2023-01-25 4S-73 Vilniaus miesto savivaldybės administracija,
Vilniaus miesto savivaldybės administracijai |
2023-01-25 Į 2022-11-25 |
Nr. Nr. |
4S-73(7.4Mr) A51-178296/22(3.3.2.26E-ENE) |
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko Vilniaus miesto savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) įvykdyto pirkimo „Atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo informacinė sistema“ dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo informacinė sistema“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2022-07-03; pirkimo Nr. 612369; toliau – Pirkimas)/2022 m. spalio 7 d. Paslaugų pirkimo sutartis Nr. A62-722/22 (toliau – Sutartis) |
Pirkimo vykdymo / sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2022 m. liepos 3 d. iki 2022 m. liepos 11 d.) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Atviras konkursas (tarptautinis pirkimas) |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 308 600,00 Eur be PVM/Sutarties vertė – 304 300,00 Eur be PVM
|
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ (160430566) |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo vertinimas dėl Pirkimo dokumentų priedo Nr. 1 „Techninė specifikacija“ nustatytų reikalavimų/Pirkimo vertinimas atliktas po Sutarties sudarymo |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
-
|
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: - |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 17 straipsnio 1[1] ir 3[2] dalys, 37 straipsnio 3 dalis[3] |
Tarnyba kreipėsi į Perkančiąją organizaciją[4], prašydama, jei atliktas rinkos tyrimas ir (ar) konsultacija, potencialių tiekėjų apklausos ar kt., siekiant nustatyti, kiek rinkoje yra tiekėjų, galinčių suteikti Pirkimo dokumentų 1 priedo „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) reikalavimų visumą atitinkančias paslaugas, pateikti tai įforminančius dokumentus, taip pat – potencialių tiekėjų pastabas, siūlymus. Perkančioji organizacija Tarnybai nurodė[5], jog „norėdama įvertinti rinkoje esamų tiekėjų teikiamų paslaugų ir sistemų funkcionalumus, technologinį naujumą, sistemų saugumą, sistemų prieinamumą, savitarnos portalų funkcijas ir kitus parametrus atliko potencialių tiekėjų ir jų teikiamų paslaugų ir sistemų analizę. Analizuoti šių įmonių produktai/paslaugos – UAB „Novian Systems“, UAB „Omega 365 Lithuania“, UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“, „Evreka“. Analizės metu įmonės oficialiai nepateikė kainų siūlymų, kadangi neturėjo detalizavusios galimų sąnaudų, tačiau žodžiu pažymėjo kiek preliminariai galėtų kainuoti paslauga <..> Įvertinus analizės duomenis Perkančioji organizacija atsižvelgė į pateiktus duomenis rengdama techninę specifikaciją, planuodama pirkimui numatomą lėšų sumą, bei terminus.“ Tarnybai taip pat buvo pateikta atliktos analizės lentelė bei „Evreka“ siūlomos sistemos katalogas (anglų k.). Iš pateiktos lentelės „Sistemų palyginimas“ matyti, jog pagal funkcijas arba kriterijus[6] tarpusavyje buvo lyginamos turima ir naudojama sistema ATRIS[7] bei UAB „Omega 365 Lithuania“ ir UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ siūlomi sprendimai. Visas Perkančiosios organizacijos nurodytas funkcijas arba kriterijus atitiko UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ pristatomas sprendinys – Atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo informacinė sistema. Iš Centriniame viešųjų pirkimų portale esančios informacijos nustatyta, kad prieš paskelbiant apie Pirkimą, Perkančioji organizacija du kartus (2022 m. gegužės 6 d.[8] ir birželio 22 d.[9]) skelbė techninės specifikacijos „Atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo informacinė sistema“ projektą. Tarnyba kreipėsi[10] į Perkančiąją organizaciją, prašydama pateikti dėl šių projektų gautas pastabas ir (ar) pasiūlymus, taip pat – dėl jų atliktus Perkančiosios organizacijos vertinimus. Perkančioji organizacija nurodė[11], jog įvertinusi 2022 m. gegužės 6 d. paskelbtam projektui gautus dviejų tiekėjų paklausimus ir siūlymus, 2022 m. gegužės 20 d. pateikė informaciją, kad į konstruktyvias pastabas bus atsižvelgta rengiant Pirkimo dokumentus, o techninės specifikacijos projektas bus skelbiamas pakartotinai. Įvertinusi 2022 m. birželio 22 d. projektui pateiktus dviejų tiekėjų pasiūlymus ir pastabas, Perkančioji organizacija 2022 m. birželio 30 d. pateikė atsakymą, jog spręs dėl pirkimo dokumentų koregavimo. Iš Perkančiosios organizacijos Tarnybai pateiktų[12] tiekėjų paklausimų/siūlymų/pastabų, gautų dėl 2022 m. birželio 22 d. paskelbto techninės specifikacijos projekto, bei Perkančiosios organizacijos pateiktų atsakymų į juos matyti, jog į daugumą jų nebuvo atsižvelgta. Į gautus paklausimus, susijusius su technine specifikacija, dideliu joje nustatytų reikalavimų skaičiumi bei griežtu pasiūlymų atitikties vertinimu, pateikti atsakymai, pavyzdžiui[13]: „Perkančioji organizacija, rengdama Techninę specifikaciją, bendravo su keturiais potencialiais tiekėjais. Atsižvelgdama į jų pastabas, komentarus ir siūlymus bei žinodama savo poreikį ir norimą funkcionalumą, parengė techninę specifikaciją. Perkančioji organizacija atsižvelgė į tai, kad šiuo metu turimos ir naudojamos informacinės sistemos[14] kasmetinės palaikymo sąnaudos ir pagal poreikį atliekamo modifikavimo sąnaudos yra didesnės nei rinkoje esančių informacinių sistemų“; „<...> Visos išvardintos funkcijos būtinos kasdieniniam darbui. Funkcinių reikalavimų neprisiėmimas įgyvendinimui, pasiūlymo teikimo stadijoje negali būti toleruojamas ir tai stipriai įtakotų objektyvų tiekėjų pasiūlymų vertinimą. Pagal sąlygas, tiekėjas visada gali siūlyti lygiavertes funkcijas ar jų rinkinius reikalaujamam rezultatui pasiekti.“ Prašymo leisti viešąjį pirkimą[15] pagrindu[16], Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[17] sudaryta viešųjų pirkimų komisija. Iš CVP IS duomenų matyti, kad 5 tiekėjai susidomėjo Pirkimu, tačiau pasiūlymą Pirkimui pateikė tik vienas – UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“. Šis tiekėjas yra Atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo sistemos „ASMLIS“, „MOKESTA“ ir „PVS“ autorius ir gamintojas, turintis teisę platinti įrangos licencijas, vykdyti šios programinės įrangos priežiūrą ir aptarnavimą, ją tobulinti, išplėsti ir papildyti naujais moduliais[18]. Pirkimo objektas[19] – atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo informacinė sistema (toliau – IS/sistema): 1. IS diegimas, 2. IS licencija, 3. papildomos priežiūros paslaugos[20]. Paslaugų kiekis (apimtis) nurodytas Pirkimo dokumentų[21] 1 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija)[22]: IS ir jos bazinėms funkcijoms (1–67 punktai), Atliekų apskaitos ir atsiskaitymų informacinei sistemai (1–127 punktai), Paslaugų (kreipinių) valdymo sistemai (1–46 punktai), Atliekų tvarkymo, surinkimo stebėsenos, apskaitos ir atsiskaitymų informacinės sistemos savitarnai (I, II, III 1–8 punktai), Atliekų tvarkymo, surinkimo stebėsenos sistemos duomenų atvėrimui (1–10 lentelės), saugumui (1–3 punktai), IS palaikymo ir priežiūros licencijai (1–9 punktai). Pirkimo sąlygose taip pat įtvirtinta[23], kad kartu su pasiūlymu turi būti pateikta užpildyta sistemos funkcionalumų vertinimo lentelė (Pirkimo sąlygų 10 priedas; toliau – 10 priedas). Į 10 priedą iš esmės perkelti visi Techninėje specifikacijoje nustatyti reikalavimai (išskyrus reikalavimus IS palaikymo ir priežiūros licencijai), kas sudaro virš 800 eilučių (lentelė Excel formatu), kurios nėra nuosekliai sunumeruotos. Paslaugų teikėjas įsipareigoja, kad įgyvendins visą deklaruotą turimą funkcionalumą pagal pateiktą funkcionalumo vertinimo lentelę (10 priedas).[24] Taigi, Perkančioji organizacija, nustatydama reikalavimus Pirkimo objektui, Techninėje specifikacijoje (10 priede) įtvirtino itin didelį jų kiekį. Pirkimo Techninėje specifikacijoje (10 priede) nustatyti reikalavimai iš esmės sutapo su Centriniame viešųjų pirkimų portale skelbtuose techninės specifikacijos projektuose bei kartu su antruoju techninės specifikacijos projektu skelbtame 10 priedo „Sistemos funkcionalumas“ projekte numatytaisiais. Įstatymo 37 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės apibūdinamos pirkimo dokumentuose pateikiamoje techninėje specifikacijoje. Šios ypatybės turi būti susijusios su pirkimo objektu ir proporcingos perkamų prekių, paslaugų ar darbų vertei ir tikslams. Perkančiajai organizacijai suteikiama teisė nuspręsti, kokius reikalavimus, būtinus siekiant užtikrinti sėkmingą pirkimo sutarties vykdymą, nustatyti ir apibrėžti pirkimo dokumentuose, tačiau jie turi būti pagrįsti realia būtinybe, įvertinant, ar formuojamos pirkimo sąlygos būtinos ir tikslingos, pernelyg nesuvaržys tiekėjų. Taigi, rengiant technines specifikacijas, Įstatymas[25] įpareigoja perkančiąsias organizacijas užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų, t. y. sudaryti vienodas galimybes jiems dalyvauti pirkime, bei nepažeisti Įstatymo 17 straipsnyje nustatytų viešųjų pirkimų principų. Techninės specifikacijos išsamumo laipsnis turi atitikti proporcingumo principą: kuo išsamesnė techninė specifikacija, tuo didesnė rizika, kad konkretaus tiekėjo siūlomos prekės, paslaugos ar darbai bus privilegijuojami[26]. Teismų praktikoje pripažįstama, kad konkurencijos užtikrinimo ir tiekėjų nediskriminavimo imperatyvas gali būti pažeistas tiek expressis verbis (tiesiogiai) įtvirtinant nepagrįstas, perteklines ar kitais būdais konkurenciją ribojančias sąlygas, tiek nustatant Įstatymo 37 straipsnio nuostatas formaliai atitinkančius reikalavimus, kurių deriniu (sąlygų grupe) ar jų visuma viešojo pirkimo sąlygos pritaikomos vienam tiekėjui[27]. Pirkimu susidomėjusiems tiekėjams teikdama paaiškinimus dėl Techninės specifikacijos reikalavimų, dėl didelio jų kiekio, pan., Perkančioji organizacija nurodė[28], jog, pavyzdžiui: „<...> Visos išvardintos funkcijos nėra „specifinės ar pritaikytos“, o būtinos kasdieniniam darbui. Funkcinių reikalavimų neprisiėmimas įgyvendinimui, pasiūlymo teikimo stadijoje, negali būti toleruojamas ir tai stipriai įtakotų objektyvų tiekėjų pasiūlymų vertinimą <...>“; „Perkančioji organizacija turi diskrecijos teises, nustatyti Techninės specifikacijos sąlygas. Būtent Perkančioji organizacija žino, kas jai yra būtina siekiant efektyviai vykdyti funkcijas.“ Įvertinus Perkančiosios organizacijos argumentus, Tarnyba nekvestionuoja Perkančiosios organizacijos teisės nuspręsti, kokius reikalavimus, būtinus siekiant užtikrinti sėkmingą Pirkimo sutarties vykdymą, nustatyti ir apibrėžti pirkimo dokumentuose, Techninėje specifikacijoje, tačiau jos pateikti argumentai nepagrindžia būtinumo Pirkimo objekto ypatybes apibrėžti nustatant neprotingai didelį reikalavimų kiekį. Šis pasirinktas būdas Pirkimo tikslui pasiekti nepagrįstai apribojo tiekėjų konkurenciją, kadangi Techninėje specifikacijoje (10 priede) įtvirtintų reikalavimų IS visuma pirmenybė dalyvauti Pirkime buvo suteikta konkrečiam tiekėjui. Vienintelis tiekėjas – UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ pateikė pasiūlymą Pirkimui bei buvo paskelbtas jį laimėjusiu. Be to, kaip paminėta pirmiau, dar prieš Pirkimo pradžią Perkančiajai organizacijai atlikus potencialių tiekėjų ir jų teikiamų paslaugų ir sistemų analizę, visas Perkančiosios organizacijos nurodytas IS funkcijas arba kriterijus, kurių kiekis Perkančiosios organizacijos Tarnybai pateiktoje lentelėje „Sistemų palyginimas“ sustambintas, lyginant su Pirkimo metu paskelbtuose Techninėje specifikacijoje (10 priede) pateiktų reikalavimų IS skaičiumi (virš 800 eilučių), taip pat atitiko vienintelio tiekėjo – UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ pristatomas sprendinys. Tai, kad dalis Techninės specifikacijos reikalavimų yra parengti taip (pritaikyti), jog juos atitiktų vienas konkretus tiekėjas[29], galintis pasiūlyti jau turimą sprendinį, patvirtina ir šie argumentai, pavyzdžiui, Techninėje specifikacijoje Atliekų tvarkymo, surinkimo stebėsenos sistemos duomenų atvėrimui keliami reikalavimai yra perrašyti iš tiekėjo UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ sukurtos sistemos „ASMLIS“ duomenų mainų specifikacijos (pakeičiant tik patį sistemos pavadinimą iš „ASMLIS“ į „ATSS“). Šią specifikaciją galima matyti iš viešai interneto svetainėje cvpp.lt prieinamos informacijos: kitos perkančiosios organizacijos skelbto pirkimo dokumentų („ASMLIS“ duomenų mainų specifikacija pateikta kaip pirkimo dokumentų priedas)[30]. „ASMLIS“ duomenų mainų specifikacijoje nustatyti reikalavimai atitinka reikalavimus, keliamus Perkančiosios organizacijos parengtuose Techninėje specifikacijoje (10 priede) Atliekų tvarkymo, surinkimo stebėsenos sistemos duomenų atvėrimui. Be to, įtvirtinant reikalavimus Atliekų tvarkymo, surinkimo stebėsenos sistemos duomenų atvėrimui, yra nurodyti konkretūs metodai „GetDumpsterTypes“, „GetOrders“, kt. Atitikti šių reikalavimų negali joks kitas rinkoje esantis sprendinys, kadangi tai yra išimtinai UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ sukurti metodai. Nustatant Paslaugų (kreipinių) valdymo sistemai keliamus reikalavimus Techninės specifikacijos ir 10 priedo aprašymuose naudojamas tas pats trumpinys – „PVS“ kaip ir UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ susijusios įmonės UAB „Informatikos ir ryšių technologijų centras“ internetiniame puslapyje pateiktame Išmaniosios eksploatavimo paslaugų ir vykdomų darbų valdymo sistemos PVS aprašyme[31]. Be to, Pirkimo procedūrų vykdymo metu gautoje pretenzijoje[32], be kita ko, nurodoma, kad Perkančioji organizacija nepateikė tinkamo paaiškinimo dėl Techninėje specifikacijoje Paslaugų (kreipinių) valdymo sistemai keliamo reikalavimo, įtvirtinto 3 punkte: „Siūloma PVS turi būti užbaigtas produktas“. Perkančioji organizacija atsakė, kad „Tai yra standartinis sprendimas, būdingas daugumai programinės įrangos, ir kuris sudaro perkamos sistemos pagrindą“. Kas turi būti laikoma „standartiniu sprendimu“, Perkančioji organizacija nenurodė. Pretenzijoje tiekėjas teigia, kad „<...> šuo metu Lietuvoje galima yra tik viena faktiškai sukurta informacinė sistema, kuri Pirkimo sąlygų Techninės specifikacijos Paslaugų (kreipinių) valdymo sistemai keliamus reikalavimus bei tuo pačiu gali būti laikoma užbaigtu produktu, t. y. produktu, kurį kaip galutinį gaminį galima platinti tretiesiems asmenims. Tokioje situacijoje tampa akivaizdu, kad rinkoje esant tik vienai informacinei sistemai, kuri atitinka keliamus reikalavimus, tokia sistema negali būti laikoma „standartiniu sprendimu“, kuris, be kita ko, „būdingas daugumai programinės įrangos“. Nustačius, kad keliamus reikalavimus atitinka tik viena informacinė sistema, akivaizdu, kad Pirkimo sąlygų paaiškinimai neatitinka tikrovės, todėl yra nepagrįsti ir neteisėti. Tokie Pirkimo sąlygų paaiškinimai, be kita ko, apriboja konkurenciją, kadangi, priešingai nei nurodyta paaiškinimuose, faktiškai rinkoje nėra galima pasirinkti iš kelių skirtingų analogiškų sukurtų sistemų.“[33] Perkančioji organizacija pasiūlymus pasirinko vertinti pagal kainos ir kokybės santykį[34]. Pirkimo dokumentų 98.1 papunktyje nustatyti pasiūlymų vertinimo kriterijai, vienas kurių – sistemos funkcionalumas (T1)[35]. Tiekėjai kartu su pasiūlymais turi pateikti užpildytą 10 priedą, į kurį, kaip nustatyta pirmiau, iš esmės perkelti visi Techninėje specifikacijoje nustatyti reikalavimai (išskyrus reikalavimus IS palaikymo ir priežiūros licencijai), kas sudaro virš 800 eilučių (lentelė Excel formatu). Pirkimo dokumentų 98.2.1 papunktyje nurodyta, kad tiekėjai siūlomą sistemą turės pademonstruoti[36] Vilniaus miesto savivaldybės administracijoje[37]. Pirkimo sąlygų 98.7 papunktyje nurodyta, kad vertinant sistemos funkcionalumą (T1), 10 priedo Excel lentelėje prie atitinkamo funkcionalumo pažymėjus „3“ reiškia, kad siūlomos sistemos savybė standartiškai, be modifikacijų pasiūlymo pateikimo (demonstravimo) metu atitinka nurodytą reikalaujamą funkcionalumą (suteikiami 3 balai), o atsakymai pažymėti „1“ reiškia, kad siūlomos sistemos savybė atitinka nurodytą reikalaujamą funkcionalumą tik atlikus modifikacijas arba specialiai pritaikius (suteikiamas 1 balas) ir bus realizuota sutarties vykdymo metu, tačiau ne vėliau nei iki suplanuoto funkcionalumo paleidimo, taip pat grafoje „PASTABOS“ privaloma nurodyti, kaip ir kokia apimtimi bus pilnai užtikrinamos sistemos savybės sutarties vykdymo metu. Pažymėjus „0“, reiškia, kad siūlomas sprendimas neatitinka funkcinių ir technologinių reikalavimų (suteikiama 0 balų) ir tiekėjo pasiūlymas atmetamas. Jei 10 priede pateiktos lentelės grafoje „Sistemos savybės atitikimas (0, 1, 3)“ tiekėjas bent vieno reikalavimo eilutėje nenurodo nieko arba įrašo „0“, t. y. nepraneša apie šioje eilutėje nurodytos siūlomos sistemos savybės atitikimą, arba pažymi kitaip nei reikalaujama (ne „3“ ar „1“), bus traktuojama, kad siūloma sistema neatitinka funkcinių ir technologinių reikalavimų, o pasiūlymas atmetamas, tiekėjas nekviečiamas į sistemos demonstravimą. „Jei funkcinių ir nefunkcinių charakteristikų balas siekia mažiau nei 1276 balus iš galimų surinkti 2127 balų, toks tiekėjo pasiūlymas bus atmetamas vadovaujantis pirkimo sąlygų nuostatomis kaip neatitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimų.“[38] Tarnybai paprašius paaiškinti[39], kodėl buvo pasirinktas toks pasiūlymų vertinimas, kuomet tiekėjui nenurodžius nieko bent vieno reikalavimo eilutėje arba įrašius 0, būtų traktuojama, kad siūloma sistema neatitinka funkcinių ir technologinių reikalavimų, o pasiūlymas atmetamas, ypač įvertinus Techninėje specifikacijoje (10 priede) nustatytą reikalavimų skaičių (virš 800), Perkančioji organizacija nurodė[40], kad „Tiekėjo pasiūlymas turi atitikti techninės specifikacijos reikalavimus. Jei tiekėjas nurodo 0, tuomet teikėjas teigia, jog nurodomo funkcionalumo jis nerealizuos, o tuo pačiu neišpildys techninės specifikacijos reikalavimų.“ Dar vienas pasiūlymų vertinimo kriterijus – siūlomas sistemos įdiegimo terminas (T3)[41]. Pirkimo dokumentų 98.10 papunktyje nurodyta, kad vertinamas sistemos įdiegimo terminas mėnesiais, per kurį tiekėjas siūlo pilnai įdiegti veikiančią sistemą, t. y. visų sistemos modulių: atliekų surinkimo stebėsenos, atliekų apskaitos ir atsiskaitymų, paslaugų (kreipinių) valdymo, savitarnos, duomenų atvėrimo sudiegimas Perkančiosios organizacijos serverių infrastruktūroje, sukonfigūravimas pagal Techninės specifikacijos reikalavimus bei istorinių duomenų importas. Jeigu tiekėjas pasiūlys sistemą įdiegti ir sistema pilnai veiks per 4 mėnesius nuo sutarties įsigaliojimo dienos, už kriterijų skiriami 10 balų, jeigu tiekėjas pasiūlys sistemą įdiegti ir sistema pilnai veiks per 5 mėnesius nuo sutarties įsigaliojimo dienos, už kriterijų skiriamas 5 balai, o jeigu tiekėjas pasiūlys sistemą įdiegti ir sistema pilnai veiks per 6 mėnesius nuo sutarties įsigaliojimo dienos, skiriama 0 balų. Tiekėjui nurodžius didesnį nei 6 mėnesių sistemos įdiegimo terminą, pasiūlymas bus atmestas. Tiekėjui nurodžius mažesnį nei 4 mėn. terminą, vertinant pasiūlymą bus laikoma, kad terminas yra 4 mėn. Tiekėjui pasiūlyme nenurodžius siūlomo sistemos įdiegimo termino, vertinant pasiūlymą bus laikoma, kad terminas yra 6 mėn.[42] Įvertinus tai, kad Techninėje specifikacijoje (10 priede) įtvirtintas itin didelis kiekis reikalavimų IS ir tai, kad dalis jų tiesiogiai pritaikyta konkrečiam tiekėjui, Pirkimo dokumentų 16 punkto sąlyga, suteikianti tiekėjams galimybę siūlyti lygiaverčius sprendimus[43], nesuderinama su kitomis pirmiau išvardintomis Pirkimo dokumentų sąlygomis: itin griežta ekonominiame naudingume vertinamo kriterijaus – sistemos funkcionalumo (T1), kai vertinama atitiktis 10 priede, į kurį iš esmės perkelta visa Techninė specifikacija, (išskyrus reikalavimus IS palaikymo ir priežiūros licencijai), kas sudaro virš 800 eilučių (lentelė Excel formatu), vertinimo tvarka, atitinkamai – sistemos įdiegimo terminu, kai pasiūlius trumpesnį nei 6 mėn. sistemos įdiegimo terminą yra skiriami papildomi balai. Tiekėjui, neturinčiam sukurtos/dalinai sukurtos sistemos, tačiau gebančiam atliepti Perkančiosios organizacijos poreikius, pasiūlant dalinį sprendimą su modifikacija ir pritaikymu pagal nustatytąsias sąlygas sutarties vykdymo eigoje, nėra galimybės surinkti pakankamo balų skaičiaus, kadangi tiekėjas, pagal kurio turimą sprendinį parengta Techninė specifikacija, surinks maksimalų balų skaičių tiek vertinant sistemos funkcionalumą (T1), tiek – siūlomos sistemos įdiegimo terminą (T3). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Techninė specifikacija (10 priedas) parengti taip, jog nepagrįstai sudarė palankesnes sąlygas konkrečiam tiekėjui. Tokiu būdu Perkančioji organizacija dirbtinai apribojo konkurenciją Pirkime ir tuo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principus, šio straipsnio 3 dalies ir 37 straipsnio 3 dalies nuostatas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
- |
|
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į tai, kad 2022 m. spalio 7 d. sudarytoje Paslaugų pirkimo sutartyje Nr. A62-722/22 nustatytas atliekų turėtojų registro, atliekų surinkimo stebėsenos ir valdymo informacinės sistemos įdiegimo terminas – 5 mėn. nuo sutarties įsigaliojimo dienos[44] bei į Perkančiosios organizacijos pateiktą informaciją[45], kad iki 2023 m. sausio 23 d. yra suteikta 80 proc. numatytų sistemos diegimo paslaugų[46], Tarnyba, vadovaudamasi protingumo ir teisingumo kriterijais, konstatuoja šios išvados II dalyje nurodytus pažeidimus, tačiau neteikia rekomendacijos dėl 2022 m. spalio 7 d. Paslaugų pirkimo sutarties Nr. A62-722/22 nutraukimo. |
Pastabos
- |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[2] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.“
[3] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų.“
[4] Tarnybos 2022 m. lapkričio 9 d. raštas Nr. 4S-989.
[5] Perkančiosios organizacijos 2022 m. lapkričio 25 d. raštas Nr. A-51-178296/22(3.3.2.26E-ENE).
[6] Sistemų palyginimo lentelėje nurodytos funkcijos arba kriterijai: sistemos kaina; technologinis naujumas; sistemos saugumas; sistemos prieinamumas; savitarnos portalo funkcijos; įmokų surinkimas; integracijos su bankais; integracijos su vežėjais; skolų ir delspinigių valdymas; CRM klientų valdymas; konteinerių valdymo modulis; rinkliavos skaičiavimo modulis; ataskaitų modulis; skolų modulis; surinktų atliekų apskaita; kreipinių valdymas; svėrimo sistemų (svarstyklių) integracija su vežėjais; mokėjimo pranešimų formavimas; duomenų eksportas ir importas; duomenų filtravimas pagal kriterijus; lengvatų valdymo modulis; integracija su DVS; integracija su skambučių centru; rinkliavos perskaičiavimas neaptarnavus konteinerio; priskaičiavimai už DGA išvežimus nuo KA; naudotojų teisių valdymo mechanizmas sistemoje.
[7] SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ naudojama pagrindinė atliekų turėtojų ir apskaitos informacinė sistema ATRIS.
[8]https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/Notice/Details/2022-674939
[9]https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/Notice/Details/2022-675203
[10] Žr. išnašą Nr. 4.
[11] Perkančiosios organizacijos 2022 m. lapkričio 25 d. raštas Nr. A-51-178296/22(3.3.2.26E-ENE).
[12] Žr. išnašą Nr. 11.
[13] Žr. išnašą Nr. 11.
[14] SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ naudojama pagrindinė atliekų turėtojų ir apskaitos informacinė sistema ATRIS bei su ja susijusios pagalbinės sistemos.
[15] 2022 m. gegužės 4 d. prašymas leisti atlikti viešąjį pirkimą Nr. A252-306/22(3.10.15E-ENE).
[16] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų procedūrų vadovo, patvirtinto Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020 m. rugsėjo 8 d. įsakymu Nr. 40-456/20, 26 punkte nustatyta, kad „Prašymas atlikti viešąjį pirkimą <...> laikomas pavedimu rengti ir derinti pirkimo dokumentų projektą, o komisijai arba pirkimų organizatoriui – vykdyti pirkimą.“
[17] 2020 m. sausio 31 d. įsakymas Nr. 40-37/20; 2021 m. liepos 7 d. įsakymas Nr. 40-316/21, kuriuo pakeistas 2020 m. sausio 31 d. įsakymo Nr. 40-37/20 1 punktas.
[18] UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“ 2022 m. rugpjūčio 9 d. raštas Nr. S/TPS-4479/22.
[19] Pirkimo sąlygų 10 punktas.
[20] Preliminarus kiekis – 240 val., kuris bus naudojamas tik esant Perkančiosios organizacijos papildomam poreikiui. Nesant poreikiui, šių paslaugų Perkančioji organizacija neįsigys.
[21] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų procedūrų vadovo, patvirtinto Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020 m. rugsėjo 8 d. įsakymu Nr. 40-456/20, 22 punkte nustatyta, kad „Pirkimą inicijuojantis struktūrinis padalinys <...> atsako už <...> pateiktų duomenų (techninių specifikacijų, specialiųjų kvalifikacijos ir kitų pirkimo dokumentų reikalavimų) <...> teisėtumą ir teisingumą.“
[22] Pirkimo dokumentų 11 punktas.
[23] Pirkimo dokumentų 69.1.9 papunktis.
[24] Pirkimo dokumentų 4.1 papunktis.
[25] Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis.
[26] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2019 m. sausio 2 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-32-378/2019.
[27] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2017 m. gegužės 18 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-241-690/2017.
[28] Perkančiosios organizacijos 2022 m. rugpjūčio 3 d. raštas Nr. A51-110724/22(3.3.2.26E-ENE).
[29] Pasiūlymą Pirkimui pateikęs ir laimėtoju paskelbtas – UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“.
[30]Pvz.: https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/?SelectedTextFilter=&Query=517346&OrderingType=0&OrderingDirection=0&IncludeExpired=true&Cpvs=&TenderId=&EpsReferenceNr=&DeadlineFromDate=&DeadlineToDate=&PublishedFromDate=&PublishedToDate=&IsGreenProcurement=false&PageNumber=1&PageSize=10;
[31]https://www.irtc.lt/sistemos/pvs
[32] 2022 m. rugpjūčio 9 d. Pretenzija Nr. 2-22/212 (CVP IS pranešimo Nr. 10802190).
[33] Perkančioji organizacija pretenzijos nenagrinėjo, atsižvelgdama į tai, jog pretenzija pateikta praleidus Įstatymo 102 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytą terminą (Perkančiosios organizacijos 2022 m. rugpjūčio 10 d. raštas Nr. A51-114623/22(3.3.2.26E-ENE).
[34] Pirkimo dokumentų 98 punktas: „Šiame pirkime ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas bus išrenkamas pagal kainos ir kokybės santykį.“
[35] Lyginamasis svoris ekonominiame naudingume – 40.
[36] Pirkimo dokumentų 98.7 papunktis: „<...> Pristatymo metu, komisija paprašys pademonstruoti (arba nurodyti kaip bus įgyvendinamas) atsitiktinius funkcionalumus iš pirkimo sąlygų 10 priede pateiktos funkcionalumų sąrašo lentelės. Jeigu pristatymo metu tiekėjas paprašytas pademonstruoti funkcinį reikalavimą, kuris buvo įvertintas grafoje „Sistemos savybės atitikimas (0, 1, 3)“ nesugebės pademonstruoti arba nurodyti, kaip ir kokia apimtimi bus pilnai užtikrinamas funkcionalumas, vertinimo komisija gali pakeisti reikšmę grafoje „Sistemos savybės atitikimas (0, 1, 3)“.
[37] Pasikeitus aplinkybėms, perkančioji organizacija pasilieka teisę sistemos demonstravimą organizuoti ir vykdyti nuotoliniu būdu per „Microsoft teams“ platformą.
[38] Pirkimo dokumentų 98.8 papunktis.
[39] Tarnybos 2022 m. lapkričio 9 d. raštas Nr. 4S-989.
[40] Perkančiosios organizacijos 2022 m. lapkričio 25 d. raštas Nr. A-51-178296/22(3.3.2.26E-ENE).
[41] Lyginamasis svoris ekonominiame naudingume – 10.
[42] Perkančioji organizacija 2022 m. lapkričio 25 d. rašte Nr. A-51-178296/22(3.3.2.26E-ENE), atsakydama į klausimą, kodėl Pirkimo sąlygose nustatytas ne ilgesnis nei 6 mėn. terminas nuo pirkimo sutarties įsigaliojimo dienos, per kurį sistema turi būti įdiegta, nurodė, jog ji „perka ne programavimo paslaugas ir ne sistemos programinį kodą. Perkančioji organizacija perka sistemos naudojimo licenciją bei programos naujumo garantiją (SAAS principu). Tokios programinės įrangos vystymas, pritaikymas, palaikymas yra tiekėjo atsakomybėje. Perkančioji organizacija yra surinktų duomenų, o ne pačio programinio kodo savininkė, kas leidžia pastoviai naudotis naujomis sistemos funkcijomis ir galimybėmis. Tokie sprendimai diegiami greitai, pritaikant pagal Perkančiosios organizacijos poreikius ir užtikrinamas jų tolimesnis vystymasis ir palaikymas. Šis principas leidžia racionaliai naudoti turimas lėšas, pagal VPĮ 17 str. 2 d. ir greitai įdiegti sudėtingus, bet jau išdirbtus sprendimus, kurie leidžia greitai bei efektyviai naudotis būtinais funkcionalumais taip taupant perkančiosios organizacijos žmogiškuosius ir finansinius išteklius.“
[43] „<...> Jeigu techninėje specifikacijoje apibūdinant pirkimo objektą nurodytas konkretus pavadinimas ar šaltinis, konkretus procesas ar prekės ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba, standartas, tiekėjas gali pateikti lygiavertį sprendinį (kitų gamintojų lygiavertė produkcija ar įranga, pan.) nurodytajam <...>.“
[44] Sutarties Specialiųjų sąlygų 1.4.1 papunktis.
[45] Perkančiosios organizacijos 2023 m. sausio 23 d. el. laiškas.
[46] Perkančioji organizacijos 2023 m. sausio 23 d. el. laiške nurodė, jog „dalinai užbaigtas visų sistemų diegimas (perkelti duomenys iš senų sistemų, atlikti bandomieji skaičiavimai ir sutvarkyti neatitikimai, pilnai apmokyta ir dirbama su atliekų apskaitos ir atsiskaitymų informacine bei atliekų administratoriaus teikiamų paslaugų sistemomis), užbaigtas duomenų perkėlimo vykdymas, dalinai užbaigtos integracijos su išorės sistemomis, įpusėjęs sistemų ataskaitų diegimas, pilnai įgyvendintas rinkliavos apskaitos perkėlimas. Darbus pilnai numatoma užbaigti iki 2023-02-10.“
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite