2023-01-23 4S-64 UAB "Vilniaus planas"
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
UAB „Vilniaus planas“
Kopija Vilniaus miesto savivaldybei |
2023-01-23 |
Nr. 4S-64 (7.4Mr) |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko UAB „Vilniaus planas“ (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo „4 bepiločių orlaivių bazinių stočių su BO ir valdymo sistema nuoma, įskaitant palaikymą ir įrengimą“ dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„4 bepiločių orlaivių bazinių stočių su BO ir valdymo sistema nuoma, įskaitant palaikymą ir įrengimą“. Skelbimas apie pirkimą Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) paskelbtas 2022 m. rugpjūčio 13 d., pirkimo Nr. 618879 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2022 m. liepos 12 d. iki 2022 m. gruodžio 31 d.) (toliau – Įstatymas, VPĮ) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Tarptautinės vertės pirkimas, atviras konkursas. |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 200 000 Eur be PVM (242 000 Eur su PVM).
|
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/ koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo vertinimas dėl Perkančios organizacijos veiksmų atsisakius pateikti atsakymą į tiekėjo paklausimą. |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: -. |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
11. |
Įstatymo 36 straipsnio 5 dalis[1], 17 straipsnio 1 dalis[2]. |
||||||||
Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2022 m. balandžio 6 d. įsakymu (be Nr.) sudaryta viešųjų pirkimų komisija. Pirkimo sąlygos patvirtintos 2022 m. rugpjūčio 11 d. Pirkimo komisijos posėdžio protokolu Nr. 1. Pirkimu Perkančioji organizacija numato įsigyti 4 bepiločių orlaivių (BO) bazinių stočių su BO ir valdymo sistemos nuomą, įskaitant palaikymą ir įrengimą. Reikalavimus pirkimo objektui Perkančioji organizacija nustatė Pirkimo sąlygų 1 priede „Techninė specifikacija“. Tiekėjas A, 2022 m. rugsėjo 1 d. Perkančiajai organizacijai CVP IS priemonėmis pateikė prašymą paaiškinti „<...> konkurso įsigyti 4 bepiločių orlaivių (BO) bazinių stočių su BP ir valdymo sistema nuomą, įskaitant palaikymą ir įrengimą, sąlygas“. CVP IS duomenimis, Perkančioji organizacija susipažino su gautu prašymu 2022 m. rugsėjo 2 d., tačiau Pirkimo sąlygų 2 dalies 2.1.4 papunktyje numatytais terminais[3] atsakymo nepateikė. Perkančioji organizacija 2022 m. rugsėjo 12 d. CVP IS susirašinėjimo priemonėmis paskelbė pranešimą – „Atsakymai į tiekėjų klausimus“, kuriame prisegtas dokumentas „Atsakymai.pdf“. Minėtas dokumentas patvirtintas Pirkimo komisijos 2022 m. rugsėjo 2 d. protokolu Nr. 2 „Viešųjų pirkimų komisijos posėdžio protokolas dėl pirkimo „Bepiločių orlaivių bazinių stočių su dronais ir valdymo sistema nuoma, įskaitant palaikymą ir įrengimą“ sąlygų paaiškinimai Nr. 1“. Šiame dokumente pateikta nuoroda į Tiekėjo A pateiktą pranešimą CVP IS (2022-09-01 CVP IS pranešimas Nr. 10862079 ) ir yra išvardinti pateikti klausimai, tačiau vietoj atsakymų ar paaiškinimų yra tiesiog parašyta „Atsakymas:“ ir nepateikiami jokie paaiškinimai ar kita informacija. Perkančioji organizacija 2022 m. rugsėjo 12 d. CVP IS išsiuntė (paskelbta 2022-09-14) klaidų ištaisymo skelbimą, kuriuo pakeitė „Pasiūlymų ar prašymų dalyvauti priėmimo terminą“ bei „Vokų su pasiūlymais atplėšimo sąlygas“, pakeisdama pasiūlymų pateikimo datą iš 2022-09-16 į2022-09-19. Tiekėjas A 2022 m. rugsėjo 16 d. CVP IS priemonėmis pateikė naują pranešimą, kuriame nurodė, kad negavo atsakymų į savo prašymą, teiktą 2022 m. rugsėjo 1 dieną. Perkančioji organizacija šį tiekėjo raštą įvertino kaip tiekėjo pretenziją ir savo pranešime CVP IS nurodė[4], kad atsakymai „<...> anksčiau nebuvo pateikti per techninę klaidą“ ir nusprendė[5]patvirtinti parengtus pirkimo dokumentų paaiškinimus ir įpareigoti komisijos narį CVP IS priemonėmis juos išsiųsti prie pirkimo prisijungusiems tiekėjams bei paskelbti CVP IS kartu su pirkimo dokumentais. Perkančioji organizacija CVP IS priemonėmis (Pranešimo Nr. 10909094) 2022 m. rugsėjo 19 d. pateikė naują dokumentą „Atsakymai.pdf“, kuriame pateikti atsakymai į Tiekėjo A klausimus. Perkančioji organizacija 2022 m. rugsėjo 19 d. CVP IS išsiuntė (paskelbta 2022-09-21) klaidų ištaisymo skelbimą, kuriuo dar kartą pakeitė „Pasiūlymų ar prašymų dalyvauti priėmimo terminą“ bei „Vokų su pasiūlymais atplėšimo sąlygas“, pakeisdama pasiūlymų pateikimo datąiš 2022-09-19 į2022-09-26. Įstatymo 36 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtintas imperatyvus reikalavimas, kad tarptautinio pirkimo vykdymo atveju papildoma su viešojo pirkimo dokumentais susijusi informacija tiekėjams turi būti pateikta, t. y. paskelbta CVP IS, ne vėliau kaip likus 6 dienoms iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos. Įstatymo 40 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtinta perkančiosios organizacijos pareiga pratęsti pasiūlymų pateikimo terminą, kad visi pirkime norintys dalyvauti tiekėjai turėtų galimybę susipažinti su visa pasiūlymui parengti reikalinga informacija, jeigu papildoma su pirkimo dokumentais susijusi informacija yra pateikiama nesilaikant VPĮ 36 straipsnio 5 dalyje nurodytų terminų, nors šios informacijos buvo paprašyta laiku. Be to, Pirkimo sąlygų 2 dalies 2.1.4 papunktyje Perkančioji organizacija nustatė, kad „<...>Pirkimo dokumentų paaiškinimą, patikslinimą pateikia visiems tiekėjams ne vėliau kaip: 6 (šešios) dienos iki pasiūlymų pateikimo dienos“. Papildomai Perkančioji organizacija (Pirkimo sąlygų 2 dalies 2.1.4 papunkčio grafoje „Pastabos“) nurodė, kad „visi paaiškinimai, patikslinimai skelbiami CVP IS ir išsiunčiami CVP IS susirašinėjimo priemonėmis Žr. pirkimo sąlygų 6 skyrių „Pirkimo dokumentų paaiškinimai ir patikslinimai“. Be kita ko, Pirkimo sąlygų 2 skyriaus 2.1.3 papunktyje nustatyta, kad tiekėjo prašymas paaiškinti, patikslinti pirkimo dokumentus turi būti pateiktas ne vėliau kaip „10 (dešimt) dienų iki pasiūlymų pateikimo dienos“ turi būti pateikiami CVP IS susirašinėjimo priemonėmis Žr. pirkimo sąlygų 6 skyrių „Pirkimo dokumentų paaiškinimai ir patikslinimai“. Apibendrinant išdėstytą, konstatuotina, kad Perkančioji organizacija, nepateikusi Tiekėjui A Įstatymo numatytais terminais atsakymo į 2022-09-01 prašymą, nesilaikė savo pačios pirkimo dokumentuose nurodytų sąlygų ir tuo pažeidė VPĮ 36 straipsnio 5 dalies reikalavimus[6], tačiau vėliau savo klaidą ištaisė, pateikė atsakymus į Tiekėjo A klausimus, nukėlė pasiūlymų pateikimo terminą ir Įstatymo 34 straipsnyje nustatyta tvarka paskelbė klaidų ištaisymo skelbimus. Todėl, nors Perkančioji organizacija nesilaikė Įstatymo 36 straipsnio 5 dalyje nurodytų terminų ir savo pačios pirkimo dokumentuose nurodytų sąlygų, šis pažeidimas laikytinas formaliu, atsižvelgiant į tai, kad pasiūlymų pateikimo terminas galiausiai buvo pratęstas ir toks formalus Įstatymo 36 straipsnio 5 dalies pažeidimas nelemia viešųjų pirkimų principų pažeidimo. Tiekėjas B priėmė kvietimą dalyvauti Pirkime 2022 m. rugsėjo 9 d. 2022 m. rugsėjo 13 d., likus mažiau nei 6 (šešioms) dienoms iki pasiūlymų pateikimo dienos (t. y., iki 2022 m. rugsėjo 16 d.), CVP IS priemonėmis (Pranešimo Nr. 10894852) pateikė paklausimą, kuriame prašė paaiškinti septynis (7) Pirkimo sąlygų 1 priede „Techninė specifikacija“ nustatytus reikalavimus. Į šį tiekėjo prašymą Perkančioji organizacija CVP IS priemonėmis 2022 m. rugsėjo 15 d. (Pranešimo Nr. 10899474) atsakė, kad „vadovaujantis Pirkimo sąlygų 2.1.3 punktu, tiekėjai prašymus paaiškinti pirkimo dokumentus turi pateikti ne vėliau kaip 10 (dešimt) dienų iki pasiūlymų pateikimo dienos bei atsižvelgiant į tai, kad Perkančioji organizacija skyrė pakankamą laiką pasiūlymų pateikimui, atsakymai į tiekėjų klausimus nebeteikiami.“[7] Perkančioji organizacija 2022 m. rugsėjo 19 d. 07:58 val. CVP IS susirašinėjimo priemonėmis paskelbė pranešimą (Nr. 10907306), kad „Perkančioji organizacija 2022-09-16, 21:32 gavo tiekėjo[8] pretenziją, todėl stabdo pirkimo procedūras, kol bus priimtas sprendimas dėl gautos pretenzijos.“ Tą pačią dieną 12:08 val. Perkančioji organizacija CVP IS susirašinėjimo priemonėmis paskelbė pranešimą (Nr.10909012), kad „priimtas sprendimas tenkinti gautą pretenziją (sprendimas dėl pretenzijos tenkinimo pridedamas). Pasiūlymų pateikimo terminas nukeliamas į 2022-09-26, 8:00 val.“ Tiekėjas B 2022 m. rugsėjo 19 d. CVP IS pranešime susirašinėjimo priemonėmis[9] nurodė, kad atsižvelgdamas į tai, jog 2022 m. rugsėjo 19 d. Perkančioji organizacija CVP IS susirašinėjimo priemonėmis paskelbė, kad „<...> stabdomos pirkimo procedūros, nes gauta pretenzija <...>“, į tai, kad Viešojo pirkimo komisija priėmė „<...> sprendimą tenkinti tiekėjo pretenziją ir pateikti atsakymus į tiekėjo klausimus“, į tai, kad nukeltas Pasiūlymų pateikimo terminas iki 2022-09-26 08:00, taip į tai, kad tą pačią dieną buvo pateikti Perkančiosios organizacijos atsakymai „<...> į kai kuriuos (ne visus) tiekėjų pateiktus klausimus paaiškinti pirkimo sąlygas <...>“, pakartotinai paprašė išnagrinėti 2022 m. rugsėjo 13 d. pateiktą prašymą ir pateikti paaiškinimus dėl pirkimo sąlygų, nes „<...> pratęsus pasiūlymų pateikimo terminą iki 2022-09-26, <...> prašymo atmetimo aplinkybė išnyko.“ Į šį tiekėjo prašymą Perkančioji organizacija CVP IS priemonėmis 2022 m. rugsėjo 19 d. (Pranešimo Nr. 10910459) atsakė, kad „vadovaujantis Pirkimo sąlygų 2.1.3 punktu, tiekėjai prašymus paaiškinti pirkimo dokumentus turi pateikti ne vėliau kaip 10 (dešimt) dienų iki pasiūlymų pateikimo (aktualios klausimų pateikimo datai) dienos. Jūsų dabartinis prašymas taip pat pateiktas pavėluotai, t. y. likus mažiau kaip 10 dienų iki pasiūlymų pateikimo dienos“[10]. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nukėlusi pasiūlymų pateikimo terminą, privalėjo vadovautis savo pačios pirkimo dokumentuose nurodytomis sąlygomis. Kai nukeliamas pasiūlymų pateikimo terminas, prašymų paaiškinti, patikslinti pirkimo dokumentus terminai, vadovaujantis Pirkimo sąlygų 2 skyriaus 2.1.3 papunkčio nuostata:“
„ taip pat atitinkamai nusikelia. Apibendrinus išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, gavusi Tiekėjo B prašymą paaiškinti pirkimo sąlygas, privalėjo vadovautis savo pačios pirkimo dokumentuose nustatytomis taisyklėmis.
Pirkimo sąlygų 2 skyriaus 2.1.4 papunktyje nustatyta: “
„ Taigi, Perkančioji organizacija, Tiekėjui B nepateikdama Pirkimo dokumentų paaiškinimų, neatsakydama į pateiktus klausimus dėl Pirkimo sąlygų, nors Tiekėjas B tokį prašymą pateikė laiku, veikė neskaidriai ir nesilaikė savo pačios nusistatytų pirkimo dokumentų reikalavimų. Toks pirkimo dokumentuose nustatytos konkrečios Pirkimo dokumentų paaiškinimų, patikslinimų procedūros sąlygų nesilaikymas ir Perkančiosios organizacijos sprendimas (žr. 16 išnašą) neatsakyti į Tiekėjo B paklausimą, apribojo jo galimybes tinkamai suprasti Pirkimo dokumentų sąlygas, parengti konkurencingą pasiūlymą ir sudaryti viešojo pirkimo sutartį. Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad perkančioji organizacija užtikrina, jog, atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją, būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų. Taigi, šio straipsnio nuostata, be kita ko, įtvirtina aiškią perkančiųjų organizacijų pareigą veikti skaidriai. Skaidrumo principas (kaip ir lygiateisiškumo (nediskriminavimo) principas) yra siejamas su perkančiosios organizacijos pareiga tiekėjo naudai užtikrinti tinkamą informacijos pateikimą. Siekiant įgyvendinti skaidrumo principą, Įstatyme reglamentuojama, be kita ko, atsakymų tiekėjams pateikimo (Įstatymo 36 straipsnis) tvarka, kurios preciziškai privalo laikytis perkančiosios organizacijos. Be to, skaidrumo principas reiškia ir garantiją, kad perkančiųjų organizacijų sprendimai bus priimti (atitinkami veiksmai atlikti) išimtinai pagal nustatytas taisykles. Teismų praktikoje išaiškinta, kad skaidrumas suprantamas kaip viešumo užtikrinimas vykdant viešojo pirkimo procedūras. Viešumas, be kita ko, kaip šių procedūrų skaidrumo prielaida, svarbi ir tiekėjų informatyvumo aspektu, t. y. skaidrumo principas suponuoja perkančiosios organizacijos pareigą tiekėjams suteikti pakankamai informacijos, įskaitant pirkimo sąlygas, jų išaiškinimus, reikalingus perkančiosios organizacijos poreikius atitinkančiam pasiūlymui, bei informacijai, susijusiai su konkretaus tiekėjo pasiūlymo įvertinimu, pateikti. Atsižvelgiant į pirmiau išdėstytą bei į tai, kad pasiūlymų pateikimo terminas buvo nukeltas į 2022 m. rugsėjo 26 d., darytina išvada, jog Perkančioji organizacija neteisingai taikė savo pačios Pirkimo sąlygų 2 skyriaus 2.1.3 papunkčio sąlygą, todėl nepagrįstai Tiekėjo B 2022 m. rugsėjo 13 d. pateiktą prašymą laikė pateiktu pavėluotai ir į jo pateiktus klausimus dėl pirkimo sąlygų paaiškinimo atsakymų, pažeisdama Pirkimų sąlygų 2 skyriaus 2.1.4 papunkčio nustatytą taisyklę, nepateikė. Tuo Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 36 straipsnio 5 dalį ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą.
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
12. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[11] ir 2 dalies 1 punktas[12], 35 straipsnio 4 dalis[13], 37 straipsnio 1 dalis[14].
|
|||
Vertinimo metu Tarnyba kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, prašydama pateikti su Pirkimu susijusią informaciją, paaiškinimus ir dokumentų kopijas.[15] Be kita ko, Perkančiosios organizacijos buvo prašyta nurodyti, kodėl Perkančioji organizacija nusprendė neteikti informacijos į Tiekėjo B 2022 m. rugsėjo 13 d. prašymą pateikti paaiškinimus dėl pirkimo sąlygų. Perkančioji organizacija, atsakydama į Tarnybos prašymą, nurodė, kad „<...> tiekėjams suteiktas pakankamas terminas pasiūlymams pateikti, prašymo nukelti pasiūlymų pateikimo terminą Perkančioji organizacija nesulaukė. Tiekėjas B kvietimą teikti pasiūlymus priėmė tik 2022-09-09, kai jau pavėluotas terminas teikti klausimams. <...> Perkančioji organizacija, įvertinusi, kad dauguma Tiekėjo B pateiktų klausimų susiję ne su perkamu objektu, t. y. bepiločių orlaivių stočių nuomai keliamais reikalavimais, kurie pirkimo sąlygose išsamiai aprašyti, priėmė sprendimą į pavėluotai pateiktus klausimus nebeatsakinėti“.[16] Įvertinusi Tiekėjo B pateiktus klausimus Perkančiajai organizacijai, ir siekdama išsiaiškinti, ar aplinkybė, kad Perkančioji organizacija nepateikė tiekėjui atsakymų į jo prašymą paaiškinti Pirkimo sąlygas galėjo turėti įtakos tiekėjo apsisprendimui teikti pasiūlymą ir dalyvauti Pirkime, Tarnyba 2022 m. gruodžio 1 d. raštu Nr. 4S-1073 kreipėsi į viešąją įstaigą Transporto kompetencijų agentūrą (toliau – TKA) dėl tarnybinės pagalbos suteikimo bei paprašė pagal kompetenciją plačiau paaiškinti, kokie techniniai BO ir BO sistemų reikalavimai ir (ar) charakteristikos yra būtinos ir reikalingos nustatyti BO skrydžio kategorijai (pvz., BO svoris, skrydžio atstumas nuo BO bazinės stoties, stebėjimo plotas, naudojami priedai ir pan.). TKA, atsakydama į Tarnybos klausimą[17], nurodė, kad „siekiant nustatyti BO skrydžiui, BO naudotojui ir pačiam BO keliamus reikalavimus, būtina tiksliai įvardinti kam, kaip ir kur BO bus naudojamas, kaip tai numatoma komisijos įgyvendinimo Reglamente (ES)2019/947[18]“ bei nurodė, kad, nustatant minėtus reikalavimus BO skrydžiui, būtina nurodyti: 1. BO didžiausią svorį/didžiausius būdingus matmenis/didžiausią greitį. Techninėje specifikacijoje nurodyta „Maksimalus greitis ne mažiau 36 km/h.“ Maksimalus (arba didžiausias) šiuo atveju turėtų reikšti maksimalų greitį, kurį galėtų pasiekti BO, todėl jis negali būti apibūdinamas „ne mažiau“, kas logiškai reiškia “lygu“ arba “daugiau“, nes tai prieštarauja nurodytai sąlygai “maksimalus“; 2. Skrydžio tipą: tiesiogiai nematomas skrydis (toliau - BVLOS), tiesiogiai matomas skrydis (toliau - VLOS). Techninėje specifikacijoje skrydžio tipas nenurodytas; 3. Vietovės duomenis(tankiai ar retai apgyvendinta vietovė, žmonių susibūrimų vietos, kita). Pirkimo sąlygų 1 priedo „Techninė specifikacija“ 1 punkte „Bendrosios nuostatos“ nurodyta, kad “numatoma atlikti viešųjų erdvių stebėjimą bepiločiais orlaiviais, siekiant nustatyti naudas ir vertę Vilniaus miesto savivaldybės teikiamų paslaugų gerinimui ir kaip tai įtakoja procesų efektyvumui“, o Pirkimo sąlygų 1 priedo „Techninė specifikacija“ 2 punkte „Reikalavimai viešųjų erdvių stebėjimo BO taikymo atvejams“ detalizuotos galimos stebėjimo BO erdvės. TKA, įvertinusi Perkančiosios organizacijos techninę specifikaciją, pateikė rekomendaciją patikslinti techninę specifikaciją ir aiškiai apibrėžti BO naudojimo sąlygas. Pvz., jei BO skrydžiai planuojami virš žmonių susibūrimo vietų, tokiam orlaiviui būtina Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros išduodama projektavimo patvirtinimo ataskaita (angl. design verification report - DVR). DVR reikalaujamas pasiekus tam tikrą rizikos lygį, atliekant rizikos vertinimą pagal (ES)2019/947, 11 straipsnį“. 4. Skrydžių aukštį nuo žemės paviršiaus. Techninėje specifikacijoje šis parametras nenurodytas.
Be kita ko, Tiekėjas B Perkančiosios organizacijos prašė paaiškinti, „kaip tiekėjas turės įgyvendinti 1.9 punkte nurodytą integralumo reikalavimą[19], <...> ir prašė „pateikti UTM platformos, veikiančios Vilniaus mieste, techninę dokumentaciją ir reikalavimus UAS integralumui arba nurodyti, kur ši informacija yra skelbiama viešai“. Perkančioji organizaciją šią Techninės specifikacijos sąlygą apibrėžė taip:“
“ TKA dėl šio Perkančiosios organizacijos reikalavimo nurodė, kad „Perkančiosios organizacijos UTM (angl. Unmanned Traffic Management) integralumo Reikalavimas šiuo metu negali būti pagrįstas konkrečiais reikalavimais. Tai bus „U-space“ geografinė zona, kurioje veiks sistemos „U-space“ paslaugų teikimas. Veikiančią sistemą tikimasi turėti iki 2024 m. pabaigos. Techninėje specifikacijoje šis punktas turėtų būti dinamiškas – pradėjus veikti „U-space“ infrastruktūrai Teikėjas atitinkamai įpareigotas nuomojamą BO sistemą pritaikyti keliamiems reikalavimas. Supažindinti ir apmokyti Perkančiąją organizaciją su pakeitimais reikalingais veikti „U-space“ aplinkoje“.
Be kita ko, TKA pateikė kitas pastabas dėl techninėje specifikacijoje nurodytų sąlygų, dėl kurių neaiškumo Tiekėjas B kreipėsi paaiškinimo į Perkančiąją organizaciją, ir nurodė, kad: 1. Nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigalios reikalavimas BO būti pažymėtiems C klasės ženklu, kaip tai numatyta reglamente (ES) 2019/945. Nuomos sutartis yra 1 metų trukmės ir nėra aišku, kada pradės galioti, todėl rekomenduotina tai įtraukti į techninę specifikaciją. Po 2024 sausio 1 d. atliekant skrydį su BO, kuris neturi C klasės ženklinimo, gali būti taikomi papildomi reikalavimai naudojimo leidime, naudojimo leidimas turi būti peržiūrimas. 2. Tiekėjas turi pasirūpinti, jog nuotoliniai pilotai, kurie dalyvauja BO skrydžiuose/bandymuose turės atitinkamus, Agentūros išduotus, kvalifikacijos pažymėjimus. Tiekėjas perleisdamas savo BO Perkančiajai organizacijai, privalo įsitikinti, jog pastarosios nuotoliniai pilotai turi reikalingos kvalifikacijos pažymėjimus ((ES) 2019/947, B dalies, UAS.SPEC.050, 1 punkto d dalis). 3. Šalių atsakomybės turėtų būti įvardintos arba nustatytos atskiru susitarimu. Taip pat, naudotojo pažymėjimo registracijos numeris turi būti atvaizduotas ant visų BO, kurie priklauso Tiekėjui ((ES)2019/947, 14 straipsnio 8 punktas). 4. Įvardinti skrydžių bandymų/mokymų sąlygas. Kokiomis sąlygomis ir kokioje oro erdvėje skrydžiai planuojami. Skrydžiams keliami reikalavimai nesiskiria, nuo jų paskirties (bandymai ar naudojimas funkcijom atlikti). Mokymų metu leidimus skrydžiams turi gauti Tiekėjas. Naudojimo leidimas negali būti perleidžiamas Perkančiajai organizacijai ((ES)2019/947, B dalies, UAS.SPEC.070).
Pažymėtina, kad CVP IS duomenimis iš 4 (keturių) prisijungusių tiekėjų, pasiūlymą vertinimui pateikė tik 1 (vienas) tiekėjas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, jog Perkančiosios organizacijos teiginiai, kad, pirma, dauguma Tiekėjo B pateiktų klausimų yra susiję ne su perkamu objektu, ir, antra, bepiločių orlaivių stočių nuomai keliami reikalavimai pirkimo sąlygose išsamiai aprašyti, yra nepagrįsti. Įstatymo 37 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtintas reikalavimas perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybes apibūdinti techninėje specifikacijoje. Techninėje specifikacijoje gali būti pateikiamos perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės, susijusios ir su konkretaus prekių gamybos, paslaugų teikimo ar darbų atlikimo procesu ar metodu arba konkretaus kito gyvavimo ciklo etapo procesu, net jeigu šie veiksniai nėra susiję su fizinėmis perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybėmis. Šios ypatybės turi būti susijusios su pirkimo objektu ir proporcingos perkamų prekių, paslaugų ar darbų vertei ir tikslams. Techninė specifikacija yra sudėtinė kiekvieno viešojo pirkimo dokumentų dalis. Iš viešųjų pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principų kyla reikalavimas, kad techninės specifikacijos būtų parengtos taip, kad jos būtų tikslios, aiškios ir suprantamos potencialiems viešojo pirkimo dalyviams (t. y. tiekėjams). Techninės specifikacijos privalo būti tiek tikslios, kad konkurso dalyviai galėtų nustatyti sutarties objektą, o perkančiosios organizacijos galėtų sudaryti sutartį, be to, turi būti aiškiai išdėstytos, kad dalyviai žinotų, ką apima perkančiosios organizacijos nustatyti reikalavimai. Ir nors perkančiosioms organizacijoms pripažįstama didelė diskrecija rengiant technines pirkimo specifikacijas, tačiau ši teisė įpareigoja perkančiąją organizaciją technines specifikacijas rengti atsakingai, nes techninėje specifikacijoje įtvirtintais reikalavimais galima konkurenciją arba iš esmės padidinti, arba ženkliai apriboti. Teismų praktikoje išaiškinta, kad didesnis dalyvių skaičius pirkime, t. y. platesnė konkurencija visada užtikrina galimybes gauti mažesnes pasiūlymų kainas bei užtikrinti racionalų perkančiosios organizacijos lėšų panaudojimą[20]– “<...>. Neabejotina, jog didesnis dalyvių skaičius lemia veiksmingesnę konkurenciją, kuri savo ruožtu gali užtikrinti mažesnes kainas ir (ar) geresnę prekių ir paslaugų kokybę.<...>.“[21] Nors perkančioji organizacija ir turi teisę tikėtis, kad tiekėjai bus pakankamai informuoti ir įprastai rūpestingi, tačiau tokio teisėto lūkesčio sąlyga yra ta, kad pati perkančioji organizacija turi būti aiškiai suformulavusi savo reikalavimus. Konkurso specifikacijų apimtis turi būti nustatoma iš potencialių dalyvių pozicijų, nes viešųjų pirkimų teisiniame reguliavime įtvirtintų viešojo pirkimo sutarčių sudarymo procedūrų tikslas yra būtent užtikrinti šiems Europos Sąjungoje įsteigtiems dalyviams galimybę dalyvauti juos dominančiuose viešuosiuose pirkimuose[22] . Be to, vadovaujantis Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostata “<...> pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“. Iš to seka, kad būtent perkančiajai organizacijai, o ne tiekėjams tenka pareiga tinkamai parengti pirkimo dokumentus ir suformuoti pirkimo sąlygas bei užtikrinti viešojo pirkimo dokumentų aiškumą, tikslumą. O perkančioji organizacija turi pareigą veikti aktyviai ir, matydama, kad viešojo pirkimo sąlygos yra nepakankamai aiškios ir (ar) tikslios, privalo nurodytus trūkumus pašalinti. Įstatymo 36 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtinta tiekėjų, susipažinusių su viešojo pirkimo dokumentais, teisė, nesuėjus pasiūlymų pateikimo terminui, kreiptis į perkančiąją organizaciją, prašant pateikti papildomą su pirkimo dokumentais susijusią informaciją. Atitinkamai tiekėjų teisė suponuoja perkančiosios organizacijos pareigą pateikti nurodytą informaciją. Ši teisės norma koreliuoja su Įstatymo 17 straipsnyje įtvirtintais viešųjų pirkimų principais ir tikslais (taip pat tiek, kiek tai susiję su tikslais, – Įstatymo 1 straipsnio 1 dalis). Perkančioji organizacija turi siekti, kad visos su pirkimu susijusios sąlygos (pirkimo dokumentų, jų priedų, kitos sąlygos ir reikalavimai) būtų vienodai aiškios ir suprantamos tiek pačiai perkančiajai organizacijai, tiek ir tiekėjams (pirkimo dalyviams). Dėl to perkančioji organizacija turi pasinaudoti kiekviena galimybe, nepriklausomai nuo jos atsiradimo priežasties (tiekėjo (dalyvio) prašymas ar jos pačios pastebėjimas ir pan.), paaiškinti sąlygas, jas patikslinti ir taip užtikrinti viešųjų pirkimų principų ir tikslų įgyvendinimą[23].
Apibendrinant išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, parengė netikslius, neaiškius Pirkimo techninės specifikacijos reikalavimus, t. y. netikslius, neaiškius Pirkimo dokumentus, ir tai turėjo įtakos tiekėjų apsisprendimui dalyvauti Pirkime (pažymėtina, kad CVP IS duomenimis iš 4 (keturių) prisijungusių tiekėjų, pasiūlymą vertinimui pateikė tik 1 (vienas) tiekėjas), ir tokiais savo veiksmais neužtikrino tiekėjų konkurencijos Pirkime. Tokiu būdu, Perkančioji organizacija, vykdydama Pirkimą, pažeidė Įstatymo 37 straipsnio 1 dalį, 35 straipsnio 4 dalį, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą skaidrumo principą bei neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodyto racionalaus lėšų naudojimo tikslo siekimą.
|
||||
|
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į Pirkimo vertinimo išvados II ir III dalyse konstatuotus Įstatymo pažeidimus, taip pat į nurodytus Pirkimo dokumentų trūkumus, bei įvertinusi tai, kad Pirkimo sąlygų pakeitimas galimai lemtų kitų tiekėjų dalyvavimą Pirkime, ir nesant galimybės nustatytų pažeidimų ištaisyti, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[24], įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. nutraukti Pirkimo procedūras; 2. per 21 darbo dieną nuo šios išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai patvirtinančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).
|
|
Pastabos
Atkreiptinas dėmesys, kad TKA, įvertinusi Techninės specifikacijos sąlygas, papildomai rekomendavo patikslinti ir kitas atitinkamame Techninės specifikacijos 1 lentelės[25] punkte nurodytas sąlygas: - nustatyti vėjo ir vėjo gūsių bendrą didžiausią reikšmę (1.6 punktas); - įvardinti didžiausią sistemos delsos (angl. latency) reikšmę, t. y. ribą, kurią pasiekus/viršijus, nuotoliniai pilotai nebegali vykdyti savo pareigų tinkamai (1.4 punktas); - nurodyti, kad tamsiuoju paros metu turi būti įjungtas bepiločio orlaivio žalias mirksintis žiburys (ES) 2019/947, A dalies, UAS.OPEN.060, 2 punkto g dalį) (1.16 punktas); - nustatyti didžiausią komandų gavimo / perdavimo delsą (BO – nuotolinis pilotas – BO). Programinė įranga sudarys delsą tarp realios situacijos, kurioje yra BO ir nuotolinio piloto siunčiamų komandų. Priimtinos delsos dydį turėtų suderinti Tiekėjas ir Perkančioji organizacija (pvz. delsai pasiekus 5x10^(-1) s, saugus BO valdymas sunkiai užtikrinamas, ypač BVLOS sąlygomis) (2.5.2 punktas).
|
Taip pat Tarnyba atkreipia dėmesį, kad pirmiau minėtų Sąlygų 2.1.3 ir 2.1.4 papunkčiuose vartojamas teiginys „<...> iki pasiūlymų pateikimo dienos“ nėra tikslus ir keistinas į „<...> iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos“. |
|
[1] „Jeigu papildomos su pirkimo dokumentais susijusios informacijos paprašoma laiku, perkančioji organizacija ją pateikia visiems tiekėjams ne vėliau kaip likus 6 dienoms <...> iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos. <...>.“
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[3] „Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų paaiškinimą, patikslinimą pateikia visiems tiekėjams ne vėliau kaip 6 (šešios) dienos iki pasiūlymų pateikimo dienos “, t. y. paaiškinimą turėjo pateikti iki 2022 m. rugsėjo 10 d.
[4] Perkančiosios organizacijos Sprendimas dėl gautos pretenzijos.pdf. CVP IS paskelbtas 2022 m. rugsėjo 19 d, Pranešimo Nr. 10909012
[5] Viešojo pirkimo komisijos 2022 m. rugsėjo 19 d. protokole Nr. 4 išdėstytas sprendimas dėl gautos pretenzijos (CPV IS pranešimo Nr.1090660).
[6] „<...>Pirkimo dokumentų paaiškinimą, patikslinimą pateikia visiems tiekėjams ne vėliau kaip: 6 (šešios) dienos iki pasiūlymų pateikimo dienos.“
[7] Išdėstyta Viešojo pirkimo komisijos 2022 m. rugsėjo 14 d. protokole Nr. 3.
[8] Tiekėjas A.
[9] Tiekėjo B CVP IS susirašinėjimo priemonėmis 2022 m. rugsėjo 19 dieną 12:59 val. pateiktas pranešimas Perkančiajai organizacijai Nr.10909190.
[10] Patvirtinta Viešojo pirkimo komisijos 2022 m. rugsėjo 19 d. protokolu Nr.5.
[11] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[12] “ Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai <...>“.
[13] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia.“
[14] „Perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės apibūdinamos pirkimo dokumentuose pateikiamoje techninėje specifikacijoje. Kai kurių techninių specifikacijų sąvokos apibrėžtos šio įstatymo 2 straipsnio 10, 13, 30, 34, 35 dalyse.. <...>“.
[15] Tarnybos 2022 m. spalio 31 d. raštas Nr. 4S-976
[16] Perkančiosios organizacijos 2022 m. lapkričio 7 d. raštas Nr. SR-348.
[17] Transporto kompetencijų agentūros 2022 m. gruodžio 28 d. raštas Nr.10-2071
[18] 2019 m. gegužės 24 d. KOMISIJOS ĮGYVENDINIMO REGLAMENTAS (ES) 2019/947dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos.
[19] Pirkimo sąlygų 1 priedas „Techninė specifikacija“. Lentelė 1. Reikalavimai bepiločių orlaivių (BO) valdymo sistemai.
[20] https://klausk.vpt.lt/hc/lt/articles/360016430439-49-straipsnis-Pirkimo-dokument%C5%B3-teikimas.
[21] LAT 2018-11-20 nutartis civilinėje byloje Nr.E2A-1208-381/2018
[22] ESTT 2012 m, gegužės 10 d. sprendimas byloje Komisija prieš Nyderlandus, C-368/10.
[23] https://klausk.vpt.lt/hc/lt/articles/360016426919-36-straipsnis-Pirkimo-dokument%C5%B3-teikimas
[24] Įstatymo 95 straipsnio 2 dalis: „ Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> 5) įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmu“.
[25] Pirkimo sąlygų 1 priedas „Techninė specifikacija“ Lentelė 1. Reikalavimai bepiločių orlaivių (BO) valdymo sistemai.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite