laikančiosios konstrukcijos pertvarkomos, kai jos stiprinamos (išskyrus esamų angų užtaisymą), silpninamos, pakeičiamos (dalinai ar visos) to paties ar kito tipo laikančiomis konstrukcijomis. Apibendrinus nurodytas Statybos įstatymo ir Reglamento nuostatas, matyti, kad statinio rekonstravimas yra sudėtingesnė statybos rūšis nei statinio kapitalinis remontas, o esminis skirtumas lemiantis statybos darbų priskyrimą kapitalinio remonto ar rekonstravimo statybos rūšiai yra tas, kad pakeičiant statinio laikančiąsias konstrukcijas kapitalinio remonto atveju jokie statinio išorės matmenys nesikeičia, o rekonstravimo atveju – pasikeičia bet kurie statinio išorės matmenys. Atsižvelgiant į pirmiau išdėstytą, Tarnybos vertinimu, Kvalifikacinis reikalavimas nebuvo pakeistas, o buvo tik patikslintas, kadangi tiekėjo patirtį, įgytą vykdant statinio rekonstrukcijos darbus Perkančioji organizacija turėtų/privalėtų pripažinti tinkama, nes statinio rekonstrukcija yra sudėtingesnė statybos rūšis nei statinio kapitalinis remontas, o tai reiškia, kad patikslinus Kvalifikacinį reikalavimą nebuvo sukurta tokia situacija, kad pasiūlymus galėtų pateikti kiti tiekėjai, kurie to padaryti negalėjo pagal pirminę Kvalifikacinio reikalavimo formuluotę; 2) Pagal Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) praktiką[9]„<..> reikalavimas tinkamai išviešinti viešojo pirkimo sąlygų pakeitimus reiškia perkančiųjų organizacijų pareigą apie tai pranešti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) taip, jog apie šį sprendimą sužinotų ne tik prie atitinkamo pirkimo prisijungę (priėmę kvietimus) dalyviai, bet visi potencialūs tiekėjai – tiek atitinkantys pradinę ir pakeistą viešojo pirkimo sąlygų redakciją ar jų neatitinkantys. Taip visiems ūkio subjektams sudaromos prielaidos dalyvauti pirkime (jei pratęsiamas pasiūlymų pateikimo terminas, o šių subjektų asmeninė padėtis ir siūlomas pirkimo objektas atitiko tiek ankstesnę, tiek pakeistą pirkimo sąlygų redakciją), be to, jiems suteikiamos realios galimybės kvestionuoti viešojo pirkimo sąlygų pakeitimą <..>“. 2022 m. gegužės 5 d. Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygų pakeitimus paskelbė CVP IS kartu su kitais dokumentais apie Pirkimą, todėl visi potencialūs tiekėjai galėjo susipažinti su patikslintu Kvalifikaciniu reikalavimu; 3) Perkančioji organizacija nustatė naują pasiūlymų pateikimo terminą – pateikti pasiūlymus iki 2022 m. gegužės 17 d. Perkančiosios organizacijos naujai nustatytas pasiūlymų pateikimo terminas yra 12 k. d. nuo informacijos išsiuntimo tiekėjams ir paskelbimo CVP IS. Pažymėtina, kad Įstatymo 60 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad “Perkančioji organizacija pasiūlymų pateikimo terminą nustato vadovaudamasi šio įstatymo 40 straipsnio nuostatomis. Pasiūlymų pateikimo terminas negali būti trumpesnis kaip <..> 12 dienų nuo skelbimo paskelbimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dienos – supaprastinto pirkimo atveju”, kas reiškia, jog Perkančioji organizacija nustatė protingą pasiūlymų pateikimo terminą. Šis naujai nustatytas pasiūlymo pateikimo terminas leidžia naujai prie Pirkimo prisijungusiems tiekėjams dalyvauti Pirkime lygiomis teisėmis. Tokiu būdu Perkančioji organizacija nepažeidė tiekėjų lygiateisiškumo ir skaidrumo principų; 4) Įstatymo 29 straipsnio 3 dalies nuostatos įpareigoja perkančiąsias organizacijas nutraukti viešo pirkimo procedūras ir ši jų pareiga siejama su sąlyga, kad padaryto pažeidimo negalima ištaisyti. Padėtis arba situacija, kurios negalima ištaisyti, turėtų būti siejama su dviem pagrindiniais testais, kurie taikomi viešųjų pirkimų praktikoje. Pirma, ar, jeigu tokia padėtis nebūtų buvusi, yra realių prielaidų teigti, kad viešajame pirkime galėjo būti didesnė ir intensyvesnė konkurencija, jame būtų dalyvavę daugiau tiekėjų. Antra, ar, jeigu tokia padėtis nebūtų buvusi, yra realių prielaidų teigti, kad viešajame pirkime dalyvavę tiekėjai (pirkimo dalyviai) būtų pateikę kitokius pasiūlymus, t. y. ar padarytas perkančiosios organizacijos pažeidimas galėjo arba realiai turėjo įtakos pirkimo dalyvių ekonominiam elgesiui. Pažymėtina, kad, pirma, nėra pagrindo teigti, jog tiekėjų padėtis, patikslinus Kvalifikacijos reikalavimą, pasikeistų taip, kad Pirkime būtų didesnė ir intensyvesnė konkurencija, kadangi tiekėjai, ketinantys dalyvauti Pirkime, yra savo srities profesionalai, kurie vykdo statybos darbus (nauja statyba, rekonstrukcija, kapitalinis remontas ir pan.) ir geba realiai įvertinti savo turimą patirtį bei galimybes dalyvauti Pirkime. Be to, kilus, neaiškumų dėl Pirkimo sąlygų (pvz. ar įgyta patirtis yra tinkama), tiekėjai gali užduoti klausimus Perkančiajai organizacijai. Iš CVP IS esančių duomenų matyti, kad tiekėjai nepateikė klausimų Perkančiajai organizacijai dėl Kvalifikacinio reikalavimo nustatymo. Be to, Tarnybai pateiktuose paaiškinimuose[10] Perkančioji organizacija nurodo, kad „<..> leidus tiekėjams patirtį įrodyti ir patirtimi įgyta vykdant rekonstrukcijos darbus niekaip neprasiplėtė tinkamos patirties vertinimo spektras, nes net nepatikslinus Pirkimo sąlygų 39.1 p. reikalavimų, Projekto vykdytojas gavęs pasiūlymą iš dalyvio kuris turi patirtį „rekonstravimo“ darbuose privalėtų pasiūlymą priimti kaip atitinkantį šį reikalavimą, nes statybų rangovas atlikęs „rekonstravimo“ darbus vienareikšmiškai atitinka žemesnio lygio darbų patirties reikalavimą „kapitalinis remontas“, nes pagal Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2 str. nuostatas, atliekant rekonstravimo darbus neišvengiamai buvo atliekami žemesnės kategorijos kapitalinio remonto darbai, vadinasi toks tiekėjas tikrai turi patirtį atliekant kapitalinio remonto darbus <..>“, kas, šiuo konkrečiu atveju, reiškia, kad potencialių tiekėjų ratas realiai nepakito. Antra, Pirkimu susidomėjo šeši tiekėjai. Pasiūlymus Pirkimui pateikė du tiekėjai, iš kurių: vieno tiekėjo pasiūlymas buvo atmestas dėl per didelės pasiūlytos kainos, o kitas tiekėjas, kurio pasiūlymas buvo tinkamas, atitiktį Kvalifikaciniam reikalavimui grindė naujos statybos bei kapitalinio remonto sutartimis. Taigi, rekonstrukcijos sutartimis tiekėjo patirtis nebuvo grindžiama, kas reiškia, kad Kvalifikacinio reikalavimo patikslinimas neturėjo įtakos dalyvio ekonominiam elgesiui; 5) iš CVP IS esančios informacijos matyti, kad skundų ar pretenzijų dėl Kvalifikacinio reikalavimo pakeitimo nebuvo gauta. Taip pat nebuvo gauta ir paklausimų dėl tiekėjų atitikties Kvalifikaciniam reikalavimui. Apibendrinant išdėstytą, Tarnyba, vadovaudamasi protingumo ir teisingumo kriterijais, konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, patikslinusi Kvalifikacinį reikalavimą, atliko neesminius Pirkimo dokumentų pakeitimus, kurie neturėjo įtakos Pirkimo rezultatui, todėl Perkančioji organizacija neturėjo prievolės nutraukti Pirkimą ir skelbti jį iš naujo. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba, dalinio Pirkimo vertinimo metu, Įstatymo nuostatų pažeidimų nenustatė. |
Pastabos
Pirkimo dokumentai patvirtinti Perkančiosios organizacijos administracijos direktoriaus parašu, tačiau nėra aišku, kada jie buvo patvirtinti, kas reiškia, jog Pirkimo dokumentai turi įforminimo trūkumų. |
[1] 2023 m. sausio 3 d. CPVA raštas Nr. 2023/2-46.
[2] Žr. išnašą Nr. 1.
[3] 2022 m. gegužės 4 d. Tarnybos el. paštu pateikta rekomendacija Perkančiajai organizacijai.
[4] 2022 m. gegužės 5 d. Perkančiosios organizacijos informacinis pranešimas (Pranešimas Nr. 10517504).
[5]https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/pirkimo-dokumentu-keitimas-po-ju-paskelbimo.
[6] ESTT 2017 m. balandžio 5 d. Sprendimas UAB „Borta“ prieš VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkciją C-298/15.
[7] Statybos įstatymas (redakcija galiojusi nuo 2022 m. balandžio 1 d. iki 2022 m. balandžio 30 d.).
[8] 2002 m. gruodžio 5 d. patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu Nr. 622 (redakcija nuo 2018 m. birželio 21 d.).
[9] LAT 2017 m. birželio 22 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-279-690/2017.
[10] 2022 m. lapkričio 21 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. R2-1618.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite