2022-11-23 Nr. 4S-1054 Visagino savivaldybės administracija
Visagino savivaldybės administracijai VšĮ Inovacijų agentūrai |
2022-11-23 Į 2022-10-20 Į 2022-10-03 |
Nr. Nr. Nr. |
4S-1054 (7.4Mr) (4.29 Mr) 1-4336 R4-2585 |
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), VšĮ Inovacijų agentūros prašymu ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko Visagino savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo „Visagino miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo rangos darbai“ dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Visagino miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo rangos darbai“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2022 m. vasario 25 d., pirkimo Nr. 583451) (toliau – Pirkimas) / 2022-08-14 Viešojo darbų pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 5-399 (toliau – Sutartis). |
Pirkimo vykdymo / sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2022 m. sausio 1 d. iki 2022 m. kovo 23 d.) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Atviras konkursas (supaprastintas pirkimas) |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 3 100 000 Eur be PVM / Sutarties vertė – 3 100 000 Eur be PVM |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Baltled“, juridinio asmens kodas 300113830 |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
VšĮ Inovacijų agentūros prašymu vertinimas atliktas tik dėl Pirkimo sąlygų 4 priedo 3 punktu[1] nustatyto kvalifikacijos reikalavimo dalies, kuria tiekėjams nustatytas reikalavimas turėti patirties atliekant gatvių apšvietimo tinklų naujos statybos ir (ar) rekonstravimo, ir (ar) kapitalinio remonto ir (ar) paprastojo remonto darbus (toliau – Kvalifikacinis reikalavimas) / po Pirkimo procedūrų pabaigos |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
ES fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto ,,Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.3.1-LVPA-T-116 priemonės „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ finansuojamas projektas Nr. 04.3.1-LVPA-T-116-01-0003 „Visagino gatvių apšvietimo sistemos modernizavimas“. Projektą administruojanti institucija – VšĮ Inovacijų agentūra. |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją |
– |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2], 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[3], 17 straipsnio 3 dalis[4], 47 straipsnio 1[5] ir 7 dalys[6], Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[7] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 16 punkto pirmoji pastraipa[8] |
Pirkimo sąlygos patvirtintos Viešojo pirkimo komisijos 2022 m. vasario 25 d. posėdžio protokolu Nr. 11-44. Vertinamas Kvalifikacinis reikalavimas nustatytas Pirkimo sąlygų 4 priedo 3 punktu[9]. Pastebėtina, kad nors planuojamas įsigyti Pirkimo objektas apėmė ir modernizavimo priemonių suprojektavimą,[10] Pirkimo sąlygose nustatytais kvalifikaciniais reikalavimais Perkančioji organizacija nekėlė reikalavimų dėl tiekėjų patirties teikiant projektavimo paslaugas. Remiantis minėtu Pirkimo sąlygų 4 priedo 3 punktu, siekdami įrodyti įgytą patirtį atliekant statybos, rekonstravimo ar remonto darbus, tiekėjai turėjo pateikti atliktų darbų sąrašą su užsakovų parengtais dokumentais, patvirtinančiais, kad darbai buvo atlikti tinkamai, tačiau į patirtį turinčių įrodyti atliktų darbų vertę negalėjo būti įskaityta projektavimo (išskyrus darbo projekto parengimo), projekto vykdymo priežiūros paslaugų vertė, jei tos paslaugos buvo atliktos kartu su gatvių apšvietimo tinklų naujos statybos ir (ar) rekonstravimo, ir (ar) kapitalinio remonto, ir (ar) paprastojo remonto darbais. Tarnyba 2022 m. spalio 18 d. raštu Nr. 4S-929 (7.4 Mr) kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, prašydama pagrįsti Kvalifikacinį reikalavimą, nurodyti, kodėl, Perkančiosios organizacijos vertinimu, Pirkimu įsigyjamų darbų negalėtų atlikti tiekėjas, per paskutinius 5 metus atlikęs ne gatvių, bet pvz., geležinkelių pervažų, kelių ar įmonių vidaus teritorijų apšvietimo tinklų statybos, rekonstravimo ar remonto darbus iki 1000 V. Perkančioji organizacija 2022 m. spalio 20 d. rašte Nr. (4.29 Mr) 1-4336 (toliau – Raštas) pateikė tokius argumentus: 1) remiantis Statybos techniniu reglamentu STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ (toliau – STR) ir kitais teisės aktais, apšvietimo įrenginiai su juos aptarnaujančiomis elektros linijomis yra laikytini gatvės elementu (inžinerine sistema); 2) tam, kad būtų skirtas finansavimas,[11] gatvių apšvietimo kokybė turi tenkinti EN 13201 standarte nurodytus reikalavimus. Tiekėjai, atlikę projektavimo darbus kituose objektuose (nereglamentuojamuose standarto EN 13201), neturėtų pakankamai patirties statant statinius, atitinkančius EN 13201 standarto reikalavimus; 3) darbų gatvėse projektavimas ir atlikimas žymiai sudėtingesnis ir specifiškesnis nei tokių darbų atlikimas keliuose, kurie nėra gatvės. Tarnyba sprendžia, kad Perkančiosios organizacijos argumentai nepagrįsti: 1) tai, kad apšvietimo sistemos dažnu atveju yra inžinerinių statinių (pvz., kelių, gatvių) sudėtinė dalis, nereikalauja atskiro įrodinėjimo, tačiau nėra reikšminga sprendžiant dėl Kvalifikacinio reikalavimo pagrįstumo; 2) nei Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, nei Rašte minimų kitų teisės aktų ar standartų nuostatos nereglamentuoja gatvių apšvietimo sistemų diegėjų kvalifikacijos. Tiekėjai, turintys patirties diegiant gatvių apšvietimo sistemas, nebūtinai tai darė vadovaudamiesi EN 13201 standartu. Siekdama, kad gatvių apšvietimo kokybė tenkintų EN 13201 standarte nurodytus reikalavimus, Perkančioji organizacija galėjo nustatyti kvalifikacinį reikalavimą sistemos projektuotojui turėti patirties projektuojant EN 13201 standarto reikalavimus atitinkančias apšvietimo sistemas, tačiau to nepadarė; 3) inžinerine prasme, perkamų darbų sudėtingumas, kaip toks, nepriklauso nuo to, kuriam iš inžinerinių statinių pogrupio statiniui STR atžvilgiu modernizuojama apšvietimo sistema tarnaus. Tam tikrais atvejais analogiški darbai geležinkeliuose, įskaitant pervažas, oro uostuose, vandens uostuose, tuneliuose, elektrinėse, hidroelektrinėse, sporto aikštynuose ar kt. gali būti žymiai sudėtingesni, nei Pirkimu įsigyti darbai. Tarnyba papildomai pastebi, kad: (i) vadovaujantis Asmenų, turinčių teisę įrengti ir eksploatuoti energetikos įrenginius, atestavimo taisyklėmis,[12] tiekėjams išduodami elektros įrenginių įrengimo atestatai skiriasi priklausomai nuo elektros įrenginių įtampos, bet neriboja įrenginių įrengimo vietos; (ii) nors Perkančioji organizacija Rašte akcentuoja tiekėjų patirties projektuojant gatvių apšvietimo sistemas svarbą, Pirkimo sąlygose kvalifikacijos reikalavimų projektuotojams nebuvo nustačiusi. Priešingai, Pirkimo sąlygų 4 priedo 3 punkte buvo nustatyta, kad į patirtį turinčių įrodyti atliktų darbų vertę negalėjo būti įskaityta projektavimo paslaugų vertė; (iii) Pirkime pasiūlymus pateikė 3 tiekėjai. Tik vienas iš jų pateikė dokumentus, patvirtinančius atitiktį Kvalifikaciniam reikalavimui. Mažiausią kainą pasiūliusio tiekėjo pasiūlymas atmestas, nes tiekėjo įgyta patirtis iš dalies neatitiko Kvalifikacinio reikalavimo: dalį darbų tiekėjas buvo atlikęs rekonstruodamas geležinkelio pervažos ir geležinkelio ruožo apšvietimo sistemas[13]. Trečiojo tiekėjo pasiūlymas atmestas, nes tiekėjas pavėluotai pateikė paaiškinimus apie pasitelktą subtiekėją.[14] Tiekėjas nebuvo pateikęs kvalifikaciją patvirtinančių dokumentų; (iv) Rašte Perkančioji organizacija pažymi, kad 2020 m. pabaigoje vykdant panašų pirkimą dėl Visagino gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo[15] gauti net 7 tiekėjų pirminiai pasiūlymai, tačiau nepamini, kad pagal tuo metu nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, kandidatai galėjo remtis patirtimi, įgyta atliekant darbus, susijusius su kelių, gatvių ir (ar) viešųjų erdvių apšvietimo sistemomis.[16] Atsižvelgdama į tai, kas išdėstyta pirmiau, Tarnyba konstatuoja, kad Kvalifikacinis reikalavimas nepagrįstas ir neproporcingas Pirkimu siektam tikslui. Jį nustatydama, Perkančioji organizacija pernelyg susiaurino vertinamą dalyką ir dirbtinai apribojo konkurenciją. Tokiu būdu pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principus bei šio straipsnio 3 dalies, 47 straipsnio 1, 7 dalies bei Kvalifikacijos metodikos 16 punkto pirmosios pastraipos reikalavimus, neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyto tikslo siekimo. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į šioje vertinimo išvadoje konstatuotus Įstatymo pažeidimus bei į Perkančiosios organizacijos pateiktą informaciją, kad Sutartis dar tik pradėta vykdyti,[17] bei vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, Tarnyba rekomenduoja Perkančiajai organizacijai Sutartį nutraukti ir, esant Pirkimo objekto poreikiui, organizuoti naują pirkimą. Prašome nedelsiant, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, raštu informuoti apie priimtus sprendimus dėl Tarnybos rekomendacijos vykdymo. |
Pastabos
– |
[1] „Tiekėjas per paskutinius 5 metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos <...> pagal vieną ar daugiau sutarčių turi būti savo jėgomis tinkamai atlikęs gatvių apšvietimo tinklų naujos statybos ir (ar) rekonstravimo, ir (ar) kapitalinio remonto darbus, ir (ar) paprastojo remonto darbus, kurių vertė ne mažesnė kaip 1 500 000,00 Eur (be PVM).“;
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3] „2. Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;“.
[4] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.“.
[5] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. <...>“.
[6] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[7] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. Nr. 1S-105, redakcija galiojanti nuo 2022-04-01.
[8] „Vertinama tiekėjo patirtis tiekiant panašias prekes, teikiant panašias paslaugas, atliekant panašius darbus. Panašiomis prekėmis, paslaugomis, darbais laikomos atitinkamai prekės, paslaugos ar darbai, kurių pobūdis, paskirtis, kiekis ar apimtis, įvykdymo (atlikimo) sąlygos ir (ar) vertė yra panašūs į perkamo objekto (toliau – panašus pirkimo objektas). Pavyzdžiui, tam tikros apimties ar vertėsmedicinos įranga, automobilių nuoma ar pardavimas, patalpų valymo paslaugos, mokymo paslaugos, atliekų surinkimo ir išvežimo paslaugos, informacinės sistemos kūrimas ir (ar) įdiegimas ir (ar) modernizavimas, ypatingo statinio suprojektavimas ir pan. Nustatant, kas konkrečiu atveju laikoma panašiu pirkimo objektu, neleistina pernelyg susiaurinti vertinamą dalyką, pavyzdžiui, jei perkamos maitinimo paslaugos moksleiviams, pirkimo dokumentuose negalima reikalauti, kad tiekėjas būtų įvykdęs (vykdytų) sutartį dėl moksleivių maitinimo paslaugų teikimo, pakanka nurodyti, jog tiekėjas turi būti įvykdęs (vykdyti tam tikrą laiką) tam tikros apimties maitinimo paslaugų sutartį“.
[9] „Tiekėjas per paskutinius 5 metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos <...> pagal vieną ar daugiau sutarčių turi būti savo jėgomis tinkamai atlikęs gatvių apšvietimo tinklų naujos statybos ir (ar) rekonstravimo, ir (ar) kapitalinio remonto darbus, ir (ar) paprastojo remonto darbus, kurių vertė ne mažesnė kaip 1 500 000,00 Eur (be PVM).“;
[10] Pirkimo sąlygų priedo Nr. 1 „Techninė specifikacija“ 1.4.1 p.
[11] 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.3.1-LVPA-T-116 priemonės „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ projektų finansavimo sąlygų aprašo Nr. 1, patvirtinto Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2020 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 1-113, 37 punkto „Pagal Aprašą tinkamų arba netinkamų finansuoti išlaidų kategorijų“ lentelės 3 eilutė.
[12] Asmenų, turinčių teisę įrengti ir eksploatuoti energetikos įrenginius, atestavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. spalio 4 d. įsakymu Nr. 1-274 (Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2021 m. gruodžio 29 d. įsakymo Nr. 1-377 redakcija).
[13] Viešojo pirkimo komisijos 2022 m. birželio 22 d. posėdžio protokolu Nr. 11-138.
[14] Viešojo pirkimo komisijos 2022 m. balandžio 13 d. posėdžio protokolu Nr. 11-80.
[15] Pirkimo numeris: 522538, procedūros nutrauktos.
[16] Pirkimo Nr. 522538 sąlygų 4 priedo „Kvalifikacijos reikalavimai“ 2 lentelės 4.1 ir 4.2 punktai.
[17] Perkančioji organizacija 20-11-21 el. laišku (reg. Nr. 3S-2602) informavo, kad šiuo metu rengiamas apšvietimo tinklų projektas (parengta apie 50 proc.), I-o etapo kabelių kasimo/montavimo/atstatymo darbus ketinama pradėti 2023 m. sausio mėn.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite