2023-01-05 Nr. 4S-8 Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos
Valstybinei saugomų teritorijų tarnybai prie Aplinkos ministerijos
Lietuvos Respublikos finansų ministerijai
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos |
2023-01-05 Į 2022-12-23
Į 2022-10-10
|
Nr. Nr.
Nr. |
4S-8 (7.4Mr) V3-1803
(24.78Mr-07)-6k-2206022 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto pirkimo vertinimą pagal Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija) prašymą[1].
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Kuršių nerijos nacionalinio parko gamtos mokyklos pastato – gyvenamo namo Purvynės g. 8 A, Neringa, statybos ir ūkinio pastato kapitalinio remonto techninės priežiūros paslaugos“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2020-07-21, pirkimo Nr. 497864 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Įstatymas (redakcija nuo 2020-07-16 iki 2020-07-31), Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 (redakcija nuo 2019-11-01 iki 2021-06-30) (toliau – Aprašas). |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Mažos vertės pirkimas, skelbiama apklausa |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė 5 889,42 Eur be PVM (7 126,20 Eur su PVM). Pirkimo sutarties vertė 5 344,00 Eur be PVM (6 466,24 Eur su PVM). |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Statybos projektų valdymo grupė“ (juridinio asmens kodas 300607786).
|
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas
|
Išsamus Pirkimo vertinimas / po Pirkimo sutarties sudarymo.
|
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos projektas „Kraštovaizdžio vertybių apsauga ir pritaikymas pažinti (II)“. Įgyvendinančioji institucija – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA).
|
|
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 25 straipsnio 2 dalis[2], 82 straipsnio 1[3] ir 2[4] dalys, Aprašo 11 punktas[5]. |
Mažos vertės viešojo pirkimo pažymoje (2020-07-29 Nr. 32) nurodyta, kad Pirkimo būdas (skelbiama apklausa), pasirinktas vadovaujantis Įstatymo 4 straipsnio 3 dalimi[6] ir Aprašo 21.1.1 papunkčiu[7]. Atsižvelgiant į Aprašo 11 punkto[8] reikalavimus, Perkančioji organizacija, neįsigydama paslaugų iš centrinės perkančiosios organizacijos (toliau – CPO) arba per ją, privalėjo motyvuoti savo sprendimą ir tai patvirtinantį dokumentą paskelbti savo profilyje ir saugoti su kitais pirkimo dokumentais. Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos viešųjų pirkimų organizavimo ir vidaus kontrolės tvarkos aprašo, patvirtinto Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017 m. spalio 7 d. įsakymu Nr. V-210, (toliau – VSTT aprašas), 1 priede (viešojo pirkimo paraiškos pavyzdinė forma) nustatyta, kad kai atsisakoma pirkti iš CPO, pateikiamas pagrindimas. Tačiau Pirkimo paraiškoje (2020-07-07 Nr. 32), patvirtintoje Perkančiosios organizacijos direktoriaus, nepateiktas atsisakymo pirkti iš CPO pagrindimas. Tarnybai, papildomai paprašius Perkančiosios organizacijos pateikti pagrindimą ar paaiškinti[9], Perkančioji organizacija nurodė, kad Pirkimo „vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur (dešimt tūkstančių eurų) (be PVM) ir atitinka neskelbiamos apklausos kriterijus, tačiau nepaisant to, buvo įvykdytas Pirkimas skelbiamos apklausos būdu, kuris gali būti vykdomas visais atvejais (net kai Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas leidžia rinktis paprastesnį pirkimo būdą (neskelbiamą apklausą raštu ar žodžiu). Perkančioji organizacija galėjo rinktis paprastesnį būdą, t. y. neatlikti Pirkimo naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos paslaugomis ir neskelbti apie pirkimą, bet savo iniciatyva to nepadarė atlikdama skelbiamą apklausą“. Pažymėtina, kad Įstatymo 25 straipsnio 2 dalyje ir Aprašo 11 punkte aiškiai nurodytos dvi sąlygos, kuomet pirkimų vykdytojas, to atskirai negrįsdamas, neprivalo įsigyti prekių, paslaugų ir darbų iš centrinės perkančiosios organizacijos arba per ją – „neskelbiama apklausa“ ir „numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur be PVM“, tačiau Pirkimas atitiko tik antrąją sąlygą. Visais kitais atvejais, atliekant viešuosius pirkimus, privaloma įsigyti prekių, paslaugų ir darbų iš CPO arba per ją, nebent siūlomos prekės ar paslaugos, per sukurtą CPO dinaminę pirkimų sistemą ar sudarytą preliminariąją sutartį galimos įsigyti prekės, paslaugos ar darbai neatitinka perkančiosios organizacijos poreikių ar perkančioji organizacija negali prekių, paslaugų ar darbų įsigyti efektyvesniu būdu racionaliai naudodama tam skirtas lėšas. Tarnybos vertinimu, Perkančiosios organizacijos nurodytas pagrindimas, neįsigyti paslaugų iš CPO arba per ją, nėra tinkamas, nes: 1) Perkančioji organizacija nemotyvuoja, kad Pirkimo objekto nėra galimybės įsigyti iš CPO arba per ją ar, kad CPO siūlomos paslaugos neatitinka jos poreikių; 2) Perkančioji organizacija neįrodė, kad Pirkimo objekte apibrėžtas paslaugas skelbiamos apklausos būdu pati įsigijo efektyvesniu būdu, taip racionaliai panaudodama tam skirtas lėšas. Taigi, darytina išvada, jog Perkančioji organizacija nepagrįstai nepirko techninės priežiūros paslaugų iš CPO arba per ją, kaip nustatyta Įstatymo 82 straipsnio 1 ir 2 dalyse bei Aprašo 11 punkte. Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, neįsigijusi paslaugų iš CPO arba per ją, pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 dalį, Įstatymo 82 straipsnio 1 ir 2 dalis ir Aprašo 11 punktą.
|
|
2. |
Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[10], Aprašo 21.4.4 papunktis[11]. |
Pirkimo pagrindu 2020-08-21 sudaryta Pirkimo sutartis Nr. F4-2020-116 (toliau – Pirkimo sutartis). Vertinimo metu Tarnyba nustatė, kad CVP IS sutarčių viešinimo dalyje 2020-09-02 nurodyta Pirkimo sutartis, tačiau paviešinta ne Pirkimo sutartis ir ne Pirkimo laimėtojo pasiūlymas, bet vietoje jų – kito pirkimo sutartis bei pasiūlymas. Todėl Tarnyba 2022 m. gruodžio 19 d. raštu Nr. 4S-1155 (7.4Mr) paprašė Perkančiosios organizacijos paaiškinimo[12]. Perkančioji organizacija paaiškino[13], kad 2020-08-21 sudarė dvi sutartis: Pirkimo sutartį ir kitą sutartį (2020-08-21 Nr. F4-2020-115), kuri buvo paviešinta vietoj Pirkimo sutarties ir pažadėjo ištaisyti „techninės įvesties netikslumus“. 2022-12-20 Perkančioji organizacija CVP IS paviešino Pirkimo sutartį ir laimėtojo pasiūlymą. Apibendrindama išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, laiku nepaviešinusi Pirkimo sutarties bei laimėtojo pasiūlymo, pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies bei Aprašo 21.4.4 papunkčio reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
– |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, įvertinusi Pirkimo dokumentus bei procedūras, konstatuoja Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies, 82 straipsnio 1 ir 2 dalių, 86 straipsnio 9 dalies ir Aprašo 11 punkto bei 21.4.4 papunkčio pažeidimus. |
Pastabos
Tarnyba atkreipia dėmesį, kad tuo atveju, kai perkančiajai organizacijai yra pagrindas nepirkti prekių, paslaugų ar darbų iš CPO ar per ją, toks perkančiosios organizacijos sprendimas turi būti motyvuotas, o parengtas atitinkamas dokumentas turi būti paskelbtas perkančiosios organizacijos profilyje ir saugomas kartu su kitais pirkimo dokumentais Įstatymo 97 straipsnyje nustatyta tvarka. |
[1] 2022-10-10 raštas Nr. (24.78Mr-07)-6K-2206022.
[2] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės <...>“.
[3]„Perkančiosios organizacijos gali, o šio straipsnio 2 dalyje nustatytu atveju – privalo, prekių ir (arba) paslaugų įsigyti iš centrinės perkančiosios organizacijos. Taip pat prekės, paslaugos ir darbai gali būti, o šio straipsnio 2 dalyje nustatytu atveju – turi būti įsigyjami naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos:
1) atlikta pirkimo procedūra;
2) valdoma dinamine pirkimo sistema. Jeigu centrinės perkančiosios organizacijos sukurta dinamine pirkimo sistema gali pasinaudoti kitos perkančiosios organizacijos, tai turi būti nurodyta skelbime apie pirkimą;
3) sudaryta preliminariąja sutartimi, kaip nustatyta šio įstatymo 78 straipsnio 2 dalyje.“
[4] „Perkančiosios organizacijos, išskyrus Lietuvos Respublikos diplomatines atstovybes užsienio valstybėse, Lietuvos Respublikos atstovybes prie tarptautinių organizacijų, konsulines įstaigas ir specialiąsias misijas, privalo įsigyti prekių, paslaugų ir darbų šio straipsnio 1 dalyje nurodytu būdu, jeigu Lietuvos Respublikoje veikiančios centrinės perkančiosios organizacijos siūlomos prekės ar paslaugos, per sukurtą dinaminę pirkimų sistemą ar sudarytą preliminariąją sutartį galimos įsigyti prekės, paslaugos ar darbai atitinka perkančiosios organizacijos poreikius ir perkančioji organizacija negali prekių, paslaugų ar darbų įsigyti efektyvesniu būdu racionaliai naudodama tam skirtas lėšas. Perkančiosios organizacijos privalo motyvuoti savo sprendimą neatlikti pirkimo naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos paslaugomis, tai patvirtinantį dokumentą paskelbti pirkėjo profilyje ir jį saugoti kartu su kitais pirkimo dokumentais šio įstatymo 97 straipsnyje nustatyta tvarka.“
[5] „Perkančioji organizacija privalo įsigyti prekių, paslaugų ir darbų iš centrinės perkančiosios organizacijos arba per ją, jeigu Lietuvos Respublikoje veikiančios centrinės perkančiosios organizacijos siūlomos prekės ar paslaugos, per sukurtą dinaminę pirkimų sistemą ar sudarytą preliminariąją sutartį galimos įsigyti prekės, paslaugos ar darbai atitinka perkančiosios organizacijos poreikius ir perkančioji organizacija negali prekių, paslaugų ar darbų įsigyti efektyvesniu būdu racionaliai naudodama tam skirtas lėšas. Perkančiosios organizacijos privalo motyvuoti savo sprendimą neatlikti pirkimo naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos paslaugomis, tai patvirtinantį dokumentą paskelbti pirkėjo profilyje ir jį saugoti kartu su kitais pirkimo dokumentais Viešųjų pirkimų įstatymo 97 straipsnyje nustatyta tvarka. Šiame punkte numatytos pareigos įsigyti prekių, paslaugų ir darbų iš centrinės perkančiosios organizacijos arba per ją gali būti nesilaikoma, kai atliekant neskelbiamą apklausą numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur (dešimt tūkstančių eurų) (be PVM).
[6] „Mažos vertės viešuoju pirkimu (toliau – mažos vertės pirkimas) laikomas supaprastintas pirkimas, kai prekių ar paslaugų pirkimo numatoma vertė yra mažesnė kaip 58 000 Eur (penkiasdešimt aštuoni tūkstančiai eurų) (be pridėtinės vertės mokesčio), o darbų pirkimo numatoma vertė mažesnė kaip 145 000 Eur (šimtas keturiasdešimt penki tūkstančiai eurų) (be pridėtinės vertės mokesčio), ir šio įstatymo 5 straipsnio 9 dalyje nurodytas pirkimas.“
[7] „Atliekama CVP IS priemonėmis, užpildant skelbimą apie pirkimą, vadovaujantis Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka“.
[8] „Perkančioji organizacija privalo įsigyti prekių, paslaugų ir darbų iš centrinės perkančiosios organizacijos arba per ją, jeigu Lietuvos Respublikoje veikiančios centrinės perkančiosios organizacijos siūlomos prekės ar paslaugos, per sukurtą dinaminę pirkimų sistemą ar sudarytą preliminariąją sutartį galimos įsigyti prekės, paslaugos ar darbai atitinka perkančiosios organizacijos poreikius ir perkančioji organizacija negali prekių, paslaugų ar darbų įsigyti efektyvesniu būdu racionaliai naudodama tam skirtas lėšas. Perkančiosios organizacijos privalo motyvuoti savo sprendimą neatlikti pirkimo naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos paslaugomis, tai patvirtinantį dokumentą paskelbti pirkėjo profilyje ir jį saugoti kartu su kitais pirkimo dokumentais Viešųjų pirkimų įstatymo 97 straipsnyje nustatyta tvarka. Šiame punkte numatytos pareigos įsigyti prekių, paslaugų ir darbų iš centrinės perkančiosios organizacijos arba per ją gali būti nesilaikoma, kai atliekant neskelbiamą apklausą numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur (dešimt tūkstančių eurų) (be PVM).“
[9] „<...> ar prieš pradedant Pirkimą buvo priimtas motyvuotas sprendimas ir yra tai patvirtinantis dokumentas, ar jis paskelbtas pirkėjo profilyje (pateikite nuorodą) ir ar saugomas kartu su kitais pirkimo dokumentais Įstatymo 97 straipsnyje nustatyta tvarka.“
[10] „Perkančioji organizacija raštu pateiktą laimėjusio dalyvio pasiūlymą (išskyrus atvejus, kai pirkimo sutartis sudaroma žodžiu), raštu sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.“
[11] „Laimėjusio tiekėjo pasiūlymas, sudaryta pirkimo sutartis, preliminarioji sutartis ir šių sutarčių pakeitimai, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi būti paskelbti CVP IS“.
[12] „<...> kodėl 2020-09-02 CPV IS paviešinant Pirkimo sutartį nurodyta, kad sutartis sudaryta 2020-08-21, vertė – 6 466,24 Eur su PVM, tačiau prisegta kito pirkimo objekto pirkimo sutartis 2020-08-21 Nr. F4-2020-115 (vertė 6 666,30 Eur su PVM).
[13] 2022-12-23 raštas Nr. V3-1803.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite